Asiaa makuuhuoneesta (peitot, sängyt yms.)

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja freekevin, 03.01.2017.

1. Team_Slow

Team_Slow

Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Saakohan noista Brand storeista ostettua kotiinkuljetuksella?

2. hsalonen

hsalonen

Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Minulla on Ikean vaahtomuovipatja. Se ostettiin vuodenvaihteessa. Silloin se oli loistava.

Nyt kesällä se on kuuma ja hiostava. Uskon, että tämä koskeaa kaikkia vaahtomuovi/tempur-patjoja. Ilma kiertää paremmin jousipatjoissa.

--

Niin ja otin kiinteän. Puolikiinteät on naisille ja lapsille.

3. Joymään

Joymään

Rekisteröitynyt:
    05.03.2017
    Kyllä saa, ja ainakin meillä kotiinkuljetus kuului hintaan. Epäilen, että sama homma kaikkialla.

4. Team_Slow

Team_Slow

Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Onko suosituksia myymälästä? Asun Riihimäellä joten matkustamaan joutuu joka tapauksessa.

Veikkaisin että jos tuo lämpö haittaisi en tykkäisi tempurin tyynystäkään mutta ainakin tähän asti on kelvannut. Luultavasti sillä että ostaa yhden hengen sängyn säästää mukavasti.

5. Joymään

Joymään

Rekisteröitynyt:
    05.03.2017
    Itse ostin Tampereelta, ja voin suositella paikkaa. Omistajan yhteystiedot löytyvät liikkeen sivuilta.

6. Team_Slow

Team_Slow

Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Kyselin tuolta verkkokaupasta ja sain tällaisen vastauksen:

Flexible Base 80x200cm
    · 80x200cm musta runko
    · 80x200x19cm Cloud patja
    · Jalkasarja tummapuu 12cm

Hintaan 1322€. Tuohon päälle suojalakana 50€. Käytännössä siis sama hinta kuin tuolta suoraan verkkokaupasta löytyy.

Tuleeko jollekin jotain parempaa sänkyä samalla rahalla mieleen? Käyn tosin luultavasti paikan päällä noita katsomassa ennen tilausta. Ilmeisesti kuitenkin joku tempurin sänky lähtee ostoon kun ei oikein pahemmin kilpailijoita taida olla.

Tuo tempurin materiaali on kyllä mahtavaa kun kävin tuollaista testaamassa. Tuntuu vähän kuin leijuisi. Samoin muistan kun tuon ombracion ostin niin oli/on mahtavaa kun ei ole sen jälkeen tarvinnut tyynyä asetella tai möyhiä tmv.

7. Köntsä-Ana

Köntsä-Ana

Rekisteröitynyt:
    26.06.2017
    Askosta saatiin tarjous tuosta Airflow sängystä (2000 e koko roska sängynpäädyn kanssa). Hyvänoloinen sänky oli kyllä. Onko suosituksia muista laadukkaista sängyistä, joita saisi mielellään halvemmalla?

8. Kosamiitti

Kosamiitti

Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Puuvilla-pellava futon parisänky itsellä...on hyhä, ei ole kuumottava kesäisin ja talvella lämmin, sopivan kova mutra samalla mukava.
    Hoitoa vaatii jonkun verran ja hintavahko jos laadukkaan futonin ostat mutta on kyllä ollut hintansa väärti, futoni ollut kohta 14 vuotta käytössä ja keinokuitupasketra en enää hommaisi.

9. Nigel

Nigel

Rekisteröitynyt:
    23.10.2016
    Onko kellään kokemusta Chilipadista tai jostain muusta vastaavasta? Chilipad on vesipumpun ja ohuen petauspatjan yhdistelmä. Vesipumppu kierrättää viileää vettä lakanassa/petauspatjassa olevan putkiston läpi ja sitä kautta pitää sängyn viileänä.

Tuollaisen pitäis pystyä laittamaan mihin tahansa sänkyyn. Itse ostaisin kokeeksi, mutta tulee vähän liian kalliiksi, kun jenkeistä pitäis tilata.

Täältä lisätietoja.

10. Köntsä-Ana

Köntsä-Ana

Rekisteröitynyt:
    26.06.2017
    Onko kokemuksia Ikean "premium"-sängyistä, mieluiten jenkkiversioista? Hinta olisi ainakin hyvässä haarukassa, helposti menee yli budjetin kun kattelee muita merkkisänkyjä.

11. Nigel

Nigel

Rekisteröitynyt:
    23.10.2016
    Mulla on puolisen vuotta ollut Myrbacka memory foam -patja. Ihan hyvä ja mielestäni riittävän tukeva. Valittamista löytyy ehkä siitä, että patja on näin kesällä aika kuuma. Kai sekin on subjektiivista. Aina pahalta tämä haisi jonkin aikaa uutena. Mitäköhän myrkkyjä tässä on käytetty valmistusvaiheessa?

12. Chekkit

Chekkit

Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Oon pari yötä nukkunu Hessengin kiinteellä patjalla ja helevetin huonosti :D Luulen kyllä ongelman korjaantuvan kunhan totun uuteen patjaan, edellinen kun oli ihan lässähtänyt ja superpehmeä. Petarina mulla on vielä ikean pehmein versio.

13. Chekkit

Chekkit

Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Ostin ton 1,5k Bekkestuan. On se tosi hyvän tuntunen muuten, jämäkkä ja tukeva, kunhan vielä sais kunnolla nukuttua ;)

14. bajamaja

bajamaja

Rekisteröitynyt:
    27.10.2016
    Itsellä alkaa mielenterveys loppua näiden sänkyjen (patjojen) kanssa siinä suhteessa että suomesta ei tunnu löytyvän mistään, ei kertakaikkiaan mistään omalle ruholle tarpeeksi pehmeää patjaa. Kaikki ovat enemmän tai vähemmän "kovia" tai "puolikovia" jotka ei tämmöiselle höyhensarjalaiselle sovi vaan pitäisi lihottaa itsensä sinne 100kg hujakoille että edes vyöhykkeistetyt patjat joustaisivat tarpeeksi. Elopainoa on n. 63kg ja muutenkin vartalo mallia luiseva ja terävä joka aiheuttaa sen että kyljellään nukkuessa hartiat puutuvat nopeasti. Tämä taas johtaa jatkuvaan asennon vaihteluun -> huonot yöunet.

On koitettu Tempuria, kahta erilaista 5 ja 7 vyöhykkeistä pussijousipatjaa sekä lukemattomia sijauspatjoja. Tällä hetkellä käytössä Permafitin 5 vyöhykkeinen kaikista pehmein XS malli joka on tuhat kertaa parempi kuin Tempur ja muut mutta edelleen patja on liian jäykkä eikä jouset painu kasaan tarpeeksi hartioiden kohdalta.

Kävin myös unikulman "mittaripatjalla" jonka graafeista näkyi että hartioiden kohdalta mentiin kirkkaasti asteikon punaiseen päähän eli painetta sinne tulee reilusti kuten jo itsekin olin huomannut. Mutta ei vain yksinkertaisesti pysty sijoittamaan kymppitonnia räätälöityyn sänkyyn jonka lopputuloksesta ei siitäkään ole takeita.

Eli tuhannen taalan kysymys: mistä perkeleestä saa oikeasti pehmeän patjan laihalle harteikkaalle miesvartalolle?

Ongelma näissä sänkyjen valinnoissa on se että joku patja+petari kombo saattaa tuntua liikkeessä hyvältä mutta kotona taas on sutta ja sekundaa kun pitemmän aikaa pääsee siinä nukkumaan.

15. Joymään

Joymään

Rekisteröitynyt:
    05.03.2017
    @bajamaja oletko kokeillut Tempurin patjaa cloud- tunteella? Ei mitään petaria siinä välissä. Mulla on sellainen, ja ihan kuin pilven päällä makoilisi.

16. bajamaja

bajamaja

Rekisteröitynyt:
    27.10.2016
    Juurikin tuo tempurin Cloud patja ilman mitään lisukkeita oli käytössä ja lähti vaihtoon puolen vuoden pyöriskelyn jälkeen. Ongelma noissa vaahtomuovipatjoissa on se että ne joustavat tasaisesti joka paikasta, itse tarvitsisin patjan joka joustaa huomattavasti enemmän hartioiden kohdalta mutta ei kuitenkaan muualta. Eli vyöhykkeistetty pussijousipatja tarpeeksi löysillä jousilla haussa mutta kun ei vaan tunnu löytyvän :tdown:

17. SweeneyTodd

SweeneyTodd Smooth Operator Tukijäsen

Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Tuli käytyä sänkyostoksilla ergonomia-asiantuntijan kanssa. Kuulema yli 80% ihmisistä ostaa itselleen täysin sopimattoman sängyn. Ja voin kyllä hyvin uskoa tämän. Olisin varmaan itsekin päätynyt johonkin aivan vääränlaiseen sänkyyn ilman asiantuntijaa.

Omalle vartalotyypille ei mikään joustinpatjoista tarjonnut tukea oikeisiin paikkoihin. Tuli tuolla sänkyjä testaillessa monta ahaa-elämystä, kun tajusi itsekin miten vääränlaisessa sängyssä milloin selkäranka on kierossa, milloin hartiat jännittyneenä jne. Hauskin huomio oli, että kaupan kallein sänky olisi sopinut omalle kropalle selvästi huonommin kuin kaupan halvin sänky. Tempureissakin oli sama juttu. Vääränlainen Tempur-kokonaisuus ei vain toiminut, mutta sieltä sitten lopulta löytyi myös sellainen, mikä toimi täydellisesti. Hieno tunne, kun jo kaupassa kokeillessa huomasi miten kaikki lihakset pääsivät rentoutumaan. Nyt pitää vielä pari viikkoa kituutella vanhalla räyhkällä ennen kuin pääsee oikeasti testaamaan oliko tuo vain hyvän kauppiaan luomaa silmälumetta vai onko ero oikeasti nukkuessa noin iso kuin kaupassa tuntui.

Eli mitä tällä vuodatuksella halusin sanoa oli se, että ihan turha kysellä netissä mikä olisi hyvä sänky, kun testaamatta ei voi tietää sopiiko sänky juuri omalle vartalotyypille. Toiselle täydellinen sänky voi olla sinulle katastrofaalisen huono. Iilman asiantuntija-apua voi liikeessäkin olla vaikeaa löytää oikeaa sänkyä. Eli kannattaa kysellä liikkeistä onko asiantuntija-apua saatavilla. Ainakin Isku ja unikulma tarjoavat tällaista. Muista en osaa sanoa.

18. Joymään

Joymään

Rekisteröitynyt:
    05.03.2017
    Juu kyllähän niissä kannattaa makailla hetki ennen ostopäätöstä. Mullahan kanssa leveät hartiat, (tosin painan reilut 20 kiloa enemmän, kuin bajamaja) ja 22cm paksu breeze-patja cloud-tunteella edustaa ehdotonta parhautta, mitä nukkumismukavuuteen tulee.

19. Warfe

Warfe Insinööri Tukijäsen

Rekisteröitynyt:
    30.10.2016
    Pitäisi uutta tyynyä katella, kun Jyskistä parilla kympillä ostettu 60€ ovh. untuvatyyny meni puolessa vuodessa lyttyyn eikä tue enää kunnolla. Oisko antaa vinkkejä hyvästä tyynystä? Budjetti alle 100€. Tekis mieli kokeilla jotain muuta kuin untuvaa.

20. code.666.

code.666.

Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Itse olen tykännyt futon tyynystä, ei mene lyttyyn ja kestää. Kovahan se on untuvatyynyyn verrattuna, mutta itselle sopii todella hyvin. Hinta ei edes paha, joku 50€ tms

21. MarkusV

MarkusV

Rekisteröitynyt:
    17.01.2017
    Mulla on ollut jyskin wellpur tyyny about 2v ja ei ole menettänyt muotoaan. Toisin kuin kaikki untuva tyynyt olivat 6kk aivan littanoita.

22. DD-Indeed

DD-Indeed

Rekisteröitynyt:
    04.12.2016

Mä viimeks ostin sieltä tarjouksesta uudet tyynyt, meni lyttyyn viikossa.

23. Joymään

Joymään

Rekisteröitynyt:
    05.03.2017
    Täytyykin peittojen osalta kehaista Tempurin premium fit-peittoa. Joulukuussa ostelin, kun oli tarjouksessa. Aivan mielettömän hyvä. Pitää lämpimänä, mutta ei hikoiluta. Ainoa peitto, joka pitänyt mulla jalat lämpöisinä. Ennen kärsin kylmistä jaloista, mutta en enää.

24. apek

apek

Rekisteröitynyt:
    02.04.2017
    Jyskin tyynyjen kohdalla se "ovh" on täysin hatusta vedetty. Ei sillä tosin sinänsä ole merkitystä kestääkö se tyyny vaikka puoli vuotta muodossaan, koska ne on aina tarjouksessa ja ovat niin halpoja, että voi aina ostaa uuden. Periaatteessa ihan jo hygieniasyistä se tyyny olisi hyvä vaihtaa useammin kuin viiden vuoden välein. Vai kuinka moni voi rehellisesti sanoa että pesee sitä tyynyä vaikka nyt kuukauden välein?

Itsellä siis tälläkin hetkellä Jyskin joku 20 euron kuitutäytteinen tyyny ("ovh" muistaakseni 85e) ja kohta voisi ostaa uuden. Kyllähän tuo sen 8 kuukautta on kestänyt ja ihan hyvä tyyny ollut.

25. DD-Indeed

DD-Indeed

Rekisteröitynyt:
    04.12.2016
    Toi on kyl totta, et tyynyjä lähestulkoon kannattaa vaan ennemmin ostaa uusia aina tietynajan välein ja ku käyttää tyynynsuojapäällistä, ni ne edullisetkin tyynyt kestää vähän paremmin ja ei tartte muutaku sitä suojapäällistä pestä.

Viimeksi muokattu: 05.04.2018
  26. Ponsu

Ponsu

Rekisteröitynyt:
    29.10.2016
    Itsellä käytössä nyt n. 6kk ollut tempurin original. Uskomattoman hyvä, eikä enää niskakipuja.

27. valurauta

valurauta

Rekisteröitynyt:
    29.12.2016
    Jos oikeasti lämmintä peittoa haluaa, niin hanhenuntuva (goose down) on kyllä oikea materiaali. Se on kevyttä ja pitää lämmön. Untuvapeitteet vielä tuntuvat olevan yllättävän siedettäviä myös lämpimässä. Saa olla oikeasti aika lämmintä, ennen kuin oikea untuvapeite alkaa tuntua liian kuumalta.

28. Mandrake

Mandrake

Rekisteröitynyt:
    05.11.2016
    Taloudessa on ollut käytössä Ikean kiinteitä Knavel untuvatyynyjä reilut pari vuotta ja ovat yhä suunnilleen yhtä pulleita kuin uutena. Välillä vain muistaa pestä niin ihan hyvänä ovat pysyneet. Tosin jos ei ole käytössä kuivausrumpua niin voi olla haastavaa saada tyynystä yhtä pönäkkää kuin ennen pesua.

Aiemmat keinokuituiset ovat aina menneet omituisiksi mytyiksi mutta nuo Ikean untuvatyynyt jaksavat vain porskuttaa eivätkä tunnu pesemistäkään kauheasti pelästyvän. Suosittelen.

29. Rantakemisti

Rantakemisti Moderator Ylläpidon jäsen

Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Olen varmaan aikaisemminkin suositellut tässä ketjussa Ikean Månviva -viskoelastisia tyynyjä. Sopivan tukevia ja näin parin vuoden käytön jälkeen ovat yhtä kiinteitä. Anoppilassa tulee nukuttua Tempur-tyynyillä ja ei nämä minusta niille häviä.

MÅNVIVA - IKEA

En ole ikinä tottunut nukkumaan untuvatyynyillä ja se onkin hotelleissa yksi suurimmasta ärsytyksen kohteista. Ikinä yhdellä tyynyllä ei saa päätä oikealla korkeudelle, vaan pää on suunilleen kiinni patjassa ja kahdella tai kolmella tyynyllä ollaan jo istuma-asennossa.

30. Joymään

Joymään

Rekisteröitynyt:
    05.03.2017
    Tässä nimenomaan on untuvan lisäksi NASA:n kehittämään teknologiaa. Tavalliseen untuvapeittoon en enää palaa. Tempuria mulla on koko setti, sänky ja tyyny peiton lisäksi, ja voinkin lämpimästi suositella näitä kaikkia.

31. hsalonen

hsalonen

Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Itse koetin säästää ja ostin tällaisen:
    VITSIPPA Tyyny viskoel vaahtom/polyesteriä - IKEA

En suosittele. Kaikki täytteet ja muut meni ensimmäisessä pesussa pois paikoiltaan ja ei ikinä asettautuneet takaisin.

Månviva voi olla ihan hyvä. Nyt on koetuksella:
    RÖLLEKA Viskoelastinen vaahtomuovityyny - IKEA
    Tämä on ihan kiva, mutta pidän myös tavallisia tyynyjä saatavilla, nyt on HYLLE.

Kesäksi vaihdan taas kaikki tyynyt.

32. Warfe

Warfe Insinööri Tukijäsen

Rekisteröitynyt:
    30.10.2016
    Tää näyttäisi hyvältä vaihtoehdolta. Täytyypä ottaa tuommonen seuraavaksi testiin.

33. j-o-r-e

j-o-r-e

Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    Toi Rölleka on itsellä ollu nyt pari kuukautta ja olen tykännyt. Lukiessa tai telkkaria katsoessa olen yhden normityynyn laittanut lisäksi, mutta nukkuessa toi on riittänyt pelkästään. Ennen oli nukkuessa tyynyä ja lukiessa 3-4.

34. SweeneyTodd

SweeneyTodd Smooth Operator Tukijäsen

Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
  35. Ponsu

Ponsu

Rekisteröitynyt:
    29.10.2016

Mulla on käytössä tuo sotkan oma. Kyllä se hyvin itsellä on toiminut. Olin kahden vaiheilla silloin kun sänkyä ostin. Tämä teki 500e jenkkisängystä 900e sänkyä paremman. Nyt on reipas vuosi takana käyttöä, eikä havaintoja huonontumisesta.

Mulla on tempurin tyyny, jonka visco ominaisuus on kyllä parempi, mutta ei niin paljoa, että siitä niin paljon kovemman hinnan maksaisin. Etenkin, kun on tulossa vieraskäyttöön.

Edit: Olivat siis -50% hintoja, mutta nuo ovh hinnat sängyissä on vähän niin ja näin :D

Viimeksi muokattu: 07.06.2018
  36. Kautium

Kautium IOdootti

Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Uusi petauspatja pitäisi hommata tännekin, mutta mikä ja mistä? Hinta max. 600 euron paikkeilla, kun en usko että laatu siitä enää merkittävästi rahaa lisäämällä parantuu. Sänky on kooltaan 180x200.

Kaikkialla tuputetaan nykyään "älymateriaaleista" valmistettuja petareita, mutta jotenkin vierastan niitä, kun tulee kuitenkin jonkin verran pyörittyä nukkuessa ja noiden älymateriaalien kanssa se on sitten sellaista kuopan reunalta toiselle siirtyilemistä. Toinen miinus niissä on, että pehmeys on aika pitkälti riippuvainen lämpötilasta, eli jos on vaikka ikkuna auki talvella ennen kuin menee sänkyyn, niin se patjahan on pitkän aikaa kivikova. Kokemusta tuossa mielessä on tosin vain Tempurin tyynyistä, mutta sama idea niissä kaikissa on. Voi olla että olen väärässä noiden älypetarien kohdalla, mutta fiilis on kuitenkin tällainen. Saa yrittää puhua ympäri, jos on kokemusta.

Nykyisen sängyn runkopatjat ovat vielä ihan ok, joskin sen verran pehmeät, että petari saisi olla kohtuullisen napakka. Tämä on yksi syy uuden petarin hommaamiselle, sillä nykyinen on aivan liian pehmeä ja lässähtänyt.

Valmistajia ja valikoimaa on pilvin pimein. Familon on yleensä ollut hinta-laatusuhteeltaan ihan hyvä merkki, joten niiden valikoimia on tullut katseltua eniten. Muitakin hyväksi havaittuja saa toki suositella.

Familonin premium-sarjan valikoimissa on kaksi mielenkiintoista vaihtoehtoa:

Familon Ergo Breathair:
    Familon Ergo Breathair -sijauspatja | Patjat

Familon Ergo
    Familon Ergo -sijauspatja | Patjat

Breathairia mainostetaan ennätyksellisen hengittävänä ja helposti pestävänä petarina ja se varmaan on totta, kun materiaali on tuollaista silmämääräisestikin melkoisen ilmavaa "3D-spiraalikuitua". Tässä mietityttä eniten että miten tuo täysin uudenlainen materiaali kestää pitemmän päälle käytössä ja lässähtääkö se ajan kanssa jne. Tuo on lisäksi vain 7cm paksu ja hyvän sijauspatjan tulisi jonkin nyrkkisäännön mukaan olla yleensä mieluummin lähempänä 10cm ja jopa sen yli. Kokemuksia ei tunnu googlaamalla juurikaan löytyvän.

Tuo toinen taas on 12cm paksu käännettävä hieman perinteisempi petari. Toisella puolella on älypehmuste ja toisella puolella "profiloitu, pehmeämmältä tuntuva erikoispehmuste", mitä se sitten ikinä tarkoittaakaan. Kokemuksia ei tunnu löytyvän tästäkään.

Hintaluokka on molemmissa sama, eli noin 500€.

37. valexi

valexi

Rekisteröitynyt:
    10.07.2017
    Tuli ostettua kova sängyn runko, vanhasta kokonaisuudesta siihen päälle futon patja ja wellpurin 7cm petari.

Ennen oli tuo futoni kulahtaneiden jenkkisängyn runkojen päällä ja oli selkä ihan paskana kun jouset niin kuoleutuneet. Nyt on sopivan kova sänky, ettei selkä pääse kaarelle. Oli vielä ilmainen tuo patja, kun edelliselle omistajalle oli liian kova.

38. MarkusV

MarkusV

Rekisteröitynyt:
    17.01.2017
  39. Antti Alien

Antti Alien

Rekisteröitynyt:
    05.11.2016
    Minulla oli tällainen, ja se oli ihan kelvollinen vatsallaan nukkumiseen, kunhan muisti pöyhiä päivittäin:
    GULDPALM - IKEA

Paino sanalla oli, siis kunnes menin pesemään sen hikisen kesän keskellä. Tyynyn kangas oli pesun jäljiltä kuin nahkaa, eikä päästänyt sisälleen menneitä vesiä enää ulos laisinkaan. Yritin puristamalla saada enimmät vedet pois, ja vettä tuli ainoastaan saumoista. Tyyny vietti yhteensä 6 tuntia kuivauskoneessa ja 2 vuorokautta pihalla kesätuulessa, ja siltikin se tuntui sisältä märältä. Luovutin ja laitoin roskiin. Käsittämätöntä. :confused:

Nyt on Jyskin vaahtomuovimurua sisältävä tyyny, joka on ollut varsin mukava, kunhan otti puolet täytteestä pois.
    Tyyny WELLPUR EGGEN 42x56x15 | JYSK

40. Jebaus

Jebaus

Rekisteröitynyt:
    23.02.2017
    Sänky on kyllä niin henk.koht asia että ei siitä pahemmin voi vinkkejä antaa. Kokeilemalla selviää parhaiten.
    Itse olen 5-6(?) kokeillun sängyn jälkeen päätynyt seuraavaan ratkaisuun: Sängyssä runko kovalla pohjalla. Patjoina Tempurin "älyvaahtopatjat" joiden päällä kova 4cm paksu tavallinen petari, olisiko ollut askosta(?). Alunperin oli tempurin oma petari mutta se oli aivan kauhea lötkö vaikka kova piti olla (onneksi sai palauttaa kuukauden käytön jälkeen). Tuo askon petari tuo sänkyyn juuri sen sopivan jämäkkyyden, ja tempur antaa senverran periksi siellä alla että esim kyljellään nukkuminen onnistuu helposti.

Ja itse siis pidän kovasta sängystä. Pelkkä lattia jossa paksu matto on ihan bueno nukkumiseen :)

41. OD.

OD.

Rekisteröitynyt:
    14.12.2016
    Omia kokemuksia erilaisista sängyistä/patjoista. Ostin kolme vuotta sitten tilapäiseen opiskelukämppään Ikean halvimman rungon, patjan ja petarin. Siinä oli ihan helvetin hyvä nukkua. Se oli niin edullinen, että ihan sama vaikka se kestäisi vaan vuoden, kun aina voi ostaa uuden. Se tuli vielä rullalle käärittynä vakuumipakkauksessa, joten sen liikuttaminen oli vaivatonta.

Viime talvena vaihdoin minun ja puolisoni sängyn uuteen. Olin jostain saanut päähäni, että tarvitsen kiinteän patjan, joten hain Ikeasta kalleimmat ja tukevimmat jousipatjat. Näille tuli kaveriksi kiinteähkö petari. Voi jumalauta kun ensimmäisen kerran heitin patjalle selälleni, niin olo oli kuin lautalattialla makaisi. En voinut uskoa, että noin kovia patjoja onkaan. Se ei liikkeessä tuntunut niin kovalta, oli varmaan koemaattu vuosien aikana pehmeäksi. Jonkun aikaa jaksoin patjalla kärvistellä, kunnes vein sen takaisin ja vaihdoin puolikiinteään. Se on juuri ja juuri siedettävä ko. petarin kanssa. Pehmeämmällä petarilla voisi olla hyvinkin miellyttävä.

Summa summarum: jos luulet, että haluat kiinteä patjan, niin käy koemakaamassa useampi versio ja muista, että kaupassa esillä oleva on todennäköisesti paljon pehmeämpi, kuin se joka kotiisi kannetaan/kannat.

42. jarp

jarp

Rekisteröitynyt:
    31.10.2016
    Meille tuli villa-kookos-villa futon villapetarilla. Puuvillafutonia vanhan vastaavan tilalle mentiin ostamaan ja tuo kombo laitettiin tilaukseen. Viikko on nyt sillä nukuttu ja on kyllä hyvä. Jämäkän napakan kova ja silti pinnalta pehmeä.

Kuriositeettina tuossa on käytetty vain luomuvillaa (ei ole pesty ja kyllästetty kemikaaleilla) ja uusi patja haisee lampolalta. Onneksi ei meitä haittaa, mutta joku voisi irvistää.

43. 1ron

1ron

Rekisteröitynyt:
    01.01.2017
    Olisiko jotain suosituksia missä pääkaupunkiseudulla voisi käydä noita futoneita testaamassa?
    Futonia käyttävät, pidättekö patjaa lattialla ja kääntelettekö säännöllisesti vai täytyykö patjan saada ilmaa alta kääntelystä huolimatta?

44. Kautium

Kautium IOdootti

Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Joo, ei liian kovaa tänne ainakaan kiitos. Puolikiinteä patja/petari on yleensä osoittautunut sopivaksi hieman riippuen valmistajasta ja mallista.

Vähän tuohon edelliseen petarikirjoitukseen päivitystä:

Parissa paikassa olivat sitä mieltä että jos patja on liian pehmeä, niin sitä ei voi, tai ei kannata lähteä korjaamaan napakammalla petarilla. Voi siis olla, että tässä menee koko nukkumakalusto vielä uusiksi ja se on taas kertaluokkaa isompi selvitys ja hintakin pompsahtaa moninkertaiseksi. Ei ole helppoa tämä, kun ainoa selvä asia on sängyn koko. :D

Ilmanvaihdon kannalta perinteisesti (pussi)jousitettu patja kiinnostaa eniten ja petarin osalta voinee unohtaa nämä kaikki uudet muovispiraalit sun muut, kun ne kuulemma lässähtävät käytössä nopeammin kuin perinteiset materiaalit. Älymateriaalitkaan eivät hirveästi kiinnosta, mutta aika huonosti on tarjolla enää mitään muita vaihtoehtoja ainakaan näissä yhtään laadukkaammissa/paksummissa vaihtoehdoissa.

Kauppiaista Unikulma jää pois heti kättelystä, kun ei sieltä tunnu saavan edes petaria alle tonnilla. Miten ihmeessä tuollaiset liikkeet pysyvät edes pystyssä?

45. jarp

jarp

Rekisteröitynyt:
    31.10.2016
    Porin Villa & Peitteellä on näyttelitila Aarrelanka -putiikissa. Käytiin siellä testailemassa noita futoneja itse ja päädyttiin puuvillaisen sijasta villa-kookokseen. Mentiin silloin kun siellä oli Porin villalta ja peitteeltä esittelijä paikalla kertomassa, normisti ei ole.

1ron tykkää tästä.
  46. Neega

Neega

Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Kokemuksia Ikean metallisista sängynrungoista?

KOPARDAL Sängynrunko - 160x200 cm, Luröy - IKEA

Ulkonäkö ja hinta olisi kohdillaan mutta mietityttää, pitääkö kuinka meteliä. Äidillä vierashuoneessa joku jyskin metallirunkoinen sohvasänky, jossa pitää nukkua kuin kuollut, jokaisen kyljenkäännön aiheuttaessa jumalattoman natinan ja kitinän.

47. Tommy Goldfish

Tommy Goldfish

Rekisteröitynyt:
    29.10.2016
    Täällä on kokemusta. Tempur sänky ja tyynyt täysi setti nyt jonkun vuoden ollut jo käytössä. Pyöriminen pitkin yötä vaihtui kerralla siihen että kerran tai kaksi yössä vain vaihtuu asento. Ei tule sellaista oloa että kuopasta ylös ja uutta kaivamaan, vaan patja reagoi nopeasti. Jotkut pehmeämmät tempur patjat olivat työläitä tuon suhteen mutta näissä kovemmissa ei mitään ongelmaa. Myöskään lämpötilan vaihtelut ei ihmeemmin ole vaikuttaneet. Yksi parhaita ostoksia ikinä kun sai iskusta koko setin alesta kahteen tonniin. Tai no tyynyt maksoi sitten jonkun verran lisää mutta kaikki patjat + runko lähti halvalla

48. CafeRacer

CafeRacer

Rekisteröitynyt:
    26.10.2017
    Kenelläkään kokemusta tästä untuvapeitosta?

49. Jebaus

Jebaus

Rekisteröitynyt:
    23.02.2017
    Tuohon hintaan loistava täkki. Ei pärjää pehmeydessä myskiankkapeitoille mutta niillä hintaakin sitten 500€+.
    Ollut tuollainen siis kotona nyt 1,5v edellisen joutsenon peiton jälkeen. Maksoi silloin 275€ ja väittäisin hinta/laatu suhdetta paremmaksi kun vanhassa 500€ Joutsenossa

50. Kautium

Kautium IOdootti

Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Ei ole tuosta kokemuksia, mutta tuo päällisen materiaali vähän arveluttaa. Lieneeköhän jotain tekokuitua?

Me ostettiin tällaiset alkukesästä:

Familon Silver -untuvapeite | Peitot

Muuten loistavat, mutta omaan makuun ehkä pikkuisen liiankin muhkeat. Näissä on täytettä 690g (60% ankan untuvaa / 40% ankan höyhentä). En tiedä onko tuo varsinaisesti mikään miinus, mutta kesällä viileä versio vähemmällä täytteellä voisi olla parempi.

Kannattaa hommata lisäksi perkaalipuuvillaiset lakanat/pussilakanat.