Asiaa makuuhuoneesta (peitot, sängyt yms.)

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
283
Onko kokemuksia Ikean "premium"-sängyistä, mieluiten jenkkiversioista? Hinta olisi ainakin hyvässä haarukassa, helposti menee yli budjetin kun kattelee muita merkkisänkyjä.
Ostin ton 1,5k Bekkestuan. On se tosi hyvän tuntunen muuten, jämäkkä ja tukeva, kunhan vielä sais kunnolla nukuttua ;)
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
165
Itsellä alkaa mielenterveys loppua näiden sänkyjen (patjojen) kanssa siinä suhteessa että suomesta ei tunnu löytyvän mistään, ei kertakaikkiaan mistään omalle ruholle tarpeeksi pehmeää patjaa. Kaikki ovat enemmän tai vähemmän "kovia" tai "puolikovia" jotka ei tämmöiselle höyhensarjalaiselle sovi vaan pitäisi lihottaa itsensä sinne 100kg hujakoille että edes vyöhykkeistetyt patjat joustaisivat tarpeeksi. Elopainoa on n. 63kg ja muutenkin vartalo mallia luiseva ja terävä joka aiheuttaa sen että kyljellään nukkuessa hartiat puutuvat nopeasti. Tämä taas johtaa jatkuvaan asennon vaihteluun -> huonot yöunet.

On koitettu Tempuria, kahta erilaista 5 ja 7 vyöhykkeistä pussijousipatjaa sekä lukemattomia sijauspatjoja. Tällä hetkellä käytössä Permafitin 5 vyöhykkeinen kaikista pehmein XS malli joka on tuhat kertaa parempi kuin Tempur ja muut mutta edelleen patja on liian jäykkä eikä jouset painu kasaan tarpeeksi hartioiden kohdalta.

Kävin myös unikulman "mittaripatjalla" jonka graafeista näkyi että hartioiden kohdalta mentiin kirkkaasti asteikon punaiseen päähän eli painetta sinne tulee reilusti kuten jo itsekin olin huomannut. Mutta ei vain yksinkertaisesti pysty sijoittamaan kymppitonnia räätälöityyn sänkyyn jonka lopputuloksesta ei siitäkään ole takeita.

Eli tuhannen taalan kysymys: mistä perkeleestä saa oikeasti pehmeän patjan laihalle harteikkaalle miesvartalolle?

Ongelma näissä sänkyjen valinnoissa on se että joku patja+petari kombo saattaa tuntua liikkeessä hyvältä mutta kotona taas on sutta ja sekundaa kun pitemmän aikaa pääsee siinä nukkumaan.
 
Liittynyt
05.03.2017
Viestejä
824
@bajamaja oletko kokeillut Tempurin patjaa cloud- tunteella? Ei mitään petaria siinä välissä. Mulla on sellainen, ja ihan kuin pilven päällä makoilisi.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
165
@bajamaja oletko kokeillut Tempurin patjaa cloud- tunteella? Ei mitään petaria siinä välissä. Mulla on sellainen, ja ihan kuin pilven päällä makoilisi.
Juurikin tuo tempurin Cloud patja ilman mitään lisukkeita oli käytössä ja lähti vaihtoon puolen vuoden pyöriskelyn jälkeen. Ongelma noissa vaahtomuovipatjoissa on se että ne joustavat tasaisesti joka paikasta, itse tarvitsisin patjan joka joustaa huomattavasti enemmän hartioiden kohdalta mutta ei kuitenkaan muualta. Eli vyöhykkeistetty pussijousipatja tarpeeksi löysillä jousilla haussa mutta kun ei vaan tunnu löytyvän :tdown:
 

SweeneyTodd

Smooth Operator
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 758
Tuli käytyä sänkyostoksilla ergonomia-asiantuntijan kanssa. Kuulema yli 80% ihmisistä ostaa itselleen täysin sopimattoman sängyn. Ja voin kyllä hyvin uskoa tämän. Olisin varmaan itsekin päätynyt johonkin aivan vääränlaiseen sänkyyn ilman asiantuntijaa.

Omalle vartalotyypille ei mikään joustinpatjoista tarjonnut tukea oikeisiin paikkoihin. Tuli tuolla sänkyjä testaillessa monta ahaa-elämystä, kun tajusi itsekin miten vääränlaisessa sängyssä milloin selkäranka on kierossa, milloin hartiat jännittyneenä jne. Hauskin huomio oli, että kaupan kallein sänky olisi sopinut omalle kropalle selvästi huonommin kuin kaupan halvin sänky. Tempureissakin oli sama juttu. Vääränlainen Tempur-kokonaisuus ei vain toiminut, mutta sieltä sitten lopulta löytyi myös sellainen, mikä toimi täydellisesti. Hieno tunne, kun jo kaupassa kokeillessa huomasi miten kaikki lihakset pääsivät rentoutumaan. Nyt pitää vielä pari viikkoa kituutella vanhalla räyhkällä ennen kuin pääsee oikeasti testaamaan oliko tuo vain hyvän kauppiaan luomaa silmälumetta vai onko ero oikeasti nukkuessa noin iso kuin kaupassa tuntui.

Eli mitä tällä vuodatuksella halusin sanoa oli se, että ihan turha kysellä netissä mikä olisi hyvä sänky, kun testaamatta ei voi tietää sopiiko sänky juuri omalle vartalotyypille. Toiselle täydellinen sänky voi olla sinulle katastrofaalisen huono. Iilman asiantuntija-apua voi liikeessäkin olla vaikeaa löytää oikeaa sänkyä. Eli kannattaa kysellä liikkeistä onko asiantuntija-apua saatavilla. Ainakin Isku ja unikulma tarjoavat tällaista. Muista en osaa sanoa.
 
Liittynyt
05.03.2017
Viestejä
824
Juu kyllähän niissä kannattaa makailla hetki ennen ostopäätöstä. Mullahan kanssa leveät hartiat, (tosin painan reilut 20 kiloa enemmän, kuin bajamaja) ja 22cm paksu breeze-patja cloud-tunteella edustaa ehdotonta parhautta, mitä nukkumismukavuuteen tulee.
 

Warfe

Insinööri
Tukijäsen
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 616
Pitäisi uutta tyynyä katella, kun Jyskistä parilla kympillä ostettu 60€ ovh. untuvatyyny meni puolessa vuodessa lyttyyn eikä tue enää kunnolla. Oisko antaa vinkkejä hyvästä tyynystä? Budjetti alle 100€. Tekis mieli kokeilla jotain muuta kuin untuvaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
503
Pitäisi uutta tyynyä katella, kun Jyskistä parilla kympillä ostettu 60€ ovh. untuvatyyny meni puolessa vuodessa lyttyyn eikä tue enää kunnolla. Oisko antaa vinkkejä hyvästä tyynystä? Budjetti alle 100€. Tekis mieli kokeilla jotain muuta kuin untuvaa.
Itse olen tykännyt futon tyynystä, ei mene lyttyyn ja kestää. Kovahan se on untuvatyynyyn verrattuna, mutta itselle sopii todella hyvin. Hinta ei edes paha, joku 50€ tms
 
Liittynyt
17.01.2017
Viestejä
754
Mulla on ollut jyskin wellpur tyyny about 2v ja ei ole menettänyt muotoaan. Toisin kuin kaikki untuva tyynyt olivat 6kk aivan littanoita.
 
Liittynyt
05.03.2017
Viestejä
824
Täytyykin peittojen osalta kehaista Tempurin premium fit-peittoa. Joulukuussa ostelin, kun oli tarjouksessa. Aivan mielettömän hyvä. Pitää lämpimänä, mutta ei hikoiluta. Ainoa peitto, joka pitänyt mulla jalat lämpöisinä. Ennen kärsin kylmistä jaloista, mutta en enää.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 250
Jyskin tyynyjen kohdalla se "ovh" on täysin hatusta vedetty. Ei sillä tosin sinänsä ole merkitystä kestääkö se tyyny vaikka puoli vuotta muodossaan, koska ne on aina tarjouksessa ja ovat niin halpoja, että voi aina ostaa uuden. Periaatteessa ihan jo hygieniasyistä se tyyny olisi hyvä vaihtaa useammin kuin viiden vuoden välein. Vai kuinka moni voi rehellisesti sanoa että pesee sitä tyynyä vaikka nyt kuukauden välein?

Itsellä siis tälläkin hetkellä Jyskin joku 20 euron kuitutäytteinen tyyny ("ovh" muistaakseni 85e) ja kohta voisi ostaa uuden. Kyllähän tuo sen 8 kuukautta on kestänyt ja ihan hyvä tyyny ollut.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 318
Itsellä käytössä nyt n. 6kk ollut tempurin original. Uskomattoman hyvä, eikä enää niskakipuja.
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
Täytyykin peittojen osalta kehaista Tempurin premium fit-peittoa. Joulukuussa ostelin, kun oli tarjouksessa. Aivan mielettömän hyvä. Pitää lämpimänä, mutta ei hikoiluta. Ainoa peitto, joka pitänyt mulla jalat lämpöisinä. Ennen kärsin kylmistä jaloista, mutta en enää.
Jos oikeasti lämmintä peittoa haluaa, niin hanhenuntuva (goose down) on kyllä oikea materiaali. Se on kevyttä ja pitää lämmön. Untuvapeitteet vielä tuntuvat olevan yllättävän siedettäviä myös lämpimässä. Saa olla oikeasti aika lämmintä, ennen kuin oikea untuvapeite alkaa tuntua liian kuumalta.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
15
Taloudessa on ollut käytössä Ikean kiinteitä Knavel untuvatyynyjä reilut pari vuotta ja ovat yhä suunnilleen yhtä pulleita kuin uutena. Välillä vain muistaa pestä niin ihan hyvänä ovat pysyneet. Tosin jos ei ole käytössä kuivausrumpua niin voi olla haastavaa saada tyynystä yhtä pönäkkää kuin ennen pesua.

Aiemmat keinokuituiset ovat aina menneet omituisiksi mytyiksi mutta nuo Ikean untuvatyynyt jaksavat vain porskuttaa eivätkä tunnu pesemistäkään kauheasti pelästyvän. Suosittelen.
 

Rantakemisti

Moderator
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 267
Olen varmaan aikaisemminkin suositellut tässä ketjussa Ikean Månviva -viskoelastisia tyynyjä. Sopivan tukevia ja näin parin vuoden käytön jälkeen ovat yhtä kiinteitä. Anoppilassa tulee nukuttua Tempur-tyynyillä ja ei nämä minusta niille häviä.

MÅNVIVA - IKEA

En ole ikinä tottunut nukkumaan untuvatyynyillä ja se onkin hotelleissa yksi suurimmasta ärsytyksen kohteista. Ikinä yhdellä tyynyllä ei saa päätä oikealla korkeudelle, vaan pää on suunilleen kiinni patjassa ja kahdella tai kolmella tyynyllä ollaan jo istuma-asennossa.
 
Liittynyt
05.03.2017
Viestejä
824
Jos oikeasti lämmintä peittoa haluaa, niin hanhenuntuva (goose down) on kyllä oikea materiaali. Se on kevyttä ja pitää lämmön. Untuvapeitteet vielä tuntuvat olevan yllättävän siedettäviä myös lämpimässä. Saa olla oikeasti aika lämmintä, ennen kuin oikea untuvapeite alkaa tuntua liian kuumalta.
Tässä nimenomaan on untuvan lisäksi NASA:n kehittämään teknologiaa. Tavalliseen untuvapeittoon en enää palaa. Tempuria mulla on koko setti, sänky ja tyyny peiton lisäksi, ja voinkin lämpimästi suositella näitä kaikkia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 053
Olen varmaan aikaisemminkin suositellut tässä ketjussa Ikean Månviva -viskoelastisia tyynyjä. Sopivan tukevia ja näin parin vuoden käytön jälkeen ovat yhtä kiinteitä. Anoppilassa tulee nukuttua Tempur-tyynyillä ja ei nämä minusta niille häviä.

MÅNVIVA - IKEA

En ole ikinä tottunut nukkumaan untuvatyynyillä ja se onkin hotelleissa yksi suurimmasta ärsytyksen kohteista. Ikinä yhdellä tyynyllä ei saa päätä oikealla korkeudelle, vaan pää on suunilleen kiinni patjassa ja kahdella tai kolmella tyynyllä ollaan jo istuma-asennossa.
Itse koetin säästää ja ostin tällaisen:
VITSIPPA Tyyny viskoel vaahtom/polyesteriä - IKEA

En suosittele. Kaikki täytteet ja muut meni ensimmäisessä pesussa pois paikoiltaan ja ei ikinä asettautuneet takaisin.

Månviva voi olla ihan hyvä. Nyt on koetuksella:
RÖLLEKA Viskoelastinen vaahtomuovityyny - IKEA
Tämä on ihan kiva, mutta pidän myös tavallisia tyynyjä saatavilla, nyt on HYLLE.

Kesäksi vaihdan taas kaikki tyynyt.
 

Warfe

Insinööri
Tukijäsen
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 616
Olen varmaan aikaisemminkin suositellut tässä ketjussa Ikean Månviva -viskoelastisia tyynyjä. Sopivan tukevia ja näin parin vuoden käytön jälkeen ovat yhtä kiinteitä. Anoppilassa tulee nukuttua Tempur-tyynyillä ja ei nämä minusta niille häviä.

MÅNVIVA - IKEA

En ole ikinä tottunut nukkumaan untuvatyynyillä ja se onkin hotelleissa yksi suurimmasta ärsytyksen kohteista. Ikinä yhdellä tyynyllä ei saa päätä oikealla korkeudelle, vaan pää on suunilleen kiinni patjassa ja kahdella tai kolmella tyynyllä ollaan jo istuma-asennossa.
Tää näyttäisi hyvältä vaihtoehdolta. Täytyypä ottaa tuommonen seuraavaksi testiin.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
319
Toi Rölleka on itsellä ollu nyt pari kuukautta ja olen tykännyt. Lukiessa tai telkkaria katsoessa olen yhden normityynyn laittanut lisäksi, mutta nukkuessa toi on riittänyt pelkästään. Ennen oli nukkuessa tyynyä ja lukiessa 3-4.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 318
Pitäis joku edullinen petauspatja löytää kovaa vuodesohvaa pehmentämään. Näitä kurkin:
Sijauspatja 160x200 GOLD T30 WELLPUR | JYSK
PISCINA SOFT VISCO -sijauspatja (160x200 cm)

Kellään kokemusta noista? Tai löytyykö muita ehdokkaita. Ei viitsi kauheasti maksaa ja pitäisi olla tuollainen ohuehko, jotta saa säilytykseen sen vuodesohvan laatikkoon silloin, kun tuossa ei nukuta.

Mulla on käytössä tuo sotkan oma. Kyllä se hyvin itsellä on toiminut. Olin kahden vaiheilla silloin kun sänkyä ostin. Tämä teki 500e jenkkisängystä 900e sänkyä paremman. Nyt on reipas vuosi takana käyttöä, eikä havaintoja huonontumisesta.

Mulla on tempurin tyyny, jonka visco ominaisuus on kyllä parempi, mutta ei niin paljoa, että siitä niin paljon kovemman hinnan maksaisin. Etenkin, kun on tulossa vieraskäyttöön.

Edit: Olivat siis -50% hintoja, mutta nuo ovh hinnat sängyissä on vähän niin ja näin :D
 
Viimeksi muokattu:

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 637
Uusi petauspatja pitäisi hommata tännekin, mutta mikä ja mistä? Hinta max. 600 euron paikkeilla, kun en usko että laatu siitä enää merkittävästi rahaa lisäämällä parantuu. Sänky on kooltaan 180x200.

Kaikkialla tuputetaan nykyään "älymateriaaleista" valmistettuja petareita, mutta jotenkin vierastan niitä, kun tulee kuitenkin jonkin verran pyörittyä nukkuessa ja noiden älymateriaalien kanssa se on sitten sellaista kuopan reunalta toiselle siirtyilemistä. Toinen miinus niissä on, että pehmeys on aika pitkälti riippuvainen lämpötilasta, eli jos on vaikka ikkuna auki talvella ennen kuin menee sänkyyn, niin se patjahan on pitkän aikaa kivikova. Kokemusta tuossa mielessä on tosin vain Tempurin tyynyistä, mutta sama idea niissä kaikissa on. Voi olla että olen väärässä noiden älypetarien kohdalla, mutta fiilis on kuitenkin tällainen. Saa yrittää puhua ympäri, jos on kokemusta.

Nykyisen sängyn runkopatjat ovat vielä ihan ok, joskin sen verran pehmeät, että petari saisi olla kohtuullisen napakka. Tämä on yksi syy uuden petarin hommaamiselle, sillä nykyinen on aivan liian pehmeä ja lässähtänyt.

Valmistajia ja valikoimaa on pilvin pimein. Familon on yleensä ollut hinta-laatusuhteeltaan ihan hyvä merkki, joten niiden valikoimia on tullut katseltua eniten. Muitakin hyväksi havaittuja saa toki suositella.

Familonin premium-sarjan valikoimissa on kaksi mielenkiintoista vaihtoehtoa:

Familon Ergo Breathair:
Familon Ergo Breathair -sijauspatja | Patjat

Familon Ergo
Familon Ergo -sijauspatja | Patjat

Breathairia mainostetaan ennätyksellisen hengittävänä ja helposti pestävänä petarina ja se varmaan on totta, kun materiaali on tuollaista silmämääräisestikin melkoisen ilmavaa "3D-spiraalikuitua". Tässä mietityttä eniten että miten tuo täysin uudenlainen materiaali kestää pitemmän päälle käytössä ja lässähtääkö se ajan kanssa jne. Tuo on lisäksi vain 7cm paksu ja hyvän sijauspatjan tulisi jonkin nyrkkisäännön mukaan olla yleensä mieluummin lähempänä 10cm ja jopa sen yli. Kokemuksia ei tunnu googlaamalla juurikaan löytyvän.

Tuo toinen taas on 12cm paksu käännettävä hieman perinteisempi petari. Toisella puolella on älypehmuste ja toisella puolella "profiloitu, pehmeämmältä tuntuva erikoispehmuste", mitä se sitten ikinä tarkoittaakaan. Kokemuksia ei tunnu löytyvän tästäkään.

Hintaluokka on molemmissa sama, eli noin 500€.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
2 187
Tuli ostettua kova sängyn runko, vanhasta kokonaisuudesta siihen päälle futon patja ja wellpurin 7cm petari.

Ennen oli tuo futoni kulahtaneiden jenkkisängyn runkojen päällä ja oli selkä ihan paskana kun jouset niin kuoleutuneet. Nyt on sopivan kova sänky, ettei selkä pääse kaarelle. Oli vielä ilmainen tuo patja, kun edelliselle omistajalle oli liian kova.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Minulla oli tällainen, ja se oli ihan kelvollinen vatsallaan nukkumiseen, kunhan muisti pöyhiä päivittäin:
GULDPALM - IKEA

Paino sanalla oli, siis kunnes menin pesemään sen hikisen kesän keskellä. Tyynyn kangas oli pesun jäljiltä kuin nahkaa, eikä päästänyt sisälleen menneitä vesiä enää ulos laisinkaan. Yritin puristamalla saada enimmät vedet pois, ja vettä tuli ainoastaan saumoista. Tyyny vietti yhteensä 6 tuntia kuivauskoneessa ja 2 vuorokautta pihalla kesätuulessa, ja siltikin se tuntui sisältä märältä. Luovutin ja laitoin roskiin. Käsittämätöntä. :confused:

Nyt on Jyskin vaahtomuovimurua sisältävä tyyny, joka on ollut varsin mukava, kunhan otti puolet täytteestä pois.
Tyyny WELLPUR EGGEN 42x56x15 | JYSK
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
1 825
Sänky on kyllä niin henk.koht asia että ei siitä pahemmin voi vinkkejä antaa. Kokeilemalla selviää parhaiten.
Itse olen 5-6(?) kokeillun sängyn jälkeen päätynyt seuraavaan ratkaisuun: Sängyssä runko kovalla pohjalla. Patjoina Tempurin "älyvaahtopatjat" joiden päällä kova 4cm paksu tavallinen petari, olisiko ollut askosta(?). Alunperin oli tempurin oma petari mutta se oli aivan kauhea lötkö vaikka kova piti olla (onneksi sai palauttaa kuukauden käytön jälkeen). Tuo askon petari tuo sänkyyn juuri sen sopivan jämäkkyyden, ja tempur antaa senverran periksi siellä alla että esim kyljellään nukkuminen onnistuu helposti.

Ja itse siis pidän kovasta sängystä. Pelkkä lattia jossa paksu matto on ihan bueno nukkumiseen :)
 

OD.

Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
1 313
Omia kokemuksia erilaisista sängyistä/patjoista. Ostin kolme vuotta sitten tilapäiseen opiskelukämppään Ikean halvimman rungon, patjan ja petarin. Siinä oli ihan helvetin hyvä nukkua. Se oli niin edullinen, että ihan sama vaikka se kestäisi vaan vuoden, kun aina voi ostaa uuden. Se tuli vielä rullalle käärittynä vakuumipakkauksessa, joten sen liikuttaminen oli vaivatonta.

Viime talvena vaihdoin minun ja puolisoni sängyn uuteen. Olin jostain saanut päähäni, että tarvitsen kiinteän patjan, joten hain Ikeasta kalleimmat ja tukevimmat jousipatjat. Näille tuli kaveriksi kiinteähkö petari. Voi jumalauta kun ensimmäisen kerran heitin patjalle selälleni, niin olo oli kuin lautalattialla makaisi. En voinut uskoa, että noin kovia patjoja onkaan. Se ei liikkeessä tuntunut niin kovalta, oli varmaan koemaattu vuosien aikana pehmeäksi. Jonkun aikaa jaksoin patjalla kärvistellä, kunnes vein sen takaisin ja vaihdoin puolikiinteään. Se on juuri ja juuri siedettävä ko. petarin kanssa. Pehmeämmällä petarilla voisi olla hyvinkin miellyttävä.

Summa summarum: jos luulet, että haluat kiinteä patjan, niin käy koemakaamassa useampi versio ja muista, että kaupassa esillä oleva on todennäköisesti paljon pehmeämpi, kuin se joka kotiisi kannetaan/kannat.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 886
Puuvilla-pellava futon parisänky itsellä...on hyhä, ei ole kuumottava kesäisin ja talvella lämmin, sopivan kova mutra samalla mukava.
Hoitoa vaatii jonkun verran ja hintavahko jos laadukkaan futonin ostat mutta on kyllä ollut hintansa väärti, futoni ollut kohta 14 vuotta käytössä ja keinokuitupasketra en enää hommaisi.
Meille tuli villa-kookos-villa futon villapetarilla. Puuvillafutonia vanhan vastaavan tilalle mentiin ostamaan ja tuo kombo laitettiin tilaukseen. Viikko on nyt sillä nukuttu ja on kyllä hyvä. Jämäkän napakan kova ja silti pinnalta pehmeä.

Kuriositeettina tuossa on käytetty vain luomuvillaa (ei ole pesty ja kyllästetty kemikaaleilla) ja uusi patja haisee lampolalta. Onneksi ei meitä haittaa, mutta joku voisi irvistää.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
13
Olisiko jotain suosituksia missä pääkaupunkiseudulla voisi käydä noita futoneita testaamassa?
Futonia käyttävät, pidättekö patjaa lattialla ja kääntelettekö säännöllisesti vai täytyykö patjan saada ilmaa alta kääntelystä huolimatta?
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 637
Omia kokemuksia erilaisista sängyistä/patjoista. Ostin kolme vuotta sitten tilapäiseen opiskelukämppään Ikean halvimman rungon, patjan ja petarin. Siinä oli ihan helvetin hyvä nukkua. Se oli niin edullinen, että ihan sama vaikka se kestäisi vaan vuoden, kun aina voi ostaa uuden. Se tuli vielä rullalle käärittynä vakuumipakkauksessa, joten sen liikuttaminen oli vaivatonta.

Viime talvena vaihdoin minun ja puolisoni sängyn uuteen. Olin jostain saanut päähäni, että tarvitsen kiinteän patjan, joten hain Ikeasta kalleimmat ja tukevimmat jousipatjat. Näille tuli kaveriksi kiinteähkö petari. Voi jumalauta kun ensimmäisen kerran heitin patjalle selälleni, niin olo oli kuin lautalattialla makaisi. En voinut uskoa, että noin kovia patjoja onkaan. Se ei liikkeessä tuntunut niin kovalta, oli varmaan koemaattu vuosien aikana pehmeäksi. Jonkun aikaa jaksoin patjalla kärvistellä, kunnes vein sen takaisin ja vaihdoin puolikiinteään. Se on juuri ja juuri siedettävä ko. petarin kanssa. Pehmeämmällä petarilla voisi olla hyvinkin miellyttävä.

Summa summarum: jos luulet, että haluat kiinteä patjan, niin käy koemakaamassa useampi versio ja muista, että kaupassa esillä oleva on todennäköisesti paljon pehmeämpi, kuin se joka kotiisi kannetaan/kannat.
Joo, ei liian kovaa tänne ainakaan kiitos. Puolikiinteä patja/petari on yleensä osoittautunut sopivaksi hieman riippuen valmistajasta ja mallista.

Vähän tuohon edelliseen petarikirjoitukseen päivitystä:

Parissa paikassa olivat sitä mieltä että jos patja on liian pehmeä, niin sitä ei voi, tai ei kannata lähteä korjaamaan napakammalla petarilla. Voi siis olla, että tässä menee koko nukkumakalusto vielä uusiksi ja se on taas kertaluokkaa isompi selvitys ja hintakin pompsahtaa moninkertaiseksi. Ei ole helppoa tämä, kun ainoa selvä asia on sängyn koko. :D

Ilmanvaihdon kannalta perinteisesti (pussi)jousitettu patja kiinnostaa eniten ja petarin osalta voinee unohtaa nämä kaikki uudet muovispiraalit sun muut, kun ne kuulemma lässähtävät käytössä nopeammin kuin perinteiset materiaalit. Älymateriaalitkaan eivät hirveästi kiinnosta, mutta aika huonosti on tarjolla enää mitään muita vaihtoehtoja ainakaan näissä yhtään laadukkaammissa/paksummissa vaihtoehdoissa.

Kauppiaista Unikulma jää pois heti kättelystä, kun ei sieltä tunnu saavan edes petaria alle tonnilla. Miten ihmeessä tuollaiset liikkeet pysyvät edes pystyssä?
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 886
Olisiko jotain suosituksia missä pääkaupunkiseudulla voisi käydä noita futoneita testaamassa?
Futonia käyttävät, pidättekö patjaa lattialla ja kääntelettekö säännöllisesti vai täytyykö patjan saada ilmaa alta kääntelystä huolimatta?
Porin Villa & Peitteellä on näyttelitila Aarrelanka -putiikissa. Käytiin siellä testailemassa noita futoneja itse ja päädyttiin puuvillaisen sijasta villa-kookokseen. Mentiin silloin kun siellä oli Porin villalta ja peitteeltä esittelijä paikalla kertomassa, normisti ei ole.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1
Kokemuksia Ikean metallisista sängynrungoista?



KOPARDAL Sängynrunko - 160x200 cm, Luröy - IKEA


Ulkonäkö ja hinta olisi kohdillaan mutta mietityttää, pitääkö kuinka meteliä. Äidillä vierashuoneessa joku jyskin metallirunkoinen sohvasänky, jossa pitää nukkua kuin kuollut, jokaisen kyljenkäännön aiheuttaessa jumalattoman natinan ja kitinän.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 078
Kaikkialla tuputetaan nykyään "älymateriaaleista" valmistettuja petareita, mutta jotenkin vierastan niitä, kun tulee kuitenkin jonkin verran pyörittyä nukkuessa ja noiden älymateriaalien kanssa se on sitten sellaista kuopan reunalta toiselle siirtyilemistä. Toinen miinus niissä on, että pehmeys on aika pitkälti riippuvainen lämpötilasta, eli jos on vaikka ikkuna auki talvella ennen kuin menee sänkyyn, niin se patjahan on pitkän aikaa kivikova. Kokemusta tuossa mielessä on tosin vain Tempurin tyynyistä, mutta sama idea niissä kaikissa on. Voi olla että olen väärässä noiden älypetarien kohdalla, mutta fiilis on kuitenkin tällainen. Saa yrittää puhua ympäri, jos on kokemusta.
Täällä on kokemusta. Tempur sänky ja tyynyt täysi setti nyt jonkun vuoden ollut jo käytössä. Pyöriminen pitkin yötä vaihtui kerralla siihen että kerran tai kaksi yössä vain vaihtuu asento. Ei tule sellaista oloa että kuopasta ylös ja uutta kaivamaan, vaan patja reagoi nopeasti. Jotkut pehmeämmät tempur patjat olivat työläitä tuon suhteen mutta näissä kovemmissa ei mitään ongelmaa. Myöskään lämpötilan vaihtelut ei ihmeemmin ole vaikuttaneet. Yksi parhaita ostoksia ikinä kun sai iskusta koko setin alesta kahteen tonniin. Tai no tyynyt maksoi sitten jonkun verran lisää mutta kaikki patjat + runko lähti halvalla
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
1 825
Kenelläkään kokemusta tästä untuvapeitosta?
Tuohon hintaan loistava täkki. Ei pärjää pehmeydessä myskiankkapeitoille mutta niillä hintaakin sitten 500€+.
Ollut tuollainen siis kotona nyt 1,5v edellisen joutsenon peiton jälkeen. Maksoi silloin 275€ ja väittäisin hinta/laatu suhdetta paremmaksi kun vanhassa 500€ Joutsenossa
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 637
Kenelläkään kokemusta tästä untuvapeitosta?
Ei ole tuosta kokemuksia, mutta tuo päällisen materiaali vähän arveluttaa. Lieneeköhän jotain tekokuitua?

Me ostettiin tällaiset alkukesästä:

Familon Silver -untuvapeite | Peitot

Muuten loistavat, mutta omaan makuun ehkä pikkuisen liiankin muhkeat. Näissä on täytettä 690g (60% ankan untuvaa / 40% ankan höyhentä). En tiedä onko tuo varsinaisesti mikään miinus, mutta kesällä viileä versio vähemmällä täytteellä voisi olla parempi.

Kannattaa hommata lisäksi perkaalipuuvillaiset lakanat/pussilakanat.
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
1 825
Ei ole tuosta kokemuksia, mutta tuo päällisen materiaali vähän arveluttaa. Lieneeköhän jotain tekokuitua?
.
Puuvillaa se on, tuo kambriikki viittaa vain kudontatapaan eli erityisen tiheästi kudottua puuvillaa niin ei untuvat karkaile.

Joskus oli joku Ikean "premium" untuvapeitto ja sen jäljiltä oli kyllä koko kämppä täynnä untuvaa.

Untuvapeittohan on viileä hyvän hengittävyyden vuoksi JOS osaa nukkua aloillaan. Sensijaan pienikin pyöriminen saa kyllä hien pintaan noilla lämpimillä peitolla. Itse nukun paikallaan kun tukki niin lämpö ei ongelma ole. Sensijaan tykkään siitä että peitto on 7cm paksu ja tuntuu peitolta, muutenhan nukkuisin pelkässä lakanassa :)
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 637
Tarkempi tutkimus paljasti, ettei pelkkä petari pelasta osin jo parhaat päivänsä nähneitä runkopatjoja, joten koko setti menee uusiksi. Tällä hetkellä piikkipaikalla olevat vaihtoehdot:

Isku Onni Unigold runkopatja (180x200):
Isku Onni Unigold

Asko Airflow runkopatja (180x200):
AIRFLOW-runkopatja Medium + Medium 180 x 200 cm (Hiilenmusta)

Asko Dream Cumulus:
DREAM CUMULUS -runkopatja 180 x 200 cm (Mood tummanharmaa)

Noiden välillä varmaan tehdään valintaa, kunhan ehditään käydä testaamassa paikan päällä. Perustavaa laatua oleva ero noissa on patjan rakenteessa, sillä Iskun Onnissa on perinteisempi 5-vyöhykkeinen pussijousitus, joka on tunnetusti kestävä ratkaisu ja se on myös ilmanvaihdon kannalta toimiva kokonaisuus. Asko Airflow:ssa ei ole jousia, eli siinä on päällysteen alla ensin 6cm älyvaahtokerros ja sen alla 140mm pohjavaahtokerros ja näissä molemmissa ilmanvaihtokanavat ristikkäin. Kestävyyden pitäisi olla yhtä hyvä kuin joustinpatjoilla, mutta en tiedä pitääkö se paikkaansa käytännössä. Myös mahdollinen kuumuus mietityttää. Tuo Asko Dream Cumulus on vissiin muuten rakenteeltaan samanlainen kuin Airflow, mutta älymateriaali on uudempaa versiota, joka ei tarvitse muotoutuakseen lainkaan lämpöä (kliks). Sitä ei ole tarjolla lainkaan paikallisessa Askossa, joten sitä ei pääse testaamaan.

Tempurit karsiutuivat valikoimista käsittämättömällä hinnallaan ja sama juttu Unikulman tuotteiden kanssa. Sängyn laatu on tärkeä, mutta nyt on kyseessä 180x200cm -kokoluokka ja silloin puhutaan Tempurin ja Unikulman kohdalla jostakin hinnat alkaen 4000€ -luokasta. Jotain rajaa sentään. :D

Iskussa on juuri nyt ihan hyvä vaihtotarjous (500€ hyvitys vanhasta parisängystä ja kuljetukset mukaan). Askossa ei ole juuri nyt mitään tarjouksia, mutta rivien välistä olin myyjän puheista ymmärtävinäni, että ensi viikolla tulisi sängyistä/patjoista -50% kampanja. Asko tarjoaa myös mahdollisuutta vaihtaa patja yhden kerran toiseen, jos valinta osoittauttuu 30pv testin aikana huonoksi (Asko Bonnell Dream -sarjan kohdalla aika on 3kk). Iskussa ei tällaista mahdollisuutta ole lainkaan. Ikeassa on 90pv vaihto-oikeus, mutta Ikean patjavalikoima on kovin kovin rajallinen, eikä täällä alueella ole edes myymälää jossa testata.

Ja tokihan sängyn päälle pitää tietenkin hommata joku fiksu petari. Jokaisella valmistajalla on omansa ja varmaan ovat ihan hyviä kaikki, mutta aika kova on hinta järjestään. Ikean Tussöy älyvaahtopetari olisi hinnaltaan kohtuullinen (180x200, 240€), mutta en tiedä vetääkö se vertoja muilta osin kilpailijoilleen.

Kommentteja?
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 637
No niin, valinta on tehty ja voittajaksi päätyi Asko Airflow 180cm runkopatja (2x90cm) + 6cm Airflow-älypetari. Patjan osalta medium-pehmeys oli kaupassa tunnustellessa liian pehmeä, mutta tuon nyt valitun hardin voi vielä vaihtaa 4 viikon aikana jos se on kotikäytössä liiankin kova. Liikkeessä joka tapauksessa parhaimmalta tuntui juuri tämä hard-kovuus tällä 6cm petarilla. 8cm petari oli sekin ihan ok, mutta vaimon kanssa molemmat pitivät silti enemmän 6cm-versiosta ja plussana se oli 260€ edullisempi. Varsinkin medium-kovuuden patjalla se paksumpi petari oli jo suorastaan epämiellyttävän upottava.

Myös Tempurin valikoimaa käytiin testailemassa, mutta varsinkin ne halvimmat vaihtoehdot olivat järjestään liian kovia. Oli siellä tuplaten kalliimmassa luokassa ihan hyviäkin vaihtoehtoja, mutta päädyttiin kuitenkin mieluummin tähän, varsinkin kun saatiin omasta mielestä erinomainen tarjous kokonaisuudesta kuljetuksineen ja vanhojen kierrätyksineen jne. Vinkkinä muille Askon sänkykauppoja suunnitteleville sen verran, että ensi viikonloppuna ilmeisesti alkaa Askossa sänkyjen/patjojen -50% kampanja ja sopivasti puhumalla sen voi saada hyödynnettyä jo nyt. :D

Pitää kirjoitella kokemuksia tarkemmin sitten kun kamat saapuvat ja on ehtinyt muutaman viikon testailemaan. Toimitusaika on noin 2 viikkoa (jos ei tavaraa ole varastossa), joten ihan heti ei pääse unille uusilla patjoilla.

Tällainen setti lähti siis tilaukseen (kuvassa ovh-hinnat):



Edit.
Tuosta edellisessä viestissä mainitusta Askon Dream-mallistosta vielä sen verran, että se on kuulemma joku semisti kokeellinen Askon oman tehtaan tuotos, jota ei saa kuin noista kolmesta myymälästä. Jos se osoittautuu hyväksi, niin sitten laajentavat myyntiä muuallekin, mutta tällä hetkellä sitä ei saa muualta. Voi olla että "sika säkissä" -tyyppinen kauppa olisi pyynnöstä onnistunut, mutta ei viitsitty alkaa arpomaan kokeellisen materiaalin kanssa.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 318
@Kautium Eikö tuossa keskellä ole semmoinen pehmeämpi kohta/uppoaa enemmän, kun on kaksi erillistä runkopatjaa +petari vrt. jenkkisänky?
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 637
@Kautium Eikö tuossa keskellä ole semmoinen pehmeämpi kohta/uppoaa enemmän, kun on kaksi erillistä runkopatjaa +petari vrt. jenkkisänky?
Meillä on ollut kaksi yhdistettyä runkopatjaa vuosikaudet, eikä ole koskaan havaittu mitään rakoa keskellä.

Näin nuo leveät runkosängyt käytännössä aina tehdään ja se petari on kuitenkin koko sängyn kokoinen. Toki petarinkin voisi ottaa kahdessa osassa jos esim. toinen haluaisi erilaista materiaalia, mutta siinä tulee kyllä pieni rako sitten luonnollisesti. Rungot ovat aika massiivisia ja petarikin ottaa vastaan, joten ne eivät ihan hevillä liiku omia aikojaan. Lisäksi rungot voi halutessaan yhdistää pohjan alta yhdeksi kiinteäksi kokonaisuudeksi. Mm. Ikeassa on herkimmille prinsessoille tällaisia kiilapaloja ja Familonilla tällaisia lukkoja, mutta me ei olla tuollaisille koettu koskaan mitään tarvetta.

Kaksi erillistä runkopatjaa mahdollistaa myös sen jos toinen haluaa kovemman patjan ja toinen pehmeämmän. Kaksi erillistä patjaa ovat myös vähemmän immuuneja toisen pyöriskelylle unissaan jne.

180cm leveät runkopatjat ovat melkoisen harvinaisia ja vaikka sellaisen jostakin löytäisi, niin sellaisen liikuttelu siivotessa/muutettaessa on aivan mahdoton homma ja sama juttu oikeastaan 180cm leveällä tavallisellakin patjalla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
693
Tempur pehmenee kyllä käytössä, meillä se original 160cm leveänä, tuntuihan se kaupassa ja alussa kotona järjettömän kovalta mutta äkkiä se pehmeni. Ei toki liian pehmeäksi.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 637
Tempur pehmenee kyllä käytössä, meillä se original 160cm leveänä, tuntuihan se kaupassa ja alussa kotona järjettömän kovalta mutta äkkiä se pehmeni. Ei toki liian pehmeäksi.
Varmaan kaikki pehmenevät jonkin verran, enkä epäile etteivätkö ne Tempurin kalliimmat versiot olisi mainioita, mutta testauksen perusteella järkihinnalla ei saa minkäänlaista fiksua settiä Tempur-logoilla.

Malliston edullisin kokoonpano tällä hetkellä on kampanjatarjouksessa oleva Tempur Flexible (2x90cm, eli 180cm leveänä ilman päätyä 2152€), jossa on alla hyvin perinteinen vaahtomuovipatja ja sen päällä 7cm Tempur petari (joka taitaa olla ~70% koko sängyn hinnasta). Tuo ainakin oli kaupassa niin askeettinen kivireki, etten ikinä voisi kuvitellakaan nukkuvani siinä. Melkoisesti pitäisi muuttua käytön myötä siis.

Tuosta kun siirryttiin parin melkein yhtä luotaantyöntävän välivaiheen kautta seuraaviin paksuusluokkiin, parani mukavuus kieltämättä huomattavasti, mutta samalla myös hinta nousi kokonaisuutena jonnekin neljään tonniin (ja mallista riippuen reilusti ylikin) ja kun ei siitä ollut näköpiirissä mitään alennuksia, niin ei sitten tarvinnut testailla niitä sen enempää. Jollakin -50% kampanjalla olisi ehkä voinut tulla kaupat jostakin Tempur-kombosta, mutta ohjehinnalla ei kiitos. Ei sillä, että ohjehinnalla olisin ostanut tuota Askonkaan vastaavaa kokoonpanoa. :D

Aina sanotaan, että sängyssä vietetään kolmasosa elämästä, eikä hankinnassa kannata pihtailla ja se pitänee monin osin paikkaansa, mutta toisaalta ei sängyn hankinnassa kannata mielestäni vetää ihan överiksikään. Hyvät tarjoukset hyödyntämällä ja sopivasti taustatyötä tekemällä pääsee usein hyvään lopputulokseen vähän pienemmälläkin sijoituksella.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 318
Asia kunnossa. Tarkoitin siis lähinnä, kun jenkkisängyssä on 2 runkopatjaa, yksi leveä ja korkea patja sekä leveä petari. Sillä ihmettelin että toimiiko tuo kaksi runkoa + petari miten hyvin.

Tempurin tyynyt ovat kyllä mainiot. En tule muita enää ostamaankaan.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 637
Asia kunnossa. Tarkoitin siis lähinnä, kun jenkkisängyssä on 2 runkopatjaa, yksi leveä ja korkea patja sekä leveä petari. Sillä ihmettelin että toimiiko tuo kaksi runkoa + petari miten hyvin.
Jeps, ihan siinä samassa tuo yhdistelmä toimii mielestäni kuin yhtänäinenkin. Koko sängyn levyinen petari siinä päällä on kaiken a ja o.

Tuo jenkkisängyn rakenne on muuten harhakuvitelmaa ja sehän se niissä juuri on tarkoituksenakin, eli saada ne näyttämään mahdottoman muhkealta ja antaa kuvitelma metrin paksuisesta patjakerroksesta. Ei niissä kuitenkaan ole kuin erillinen runko-osa alla (se joka näyttää kahdelta runkopatjalta) ja sen päällä sitten vasta varsinainen patja, joka taas on koostumukseltaan ihan sama kuin vastaavassa runkopatjassakin.

Tässä esim. tuon mainitun Asko AirFlowin rakennekuva jenkkisänkynä:



Ja saman sängyn runkopatjaversio:



Edit.
Sen verran vielä tarkennusta, että markkinoilla on käsittääkseni myös sellaisia jenkkisänkyjä, joissa on oikeasti patja/jousitus myös siellä alimmassa kerroksessa, eli ihan kaikki eivät ole tuollaista silmänlumetta.

Tässä on kuitenkin syytä olla tarkkana, jotta ei tule maksettua turhasta ja lisäksi sekin on kyseenlaiasta kuinka paljon sillä toisella patjakerroksella on käytännön merkitystä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 318
Vähän kirjoitin taas ajattelematta. Mutta joo, ei ne alemmat ole runkopatjoja. Tämä selkis itelle vasta kun sänky tuli kotiin, tai kun kannoin sitä. Tuli kieltämättä vähän huijattu olo :D

Jotenkin sitä järjellä silti ajattelisi, että tuo leveämpi patjaosa + petari olisi parempi kuin kaksi kapeampaa + petari-combo. Pitää seuraavaa sänkyä hankkiessa testata tuollainen combo myös.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 637
Vähän kirjoitin taas ajattelematta. Mutta joo, ei ne alemmat ole runkopatjoja. Tämä selkis itelle vasta kun sänky tuli kotiin, tai kun kannoin sitä. Tuli kieltämättä vähän huijattu olo :D
Jep, varsinkin kun jenkkisänkyversiot ovat monesti paljon kalliimpia. Mm. tuon mainitun Asko Airflown tapauksessa jenkkisänky maksaa 700€ enemmän kuin runkopatjaversio ja erona näiden välillä on käytännössä vain jenkkisängyn alaosan erillinen runko ja 20mm vaahtomuovi sen päällä. Siinä jos missä on ilmaa hinnassa. :D

Jotenkin sitä järjellä silti ajattelisi, että tuo leveämpi patjaosa + petari olisi parempi kuin kaksi kapeampaa + petari-combo. Pitää seuraavaa sänkyä hankkiessa testata tuollainen combo myös.
Varmaan tuo on osittain myös makuasia. Me ei olla koskaan sitä väliä millään tavalla noteerattu, mutta kai se on mahdollista että joku herkempi sielu sen siltä petarin alta bongaa. Siihen vaivaan on kuitenkin olemassa noita kaikenlaisia patjakiiloja jne.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
464
Varmaan kaikki pehmenevät jonkin verran, enkä epäile etteivätkö ne Tempurin kalliimmat versiot olisi mainioita, mutta testauksen perusteella järkihinnalla ei saa minkäänlaista fiksua settiä Tempur-logoilla.

Malliston edullisin kokoonpano tällä hetkellä on kampanjatarjouksessa oleva Tempur Flexible (2x90cm, eli 180cm leveänä ilman päätyä 2152€), jossa on alla hyvin perinteinen vaahtomuovipatja ja sen päällä 7cm Tempur petari (joka taitaa olla ~70% koko sängyn hinnasta). Tuo ainakin oli kaupassa niin askeettinen kivireki, etten ikinä voisi kuvitellakaan nukkuvani siinä. Melkoisesti pitäisi muuttua käytön myötä siis.

Tuosta kun siirryttiin parin melkein yhtä luotaantyöntävän välivaiheen kautta seuraaviin paksuusluokkiin, parani mukavuus kieltämättä huomattavasti, mutta samalla myös hinta nousi kokonaisuutena jonnekin neljään tonniin (ja mallista riippuen reilusti ylikin) ja kun ei siitä ollut näköpiirissä mitään alennuksia, niin ei sitten tarvinnut testailla niitä sen enempää. Jollakin -50% kampanjalla olisi ehkä voinut tulla kaupat jostakin Tempur-kombosta, mutta ohjehinnalla ei kiitos. Ei sillä, että ohjehinnalla olisin ostanut tuota Askonkaan vastaavaa kokoonpanoa. :D

Aina sanotaan, että sängyssä vietetään kolmasosa elämästä, eikä hankinnassa kannata pihtailla ja se pitänee monin osin paikkaansa, mutta toisaalta ei sängyn hankinnassa kannata mielestäni vetää ihan överiksikään. Hyvät tarjoukset hyödyntämällä ja sopivasti taustatyötä tekemällä pääsee usein hyvään lopputulokseen vähän pienemmälläkin sijoituksella.
meillä on ollut tuo Tempur flexible nyt aika tasan 10v, maksoi tuon 2t silloinkin. Itselläni on joustinpatja mallia kova, muijan puolella pehmeä. Hyvin tuossa on nämä vuodet nukuttu, aiempaan ikean sänkyyn verrattuna selkäkivut väheni oleellisesti ja koko sänky edelleen uuden veroinen. Jos nyt ostaisin uudestaan niin saattaisin harkita keskikovaa joustinpatjaa, muistaakseni niitä oli kolmea eri kovuutta silloin(kin)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
671
No niin, valinta on tehty ja voittajaksi päätyi Asko Airflow 180cm runkopatja (2x90cm) + 6cm Airflow-älypetari. Patjan osalta medium-pehmeys oli kaupassa tunnustellessa liian pehmeä, mutta tuon nyt valitun hardin voi vielä vaihtaa 4 viikon aikana jos se on kotikäytössä liiankin kova. Liikkeessä joka tapauksessa parhaimmalta tuntui juuri tämä hard-kovuus tällä 6cm petarilla. 8cm petari oli sekin ihan ok, mutta vaimon kanssa molemmat pitivät silti enemmän 6cm-versiosta ja plussana se oli 260€ edullisempi. Varsinkin medium-kovuuden patjalla se paksumpi petari oli jo suorastaan epämiellyttävän upottava.

Myös Tempurin valikoimaa käytiin testailemassa, mutta varsinkin ne halvimmat vaihtoehdot olivat järjestään liian kovia. Oli siellä tuplaten kalliimmassa luokassa ihan hyviäkin vaihtoehtoja, mutta päädyttiin kuitenkin mieluummin tähän, varsinkin kun saatiin omasta mielestä erinomainen tarjous kokonaisuudesta kuljetuksineen ja vanhojen kierrätyksineen jne. Vinkkinä muille Askon sänkykauppoja suunnitteleville sen verran, että ensi viikonloppuna ilmeisesti alkaa Askossa sänkyjen/patjojen -50% kampanja ja sopivasti puhumalla sen voi saada hyödynnettyä jo nyt. :D

Pitää kirjoitella kokemuksia tarkemmin sitten kun kamat saapuvat ja on ehtinyt muutaman viikon testailemaan. Toimitusaika on noin 2 viikkoa (jos ei tavaraa ole varastossa), joten ihan heti ei pääse unille uusilla patjoilla.
Jokos sänky on tullut? Kiinnostaisi kuulla kokemuksia.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 637
Jokos sänky on tullut? Kiinnostaisi kuulla kokemuksia.
Joo, tulihan se ja about kuukauden verran siinä on nyt nukuttu. On se hyvä, siitä ei pääse mihinkään. Meillä on tosiaan patjoista hard-versio ja kun haluttiin tietoisesti jo alunperin jämäkämpää alustaa, niin valittiin päälle ohuempi (olikohan se nyt 8cm) Airflow-petari, mutta vähän on sellainen fiilis, että vieläkin vähän jämäkämpi saisi kokonaisuus vielä olla. Tämä on makuasia, mutta sen verran tuo Airflow-materiaali kuitenkin paikoillaan ollessa ja materiaalin lämmitessä upottaa, että kun tyynynä on vanha Tempur Ombracio, niin tuntuu että pään asento jää hieman liian ylös. Siitä selviää kuitenkin tyynyn vaihdolla. Mitään muuta valittamista ei ole.

Rakenne painaa mutuna melkein puolet vähemmän kuin vanhat Asko Bonnel -runkopatjat, jonka vuoksi näiden uusien patjojen rungot oli pakko liittää kiinteästi yhteen. Minä tein tämän omatekoisilla kiinnikkeillä, mutta on siihen tarjolla valmiitakin vaihtoehtoja.

Muutaman viikon ajan huoneessa tuoksui upea uuden puurungon tuoksu. Kaikki eivät siitä foorumikommenttien perusteella pidä, mutta minä ainakin haluaisin että aina olisi vastaava tuoksu asunnossa. Pitäisi varmaan alkaa roudaamaan sängyn ja sohvien alle jotain tuoreita puurankoja luontaisiksi wunderbaumeiksi. :D
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
239 682
Viestejä
4 188 716
Jäsenet
70 778
Uusin jäsen
Heiniks

Hinta.fi

Ylös Bottom