Apple julkaisi uudet 14- ja 16-tuumaiset MacBook Pro -kannettavat M1 Pro ja M1 Max -järjestelmäpiireillä

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 006
Akkukesto on kaikista hitain asia testata, kun järkevät testit kestävät helposti puoli päivää tai pidempään ja silloin ei voi muita benchmarkkeja ajella.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 644
En kyllä ihan ymmärrä, että mitä niin mahtavaa tuossa MBP:ssä on.
Musta tää oli todella mahtava julkaisu. En muista, milloin olisi noin laajalla skaalalla harpattu eteenpäin:

  • huimasti parempi akkukesto
  • mini-LED-näyttö paremmalla resolla
  • 120 Hz ruudunpäivitys
  • kapeammat bezelit näytössä
  • TouchBar vittuun
  • Enemmän portteja
  • MagSafe
  • SD-lukija
  • M1:n teho varsinkin videoeditoinnissa
  • 1080p webcam
  • Mitähän vielä?
Kaikki noista sellaisia, joista hyödyn. Todella kova päivitys kaikella tavalla. Se ohuuden ja keveyden tavoittelu sai vihdoin jäädä taka-alalle ja satsattiin ominaisuuksiin ja käytettävyyteen. 16" Pro tai Max menee ehdottomasti hankintaan työkäyttöön.
 
Liittynyt
20.10.2018
Viestejä
2 527
Houkuttaisi kyllä ostaa nykyisen kymmenvuotiaan Macin tilalle. Pärjäisin ehdottomasti pelkällä M1 Airilla, mutta jotenkin tämä toi sellaiset nostalgia vibat 15 vuoden taakse, että viittä vaille valmis klikkaamaan tällaisen toista tonnia kalliimman masiinan ostoskoriin. Toisaalta kiinnostaisi nähdä myös tapahtuuko Airissa tällaista sukupolvenvaihdosta ensi vuonna.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 948
Houkuttaisi kyllä ostaa nykyisen kymmenvuotiaan Macin tilalle. Pärjäisin ehdottomasti pelkällä M1 Airilla, mutta jotenkin tämä toi sellaiset nostalgia vibat 15 vuoden taakse, että viittä vaille valmis klikkaamaan tällaisen toista tonnia kalliimman masiinan ostoskoriin. Toisaalta kiinnostaisi nähdä myös tapahtuuko Airissa tällaista sukupolvenvaihdosta ensi vuonna.
Jos pärjäät air:lla ja ei ole kiire niin todennäköisesti ensi kesänä tulee m2-piirillä päivitetty air. Mitään vahvistettuja tietoja laitteesta ei vielä ole, mutta olisi tosi yllättävää jos air ei päivittyisi. Huhumylly viittaa m2-piiriin jossa on päivitetty cpu arkkitehtuuri, pari corea lisää gpu:hun. Pienemmät surureunat näyttöön ja notch on myös huhumyllyssä mukana. FaceID olisi kiva juttu, mutta siitäkään ei ole vielä huhuja. Todennäköisesti siis kuluttajan kannalta parempi näyttö ja joku 10-30% lisää suorituskykyä.

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 006
Musta tää oli todella mahtava julkaisu. En muista, milloin olisi noin laajalla skaalalla harpattu eteenpäin:

  • huimasti parempi akkukesto
  • mini-LED-näyttö paremmalla resolla
  • 120 Hz ruudunpäivitys
  • kapeammat bezelit näytössä
  • TouchBar vittuun
  • Enemmän portteja
  • MagSafe
  • SD-lukija
  • M1:n teho varsinkin videoeditoinnissa
  • 1080p webcam
  • Mitähän vielä?
Kaikki noista sellaisia, joista hyödyn. Todella kova päivitys kaikella tavalla. Se ohuuden ja keveyden tavoittelu sai vihdoin jäädä taka-alalle ja satsattiin ominaisuuksiin ja käytettävyyteen. 16" Pro tai Max menee ehdottomasti hankintaan työkäyttöön.
Näistähän ei pätenyt käytännössä yksikään kun kirjoitin viestini - viestini oli nimenomaan "valitusta" noista Intel MBP:eistä ja tarkoitettu vastaukseksi edelliseen viestiin jossa hehkutettiin MBP:tä ainoa järkevänä läppärinä työkäyttöön.

Kyllä minullakin MBP on ollut vuosia työkäytössä, mutta en todellakaan ole ollut kauhean tyytyväinen.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 948
Kyllä minullakin MBP on ollut vuosia työkäytössä, mutta en todellakaan ole ollut kauhean tyytyväinen.
On tosi mukava kuulla myös niistä ei niin huipuista kokemuksista. Muistan kun aikaisemmin työkaverit vauhkos miten jotku wanhat intel pohjaiset applen läppärit ovat niin mahtavaa. Pakottivat ex työpaikassa sellaista käyttämään ja se oli lähinnä kamala tulipallo isoilla surureunoilla. Joutui sen telineenkin hommaamaan, kun se pohja kuumui ihan järkyttävästi. Siihen aikaan ainakin mun kirjoissa pc-puolelta löytyi paljon parempaa rautaa. Varsinkin kun mulla ei ole mitään perversiota siitä mikä käyttöjärjestelmä on läppäriin se ainoa ja oikea.

Mulla on jalat ostoämpärissä applen suhteen. Mutta tarvii odotella paremmat arvostelut ja katsoa miten tilanne kehittyy. Esim. se näyttökin voi olla mixed bag, kun ainakin tableteissa on mini led:ssa omat ongelmansa. Liekö ne samat jutut vaivaa läppärin näyttöjäkin?

Mä aion matkustaa ja tehdä omaksi iloksi vr-videoita matkan varrelta. Maailmassa on liian vähän laadukkaita vr 3d-videoita. Eli videoeditointi ja akunkesto editoidessa haussa. Apple vaikuttaa juuri mun käyttötarkoitukseen tehdyltä vehkeeltä. Onneksi ei tarvi ennen kevättä/alkukesää ostaa niin on aikaa tuumata ja katsoa miten tilanne kehittyy.

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 644
viestini oli nimenomaan "valitusta" noista Intel MBP:eistä
Aa, ymmärsin väärin kun kirjoitit "tuossa MBP:ssä". Luulin että puhuit otsikon ja ketjun aiheesta eli näistä uusista mäkeistä. Mutta joo, muutama aiempi generaatio ollut vähän ankeita. Tosin en silti harkitsisi devaamiseen mitään muuta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 006
Aa, ymmärsin väärin kun kirjoitit "tuossa MBP:ssä". Luulin että puhuit otsikon ja ketjun aiheesta eli näistä uusista mäkeistä. Mutta joo, muutama aiempi generaatio ollut vähän ankeita. Tosin en silti harkitsisi devaamiseen mitään muuta.
En minäkään mitään muuta edes harkinnut. Mutta ei se silti tarkoita että olisin tyytyväinen...

Ainoa ongelma joka oikeasti häiritsee 16" kanssa on tuo ulkoinen 4K / 5K näyttö -> forced dGPU -> hirveä lämpökuorma vaikka kone idlaisi -> tuulettimet pyörii aina.

Ilman ulkoisia näyttöjä tämä on aivan loistava läppäri töiden tekoon. Mutta töitä tehdessä yleensä on se ulkoinen näyttö kiinni, enkä nykyisin siedä mitään muita kuin "retina" skaalauksella olevia näyttöjä, niin minkäs teet kun AMD:n GPU:t ovat kiukaita.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 644
Ainoa ongelma joka oikeasti häiritsee 16" kanssa on tuo ulkoinen 4K / 5K näyttö -> forced dGPU -> hirveä lämpökuorma vaikka kone idlaisi -> tuulettimet pyörii aina.
Joo, tämä on tuttu ongelma. Oletan, että myös tämä on fiksattu uusissa malleissa, eikä ulkoisten näyttöjän käyttäminen tee koneesta enää fööniä.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 948
Affinity Photo benchmark. M1 MAX vs. AMD Radeon Pro W6900X
Komeaa suorituskykyä. Oli näemmä saman hepun twitterissä pitkä ketju missä selitetään mitä benchmark tulokset tarkoittavat. Ilmeisesti tuo cpu/gpu välillä jaettu muisti ja piirin isot cachet ovat mitkä tuovat nopeutta editointiin. Dataa ei tarvi pallotella ees+taas cpu/gpu välillä tai edes joissain tilanteissa siirtää piirin sisältä ram-muistiin(isot cachet).

 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
552
On tosi mukava kuulla myös niistä ei niin huipuista kokemuksista. Muistan kun aikaisemmin työkaverit vauhkos miten jotku wanhat intel pohjaiset applen läppärit ovat niin mahtavaa. Pakottivat ex työpaikassa sellaista käyttämään ja se oli lähinnä kamala tulipallo isoilla surureunoilla. Joutui sen telineenkin hommaamaan, kun se pohja kuumui ihan järkyttävästi. Siihen aikaan ainakin mun kirjoissa pc-puolelta löytyi paljon parempaa rautaa. Varsinkin kun mulla ei ole mitään perversiota siitä mikä käyttöjärjestelmä on läppäriin se ainoa ja oikea.

Mulla on jalat ostoämpärissä applen suhteen. Mutta tarvii odotella paremmat arvostelut ja katsoa miten tilanne kehittyy. Esim. se näyttökin voi olla mixed bag, kun ainakin tableteissa on mini led:ssa omat ongelmansa. Liekö ne samat jutut vaivaa läppärin näyttöjäkin?

Mä aion matkustaa ja tehdä omaksi iloksi vr-videoita matkan varrelta. Maailmassa on liian vähän laadukkaita vr 3d-videoita. Eli videoeditointi ja akunkesto editoidessa haussa. Apple vaikuttaa juuri mun käyttötarkoitukseen tehdyltä vehkeeltä. Onneksi ei tarvi ennen kevättä/alkukesää ostaa niin on aikaa tuumata ja katsoa miten tilanne kehittyy.

Oon IOS uskovainen lähinnä ja nää macit ei ole kiinnostanut ennen M1 tuloa juurikaan. PC-pelaajana eivät kiinnosta siltikään niin paljoa, että Macin ostaisin vaikka nää uudet MBP herkullisia ovatkin. Noihin Macceihin hyppääminen näin sivusta katsojana on aina ollut riski, kun Applen tulevaisuuden suunnitelmista ei tiedä erkkikään. Tuossa meni useampi vuosi, kun Apple tyrkytti umpipaskaa perhos-näppäimistöä ja lähes hyödytöntä Touchbaria. Jos olit Mac ekosysteemissä kiinni niin vaihtoehto oli käyttää vanhaa konetta, ostaa umpipaska mac tai nostaa kytkintä koko ekosysteemistä.

Tarkoitus oli oma PC päivittää tänä vuonna, mutta piirimarkkinat olivat eri mieltä. Kyllähän tuollainen iMac M1Pro voisi olla vaihtoehto, jos Apple ja pelimarkkinat löytäisivät toisensa. En pidätä kyllä hengitystä.
 
Liittynyt
13.04.2017
Viestejä
1 496
Vähän offtopic, mutta Monterey käyttöjärjestelmässä tuli nyt Low Power Mode joe ei tarvi koko ajan tehoja.
Täähän oli kiva tieto. Itsellä m1 air ja käyttö videon katselua ja nettiä. Varmasti ei huomaa eroa ja voisi kuvitella että jo nyt erinomainen akkukesto vaan paranee!

Edit.

Tästä löytyikin jo testi tubesta. Eli noin 15% saa lisää virtaa. Käytännössä hiukan vajaa 2h käyttöä. Aika kova. Menee kyllä käyttöön.

Silloin tällöin tulee garagebandillä nauhoitettua biisejä kitaran kanssa. Jännä nähdä riittääkö low power mode siihen.

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 644
Ei näin, sinne jää loven taakse settejä piiloon ja toisilla softalla hiiri loikkaa siitä "yli"
Ei varmaan mene monta viikkoa että softakehittäjät osaa muokata UIn niin että ongelmaa ei ole. Eli tunnistetaan notch ja säädetään menu sen mukaan kuntoon. Ei ihme jos ei ole heti julkaisussa kaikki kunnossa ton suhteen. EDIT: Apple ei voi oikein sitä päätöstä tehdä, minne notchin alla oleva tavara pitäisi piirtää.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 006
Ei varmaan mene monta viikkoa että softakehittäjät osaa muokata UIn niin että ongelmaa ei ole. Eli tunnistetaan notch ja säädetään menu sen mukaan kuntoon. Ei ihme jos ei ole heti julkaisussa kaikki kunnossa ton suhteen. EDIT: Apple ei voi oikein sitä päätöstä tehdä, minne notchin alla oleva tavara pitäisi piirtää.
Apple on tehnyt päätökset ja koodannut ne moniin api-kutsuihin sisään - softa pitää vaan kääntää uusia libraryjä käyttävällä xcodella.

istatmenun tapaiset menu-baria hyvin epästandardilla tavalla käyttävät softat tietty voivat vaatia enemmän muutoksia.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 948
M1 max läppäri vs. 3090+16core ryzen desktop resolvessa ja premier renderöinti testissä. Tuon tyypin työvideoiden renderöinnissä m1 apple oli nopeampi kuin windows kone. Windows otti about tuplat molemmissa softissa aikaa renderöintiin. Varmaankin nopeusero riippuu asetuksista/projektista. Testit niillä asetuksilla mitä tuo tyyppi käyttää videoidensa exportointiin.

 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 173
On se kyllä äärimmäisen kova. Apple vois irrottaa muutaman sataa miljoonaa pelitaloille, että alkaa tulla M1 versioita AAA-peleistä enemmän. Ei tarvitsisi puhisevaa Windows konetta enää mihinkään sitten.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 536
Jos joku miettii pitäisikö ostaa 16Gt vai 32Gt versio, niin tässä hyvä video. On kyllä älyttömän kova ton 16Gt version suorituskyky "muistin loppumisen" jälkeen.

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 112
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 644
Tuo asetus siis käytännössä mustaa ruudun yläreunan kokonaan ettei tule notchin korkeudelle mitään. Sen sijaan että käyttis osaisi estää siihen notchin kohdalle tavaran sijoittelun.
Siellä taitaa olla uusi API, joka tekee menun asettelusta helppoa notchin kanssa. Mutta yhä edelleen se vaatii softakehittäjiltä tuen sille API:lle. Vähän kärsivällisyyttä niin ne softat kyllä päivittyvät jos niitä vielä kehitetään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 112
Siellä taitaa olla uusi API, joka tekee menun asettelusta helppoa notchin kanssa. Mutta yhä edelleen se vaatii softakehittäjiltä tuen sille API:lle. Vähän kärsivällisyyttä niin ne softat kyllä päivittyvät jos niitä vielä kehitetään.
Edelleenkin olen silti itse sitä mieltä että käyttöjärjestelmän pitäisi ilman erillista softaan tehtyä tukea osata estää tuolle alueelle tavaran piirtäminen :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 644
Edelleenkin olen silti itse sitä mieltä että käyttöjärjestelmän pitäisi ilman erillista softaan tehtyä tukea osata estää tuolle alueelle tavaran piirtäminen :)
Ensin todetaan, etten ole mac-softaa koodannut. Eli en tunne tutoa menu-APIa. Mutta:

No se osaakin jos softan tekijä käyttää sitä APIa (oikein). Jos taas ei käytä, niin ei se käyttöjärjestelmä voi asialle tehdä mitään järkevää. Paitsi se, että se tavara ei vaan näy. Ei se voi oikein niitä pikseleitä mielivaltaiseen paikkaan päättää piirtää kun siellä muuallakaan ei välttämättä ole mitään tilaa sille tavaralle tai se menu menee vain rikki. API taas tarjoaa ennustettavan säännöstön, jonka mukaan menuun piirrettäviä elementtejä voi käyttis sitten siirrellä pois notchin alta ja hoitaa tilanteet jossa tila ei riitä kaiken piirtämiseen.

Mä en ehkä näe tässä sitä ongelmaa, jonka sä näet. Jos käyttikseen tulee uusia ominaisuuksia joita ei aiemmin ole ollut ja joihin ei ole tarvinnut varautua, niin yleensä se tarkoittaa että jotain muutoksia tarvitaan olemassa olevaan softaan.

Bottom line: uuden API:n avulla se notch ei ole ongelma ja käyttis hoitaa homman. Softat korjaantuu kun ne päivitetään.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 593
Edelleenkin olen silti itse sitä mieltä että käyttöjärjestelmän pitäisi ilman erillista softaan tehtyä tukea osata estää tuolle alueelle tavaran piirtäminen :)
Kyllähän se estääkin, ei sille alueelle tule piirrettyä, kun ei ole pikseleitäkään. ;)

Tarkoitit ehkä että käyttiksen pitäisi estää sinne piirtämisen yrittäminen?

Joka tapauksessa ajatuksesi on täysin mahdoton. Miten esim. jonkun full screen pelin kohdalla pitäisi toimia? Monet työpöytäsoftatkin on samaan tapaan kovakoodattu yläpalkkinsa suhteen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 112
Ensin todetaan, etten ole mac-softaa koodannut. Eli en tunne tutoa menu-APIa. Mutta:

No se osaakin jos softan tekijä käyttää sitä APIa (oikein). Jos taas ei käytä, niin ei se käyttöjärjestelmä voi asialle tehdä mitään järkevää. Paitsi se, että se tavara ei vaan näy. Ei se voi oikein niitä pikseleitä mielivaltaiseen paikkaan päättää piirtää kun siellä muuallakaan ei välttämättä ole mitään tilaa sille tavaralle tai se menu menee vain rikki. API taas tarjoaa ennustettavan säännöstön, jonka mukaan menuun piirrettäviä elementtejä voi käyttis sitten siirrellä pois notchin alta ja hoitaa tilanteet jossa tila ei riitä kaiken piirtämiseen.

Mä en ehkä näe tässä sitä ongelmaa, jonka sä näet. Jos käyttikseen tulee uusia ominaisuuksia joita ei aiemmin ole ollut ja joihin ei ole tarvinnut varautua, niin yleensä se tarkoittaa että jotain muutoksia tarvitaan olemassa olevaan softaan.

Bottom line: uuden API:n avulla se notch ei ole ongelma ja käyttis hoitaa homman. Softat korjaantuu kun ne päivitetään.
Mjoo itse en taasen ole Mac-käyttäjä niin en niiden sielunelämää tunne.
 

JL79

omistaja
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
348
Estääkö mikään käyttis näytön ulkopuolelle tavaran sijoittelun?
Ei ainakaan Windows.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 112
Estääkö mikään käyttis näytön ulkopuolelle tavaran sijoittelun?
Ei ainakaan Windows.
Eipä taida työpöytäpuolella. Puhelimissa ei tuollaista ongelmaa toki ole tullut :) Windowsihan ihan säännönmukaisesti aukoo kokonaisia ikkunoita näytön ulkopuolelle jos on vaihdellut koneeseen kytkettyjä näyttöjä.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 184
Sinänsä koko loven mukaan tuominen haiskahtaa ennemmin, että Apple haluaa kytkeä puhelimensa ja läppärinsä vielä kovemmin yhteen kaikilta osin. Vaikea uskoa, että muotokielen osalta olisi ollut mikään ongelma käsitellä sitä kameraa erillisessä tilassa ja sijoittaa se itse näkyvän paneelin ulkopuolelle. Läppäripuolelle tuotuna tuo kuulostaa siltä että lovesta ei tosiaan mobiilipuolellakaan olla luopumassa vaan se tuodaan kaikkiin tuotteisiin jollain aikavälillä (myös pöytäkoneisiin jatkossa).

Siis lovi on ajatuksena näin linux käyttäjänä ihan absurdi, kun vakiona kaikki menut piilotetaan vaikka ne ylhäällä ovatkin. Tähän mennessä kun itse on tullut lovea aktiivisesti välteltyä kaikissa laitteissa, niin kuulostaisi aika sekopäiseltä tunkea se vielä erikseen läppäriinkin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 644
Sinänsä koko loven mukaan tuominen haiskahtaa ennemmin, että Apple haluaa kytkeä puhelimensa ja läppärinsä vielä kovemmin yhteen kaikilta osin. Vaikea uskoa, että muotokielen osalta olisi ollut mikään ongelma käsitellä sitä kameraa erillisessä tilassa ja sijoittaa se itse näkyvän paneelin ulkopuolelle. Läppäripuolelle tuotuna tuo kuulostaa siltä että lovesta ei tosiaan mobiilipuolellakaan olla luopumassa vaan se tuodaan kaikkiin tuotteisiin jollain aikavälillä (myös pöytäkoneisiin jatkossa).

Siis lovi on ajatuksena näin linux käyttäjänä ihan absurdi, kun vakiona kaikki menut piilotetaan vaikka ne ylhäällä ovatkin. Tähän mennessä kun itse on tullut lovea aktiivisesti välteltyä kaikissa laitteissa, niin kuulostaisi aika sekopäiseltä tunkea se vielä erikseen läppäriinkin.
Mä en ole lovea laitteissani kokenut, mutta kännykässä (S20+) on kameralle aukko näytössä ja en huomaa sitä ikinä. Uskon, että sama loven kanssa: se unohtuu äkkiä. Tässä tapauksessa loven ansiosta näyttö on aiempaa isompi, joten se on mielestäni vain hyvä asia. Vaihtoehto olisi tosiaan iso bezel ja pienempi näyttö. Musta se olisi huono ratkaisu. Haluttaessahan sen appiksen saa niin että loven sivuille ei piirretä mitään. Se vastaa aiempaa tilannetta. Veikkaan, että näyttöteknologia ja laadukkaampi kamera aiheuttaa sen, että sitä lovea tarvitaan. Ja voi olla, että loveen on suunnitteilla FaceID, joka tarvitsee lisätilaa jolloin lovelle on nyt annettu vähän "kasvuvaraa" ominaisuuksien suhteen eikä sitä loven koko tarvitse jatkossa muuttaa. Aika näyttää.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 173
Loven ansiosta onnistuu pienemmät bezelit ja laadukas etukamera. Kaikenmaailman kolmen tonnin Delleissä on ihan ruskee kaikissa arvosteluissa haukuttu etukamera, koska ohueen näyttöön ja bezeliin ei kunnollista mahdu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 644
Loven ansiosta onnistuu pienemmät bezelit ja laadukas etukamera. Kaikenmaailman kolmen tonnin Delleissä on ihan ruskee kaikissa arvosteluissa haukuttu etukamera, koska ohueen näyttöön ja bezeliin ei kunnollista mahdu.
Ja toisaalta mini-LED vaatii oman veronsa ja vaikeuttaa kameran elektroniikan upottamista sinne näyttöön.
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 593
Puhelimissa ei tuollaista ongelmaa toki ole tullut
Ai eikö? Ihan taatusti löydetään vaikka mitä kovakoodattuja valikkorakenteita jotka joillain puhelinmalleilla ei piirry nätisti lovista/rei'istä johtuen. Avaat vaikka tämän sivuston työpöytäversion ja ihan varmasti menee yläpalkin valikot loven taakse piiloon ainakin osittain. Paska käyttis kun ei tuota huomaa ja korjaa dynaamisesti, eiku.

Kaikilla selaimilla ei saa täyteen ruutuun webbisivuja, mut silloinkin riittää että luurin kääntää kyljelleen ja oikeasta laidasta mm. 'seuraa' nappi jää osittain loven alle piiloon sopivasti scrollaillessa. Kyllä käyttiksen pitäis tuo huomata ja siirtää nappi dynaamisesti jonnekkin, eiku.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 184
Vähän nyt kuulostaa selittelyltä, että ne reunukset ovat nyt yhtäkkiä joku ongelma vaikka edellinen näyttö/kone Applelta oli järisyttävillä reunoilla, mutta tuossa se ei sitten kuitenkaan tuntunut haittaavan (tämä monivärinen perhenäyttö, millä nimellä sitten menikään).

Omassa Yogassahan on pieni levennys tuossa kannen keskellä avaamista varten joten siihen kyllä mahtuu ihan jees etukamera infapunatunnistimen kanssa (vai mitä ikinä Windows hello vaatii). Tilaa siis kyllä on saatavilla monella muullakin toteutuksella kuin lovella ja siksi itse uskon tämän olevan isommaksi osaksi juuri softien/käyttisten yhteennivoutumista enemmän kuin reunojen ollessa tilan osalta mikään ongelma. Toki sitä voidaan perustella esteettisillä ratkaisuilla tai millä tahansa ja se toki Applelle sallittakoon.
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 593
PC-koneissa ei ole mitään omituisen muotoisia näyttöjä ;)
Jep, sen sijaan niissä on kauheat sururajat ja paskat webbikamerat. Jos haluaa windowsläppäriä larpata, niin laittaa custom resolla "loven piiloon" ja webbikameran päälle vähän läpinäkyvää teippiä ;)

edit: ja mitä jos tämän windowsläppärin nurkkiin yritetään piirtää jotakin? Käyttis varmaan siirtää sen dynaamisesti jonnekkin, eiku.
EjQauTxWkAAo--Z
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
1 142
Julkaisun pääpointit, ylihintainen ei kaiken kanssa sopiva puhdistusliina ja sen kaveriksi omituisen muotoinen näyttö mikä on täysin tarpeeton ja turhake kun suorallakin olisi pärjännyt niinkuin kaikki muutkin. Ei siinä, hyvin pelaa markkinointi ilmaiseksi taas kerran.

PS. Kannattaa käydä hypistelemässä sitä uutta omenaa, itse en ainakaan edes huomannut koko lovea pariin minuuttiin vaikka olemassa olon tiesinkin. Tuskin olisin sittenkään mutta tuli mieleen, että sellainenkin maailman kaatava hirvitys kuulemman nykyään on.
 

moukula

Team AMD
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 501
Omasta mielestä lovi kameralle on ihan jees. Windows-koneillakin on tuolla näytön yläreunassa sentin verran ihan hukkatilaa kun ohjelmien ikkunoiden yläpalkit ovat siellä (jos ohjelmia ajetaan täyden ruudun tilassa). Ihan hyvin siinä voisi olla kameralle kolo keskellä ja menut siinä kameran vieressä. Sitten jos vielä on kameran takia pitänyt laittaa vähän pakollista leveämpi reunus sille näytölle, niin se suoraan kasvattaa koneen kokoa.
 

roystered

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.05.2021
Viestejä
519
Omassa Yogassahan on pieni levennys tuossa kannen keskellä avaamista varten joten siihen kyllä mahtuu ihan jees etukamera infapunatunnistimen kanssa (vai mitä ikinä Windows hello vaatii). Tilaa siis kyllä on saatavilla monella muullakin toteutuksella kuin lovella ja siksi itse uskon tämän olevan isommaksi osaksi juuri softien/käyttisten yhteennivoutumista enemmän kuin reunojen ollessa tilan osalta mikään ongelma. Toki sitä voidaan perustella esteettisillä ratkaisuilla tai millä tahansa ja se toki Applelle sallittakoon.
Missä se kamera siis on? Levennyksessä kannen keskellä? En ymmärrä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 644
Vähän nyt kuulostaa selittelyltä, että ne reunukset ovat nyt yhtäkkiä joku ongelma vaikka edellinen näyttö/kone Applelta oli järisyttävillä reunoilla, mutta tuossa se ei sitten kuitenkaan tuntunut haittaavan (tämä monivärinen perhenäyttö, millä nimellä sitten menikään).
En ehkä tajunnut, tätä lainausta. (Mistä perhenäytöstä puhut?). Anyway, tässä uudessa on paljon kapeampi bezel näytön yläreunassa kuin aiemmassa mallissa - notchin ansiosta. Mikään ei ole ollut "joku ongelma", mutta otan mielelläni kapean bezelin, isomman näytön ja kapean notchin, kuin pienemmän näytön koko näytön levyisellä "notchilla" (vanha MacBook Pro 2019). Käytän konetta 99,99% ajasta moodissa, jossa notchin kohdalla on tyhjä menu -> eli ei mitään haittaa itselleni vaan pelkkää hyötyä tuosta uudesta näytöstä notchilla. Joillekin notch aiheuttaa vastareaktion ja se on heille ikävää sillä menettävät loistavan koneen jos se notchista on kiinni. Ei kai siinä mitään.

Mutta omasta mielestäni tuo oli todella hyvä suunnittelupäätös, jos sillä saa isomman näyttön, pienemmät bezelit ja paremman kameran. YMMV.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 291
Viestejä
4 190 650
Jäsenet
70 721
Uusin jäsen
juukaliz

Hinta.fi

Ylös Bottom