• TechBBS-foorumin Piparkakkutalokisa 2024 -äänestys käynnissä! Käy äänestämässä 22 osallistujan joukosta kolme mielestäsi hienointa kilpailutyötä ja osallistu arvontaan! Linkki äänestykseen >>>

Ankea 90-luku

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja yero
  • Aloitettu Aloitettu
Tuon autojen ilmastoinnin kanssa on vähän sama juttu kuin automaattilaatikoiden kanssa.
On niitä "manuaalimiehiä" ollut liikkeellä hämmentävän pitkään. Taannoin autonvaihtopuuhissa bongasin hämmentävän halvan XC60 ja sisällevilkaisu paljasti että se on manuaalilaatikolla. Nettiautosta vilastuna 2014-2017 XC60 manuaaleja on myynnissä kymmenkunta. Vaikea käsittää miksi joku on sellaisen halunnut, koska siinä automaattilaatikossa on kuitenkin manuaalimoodi jos sitä joskus tarttee käsin laittaa pienempää/isompaa jostain syystä.
 
Hyvää automaattia ei ole vielä tehtykään, on vain enemmän ja vähemmän huonoja kokeiluja 😉 Manuaalilla on aina oikea vaihde päällä, tai jos ei ole niin vika on kuskissa. Nykyinen auto on ensimmäinen missä on automaatti ja välistään on ollut manuaalia ikävä. On siinä vaan niin paljon parempi tunto tiehen.

Tällä ei ole enää mitään tekemistä 90-luvun kanssa…
 
Nettiautosta vilastuna 2014-2017 XC60 manuaaleja on myynnissä kymmenkunta. Vaikea käsittää miksi joku on sellaisen halunnut, koska siinä automaattilaatikossa on kuitenkin manuaalimoodi jos sitä joskus tarttee käsin laittaa pienempää/isompaa jostain syystä.

Koska se on "halvempi", "kestää kauemmin" ja "syö vähemmän pensaa" :)
 
Ymmärrän ilmastoinnin jossain kaliforniassa tai riadissa, mutta suomessa ei käytännössä koskaan ole niin lämmintä että sitä tarvitsisi, hyvin harvoin edes 30c.
Ja silloin kun niin hyvä sää joskus sattuu niin on mukava ajella ikkuna auki.
Edellisestä autosta lakkasi ilmastointi toimimasta kun en ikinä muistanut käyttää sitä päällä, onneksi kyseessä oli niin vanha pommi ettei jälleenmyyntiarvolla ollut väliä.
 
Mikä ihmeen kylmä viima? Ainakin omassa autossa on hetken viima kun auto viilenee mutta ei sen jälkeen lämpötilan ylläpito mitään viimaa kyllä tuota.
Ja ei, ei koskaan enää autoa ilman ilmastointia. Kuumassa autossa oleminen on yhtä helvettiä ja ilmastointi aina päälle kesällä lyhyilläkin matkoilla. Mä en pysty edes ymmärtämään miten toiset ihmiset pystyy ajamaan ja olemaan tulikuumassa autossa..
No kyllä mun kroppa tuntee kylmän vedon vaikka hotellihuoneissakin, laivan hytissä, baarissa tms., jos ilmastointi pukkaa turhan viileää ilmaa, ja se on ihan sama asia autoissakin, vaikka olisi kuinka automaattinen ilmastointi. Ei se automaattinenkaan ilmastointi "hyvällä hengellä" sitä autoa viilennä vaan viileällä henkäyksellä.


Tuon autojen ilmastoinnin kanssa on vähän sama juttu kuin automaattilaatikoiden kanssa. Jenkeissä oli jo suunnilleen 50-luvulta asti automaatti periaatteessa normi. Täällä vielä 90-luvulla (ja varmaan 2000-luvun alussa) manuaalit olivat selkeästi yleisimpiä.
Eiköhän Suomessa manuaalilaatikot olleet automaatteja suositumpia vielä 2010-luvun alussakin, tai jotain 50/50. Näin ollen Suomessa on manuaaleja hyvin runsaasti liikenteessä edelleen.

Ennen vanhaan automaatit oli teknisesti aika paskoja ratkaisuja, ja mukavuuden eteen joutui sitten tinkimään muista asioista. Siinä mielessä eurooppalaiset oli ihan "oikeassa" kun suosivat manuaaleja pitkään.

Yhä edelleenkin automaatti on teknisesti monimutkaisempi ja vikaherkempi ratkaisu, joten nuuka mies voisi vaikka manuaalin ottaakin siinä mielessä. Vaikka manuaali kuluttaisi nykyään vähän enemmän polttoainetta, niin sitten kun automaattilaatikkoon tulee vika, voi korjaus olla monta tonnia, joten pakkasen puolelle menee sitten heti.

Yksi mikä EI ole muuttunut 1990-luvulta on se, että japsit on luotettavimpia autoja...? :) Toyota Corolla, Honda Civic jne. oli kovia sanoja silloin ja yhä edelleen. Nissan on kokenut arvonlaskun.
 
Viimeksi muokattu:
Ymmärrän ilmastoinnin jossain kaliforniassa tai riadissa, mutta suomessa ei käytännössä koskaan ole niin lämmintä että sitä tarvitsisi, hyvin harvoin edes 30c.
Ja silloin kun niin hyvä sää joskus sattuu niin on mukava ajella ikkuna auki.
Edellisestä autosta lakkasi ilmastointi toimimasta kun en ikinä muistanut käyttää sitä päällä, onneksi kyseessä oli niin vanha pommi ettei jälleenmyyntiarvolla ollut väliä.
Tarve ja halu on kaksi eri asiaa. tuskin kukaan tarvitsisi autoa, tuhansia vuosia ihmiset pärjäsi ilman. Autosta hajosi ilmastointi niin kyllä melko nopeasti kesällä tuli tulokseen että 700€ uudesta ilmastoinnin kompurasta autoon ei ole liikaa. Juuri niillä 30 asteen helteillä lasten ja koiran kanssa pallit ja kainalot hiessä tuntitolkulla vs sopivan viileä auto niin koirakaan ei saa lämpöhalvausta tai oksentele. Ikkunoiden auki pitäminen 120kmh vauhdissa myös Melkoisen perseestä eikä edes viilennä autoa saati poista kosteutta. Mutta tottakai sitä olisi hevoskärryilläkin päässyt ilman ilmastointia.

Edit:

ja kun muutaman vuoden oli kuumassa ja makkarissa pyörinyt hikisissä laikanoissa saamatta kunnolla unta niin se muutama satanen ilmalämpöpumpusta ei ollut ollenkaan paha hinta. ja heti asennuksen jälkeen oli hellekesä niin ei vituttanut yhtään kun sai nukuttua yönsä hyvin hikoilematta. Vaikka ilmankin olisi ehkä hengissä selvinnyt.
 
Kuumassa autossa oleminen on yhtä helvettiä ja ilmastointi aina päälle kesällä lyhyilläkin matkoilla. Mä en pysty edes ymmärtämään miten toiset ihmiset pystyy ajamaan ja olemaan tulikuumassa autossa..
Kesällä kun varjossa on 30 astessa ja auto on koko päivän auringonpaisteessa asfalttikentällä, niin onhan siellä vähän lämmin, mutta ei se mielestäni kovin pahalta tunnu. Molemmat etuikkunat kokonaan auki niin äkkiä se liikkeelle lähtiessä viilenee, hyvä ettei kylmä tule :kahvi:
 
Kesällä kun varjossa on 30 astessa ja auto on koko päivän auringonpaisteessa asfalttikentällä, niin onhan siellä vähän lämmin, mutta ei se mielestäni kovin pahalta tunnu. Molemmat etuikkunat kokonaan auki niin äkkiä se liikkeelle lähtiessä viilenee, hyvä ettei kylmä tule :kahvi:
Eikä joka kesä edes ole mitään 30 asteen päiviä. Viime kesäkin oli lämmin ja pitkä, mutta mielestäni mitään 30 asteen päiviä ei juuri ollut.

Aurinko toki lämmittää autoa, oli ilman lämpötila mitä hyvänsä.
 
Kyllähän tuollainen ilmastointi tietty tuntuu kylmältä ja ikävältä jos sitä ei osata käyttää. Jotkut kun pistää lämpötilapyynnin johonkin +15⁰C kohdalle ja kaikki röörit puhaltamaan päin pläsiä kun ulkona on +27⁰C, tottakai se silloin tuntuu epämiellyttävältä ja siitä saa flunssan jne. Itse en enää autoa hanki ellei siinä ole ilmastointia.

Mutta takaisin ketjun aiheeseen... Meillä ei mitään varsinaista virallista tupakointipaikkaa ollut yläasteella mutta koulualueen laidalla olleen jonkun huoltorakennuksen takana oli pieni metsikkö jossa sai "luvallisesti" polttaa, tai siis kukaan ei siitä tullut koskaan mitään sanomaan.

Ja tuosta tulikin mieleen, että silloin joskus yläasteaikoina oli lähi-huoltsikalla vielä tupakka-automaatti, laitoit kolikoita koneeseen ja painoit nappia niin tuli tupakka-aski. Noita en ole Suomessa nähnyt 90-luvun jälkeen, varmaan kiellettiin jonkun lakimuutoksen yhteydessä tai muuten vaan todettiin mahdottomaksi valvoa ettei alaikäiset käy moisista tupakkaa itselleen ostamassa. Olisi kyllä edelleenkin kätevä keksintö esim lähikaupassa, ei tarvitsisi mennä kassajonoon jonottelemaan jos ei olisi muuta ostettavaa kuin aski tupakkaa.
 
Ja tuosta tulikin mieleen, että silloin joskus yläasteaikoina oli lähi-huoltsikalla vielä tupakka-automaatti, laitoit kolikoita koneeseen ja painoit nappia niin tuli tupakka-aski. Noita en ole Suomessa nähnyt 90-luvun jälkeen, varmaan kiellettiin jonkun lakimuutoksen yhteydessä tai muuten vaan todettiin mahdottomaksi valvoa ettei alaikäiset käy moisista tupakkaa itselleen ostamassa. Olisi kyllä edelleenkin kätevä keksintö esim lähikaupassa, ei tarvitsisi mennä kassajonoon jonottelemaan jos ei olisi muuta ostettavaa kuin aski tupakkaa.
Eiköhän tupakkaostojen salliminen pikakassoilla ajaisi ihan saman asian...
 
Ja tuosta tulikin mieleen, että silloin joskus yläasteaikoina oli lähi-huoltsikalla vielä tupakka-automaatti, laitoit kolikoita koneeseen ja painoit nappia niin tuli tupakka-aski. Noita en ole Suomessa nähnyt 90-luvun jälkeen, varmaan kiellettiin jonkun lakimuutoksen yhteydessä tai muuten vaan todettiin mahdottomaksi valvoa ettei alaikäiset käy moisista tupakkaa itselleen ostamassa. Olisi kyllä edelleenkin kätevä keksintö esim lähikaupassa, ei tarvitsisi mennä kassajonoon jonottelemaan jos ei olisi muuta ostettavaa kuin aski tupakkaa.
Ei taitaisi tänä päivänä onnistua kun tupakkatuotteita eikä nimiä saa olla esillä. Nykyisinhän myyjälle pitää kertoa mitä haluaa ja sen jälkeen saa askin. Jonkun pitää vielä todentaa että olet täysi-ikäinen.
 
Eiköhän tupakkaostojen salliminen pikakassoilla ajaisi ihan saman asian...
Ei se ihan ajaisi, monesti siellä pikakassallakin on jonoa.
Ei taitaisi tänä päivänä onnistua kun tupakkatuotteita eikä nimiä saa olla esillä. Nykyisinhän myyjälle pitää kertoa mitä haluaa ja sen jälkeen saa askin. Jonkun pitää vielä todentaa että olet täysi-ikäinen.
Miksei tuota täysi-ikäisyyttä voisi vaikka tarkistaa maksuvälineestä, eli debit/credit-kortista, nuohan ovat henkilökohtaisia. Tuossa olisi kyllä kehittelyn paikka.

Ja kyllähän myyjältä edelleen saa lapun eteensä jossa on listattu kaikki heillä myynnissä olevat tupakkatuotteet, joten miksei tuollaisessa automaatissa olisi sitten mahdollisuutta tuohon? Normaalisti olisi koneessa vain numeroidut painikkeet ja jostain napista painamalla saisi listan mikä numero vastaa mitäkin. Mielestäni vastaisi aika lailla tuota myyjän näyttämää listaa.

Nykyään kyllä vähän kaikki alkaa mennä hirveäksi holhoukseksi ja kaikesta tehdään hankalaa. Joskus 90-luvulla sai esimerkiksi apteekista ostettua ties mitä kemikaaleja ihan vaan pyytämällä, nykyään pitää olla kaikenlaisia ostolupia ja ties mitä. (ja silti samoja aineita saa nykyäänkin hankittua jostain rautakaupoista tai netistä ilman mitään kyselyitä)
 
Nykyään kyllä vähän kaikki alkaa mennä hirveäksi holhoukseksi ja kaikesta tehdään hankalaa. Joskus 90-luvulla sai esimerkiksi apteekista ostettua ties mitä kemikaaleja ihan vaan pyytämällä, nykyään pitää olla kaikenlaisia ostolupia ja ties mitä. (ja silti samoja aineita saa nykyäänkin hankittua jostain rautakaupoista tai netistä ilman mitään kyselyitä)
Tupakan ostamiseen liittyen hankaluus on vähän se pointtikin. Tarkoitus on että tupakointi vähenee. Joten luonnollisestikaan ostamisesta ei olla helpompaa tekemässä.

Mutta apteekki-vertaus on sikäli jännä, että tupakkaa saa tosiaan mistä tahansa maitokaupasta mutta vaikkapa särkylääkettä ei saa kuin apteekissa jonottamalla. Ihan älytöntä. Suomen apteekkisysteemi ylipäätään on aivan perseestä. Ja viinit/viinat voisi myös tulla ruokakauppoihin.

Yhtymäpintaa 1990-lukuun löytyy sikäli, että itse henkilökohtaisesti olen ollut klassinen liberaali niistä ajoista lähtien ja kannattanut monia sittemmin toteutuneita ja toteutumatta jääneitä uudistuksia siitä lähtien. Kuten vaikka kauppojen vapaa aukiolo. Kaupallisen TV-toiminnan laajempi "salliminen". Ensimmäinen varsinainen valtakunnallinen mainoskanava tuli vasta 1993 ja seuraava vasta 1997...
 
Viimeksi muokattu:
Miksei tuota täysi-ikäisyyttä voisi vaikka tarkistaa maksuvälineestä, eli debit/credit-kortista, nuohan ovat henkilökohtaisia. Tuossa olisi kyllä kehittelyn paikka.
Ei ne käytännössä kovin henkilökohtaisia ole, monta kertaa olen maksanut ostoksia jonkun toisen kortilla.

Kerran joskus 2000-luvun alussa kävi kyllä niin että ei saatu paikalliselta huoltoasemalta kaljaa, koska myyjä huomasi että kortissa oli silloin vielä alaikäisen kaverin nimi.
 
90-luku oli 80-luvun halpuutus ja sitä rataa jatkunutkin tähän päivään saakka. Musiikkia ei osata enää tehdä, autot ovat nintendon kaltasia tekeleitä, kaikki on pääosin aivan kuttaperkkaa... Eli eletään ihan kertakäyttökulttuurissa, tai siis monet elävät. Mulla paljon käyttöesineita 80/90-luvulta ja toimivat edelleen paremmin kuin uudemmat tekeleet :)
 
90-luku oli 80-luvun halpuutus ja sitä rataa jatkunutkin tähän päivään saakka. Musiikkia ei osata enää tehdä, autot ovat nintendon kaltasia tekeleitä, kaikki on pääosin aivan kuttaperkkaa... Eli eletään ihan kertakäyttökulttuurissa, tai siis monet elävät. Mulla paljon käyttöesineita 80/90-luvulta ja toimivat edelleen paremmin kuin uudemmat tekeleet :)
Mutta vastaavasti uudet laitteet vie vähemmän sähköä, on turvallisempia ja monipuolisempia ja autot turvallisempia ja vähäpäästöisempiä.
 
Mutta vastaavasti uudet laitteet vie vähemmän sähköä, on turvallisempia ja monipuolisempia ja autot turvallisempia ja vähäpäästöisempiä.
Hmm niin. Olen usein miettinyt, että jos nyt hyppäisin ajassa taaksepäin 20-25v, niin ainakaan tietotekniikassa ei kovin suurta eroa huomaisi. Laitteet vaan olisi pari kertaluokkaa hitaampia, mutta käytännössä niillä saisi ihan samalla tavalla tuhlattua aikaansa joutavuuksiin :comp: Monet laitteet on ehkä turvallisempia, mutta toisaalta 90-luvulla ei vielä ollut esim. sähköpotkulautoja ja älypuhelimia litiumakkuineen ja muine haittoineen.
 
Harvassa ysärin alkupuolella käytössä olleista autoissa oli ilmastointi.
Ala-aste ikäisenä availin takapenkillä ikkunoita Mk2 Golfista kun käytiin Norjassa. Ei se siitä juuri viilentynyt, mutta en silti muista että olisi ollut mitenkään "tuskaisen" kuuma?
Nykyisin varmaan aika harva edes lähtisi kesällä pitkään reissuun, itseni mukaan lukien, jos auton ilmastointi ei toimi :)

Yksi merkittävä ero on myös se että monet vanhemmat autot on suunniteltu ilmastoimattomaksi. Nykyaikainen auto, josta hajoaa jäähdytys, on huomattavasti kuumempi kuin vanha auto ilman ilmastointia. Ei vanhemmissa autoissa sen kuumempi ole kuin ulkonakaan, mutta tietysti jos ulkonakin yli 30C, eihän se nyt kivaa enää ole.

Aikanaan yksi puolituttu kuorma-autoilija opasti työntekijöitään pitämään puhallinta vain ykkösellä, sehän kuluu enemmän jos pitää kovemmalla.
No kyllähän tuo pitää myös paikkansa..

Ainakin S-sarjan sisut tuntuivat syövän puhaltimen moottoreita kuin leipää, ja se puhallin tosiaan kesti pidempään 1. nopeudella. Mitään tarvetta suuremmalle nopeudelle ei käytännössä ollut, jotain hetkellistä huurunpoistoa tms lukuunottamatta, joten sen puolesta tuo on kyllä ihan toimiva neuvo.
 
Hmm niin. Olen usein miettinyt, että jos nyt hyppäisin ajassa taaksepäin 20-25v, niin ainakaan tietotekniikassa ei kovin suurta eroa huomaisi. Laitteet vaan olisi pari kertaluokkaa hitaampia, mutta käytännössä niillä saisi ihan samalla tavalla tuhlattua aikaansa joutavuuksiin :comp: Monet laitteet on ehkä turvallisempia, mutta toisaalta 90-luvulla ei vielä ollut esim. sähköpotkulautoja ja älypuhelimia litiumakkuineen ja muine haittoineen.
1990-luvun lopun tietokoneella (ja Internetillä) saisi kyllä ajan tapettua siinä missä nykyäänkin, etenkin jossei paremmasta tiedä..

00-luvun lopun koneella pärjäisi ihan konkreettisesti tänä päivänä, ilman että tarvitsee tinkiä paljon mistään. Edellyttäen, että esim. näytönohjaimeen löytyy nykyajan kanssa yhteensopivat ajurit.

On oikeastaan aikoihin eletty, kun 15 vuotta vanha rauta on vielä ihan käyttökelpoista...
 
Viimeksi muokattu:
1990-luvun lopun tietokoneella (ja Internetillä) saisi kyllä ajan tapettua siinä missä nykyäänkin, etenkin jossei paremmasta tiedä..

00-luvun lopun koneella pärjäisi ihan konkreettisesti tänä päivänä, ilman että tarvitsee tinkiä paljon mistään. Edellyttäen, että esim. näytönohjaimeen löytyy nykyajan kanssa yhteensopivat ajurit.

On oikeastaan aikoihin eletty, kun 15 vuotta vanha rauta on vielä ihan käyttökelpoista...
Jos ei pärjää, suurin syy on ehkä siinä että netti on nykyään niin täynnä mainoksia ym. roskaa, että pelkän selaimen pyörittäminen vaatii jo kohtalaisesti tehoa.
 
Jos ei pärjää, suurin syy on ehkä siinä että netti on nykyään niin täynnä mainoksia ym. roskaa, että pelkän selaimen pyörittäminen vaatii jo kohtalaisesti tehoa.
Sanoisin, että 00-luvun lopun tehoraudassa on selvästi enemmän tehoa kuin halvimmassa Windows-läppärissä minkä nykyään kaupasta saa...

Riittävästi joka tapauksessa surffailuun.

Edit: esim. Celeron N4500:n passmark-lukema on 1963, kun taas mun "kolmoskoneessa" eli 00-luvun lopun Xeon-prosessorissa on muistaakseni joku 2000-3000.
 
Viimeksi muokattu:
Ei vanhemmissa autoissa sen kuumempi ole kuin ulkonakaan, mutta tietysti jos ulkonakin yli 30C, eihän se nyt kivaa enää ole.
Väittäisin, että ilman ilmastointia autossa on aina kuumempi kuin ulkona.
Jos aurinko paistaa, niin ei sitä pyörillä olevaa akvaariota saa edes kovin lähelle ympäröivän ulkoilman läpötilaa ellei aja ilman ovia ja kattoa. Tämä heikentää melko paljon mukavuutta etenkin moottoritiellä. Hellepäiviä alkaa meilläkin olla jo siinä määrin, että arkiset ajot ilman imastointia ovat yhtä tuskaa varsinkin ns.käyttöautossa kun kuskataan lapset ja lemmikit yms.
Viime kesänä kojelaudalla ollut parkkikiekko meni muodottomaksi auringon paahteessa... kyllä tuossa on ihan kivaa se ilmastointi olla jos auto on lähtiessä lähellä saunan lämpötiloja.
Harrasteveheet erikseen jos tarkoitus on vaan fiilistellä, silloin mitään viilennyksia tarvita...
 
Väittäisin, että ilman ilmastointia autossa on aina kuumempi kuin ulkona.
Jos aurinko paistaa, niin ei sitä pyörillä olevaa akvaariota saa edes kovin lähelle ympäröivän ulkoilman läpötilaa ellei aja ilman ovia ja kattoa. Tämä heikentää melko paljon mukavuutta etenkin moottoritiellä. Hellepäiviä alkaa meilläkin olla jo siinä määrin, että arkiset ajot ilman imastointia ovat yhtä tuskaa varsinkin ns.käyttöautossa kun kuskataan lapset ja lemmikit yms.
Viime kesänä kojelaudalla ollut parkkikiekko meni muodottomaksi auringon paahteessa... kyllä tuossa on ihan kivaa se ilmastointi olla jos auto on lähtiessä lähellä saunan lämpötiloja.
Harrasteveheet erikseen jos tarkoitus on vaan fiilistellä, silloin mitään viilennyksia tarvita...
No sanotaan merkittävästi lämpimämpää. Ei tietysti kaikki valmistajat ole olleet kiinnostuneita sen ohjaamon jäähtymisestä, mutta ei esim vanhoissa Volvoissa sen kuumempi ole sisällä kuin ulkonakaan, mutta noissa nyt onkin otettu tuo ilmanvaihto ihan hyvin huomioon.

Tietysti suorassa auringonpaisteessa tulee kuuma, näin tosin tapahtuu ilmastoidussakin autossa, ellei sitten vedä sisälämpöä todella kylmäksi.
 
Onko tämä muuttunut merkittävässä määrin ysäriin verrattuna? :hmm:
Ilmatieteen laitoksen mukaan ainakin näin on käynyt, omat havainnot tukevat myös tätä.
Toki vuosien välillä on paljon vaihtelua, mutta keskiarvoja tässä kai lasketaan?
 
- Leffateattereissa käyminen. Ne leffat joko kävi katsomassa siellä tai sitten odotti piiiiiitkääään että se sama elokuva ilmestyi lähivuokraamoon VHS:nä. Lisäksi se ero kotielämyksen 28" kuvaputkitelkkarin ja leffateatterin ison kankaan välillä oli massiivinen.
Tottahan tuo toki, mutta toisaalta ei sitä myöskään usein VHS-julkaisua kannattanut odottaa, koska tuo 80-luvun sankarteko ja ihana jäänne - videolaki - oli kuitenkin pitkälle 90-luvulle hyvin voimissaan.

DVD-levy toki on ysärin suuria juttuja ja antoi aavistuksen siitä, että ehkä kotiinkin saadaan joskus hyvänlaatuista kuvaa (perus-PAL/SECAM-TV-kuva ei nyt niin päätä huimannut - saati sitten perus VHS).
 
Ei tietysti kaikki valmistajat ole olleet kiinnostuneita sen ohjaamon jäähtymisestä, mutta ei esim vanhoissa Volvoissa sen kuumempi ole sisällä kuin ulkonakaan, mutta noissa nyt onkin otettu tuo ilmanvaihto ihan hyvin huomioon.
Ajoin 2000-luvun alkupuolella 740GL Volvolla, oli muuten aivan pirun kuuma verrattuna samaan aikaan taloudessa olleeseen Opel Vectraan.
Vaikka Volvolla onkin hienoja saavutuksia autojen suunnittelussa, niin edes ne eivät voita fysiikan lakeja.
Ikkunoilla varustetussa peltikopissa on kesällä aina kuuma ilman ilmastointia.
Ei se auta, kum sitä helteistä ulkoilmaa puhallettaan matkustamon läpi... Ei se siitä viilene.
 
DVD-levy toki on ysärin suuria juttuja ja antoi aavistuksen siitä, että ehkä kotiinkin saadaan joskus hyvänlaatuista kuvaa (perus-PAL/SECAM-TV-kuva ei nyt niin päätä huimannut - saati sitten perus VHS).
Mä näin jossain hifi-messuilla DVD-kuvaa isosta plasma-näytöstä 1990-luvun loppupuolella, ja kyllähän se upeaa katsottavaa oli. Tai saattoi olla jopa ennen DVD-aikaa ja kuvalähteenä Laserdisc. En nyt ihan jaksa muistaa, mutta veikkaan DVD:tä kuitenkin ja noin 1999 vuotta.

Jo tuohon aikaan HDTV oli juttu, mutta ei toki Suomessa. Mediassa kyllä mainittiin kuinka tasavallan presidentti Mauno Koivisto seurasi HDTV-lähetystä Albertvillen olympialaisista vuonna 1992, mutta tavallisilla kuolevaisilla ei kyllä juuri ollut pääsyä teräväpiirtotelevisioon ja -lähetyksiin kuin vasta paljon paljon, erittäin paljon myöhemmin. Käytännössä 15+ vuotta myöhemmin. Japanilaiset ja amerikkalaiset oli edelläkävijöitä tällä alalla. Suomessa kehitys kehittyi tuskastuttavan hitaasti. Sittenkin kun koteihin tuli teräväpiirtotelevisiot, ei niistä juuri HDTV-lähetyksiä seurattu vaan tavallista SD-lähetystä ja ehkä sitten BluRaytä yms. HD:na. Tai piraattileffoja.. ;)
 
Viimeksi muokattu:
Mä näin jossain hifi-messuilla DVD-kuvaa isosta plasma-näytöstä 1990-luvun loppupuolella, ja kyllähän se upeaa katsottavaa oli. Tai saattoi olla jopa ennen DVD-aikaa ja kuvalähteenä Laserdisc. En nyt ihan jaksa muistaa, mutta veikkaan DVD:tä kuitenkin ja noin 1999 vuotta.

Jo tuohon aikaan HDTV oli juttu, mutta ei toki Suomessa. Mediassa kyllä mainittiin kuinka tasavallan presidentti Mauno Koivisto seurasi HDTV-lähetystä Albertvillen olympialaisista vuonna 1992, mutta tavallisilla kuolevaisilla ei kyllä juuri ollut pääsyä teräväpiirtotelevisioon ja -lähetyksiin kuin vasta paljon paljon, erittäin paljon myöhemmin. Käytännössä 15+ vuotta myöhemmin.

Laserdisc taitaa olla selkeästi vielä vanhempi (Phillipsin?) juttu. Jos 90-luvun lopulla näit, niin kyllä se erittäin suurella todennäköisyydellä DVD oli ja sellainen itselläni jo 90-luvulla kyllä oli (ensimmäisiä leffoja jotka omistin taisi olla The Rock). Jälkikäteen ajateltuna tuo DVD kuitenkin varsin nopeasti vanheni ja (off topicina) harmittavasti myös Bluray (ml 4K) on häviämässä.
 
Laserdisc taitaa olla selkeästi vielä vanhempi (Phillipsin?) juttu. Jos 90-luvun lopulla näit, niin kyllä se erittäin suurella todennäköisyydellä DVD oli ja sellainen itselläni jo 90-luvulla kyllä oli (ensimmäisiä leffoja jotka omistin taisi olla The Rock). Jälkikäteen ajateltuna tuo DVD kuitenkin varsin nopeasti vanheni ja (off topicina) harmittavasti myös Bluray (ml 4K) on häviämässä.
DVD tuli Eurooppaan 1998. Joten kaikki kuvalähteet ennen sitä on ollut jotain muuta kuin DVD:tä. Laserdisc oli vanha keksintö, tuli jo vuonna 1978!

Toki oli olemassa sitten sellainenkin juttu kuin digitaalinen (HD) D-VHS, mutta se ei ollut koskaan suosittu paitsi ehkä pienessä harrastajapiirissä lähinnä USA:ssa ja Japanissa.
 
Ajoin 2000-luvun alkupuolella 740GL Volvolla, oli muuten aivan pirun kuuma verrattuna samaan aikaan taloudessa olleeseen Opel Vectraan.
Vaikka Volvolla onkin hienoja saavutuksia autojen suunnittelussa, niin edes ne eivät voita fysiikan lakeja.
Ikkunoilla varustetussa peltikopissa on kesällä aina kuuma ilman ilmastointia.
Ei se auta, kum sitä helteistä ulkoilmaa puhallettaan matkustamon läpi... Ei se siitä viilene.
No tuo 700-sarja oli jo suunniteltu ilmastoiduksi, vaikka siitä myytiinkin pelkistettyjä malleja joissa kylmäkonetta ei ollut, mutta esim ilman ilmastoinnin kytkintä sitä ei saanut. Auto oli kuitenkin suunniteltu Premium luokkaan ja ajatus oli ettei tuollaista suhteellisen arvokasta autoa mikään maahantuoja alkaisi ilman kylmäkoneita tilaamaan, vaan edullisempaa autoa haluavat ostavat sen 200-sarjan (jonka valmistus jatkui pidempään kuin 700).

200-sarjassa oli huomattavasti tehokkaammin toteutettu ilman vaihtuvuus, tosin systeemi perustui aika pitkälti 100-sarjan rakenteeseen. Eihän siellä autossa tietenkään voi sen viileämpää olla kuin ulkonakaan, mutta ei juuri sen lämpimämpääkään.
 
No tuo 700-sarja oli jo suunniteltu ilmastoiduksi, vaikka siitä myytiinkin pelkistettyjä malleja joissa kylmäkonetta ei ollut, mutta esim ilman ilmastoinnin kytkintä sitä ei saanut. Auto oli kuitenkin suunniteltu Premium luokkaan ja ajatus oli ettei tuollaista suhteellisen arvokasta autoa mikään maahantuoja alkaisi ilman kylmäkoneita tilaamaan, vaan edullisempaa autoa haluavat ostavat sen 200-sarjan (jonka valmistus jatkui pidempään kuin 700).

200-sarjassa oli huomattavasti tehokkaammin toteutettu ilman vaihtuvuus, tosin systeemi perustui aika pitkälti 100-sarjan rakenteeseen. Eihän siellä autossa tietenkään voi sen viileämpää olla kuin ulkonakaan, mutta ei juuri sen lämpimämpääkään.
Autokeskustelut tänne: Autot ja liikenne
 
Harvassa ysärin alkupuolella käytössä olleista autoissa oli ilmastointi.
Ala-aste ikäisenä availin takapenkillä ikkunoita Mk2 Golfista kun käytiin Norjassa. Ei se siitä juuri viilentynyt, mutta en silti muista että olisi ollut mitenkään "tuskaisen" kuuma?
Nykyisin varmaan aika harva edes lähtisi kesällä pitkään reissuun, itseni mukaan lukien, jos auton ilmastointi ei toimi :)
Jossain ysärin puolivälissä ja siitä etiäpäin oli meillä autossa jo sähkölasit jotka kuski sai lukittua niin eipä paljoa availtu takapenkillä ikkunoita...
Ja nyt aikuisena tiedän syyn miksi vanhemmat ei oikein halunu penskojen aukoa ikkunoita, kun siitä lähtee ihan hemmetin kova "humina tai räpätys", jos se lasi on just sopivasti auki, että meinaa lähteä tärykalvot korvista ja lentää ikkunan ravosta pihalle... penskana se oli vaan hauskaa, mutta aikuisena ei tota viittis kovin montaa kilometriä kyllä kuunnella. :D
 
Sanoisin, että 00-luvun lopun tehoraudassa on selvästi enemmän tehoa kuin halvimmassa Windows-läppärissä minkä nykyään kaupasta saa...

Riittävästi joka tapauksessa surffailuun.

Edit: esim. Celeron N4500:n passmark-lukema on 1963, kun taas mun "kolmoskoneessa" eli 00-luvun lopun Xeon-prosessorissa on muistaakseni joku 2000-3000.
Voi olla. Jollain tapaa tietotekniikassa on otettu jopa takapakkia 2000-luvun vaihteeseen nähden, koska mobiililaitteet, niille optimoidut sivustot ja some on pilannut internetin ja tekoäly pilaa sen kohta lopullisesti :kahvi:
 
Jossain ysärin puolivälissä ja siitä etiäpäin oli meillä autossa jo sähkölasit jotka kuski sai lukittua niin eipä paljoa availtu takapenkillä ikkunoita...
Ja nyt aikuisena tiedän syyn miksi vanhemmat ei oikein halunu penskojen aukoa ikkunoita, kun siitä lähtee ihan hemmetin kova "humina tai räpätys", jos se lasi on just sopivasti auki, että meinaa lähteä tärykalvot korvista ja lentää ikkunan ravosta pihalle... penskana se oli vaan hauskaa, mutta aikuisena ei tota viittis kovin montaa kilometriä kyllä kuunnella. :D
No eipä ysärin puolivälissä ollut kuin lähes uusia autoja noilla ominaisuuksilla, varsinkin jos puhutaan jostain ns. kansan malleista?
Suomessa ajetaan keskimäärin yli 11 vuotta vanhoilla autoilla, joten siellä on varmaan ollut uusi auto alla?
Vm. 82 Golf oli se mistä itse veivasin takaikkunaa alas, ei kukaan huminasta valittanut....
ps. tuohon ei saanu taakse sähkölaseja edes rahalla.

 
Viimeksi muokattu:
Ajoin 2000-luvun alkupuolella 740GL Volvolla, oli muuten aivan pirun kuuma verrattuna samaan aikaan taloudessa olleeseen Opel Vectraan.
Vaikka Volvolla onkin hienoja saavutuksia autojen suunnittelussa, niin edes ne eivät voita fysiikan lakeja.
Ikkunoilla varustetussa peltikopissa on kesällä aina kuuma ilman ilmastointia.
Ei se auta, kum sitä helteistä ulkoilmaa puhallettaan matkustamon läpi... Ei se siitä viilene.
Minkä värisii kyseiset kulkineet?
 
Tietysti suorassa auringonpaisteessa tulee kuuma, näin tosin tapahtuu ilmastoidussakin autossa, ellei sitten vedä sisälämpöä todella kylmäksi.

Ei nyt liity asiaan, mutta tähän auttaa auringonsuojakalvot. Ne laskevat läpipääsevää aurinkoenergiaa esim 50 %. Vakiona näitä on ollut mm. saksalaisissa luksusautoissa, ja ero auringon porotuksessa on erittäin suuri auton sisällä ollessa.
 
Monet 90-luvun kansanautot olivat vielä aika karuja ja lisävarusteita ei juuri valittu. Ehkä niistä ei haluttu maksaa tai sitten ne olivat vaatimattomille ihmisille liikaa luksusta? Esim. ohjaustehostin puuttui, isommistakin autoista. Huomasi kyllä, kun yritti vaihtaa pienempää rallirattia tilalle.

Sähköikkunoita ei oikein näkynyt, mutta ei se haitannut. Tupakkamuovit ikkunoissa korvasivat lähestulkoon ilmastoinnin, niin ikkunoita pystyi jättämään raolleen.
Suurempi haitta oli sisäilmansuodattimen puute kun kaikki roskat lensi sisälle, mitä puhaltimesta läpi pääsi.

Kierroslukumittarista tai sen puutteesta usein erotti, oliko 90-luvun auto luksusmallia. Joissain autoissa se saattoi olla liki ainoa ero + ehkä lisäksi pientä korimilistaa. Niin ja 5-vaihde yleistyi autoissa, osassa se oli viritetty alunperin 4-vaihteiseen laatikkoon ja hajosi ennenaikaisesti, kun öljyvoitelu ei toiminut viidennelle rattaalle tai matalalla nopeudella vääntömomentti rikkoi vaihteen.

Jostain syystä itselle on jäänyt ikuisesti mieleen kylän taksikuski, jolla oli 90-luvun W124 Mersussa manuaali rattivaihteet. Muuhun vastaavaan en 90-luvulla tai jälkeen törmännyt (automaattivaihteiset erikseen). Kuva rattivaihteista.
 
Viimeksi muokattu:
Monet 90-luvun kansanautot olivat vielä aika karuja ja lisävarusteita ei juuri valittu. Ehkä niistä ei haluttu maksaa tai sitten ne olivat vaatimattomille ihmisille liikaa luksusta? Esim. ohjaustehostin puuttui, isommistakin autoista. Huomasi kyllä, kun yritti vaihtaa pienempää rallirattia tilalle.
Ei niitä lisävarusteita varmaan nykyäänkään valita sen enempää. Autoissa on vaan vakiona enemmän varusteita.

Olihan ne hinnat alkaen -autot oli kyllä vielä 90-luvullakin aika karvalakkeja verrattuna siihen, että nykyään ihan halvimmissakin autoissa on ainakin ne ihan perusjutut.
 
Ei niitä lisävarusteita varmaan nykyäänkään valita sen enempää. Autoissa on vaan vakiona enemmän varusteita.
Mielestäni valitaan, kohteet ovat vain muuttuneet. Esim. maaleja löytyy joka sävyyn, kuten sisustaakin. On enemmän vannevaihtoehtoja jne. Ihmiset haluavat räätälöidä menopelejään, kun ennen kaikilla oli samanlaisia. Nykyään kai voi tilata yksittäisiä autoja räätälöitynä tehtaalta, mutta 90-luvulla maahantuojat toimittivat enemmän massaa.
Oma lukunsa ovat kuukausimaksusta aktivoitavat lisävarusteet tai toiminnot.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
263 674
Viestejä
4 567 586
Jäsenet
75 262
Uusin jäsen
Woppo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom