• TechBBS-foorumin Piparkakkutalokisa 2024 -äänestys käynnissä! Käy äänestämässä 22 osallistujan joukosta kolme mielestäsi hienointa kilpailutyötä ja osallistu arvontaan! Linkki äänestykseen >>>

Ankea 90-luku

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja yero
  • Aloitettu Aloitettu
Muistan näemmä vielä ulkoa miten tällainen RS-232 nollamodeemikaapeli tehdään. Tarvitaan 2 kpl DB-25 -liittimiä ja lisäksi 3-napaista kaapelia, juotoskolvi ja tinaa. Liittimistä yhdistetään GND eli pinni 7 suoraan ja pinnit 2 ja 3 ristiin (TX ja RX). Yksinkertaisessa versiossa muilla pinneillä ei ole väliä (jos softa ei tarvitse mitään carrier detect -signaaleja).
Juu, ja ysipinnisellä liittimellä 2 ja 3 oli eri päin eli jos tekin 9-pin - 25-pin sarjakaapelin niin ei käännettykään 2 ja 3 ristiin ja 9-pin liittimessä GND oli pinni 5. Edelleenkin kun omissa automaatiolaitteissa on noita sarjaportteja niin muistaa pinoutin aika hyvin ulkoa.

Joskus jos pelasi nollamodeemikaapelilla modeemin yli toimivia pelejä niin piti niitä kättelyitäkin kytkeä, muistaakseni 9-pin liittimessä liittimen sisällä 4-6 yhteen ja 7-8 yhteen että peli luuli että kaapelin tilalla oli pari modeemia.

Muistan näemmä vielä ulkoa miten tällainen RS-232 nollamodeemikaapeli tehdään. Tarvitaan 2 kpl DB-25 -liittimiä ja lisäksi 3-napaista kaapelia, juotoskolvi ja tinaa. Liittimistä yhdistetään GND eli pinni 7 suoraan ja pinnit 2 ja 3 ristiin (TX ja RX). Yksinkertaisessa versiossa muilla pinneillä ei ole väliä (jos softa ei tarvitse mitään carrier detect -signaaleja).
Muistaakseni db-9? liittimiä tuli myös käytettyä noihin, riippuen kumpia liittimiä nyt sattui sillä hetkellä löytymään. Aikaa on mennyt jo n. 30 vuotta kun viimeksi noita olen tinaillut, niin aivan varma en enää ole. Joka tapauksessa hyvin yksinkertainen tekele tuo oli.

Babylon 5:n osalta ainakin pilottijakson CGI taisi nojata Video Toasteriin.
Koko ensimmäisen kauden CGI:t on renderöity Amigan voimin, pilottijaksosta saivat Emmyn parhaista videotehosteista.

Farmissa oli 24 kpl Amiga 2000 koneita joista 16 kpl hoiti pelkästään renderöintiä, jokaisessa 32 megatavua RAM-muistia, Fusion Forty -kortit ja nuo Video Toasterit. Kaikki oli verkotettu samaan Novellin verkkoon ja syntynyt jälki ladattiin 486:lla pyörivälle serverille jossa 12 gigatavun kovalevy. Tehosteista vastannut Foundation Imaging oli koodannut itse tuohon tehtävienhallintasoftan joka osasi jakaa renderöintityön tasaisesti koko farmille.

Ensimmäisen kauden jälkeen siirtyivät PC rautaan.

Koko ensimmäisen kauden CGI:t on renderöity Amigan voimin, pilottijaksosta saivat Emmyn parhaista videotehosteista.

Farmissa oli 24 kpl Amiga 2000 koneita joista 16 kpl hoiti pelkästään renderöintiä, jokaisessa 32 megatavua RAM-muistia, Fusion Forty -kortit ja nuo Video Toasterit. Kaikki oli verkotettu samaan Novellin verkkoon ja syntynyt jälki ladattiin 486:lla pyörivälle serverille jossa 12 gigatavun kovalevy. Tehosteista vastannut Foundation Imaging oli koodannut itse tuohon tehtävienhallintasoftan joka osasi jakaa renderöintityön tasaisesti koko farmille.

Ensimmäisen kauden jälkeen siirtyivät PC rautaan.
Onhan toi melkoinen purkkaratkaisu ollut ja tässä on varmaan menty kustannusten optimointi edellä. Mikä on tietysti järkeenkäypää, jos pilottia tehdessä ei voi vielä tietää että tuleeko koko hommasta edes mitään.

Amiga-fanit kyllä usein antaa ymmärtää, että Amiga itsessään olisi ollut joku ensiluokkainen ja ammattilaistenkin suosima grafiikkakone, mutta se on aika rankkaa tosiasioiden venyttämistä.

Voiko minun muistikuvani pitää paikkansa, että 90-luvun alussa oli yläasteen/lukion (?) opiskelijoille koulun toimesta nimetty tupakointipaikka? Ihan selvät muistikuvat siitä alueesta koulun pihalla ja niistä "kovista tyypeistä", jotka kävi siinä tupakoimassa.
Peruskoulussa ei saanut polttaa koulun alueella. Lukiossa oli ulko-oven vieressä tupakkapaikka lukiolaisille. Mun koulussa yläaste ja lukio samassa kompleksissa. Kirjoitin -88, joten kokemukset 80-luvulta. "Kovis tyypit" kävi jo ala-asteella bladaa, kentän viereisessä pusikko-kalliosysteemissä. Joo, olin mukana. Mut ei me mitään "koviksii" ollu

Onhan toi melkoinen purkkaratkaisu ollut ja tässä on varmaan menty kustannusten optimointi edellä. Mikä on tietysti järkeenkäypää, jos pilottia tehdessä ei voi vielä tietää että tuleeko koko hommasta edes mitään.

Amiga-fanit kyllä usein antaa ymmärtää, että Amiga itsessään olisi ollut joku ensiluokkainen ja ammattilaistenkin suosima grafiikkakone, mutta se on aika rankkaa tosiasioiden venyttämistä.
Sellaisiin pikkuleffoihin kuten Jurassic Parkiin ja Titaniciin Amiga kuitenkin kelpasi. Toki "vain" alustavaan mallinnukseen ja loppurenderöinti tehtiin isoissa ja kalliissa renderöintifarmeissa, jolloin tuotannon kulut saatiin mahdollisimman alas kun farmiaikaa ei tarvinnut tuotantovaiheessa käyttää kuin viimeistelyyn

On varmasti ollut rutkasti edullisempi ratkaisu, pienellä googlailulla tuohon aikaan olisi ollut isommalta kilpailijalta Silicon Graphicsilta saatavilla SGI Crimson työasemia joiden hinnat olleet 27.900,00 dollaria serverille, 42.900,00 dollaria Crimson Elan työasemalle ja 69.900,00 dollaria Crimson VGX työasemalle. Ei kyllä mitään käryä miten nuo vertautuvat työtehoissa tuohon Amiga viritelmään, mutta joka tapauksessa minusta nuo Babylon 5:n CGI:t olivat kuitenkin hienoja ikäisekseen.

On varmasti ollut rutkasti edullisempi ratkaisu, pienellä googlailulla tuohon aikaan olisi ollut isommalta kilpailijalta Silicon Graphicsilta saatavilla SGI Crimson työasemia joiden hinnat olleet 27.900,00 dollaria serverille, 42.900,00 dollaria Crimson Elan työasemalle ja 69.900,00 dollaria Crimson VGX työasemalle. Ei kyllä mitään käryä miten nuo vertautuvat työtehoissa tuohon Amiga viritelmään, mutta joka tapauksessa minusta nuo Babylon 5:n CGI:t olivat kuitenkin hienoja ikäisekseen.
Saahan sitä hienoja grafiikoita renderöityä vaikka Commodore 64:llä, kysymys on vain siitä, että monta tuhatta vuotta siihen menee per freimi... :D

Tuo oli varmaan sellainen aika-ikkuna, että juuri silloin tuollainen Amiga-pohjainen viritys tuli halvemmaksi kuin vaikka 486-pohjainen PC-ratkaisu. Mutta laajemmassa Amigan merkityksen kontekstissa tällä nyt ei hirveästi ollut mitään merkitystä, vaan puhutaan ihan yksittäistapauksista muutaman vuoden aika-ikkunassa ja sittenkin kyse oli siis erittäin kustoimoiduista ja viritellyistä laitteista, joissa se pohjalla oleva alkuperäinen Amiga ei paljon muuta tehnyt kuin syötti virtaa ja ehkä hoiti I/O:ta noille apukorteille.

Muutamaa asiaa minulla on 1990 alusta (ja -80) luvulta ikävä erityisesti, kaikenlaisten nörtteilyjen lisäksi.

- Ettei aina tarvinnut olla tavoitettavissa. Jos lähti kotoa, ei yleensä kukaan tavoittanut sinua ennen kuin olit taas kotipuhelimen ääressä. Kännyköiden myötä katosi jokin osa siitä aidosta omasta ajasta, vaikka toki sen luurin nykyäänkin voisi kotiin jättää. Niin ei vaan ikinä tule tehtyä.
- Uusien lehtien odotus ja lukeminen. MikroBitti tuli ihan tilattuna minulle, loput oli mahdollista käydä kirjastolla lukemassa. Oli mahtava fiilis saada se lehti käsiinsä ja tietää, että se oli sivusta toiseen täynnä sinulle uutta tietoa.
- Leffateattereissa käyminen. Ne leffat joko kävi katsomassa siellä tai sitten odotti piiiiiitkääään että se sama elokuva ilmestyi lähivuokraamoon VHS:nä. Lisäksi se ero kotielämyksen 28" kuvaputkitelkkarin ja leffateatterin ison kankaan välillä oli massiivinen.

- Ettei aina tarvinnut olla tavoitettavissa. Jos lähti kotoa, ei yleensä kukaan tavoittanut sinua ennen kuin olit taas kotipuhelimen ääressä. Kännyköiden myötä katosi jokin osa siitä aidosta omasta ajasta, vaikka toki sen luurin nykyäänkin voisi kotiin jättää. Niin ei vaan ikinä tule tehtyä.
Kolikon kääntöpuoli oli se, että jos sulla oli hyvät vanhemmat, niin sun piti joka tapauksessa olla kotona tiettyyn aikaan etkä voinut soittamalla/viestaamalla ostaa helposti "lisäaikaa" tai ilmoitella itsestäsi, ellet sitten ollut lankapuhelimen äärellä.

Vielä täysi-ikäisenäkin oli vähän hankalia tilanteita kun päädyin vaikka jatkoille jonkun naisen kanssa ja sitten vanhemmat ihmettelee aamulla että missä mä luuraan...

Eli vaikka sulla olikin "vapaus", niin sen vapauden hinta voi olla nyrpeät naamat kotona ja koottujen selitysten antaminen.

Muutamaa asiaa minulla on 1990 alusta (ja -80) luvulta ikävä erityisesti, kaikenlaisten nörtteilyjen lisäksi.

- Uusien lehtien odotus ja lukeminen. MikroBitti tuli ihan tilattuna minulle, loput oli mahdollista käydä kirjastolla lukemassa. Oli mahtava fiilis saada se lehti käsiinsä ja tietää, että se oli sivusta toiseen täynnä sinulle uutta tietoa.
- Leffateattereissa käyminen. Ne leffat joko kävi katsomassa siellä tai sitten odotti piiiiiitkääään että se sama elokuva ilmestyi lähivuokraamoon VHS:nä. Lisäksi se ero kotielämyksen 28" kuvaputkitelkkarin ja leffateatterin ison kankaan välillä oli massiivinen.
Samaa mieltä joka kohtaan. Ekan kännykkäni taisin hommata joskus ´94 ja se siitä vapaudesta sitten, varsinkin kun 94-96 niitä alkoi yhtäkkiä olla joka kaverillakin.

Pitkään vielä tuon jälkeenkin tietysti oli viikottainen harrastus fillaroida kirjastoon lukemaan kaikessa rauhassa sekä nörtti- että musalehdet. Kerran lensin pihalle täysin absurdisti kun olin alun kolmatta tuntia lukemassa musalehtiä luurit päässä levyjä kuunnellessa ja kirjastotäti huomasi että naukkailen jallupullosta välillä. Se oli nähtävästi sitten "liikaa" siihen aikaan.

Leffoja varten oli jo ysärillä kotona toki "iso" telkka, oisko ollut tosiaan 28" tms. sekä isot kajarit, mutta olihan leffateatteri silloin ainut paikka missä näyttävämpiä leffoja näki edes vähän sinnepäin.

Röökaaminen ysärin alussa oli kanssa hassua kun melkein joka paikassa sai ainakin jossain polttaa. Lensin joskus '93 muistaakseni Barcelonaan lomaileen, ja mun paikka oli röökaamattomien puolella. Seuraavalla penkkirivillä sitten sai polttaa, eli tupakoimaton paikka ei kauheasti asiaa auttanut. Samaten armeijassa osa skappareista röökas toimistollaan. Tuntuu käsittämättömältä nykyaikana.

Yhdessä koulussa oli opettajille kellarikerroksessa tupakkahuone baaritiskillä, olihan siellä juomiakin jos alkoi hommat vituttamaan:smoke::kippis:

..tai tekee fiksummaksi kun tieto on aina saatavilla. Tiedonjanoisille kultamuna.
Mun käsittääkseni on tutkittu, että ihan jo se virkistää aivoja, että yrittää muistaa kauppalapun ulkoa sen sijaan että kirjoittaa ylös.

Joten oletettavasti vastaava pätee kaikenlaiseen tietoon eli on hyödyllisempää yrittää muistaa (tai päätellä) mahdollisimman paljon itse sen sijaan että aina voi luntata googlesta.

Toki on kivaa ja mukavaa, että kaikenlainen tieto on nopeasti saatavilla, mutta onko se optimaalista aivoille voi olla eri juttu.

Mun käsittääkseni on tutkittu, että ihan jo se virkistää aivoja, että yrittää muistaa kauppalapun ulkoa sen sijaan että kirjoittaa ylös.

Joten oletettavasti vastaava pätee kaikenlaiseen tietoon eli on hyödyllisempää yrittää muistaa (tai päätellä) mahdollisimman paljon itse sen sijaan että aina voi luntata googlesta.

Toki on kivaa ja mukavaa, että kaikenlainen tieto on nopeasti saatavilla, mutta onko se optimaalista aivoille voi olla eri juttu.
202158.png

Puhuinkin nyt vaan omasta puolesta. Itselle olis ollu täysi taivas jos kaikki nykyinen tieto olisi ollut saatavilla kotisohvalla. En olis muuta tehnytkään kuin imenyt tietoa ja opetellut uutta. Sen sijaan juoksin jossain helvetin mettissä pelaamassa tuikkista tai ajelin maastopyörällä krossirataa ympäri.

202158.png

Puhuinkin nyt vaan omasta puolesta. Itselle olis ollu täysi taivas jos kaikki nykyinen tieto olisi ollut saatavilla kotisohvalla. En olis muuta tehnytkään kuin imenyt tietoa ja opetellut uutta. Sen sijaan juoksin jossain helvetin mettissä pelaamassa tuikkista tai ajelin maastopyörällä krossirataa ympäri.
Mä koodasin 8-bittisellä tietokoneella 80-luvulla ja vähän PC:lläkin 90-luvun alussa. Sekin olisi toki ollut paljon helpompaa, jos olisi ollut enemmän tietoa, tosin pari hyvää kirjaa olisi ajanut sen asian ihan hyvin mutta niitä ei ollut helposti saatavilla eikä etenkään suomeksi.

Kuitenkin jos tietoa olisi ollut rajattomasti saatavilla, olisi mun vapaa-ajan ongelmat todennäköisesti ratkenneet sillä eikä mikään koodaus olisi enää niin kiinnostanutkaan... Ja niinhän siinä vähän sitten kävikin kun vuosikymmen eteni! Tuli paljon muutakin viihdykettä kiihtyvään tahtiin.

Tuo odotusaika vaan saattoi olla aika kohtuuton monen elokuvan kanssa, jopa useita vuosia ennenkuin valkokankaalla pyörähtänyt pätkä tuli VHS-jakeluun.

Harvassa ysärin alkupuolella käytössä olleista autoissa oli ilmastointi.
Ala-aste ikäisenä availin takapenkillä ikkunoita Mk2 Golfista kun käytiin Norjassa. Ei se siitä juuri viilentynyt, mutta en silti muista että olisi ollut mitenkään "tuskaisen" kuuma?
Nykyisin varmaan aika harva edes lähtisi kesällä pitkään reissuun, itseni mukaan lukien, jos auton ilmastointi ei toimi :)

Viimeksi muokattu:
Ala-aste ikäisenä availin takapenkillä ikkunoita Mk2 Golfista kun käytiin Norjassa. Ei se siitä juuri viilentynyt, mutta en silti muista että olisi ollut mitenkään "tuskaisen" kuuma?
Nykyisin varmaan aika harva edes lähtisi kesällä pitkään reissuun, itseni mukaan lukien, jos auton ilmastointi ei toimi :)
Tulee ihan mieleen aikanaan eräs noin 700km roadtrip joka sattui osumaan ihan pirun kuumalle päivälle, ulkona joku noin 30⁰C eikä autossa ilmastointia. Autona vielä melko tumma yksilö johon aurinko tietty otti kohtalaisen hyvin. Hiki valui ja vichyä kului, pari kertaa piti matkalla pysähtyä johonkin huoltikselle ihan vaan ostamaan lisää juotavaa ja jäähdyttelemään edes hetkeksi aikaa. Paluumatkalle vielä sopivasti reitille osui muutama asfaltointityömaa jossa sitten madeltiin 30km/h ja kuuma asfaltti höyrysi viereisellä kaistalla ja välillä vielä joutui pysähtymäänkin ettei edes ajoviimasta saanut viilennystä. Enää ei kyllä tulisi moiselle reissulle lähdettyä ilman ilmastoitua autoa.

Muistoissani 90-luvun musiikki oli kauheaa jumputusta, eurodancea ja discoa. Sellaista kuuntelukelvotonta moskaa, joka tappaa nopeasti aivosoluja. Suomalaiset festarit olivat pullollaan näitä jumputuksia, sama juttu televisiokanavien mainoksissa, hyh!
Se oli hienoa aikaa elämässä. Ehkä siksi nykyäänkin tykkää kuunnela hitmixiä ja top51.

Meillä myytiin koulussa tupakkaa ainakin vielä 2007 vuonna.
No tuskin koulun toimesta :rofl: Mutta eiköhän kouluissa nyt edelleen myydä tiettyjen tahojen toimesta kaikkea pussinuuskasta pirin kautta itäeurooppalaisiin bentsoihin, ja se ei ole edes salaisuus että keneltä pitää kysyä.

No tuskin koulun toimesta :rofl: Mutta eiköhän kouluissa nyt edelleen myydä tiettyjen tahojen toimesta kaikkea pussinuuskasta pirin kautta itäeurooppalaisiin bentsoihin, ja se ei ole edes salaisuus että keneltä pitää kysyä.
Joo ei koulu suoraan mutta opiskelijayhdistyksen kahvio koulun tiloissa.

Viimeksi muokattu:
Joo tuo kirjastossa lehtien lukeminen oli kyllä tuttua puuhaa ysärillä. Kotiin tuli MB, kyllähän sitä aina odotti.
Ja musiikin kuuntelu. Joskus 80- ja 90-luvun taitteessa ala-asteella käytiin kaverin kanssa koulun jälkeen koulun vieressä olevassa kirjastossa kuuntelemassa CD:itä, eikä tuolloin kovinkaan monella vielä kotona ollut CD-soitinta. Niitä ei edes silloin vielä kutsuttu CD-levyiksi vaan laserlevyiksi.

Myöhemminkin vielä ysärin lopulla paikallisessa kirjastossa oli äänieristetty kuunteluhuone, jossa oli vähän laadukkaammat kaiuttimet ja siellä pystyi kuuntelemaan huoletta musaa kovemmalla kuin kotioloissa.

Kaverin tonnipommi Opelista on ilmastointi rikki. Kyllä sillä tehtiin viimeksi 2024 kesällä reissuja, kun itsellä ei autoa ole, ja onhan se perseestä. Ohut urheilupaita, shortsit ja paljon juomaa, ja toivoo pilvistä keliä..

Suomessa on autoiltu ensimmäinen sata vuotta ilman ilmastointia.
Nykyisin niin kermaperseitä, että pitää olla kaikkia herkkuja :D
Suomalaiset on saunakansaa. Sen verran vähissä on kovat hellepäivät yleensä tässä maassa, että luulisi nyt sen verran selviävän autossa ilman ilmastointiakin.

Mä en varsinaisesti käytä ilmastointia kuin joskus hellepäivinä ihan sykäyksittäin hetken aikaa. Kylmä veto käy luihin ja ytimiin, ei sitä jaksa pitkään. Ilmankin pärjäisi. Mutta kiva olla olemassa.

Oon mä Euroopassa käynyt ajelemassa takavuosina ilman ilmastointia. Mulle se oli aika pieni ongelma, tyttökaveri sen sijaan oli ihan liekeissä..

Itse asiassa mun nykyinen auto on ensimmäinen, jossa on ilmastointi.

Aivan sama. Nyt autoiltu noin 20v ilmastoinnilla ja en kyllä tule ikinä vaihtamaan.
No se on sitä ns elintasoa. Nykyisin lähtökohtaisesti on standardi että joka lapselle halutaan oma huone. Kun mennään jonnekin -50 luvulle niin siinä yhdessä kamarissa asui vanhemmat ja 8 kakaraa.

Tuolla aiemmin oli puhetta kännyköistä ja tavoitettavuudesta. Ite -70 luvun ns avainkaulalapsia, vanhemmilla ei ollut mitään tietoa missä muksut meni 80 luvulla. Jos oli pakottava tarve saada kiinni niin sitten aloittivat soittelemaan kaveripiirin lankapuhelimiin kunnes löytyi tieto missä se muksu mahtoi olla. Yleensä ihan turhaan kun routa (nälkä) porsaan kotiin ajoi kyllä.

Nykypäivänä tuollainenkin katsotaan heitteillejätöksi :D

Suomessa on autoiltu ensimmäinen sata vuotta ilman ilmastointia.
Nykyisin niin kermaperseitä, että pitää olla kaikkia herkkuja :D
Vielä en ole yhtäkään ilmastoitua autoa omistanut, vaikka kortti on ollut 23 vuotta. Ilmastoiduilla työpaikan ym. autoillakin tulee yleensä ajettua ennemmin ikkunat auki ja ilmastointi pois päältä. Matkustusmukavuus on niin suhteellista, minulle riittää kääntyvät etupyörät, toinen vaatii enemmän. Joku kulkee julkisillakin ja siihen verrattuna joku 40v vanha datsunkin on monella tapaa ylellisyyttä.

Saahan sitä hienoja grafiikoita renderöityä vaikka Commodore 64:llä, kysymys on vain siitä, että monta tuhatta vuotta siihen menee per freimi... :D

Tuo oli varmaan sellainen aika-ikkuna, että juuri silloin tuollainen Amiga-pohjainen viritys tuli halvemmaksi kuin vaikka 486-pohjainen PC-ratkaisu. Mutta laajemmassa Amigan merkityksen kontekstissa tällä nyt ei hirveästi ollut mitään merkitystä, vaan puhutaan ihan yksittäistapauksista muutaman vuoden aika-ikkunassa ja sittenkin kyse oli siis erittäin kustoimoiduista ja viritellyistä laitteista, joissa se pohjalla oleva alkuperäinen Amiga ei paljon muuta tehnyt kuin syötti virtaa ja ehkä hoiti I/O:ta noille apukorteille.
Video toaster ja lightwave 3d oli todennäköisesti syyt Amigan käyttöön. Laskentatehoa olisi saanut bulkki pc:tä ostamalla paljon halvemmalla.

Ilmastoitilaitteita olis kyllä saanut jopa Toyota Corollaan kasarilta saakka, mutta ne oli sen verran hintavia rivejä lisävarusteluettelossa, että "suomimallit" oli ratti ja renkaat tyyliä läpi linjan. Jenkeissä oli, mutta harvalla riitti nippua mennä ostelemaan ysärillä uutta Capricea tai Cadillacia.

Suomalaiset on saunakansaa. Sen verran vähissä on kovat hellepäivät yleensä tässä maassa, että luulisi nyt sen verran selviävän autossa ilman ilmastointiakin.

Mä en varsinaisesti käytä ilmastointia kuin joskus hellepäivinä ihan sykäyksittäin hetken aikaa. Kylmä veto käy luihin ja ytimiin, ei sitä jaksa pitkään. Ilmankin pärjäisi. Mutta kiva olla olemassa.

Oon mä Euroopassa käynyt ajelemassa takavuosina ilman ilmastointia. Mulle se oli aika pieni ongelma, tyttökaveri sen sijaan oli ihan liekeissä..

Itse asiassa mun nykyinen auto on ensimmäinen, jossa on ilmastointi.
Mikä ihmeen kylmä viima? Ainakin omassa autossa on hetken viima kun auto viilenee mutta ei sen jälkeen lämpötilan ylläpito mitään viimaa kyllä tuota.
Ja ei, ei koskaan enää autoa ilman ilmastointia. Kuumassa autossa oleminen on yhtä helvettiä ja ilmastointi aina päälle kesällä lyhyilläkin matkoilla. Mä en pysty edes ymmärtämään miten toiset ihmiset pystyy ajamaan ja olemaan tulikuumassa autossa..

No se kyllä on totta, että jos vaan puhaltaa maximi kylmää naamariin, niin siinä jähmettyy ja pian alkaa pakottamaan joka paikkaa, ja toki ilmastoitu ilma on huonoa hengittää, koska kylmälaite myös poistaa kosteuden ja kuiva ilma ei ole pidemmän päälle hyväksi. Mutta ei kyllä enää ikinä ilmastoimatonta autoa, poislukien jokin vanha harraste tai jokin tonnin pommi, koska ei niissä ilmastointi ikinä toimi kuitenkaan. Kaupunkisuhauksessa voi vielä mennä ikkunat auki, mutta maantienopeuksia ei enää pysty ja kyllä se ilmastointi tulee tarpeen jo 20C kohdalla, tai aikaisemminkin jos kunnolla aurinko porottaa.

No se kyllä on totta, että jos vaan puhaltaa maximi kylmää naamariin, niin siinä jähmettyy ja pian alkaa pakottamaan joka paikkaa, ja toki ilmastoitu ilma on huonoa hengittää, koska kylmälaite myös poistaa kosteuden ja kuiva ilma ei ole pidemmän päälle hyväksi. Mutta ei kyllä enää ikinä ilmastoimatonta autoa, poislukien jokin vanha harraste tai jokin tonnin pommi, koska ei niissä ilmastointi ikinä toimi kuitenkaan. Kaupunkisuhauksessa voi vielä mennä ikkunat auki, mutta maantienopeuksia ei enää pysty ja kyllä se ilmastointi tulee tarpeen jo 20C kohdalla, tai aikaisemminkin jos kunnolla aurinko porottaa.
Kyllä se ilmastointi on tarpeen alhaisemmissakin lämpötiloissa juuri sen kosteudenpoiston takia.

Ysärillä ilmastoinnit olivat pääsääntöisesti manuaalista mallia, jos autossa ylipäätään ilmastointi olikaan. Manuaali-ilmastoinnin kanssa joutui pelaamaan päälle-pois-päälle -pelejä, mutta automaatti-ilmastointeja on näkynyt ihan peruskieseissäkin jo parikymmentä vuotta. Sen kun säätää halutun lämpötilan ja nauttii kyydistä. Toki vieläkin näkee aika ajoin näitä kikkailijoita, jotka veivaavat auton kojelautaa kuin DJ. Taustalla lienee pihiys tai ymmärtämättömyys siitä, miten automaatti-ilmastointi toimii.

Taustalla lienee pihiys tai ymmärtämättömyys siitä, miten automaatti-ilmastointi toimii.
Eräs eläköitynyt henkilö 20 vuotta sitten piti ajossa puhallinta päällä vain silloin, kun tuulilasi alkoi kuuraantua umpeen. Siis talvella. Ei aavistustakaan mikä "logiikka" siinä oli mutta onneksi tarvitsi olla kyydissä vain kerran ja vajaan tunnin verran.

Muistoissani 90-luvun musiikki oli kauheaa jumputusta, eurodancea ja discoa.
Ysäri eurotekno: 2Unlimited, Cappella, oi oi oi.

Suomalainen Dance Nation ja Amigalla tehty nolo musiikkivideo 🥰

Disco soi lähinnä radiossa ja jossain diskoissa. Harvemmin sitä itse tai kaveripiirissä tuli kuunneltua.

Ysäri eurotekno: 2Unlimited, Cappella, oi oi oi.

Suomalainen Dance Nation ja Amigalla tehty nolo musiikkivideo 🥰

Disco soi lähinnä radiossa ja jossain diskoissa. Harvemmin sitä itse tai kaveripiirissä tuli kuunneltua.
Jos jumputusta ei päässyt muuten kuulemaan niin näiden smurffiversioita oli lähes mahdoton missata :sick:

Eräs eläköitynyt henkilö 20 vuotta sitten piti ajossa puhallinta päällä vain silloin, kun tuulilasi alkoi kuuraantua umpeen. Siis talvella. Ei aavistustakaan mikä "logiikka" siinä oli mutta onneksi tarvitsi olla kyydissä vain kerran ja vajaan tunnin verran.

EIköhän tässäkin ole taustalla joku irrationaalinen pihiys, vietynä vähän pidemmälle. Kuluuhan tuossa puhaltimen laakerit ja muutama watti sähköä ihan turhaan.

Ysärillä ilmastoinnit olivat pääsääntöisesti manuaalista mallia, jos autossa ylipäätään ilmastointi olikaan. Manuaali-ilmastoinnin kanssa joutui pelaamaan päälle-pois-päälle -pelejä, mutta automaatti-ilmastointeja on näkynyt ihan peruskieseissäkin jo parikymmentä vuotta. Sen kun säätää halutun lämpötilan ja nauttii kyydistä. Toki vieläkin näkee aika ajoin näitä kikkailijoita, jotka veivaavat auton kojelautaa kuin DJ. Taustalla lienee pihiys tai ymmärtämättömyys siitä, miten automaatti-ilmastointi toimii.
Samaan dj kategoriaan menee ilmalämpöpumpun sammuttelijat. kämpässä on kuuma, pannaan jäähdytys täysille, valitetaan että vetää ja puhaltaa kylmää. sammutetaan laite ja odotetaan että kämppä lämpenee. toistetaan. tai ihmiset jotka kääntelee pattereiden termostaatteja sen mukaan onko ulkona kylmä vai lämmin. Ei ymmärretä laitteiden ja automatiikan toimintaa.

Samaan dj kategoriaan menee ilmalämpöpumpun sammuttelijat. kämpässä on kuuma, pannaan jäähdytys täysille, valitetaan että vetää ja puhaltaa kylmää. sammutetaan laite ja odotetaan että kämppä lämpenee. toistetaan. tai ihmiset jotka kääntelee pattereiden termostaatteja sen mukaan onko ulkona kylmä vai lämmin. Ei ymmärretä laitteiden ja automatiikan toimintaa.

Eipä ole kaukaakaan, kun lähipiirissä ihmeteltiin "jääkylmää" patteria sisätilojen lämpötilan hipoessa hellelukemia.

Tuon autojen ilmastoinnin kanssa on vähän sama juttu kuin automaattilaatikoiden kanssa. Jenkeissä oli jo suunnilleen 50-luvulta asti automaatti periaatteessa normi. Täällä vielä 90-luvulla (ja varmaan 2000-luvun alussa) manuaalit olivat selkeästi yleisimpiä.

...ja kaverin 50-60 lukujen taitteen Chrysler New Yorkerissa oli automaattisesti kääntyvä taustapeili, jos takana ajavan auton valot osuivat peiliin :)

Aikanaan yksi puolituttu kuorma-autoilija opasti työntekijöitään pitämään puhallinta vain ykkösellä, sehän kuluu enemmän jos pitää kovemmalla.

Nykyään automaatti-ilmastoinnin aikana ilmastointi on päällä koko ajan ja aika vähän tarvitsee säätää. Webastoa varten pitää välillä kääntää puhallus lasille niin sulaa lasit paremmin.

Statistiikka

Viestiketjuista
263 829
Jäsenet
75 250
Uusin jäsen
samnpba

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom