Toisessa ketjussa joku heitti ajatuksen, että mitenhän ennen pärjäsi kun kaupat saivat olla auki vain 21 asti. Nykyisinhän voi suunnilleen mitä tahansa henkilöautoa pienempää käydä ostamassa muutamaa poikkeuspäivää lukuunottamatta minä tahansa päivänä, vaikka sohvan ja induktiolieden, mutta ysärillä ruokakaupatkin saivat olla auki arkisin vain klo 20 asti ja lauantaisin klo 18. Vuosikymmenen loppupuolella tuli tunti lisää arki-iltoihin. Minkäänlaisina pyhäpäivinä ei myöskään kaupassa asioitu. Joulukuussa ja muutaman bonussunnuntaina sai jo ysärin puolivälissä kaupat olla auki sunnuntaisinkin, ellei sunnuntai sattunut olemaan jokin erikoispyhäpäivä. Näidenkin aukioloaikojen kanssa pärjäsi, kun ei vaihtoehtoa ollut, eikä asiaa sen kummemmin tullut mietittyä. Mutta kun seuraavan vuosituhannen alussa laajeni ruokakauppojen sunnuntaiaukiolo myös kesäkuukausiin niin jopa tuntui niinä muutamina laajennetun aukiolon kuukausina todella juhlalliselta, kun oli huikea vapaus saada tehdä ruokaostoksensa minä päivänä tahansa. Nythän sekin on ihan tavallinen asia, jota ei mitenkään erikseen osaa enää edes arvostaa.
Lamavuosina oli olemassa sellainenkin erikoisuus kuin realisointiliikkeet. Ilmeisesti näissä myytiin konkurssiin menneiden firmojen myyntivaraston tuotteita. Sen verran untuvikko olin tuolloin, etten tajunnut enkä osannut edes miettiä, mistä niissä myymälöissä oli kysymys. Ajattelin vaan että jopas onkin kiva sekatavarakauppa kun on vaikka mitä sälää myynnissä, kuten itseäni kiinnostaneita tietoteknisiä vempeleitä.
Lamavuosina oli olemassa sellainenkin erikoisuus kuin realisointiliikkeet. Ilmeisesti näissä myytiin konkurssiin menneiden firmojen myyntivaraston tuotteita. Sen verran untuvikko olin tuolloin, etten tajunnut enkä osannut edes miettiä, mistä niissä myymälöissä oli kysymys. Ajattelin vaan että jopas onkin kiva sekatavarakauppa kun on vaikka mitä sälää myynnissä, kuten itseäni kiinnostaneita tietoteknisiä vempeleitä.