Minä ajattelen seuraavalla tavalla: Jos Zenin hinta ei heti suoraan ole aivan tappavan alhainen (= 300-350 euroa), niin että myyntimäärät oletettavasti aivan räjähtävät käsiin, niin myös minä pitäisin silloin Zenin ostoa aivan liian suurena riskinä. Haluan pitkäkestoiset koneet itselleni, eikä sellaisten koneiden prosessoriksi sovi mikään tähdenlento. Intel on kuitenkin yhä vielä se hallitseva mestari ja siten tavallaan myös se varma valinta. Sen kyseisen varmuuden voi haastajana ohittaa vain tarjoamalla aivan ylivoimaista laadun suhdetta hintaan nähden. Jos ollaan jo jossain 80% Intelin hintatasosta, niin ainakin minä itse suostun silloin maksamaan vielä tuon 20% erotuksen saadakseni aivan täydellisen varmuuden pitkäkestoisesta investoinnista. Valitettavasti se tilanne yleisemminkin menee noin, ainakin siis minun mielestäni. Amd:llä on takanaan vähän painolastia. Sitä ei ihan noin vain pyyhkäistä pois. Ja luotettavuus ja uskottavuus jatkosta on myös yksi hankintapäätökseen vaikuttava tekijä, ei se pelkkä hinta ole se ainoa ratkaiseva asia. Intel kyllä tulee vastaamaan tuohon Zenin haasteeseen jollain aikavälillä, ja jos ei muuta niin ainakin juuri hinnoittelun kautta. Siinä tilanteessa on turha pyytää Zenistä mitään edes viiden sadan pinnassa olevaa hintaa, jos jatkossa aidon 8 ytimisen Intelin saa jollain noin 700:lla tai ehkä jopa allekin tuon hinnan. Erotus jää silloin liian pieneksi, että riski kannattaisi ottaa. (käskykannat ja se mikä systeemi boottaa aina missäkin prosessorissa. Vanhemmat systeemithän eivät sitten tule uusissa prosessoreissa edes toimimaan. Olen iloisesti yllättynyt, jos asia on jotenkin toisin.)
Edelleen: Haluan Zenin vasta silloin itselleni ja omiin koneisiini, kun sitä ovat halunneet tarpeeksi monet muutkin, ja näen että markkinat ovat jo aivan täyttyneet niistä. Vasta se luo mielestäni tuolle tuotteelle uskottavuutta. Jollain 3. maailman markkinoilla ja näissä nousevissa linux maissa kuten vaikkapa jossain Brasiliassa ja Intiassa jokin 500 euroakin on yhä edelleen varmasti aivan liikaa prosessorista. Jokin 300+ euroa on se hinta millä tuollaisille markkinoille sen prosessorin yleensä voi edes myydä. Ei ostajilla edes ole rahaa maksaa jotain 500 euroa prosessorista. Enhän minä itsekään halua maksaa tuollaisia hintoja noista. Jos Zenin hinta taas jää hiukan päälle 300 euron, niin siitä oletettavasti tulee silloin myyntimenestys, ja se yleistyy hyvinkin nopeasti. Minusta tässä tilanteessa Amd:lle ei riitä se, että sitä prosessoria ostavat lähinnä jotkin "anti-intel" -ihmiset, vaan prosessorin on suorastaan kaapattava markkinat vähäksi aikaa itselleen. Pienikin liika ahneus hinnoittelussa kostautuu nyt todella raskaasti. Jos myynti sakkaa, niin hintoja on laskettava. Kaikki jäävät silloin odottamaan, että ne hinnat laskevat yhä vielä lisää, ja Amd:n kuoleman kierre on valmis. Monta hyvää tekniikkaa on tuollaisella hienoisella liialla ahneudella pilattu, vaikka ne olisivat olleetkin ihan hyvää tekniikkaa silloin aikoinaan. Scsi:t, Firewiret sun muut. Onhan noita esimerkkejä vaikka kuinka. Noita sitten jäljestäpäin ihmetellään, että miksi ne kuolivat, mutta liian suuri hintahan ne aina tappoi. On vähän outoa, että hinnoittelu on sellainen asia, että jos sen tekee alkuun väärin ja liian korkeaksi, niin asiaa on aika vaikea korjata jäljestäpäin. Vanhat ostajat pahoittavat mielensä, ja uudet ostajat taas jäävät odottelemaan, josko hinnat laskisivat vielä lisää. Hintoja ei voi myöskään oikein korottaakaan, koska sekin ärsyttää ostajia. Minä itse jätin 5820K mallit ja tavallaan yhden sukupolven prosessoreita ostamatta sen syyn takia, että hinnat alkoivat ikävästi nousta. Hitaana minä myöhästyin siitä oikeasta kohdasta ostaa nuo. Eikä sitten huvittanut maksaa noista sen enempää kuin mitä muutkaan olivat tehneet. (joo, tiedän kyllä, siihen tuli kurssimuutoksia ja sen sellaista, mutta siltikin.)
Intel on kuin 280 kiloinen gorilla. Kun sellaisen kanssa lähtee nyrkkitappeluun, se tappelu loppuu silloin kun sen joko itse voittaa, tai se gorilla väsyy ja väistyy. Se ei lopu siihen, kun itseä alkaa väsyttämään. Ja Intel on yhä edelleen sen kokoinen firma, ettei se väsy. Amd:n on tämä nyrkkitappelu nyt oikeasti voitettava ja aivan heti, ja homma onnistuu vain sillä noin 300 euron pelinavauksella 8 -ytimisten prosessoreiden markkinoilla. Jokin 500 euron aloitushinta Zenille, ja se mahdollisuus voittaa menee sen sileän tien. Ostajat kun jäävät silloin odottelemaan niitä Intelin tulevia hinnan laskuja. Oma ongelmansa on vielä sekin, että tuo Zen on oman mallisarjansa ensimmäinen malli, mahdollisesti buginen ja kaikkea sellaista ikävää. Ainahan se aika siinä kehitysruljanssissa loppuu jotenkin kesken. On aivan turha luulla, että sitä prosessoria voisi suoraan pystymetsästä alkaa myymään 500 euron hinnalla. Minä itse en edes harkitsisi asiaa, jos paremman Intelin saisi sitten hetken päästä jollain noin 700 eurolla. Hyvä maine on arvokas asia, sen kun kerran menettää kuten Amd:lle on käynyt, niin sen saaminen takaisin on ison ja pitkän työn takana, ja se maineen takaisin hankinta maksaa myös rahaa siten, että pelkkä hyvä tuote ei ihan vielä riitä. Nyt ne tosiaan joutuvat tyytymään aika pieneenkin katteeseen hyvinkin pitkäksi aikaa. Ahneus kostautuu juuri tässä tilanteessa aivan ehdottomalla varmuudella. Asiat voivat tietenkin mennä toisinkin, mutta ainakin nyt minä näen nämä asiat näin.
T -.-