Vähän hiljaiseksi vetää.
Ainakin se piristää että faktana voidaan nyt sanoa ettei kukaan ole omistanut tähän mennessä "kärkitason peliprossua". Ei siis 24/7 asetuksilla.
Itse näkisin että todella moni on voinut pelata 6600K Skylakella ilman kellotuksia (3.5GHz, 4GHz turbokelloilla) ja esim. itselleni ei ole tullut vielä yhtään peliä mikä ei olisi toiminut / olisi toiminut huonosti 5GHz kellotetulla 2600K prosessorilla (SandyBridge). Ei vaikka yleensä käytän sitä 4.8GHz kellotettuna.
Mutta oikeasti? Nyt jos kuka tahansa kysyy neuvoa pelikoneen rakentamiseen tarvisi todeta kylmästi että "odota kunnes 7700K ilmestyy, kellota sitä vähintään 5.2GHz koska jos se jää alle ei voida puhua kärkitason pelikokoonpanosta sinun kohdallasi". Vai koskeeko tuo ainoastaan kilpapelaajia (esim. counterstrike tms. jotka saavat rahaa ja pelaavat työkseen?)
Miltei tekisi mieli kysyä miten kärkitason pelikoneessa on näytönohjaintilanne tarvitaanko Titan X kortteja välttämättä 2 rinnan, riittääkö edes 32Gb RAM, alle 1250W virtalähde jne?
Yritän tässä hieman tuoda esille sitä että
ainakin minusta pelkkä kellottamaton 6600 prosessori on jo itsessään todella tehokas pelikäytössä, jos kyljessä on vaikka 980TI ja 16Gb RAM en oikeasti voisi suositella päivittämään 6700k tai zen prosessoriin / 1080 näytönohjaimeen / 32Gb RAM vielä hetkeen. Koska en rehellisesti usko että tämä päivityksen tekijä itse huomaisi eroa pelatessa.
Sekä sitä että tuntuu hieman oudolta, sama kuin itse julistaisin että ainoastaan 1080 TI kortit ovat ainoita kärkitason pelaamiseen, että käytännössä toteat ettei kukaan tähän päivään mennessä ole ikinä voinut rakentaa kärkitason pelikonetta. Ihan siitä yksinkertaisesta syystä että vaikka sitä kellottaisi miten sopivia osia ei oltu edes alettu julkaisemaan kuin vasta vuonna 2017 ja silloinkin se vaatii huomattavaa ylikellottamista että rakentamaansa tuotosta voi kutsua tehokkaaksi pelikoneeksi.