AMD Zen

Suurena toiveena olisi ZEN:n suorituskyvyn edes jonkinlainen vastaavuus Inteliin per tier, jotta hinnat laskisivat. Omalla kohdalla päivitystarve yli viisi vuotta vanhaan 2500k:n on näillä hinnoilla pelkästään emolevyn I/O:n takia.

Vaan ei. Mukava olisi muistejakin päivitellä, mutta odotin liian kauan niidenkin kanssa. Nyt on "pakko" odottaa Kaby Lake/ZEN ja toivoa, että 7700k luokassa tehot hyppäisivät edes hieman normaalia enemmän, tai että SR7 on sitä, miltä sen annetaan vaikuttaa.

En usko että Zen tulee olemaan tehokkaampi tai lyömään kabylakea i7 7700k (mikä huhujen mukaan pyörisi 4.5GHz ilman kellotuksia ja varmaan 5GHz kellotettuna jos ei enempi?) varmaan peleissä on nopeampi yhden ytimen kelloilla ja tehoilla.

Toivon kuitenkin että Zen kellottuu sen verran että 2600K/2500K prossuille se tuo järkevän (tehokkaamman) vaihtoehdon koska 8-ydin/16-säie on (minusta) DX12 ja (toivottavasti) tulevaa kehitystä ajatellen parempi vaihtoehto.

Lisäksi ihan rehellisesti sanoen 2600K kellotettuna (käytän 4.8GHz kelloja yleensä 24/7 virransäästöjen kera) on tuntunut riittävän ihan tarpeeksi hyvin omaan käyttöön vaikka lukemma uusin tällä hetkellä julkaistu i7 olisi 0-20% tehokkaampi eri testeissä / peleissä (samoilla GHz lukemilla).

Ehkä se johtuu siitä että käytössä on ollut ensin 680GTX (4Gb) ja nyt r9 Nano 2560x1440p eikä esim. 2x Titan X 1080p näytöillä mutta uskoisin että ainakaan vielä ei ole prosessori ollut se jarru koneessani.

Lyhyesti: toivotaan että Zen on jotain minkä avulla pärjään seuraavat 6+ vuotta ja yhtä iso hyppäys kuin Q6600 (3.25GHz) 6Gb DDR2 800 => 2600K (5GHz, 4.8 käytössä) DDR3 1600 16Gb oli vuonna 2011.
 
En usko että Zen tulee olemaan tehokkaampi tai lyömään kabylakea i7 7700k (mikä huhujen mukaan pyörisi 4.5GHz ilman kellotuksia ja varmaan 5GHz kellotettuna jos ei enempi?) varmaan peleissä on nopeampi yhden ytimen kelloilla ja tehoilla.

Toivon kuitenkin että Zen kellottuu sen verran että 2600K/2500K prossuille se tuo järkevän (tehokkaamman) vaihtoehdon koska 8-ydin/16-säie on (minusta) DX12 ja (toivottavasti) tulevaa kehitystä ajatellen parempi vaihtoehto.

Lisäksi ihan rehellisesti sanoen 2600K kellotettuna (käytän 4.8GHz kelloja yleensä 24/7 virransäästöjen kera) on tuntunut riittävän ihan tarpeeksi hyvin omaan käyttöön vaikka lukemma uusin tällä hetkellä julkaistu i7 olisi 0-20% tehokkaampi eri testeissä / peleissä (samoilla GHz lukemilla).

Ehkä se johtuu siitä että käytössä on ollut ensin 680GTX (4Gb) ja nyt r9 Nano 2560x1440p eikä esim. 2x Titan X 1080p näytöillä mutta uskoisin että ainakaan vielä ei ole prosessori ollut se jarru koneessani.

Lyhyesti: toivotaan että Zen on jotain minkä avulla pärjään seuraavat 6+ vuotta ja yhtä iso hyppäys kuin Q6600 (3.25GHz) 6Gb DDR2 800 => 2600K (5GHz, 4.8 käytössä) DDR3 1600 16Gb oli vuonna 2011.


Niin no, varovaisestikin toivottuna/arvoituna tuo Zen on tuplaten 2X nopeampi kuin joku kivikautinen 2600K joten en oikein ymmärrä vertauksia nyt.

Q6600 --> 2600K hyppäys on ollut aikalailla samaa luokkaa kun nyt todennäköisesti 2600K --> Zen 8-core

Q6600 jaksaa edelleen pyöritellä pelejä :)
 
Niin no, varovaisestikin toivottuna/arvoituna tuo Zen on tuplaten 2X nopeampi kuin joku kivikautinen 2600K joten en oikein ymmärrä vertauksia nyt.

Q6600 --> 2600K hyppäys on ollut aikalailla samaa luokkaa kun nyt todennäköisesti 2600K --> Zen 8-core

Q6600 jaksaa edelleen pyöritellä pelejä :)

No tuota. Jos testien mukaan peleissä Skylake i7 6700K (4GHz) on 0-20% tehokkaampi (jos muistit jne. ovat suunnilleen samaa tasoa) kuin 2600K (eli 20% = 5GHz kellotettu 2600K) en nyt ihan noin optimistinen olisi ja toteaisi että Zen on tuplasti 2600K tehokkaampi.

Eli testeissä / peleissä alikellotettuna 2.5GHz Zen vastaisi 5GHz 2600K prosessoria tai Skylaken 6700K 4GHz prosessoria sen parhaimmilla tehoilla.

Täytyy muistaa että oikeasti hypyt SandyBridgestä eteenpäin ovat olleet aika pieniä Intelin osalta koska kilpailua ei ole ollut. Toki virrankulutus on laskenut todella paljon, painopiste on siirtynyt enempi kannettaviin ja teknologia on muuten kehittynyt esim. liitäntöjä on tullut melkoisesti uusia, muistiteknologia uusittu sun muuta pientä.



Tästä voi lukea koko testin, se on totta että kellottamattomina eroja syntyy huomattavasti enempi.
 
Viimeksi muokattu:
No tuota. Jos testien mukaan peleissä Skylake i7 6700K (4GHz) on 0-20% tehokkaampi (jos muistit jne. ovat suunnilleen samaa tasoa) kuin 2600K (eli 20% = 5GHz kellotettu 2600K) en nyt ihan noin optimistinen olisi ja toteaisi että Zen on tuplasti 2600K tehokkaampi.

Eli testeissä / peleissä alikellotettuna 2.5GHz Zen vastaisi 5GHz 2600K prosessoria tai Skylaken 6700K 4GHz prosessoria sen parhaimmilla tehoilla.

Täytyy muistaa että oikeasti hypyt SandyBridgestä eteenpäin ovat olleet aika pieniä Intelin osalta koska kilpailua ei ole ollut. Toki virrankulutus on laskenut todella paljon, painopiste on siirtynyt enempi kannettaviin ja teknologia on muuten kehittynyt esim. liitäntöjä on tullut melkoisesti uusia, muistiteknologia uusittu sun muuta pientä.



Tästä voi lukea koko testin, se on totta että kellottamattomina eroja syntyy huomattavasti enempi.


Näin taitaa olla. Itse olen ajatellut/arvannut lukemani perusteella per core suorituskyvyn olevan 3770-4790 prossujen välimaastossa jos kaikki on mennyt AMD:eellä nappiin. Joten olisi ihan asiallinen päivitys tähän 2500k -kokoonpanoon nähden.
 
Itse olisin hieman pessimistinen tuon hinnan kanssa. Intel myy tällä hetkellä törkeän kalliilla, joten kannattaako AMD:n myydä ilmaiseksi? Toki reilusti halvemmalla kuin Intel, mutta kyllä AMD voittoakin tarvitsee, ei pelkästään määrää. Tietysti jos tuotantohinta on saatu painettua tarpeeksi alas niin miksei näpäyttäisi Inteliä. :D
 
Itse olisin hieman pessimistinen tuon hinnan kanssa. Intel myy tällä hetkellä törkeän kalliilla, joten kannattaako AMD:n myydä ilmaiseksi? Toki reilusti halvemmalla kuin Intel, mutta kyllä AMD voittoakin tarvitsee, ei pelkästään määrää. Tietysti jos tuotantohinta on saatu painettua tarpeeksi alas niin miksei näpäyttäisi Inteliä. :D
8C Zen on noin 200mm^2 pinta-alaltaan, BD tais olla >400mm^2, että aivan uskottavia nuo hinnat on alaan nähden. AMD saa paremmat katteet Zenistä 300€ hinnalla vrt esim Polaris P10 nykyhinnoillaan.
 
toivoisin että Apple siirtyisi Zen alustalle ensi vuonna jolloin voisi kasata Win10/macOS koneen. Kun kerran näistä Applen ohjelmistoista on tullut aikanaan maksettuakin (Garageband, iMovie, Pages, Keynote jne jotka tulee Apple koneiden mukana)..
 
Ootetaan nyt eka ne testit, ja ruvetaan sitten miettimään myykö AMD yhtään mitään.
 
Ite arvelen sen verran, jos noin halvalla amd nämä ekat prossut alkaa paukuttaa, entä seuraavat julkaisut on hieman eri? Satavarmasti on joku taktinen suunitelma meneillään pitemmän päälle :D

Lähetetty minun GT-I9506 laitteesta Tapatalkilla
 
se prosessorin kehitystyöhän kallista on ollut mutta eihän se piikiekkojen painaminen tehtaalla sitten enää varmaan nyt kovin kallista ole?

jos AMD on fiksu niin he laittavat hyvin pienellä katteella kivensä myyntiin jolloin Intel on todella hätää kärsimässä ylihintaisilla vehkeillään.
 
se prosessorin kehitystyöhän kallista on ollut mutta eihän se piikiekkojen painaminen tehtaalla sitten enää varmaan nyt kovin kallista ole?

jos AMD on fiksu niin he laittavat hyvin pienellä katteella kivensä myyntiin jolloin Intel on todella hätää kärsimässä ylihintaisilla vehkeillään.
Tässä nyt ei olisi mitään järkeä. Myös intelin kuluttuja kamppeet on todella, todella pieniä kooltaan, esim 4C Skylake tais olla ilman IGPUta noin 120mm^2. Heillä vasta olisi varaa laskea hintoja. Erittäin pienellä katteellla myyminen olisi AMD: lle puhdas itsemurha.
 
Erittäin pienellä katteellla myyminen olisi AMD: lle puhdas itsemurha.
Tämä. Ei AMD hyväntekijäksi silti lähde, vaikka palaisivat kilpailuun. Toki voivat myydä hetken todella hyvällä hinnalla jolloin saavat "ylivoimaisen hinta/tehosuhteen" kaikille mieleen. Myöhemmin voivat mahdollisesti nostaa hieman hintaa jos Intel ei lähde hintakisaan. Eiköhän se Intelkin ole kuitenkin tietoinen tulevasta, eli hinnanleikkauksia odotellessa.
 
prossuja pahempi pullonkaulahan on vieläkin huonosti ytimille skaalautuvat pelit.. mitä olen hieman katsellut niin yli 4 ytimen ei juuri mikään peli osaa hyödyntää prosessorista.. Toivottavasti tilanteeseen tulisi muutosta tällä vuosikymmenellä niin että suurin osa peleistä osaisi hyödyntää kunnolla 8 ydintä, riittäisi pienemmät kellotaajuudet ja viileämmät prosessorit..
 
DX12 ja Vulkanin myötä tuokin pitäisi pikkuhiljaa parantua. Aiköhän jatkossa kaikki vähänkään isommat pelimoottorit optimoida sen mukaan millaisia prossuja on markkinoilla. Eli jos/kun 6-8 corea yleistyy pelikoneissa HT/SMT:llä niin kyllähän niistä tehoja varmasti revitään. Toki myös konsoleihin tulee lisää ytimiä -> porttaukset monisäikeisiä.
 
Kannattaa muistaa että 1 tai 2 corea olisi aina kohtuu hyvä olla taustaprosessien käytössä. Joten jos peli osaa käyttää 4corea olisi ihan hyvä olla se 6core prosessori. Normaali käytössä ei ole mitään järkeä että 100% tehosta on vain yhden ohjelman käytössä.

Tuo vain johtaa siihen että jotain hidastumisia tulee järjestelmään lähes väkisin. Ellei kyse ole esimerkiksi vain pelikäyttöön rakennetusta koneesta josta lähes kaikki taustaprosessit on karsittu minimiin ja koneella ei juuri muuta tehdä.
 
DX12 ja Vulkanin myötä tuokin pitäisi pikkuhiljaa parantua. Aiköhän jatkossa kaikki vähänkään isommat pelimoottorit optimoida sen mukaan millaisia prossuja on markkinoilla. Eli jos/kun 6-8 corea yleistyy pelikoneissa HT/SMT:llä niin kyllähän niistä tehoja varmasti revitään. Toki myös konsoleihin tulee lisää ytimiä -> porttaukset monisäikeisiä.
Eikös nuo uudet nykykonsolit ole jo kahdeksalla corella, joten softaa taatusti säikeistetään mahdollisuuksien mukaan?
 
Onhan ne, tosin vanhempaa tavaraa ja ei liity Zen topicciin mitenkään.
Liittyy sillä, että ZEN tulee näillä näkymin olemaan ensimmäisiä oikeasti kuluttajahintaisia 8-core prossuja. Pelikoneisiin ei siis tarvitse pakosti valita 4-core i5:sta ilman HT:tä, vaan voi valita 8c16t jos haluaa. Keskustelu liittyy siis suoraan säikeistyksen kautta tulevaan zeniin.
 
Niin eikös zen ydinten ollut tarkoitus "skaalautua" vähän niinkuin päästä päähän? Tai ainakin todella laajalle skaalalle. Ihmettelisin jos ei tule APU:a ja konsoliversiota aika nopeastikin.

Tulisipa seuraavaan konsoliin Zen + 2*Polaris10. Saisi kunnon CF tukea puuceellekin.
 
seuraaviin konsoleihin on pakko tulla aika tiukkaa GPU settiä koska kaikki uudet telkkarit alkavat olemaan jo 4K resolla.
AMD osakekurssi nyt 8,77 dollaria. Katsotaan muutaman kuukauden päästä sitten..
 
seuraaviin konsoleihin on pakko tulla aika tiukkaa GPU settiä koska kaikki uudet telkkarit alkavat olemaan jo 4K resolla.
AMD osakekurssi nyt 8,77 dollaria. Katsotaan muutaman kuukauden päästä sitten..

HD-telkkareiden alkuaikoina konsolit luumuilivat skaalailemalla ylöspäin matalampia resoja, joten eiköhän samaa nähdä jatkossakin. PS4 Pro pääsee varmaan siihen 30 fps:ään lähellä natiivia, eikä konsolirahvas puheista päätellen enempää tarvitsekaan.
 
Kannattaa muistaa että 1 tai 2 corea olisi aina kohtuu hyvä olla taustaprosessien käytössä. Joten jos peli osaa käyttää 4corea olisi ihan hyvä olla se 6core prosessori. Normaali käytössä ei ole mitään järkeä että 100% tehosta on vain yhden ohjelman käytössä.

Tuo vain johtaa siihen että jotain hidastumisia tulee järjestelmään lähes väkisin. Ellei kyse ole esimerkiksi vain pelikäyttöön rakennetusta koneesta josta lähes kaikki taustaprosessit on karsittu minimiin ja koneella ei juuri muuta tehdä.

Ööh oletko kuullut Hyper Threadingista:confused:
Tuossa koko kommentissa ei ole mitään järkeä nyt näin muutenkaan, mutta suosittelisin tutustumaan edes perusasioihin ensin.
 
seuraaviin konsoleihin on pakko tulla aika tiukkaa GPU settiä koska kaikki uudet telkkarit alkavat olemaan jo 4K resolla.
AMD osakekurssi nyt 8,77 dollaria. Katsotaan muutaman kuukauden päästä sitten..
Eihän se ole kiinni kuin siitä mistä konsolivalmistajat ovat valmiita maksamaan. Nykyisten piirien rajoituksety ovat ihan sitä, että valmistajat ovat arponeet sen olevan riittävän nopea ja silti riittävän halpa.
 
Eihän se ole kiinni kuin siitä mistä konsolivalmistajat ovat valmiita maksamaan. Nykyisten piirien rajoituksety ovat ihan sitä, että valmistajat ovat arponeet sen olevan riittävän nopea ja silti riittävän halpa.

http://www.techtimes.com/articles/1...rpio-due-in-a-year-how-much-could-it-cost.htm

Tuolla speguloidaan Xbox Scorpion hinnaksi 499 dollaria, tuskin se voi kauheasti enempää maksaakaan..

GPU pitäisi tuossa olla kai n. 40% tehokkaampi kuin PS4Pro jolloin se todennäköisesti kykenisi paljon paremmin 4K resoille, mutta kyllä tässä 5 vuotta ainakin vielä taitaa mennä että konsolit kykenee 60fps @ 4K laatuun..
 
Ööh oletko kuullut Hyper Threadingista:confused:
Tuossa koko kommentissa ei ole mitään järkeä nyt näin muutenkaan, mutta suosittelisin tutustumaan edes perusasioihin ensin.

Et taida vaan itse nyt tajuta. Esimerkiksi 4c on kuitenkin parempi kuin 2c/4t, suosittelen tutustumaan edes perusasioihin ensin jos alat tuossa vastaan väittämään.
 
Et taida vaan itse nyt tajuta. Esimerkiksi 4c on kuitenkin parempi kuin 2c/4t, suosittelen tutustumaan edes perusasioihin ensin jos alat tuossa vastaan väittämään.

Osoitappa kohta jossa väitin että 4c ei olisi parempi kuin 2c/4t:kahvi:

Joku muu voikin tulla sitten opettamaan sulle mikä meni vikaan tuossa ensimmäisessä kommentissa. Annan vinkkinä että kovin moni ohjelma ei vedä 100% prossusta vaikka ei olisikaan ylimääräisiä ytimiä taustaprosesseille. Ei edes pelatessa:think:
 
Osoitappa kohta jossa väitin että 4c ei olisi parempi kuin 2c/4t:kahvi:

Joku muu voikin tulla sitten opettamaan sulle mikä meni vikaan tuossa ensimmäisessä kommentissa. Annan vinkkinä että kovin moni ohjelma ei vedä 100% prossusta vaikka ei olisikaan ylimääräisiä ytimiä taustaprosesseille. Ei edes pelatessa:think:

Joo ei vedä, mutta aika harvapeli, niin kuin jo aikaisemmin todettiin, käyttää useampaa kuin 2corea nykyäänkään ja väitän että jos lyöt tuollaisen pelin pyörimään jollain 2c/4t prossulla puhumattakaan 2c, niin järjestelmä saattaa olla vähän tuhruisen olonen. :think:

Ja eikä nyt vedetä mitään cs 1.6 pyörii hyvin juttuja tähän vaan vähän tuoreempia pelejä.
 
Joo ei vedä, mutta aika harvapeli, niin kuin jo aikaisemmin todettiin, käyttää useampaa kuin 2corea nykyäänkään ja väitän että jos lyöt tuollaisen pelin pyörimään jollain 2c/4t prossulla puhumattakaan 2c, niin järjestelmä saattaa olla vähän tuhruisen olonen. :think:

Ja eikä nyt vedetä mitään cs 1.6 pyörii hyvin juttuja tähän vaan vähän tuoreempia pelejä.


http://www.pcworld.com/article/3039...es-you-really-need-for-directx-12-gaming.html

DX12 peleistä about kaikki käyttää hyödykseen 4-6 corea ei tarvitse mutuilla kun on internet olemassa sitä varten
6 corea on nyt näköjään kattona, sen ylitse ei enää ole hyötyä
Tuosta listasta näkee myös hyvin että HyperThreadingista ei ole niin suurta hyötyä kuin jotkut kuvittelee.
 
Oikein kahdella dx12 pelillä testattu ja jotenkin todella oudosti ilmoitettu tuo threadien määrä 4c ja 4c/4t juu u...

Kun normaalisti joka paikassa ilmoitetaan fyysisten corejen määrä ja threadien määrä joita pystytään yhtä aikaa suorittamaan
 
Oikein kahdella dx12 pelillä testattu ja jotenkin todella oudosti ilmoitettu tuo threadien määrä 4c ja 4c/4t juu u...


On niitä vastaavia testejä enemmänkin. Tuo nyt sattui nopeasti löytymään.
Noista virtuaalisäikeistä on käytännössä kuitenkin hyötyä tällä hetkellä kai juuri jossain oikeasti kunnolla skaalautuvissa hommissa kuten renderöinneissä ja videoiden pakkauksissa.. niissäkin se boosti lienee jotain 20% luokkaa

Jos zenistä tulisi halvempi 8c/8t versio niin sellainen olisi paras vaihtoehto pelailuun, 8c/16t sitten jollekin tubettajille jotka editoi ja pakkailee videoitaan päivittäin... ehkä?
 
DX12 peleistä about kaikki käyttää hyödykseen 4-6 corea ei tarvitse mutuilla kun on internet olemassa sitä varten
6 corea on nyt näköjään kattona, sen ylitse ei enää ole hyötyä
Tuosta listasta näkee myös hyvin että HyperThreadingista ei ole niin suurta hyötyä kuin jotkut kuvittelee.

Kyllä päälle 6 ydintä hyödyntäviä pelejä löytyy.
Esim. tässä yksi mistä huomaa että 8-ydintä antaa ihan kivasti buustia mutta silti toki todella tehokas Intelin 4-ydin pyyhkii AMD:n halvemman 8-ytimellisen. Mutta suuri hyöty saadaan 8-ydin/16 säie Intelin prossasta (varsinkin jos sen vielä ylikellottaa):
https://www.guru3d.com/articles_pag..._graphics_performance_benchmark_review,8.html


index.php


Edit: lisätään nyt vielä että syy miksi 4k erot ovat mitättömiä johtuu näytönohjaimen tehojen loppumisesta, ei siitä etteikö prosessorin ytimien määrällä olisi väliä 4k pelailussa (tai 2560x1440p).
 
Viimeksi muokattu:
http://www.pcworld.com/article/3039...es-you-really-need-for-directx-12-gaming.html

DX12 peleistä about kaikki käyttää hyödykseen 4-6 corea ei tarvitse mutuilla kun on internet olemassa sitä varten
6 corea on nyt näköjään kattona, sen ylitse ei enää ole hyötyä
Tuosta listasta näkee myös hyvin että HyperThreadingista ei ole niin suurta hyötyä kuin jotkut kuvittelee.
Eikös se mennyt niin että dx11 käytti vain 6 threadia ja dx12 kaikkia 8:aa eli testeissä näkyy eroa 6 coren ja 8 coren välillä dx12:ssa?.Noin se muistaakseni oli ainakin fx prossuissa.
 
Eikös se mennyt niin että dx11 käytti vain 6 threadia ja dx12 kaikkia 8:aa eli testeissä näkyy eroa 6 coren ja 8 coren välillä dx12:ssa?.Noin se muistaakseni oli ainakin fx prossuissa.

Ei.

On ihan pelikohtaista, että kuinka montaa säiettä mikäkin peli osaa hyödyntää. Uudemmilla rajapinnoilla toki useampi säie saadaan helpommalla käyttöön, mutta ei ole mitään "kovia rajoja" noissa rajapinnoissa pelin kokonaissäiemäärälle.

Yksi selvä raja tosin on siinä, että pystyykö grafiikkakutsuja tekemään vain yhdestä vai monesta säikeestä, ja tämä on muuttunut eri rajapintojen välillä(en muista tarkkoja yksityiskohtia), mutta peli voi sitä muuta laskentaa hajauttaa ihan itse vaikka kuinka monelle säikeelle, vaikka graffakutsut pitäisikin tehdä yhdestä säikeestä. Mutta jos graffanpiirto on pullonkaula ja pitää tehdä yhdessä säikeessä, muun laskennan hajauttaminen suuremmalle määrälle säikeitä auttaa suorituskykyyn melko vähän(ja voi jopa hidastaa niillä prossuilla, joissa on vähän ytimiä)
 
Viimeksi muokattu:
Kun tässä on harrasteltu tehoarvauksia niin heitän omani.

Zen tulee olemaan pitkästäaikaa AMD prossu joka on maksimiteho per dollari kisassa Intelin edellä mutta tämä tapahtuu silläehdolla että ne kaikki 8 ydintä SMT:llä on käytössä eli yhden ytimen tehossa Intel on vielä selvästi edellä mutta Zen pääsee kumminkin niin lähelle että sen yhden ytimen teho riittää hyvin pelikäytössäkin silloin kun haluaa tehdä parhaanpään pelikoneen (hox sanoin parhaanpään en paras).

Itse olen suht positiivinen sen suhteen että voisin ensivuonna kasata Zeniä käyttäen kunnon pelikoneen korvaamaan nykyisen i7 4790K:n kun on jo pelejä jotka selvästi hyötyy yli neljästä todellisesta ytimestä (ts oletan että sen 8 ydin Zenin voi tilantteen niin vaatiassa asettaa toimimaan ilman SMT:tä kun ei ne pelit kumminkaan 16 näkyvästä ytimestä hyödy).

Eli oma toiveeni on että ensivuoden aikana kaupasta löytyy Zen jonka yhden ytimen teho on riittävä niin että tuon i7 4790K:n korvaaminen sillä on järkevää, ts nämä ensimmäisen Zen mallin huhutut kellot ei välttämättä ihan siihen vielä riitä mutta toivon että ensivuoden aikana ehtisi tulla myyntiin korkemmallekin kellottuvia malleja.
 
Viimeksi muokattu:
Eikös se mennyt niin että dx11 käytti vain 6 threadia ja dx12 kaikkia 8:aa eli testeissä näkyy eroa 6 coren ja 8 coren välillä dx12:ssa?.Noin se muistaakseni oli ainakin fx prossuissa.
Olennainen ero taitaa olla se että DX11:sta käyttäen on käytännössä aina yksi threadi joka on selvästi kuormitetumpi kuin muut eli yhden ytimen maksimiteho on paljon ratkaisevampaa kuin se montako niitä ytimiä on joten DX11 peli sen takia harvemmin hyötyy yli 4:stä ytimestä koska yli 4 ytimeen siirryttäessä normaalisti aina joudutaan tinkimään sen yhden ytimen maksimikelloista.

DX12 pelissä ei normaalisti ole niinhallitsevaa yhtä threadia jolloin niistä yli 4 ydintä sisältävistäkin prossuista saadaan hyötyirti vaikka kellot olisi hiukan alemmat kuin neliytimisessä prosessorissa.

Mitä olen katsonut niin nykypelit käyttää käytännössä kunnolla (pelistä riipuen) 3-7 ydintä eli järkevä minimi pelikone prossuksi on 4 ytiminen prossu tai ihan minimissään 2 ydintä +ht/smt mutta paras mahdollinen on vähintään 4 ydintä +ht/smt tai 8 ydintä jolloin se ht/smt on jo toisarvoinen asia.


Tämä kaikki koskee tietenkin vain sellaisia tilanteita joissa peli oikeasti kuormittaa prosessoria mutta tämä on nykyään harvinaista koska pelikonsoleissa on köykäiset ytimet verrattuna nykyisiin PC tietokoneiden ytimiin (juu kummassakin on x86 prossat mutta siitä huolimatta ytiment on erilaisia) ja käytännössä melkein kaikki pelit suunnitelllaan pelikonsolejen ehdoilla, sitten on vielä se että prossun/keskusmuistin ja näytönohjaimen välinen tiedonsiirto on monessa pelissä pullonkaula joka rajoittaa sen prosessorin kokotehon hyödyntämistä (pelin konsoliversiossahan tiedon ei tarvi kulkea PCI-E väylän kautta eikä se prosessori ole niin tehokas joten peliä ei alunperin tarvi suuunnitella kiertämään tämä pullonkaula).


Jos puhuin täyttä jaskaa niin joku korjaa, mutta uskoin että oli suurinpiirtein oikeassa tällaisella yksinkertaistetulla tasolla.
 
Viimeksi muokattu:
Ei tuo kyllä taida juotettu olla, enemmän näyttää joltain nestemäiseltä metallilta :think:

Ulkomaisilla sivuilla myös mainintaa että juotto olisi huono pienten piirien kanssa. Ilmeisesti on mahdollista että lämpölaajeneminen aiheuttaisi turhaa vääntöä.

Nestemäiseltä metallilta tuo tosiaan näyttäisi. Eli ei hammastahnaa vaan kunnon "tahnaa" joka kuitenkin mahdollista käyttäjän vaihtaa. Mikäs sen parempaa?

Edit: juotettu näyttäisi tältä:
upload_2016-11-29_21-26-28.png
 
Viimeksi muokattu:
It looks like AMD's AM4 CPUs will be using a high-quality thermal interface material, which means that mainstream users will likely see no benefit from de-lidding their CPUs.

noin siellä linkissä luki eli tuskin juuri kenenkään kannattaa noita alkaa availemaan
Zen TDP on 95w kun samantehoisten (huhujen/vuotojen mukaan) Intel Core i7 prossujen taas 140w joten voisi luulla että Zenit kävisi viileämpinä, toivottavasti :)
 
Ulkomaisilla sivuilla myös mainintaa että juotto olisi huono pienten piirien kanssa. Ilmeisesti on mahdollista että lämpölaajeneminen aiheuttaisi turhaa vääntöä.

Nestemäiseltä metallilta tuo tosiaan näyttäisi. Eli ei hammastahnaa vaan kunnon "tahnaa" joka kuitenkin mahdollista käyttäjän vaihtaa. Mikäs sen parempaa?

Edit: juotettu näyttäisi tältä:
upload_2016-11-29_21-26-28.png

Juotettu näyttää tältä jos sen irroittaa oikeaoppisesti

intel-i7-4960x,K-J-390835-13.jpg


Kuvassa i7-4960x
 
Se "juote" (sTIM) on edelleen indiumia. Erittäin pehmeää jo huoneenlämmössä, mutta nesteytyminen vaatii seoksesta riippuen < 150°C lämpötilan. Lämmönjohtavuus prosessoreissa käytettävissä seoksissa n. 86W/m-K.

 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 245
Viestejä
4 490 770
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom