Hyvin ymmärretty
Tietokoneissa ostajien tietotaso menee karkeasti seuraavasti:
1. Retail ostajat ovat kaikkein terävimpiä. Ostamalla randomilla retail osia, saa luultavasti kasan yhteensopimattomia osia. Retail ostajat tietävät asiat hyvin ja siksi AMD saa aina retail osissa paljon markkinaosuutta jos tuote on oikeasti hyvä. Lisäksi retail koneiden ostajat yleensä käyttävät konetta itse, eli huono hankinta todellakin kostautuu.
2. Palvelinraudan hankkijat. Eivät yleensä osta konetta pelkästään omaan käyttöön. Muiden rahoja on helppo tuhlata joten miksi vaivautua ottamaan asioista selvää? Tällä osastolla täytyy kuitenkin olla jonkin tason tietämystä, vaikka keskimääräinen retail ostaja onkin tietotasoltaan selvästi parempi.
3. OEM koneiden ostajat. Ostavat läppärin koska liikkeessä joku sanoi sen olevan hyvä ja halpa. Ostavat pöytäkoneen koska sen ostamalla saa jonkinsortin boonusta. Ostavat kännykän koska joku sanoi merkin X olevan hyvä. Myös isompia määriä OEM koneita hankkivat menevät tähän samaan kategoriaan. Hekään harvoin käyttävät koneita joita itse hankkivat. Retail jannut tietävät kaikesta enemmän ja palvelinpuolen heput jonkin verran enemmän ihan siitäkin syystä ettei OEM koneita hankkiessa tarvitse tietää oikeastaan mistään mitään.
Koska lähes kaikki läppärit ovat OEM osia, OEM koneiden ostajat ovat ostajina selvästi (tähän pitäisi keksiä sopiva sana, pointti tulee selväksi kuitenkin) kuin retail ostajat.