AMD Zen 3 kellotukset ja kokemukset

bsh

Liittynyt
28.02.2017
Viestejä
110
Olen yrittänyt käyttää curve optimizeria oman 5800x:n kanssa huonolla menestyksellä. Corecycler kaatuu yleensä aika nopeasti ja siinä ei tunnu olevan järkevää logiikkaa, että minkä coren kohdalla.

Tässä sitten miettinyt, että missaanko nyt jonkun oleellisen asetuksen tai onko minulla joku asetus päällä, joka kannattaisi/pitäisi disabloida.

Tämän tyyppistä olen yrittänyt:

- Emolevy Asus ROG STRIX B550-F GAMING (WI-FI), uusin bios (tai tänään päivitin vielä uudemman tässä kuussa julkaistun version sisään, jolla en vielä ole testannut), biosiin ladattu opmized defaults ja sen jälkeen d.o.c.p. päälle (muistit 3600 nopeudella)
- Curvea olen säätänyt per core, enkä ole saanut edes hyvin maltillisia arvoja (-5 tms) toimimaan (corecyclerillä testatessa)
- Katselin Ryzen masterilla parhaat coret ja olen jättänyt ne alivoltittamatta (tai alivoltittanut niitä minimaalisesti)
- Olen säätänyt curvea biosin AMD Overcloking asetusten alta (en siis biosissa myös löytyvistä "Asuksen asetuksista", jotka muutenkin tuntuvat olevan "lukossa")
- Precision Boost Overdrive asetuksista olen säätänyt PPT=120, TDC=75 ja EDC=110 (eli rajoittanut prosessorin maksimi tehonkulutusta, jo tämä yksin laskee lämpöjä mukavasti viemättä juurikaan suorituskykyä)

Curvea en ole kuitenkaan saanut säädettyä vakaaksi. Onko vielä jotain oleellisia asetuksia, jotka vaikuttavat asiaan (tai jotain Asuksen "optimointia", joka pitäisi ottaa pois päältä)?

Olen ymmärtänyt, että varsinaiseen prosessorin vcore voltageen ei kannata/tarvitse koskea, mutta pitäisikö sitä sitten kuitenkin johonkin suuntaan säätää? Mihin asetukseen PBO Scalar kannattaisi laittaa?

Olen kiitollinen kaikista vinkeistä. Tuntuu, että ei kovin helppoa ole tämä puuhastelu ja toisiinsa vaikuttavia muuttujia on turhan paljon.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
56
@bsh oletko varma että 3600 profiili on vakaa ilman mitään muita säätöjä. Tuo mainitsemasi logiikan puute viittaisi muistien epävakauteen. Esimerkiksi itsellä 5800X ei toimi muistit kampojen omalla 3600 profiililla ( tai millään manuaalisäädöllä ).
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
2 958
Olen yrittänyt käyttää curve optimizeria oman 5800x:n kanssa huonolla menestyksellä. Corecycler kaatuu yleensä aika nopeasti ja siinä ei tunnu olevan järkevää logiikkaa, että minkä coren kohdalla.

Tässä sitten miettinyt, että missaanko nyt jonkun oleellisen asetuksen tai onko minulla joku asetus päällä, joka kannattaisi/pitäisi disabloida.

Tämän tyyppistä olen yrittänyt:

- Emolevy Asus ROG STRIX B550-F GAMING (WI-FI), uusin bios (tai tänään päivitin vielä uudemman tässä kuussa julkaistun version sisään, jolla en vielä ole testannut), biosiin ladattu opmized defaults ja sen jälkeen d.o.c.p. päälle (muistit 3600 nopeudella)
- Curvea olen säätänyt per core, enkä ole saanut edes hyvin maltillisia arvoja (-5 tms) toimimaan (corecyclerillä testatessa)
- Katselin Ryzen masterilla parhaat coret ja olen jättänyt ne alivoltittamatta (tai alivoltittanut niitä minimaalisesti)
- Olen säätänyt curvea biosin AMD Overcloking asetusten alta (en siis biosissa myös löytyvistä "Asuksen asetuksista", jotka muutenkin tuntuvat olevan "lukossa")
- Precision Boost Overdrive asetuksista olen säätänyt PPT=120, TDC=75 ja EDC=110 (eli rajoittanut prosessorin maksimi tehonkulutusta, jo tämä yksin laskee lämpöjä mukavasti viemättä juurikaan suorituskykyä)

Curvea en ole kuitenkaan saanut säädettyä vakaaksi. Onko vielä jotain oleellisia asetuksia, jotka vaikuttavat asiaan (tai jotain Asuksen "optimointia", joka pitäisi ottaa pois päältä)?

Olen ymmärtänyt, että varsinaiseen prosessorin vcore voltageen ei kannata/tarvitse koskea, mutta pitäisikö sitä sitten kuitenkin johonkin suuntaan säätää? Mihin asetukseen PBO Scalar kannattaisi laittaa?

Olen kiitollinen kaikista vinkeistä. Tuntuu, että ei kovin helppoa ole tämä puuhastelu ja toisiinsa vaikuttavia muuttujia on turhan paljon.
@bsh oletko varma että 3600 profiili on vakaa ilman mitään muita säätöjä. Tuo mainitsemasi logiikan puute viittaisi muistien epävakauteen. Esimerkiksi itsellä 5800X ei toimi muistit kampojen omalla 3600 profiililla ( tai millään manuaalisäädöllä ).
Kokeileppa pudottaa muistit oletus asetuksille (DOCP pois kätöstä).
 

bsh

Liittynyt
28.02.2017
Viestejä
110
Karhu Softwaren RAM testillä olen testaillut (en toki mitään kauhean pitkää ajoa), että muistien *pitäisi* olla vakaat, mutta voihan se olla, että vika löytyy sieltä päin. Eikä mitään kaatuilua kyllä esiinny käytössä. Pelit jne. pysyy pystyssä ja aika pitkään tällä kokoonpanolla olen ajanut.

Mutta pitänee seuraavaksi kokeilla ilman DOCP:tä. Sitä niin toivoi, että 1700 Ryzenin jälkeen muistien kanssa olisi helpompaa (siinä en koskaan 3200 kampoja saanut 3200 vakaaksi, mutta 3133 kulkivat ilman ongelmia).
 

gruntti

Tukijäsen
Liittynyt
15.03.2022
Viestejä
447
Olen yrittänyt käyttää curve optimizeria oman 5800x:n kanssa huonolla menestyksellä. Corecycler kaatuu yleensä aika nopeasti ja siinä ei tunnu olevan järkevää logiikkaa, että minkä coren kohdalla.
Se muistaakseni antaa virheen tyyliin "Error at Core 2, CPU 4", tässä tapauksessa tarkoittaisi virhettä ytimen #2 säikeessä 4, eli kyseisen ytimen ensimmäinen säie antoi virheen. Huom. ytimien ja säkeiden numerointi alkaa 0:sta, joten ydin #2 on järjestyksessä 3. ydin, koska eka ydin on #0.

Eli, esimerkkitapauksessa 3. ytimen curve-arvo olisi liian paljon miinuksella, ja sitä olis syytä nostaa löysemmäksi.
Kannattaa melkein kirjoittaa toi Core - CPU -järjestys vaikka paperille niin on nopea tarkistaa missä ytimessä se virhe tuli.

Core 0 = CPU 0 ja CPU 1
Core 1 = CPU 2 ja CPU 3
Core 2 = CPU 4 ja CPU 5
jne.

Itse ajoin 5900X:llä tota CoreCycleriä ensin aika paljon ja sitten kun ei enää tullut virheitä, niin Y-Cruncherilla taisi löytyä loput virheet.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: bsh
Liittynyt
10.12.2022
Viestejä
784
Olen yrittänyt käyttää curve optimizeria oman 5800x:n kanssa huonolla menestyksellä. Corecycler kaatuu yleensä aika nopeasti ja siinä ei tunnu olevan järkevää logiikkaa, että minkä coren kohdalla.

Tässä sitten miettinyt, että missaanko nyt jonkun oleellisen asetuksen tai onko minulla joku asetus päällä, joka kannattaisi/pitäisi disabloida.

Tämän tyyppistä olen yrittänyt:

- Emolevy Asus ROG STRIX B550-F GAMING (WI-FI), uusin bios (tai tänään päivitin vielä uudemman tässä kuussa julkaistun version sisään, jolla en vielä ole testannut), biosiin ladattu opmized defaults ja sen jälkeen d.o.c.p. päälle (muistit 3600 nopeudella)
- Curvea olen säätänyt per core, enkä ole saanut edes hyvin maltillisia arvoja (-5 tms) toimimaan (corecyclerillä testatessa)
- Katselin Ryzen masterilla parhaat coret ja olen jättänyt ne alivoltittamatta (tai alivoltittanut niitä minimaalisesti)
- Olen säätänyt curvea biosin AMD Overcloking asetusten alta (en siis biosissa myös löytyvistä "Asuksen asetuksista", jotka muutenkin tuntuvat olevan "lukossa")
- Precision Boost Overdrive asetuksista olen säätänyt PPT=120, TDC=75 ja EDC=110 (eli rajoittanut prosessorin maksimi tehonkulutusta, jo tämä yksin laskee lämpöjä mukavasti viemättä juurikaan suorituskykyä)

Curvea en ole kuitenkaan saanut säädettyä vakaaksi. Onko vielä jotain oleellisia asetuksia, jotka vaikuttavat asiaan (tai jotain Asuksen "optimointia", joka pitäisi ottaa pois päältä)?

Olen ymmärtänyt, että varsinaiseen prosessorin vcore voltageen ei kannata/tarvitse koskea, mutta pitäisikö sitä sitten kuitenkin johonkin suuntaan säätää? Mihin asetukseen PBO Scalar kannattaisi laittaa?

Olen kiitollinen kaikista vinkeistä. Tuntuu, että ei kovin helppoa ole tämä puuhastelu ja toisiinsa vaikuttavia muuttujia on turhan paljon.
Itselläni oli -5 liian paljon 2:lle parhaalle ytimelle 5800x:llä

Edit: Muistin väärin -5 2:lla parhaallaan ja -15 lopuilla. Tietenkin nuo on tapauskohtaisia
PPT oli 142 TDC 95 ja EDC 140
Onko sinulla nuo global c-state controll päällä,
cppc päällä ja cppc prefered cores päällä?
Jos muistan oikein niin liian alhaisilla PPT, TDC ja EDC:llä oli epävakaus ongelmia...
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: bsh

bsh

Liittynyt
28.02.2017
Viestejä
110
Edit: Muistin väärin -5 2:lla parhaallaan ja -15 lopuilla. Tietenkin nuo on tapauskohtaisia
PPT oli 142 TDC 95 ja EDC 140
Onko sinulla nuo global c-state controll päällä,
cppc päällä ja cppc prefered cores päällä?
Jos muistan oikein niin liian alhaisilla PPT, TDC ja EDC:llä oli epävakaus ongelmia...
Kiitos. Pitääkin koettaa nostaa noita power limittejä. Eilen vähän testailin ja hetken näytti jo vakaalta, mutta sitten tuli virhettä. Viimeisimmällä kertaa siitä parhaasta coresta, jossa oli arvona 0. DOCP:tä lukuunottamatta biossissa on optimized default asetukset. Pitää tutkia noita c-state ja cppc asioita ja missä asennossa ne ovat tällä hetkellä biossissa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
294
Olen yrittänyt käyttää curve optimizeria oman 5800x:n kanssa huonolla menestyksellä. Corecycler kaatuu yleensä aika nopeasti ja siinä ei tunnu olevan järkevää logiikkaa, että minkä coren kohdalla.

Tässä sitten miettinyt, että missaanko nyt jonkun oleellisen asetuksen tai onko minulla joku asetus päällä, joka kannattaisi/pitäisi disabloida.

Tämän tyyppistä olen yrittänyt:

- Emolevy Asus ROG STRIX B550-F GAMING (WI-FI), uusin bios (tai tänään päivitin vielä uudemman tässä kuussa julkaistun version sisään, jolla en vielä ole testannut), biosiin ladattu opmized defaults ja sen jälkeen d.o.c.p. päälle (muistit 3600 nopeudella)
- Curvea olen säätänyt per core, enkä ole saanut edes hyvin maltillisia arvoja (-5 tms) toimimaan (corecyclerillä testatessa)
- Katselin Ryzen masterilla parhaat coret ja olen jättänyt ne alivoltittamatta (tai alivoltittanut niitä minimaalisesti)
- Olen säätänyt curvea biosin AMD Overcloking asetusten alta (en siis biosissa myös löytyvistä "Asuksen asetuksista", jotka muutenkin tuntuvat olevan "lukossa")
- Precision Boost Overdrive asetuksista olen säätänyt PPT=120, TDC=75 ja EDC=110 (eli rajoittanut prosessorin maksimi tehonkulutusta, jo tämä yksin laskee lämpöjä mukavasti viemättä juurikaan suorituskykyä)

Curvea en ole kuitenkaan saanut säädettyä vakaaksi. Onko vielä jotain oleellisia asetuksia, jotka vaikuttavat asiaan (tai jotain Asuksen "optimointia", joka pitäisi ottaa pois päältä)?

Olen ymmärtänyt, että varsinaiseen prosessorin vcore voltageen ei kannata/tarvitse koskea, mutta pitäisikö sitä sitten kuitenkin johonkin suuntaan säätää? Mihin asetukseen PBO Scalar kannattaisi laittaa?

Olen kiitollinen kaikista vinkeistä. Tuntuu, että ei kovin helppoa ole tämä puuhastelu ja toisiinsa vaikuttavia muuttujia on turhan paljon.
Täällä on (vakiona täysin vakaa) 5950X joiden parhaimmille coreille piti antaa plussaa vakauden saavuttamiseksi curve optimizerin kanssa, eli sekin on ihan sallittu liike. Tosin en itsekkään silloin noihin c-stateihin yms asioihin perehtynyt, mitä tässä on nyt tuotu esille.

Joka tapauksessa, kun selvennät nuo APIC ID <-> CPU CORE linkit itsellesi ja aloitat vaan corecylerin kanssa loogisesti testaamaan ja aina coren kaatuessa nostat ronskisti kyseisen coren curvea ja lasket jos ei kaadu, niin kyllä sen pitäisi vakaa olla jossain kohtaa. Jos ei tälläkään saa mitään logiikkaa kaatumisiin, niin sitten on varmaan jotain muuta solmussa. Sinun tapauksessa voisi olla viisasta aloittaa laittamalla PBO rajat kohdilleen ja curve nollaan ja rullata sillä läpi corecycleriä. Näin näkisitkin ainakin sietääkö mitkä coret edes teoriassa alivoltitusta (ja vaatiiko jotkin plussaa).

Vaikutat olevan ihan selvillä curve optimizerin käytöstä, mutta tässä vielä varmuuden vuoksi eräs selvimmistä videoista asiaan liittyen PBO2 ohje
 
  • Tykkää
Reactions: bsh
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
690
Täällä kans sama että joutuu kahdelle parhaalle corelle laittamaan plussaa että 5800X on core cycler vakaa. Muuten aina tietyn kokoisilla FFT:llä kaatuu. Jos pudottaa max boosteja 50Mhz eli boostaa vaan 4800Mhz. Silloin saa laittaa niillekin -4.

Maksimi boostit 4850 ja 4900 menee samoilla arvoilla niin tulee käytettyä 4900Mhz, paras core +3 ja toiseksi paras +2.
1679338840169.png


Vaikka laittais noille parhaille ytimille vähän negatiivista offsettia niin en ole kaatumisia normi käytössä huomannut jos pitää boost kellot vakiona, virheitä tulee ainoastaan core cyclerissä tai jos prime95 Large FFT:tä ajaa itse säikeitä säätäen.

Muistaakseni oli uutena aluksi parhailla ytimilläkin negatiivista offesttiä ilman ongelmia mutta en sitten tiedä onko AGESAt muuttanu jotain tai prossu tykänny huonoa kun tuli alkuun tällä prossulla ajettua lähes 24/7 Folding@homea PBO päällä. Voi myös olla että silloinen oma testailu oli vajavaisempaa.
 
  • Tykkää
Reactions: bsh

bsh

Liittynyt
28.02.2017
Viestejä
110
Nyt näyttää täälläkin paremmalta 5800X:llä. CoreCycler ei ainakaan heti heitä virhettä.

- Laitoin power limittejä ylöspäin: PPT=142, TDC=95 ja EDC=120
- global c-state: auto -> enabled
- cppc ja cppc preferred cores: auto -> enabled
- kaatuilevalle "toiseksi parhaalle" corelle curveen: +3

Nyt näyttää, että pääsen hakemaan muille coreille järkevällä logiikalla hyvää curvea. Tällä hetkellä parhaat coret 0 ja +3, pari corea -20 ja loput -15. Ainakaan pikaisempi testi (minuutti prime95:ttä per core huge FFT:llä) ei vielä ole antanut virhettä neljässä iteraatiossa (se tuossa taustalla nyt pyörii).

EDIT: +0MHz boost, eli en vielä lähtenyt korkeampia kelloja kokeilemaan.
 
Viimeksi muokattu:

gruntti

Tukijäsen
Liittynyt
15.03.2022
Viestejä
447
Mulla 5900X:llä:
-12, -25, -25, -3, -8, -25
-25, -15, -25, -8, -25, -20
PPT 180, TDC 120, EDC 125 +0MHz boost

Nopeimmaksi merkattu ydin vaati tosiaan niinkin korkeen kuin -3. Boostia jos laittoi +50MHz niin jossain vaiheessa tuli ongelmia, lopulta jätin sen 0:aan kun ei enää jaksanu tapella.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
296
Missä kohtaa 5800X3D:n kuumimmat kohdat oli?
Tuossa Arcticin Liquid Freezer kahdessa kun on offset-asennusmahdollisuus hiukan alemmas.
 

Marti77

Team H2O
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
4 436
Missä kohtaa 5800X3D:n kuumimmat kohdat oli?
Tuossa Arcticin Liquid Freezer kahdessa kun on offset-asennusmahdollisuus hiukan alemmas.
Sisältää vain yhden ccd:n eli varmaan vasen yläpää kun alempana on tuo io piiri.
 
Liittynyt
04.03.2018
Viestejä
80
Ajattelin alivoltittaa/ylikellottaa tuota omaa 5800X, mutta jo ennen sitä ongelmana on ollut Kernel Power 41 kun käytän muistiprofiilia D.O.C.P. Profile 1 (3600Mhz CL16). Default UEFI:n ja D.O.C.P:n jos laittaa pois päältä, niin ongelmaa ei ole. Luuletteko, että tuo ratkeaa samalla kun kokeilen PBO2:n arvoja ja siihen liittyviä UEFI asetuksia säätää vai pitäisiköhän sitä räplätä noita muisteja jotenkin ennen kuin keskityn prossuun? Muistitestit on mennyt nätisti läpi.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 857
Ajattelin alivoltittaa/ylikellottaa tuota omaa 5800X, mutta jo ennen sitä ongelmana on ollut Kernel Power 41 kun käytän muistiprofiilia D.O.C.P. Profile 1 (3600Mhz CL16). Default UEFI:n ja D.O.C.P:n jos laittaa pois päältä, niin ongelmaa ei ole. Luuletteko, että tuo ratkeaa samalla kun kokeilen PBO2:n arvoja ja siihen liittyviä UEFI asetuksia säätää vai pitäisiköhän sitä räplätä noita muisteja jotenkin ennen kuin keskityn prossuun? Muistitestit on mennyt nätisti läpi.
Mitkä muistit, montako niitä on ja mikä emo sulla on käytössä? Itsellä ei toiminut 3600mhz 4:llä kammalla, niin vaihdoin 2:een kampaan. Mulla tosin tuli ihan rehellisesti muistivirheitä muistitesteissä
 

Marti77

Team H2O
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
4 436
Ajattelin alivoltittaa/ylikellottaa tuota omaa 5800X, mutta jo ennen sitä ongelmana on ollut Kernel Power 41 kun käytän muistiprofiilia D.O.C.P. Profile 1 (3600Mhz CL16). Default UEFI:n ja D.O.C.P:n jos laittaa pois päältä, niin ongelmaa ei ole. Luuletteko, että tuo ratkeaa samalla kun kokeilen PBO2:n arvoja ja siihen liittyviä UEFI asetuksia säätää vai pitäisiköhän sitä räplätä noita muisteja jotenkin ennen kuin keskityn prossuun? Muistitestit on mennyt nätisti läpi.
Kannattaa melkein unohtaa pbo jos on jo perus säädöillä epävakaa mutta muistiasetuksia voi koittaa säätää ensin kun se voi johtaa epävakausiin.
Myös jännitteitä kannattaa koittaa sätää kun tietyt emolevyt nostaa dcop päällä jänniteet turhan korkeaksi mitä voi aiheuttaa epävakautta tai jopa pahimmassa taopauksessa prosessorin eliniän laskemisen.
Ja tietysti muistitesti pari kome tuntia pyörimään sekä joku rasitustesti että näkee onko prosessori vakaa esim y cruncher.
 
Liittynyt
04.03.2018
Viestejä
80
Mitkä muistit, montako niitä on ja mikä emo sulla on käytössä? Itsellä ei toiminut 3600mhz 4:llä kammalla, niin vaihdoin 2:een kampaan. Mulla tosin tuli ihan rehellisesti muistivirheitä muistitesteissä
Asus TUF X570 Gaming Plus Wi-Fi ja Kingstonin HyperX Beast 3600Mhz CL16 kaksi kampaa

Kannattaa melkein unohtaa pbo jos on jo perus säädöillä epävakaa mutta muistiasetuksia voi koittaa säätää ensin kun se voi johtaa epävakausiin.
Myös jännitteitä kannattaa koittaa sätää kun tietyt emolevyt nostaa dcop päällä jänniteet turhan korkeaksi mitä voi aiheuttaa epävakautta tai jopa pahimmassa taopauksessa prosessorin eliniän laskemisen.
Ja tietysti muistitesti pari kome tuntia pyörimään sekä joku rasitustesti että näkee onko prosessori vakaa esim y cruncher.
Tosiaan aika harvoin tulee tuo koneen bluescreen. Ja ei kaikissa peleissä. Olen itse vähän liian kauan sitten viimeksi säätänyt tietokoneita, joten en ole ekspertti lainkaan, mutta tuo volttiteoria kuulostaa jotenkin järkevältä. Se on aina peleissä vaihtelevassa rasituksessa kun kone tilttaa. En ole y-cruncheria vielä älynnyt kokeilla mutta SuperPi ja CineBenchit ja OCCT ilman core cyclingiä on mennyt aina läpi.

Tutustun tänä iltanan noihin volttiarvoihin ja katson, joskos sieltä olisi lähtenyt jotain lapasesta muistiprofiilin käyttöönoton takia.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 857
Asus TUF X570 Gaming Plus Wi-Fi ja Kingstonin HyperX Beast 3600Mhz CL16 kaksi kampaa
Voisi äkkiseltään kuvitella, että muisteista tai emolevystä tuo ongelma ei johdu. Jostakin jännitteasetuksesta tai itse prosessorista veikkaisin. Itsellä yksi 5800x antoi vakiona bluecreeniä ja whea -erroria. Uuden kun sain, niin viat loppuivat siihen. Jotkut ovat sanoneet että prosessorille voisi joutua antamaan lisäjännitettä CurveOptimizerilla tietyille coreille, mutta itse en siihen leikkiin lähtenyt. Voisi olla että sinunkin kannattaa kokeilla pientä vcore offsettia (ja toki muutenkin tarkistella mitä jännitetteitä emolevyllä on nyt käytössä, jos jokin vaikka olisi pielessä niissä)
 

Marti77

Team H2O
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
4 436
Voisi äkkiseltään kuvitella, että muisteista tai emolevystä tuo ongelma ei johdu. Jostakin jännitteasetuksesta tai itse prosessorista veikkaisin. Itsellä yksi 5800x antoi vakiona bluecreeniä ja whea -erroria. Uuden kun sain, niin viat loppuivat siihen. Jotkut ovat sanoneet että prosessorille voisi joutua antamaan lisäjännitettä CurveOptimizerilla tietyille coreille, mutta itse en siihen leikkiin lähtenyt. Voisi olla että sinunkin kannattaa kokeilla pientä vcore offsettia (ja toki muutenkin tarkistella mitä jännitetteitä emolevyllä on nyt käytössä, jos jokin vaikka olisi pielessä niissä)
Itsellä oli huono 5950x yksilö ja ei ollut edes vakaa perus asetetuksilla eli niitä on kyllä huonoja yksilöitä mukana.
Ainakin oma Asus emolevyllä olen säätänyt CLDO VDDP jänitettä manuaalisesti kun joku bios versiosta nosti sitä turhan paljon.
 
Liittynyt
26.12.2020
Viestejä
471
Hei!

Kysyisin apuja sillä en ole näitä pahemmin joutunut säätelemään ja eilen pakostakin tein cmos resetoinnin jonka jälkeen on pitänyt säätää prossun kanssa koko aamun.

Eli prossu on 5900x ja ongelma on etten saa sitä boostaamaan yli perusnopeuden. Tai saan jos käsin laitan kertoimeksi esim 45. Olen yrittänyt katsoa netistä videoita mitenkä tuota pitäisi säätää, esim pbo käyttö jonka olen laittanut päälle, mutta silti kellot on vakaat 3.7ghz mikä oli lähtökohtana.

Emo on asus rog strix b550-f gaming

Olisin erittäin kiitollinen jos joku kertoisi mitenkä tuosta edetä
 
Liittynyt
10.12.2022
Viestejä
784
Hei!

Kysyisin apuja sillä en ole näitä pahemmin joutunut säätelemään ja eilen pakostakin tein cmos resetoinnin jonka jälkeen on pitänyt säätää prossun kanssa koko aamun.

Eli prossu on 5900x ja ongelma on etten saa sitä boostaamaan yli perusnopeuden. Tai saan jos käsin laitan kertoimeksi esim 45. Olen yrittänyt katsoa netistä videoita mitenkä tuota pitäisi säätää, esim pbo käyttö jonka olen laittanut päälle, mutta silti kellot on vakaat 3.7ghz mikä oli lähtökohtana.

Emo on asus rog strix b550-f gaming

Olisin erittäin kiitollinen jos joku kertoisi mitenkä tuosta edetä
Tarkista aluksi että seuraavat on päällä
global c-state controll on
Cppc on
Cppc preferec cores on
 
Liittynyt
26.12.2020
Viestejä
471
Tarkista aluksi että seuraavat on päällä
global c-state controll on
Cppc on
Cppc preferec cores on
Joo pääsin jo etiäpäin kun laitoin default setings, niin sai kertoimen takasin autolle. sen jälkeen säädin vaan muistin nopeudet, tuuletin käyrät ja aio pumpun täysille.

Pitää tota pbo ja curve optimaiseria tutkia hieman myöhemmin ajan kanssa. Nyt ei kerkiä ennen töitä
 
Liittynyt
10.12.2022
Viestejä
784
Joo pääsin jo etiäpäin kun laitoin default setings, niin sai kertoimen takasin autolle. sen jälkeen säädin vaan muistin nopeudet, tuuletin käyrät ja aio pumpun täysille.

Pitää tota pbo ja curve optimaiseria tutkia hieman myöhemmin ajan kanssa. Nyt ei kerkiä ennen töitä
Näitähän yleensä viritellään PBO:lla ei kertoimilla
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
2 958
Hei!

Kysyisin apuja sillä en ole näitä pahemmin joutunut säätelemään ja eilen pakostakin tein cmos resetoinnin jonka jälkeen on pitänyt säätää prossun kanssa koko aamun.

Eli prossu on 5900x ja ongelma on etten saa sitä boostaamaan yli perusnopeuden. Tai saan jos käsin laitan kertoimeksi esim 45. Olen yrittänyt katsoa netistä videoita mitenkä tuota pitäisi säätää, esim pbo käyttö jonka olen laittanut päälle, mutta silti kellot on vakaat 3.7ghz mikä oli lähtökohtana.

Emo on asus rog strix b550-f gaming

Olisin erittäin kiitollinen jos joku kertoisi mitenkä tuosta edetä
Onhan sinulla uusin bios päivitetty emoon?
 
Liittynyt
26.12.2020
Viestejä
471
Näitähän yleensä viritellään PBO:lla ei kertoimilla
Juu sen kuvan sainkin videoista joita katselin. Kun yritin toistaa näkemäni niin prossu ei tosiaan boostannut mihinkään.

Mutta pitää ensi kerralla muistaa nuo vihjeet mitä tarkistaa kun alan paremmin säätämään
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 702
Pitää tota pbo ja curve optimaiseria tutkia hieman myöhemmin ajan kanssa. Nyt ei kerkiä ennen töitä
Avaamalla Ryzen Masterin (AMD:n oma ilmainen softa) näet helposti (menemättä biosiin) asetukset.
Itselläni myös 5900X ja PPT: 175W, TDC: 120A, EDC: 160A
Curve on: 1 -25, 5 -12, 9 -25, 2 -25, 6 -25, 10 -25, 3 -12, 7 -12, 11 -25, 4 -25, 8 -25, 12 -12

Jännityksen säätö taitaa olla -3 (load line calibration tjsp) ja jännite on nyt pomppinut 0.200V - 1.419V välillä. Alimmillaan kellot 2,880.0MHz maksimissaan 4,950.0MHz.

Taitaa olla +200 pyynti, eipä sillä niin paljoa väliä, lämpöjen mukaan se menee osittain.
Alaisimmillaan lämmöt tuossa CCD2 30.0C, maksimissaan 64,2C. CCD1 32,3C ja maksimissa 69,5C.

Prosessori:AMD 5900X
Cooleri: Thermalright Macho Rev. B + Indium lämpöjousi
 

DinocideFIN

aka. qnixsuomi
Tukijäsen
Liittynyt
13.05.2022
Viestejä
1 143
Jos olen hakenut kellottamattomaan koneeseen Ryzen Masterilla Per Core arvot prossulle ja todennut offsetit vakaiksi CoreCyclerissä mutta sen jälkeen kellottanut Infinity Fabric arvon 1900 niin kannattaako tuo Ryzer Masterin arvojen haku suorittaa uudelleen? Eli ottaako tuo testaus edes huomioon muuttuneen IF arvon vai lyökö se aina samat ehdotetut arvot?
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 702
Eli ottaako tuo testaus edes huomioon muuttuneen IF arvon vai lyökö se aina samat ehdotetut arvot?
Sanotaan nyt lyhyesti että: tuo testaus ei tietysti tajua mikä kotelo sinulla on, oletko kellottanut ja muuttanut jännitteitä, mikä näytönohjain sinulla on tai oletko muutellut muistin asetuksia. Mutta kyllä se testaus tietysti "huomaa" jos noiden edellä mainittujen seikkojen ansiosta esim. prosessori lämpenee liikaa, muuttuu epävakaaksi tms.

Eli käytännössä sanotaan nyt että jos olet avoimessa testipenkissä kaverin pitäessä teollisuuspuhallinta päällä ajanut testin kaverilta lainassa olevan HERO VIII emon kanssa kun käytössä on ollut ikivanha 2D näytönohjain että kuvan on saanut (juu, oikeasti ei olisi liittimiä emossa tai näytössä joten sillä 80-luvun vermeellä ei sitä kuvaa saisi) ja vaikka 1kpl 1Gb muisteja ja sitten tunget kaiken ilman tuulettimia olevaan itse bitumilla verhoiltuun 90-luvun koteloon, laitat sinne alimitoitetun 500W virtalähteen, tunget 4090 näytönohjaimen ja 64Gb muistia 4:llä kammalla käyttäen halpaa vanhaa a320 emolevyä (tiedän et tee näin) se testiohjelma ei tajua noista mitään MUTTA se testin tulos tulee silti hyvin luultavasti muuttumaan radikaalisti kun sen uudelleen ajat.
 

DinocideFIN

aka. qnixsuomi
Tukijäsen
Liittynyt
13.05.2022
Viestejä
1 143
Sanotaan nyt lyhyesti että: tuo testaus ei tietysti tajua mikä kotelo sinulla on, oletko kellottanut ja muuttanut jännitteitä, mikä näytönohjain sinulla on tai oletko muutellut muistin asetuksia. Mutta kyllä se testaus tietysti "huomaa" jos noiden edellä mainittujen seikkojen ansiosta esim. prosessori lämpenee liikaa, muuttuu epävakaaksi tms.

Eli käytännössä sanotaan nyt että jos olet avoimessa testipenkissä kaverin pitäessä teollisuuspuhallinta päällä ajanut testin kaverilta lainassa olevan HERO VIII emon kanssa kun käytössä on ollut ikivanha 2D näytönohjain että kuvan on saanut (juu, oikeasti ei olisi liittimiä emossa tai näytössä joten sillä 80-luvun vermeellä ei sitä kuvaa saisi) ja vaikka 1kpl 1Gb muisteja ja sitten tunget kaiken ilman tuulettimia olevaan itse bitumilla verhoiltuun 90-luvun koteloon, laitat sinne alimitoitetun 500W virtalähteen, tunget 4090 näytönohjaimen ja 64Gb muistia 4:llä kammalla käyttäen halpaa vanhaa a320 emolevyä (tiedän et tee näin) se testiohjelma ei tajua noista mitään MUTTA se testin tulos tulee silti hyvin luultavasti muuttumaan radikaalisti kun sen uudelleen ajat.
No tätä samaa vähän mietinkin eli koitanpa ajaa tuon vajaan parin tunnin session uusiksi :thumbsup:
 
Liittynyt
22.09.2017
Viestejä
337
Huomasin että timespyssa oli aavistuksen cpu score tippunut. Tuloksista kun vertailin niin kellotaajuus ei ylittänyt 4,8:aa kertaakaan ja vanhoista tuloksista kun katsoin niin oli 4,8-4,9. Uusin biosiko (1.2.0.8) tuon on aiheuttanut? PBO:ssa on sama curve kuin ennenkin ja power limitit oon itse pitänyt aina defaultilla. 5900x ja x570 tomahawkki löytyy.
 
Liittynyt
29.10.2022
Viestejä
1 546
Saako jostain asetuksista laitettua gigabyten emosta tietyn volttirajan tuolle 5800x3D:lle? Vai onko ihan normaalia et tyhjiltään seilaa 0.9V-1.26V?
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 702
Saako jostain asetuksista laitettua gigabyten emosta tietyn volttirajan tuolle 5800x3D:lle? Vai onko ihan normaalia et tyhjiltään seilaa 0.9V-1.26V?
Tuo "seilaaminen" on ihan normaalia itselläni näkökään 8½ tunnin aikana käynyt 1V - 1.419V välillä ja kellot 2,880,0MHz-4,925,0MHz. Raskain mitä tehnyt on pelannut pari erää Mech Arena peliä (äärimmäisen kevyt peli)
Tosin 5900X käytössä mutta sama idea kuitenkin.

EDIT: yleensä se vaihtelee päivän aikana luokkaa ~0.6V - 1.43V ja 800MHz-4950MHz riippuen meneekö kone lepotilaan tai teenkö jotain oikeasti hieman raskaampaa.
 
Liittynyt
29.10.2022
Viestejä
1 546
Tuo "seilaaminen" on ihan normaalia itselläni näkökään 8½ tunnin aikana käynyt 1V - 1.419V välillä ja kellot 2,880,0MHz-4,925,0MHz. Raskain mitä tehnyt on pelannut pari erää Mech Arena peliä (äärimmäisen kevyt peli)
Tosin 5900X käytössä mutta sama idea kuitenkin.

EDIT: yleensä se vaihtelee päivän aikana luokkaa ~0.6V - 1.43V ja 800MHz-4950MHz riippuen meneekö kone lepotilaan tai teenkö jotain oikeasti hieman raskaampaa.
Eli ei hätää :thumbsup:
 
Liittynyt
29.10.2022
Viestejä
1 546
Kuinkas lämpösenä Teillä käy 5800x3d pelatessa? Äsken puolisen tuntia pelasin Last of us:sia, ja katoin sen jälkeen hwinfoa. aika hitaasti noi corsairin tuulettimet reagoi fan curveen ni muokkasin sitä vähän.
Näyttiksen maks lämmöt oli vaan 74 astetta.

Edit: olikin AIO:n kanssa vähän erilaiset curvet laitettava ku icue sovelluksen kautta reagoi nesteen lämpöön, ei prossun :rolleyes:

Lämmöt.jpg
 
Viimeksi muokattu:

DinocideFIN

aka. qnixsuomi
Tukijäsen
Liittynyt
13.05.2022
Viestejä
1 143
Miten on mahdollista että 5900X best core kippaa corecyclerin prime95 testissä jos FCLK on 1:1 1900 IF säädöllä mutta WHEA erroria ei tule. Jos lasken IF 1800 niin ei mitään ongelmaa. Vddg IOD vakiona 900 best core kippaa sekunneissa. Vddg IOD 1050 ja se kippaa muutamassa tunnissa. Voiko FCLK nosto olla epävakaa ilman että se tuottaa WHEA erroria? Muistit on G.Skill Ripjaws V DDR4 4000 MHz 32 Gt (2 x 16 Gt) -muistimodulipaketti joten muistien epävakaudesta ei ole kyse. Ja siis tuo best core on curve optimizerilla säädetty nollaan ja silti se kippaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
690
Miten on mahdollista että 5900X best core kippaa corecyclerin prime95 testissä jos FCLK on 1:1 1900 IF säädöllä mutta WHEA erroria ei tule. Jos lasken IF 1800 niin ei mitään ongelmaa. Vddg IOD vakiona 900 best core kippaa sekunneissa. Vddg IOD 1050 ja se kippaa muutamassa tunnissa. Voiko FCLK nosto olla epävakaa ilman että se tuottaa WHEA erroria? Muistit on G.Skill Ripjaws V DDR4 4000 MHz 32 Gt (2 x 16 Gt) -muistimodulipaketti joten muistien epävakaudesta ei ole kyse. Ja siis tuo best core on curve optimizerilla säädetty nollaan ja silti se kippaa.
Ei se mahdotontakaan ole. Helpoiten saanee vakaaksi nostamalla CO offsetin sille corelle hieman positiiviseksi mutta voi saada muitakin jännitteitä aikansa rukkaamalla alas ja ylös testaillen mitä vaikuttaa. Järkevintä voi tosin olla laskea sitä IF kelloa hieman jos sillä tuntuu olevan selvästi vaikutusta, sitten riittäisi pienemmät jännitteet jokapaikassa.
 

DinocideFIN

aka. qnixsuomi
Tukijäsen
Liittynyt
13.05.2022
Viestejä
1 143

Jos joku sattumoisin myymässä omaa 5900X / 5950X prossuansa ja kulkee +2000 IF niin kiinnostaisi ostaa :)
 
Liittynyt
22.08.2017
Viestejä
601
Kertokaapas viisaammat miksi 100% CPU tuuletin nopeudella saan noin 150 pistettä enemmän, kuin huomattavasti enemmän korvaa miellyttävällä tuuletinkäyrällä? Erotus testattu toistamiseen, joten kyse ei ole yksittäisestä sattumasta.
Lämmöissä ei ole monen asteen eroa, eikös throttlaukset yms. pitäisi tulla vastaan huomattavasti korkeammilla lämmöillä?
Yritän viilailla ITX kokoonpanosta turhat lämmöt pois suorituskykyä laskematta.

Prosessorina 5700X (PBO -30, joka nosti pisteet 12351 -> 12986 lämpöjen pysyessä suurinpiirtein samana huomattavasti hiljaisemmin)


100_CPU_FAN.png
PBO_MultiCore_21052023.png
 
Viimeksi muokattu:

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 702
Itse ainakin ensimmäisenä poistaisin tuon nykyisin käyttämäsi HWmonitorin ja asentaisin HWiNFO64 tilalle. Sitten seuraisin sitä samalla kun ajaisin testejä.

Toiseksi testaisin esim. miten paljon eroa tulee (ihan ajon aikana) jos on sivupelti auki ja vaikka pöytätuuletin puhaltamassa sisälle vs pelti kiinni (eroja = lämmöt ajon aikana, prosessorin kulku ja pistemäärä)
 
Liittynyt
22.08.2017
Viestejä
601
Itse ainakin ensimmäisenä poistaisin tuon nykyisin käyttämäsi HWmonitorin ja asentaisin HWiNFO64 tilalle. Sitten seuraisin sitä samalla kun ajaisin testejä.

Toiseksi testaisin esim. miten paljon eroa tulee (ihan ajon aikana) jos on sivupelti auki ja vaikka pöytätuuletin puhaltamassa sisälle vs pelti kiinni (eroja = lämmöt ajon aikana, prosessorin kulku ja pistemäärä)
Täytyy latailla HWiNFO64, mutta sillä tuskin on vaikutusta tuloksiin.

Kotelosta on kylki auki molemmissa testeissä. Noctua NH-L9a nauttii raitista ilmaa ilman esteitä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 390
Itse ainakin ensimmäisenä poistaisin tuon nykyisin käyttämäsi HWmonitorin ja asentaisin HWiNFO64 tilalle. Sitten seuraisin sitä samalla kun ajaisin testejä.

Toiseksi testaisin esim. miten paljon eroa tulee (ihan ajon aikana) jos on sivupelti auki ja vaikka pöytätuuletin puhaltamassa sisälle vs pelti kiinni (eroja = lämmöt ajon aikana, prosessorin kulku ja pistemäärä)
Ihan mielenkiinnosta mikäs HWMonitorissa on niin pahasti vikana?
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 702
Ihan mielenkiinnosta mikäs HWMonitorissa on niin pahasti vikana?
Ainakin ennen Zen prosessorien kanssa sen antamat tiedot olivat jopa täysin vääriä luokkaa:
"
Q:
i just upgraded to a ryzen 5 2600 and on hwmonitor im getting 98c on my cpu but in my bios its 35 and my ai suite 3 says 57c while im playing a game should i be worry or is hwmonitor lying

A:
HWMonitor seems to often be wrong for Ryzen. If you want a similar program, HWiNFO is honestly amazing. It can even be made to work with MSI Afterburner if you use that with RivaTuner for an overlay, or it can skip MSI Afterburner entirely and you can send directly to RivaTuner.

"
+
"
Hwmonitor reads my tmpin4 at 255°C and tmpin6 as -125°C. Both are physically impossible on a mobo.

HWInfo (sensors only!) is more reliable, for Intel systems speccy is decently accurate, coretemp, msi overdrive for amd, SIV, cpu-z.

"

Itsekin käytin vielä Intel aikana HWMonitoria ja olin hyvinkin tyytyväinen Core2 & SandyBridge aikaan mutta 2017 kun siirryin Zen prosessoreihin tuli outoja tuloksia ja ongelmia mitkä sitten HWiNFO64 korjasi.
 

DinocideFIN

aka. qnixsuomi
Tukijäsen
Liittynyt
13.05.2022
Viestejä
1 143
Jos siellä on jotain bugia ollut vuosia sitten niin sitäkö ei ole lainkaan korjattu ja lukemat ovat edelleen väärin?
 
Liittynyt
26.12.2020
Viestejä
471
Osaakos joku sanoa ja auttaa asiassa. Eli tosiaan oli aiemmin pbo käytössä jne, mutta otin ne pois kun en ollut jaksanut säädellä sen enempää curveja kohdilleen per ydin. Eli prossu on 5900x ja täysin vakiona tällä hetkellä.
Eilen tuli tätä katseltua usemman kerran, ei sillä että esim pelatessa olisi mitään ongelmaa. Mutta muun muassa ajoin 3dmark cpu profiilia, niin virrankulutusraportointi heitti parhaimmillaan 522% :D
Prossu jäähdytetty 360mm aio coolerilla ja toisinaan käy lämmötkin aika korkealla, mutta virrankulutus on matala kuin mikä, eli ei hakkaa sen puolesta useinkaan rajoittimeen. Olen toki miettinyt että vaihdan vielä tahnat ja katson onko siellä puolella ongelmaa, mutta kyllä tämä jostain virta-asetuksesta tuntuisi olevan enempi kiinni.

Täältä edellisten neuvojen mukaan tosiaan kävin kytkemässä nuo global c-state control, cppc, cppc preferec cores päälle ja siinä on kaikki mitä on bios puolella tehty prossulle.


virrankulutusraportointi.jpg
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
2 958
Osaakos joku sanoa ja auttaa asiassa. Eli tosiaan oli aiemmin pbo käytössä jne, mutta otin ne pois kun en ollut jaksanut säädellä sen enempää curveja kohdilleen per ydin. Eli prossu on 5900x ja täysin vakiona tällä hetkellä.
Eilen tuli tätä katseltua usemman kerran, ei sillä että esim pelatessa olisi mitään ongelmaa. Mutta muun muassa ajoin 3dmark cpu profiilia, niin virrankulutusraportointi heitti parhaimmillaan 522% :D
Prossu jäähdytetty 360mm aio coolerilla ja toisinaan käy lämmötkin aika korkealla, mutta virrankulutus on matala kuin mikä, eli ei hakkaa sen puolesta useinkaan rajoittimeen. Olen toki miettinyt että vaihdan vielä tahnat ja katson onko siellä puolella ongelmaa, mutta kyllä tämä jostain virta-asetuksesta tuntuisi olevan enempi kiinni.

Täältä edellisten neuvojen mukaan tosiaan kävin kytkemässä nuo global c-state control, cppc, cppc preferec cores päälle ja siinä on kaikki mitä on bios puolella tehty prossulle.


Ajappa vaikka Cinebenchiä ja katso paljonko heitto on ajon aikana. Idlessä tuo tuntuu heittävän enemmän , sitten kun on oikeasti kuormaan niin näyttää about oikein (ainakin omalla kohdalla Asus TUF X570-Plus, ei tosin noin isoa heittoa ole). Ja virrankulutus raportointihan tulee emon biosilta, joten siihen ei prossut ym vaikuta, vaan se miten emo sen ilmoittaa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 115
Viestejä
4 196 041
Jäsenet
70 850
Uusin jäsen
kalmari69

Hinta.fi

Ylös Bottom