AMD vs Nvidia kuvanlaatuvertailua

Clarenz

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 776
***
Muokataas tätä aloitusta, kun tämä siirrettiin toisesta ketjusta tähän.

Keskustelu lähti siitä, kun AMD:n sokkotesteillä usein RX VEGA todettiin sulavammaksi freesync-näytöillä, kuin 1080 gsync-näytöillä, myös HARDocp:n testissä RX VEGA oli sulavampi, kuin 1080 TI, samoissa olosuhteissa.

Tuohon asiaan kommentoinu, että voiko syy olla tuossa, että Nvidian ajurit blurraa kuvan kun on liikkeessä, joka käytännössä huonontaa pelikokemusta nopeaa reagointia vaativissa shootereissa, esim PUBG:ssa, jossa tämän ongelman olen havainnut.

Oma kokoonpano on siis Ryzen 1600X, GTX 780 ja 2560x1440 60Hz monitori

***

Jos pelaa full-HD-resolla, voi ostaa n. 150 eurolla jonkun RX 560n tai 1030n ja pelata sillä tyytyväisenä, niissäkin riittää puhti tällaisill resoluutioille, Vegan tai 1070/1080n hankkimisessa ei tällaisella resolla pelatessa ole mitään järkeä, haaskattua rahaa.
Tätä just meinasin kirjottaa, että ei tarvis tätä gtx 780:stä vaihtaa mihinkää jos olis vielä fullHD resoluutio käytössä.

AMD:n julkaisuvideossa mainostettiin HBCC:tä nimenomaan nopeissa päänkäännöksissä, joissa tekstuurit ladataan nopeasti ja FPS-droppeja ei tule. @hkultala:lla oli hyvä pointti tuossa testimetodien uudelleenarvioimisessa, etenkin jos tämä ominaisuus on se AMD:n valttikortti. Tätähän ne sokkotestien testaajatkin laittoivat syyksi miksi AMD-setup tuntui paremmalta, joten tuskin tässä ihan väärässä ollaan. 'Ongelma' tosiaan on se AMD:n kannalta, että kuluttajat ostavat korttinsa average/maksimi-FPS:n mukaan.

Itellä ainakin Nvidia blurraa kuvaa ku liikkuu ja se palaa tyyliin 0,5-1 sekunnin viiveellä teräväksi kun pysähtyy. Tämä myös varmana vaikuttaa tuohon mitä testaajat on havainnut. AMD:n korttia ei ole itellä koskaan ollut eli en tiedä kuinka niiden ajurit on optimoitu, eli tekeekö tollasta blurria niinkuin nvidia.
 
Viimeksi muokattu:
Itellä ainakin Nvidia blurraa kuvaa ku liikkuu ja se palaa tyyliin 0,5-1 sekunnin viiveellä teräväksi kun pysähtyy. Tämä myös varmana vaikuttaa tuohon mitä testaajat on havainnut. AMD:n korttia ei ole itellä koskaan ollut eli en tiedä kuinka niiden ajurit on optimoitu, eli tekeekö tollasta blurria niinkuin nvidia.
Ettei tuo ole näytöstä tai jostain muusta johtuva ongelma? Itsellä ei ole tuollaista ongelmaa vastaan tullut.

Joku täällä jo mainitsikin, että mitenkähän kävisi jos Vega ja Fiji laitettaisiin samalle kellotaajuudelle, olisiko Fiji kenties suorituskykyisempi?:think:

Edit: Löytyi video, jossa testattu Vega FE vs Fury X Clock-for-Clock ja suht identtinen IPC vaikuttaisi olevan.

 
Viimeksi muokattu:
Ettei tuo ole näytöstä tai jostain muusta johtuva ongelma? Itsellä ei ole tuollaista ongelmaa vastaan tullut.
Nii en tiedä, varsinkin PUBG:ssa tuo ärsyttää itseäni ja siis korttina gtx780 ja näyttönä 1440p korean ihme. Näytössä ei kyl pitäisi noin suurta viivettä olla. Tuosta taisi joskus kyllä olla täälläkin ihan joku artikkeli. En sitten tiedä mihin tarkalleen tuo liittyy.
 
Nii en tiedä, varsinkin PUBG:ssa tuo ärsyttää itseäni ja siis korttina gtx780 ja näyttönä 1440p korean ihme. Näytössä ei kyl pitäisi noin suurta viivettä olla. Tuosta taisi joskus kyllä olla täälläkin ihan joku artikkeli. En sitten tiedä mihin tarkalleen tuo liittyy.

Eikös tästä ollut ihan youtubessa videota ainakin doomista jossa nvidian korteilla kuva terävöityy liikkeen loputtua selvästi. Itse huomasin vastaavaa 1070 kortilla ja ei tuollaista 290x ollut. Voi olla tosin että joku asetus nvidia control panelista vähentää tuota.
 
Eikös tästä ollut ihan youtubessa videota ainakin doomista jossa nvidian korteilla kuva terävöityy liikkeen loputtua selvästi. Itse huomasin vastaavaa 1070 kortilla ja ei tuollaista 290x ollut. Voi olla tosin että joku asetus nvidia control panelista vähentää tuota.
Löytyihän tuosta video, melkoista kuraa kyllä Nvidialla.:eek: Täytyypäs tutkasta tekeekö 1080 Ti:llä noin nykyisillä Nvidian 3D-asetuksilla.

Edit: Enpäs tutkailekaan, DOOM huutaa sellaista päivitystä että menee tovi.:darra:

 
Viimeksi muokattu:
Löytyihän tuosta video, melkoista kuraa kyllä Nvidialla.:eek: Täytyypäs tutkasta tekeekö 1080 Ti:llä noin nykyisillä Nvidian 3D-asetuksilla.

Edit: Enpäs tutkailekaan, DOOM huutaa sellaista päivitystä että menee tovi.:darra:


tuossahan on vanhemmalla 970GTX:llä testattu ja aika paha tuo textuurien uudelleen piirto tarkempana.
 
tuossahan on vanhemmalla 970GTX:llä testattu ja aika paha tuo textuurien uudelleen piirto tarkempana.
Aluksi mietin, että tuo johtuisi GTX 970:n muistivammaisuudesta, mutta samalla videolla testattu myös GTX 780:llä, jolla ongelma toistuu. Harmi kun ei ole tullut päivitettyä DOOMia herran vuosiin, niin ei pääse nyt itse toteamaan tuota.:beye:
 
Aluksi mietin, että tuo johtuisi GTX 970:n muistivammaisuudesta, mutta samalla videolla testattu myös GTX 780:llä, jolla ongelma toistuu. Harmi kun ei ole tullut päivitettyä DOOMia herran vuosiin, niin ei pääse nyt itse toteamaan tuota.:beye:
Pistä päivittymään, kiinnostaisi tietää tilanne lippulaivan osalta. Tuo viive tekstuurien tarkentumiseen voi olla 1080TI:llä paljon pienempi, mutta oma ongelma tuon PUBG:n kanssa on kyllä raivostuttava, kun siinä vielä pitää koittaa bongata vihulainen muutamasta pikselistä joskus.

Viitaten siis VEGA:n joka tämän säikeen otsikko on niin, voisiko tuo tehdä sen, että pelaajat kokevat tarkempana sen kuvan ja tähtäyksen liikkeessä?
 
Pistä päivittymään, kiinnostaisi tietää tilanne lippulaivan osalta. Tuo viive tekstuurien tarkentumiseen voi olla 1080TI:llä paljon pienempi, mutta oma ongelma tuon PUBG:n kanssa on kyllä raivostuttava, kun siinä vielä pitää koittaa bongata vihulainen muutamasta pikselistä joskus.

Viitaten siis VEGA:n joka tämän säikeen otsikko on niin, voisiko tuo tehdä sen, että pelaajat kokevat tarkempana sen kuvan ja tähtäyksen liikkeessä?
Laitoin lataamaan kanssa ton doomin ja ajattelin kokeilla fullhd resolla, saako tollasta aikaan.
 
Löytyihän tuosta video, melkoista kuraa kyllä Nvidialla.:eek: Täytyypäs tutkasta tekeekö 1080 Ti:llä noin nykyisillä Nvidian 3D-asetuksilla.

Edit: Enpäs tutkailekaan, DOOM huutaa sellaista päivitystä että menee tovi.:darra:


Ei olis eka kerta, kun nvidia yrittää vähän "optimoida".
 
Jahas, ongelma on selvästi havaittavissa myös Ghost Recon: Wildlands pelissä.:darra: Koitan ottaa videon.
@Asmola kokeile testatessa samaa mutta ota tää pois käytöstä

hdshsfdhds.jpg
 
Asiaa varmasti käyty läpi jossain päin internetin syöväreitä, mutta voiko olla, että juuri tuossa syy Nvidian selvästi parempaan pelisuorituskykyyn suhteessa AMD:n vastaaviin kortteihin, sillä teoreettisessa laskentatehossa AMD usein selvästi edellä vastaavan pelisuorituskyvyn omaavaa Nvidian korttia.:beye:

Pitäisikö tämä keskustelu käydä muualla?:think:
 
Ei vaikutusta. Tuossa videota (tulipa paska laatu:darra:):


Kehno laatu tai ei, niin efekti näkyy oikein hyvin. Kai nVidia on saanut sillä hiukan lisää ruudunpäivitysnopeutta koska joku syy siihen on oltava ja bugi ei kyllä tällä kertaa enää mene selityksenä läpi.
 
Asiaa varmasti käyty läpi jossain päin internetin syöväreitä, mutta voiko olla, että juuri tuossa syy Nvidian selvästi parempaan pelisuorituskykyyn suhteessa AMD:n vastaaviin kortteihin, sillä teoreettisessa laskentatehossa AMD usein selvästi edellä vastaavan pelisuorituskyvyn omaavaa Nvidian korttia.:beye:

Pitäisikö tämä keskustelu käydä muualla?:think:

Kyllä minua ainakin kiinnostaisi aika pirusti tietää kuinka yleistä tämä on nvidian korteilla.
 
Kehno laatu tai ei, niin efekti näkyy oikein hyvin. Kai nVidia on saanut sillä hiukan lisää ruudunpäivitysnopeutta koska joku syy siihen on oltava ja bugi ei kyllä tällä kertaa enää mene selityksenä läpi.
Eikös tuo jo haittaa nopeatempoisissa räiskinnöissä?
 
Eikös tuo jo haittaa nopeatempoisissa räiskinnöissä?
Ei välttämättä. Jos ruutu liikkuu tarpeeksi nopeasti, niin ihmissilmä ei kerkiä nähdä tuota suttuisuutta ellei erikseen kiinnitä siihen huomiota. Siksi olettaisin, että nVidia on optimoinut sen tarkoituksella käyttöön eli jotain etua sen on tarjottava kun laatua tarkoituksella heikennetään.
 
Ei välttämättä. Jos ruutu liikkuu tarpeeksi nopeasti, niin ihmissilmä ei kerkiä nähdä tuota suttuisuutta ellei erikseen kiinnitä siihen huomiota. Siksi olettaisin, että nVidia on optimoinut sen tarkoituksella käyttöön eli jotain etua sen on tarjottava kun laatua tarkoituksella heikennetään.

Optimointia ja optimointia, minulle optimaallista olisi paras kuvanlaatu :beye:

Jos tämä on jokin ominaisuus, niin olisi kiva jos saisi päättää onko se päällä vai ei.
 
Optimointia ja optimointia, minulle optimaallista olisi paras kuvanlaatu :beye:

Jos tämä on jokin ominaisuus, niin olisi kiva jos saisi päättää onko se päällä vai ei.

Olen kanssa huomannut tämän efektin 1070:llä, mutta olen ajatellut että se on yleistä toimintaa kaikkialla paremman FPS:n vuoksi tai sitten pelin oman enginen aikaansaannos. En ole oikeastaan ajatellutkaan että AMD:n ja Nvidian kortit voisivat olla tässä erilaisia. Olisi mielenkiintoista tietää minkälaista FPS:n nousua tämä aikaansaa ja kuinka paljon tämä vaikuttaa AMD vs Nvidia benchmarkien vertailuissa. Sinänsä ihan fiksu tapa Nvidialta, kun ei tuohon kauheasti kiinnitä huomiota, vaikka se voi ärsyttää siinä vaiheessa kun efektin tietää ja siihen osaa keskittyä.
 
Täällä keskustellaan AMD:n ja Nvidian näytönohjainten kuvanlaatueroista.

Keskustelun herätti tapaus, jossa Nvidian näytönohjaimilla joissain peleissä kuvan renderöinnissä joko huijataan, tai sitten se on jotenkin bugista, sillä pelissä liikkuessa kuvaa ei renderöidä valmiiksi, vaan tietyt osat renderöidään suurella viiveellä, jonka huomaa, kun liike pysähtyy. Tässä video tilanteesta.



Mielenkiinnolla näkisin, tapahtuuko AMD:n näytönohjaimilla samaa jaa yleisestikin kuvanlaatu vertailuja.
 
Olen kanssa huomannut tämän efektin 1070:llä, mutta olen ajatellut että se on yleistä toimintaa kaikkialla paremman FPS:n vuoksi tai sitten pelin oman enginen aikaansaannos. En ole oikeastaan ajatellutkaan että AMD:n ja Nvidian kortit voisivat olla tässä erilaisia. Olisi mielenkiintoista tietää minkälaista FPS:n nousua tämä aikaansaa ja kuinka paljon tämä vaikuttaa AMD vs Nvidia benchmarkien vertailuissa. Sinänsä ihan fiksu tapa Nvidialta, kun ei tuohon kauheasti kiinnitä huomiota, vaikka se voi ärsyttää siinä vaiheessa kun efektin tietää ja siihen osaa keskittyä.
Kuvittelisi sen säästävän aika mukavasti muistikaistaa, jos tekstuureista käytetään jotain low res versiota niin kauan kuin ruudulla on liikettä.
 
Ei välttämättä. Jos ruutu liikkuu tarpeeksi nopeasti, niin ihmissilmä ei kerkiä nähdä tuota suttuisuutta ellei erikseen kiinnitä siihen huomiota. Siksi olettaisin, että nVidia on optimoinut sen tarkoituksella käyttöön eli jotain etua sen on tarjottava kun laatua tarkoituksella heikennetään.
Kyllä itse haluaisin juostessakin nähdä
Kuvittelisi sen säästävän aika mukavasti muistikaistaa, jos tekstuureista käytetään jotain low res versiota niin kauan kuin ruudulla on liikettä.
Sama siis laskea grafiikkaasetuksia :confused: jos vain stil kuvissa on asetetut asetukset :confused2:
 
Mielenkiinnolla näkisin, tapahtuuko AMD:n näytönohjaimilla samaa jaa yleisestikin kuvanlaatu vertailuja.

Jep, ne jotka ovat huomanneet tuota tapahtuvan voisi ilmoittaa näytönohjaimensa ja millä peleillä tuota on tapahtunut, olisi kiva tietää miten yleistä tämä on. Ja varsinkin onko tämä vain nvidian ominaisuus.
 
MSAA:n kanssa olen joskus havainnut samantapaista. Liikkeessä antialiasointi ei kerkiä "ottaa kiinni" ja liikkeen pysähdyttyä voi nähdä kun AA napsahtaa päälle. Eihän renderöinti koskaan tietenkään ole täysin reaaliaikaista, jotain viiveitä siinä on aina.
 
Saanko tiedustella miksi tähän herätään vasta nyt tuo doom videohan on reilu vuoden vanha? :confused:
 
Saanko tiedustella miksi tähän herätään vasta nyt tuo doom videohan on reilu vuoden vanha? :confused:
Parempi myöhään kuin ei milloinkaan? Suurin kysymys lienee, huijaako Nvidia ajureissaan jättämällä osan kuvasta renderöimättä liikkeessä, jolloin saavutetaan parempi suorituskyky, sillä AMD:llä tätä ei ilmeisesti tapahdu?:think:
 
Uskoisin olevan samansuuntainen tekniikka kuin esim. Blenderin esirenderöinti, eli liike pysyy sulavana ja laatu heikkenee.
Liikkeen kun pysäyttää grafiikka paranee.

Blenderissä oikein mukavakin toiminto, kun voi esikatsella ja pyöritellä objektia suht valmiina ennenkuin renderöi valmiin.
 
MSAA:n kanssa olen joskus havainnut samantapaista. Liikkeessä antialiasointi ei kerkiä "ottaa kiinni" ja liikkeen pysähdyttyä voi nähdä kun AA napsahtaa päälle. Eihän renderöinti koskaan tietenkään ole täysin reaaliaikaista, jotain viiveitä siinä on aina.
Tuo ei kyllä videon perusteella näytä minusta miltään AA:n versiolta vaan siinä selvästi ladataan tarkempi tekstuuri liikkeen pysähdyttyä.
 
Parempi myöhään kuin ei milloinkaan? Suurin kysymys lienee, huijaako Nvidia ajureissaan jättämällä osan kuvasta renderöimättä liikkeessä, jolloin saavutetaan parempi suorituskyky, sillä AMD:llä tätä ei ilmeisesti tapahdu?:think:

Eikös tämä ole joku konsolikikka joka on ollut käytössä pitkään? Vastaus on että nvidia huijaa tuohan nyt on ollut selvää 90-luvulta lähtien. :rofl:
 
Eikös tämä ole joku konsolikikka joka on ollut käytössä pitkään? Vastaus on että nvidia huijaa tuohan nyt on ollut selvää 90-luvulta lähtien. :rofl:
Sikäli olisi aivan sama, ellei tuota huomaisi käytännössä, sillä en itsekään ole tuohon kiinnittänyt aiemmin huomiota, mutta nyt kun sitä seuraa niin asian huomaa ja toiseksi, jos tuolla saavutetaan kilpailevaa valmistajaa parempi suorituskyky, niin silloin kyse on puhtaasti huijauksesta.:beye:

Osaisiko @hkultala selittää teknisesti miksi Nvidialla renderöinti tapahtuu noin?
 
Ei välttämättä. Jos ruutu liikkuu tarpeeksi nopeasti, niin ihmissilmä ei kerkiä nähdä tuota suttuisuutta ellei erikseen kiinnitä siihen huomiota. Siksi olettaisin, että nVidia on optimoinut sen tarkoituksella käyttöön eli jotain etua sen on tarjottava kun laatua tarkoituksella heikennetään.
Huomioiden kuinka paljon nämä kalliita Nvidian kortteja ostelevat sitten hypettävät 100+ Hz näyttöjä paremman liiketoiston jne takia tuo selitys lentää yhtä hyvin kuin lyijystä tehty leija.
 
Onhan se nyt selvää, että helpompi renderöidä 90% ajasta medium textuureja ja vain pysähdyksissä ultra laadun textuureilla :confused:
 
Tuo ei kyllä videon perusteella näytä minusta miltään AA:n versiolta vaan siinä selvästi ladataan tarkempi tekstuuri liikkeen pysähdyttyä.

Niin, kommenttini ei koskenut tuota tapausta, vaan siihen rinnastettavaa juttua jota olen joskus huomannut antialiasoinnin kanssa.
 
En ole ihan saletti olenko huomannut saman omalla GTX 1070. Saattaa olla pelikohtaistakin, mutta saattaahan tässä olla hyvin perääkin. Jos ei tapahdu kaikilla käyttäjillä, niin voi prosessorin tehollakin olla vaikutusta.

Taitaa olla edelleen Nvidian ajuri aika lailla yhdestä säikeestä riippuvainen, kun taas AMD:lla kuormitetaan useampaa, vaikkakin samalla raskaammin. Näin olen karkeasti käsittänyt.

Joissakin peleissä näkee kyllä paikka paikoin outoa pehmeyttä joissakin objekteissa, etten sitten tiedä olisiko juuri tästä softakikasta kyse. Automaattisesti ajattelee että pelissä vika, mutten yllättyisi jos tämä onkin vain joku kehnohko performanssin parantelu.
 
Saanko tiedustella miksi tähän herätään vasta nyt tuo doom videohan on reilu vuoden vanha? :confused:
Yksi mikä nosti asian esille (taas) oli se HardOCP:n sokkotesti, jossa useampi suosi Vegaa GTX 1080 Ti:n yli ja mainitsi jotain tyylillä "helpompi nähdä / seurata kohdetta liikkeessä" ulkomuistista siteeraten
 
Hanurista kaivettu arvaus: Käytössä 120/144hz virkistystaajuus ja ajurit tuumaa että nyt on tärkeämpää pitää tasaisen korkea fps kuvanlaadun kustannuksella?

Kukaan huomannut tapahtuuko tuollaista perus karvalakki 60hz:lla?
 
Yksi mikä nosti asian esille (taas) oli se HardOCP:n sokkotesti, jossa useampi suosi Vegaa GTX 1080 Ti:n yli ja mainitsi jotain tyylillä "helpompi nähdä / seurata kohdetta liikkeessä" ulkomuistista siteeraten
Tekstuurien suttuisuushan juuri haittaisi objektien ja yksityiskohtien hahmottamista liikkeessä.
Aivan samoin kuin "24 fps/Hz on riittävä" tekee elokuvien nopeammin liikkuvista kohtauksista joko nykivää tai sen peittämiseksi tehty sumennus kaikesta sekavaa mössöä kuin juopon oksennus.

Ja tuollainen "optimointihan" juuri menee hyvin läpi "checklist" tyyliin tehtävissä testeissä joissa ei oikeasti tarkisteta kuvanlaadun vertailukelpoisuutta eri korttien välillä.
Nvidiahan onnistui Kepler-Maxwell välilläkin kaivamaan jostain jotakuinkin kokonaisen sukupolven verran suorituskykyä, vaikka valmistusprosessi junnasikin edelleen samassa vanhassa.

Onhan se nyt selvää, että helpompi renderöidä 90% ajasta medium textuureja ja vain pysähdyksissä ultra laadun textuureilla :confused:
Ja kaikenlainen liikehän on yleisestikin raskaampi niin kyllä tuolla varmasti helposti saavutetaan etua enemmän kuin joitakin prosentteja.
 
Huomioiden kuinka paljon nämä kalliita Nvidian kortteja ostelevat sitten hypettävät 100+ Hz näyttöjä paremman liiketoiston jne takia tuo selitys lentää yhtä hyvin kuin lyijystä tehty leija.
Suuremman numeron on oltava aina parempi. Varsinkin jos siihen näyttöön ja ohjaimeen on laitettu paksu tukku rahaa. Minä en ainakaan henkilökohtaisesti usko sellaista kultasilmää olevan, joka jonkun nopeatempoisen pelin 144Hz päivitysnopeudella pystyy sanomaan ovatko kaikki tekstuurit ultra tasoa vai eivät.
 
Suuremman numeron on oltava aina parempi. Varsinkin jos siihen näyttöön ja ohjaimeen on laitettu paksu tukku rahaa. Minä en ainakaan henkilökohtaisesti usko sellaista kultasilmää olevan, joka jonkun nopeatempoisen pelin 144Hz päivitysnopeudella pystyy sanomaan ovatko kaikki tekstuurit ultra tasoa vai eivät.
Silmälasipäinen voi kertoa näkeekö lasit päässä paremmin vai ilman. Kyse on erottelusta ja kuinka tarkasti näkee.
Jos esim heiluva nurmi on liikkeessä suttua nvidialla, et välttämättä näe piileskelevää sniperia. aika iso etu siis AMD:n korteilla pelaavalle.
 
Saanko tiedustella miksi tähän herätään vasta nyt tuo doom videohan on reilu vuoden vanha? :confused:
Itse heräsin tähän vasta Playerunknown's Battlegrounds pelin alotettua. Aikaisemmin pelannut pääasiassa wottia joka on sen verran hidastempoista ettei häiritse. PUBG:ssa kun strafeilee ja kurkkii puiden takaa ja koittaa löytää vihulaista niin tuo on todella ärsyttävä ominaisuus, sillä vihusta ei monesti näy kuin jokin ihan pieni osa.

Ainakin siis Playerunknown's Battlegrounds ja GTX 780 tekee tuota aika ikävästi käytössä perus 60 hz 1440p näyttö
 
Viimeksi muokattu:
Tulee xbox 360 mieleen tuollaisesta, mutta siinä tuo ilmiö saattoi kestää 10 sekuntia välillä.
 
Syy tuohon Nvidian renderöintiviiveeseen taitaa olla tesselaatio, sillä Wildlandsissa maaston kuvanlaatua laskettaessa (vaikuttaa tesselaatioon, kuten videolta näkee asetusten selityksissä) päivitysnopeus paranee huomattavasti. Tein testin useaan kertaan ennen tallennusta, voisiko joku Nvidian omistaja vahvistaa? Täytynee laittaa DOOM päivittymään ja tehdä samaiset vertailut siinä.

 
Viimeksi muokattu:
Syy tuohon Nvidian renderöintiviiveeseen taitaa olla tesselaatio, sillä Wildlandsissa maaston kuvanlaatua laskettaessa (vaikuttaa tesselaatioon, kuten videolta näkee asetusten selityksissä) päivitysnopeus paranee huomattavasti. Tein testin useaan kertaan ennen tallennusta, voisiko joku Nvidian omistaja vahvistaa? Täytynee laittaa DOOM päivittymään ja tehdä samaiset vertailut siinä.


Hiukan offtopic, mutta itseäni ainakin häiritsee huomattavasti enemmän tuo "ultra" qualityn tekstuurien lataus jälkikäteen, kuin very high missä tuota latausta ei näe. Very high -asetuksella peli näyttää jo tarpeeksi hyvältä ilman kepulikonsteja :)
 
Syy tuohon Nvidian renderöintiviiveeseen taitaa olla tesselaatio, sillä Wildlandsissa maaston kuvanlaatua laskettaessa (vaikuttaa tesselaatioon, kuten videolta näkee asetusten selityksissä) päivitysnopeus paranee huomattavasti, tein testin useaan kertaan ennen tallennusta, voisiko joku Nvidian omistaja vahvistaa? Täytynee laittaa DOOM päivittymään ja tehdä samaiset vertailut siinä.
Tesselaatiohan tosiaan lisää näytönohjaimen kuormaa selkeästi, joten sen säätely liikkeen mukaan auttaisi suorituskyvyssä.
Taitaakin Nvidian paremmuus tesselaatiossa perustua osin huijaukseen...

Nvidiahan tuputtanut sitä joka paikkaan kun AMD:llä fps on kärsinyt siitä enemmän:
Crysis 2 tessellation: too much of a good thing?
 
Syy tuohon Nvidian renderöintiviiveeseen taitaa olla tesselaatio, sillä Wildlandsissa maaston kuvanlaatua laskettaessa (vaikuttaa tesselaatioon, kuten videolta näkee asetusten selityksissä) päivitysnopeus paranee huomattavasti. Tein testin useaan kertaan ennen tallennusta, voisiko joku Nvidian omistaja vahvistaa? Täytynee laittaa DOOM päivittymään ja tehdä samaiset vertailut siinä.


Eikös nVidia nimenomaan ole elvistellyt tesselaationopeudellaan? Ja silti AMD ilmeisesti piirtää sen ok heikommalla tesselaatioteholla ja nVidia ei. Ei natsaa.
 
Syy tuohon Nvidian renderöintiviiveeseen taitaa olla tesselaatio, sillä Wildlandsissa maaston kuvanlaatua laskettaessa (vaikuttaa tesselaatioon, kuten videolta näkee asetusten selityksissä) päivitysnopeus paranee huomattavasti. Tein testin useaan kertaan ennen tallennusta, voisiko joku Nvidian omistaja vahvistaa? Täytynee laittaa DOOM päivittymään ja tehdä samaiset vertailut siinä.

Ite vedän ihan minimiasetuksilla, että fps pysyy yli tuon näytön 60 hz virkistystaajuuden. ja silti tämä ongelma on olemassa. Tuo ei siis ole mikään ultimaattinen ratkaisu.
 
Njooh vieläkös tuossa Texture qualityssä on se high quality asetus suurimpana. Ainakin tuon akselicin kuvassa näyttää olevan linear optimizations päällä mikä tarkoittaisi bilinear filtteröintiä aina kun mahdollista.

Toinen mikä nyt tulee mieleen mahdollistavan moista ois tuo shader cache.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 648
Viestejä
4 494 677
Jäsenet
74 265
Uusin jäsen
Oranta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom