AMD vs Nvidia kuvanlaatuvertailua

Ite vedän ihan minimiasetuksilla, että fps pysyy yli tuon näytön 60 hz virkistystaajuuden. ja silti tämä ongelma on olemassa. Tuo ei siis ole mikään ultimaattinen ratkaisu.
Hyvä tietää, itsellä tuo korostuu juuri maaston kuvanlaatua (tesselaatiota?) säätämällä, mutta ilmeisesti se ei ole ainoa aiheuttaja.
 
Hyvä tietää, itsellä tuo korostuu juuri maaston kuvanlaatua (tesselaatiota?) säätämällä, mutta ilmeisesti se ei ole ainoa aiheuttaja.
Tosin kyse on eri pelistä, mutta kuitenkin.

Ois kyllä hauska saada vastaavaa videota, kuin Asmolalla joltain jolla AMD:n esim Polaris.
 
Viimeksi muokattu:
Vähän asian sivusta, mutta kuvanlaatuun liittyen kuitenkin; oletteko käyttäneet sellaista "plugaria" kuin "reshade?" Ainakin BF4:n kanssa kuvaa saa terävöitettyä ja väritettyä mukavasti. Siitä löytyy myös tolkuton määrä muita säätöjä. Kotisivut löytyy osoitteesta: ReShade
 
Vähän asian sivusta, mutta kuvanlaatuun liittyen kuitenkin; oletteko käyttäneet sellaista "plugaria" kuin "reshade." Ainakin BF4:n kanssa kuvaa saa terävöitettyä ja väritettyä mukavasti. Kotisivut löytyy osoitteesta: ReShade

Oli ainakin joskus käytössä, joutunut asentelemaan uudelleen muutaman kerran että saa pelin toimimaan niin unohtunut kokonaan. Täytyy testailla terävöityykö kuva tuolla vai vieläkö kestää se 0. - 1 sek. terävöitymisessä.
 
Syy tuohon Nvidian renderöintiviiveeseen taitaa olla tesselaatio, sillä Wildlandsissa maaston kuvanlaatua laskettaessa (vaikuttaa tesselaatioon, kuten videolta näkee asetusten selityksissä) päivitysnopeus paranee huomattavasti. Tein testin useaan kertaan ennen tallennusta, voisiko joku Nvidian omistaja vahvistaa? Täytynee laittaa DOOM päivittymään ja tehdä samaiset vertailut siinä.



Eikös tuo selviä ihan sillä että forcettaa tesselaation pois päältä ajureista. Tosin varmuutta ei ole tekeekö nvidia kuitenkaan sitä.
 
Yksi mikä nosti asian esille (taas) oli se HardOCP:n sokkotesti, jossa useampi suosi Vegaa GTX 1080 Ti:n yli ja mainitsi jotain tyylillä "helpompi nähdä / seurata kohdetta liikkeessä" ulkomuistista siteeraten

Täytyy tosin muistaa, että nuo oli eri näytöillä joissa oli kaiken lisäksi vielä eri paneelityyppi. Eli ei siitä voi oikein mitään johtopäätöksiä tehdä.
 
Itellä ei kyllä wildlandsissa tommosta ilmiötä ole. En ole tosin ultra qualityä terrainissa iknä käyttänytkään. Pitääkin joskus testailla, kun täältä mökiltä pääsee taas "sivistyksen" pariin.

Oon ITE ihan pirun herkkä kaikille pop ineille ym. LOD muutoksille peleissä, että kyllä olisin noin selkeän tekstuurien muuttumista sen huomannu.
 
Täytyy tosin muistaa, että nuo oli eri näytöillä joissa oli kaiken lisäksi vielä eri paneelityyppi. Eli ei siitä voi oikein mitään johtopäätöksiä tehdä.
Ei siitä yksinään tehdäkään johtopäätöksiä, vaan sitä havaintoa käytetään vahvistamaan tässä ketjussa tutkittavaa asiaa kunnes tähän saadaan selitys.
 
Ei olis eka kerta, kun nvidia yrittää vähän "optimoida".

Sama tuli mieleen. Eikös tämä kuvanlaatu keskustelu käynyt erittäin kuumana vuosia takaperin ja paljastui että novideo oli tehny hiukan kyseenalaisia "optimointeja" ja tämä kyllä näyttäisi painivan ihan samassa sarjassa.
Jos tuo toistuu myös lippulaivalla, niin eipä ole ihme että suorituskyky on niin paljon suurempi verrattuna radeoniin. Onhan se selvää että tuollaisia half-quality textuureita on paljon joutusampi rendailla näytölle.
 
Sama tuli mieleen. Eikös tämä kuvanlaatu keskustelu käynyt erittäin kuumana vuosia takaperin ja paljastui että novideo oli tehny hiukan kyseenalaisia "optimointeja" ja tämä kyllä näyttäisi painivan ihan samassa sarjassa.
Jos tuo toistuu myös lippulaivalla, niin eipä ole ihme että suorituskyky on niin paljon suurempi verrattuna radeoniin. Onhan se selvää että tuollaisia half-quality textuureita on paljon joutusampi rendailla näytölle.

Tuli tuosta vanhasta kuvanlaatuväännöstä mieleen, varsinkin kun Vega tuo taas FP16 takas mainstreamiin:

FP16 Demotion: A Trick Used by ATI to Boost Benchmark Score Says NVIDIA – Geeks3D
 
Sama tuli mieleen. Eikös tämä kuvanlaatu keskustelu käynyt erittäin kuumana vuosia takaperin ja paljastui että novideo oli tehny hiukan kyseenalaisia "optimointeja" ja tämä kyllä näyttäisi painivan ihan samassa sarjassa.
Jos tuo toistuu myös lippulaivalla, niin eipä ole ihme että suorituskyky on niin paljon suurempi verrattuna radeoniin. Onhan se selvää että tuollaisia half-quality textuureita on paljon joutusampi rendailla näytölle.
Ei kannata vielä alkaa hätiköimään, kun meillä ei ole tässä vielä yhtään videota AMD:n kortilla vastaavasta tilanteesta, kuin Asmolan videot. Voihan ne Radeonitkin tehdä tälläistä? Videoita kaivattaisiin Radeonien omistajilta.
 
Ei kannata vielä alkaa hätiköimään, kun meillä ei ole tässä vielä yhtään videota AMD:n kortilla vastaavasta tilanteesta, kuin Asmolan videot. Voihan ne Radeonitkin tehdä tälläistä? Videoita kaivattaisiin Radeonien omistajilta.
Omalla radeonilla en ole tuollaista huomannut, ehkä joku päivä kaivan gtx 570 kaapista ja testaan. :kahvi:
 
Omalla radeonilla en ole tuollaista huomannut, ehkä joku päivä kaivan gtx 570 kaapista ja testaan. :kahvi:
Tosin Asmolakaan ei ollut tuota huomannut ennen kuin alkoi sitä ihan testaamaan ja kuvailemaan omalla 1080 Ti ohjaimellaan. Jos siis ei satu sellaista peliä pelaamaan jossa tuo häiritsee enemmän, niin sitä ei välttämättä edes huomaa. Sama esim Pclayer ei ole huomannut vastaavaa, vaikka luultavasti hänelläkin tuota tapahtuu.

Hetkinen, Urpola oli kommentoinut tuota, että radeonilla ja Vulkanilla ei ollut huomannut vastaavaa. Saisko Urpola otettua vastaavaa videota kuin Asmola?
 
Täällä näkyy olevan keskustelua aiheesta:
Texture loading slower in doom on nvidia vs amd cards?

Edit: Youtubesta löytyy useita videoita joissa esiintyy sama ongelma Ghost Recon: Wildlands pelissä, kuin DOOMissakin. Näemmä useimmin Nvidian näytönohjaimella.

Edit: Lisätääs sen verran, että ongelma näyttää kohdistuvan vain maahan/maastoon, esim. rakennukset ja muut objektit latautuu heti.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt pitäisi jotenkin selvittää, onko tuo pelin/Enginen "ominaisuus", josta AMD:n kortit suoriutuu paremmin, vai NVDIAn ajurien "ominaisuus"

Ite kallistuisin melkein ekaan vaihtoehtoon ennemmin, sillo jos tuo olisi joku NVIDIAn "optimointi" pitäsi sen näkyä kaikissa peleissä.
 
Nyt pitäisi jotenkin selvittää, onko tuo pelin/Enginen "ominaisuus", josta AMD:n kortit suoriutuu paremmin, vai NVDIAn ajurien "ominaisuus"

Ite kallistuisin melkein ekaan vaihtoehtoon ennemmin, sillo jos tuo olisi joku NVIDIAn "optimointi" pitäsi sen näkyä kaikissa peleissä.

Jos esiintyy Unreal Engine 4 (PUBG), AnvilNext (GRWL) ja ID Tech 6 (Doom), niin vähän alkaa pettää pohja tuolta pelin/engine ominaisuus.. Jos kyseessä olisi vain yksi engine niin silloin juu mutta 3, ehkä enemmän niin...
 
Nyt pitäisi jotenkin selvittää, onko tuo pelin/Enginen "ominaisuus", josta AMD:n kortit suoriutuu paremmin, vai NVDIAn ajurien "ominaisuus"

Ite kallistuisin melkein ekaan vaihtoehtoon ennemmin, sillo jos tuo olisi joku NVIDIAn "optimointi" pitäsi sen näkyä kaikissa peleissä.
Ongelma voi olla itse pelimoottorissa, sillä myös The Division sekä Assassin's Creed-peleissä näkyisi olevan samaa ongelmaa (sama moottori), mutta DOOM ja PUBG on eri moottoreilla ja niissä ongelmaa esiintyy myös. Ilmeisesti syy on Highres textureiden latautuminen hitaasti.
 
Yhdistääkö noita eri pelimoottoreita esimerkiksi megatekstuurien käyttö?
Ei ainakaan löydy mainintoja MegaTextuureista AnvilNext- (Wildlands, Assassin's, The Division jne) eikä Unreal Engine 4-mootoreilla (mm. PUBG).
 
Pikasesti testasin omaa Fury X:ää GR Wildlandsissa, eikä omaan silmään ainakaan näkynyt mitään tekstuuri muutoksia kun liikkeen pysäyttää.

Tää peli kyllä huutais freesync näyttöä Fury-X:llä kun ei maksimeilla oo hirveä nautinto (fps ~40).
 
Testasin tuossa Doomia ja on kyllä järkyttävää paskaa tuo miten nuo tekstuurit latautuu ihan aseisiinkin alussa kun niitä vaihtelee. Ei merkitystä onko Vulkan vai OpenGL käytössä. 290x tuollaista ei todellakaan ollut. :tdown:
 
Ghost Reconissa GTX 1070:lla ärsytti, että nopeasti kuvakulmaa siirtäessä teksuurit olivat hetken sumeat. Muissa peleissä en kyllä tuota ole havainnut. The Divisionissa tosin tekstuureilla kestää ikuisuus ladata ja peli on alussa vähän aikaa sumea, mutta en muista hiiren liikuttelun vaikuttaneen.

Yksi vanha screenshot löytyy, jonka otin välittömästi hiiren liikuttamisen jälkeen. Onko tuo nyt se ongelma, mistä on tässä ketjussa puitu? Pelissä tekstuurit olivat ultralla.

vh3uLeN.jpg
 
Kyllä, tämä on ongelma. nVidia tarjoaa parhaimmilla asetuksilla hetken aikaa huonompaa laatua kuin asetuksien mukaan pitäisi.
 
Itellä R9 fury saattaa välillä kestää hetken lataa tekstuureja jos vram loppuu kesken
 
No niin, pääsipäs testaamaan DOOMia viimein, sama ongelma toistuu siinäkin, mutta ei niin selvästi kuin Wildlandsissa, sillä jälkimmäisessä koko maasto on ilmeisesti laadukkaammalla tekstuurilla piirretty, joka ilmeisesti aiheuttaa tuon lagin grafiikoiden päivityksessä.
 
Näkyykö tuo kuvankaappauksessa? Toisin en kyllä omista mitään testi skenaarioissa käytettyä peliä.
Näkyisi varmasti, mutta mihin tarvitaan kuvankaappausta kun ne näkee selvemmin videolla.:confused: Kai AMD:lläkin on oma softansa pelivideon nauhoitukseen? DOOMista en nauhoittanut videota, mutta samalla tavalla tekstuurit päivittyy hitaasti kuten tässä videossa:

 
Näkyisi varmasti, mutta mihin tarvitaan kuvankaappausta kun ne näkee selvemmin videolla.:confused: DOOMista en nauhoittanut videota, mutta samalla tavalla tekstuurit päivittyy hitaasti kuten tässä videossa:



No lähinnä mietin, että olisi itsekkin voinut testailla. En jaksa tätä varten alkaa youtube kanavaa tekemään :sori:


Edit: Tosiaan aika selvä tuo näköjään on :btooth:
 
No lähinnä mietin, että olisi itsekkin voinut testailla. En jaksa tätä varten alkaa youtube kanavaa tekemään :sori:
No se, mutta jos sulla sattuu olemaan gmail-tili, sulla on myös youtube-tili. ;) Videot voi kai jättää privaateiksi, että ne näkee vain linkillä.
 
Näkyisi varmasti, mutta mihin tarvitaan kuvankaappausta kun ne näkee selvemmin videolla.:confused: Kai AMD:lläkin on oma softansa pelivideon nauhoitukseen? DOOMista en nauhoittanut videota, mutta samalla tavalla tekstuurit päivittyy hitaasti kuten tässä videossa:


Siis eikö tuon pitäisi renderöidä asetetuilla laaduilla koko ajan, eikä vain silloin kun on paikallaan :tdown: rx480 ja vulkan doomilla ei liike huononna tekstuureja.
 
Siis eikö tuon pitäisi renderöidä asetetuilla laaduilla koko ajan, eikä vain silloin kun on paikallaan :tdown: rx480 ja vulkan doomilla ei liike huononna tekstuureja.
Pitäisi, sehän tässä outoa onkin ja ihmettely että onko tämä täysin tarkoituksellista, jolla saadaan parempi fps, kun tarkimmat tekstuurit ladataan vasta sitten kun niitä tarvitsee ladata (ollaan paikoillaan, jolloin niitä ehtii edes nähdä).
 
Näkyykö tuo ero miten fps:ssä. Jos vähä hiirtä liikuttamalla häviää osa tekstuureista, luulisi joku millisekunti lähtevän pois frame ajoista.
 
Näkyykö tuo ero miten fps:ssä. Jos vähä hiirtä liikuttamalla häviää osa tekstuureista, luulisi joku millisekunti lähtevän pois frame ajoista.
Eipä ole tullut vielä vertailtua, mutta voisihan sitä testailla, mutta tuo voi olla vähän vaikea todeta, kun se ladattu tekstuuri häviää kun siirryt hieman sivummalle ja latautuu taas uudestaan hetken kuluttua kun katsot kohti.
 
Eipä ole tullut vielä vertailtua, mutta voisihan sitä testailla, mutta tuo voi olla vähän vaikea todeta, kun se ladattu tekstuuri häviää kun siirryt hieman sivummalle ja latautuu taas uudestaan hetken kuluttua kun katsot kohti.

Eli se ei häviä jos vaan pyörität hiirtä nopeasti kyseinen tekstuurialue näköpiirissä, vaan häviää vain jos alue menee näköpiirin ulkopuolelle?
 
Voihan tuo hyvinki tehdä nvidian korteilla niin, että pintoja liikkeessä renderöidään pienemmillä tekstuureilla ja näin saadaan parempi fps.
 
Voihan tuo hyvinki tehdä nvidian korteilla niin, että pintoja liikkeessä renderöidään pienemmillä tekstuureilla ja näin saadaan parempi fps.

No eihän se oikein ole. Tuo on jopa aika selvä. Ja lyön vetoa että nytku tuon on kerran huomannu, niin siihen kiinnittää huomiota joka pelissä jossa se tapahtuu.
 
No eihän se oikein ole. Tuo on jopa aika selvä. Ja lyön vetoa että nytku tuon on kerran huomannu, niin siihen kiinnittää huomiota joka pelissä jossa se tapahtuu.
No nvidian ajuritiimi vähän rukkaa ajureita ja fps laskee 5% sekä ongelma "poistuu"
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 658
Viestejä
4 495 226
Jäsenet
74 267
Uusin jäsen
Midwinter

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom