- Liittynyt
- 22.10.2016
- Viestejä
- 11 604
Rasterointispesifisen raudan osuus nyky-GPUssa on hyvin pieni, ja se on jatkuvasti laskenut. Ei ole mitään järkeä alkaa sitä pudottamaan kokonaan pois. Riittää, että sitä vaan ei lisätä enempää.Mielenkiintoinen juttu on se, että jos rasterisuorituskykyä ei tarvita lisää, että tulisiko jossain kohtaa gpu:hun softarasteroija ja nykyisen hardis rasteroijan viemät transistorit pois? vrt. unified shaders muutos aikoinaan. UE5:nhan softarasteroi jo pienet kolmiot ja vain isojen kolmioiden kanssa käytetään rautarasteroijaa.
Ei isoja muutoksia varmaan 2v välein nähdä, mutta 6v-12v aikajänteellä voi jo jotain jännittävää tapahtua gpu:n arkkitehtuureissa.
GPUiden pii-pinta-alasta ylivoimaisesti suurin osa on jo n. 15 vuoden ajan kulunut rinnakkaislaskennan prosessoreihin, joissa ei ole mitään rasterointispesifistä. Niitä tarvitaan sen rasteroinnin päälle tehtävän valaistus- ja varjopurkan toteuttamiseen, yleiseen geometrialaskentaan 3d-rendauksessa, sekä lisäksi niitä voidaan käyttää muuhunkin kuin grafiikkaan. Ja myös säteenjäljitys tarvii niitä uusien säteiden luomiseen ja värarvojen laskemiseen yms. (sekä mahdollisesti myös BVH-puun rakennukseen)
Lisäksi näiden rinnakkaislaskentaprossujen kyljessä on teksturointiyksiköt, jotka on grafiikkaspesifistä erikoisrautaa, mutta ihan yhtä lailla niitä tarvitaan säteenjäljityksessä kuin rasteroinnissakin, ne ei ole rasterointirautaa.