AMD-spekulaatioketju (RDNA:n ja CDNA:n tulevat sukupolvet)

No PS5 on luvattu 4k@60 ja 8k gaming ja unreal demo pyöri ajoittain 1440p (DSR) ilman RT toki 'Xbox sitten pitäisi olla vääntöä enemmän.

Tuosta voisi vetää hatusta että 4k@30 raytracing on saavutettavissa jollain kompromisseilla. Niin luulisi PC kortin pystyvän 4k@60 RTsuorituskykyyn joka nyt on jo ihan riittävä jos hinta pysyy kurissa.
Periaatteessa näin joo, lisäksi pitää huomata että ei noilla nvidian uusillakaan RT pyörinyt kuin 1440p @ 30fps (se kuulademo).
 
Periaatteessa näin joo, lisäksi pitää huomata että ei noilla nvidian uusillakaan RT pyörinyt kuin 1440p @ 30fps (se kuulademo).

Juuri näin mutta täytyy ottaa huomioon että tuo marble demo taisi olla täysi path tracing. Turha luulla että joku peli pystyisi samaan ja 1440p@30 edes nvidian raudalla.
 
Juuri näin mutta täytyy ottaa huomioon että tuo marble demo taisi olla täysi path tracing. Turha luulla että joku peli pystyisi samaan ja 1440p@30 edes nvidian raudalla.
No sillä että joku vesilätäkkö kuvan reunalla olisi toteutettu säteenseurannalla ei ole juuri mitään merkitystä kenellekkään.

Miksi susta toi sama suorituskyky ei näkyisi path tracetuissa peleissä?
 
No sillä että joku vesilätäkkö kuvan reunalla olisi toteutettu säteenseurannalla ei ole juuri mitään merkitystä kenellekkään.

Miksi susta toi sama suorituskyky ei näkyisi path tracetuissa peleissä?

Koska pelit ovat paljon laajempia kokonaisuuksia ja demot eivät ole koskaan vastanneet sen hetkistä käytännön suorituskykyä. Vasta nyt pelit alkavat näyttämään samalta tai paremmalta kuin tech demot jo varmaan 10v sitten.
 
Koska pelit ovat paljon laajempia kokonaisuuksia ja demot eivät ole koskaan vastanneet sen hetkistä käytännön suorituskykyä. Vasta nyt pelit alkavat näyttämään samalta tai paremmalta kuin tech demot jo varmaan 10v sitten.
Ongelmana pelien kohdalla on lähinnä se, että harva firma lähtee toteuttamaan mitään jossa minimivaatimus on edes 500€ näytönohjain. Aivan varmasti tuohon suorituskykyyn päästään jos vaan tahtotila ja/tai rahapussi löytyy. Voisi kuvitella että joku indiepeli tulee ulos lähivuosina moisella graafisella annilla.
 
Ongelmana pelien kohdalla on lähinnä se, että harva firma lähtee toteuttamaan mitään jossa minimivaatimus on edes 500€ näytönohjain. Aivan varmasti tuohon suorituskykyyn päästään jos vaan tahtotila ja/tai rahapussi löytyy. Voisi kuvitella että joku indiepeli tulee ulos lähivuosina moisella graafisella annilla.

Varmasti päästään jos vaan resurssit ovat rajattomat. Global illumination taitaa olla raskain noista RT efekteistä toteuttaa. Itse näkisin että RT todella löisi läpi on se että GI, heijastukset ja varjot saataisiin simuloitua samassa pelissä ja vielä yli 30fps ja yli 1080p resoluutiolla. Mahtaako tuohon riittää edes 3090 vääntö.
 
Varmasti päästään jos vaan resurssit ovat rajattomat. Global illumination taitaa olla raskain noista RT efekteistä toteuttaa. Itse näkisin että RT todella löisi läpi on se että GI, heijastukset ja varjot saataisiin simuloitua samassa pelissä ja vielä yli 30fps ja yli 1080p resoluutiolla. Mahtaako tuohon riittää edes 3090 vääntö.
Justahan tossa demossa se meni 1440p 30fps 3080 ohjaimella. Pelin tuosta saa lisäämällä edes yhden interaktion ja näyttämällä ruudussa jotain pisteitä.
 
Mihin tämä perustuu että tasoissa 3070 kanssa tai vähän nopeampi?

Eiköhän ole nopeampi kuin 3080 :thumbsup:

Muistelen lukeneeni että AMD olisi kommentoinut että uusi lippulaiva on vähän 2080 Ti nopeampi.

Mihinkä teidän väitteet perustuu että olisi nopeampi kuin 3080? :hmm:
 
Muistelen lukeneeni että AMD olisi kommentoinut että uusi lippulaiva on vähän 2080 Ti nopeampi.

Mihinkä teidän väitteet perustuu että olisi nopeampi kuin 3080? :hmm:

Muistelet väärin, AMD ei ole kommentoinut uusien korttien suorituskyvystä yhtikäs mitään.
 


Semmosta spekulointia. Ja näin itsekin tilanteen koen.


Ei vaikuta hirveän uskottavalta, ihan jo piirivarianttien määrän takia :tdown:
AMD:lla ei ole ikinä tainnut julkaisussa, ainakaan lähihistoriassa yli kahta piirivarianttia :tdown:

Kerta se on tietysti ensimmäinenkin, mutta vaikuttaa AMD:n realistiset resurssit ja infra huomioituna vähän liian suurelta määrältä.
Veikkaisin ensimmäisen RDNA2 "irto-GPU:n" olevan nykyistä isompi siru, jota toimitetaan 1-2 eri konfiguraatiossa kuten useimpia nykyisiäkin siruja.
 
Muistelen lukeneeni että AMD olisi kommentoinut että uusi lippulaiva on vähän 2080 Ti nopeampi.
Muistelet väärin. Ainut asia mitä AMD on "Big Navin" suorituskyvystä sanonut, on että sillä tähdätään high endiin.

Mihinkä teidän väitteet perustuu että olisi nopeampi kuin 3080? :hmm:
Se perustuu luotettavien lähteiden vuotoihin, matematiikkaan ja huhuihin.

Ei vaikuta hirveän uskottavalta, ihan jo piirivarianttien määrän takia :tdown:
AMD:lla ei ole ikinä tainnut julkaisussa, ainakaan lähihistoriassa yli kahta piirivarianttia :tdown:

Kerta se on tietysti ensimmäinenkin, mutta vaikuttaa AMD:n realistiset resurssit ja infra huomioituna vähän liian suurelta määrältä.
Veikkaisin ensimmäisen RDNA2 "irto-GPU:n" olevan nykyistä isompi siru, jota toimitetaan 1-2 eri konfiguraatiossa kuten useimpia nykyisiäkin siruja.
Missä kohtaa tuossa sanottiin että ne kaikki tulisivat julkaisussa? Ei NVIDIAllakaan ole julkaisussa kuin kaksi piiriä.
RDNA2 "irto-GPUita" tulee olemaan ainakin nuo kolme, joiden olemassaolo on varmistunut jo ajat sitten ajureiden kautta ja tietenkin niistä tullaan julkaisemaan useampi variantti per siru, ihan niin kuin kaikista siruista valmistajaan katsomatta.
Ja mitä sirujen määrään tulee, johan RDNA1:stäkin on kolme eri sirua vaikkei sillä arkkitehtuurilla ikinä menty edes highendiin.
 
Viimeksi muokattu:
Lähteet? Mitä noita saatavilla olevia lukuja on aiemmin käyty läpi tässä ketjussa, niin lopputulos on n. 2080ti:n taso puhtaassa RT laskennassa.

En nyt muista mussa artikkelissa oli se heitto, että konsolipuolella nähdään ehkä jotain valikoituja ja oopimoituja RT efektejä, mutta siinä se.

Ja ainakin se minecraft dxr demo, mitä pyöriteltiin series x:llä siinä yhdessä Digital Foundryn videossa oli ilmeisesti selvästi alle 60 fps. 2080 Ti kuitenkin pääsee tuossa aika hyvin 60 FPS tuntumaan, eli ei siinä ainakaan ihan 2080Ti:n tasolle yltänyt. Loppujen lopuksi 2080Ti on aika tuhnu sekin RT suorituskyvyssä, joten jos ollaan vähän alle sen, niin ei sitä next gen konsolien RT tehoa voi vahvaksikaan sanoa.
 
En nyt muista mussa artikkelissa oli se heitto, että konsolipuolella nähdään ehkä jotain valikoituja ja oopimoituja RT efektejä, mutta siinä se.
Sonyn ja/tai MS:n esityksissähän se on ollut. Mutta kai nyt ymmärrät että juuri niitä "valikoituja ja optimoituja RT efektejä" noilla NVIDIAnkin korteilla tehdään?

Ja ainakin se minecraft dxr demo, mitä pyöriteltiin series x:llä siinä yhdessä Digital Foundryn videossa oli ilmeisesti selvästi alle 60 fps. 2080 Ti kuitenkin pääsee tuossa aika hyvin 60 FPS tuntumaan, eli ei siinä ainakaan ihan 2080Ti:n tasolle yltänyt. Loppujen lopuksi 2080Ti on aika tuhnu sekin RT suorituskyvyssä, joten jos ollaan vähän alle sen, niin ei sitä next gen konsolien RT tehoa voi vahvaksikaan sanoa.
2080 Ti ei pääse FullHD:lla 60 FPS:ään (Neon District RTX -kenttä, 8 chunks), vaan siihen tarvitaan pienempää resoluutiota ja DLSS:llä skaalaamista.
Siitä Digital Foundryn videosta on mahdotonta päätellä mitään suorituskyvystä, video on enkoodattu 30 FPS:ksi (tai 29,97 siis) ja alkuperäislähde pyöri korkeammalla FPS:llä (ei määritellä tarkemmin paljonko korkeammalla, mutta stutterit johtuu DF:n mukaan siitä 30 FPS:n nauhoituksesta)
Ainut mitä siitä tiedetään, on että kyseessä on pre-release build pelistä mahdollisesti keskeneräisellä softa-alustalla ja se pyöri 1080p-resoluutiolla, tuntemattomilla asetuksilla ja FPS on korkeampi kuin videon 30.
 
RDNA2 "irto-GPUita" tulee olemaan ainakin nuo kolme, joiden olemassaolo on varmistunut jo ajat sitten ajureiden kautta ja tietenkin niistä tullaan julkaisemaan useampi variantti per siru, ihan niin kuin kaikista siruista valmistajaan katsomatta.

Piirivarianttien olemassaololle "ajureissa" ei kannata hirveästi antaa painoarvoa, ellei ne piireille yksilöidä muita tietoja samalla.

Esim. Polaris 10/20/30 (Ellesmere) piiristä on "olemassa" eri 30 piirivarianttia jo ilman, että otetaan edes "variantit" jotka on toimitettu esim. toiselle asiakkaalle ns semikustomina (esim. Polaris 22, yms).

a0F6lik.png
 
Nvidia teki jättimäisen hinnan alennuksen seuraavaan sukupolveen, joka on ihan pian ostettavissa ja teho hyppäykset valtavat. Nyt saa esim. RTX 3070 kortin n. 500€, joka on tehokkaampi kuin 2080 Ti, joka maksaa edelleen uutena vähintään jotain 1100€.

Tämä on syy ihmisille pitkästä aikaa päivittää korttia, veikkaan että nopeasti menevät kuumille kiville ja jos iso porukka sen tekee niin niitä AMD:n kortteja jää hyvin harva odottamaan, ellei sieltä nyt erittäin pikaisesti tule korttien tehotiedot ja hinnat ulos yms., mikä on erittäin epätodennäköistä.

Tosin jos mietitään faktoja: Suurin osa hankkii pelikoneen mikä maksaa alle 1000€, mikä sisältää näytön, hiiren ja näppäimistön sekä jonkin kaiutin/kuulokesetti tyyppisen ratkaisun.

Tämä tarkoittaa että suurelle osalle uutta(kin) näytönohjainta ostavalle se hinta on luokkaa 200-400€ ja pelataan 1080p tai max 1440p resoluutiolla eikä edes haaveilla mistään "240FPS kaikki asetukset tapissa" kokemuksesta.

Toki se vaikutus voi olla sama kuin Intelilläkin oli pidemmän aikaa vs AMD:n prosessorit. Koska se paras (ja kallein) prosessori oli noin Core2 / Sandybridge ajasta eteenpäin kunnes Zen prosessorit julkaistiin Intelillä ei yleensä edes halpoihin koneisiin viitsitty katsoa AMD:n prosessoria. Eli ehkä jos AMD:lla ei ole tarjota mitään parhaissa näytönohjaimissa niin kun aletaan katsoa niitä 200-400€ hintaisia kortteja keskitytään lähinnä Nvidian kortteihin?
 
Piirivarianttien olemassaololle "ajureissa" ei kannata hirveästi antaa painoarvoa, ellei ne piireille yksilöidä muita tietoja samalla.

Esim. Polaris 10/20/30 (Ellesmere) piiristä on "olemassa" eri 30 piirivarianttia jo ilman, että otetaan edes "variantit" jotka on toimitettu esim. toiselle asiakkaalle ns semikustomina (esim. Polaris 22, yms).
En puhunut eri varianteista samasta piiristä, vaan eri piireistä.
Mainitsemasi Polaris 22 on esimerkiksi täysin eri piiri, kuin Polaris 10/20/30 joissa erot keskenään oli lähinnä valmistusteknisiä. Muita Polariksia ovat Polaris 11/21 ja Polaris 12 (ja vaikka voisi muuta kuvitella muiden piirien takia, 12:lla ja 22:lla ei ole mitään tekemistä keskenään).
RDNA1-piirejä on taas Navi10, Navi12 ja Navi14, vaikka tietenkin korttimalleja (niitä mitä sinä tarkoitit nyt varianteilla) on enemmän.
RDNA2-piirejä on varmistettu ajureista Navi21, Navi22 ja Navi23 ja tietenkin niistäkin on tulossa eri korttimalleja (niitä variantteja) enemmän.
 
En puhunut eri varianteista samasta piiristä, vaan eri piireistä.
Mainitsemasi Polaris 22 on esimerkiksi täysin eri piiri, kuin Polaris 10/20/30 joissa erot keskenään oli lähinnä valmistusteknisiä. Muita Polariksia ovat Polaris 11/21 ja Polaris 12 (ja vaikka voisi muuta kuvitella muiden piirien takia, 12:lla ja 22:lla ei ole mitään tekemistä keskenään).
RDNA1-piirejä on taas Navi10, Navi12 ja Navi14, vaikka tietenkin korttimalleja (niitä mitä sinä tarkoitit nyt varianteilla) on enemmän.
RDNA2-piirejä on varmistettu ajureista Navi21, Navi22 ja Navi23 ja tietenkin niistäkin on tulossa eri korttimalleja (niitä variantteja) enemmän.

Missasit koko pointin.
Selviääkö ajureista, varmasti ettei Navi 21 <> 23 ole sama piiri eri konfiguraatiolla?
 
Missasit koko pointin.
Selviääkö ajureista, varmasti ettei Navi 21 <> 23 ole sama piiri eri konfiguraatiolla?
Jos et nyt aio ehdottaa, että kirjaimellisesti aina kaikilla valmistajilla käytössä olleet nimeämistavat on heitetty nimenomaan RDNA2:n kohdalla romukoppaan ja tehty uusi nimeämistapa tahallaan päällekkäiseksi vanhan kanssa ja sen päälle vielä tehty täysin turhaa lisätyötä ajureissa, kyllä.
 
Jos et nyt aio ehdottaa, että kirjaimellisesti aina kaikilla valmistajilla käytössä olleet nimeämistavat on heitetty nimenomaan RDNA2:n kohdalla romukoppaan ja tehty uusi nimeämistapa tahallaan päällekkäiseksi vanhan kanssa ja sen päälle vielä tehty täysin turhaa lisätyötä ajureissa, kyllä.

En ole ehdottanut mitään, kysyin kysymyksen johon et ilmeisesti halua vastata?
 
En ole ehdottanut mitään, kysyin kysymyksen johon et ilmeisesti halua vastata?
Kyllähän minä tuossa vastasin? Ne on listattu ihan täysin samalla tavalla uusina siruina kuin muutkin uudet sirut. Sillä ei ole mitään tekemistä yhdestä sirusta tehtävien varianttien listauksen kanssa.

Lisätään vielä se itse ensimmäinen lisätty viite (Linux) ajureihin
Koodi:
#if ADDR_NAVI22_BUILD
#define AMDGPU_NAVI22_RANGE     0x32, 0x3C
#endif

#if ADDR_NAVI23_BUILD
#define AMDGPU_NAVI23_RANGE     0x3C, 0x46
#endif
..mikä noudattaa täysin tuttua käytäntöä muista eri siruista.

Sen verran tosin korjaan itseäni, että joissain tapauksissa ajureissa voidaan määritellä myös samasta piiristä eri variantteja, mutta nekin on selvästi merkitty sellaisiksi.
 
Viimeksi muokattu:
Sonyn ja/tai MS:n esityksissähän se on ollut. Mutta kai nyt ymmärrät että juuri niitä "valikoituja ja optimoituja RT efektejä" noilla NVIDIAnkin korteilla tehdään?


2080 Ti ei pääse FullHD:lla 60 FPS:ään (Neon District RTX -kenttä, 8 chunks), vaan siihen tarvitaan pienempää resoluutiota ja DLSS:llä skaalaamista.
Siitä Digital Foundryn videosta on mahdotonta päätellä mitään suorituskyvystä, video on enkoodattu 30 FPS:ksi (tai 29,97 siis) ja alkuperäislähde pyöri korkeammalla FPS:llä (ei määritellä tarkemmin paljonko korkeammalla, mutta stutterit johtuu DF:n mukaan siitä 30 FPS:n nauhoituksesta)
Ainut mitä siitä tiedetään, on että kyseessä on pre-release build pelistä mahdollisesti keskeneräisellä softa-alustalla ja se pyöri 1080p-resoluutiolla, tuntemattomilla asetuksilla ja FPS on korkeampi kuin videon 30.

Niin on juueikin noilla Turingeilla. Kyllä tuolla 3000 sarjan RT teholla aletaan jo päästä siihen, että controlin tasoiset rt setit pyörii sen 60 fps ainakin natiivilla 1080p resolla.

Linneman kommentoi sillä videolla sitä FPS:ää, koska oli itse paikan päällä ollut katsomassa. Sanoo, että oli selvästi alle 60 fps ja on hyvin hyvin epätodennäköistä, että siinä konsolidemossa olisi ollut mutään kovin raskaita asetuksia päällä.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllähän minä tuossa vastasin? Ne on listattu ihan täysin samalla tavalla uusina siruina kuin muutkin uudet sirut. Sillä ei ole mitään tekemistä yhdestä sirusta tehtävien varianttien listauksen kanssa.

Mutta lähteessä (ajurit) mikään ei suoranaisesti osoita sitä (rautaeroon viittaava ero koodissa tms)?
Vaan kyseessä on oletus, joka perustuu siihen että käytännöt pysyy samana kuin tähän asti?
 
Niin on juueikin noilla Turingeilla. Kyllä tuolla 3000 sarjan RT teholla aletaan jo päästä siihen, että controlin tasoiset rt setit pyörii sen 60 fps ainakin natiivilla 1080p resolla.
Ja ne Controllin tasoiset RT-setit ovat juurikin niitä "valikoituja ja optimoituja RT efektejä".
Linneman kommentoi sillä videolla sitä FPS:ää, koska oli itse paikan päällä ollut katsomassa. Sanoo, että oli selvästi alle 60 fps ja on hyvin hyvin epätodennäköistä, ryyä siinö konsolidemossa olisi ollut mutään kivin raskaita asetuksia päällä.
Missä kohtaa videota se tuollaista sanoo? Itse en ainakaan siitä alussa missä se siitä resoluutiosta ja pyörimisestä puhuu löydä mitään mainintaa "selvästi alle 60 FPS:stä" tai mistään muustakaan vastaavasta, sen sijaan se sanoo "The Xbox Series X here is rendering the hardest to run raytracing workload there is at interactive FPS at 1080p"

Mutta lähteessä (ajurit) mikään ei suoranaisesti osoita sitä (rautaeroon viittaava ero koodissa tms)?
Vaan kyseessä on oletus, joka perustuu siihen että käytännöt pysyy samana kuin tähän asti?
Kyllä, se perustuu oletukseen että listaukseen missä listataan nimenomaan eri siruja ei lisätä muita kuin eri siruja. Sekä noihin edellä mainittuihin muihin syihin.
 
Ja ne Controllin tasoiset RT-setit ovat juurikin niitä "valikoituja ja optimoituja RT efektejä".

Missä kohtaa videota se tuollaista sanoo? Itse en ainakaan siitä alussa missä se siitä resoluutiosta ja pyörimisestä puhuu löydä mitään mainintaa "selvästi alle 60 FPS:stä" tai mistään muustakaan vastaavasta, sen sijaan se sanoo "The Xbox Series X here is rendering the hardest to run raytracing workload there is at interactive FPS at 1080p"


Kyllä, se perustuu oletukseen että listaukseen missä listataan nimenomaan eri siruja ei lisätä muita kuin eri siruja. Sekä noihin edellä mainittuihin muihin syihin.

No siinä on jo aika monta asiaa tehty RT:llä. Heijastukset, valaistus, varjot... Muissa peleissä on yleensä se 1 asia, mihin lisätty RT toteutus, kuten heijastukset tai valaistus tai varjot, mutta ei kaikkia. Poislukien nuo minecraft RTX ja quake rtx jotka on täysin RT:llo toteutettu.

Konsoleilla peleissä on hyvin todennäköisesti juuri joku 1 osa-alue, johon käytetään RT:ä ja ehkä vielä vähän alemmalla sample countilla vs PC.

No katsoppa se koko video vaikka. Ei sano juu ihan alussa.
 
Viimeksi muokattu:
En nyt muista mussa artikkelissa oli se heitto, että konsolipuolella nähdään ehkä jotain valikoituja ja oopimoituja RT efektejä, mutta siinä se.

Ja ainakin se minecraft dxr demo, mitä pyöriteltiin series x:llä siinä yhdessä Digital Foundryn videossa oli ilmeisesti selvästi alle 60 fps. 2080 Ti kuitenkin pääsee tuossa aika hyvin 60 FPS tuntumaan, eli ei siinä ainakaan ihan 2080Ti:n tasolle yltänyt. Loppujen lopuksi 2080Ti on aika tuhnu sekin RT suorituskyvyssä, joten jos ollaan vähän alle sen, niin ei sitä next gen konsolien RT tehoa voi vahvaksikaan sanoa.
Just näin, ihan vastaava teho kuin 2080ti jossain hemmetin konsolissa. 80CU ohjaimessa on 50% enemmän yksiköitä ja siten rt suorituskyky skaalautuu jonnekkin 3080 tasolle.

Missään en ole sanonut että se suorituskykytaso olisi vahva.
 
Just näin, ihan vastaava teho kuin 2080ti jossain hemmetin konsolissa. 80CU ohjaimessa on 50% enemmän yksiköitä ja siten rt suorituskyky skaalautuu jonnekkin 3080 tasolle.

Missään en ole sanonut että se suorituskykytaso olisi vahva.

Mutta kun se ei ole sillä tasolla siinä konsolissa vaan alle. Ainakaan tuossa minecraft RTX testissä. Se voi olla ehkä samalla tasolla kun 2080:ssä.

On kyllä aika epätodennäköistä, että enemmän "softalaskentaan" pohjautuva RDNA2:n RT toteutus olisi samalla tasolla 3080:n kanssa.

No senhän näkee varmasti vasta, kun AMD julkaisee tuotteen, mutta tällä hetkellä tiedossa olevien seikkojen pohjalta on todennäköisempää, että RT tehoissa jäädään jälkeen.
 
Mutta kun se ei ole sillä tasolla siinä konsolissa vaan alle. Ainakaan tuossa minecraft RTX testissä.
4k reso ja 30fps pyyhkii lattiaa 2080ti:llä, vai oonko kattonu vääriä testejä?

Edit: sekakäytöstä oon ihan samaa mieltä, että noin voimakkaasti shadereihin pohjaava toteutus ei tule olemaan yhtä nopea.
 
Ja ainakin se minecraft dxr demo, mitä pyöriteltiin series x:llä siinä yhdessä Digital Foundryn videossa oli ilmeisesti selvästi alle 60 fps. 2080 Ti kuitenkin pääsee tuossa aika hyvin 60 FPS tuntumaan, eli ei siinä ainakaan ihan 2080Ti:n tasolle yltänyt. Loppujen lopuksi 2080Ti on aika tuhnu sekin RT suorituskyvyssä, joten jos ollaan vähän alle sen, niin ei sitä next gen konsolien RT tehoa voi vahvaksikaan sanoa.

No jos sovitaan että se pyöri vaikka 45 siinä demossa joka kai on selvästi alle?

Ja se on saavutettu 52CU:lla ja 1800MHz kelloilla. Jos big navissa on 80CU:ta niin tuohon voidaan lisätä noin 54% ja jos big navin kellot on vaikka 2100 niin vielä 15% sen päälle. eli 45*1,54*1,15=79,7 ja jos 2080Ti pyörii 60 niin eroa big navin hyväksi noin 33%

Ja newsflash. Se 3080 RT teho vastaan 2080Ti ei MYÖSKÄÄN ole mikään hirmu iso, luokkaa 30-40% mitä laskeskelin siitä DF:n videolta käyttäen lähteenä TPU:n testejä. Pitää muistaa että kaikki vertailukelpoiset testit on tehty 2080 vs 3080. 2080Ti:n ei ole vertailtu vissiin missään muualla kuin dioissa epäsuorasti.
 
Jos yhtään katselit noita testituloksia mitä ne mainosti niin ei se yksiköiden määrän tuplaus suorituskyvyn puolella mitään taikoja tehnyt, "30 TFLOPS Ampere" (RTX 3080) on NVIDIAn esimerkkipeleissä ilman RT:tä 50 - 70 % nopeampi kuin "11 TFLOPS Turing" ja RT-esimerkkipeleissäkin jäädään johonkin <85% parannuksiin. Todennäköisimmin NVIDIA on siis törmännyt samaan ongelmaan mikä AMD:lla on ollut pitkään etenkin GCN:ssä - laskentavoimaa on mutta sitä ei saada hyödynnettyä eri syistä johtuen niin hyvin kuin teoreettiset luvut antaisivat ymmärtää.
Eli ei kannata pelkkiä TFLOPSeja ihmetellä, taaskaan.

Amperen 2xCUDA-ytimet on taas saatu tämän hetkisten tietojen valossa muuntamalla Turingin SM-yksiköiden INT & FP32 -yksiköt, mitkä laskettiin yhdeksi CUDA-ytimeksi, FP32 & FP32 -yksiköiksi, mikä lasketaan kahdeksi CUDA-ytimeksi, jolloin yhdessä SM-yksikössä on enemmän FP32-laskentavoimaa mutta muiden SM:n ja GPC:n yksiköiden määrä ei ole kasvanut samalla tapaa. Tästäkään ei automaattisesti voisi tietenkään tulkita, ettei sitä saada hyödynnettyä täysin, mutta jos liki kolminkertaisella teoreettisella laskentavoimalla saadaan valmistajan valitsemissa esimerkkipeleissä alle kaksinkertaisia parannuksia suorituskykyyn, on ihan selvää että siellä on merkittäviä uusia pullonkauloja, joita ei aiemmin ollut.


Turhan hätäisesti kirjoittelin sen kommentin. Tuo vaikuttaa todennäköiseltä. Eli aiemmin oli erikseen INT ja FP yksiköt ja Amperessa on vain yhdenlaisia yksiköitä jokta voi tehdä joko FP tai INT laskentaa ja näin ne voi kaikki laskea Cuda-ytimiksi?
Itse en sitä ole katsonut, mutta joku mainitsi DF:n videossa että 3000 sarjan kortilla oli isoja dippejä suorituskyvyssä 2000 sarjaan verrattuna, vaikka keskiarvot oli paljon korkeammat. Voisiko lie selittyä sillä että jos on pelkkää INT tai FP laskentaa suorituskykyä on reilusti Turingiin verrattuna, mutta kun tarvitaan molempia tasaisesti erot tasoittuu.

Kyllä 80CU RDNA2 pitäisi olla nopeampi kuin 68SM Ampere...

Kellotaajudethan AMD:llä tulee todennäköisesti olemaan huomattavasti kovemmat. Jos mennään vastaavalla 300W+ TDP:llä voi kellot olla hyvinkin 2.1-2.2GHz maastossa (PS5 kellot eikö ollu tuota luokkaa jo?)


Ei se mahdotonta olisi vaikka AMD olisi jopa 3090 edellä. (80CU vs. 82SM ja AMD:llä 200-400MHz korkeammat kellot)
 
Edellähän se on jos 2080ti pääsee vastaavaan vain DLSS päällä?

2080Ti pääsee kyllä minecraft RTX versiossa 60 fps lukemiin varsin hyvin ilman DLSS:n käyttöä, kun käyttää matalampia piirtoeäisyysasetuksia ja ei lataa mitään erityisen raskasta RTX esittely maailmaa. Kaotikin aiemmat kommentit 2080Ti:n riittämättömyyydestä 60 FPS:n ilma DLSS:ää liittyi juurikin noihin seikkoihin.
 
Turhan hätäisesti kirjoittelin sen kommentin. Tuo vaikuttaa todennäköiseltä. Eli aiemmin oli erikseen INT ja FP yksiköt ja Amperessa on vain yhdenlaisia yksiköitä jokta voi tehdä joko FP tai INT laskentaa ja näin ne voi kaikki laskea Cuda-ytimiksi?
Itse en sitä ole katsonut, mutta joku mainitsi DF:n videossa että 3000 sarjan kortilla oli isoja dippejä suorituskyvyssä 2000 sarjaan verrattuna, vaikka keskiarvot oli paljon korkeammat. Voisiko lie selittyä sillä että jos on pelkkää INT tai FP laskentaa suorituskykyä on reilusti Turingiin verrattuna, mutta kun tarvitaan molempia tasaisesti erot tasoittuu.
On siellä kahdenlaisia, toiset tekee FP32 ja toiset INT32 tai FP32, mutta koska molemmat pystyy siihen FP32 ne lasketaan molemmat CUDA-ytimiksi, kun Turingin INT-yksiköitä ei laskettu. Turing SM pystyy 16 FP32 + 16 INT32 per kellojakso, Ampere SM 32 FP32 tai 16 FP32 + 16 INT32
 
On kyllä aika epätodennäköistä, että enemmän "softalaskentaan" pohjautuva RDNA2:n RT toteutus olisi samalla tasolla 3080:n kanssa.

Ei se ole mikään enemmän softalaskentaan pohjautuva. Se on shadereihin lisätty ominaisuus. RTX kortit kun tekee pelkkää RT:tä niin cudat suunnilleen idlaa tekemättä juuri mitään kun taas Navissa ne shaderit on työllistettynä.

Turhan hätäisesti kirjoittelin sen kommentin. Tuo vaikuttaa todennäköiseltä. Eli aiemmin oli erikseen INT ja FP yksiköt ja Amperessa on vain yhdenlaisia yksiköitä jokta voi tehdä joko FP tai INT laskentaa ja näin ne voi kaikki laskea Cuda-ytimiksi?

Tai siis siellä on rinnakkain FP32 yksikkö ja FP32/INT32 yksikkö. Siellä on siis tavallaan tuplasti cudaa mutta se toteutuu ainoastaan jos kuorma on 100% FP32. Jops kuorma on 50% FP32 ja 50P INT32 niin se Amperen cuda toimii ihan samoin kuin Turing cuda. Eli pelkällä FP32 kuormalla Ampere teoriassa suorastaan lehtää, mutta heti kun sinne sekaan tulee INT32 niin alkaa sakkaamaan.

Kellotaajudethan AMD:llä tulee todennäköisesti olemaan huomattavasti kovemmat. Jos mennään vastaavalla 300W+ TDP:llä voi kellot olla hyvinkin 2.1-2.2GHz maastossa (PS5 kellot eikö ollu tuota luokkaa jo?)

Sellaisia arvioita on heitelty että konsoleissa noin 150W olisi budjetti GPU:lle. 150/36*80=333W eli 2,2GHz kellot voi olla big naville liikaa, mutta joku 2,1GHz voisi olla mahdollista.
 
Kuten tuossa jo yllä keskustelija oheesta huomautti, pidetäänpäs ne vertailut ja väännöt valmistajien välillä siellä omassa ketjussaan...
 
Ei se ole mikään enemmän softalaskentaan pohjautuva. Se on shadereihin lisätty ominaisuus. RTX kortit kun tekee pelkkää RT:tä niin cudat suunnilleen idlaa tekemättä juuri mitään kun taas Navissa ne shaderit on työllistettynä.

Niin jos tehdään puhdasta RT:tä, mitä ei todellakaan tulla tekemään vielä pariin generaatioon missään vähänkään graafisesti monimutkaisemmassa pelissä.

Kun käytetään sekaisin rasterointia ja RayTracingiä, niin RDNA2 on selvässä alakynnessä.
 
Niin jos tehdään puhdasta RT:tä, mitä ei todellakaan tulla tekemään vielä pariin generaatioon missään vähänkään graafisesti monimutkaisemmassa pelissä.

Kun käytetään sekaisin rasterointia ja RayTracingiä, niin RDNA2 on selvässä alakynnessä.
Ei välttämättä. voi olla myös jos säteenseurantaa ei tarvita älyttömästi, vapautuu suorituskykyä perinteiseen rasterointiin.

Tilannehan on se että TÄLLÄ HETKELLÄ ei ole juurikaan tietoa bignavin suorituskyvystä ja sen mukautumisesta erilaisille kuormille, ja täällä yksi leiri huutaa kuinka Ampere pesee Big navilla lattia.

@Kaotik :aa lainaten

Big navin suorituskyky voi olla parempi, yhtähyvä tai heikompi.
 
Halutessaan AMD voi kilpailla kaikkia Ampere kortteja vastaan.

AMD on historiassa yleensä laittanut kortteihinsa enemmän muistia kuin Nvidia.

Esim seuraavat on mahdollisia:
3070 vastaan 16GB GDDR6 muisteilla.
3080 vastaan ~60-70CU kortti 16GB HBM2e muisteilla
3090 vastaan voi olla vaikka 80+CU kortti 32GB HBM2e muisteilla...
 
Halutessaan AMD voi kilpailla kaikkia Ampere kortteja vastaan.

AMD on historiassa yleensä laittanut kortteihinsa enemmän muistia kuin Nvidia.

Esim seuraavat on mahdollisia:
3070 vastaan 16GB GDDR6 muisteilla.
3080 vastaan ~60-70CU kortti 16GB HBM2e muisteilla
3090 vastaan voi olla vaikka 80+CU kortti 32GB HBM2e muisteilla...
Se HBM(2e)-muisti on muuttunut kysymysmerkiksi, alkuperäinen Linux-päivitys saattoi olla väärää kopiopastaa toisesta piiristä placeholderiksi tms, sittemmin on tullut muita päivityksiä mitkä viittaavat GDDR6-muisteihin. Saa nähdä mitä sieltä oikein nyt sitten tulee :D
 
Nyt kun nvidian 3000 sarjasta on tietoja jo vähän saatavilla laskeskelin huvikseen kuinka mahdoton tehtävä AMD:n on vastata.
AMD on itse puhunut +50% perf-per-watt parannuksesta RDNA - RDNA2
Tämän perusteella TPU databasea hyväksi käyttäen
5700xt = 92,6% 2070s nopeudesta
mahdollinen 6700xt (5700xt +50%) = 139% 2070s nopeudesta
joka näyttäisi olevan oletettu 3070 nopeus
tämä olisi siis amd 225W kortti
eli perf/w olisi kutakuinkin identtinen 3070 kanssa.
Vastaavasti n. 300W oltaisiin tasoissa 3080 kanssa.
Kyseessä on siis vain suuntaa antavat laskelmat.
1599502252693.png
 
Nyt kun nvidian 3000 sarjasta on tietoja jo vähän saatavilla laskeskelin huvikseen kuinka mahdoton tehtävä AMD:n on vastata.
AMD on itse puhunut +50% perf-per-watt parannuksesta RDNA - RDNA2
Tämän perusteella TPU databasea hyväksi käyttäen
5700xt = 92,6% 2070s nopeudesta
mahdollinen 6700xt (5700xt +50%) = 139% 2070s nopeudesta
joka näyttäisi olevan oletettu 3070 nopeus
tämä olisi siis amd 225W kortti
eli perf/w olisi kutakuinkin identtinen 3070 kanssa.
Vastaavasti n. 300W oltaisiin tasoissa 3080 kanssa.
Kyseessä on siis vain suuntaa antavat laskelmat.
1599502252693.png

Tuonkin laskun tulos riippuu ihan siitä että mikä RDNA kortti otetaan käsittelyyn
Vaikka 5600XT Red Devil keskikulutus TPU testissä 147W.

Testin mukaan 2080 Super on 50% nopeampi, eli RDNA2 olisi saman tehoinen kuin 2080Super 147W kulutuksella.
300W kulutuksella oltaisiin jo 100% nopeampia kuin 2080 Super.
 
Milloinkas nämä AMD:n kortit olisivat tulossa ulos huhujen mukaan? En ole seurannut yhtään, 3070 on tällä hetkellä lähdössä ostoskoriin. Toki jos AMD tarjoaa vastaavaa, niin katsotaan sekin kortti.

Jotain lokakuun huhuja olen kuullut, mutta ei taida olla mitään parempaakaan tietoa?
 
Milloinkas nämä AMD:n kortit olisivat tulossa ulos huhujen mukaan? En ole seurannut yhtään, 3070 on tällä hetkellä lähdössä ostoskoriin. Toki jos AMD tarjoaa vastaavaa, niin katsotaan sekin kortti.
Varmasti tarjoaa vastaavaa mutta voin veikata että jos et osta heti ku Lisää ostoskoriin -nappi ilmestyy painettavaksi valitsemassasi kaupassa niin tiukkaa tekee että jouluksi saat mitäään korttia. Niin hirveät RTX psykoosit menossa ihmisillä. Ja ku uudet AMD:tki on DXR yhteensopivia niin kaikkien pitää saada uus ja hieno kortti, jommasta kummasta leiristä.
 
Tuonkin laskun tulos riippuu ihan siitä että mikä RDNA kortti otetaan käsittelyyn
Vaikka 5600XT Red Devil keskikulutus TPU testissä 147W.

Testin mukaan 2080 Super on 50% nopeampi, eli RDNA2 olisi saman tehoinen kuin 2080Super 147W kulutuksella.
300W kulutuksella oltaisiin jo 100% nopeampia kuin 2080 Super.
Nuo perf/w jutut ovat sellaisia miinoja, ettei välttämättä kannata niiden pohjilta tehdä vielä mitään johtopäätöksiä. Niitä voi tulkita aivan miten tahansa, kuten vaikka että uusi kortti kuluttaisi x% vähemmän kuin vanha vastaavalla suorituskyvyllä. Sitten kun siitä aletaankin menemään ylöspäin, niin tilanne voi muuttua.

Mitä konsoleihin tulee, niin ei ole täyttä varmuutta kuinka lähellä ne ovat RDNA2 kortteja. PS5:n julkaisun yhteydessä sai sellaisen kuvan, että ei välttämättä ole täysin yhtenevä. Voisi myös kuvitella, että Xboxin kellot ovat laitettu juurikin niin, että kulutus on optimaalinen. Siitä ylöspäin kulutus voi alkaa sitten kasvamaan aika reippaasti. Mutta sen näkee sitten.

Joka tapauksessa AMD:n olisi kyllä hyvä saada vehkeensä ulos, koska väki ostaa kumminkin täyttä häkää kortteja, jotka ovat saatavilla.
 
GCN tuossa kuvassa on Vega 64 ja RDNA taas 5700 XT, RDNA2-mallista ei ole vielä tietoa ja perustuu tietenkin sen hetkisiin AMD:n (perusteltavissa oleviin) oletuksiin, mihin voi vielä vaikuttaa ennen julkaisua tehtävät säädöt. Testipeli on Division 2 Ultra-asetuksilla 1440p-resoluutiolla.
 
Tämä päivitys on kyllä aika meh...



"We are on different schedules that's all. It's not like this is a race that everyone starts on the same day. We each have our own schedules and we are each working hard to meet them. In the meantime there's a lot of interest so we are going to share what we can when we can."

Kysehän ei ole siitä, että kaikki aloittaisi samanaikaisesti mutta kyllä tarkoitus olisi olla maalissa ensimmäisenä.

Nvidialle propsit siitä, että 0 mainintaa koskien AMD:ta koko RTX 30 -sarjan esittelyssä.

Tätä on johtajuus, tehdään eikä odoteta vastustajan peliliikkeitä ja yritetä pelata jotain kissa&hiiri leikkejä.

Nyt tarvittaisiin kyllä hieman enemmän kun jotain Fortniten easter eggiä, toisella puolella tuotejulkistus tehty, tekniset tiedot, Reddit AMA, arvostelut saa julkaista viikon päästä... Ja ainakin pieni osa saa tuotteen ihan käteensä.

Itselläni RX5700 XT johon ollut tyytyväinen, mutta koska 2v ei ole mitään mielenkiintoista tapahtunut niin kyllä hieman maistuisi kantaa uusi 3080 kotiin.

Vaikea perustella miksi odottaisi AMD:ta kun selkeästi eivät halua kiirehtiä julkaisun kanssa.
 
Kysehän ei ole siitä, että kaikki aloittaisi samanaikaisesti mutta kyllä tarkoitus olisi olla maalissa ensimmäisenä.
Ei, vaan tarkoitus on olla maalissa silloin kun on suunniteltu omien aikataulujen mukaisesti.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 365
Viestejä
4 493 078
Jäsenet
74 195
Uusin jäsen
J2323

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom