Mielestäni en ole vihjannut yhtään minnekkään päin enkä mistään.
Koomista on mielestäni että tuotteen X valmistaja tarjoaa tuotteitaan VESIJÄÄHDYTYKSELLÄ!
Tiedän, ja tiedät itsekkin kyselemättä ettei ko. tuotteet ole viileitä, edes lämpimiä, vaan kuumia että valmistajan pitää nestemäisellä jäähdytyksellä varmistaa edes niiden toimivuus.
Tehoa kyllä tulee, oli kyseessä RX-näyttis tai TR18-prossu. Ko. jäähyn mukana tulo merkitsee vain että "älä poeka ilmalla, ei toimi".
Käytännössä sama kuin kuluttajien omat vesi-hommelit NV:lle tai Intelille. Ei näin, ei valmistajien pitäisi turvautua äärimmäisiin jäähyihin että laite toimii.
En näe mitään koomista siinä, että valmistaja x tarjoaa tuotteelleen "tehokkaan" jäähdytysratkaisun sen sijaan, että säästäisi viimeiseen penniin vakiojäädyttimestä valmistajan y tapaan, tai ei tarjoaisi jäähdytysratkaisua ollenkaan, niin ikään valmistaja y.
Hyvä, että olemme samaa mieltä siitä, että enemmän tehoa vaatii enemmän virtaa, vaikka perf/w olisi ~sama.
Samaa mieltä en kuitenkaan ole siitä, että 180W (tai joku suuri wattimäärä) on automaattisesti kuuma, se tarkoittaa vain, että virtaa kuluu huipputeholla. Loppujenlopuksi 180 W noin 380 mm^2 pinta-alalla on vain noin 0.47 W/mm^2. Esimerkiksi hieman kutiteltu
nVidia 1080 vie 219 W (koko kortti) jos tuosta ottaa muistit ja häviöt pois, ehkä 140-150 W itse piirille joka on 314 mm^2 -->~0.45 W/mm^2 ja tuota korttia pidetään hiljaisena ja viileänä ja tehokkaana. Pointtina siis, että pelkkä lämpöteho on surkea mittari. Edes kuumuudesta puhuttaessa.
Edellisen perusteella Threadripper tulee jäähtymään hyvin tehokkaalla ilmajäähyllä. Todennäköisesti vielä huomattavasti paremmin, kuin intelin vastineet, syynä mm. juotettu IHS.
Vesijäähdytys ei ole enää äärimmäinen jäähdytyskeino, tästä osoituksena AIO-buumi, lukuisat hybridijäähdyttimet näytönohjaimille, sekä valmiskoneiden saatavuus vesijäähdytyksellä. Vesijäähdytyksellä vaan saadaan siirrettyä lämpö pois pienehköltä pinta-alalta tehokkaammin, kuin kupari/heatpipe möhkäle -->saadaan sama kapasiteetti pienempään tilaan. Custom -vesijäähyihin AIO-jäähyjä ei voikaan oikein verrata, vaikka lopullinen tavoite voikin olla useimmiten sama (paljon jäähdytyskapasiteettia) ovat suunnittelun lähtökohdat usein täysin erilaiset (budjetti, ulkonäkö, erikoisvaatimukset)
Siis mitä vittua, mitkä trollailut? Tiedätkö mitä se edes tarkoittaa? Ai niin, ei saa AMD:tä kommentoida, punainen on toisille punaista. Olet varmaan Tampereelta?
Linkissäni on kolme eri lähdettä ympäri maailmaa saaduista tiedoista. Odotellaan kuukausi niin nähdään trollailinko MINÄ vai puhisitko vain tekemisen puutetta ilman sen parempaa tuntemusta, "koska mä voin syyttää toisia ilman mitään omaa infoa",
höyryissään vuotoja
voi sisältää AIO vesijäähyn.
K I U A S !!!
katetta punaiselle värille
piuhat punahehkussa
Tossa muutama syy
Itse aiheeseen: Ei kyllä hyvältä näytä FE:n energiatehokkuus, mutta jos muutaman viikon vielä jaksaisi venata pelaajien kortteja...