AMD-spekulaatioketju (RDNA:n ja CDNA:n tulevat sukupolvet)

Mitä merkitystä muistiväylän koolla ja muistityypillä on? Lopullinen suorituskyky on se, mikä merkitsee, eri kortit tarvitsevat eri määrän kaistaa ja Navi21:llä on tarvittaessa liki 2 Tt/s muistikaistaa cacheen missä on 4K:llakin keskimäärin 58% osumaprosentti.
Mitkään testit eivät ole osoittaneet tähän mennessä, että siltä loppuisi muistikaista kesken.

Kärjistävä rautalankamalli: Se että pistetään Pösöön F1:sen polttoaineensyöttö (muistiväylä) ja menovesi (muistityyppi) ei tee siitä Pösöstä sen nopeampaa, mutta se kun löpö (muisti) loppuu näkyy heti.

Ei mitään. Olikin vähän niinkuin vastaus tuohon muistikokoon.

Mitä väliä sillä on onko näytönohjaimessa 256gb muistia vai 10gb jos käytännön eroapeleissä ei näy.

Onko joissain jotain tapausta jossa 3080 10gb muisti on loppunut kesken? Ghost recon wildlandsissä ehkä (joku asiasta mainitsi, mutta en itse ole revikkaa asiasta katsonut), mutta eikö tämä peli ollut muutenkin optimoitu päin persettä ja toimii yleisellä tasolla huonosti?
 
Mutta aivan samoin voi toisaalta sanoa muistin määrästäkin. Loppuuko se 10gb jossain peleissä jo pahasti? loppuuko tulevaisuudessa? kuka tietää? Lopulliseen suorituskykyyn toistaiseksi 10gb vs 16gb=ei mitään väliä. Ja jos olisi, niin kai 3090 keulisi ihan omia menojaan sitten.
Ei minun pointtini ollut mikään muu kuin se ettei noilla sinun esiintuomillasi seikoilla ole merkitystä samalla tapaa kuin muistin määrällä.
En tiedä onko sellaisia pelejä vielä missä loppuu, mutta sellaisia taatusti tulee. Se on sitten toinen asia tuleeko niitä sinä aikana, kun 3080 on relevantti suorituskyvyltään.

Ei mitään. Olikin vähän niinkuin vastaus tuohon muistikokoon.

Mitä väliä sillä on onko näytönohjaimessa 256gb muistia vai 10gb jos käytännön eroapeleissä ei näy.

Onko joissain jotain tapausta jossa 3080 10gb muisti on loppunut kesken? Ghost recon wildlandsissä ehkä (joku asiasta mainitsi, mutta en itse ole revikkaa asiasta katsonut), mutta eikö tämä peli ollut muutenkin optimoitu päin persettä ja toimii yleisellä tasolla huonosti?
Kts yllä.
 
Vähän tässä kun on mutustellut tätä tilannetta ja lukenut revikoita niin vähän kahtia jakaantunut fiilis. Sinänsä hyvä että AMD on tuonut kilpailua vihdoin highendiin. Toisaalta heikko saatavuus molemmissa leireissä ja huonompi ominaisuusluettelo AMD:lla (DLSS, RTX Voice, OBS striimit) tekevät siitä vähemmän houkuttelevan. Hyvä asia tässä on se että nyt kun kerrankin on kilpailevia kortteja high endissä, se tarkoittaa sitä että hintakilpailua tulee tapahtumaan myös yläpään korteissa kunhan saatavuudet paranevat. Tämähän tilanne ei ole ollut viimeiseen 7 vuoteen. 290 radeon oli viimeinen AMD:n kilpailukykyinen high end kortti (oli itsellänikin pitkään käytössä ja hyvä kortti oli) ja on jo aikakin että high endissä alkaa tapahtumaan.

Osa porukasta epäili että launchihinnat tulevat olemaan halpoja. No eihän ne olleet kun käytännössä mistään ei saanut AMD:n antamalla suositushinnalla saanut 6800 xt:tä (680€). Ensi viikon keskiviikko tulee olemaan mielenkiintoinen koska silloin tulee myyntiin customeita (huhujen mukaan) moninkertaisesti nykyiseen määrään nähden. Jos hintataso tulee pysymään +800€-900€ paikkeilla niin pistää vähän mietityttämään tämän touhun järkevyyttä. Itse veikkaan että näiden korttien hinnat tulee tässä tapauksessa merkittävästi laskemaan seuraavien kuukausien aikana. Lisäksi todennäköisesti AMD:lta tulee saamaan myös pelibundleilla 6k sarjalaisia ostaessa joten taidan odottaa sinne asti jos AIB-hinnat lähentelee 800€ ensi keskiviikkona.
 
Mutta aivan samoin voi toisaalta sanoa muistin määrästäkin. Loppuuko se 10gb jossain peleissä jo pahasti? loppuuko tulevaisuudessa? kuka tietää? Lopulliseen suorituskykyyn toistaiseksi 10gb vs 16gb=ei mitään väliä. Ja jos olisi, niin kai 3090 keulisi ihan omia menojaan sitten.
Ei olekkaan tällä hetkellä merkitystä. Joitakin pelejä on jotka käyttää ~9GB muistia joten lähellä mennään... Isoa eroa tuossa ei tule olemaan myöhemminkään. Korkeintaan napsun laskee tekstuurien tarkkuutta jos loppuu muisti kesken.
Ja mitä tuohon kommenttiin tulee 3090:sta... Jos 10GB vs. 16GB olisi väliä, ei se tarkoita sitä että 16GB vs. 24GB olisi... Jos vaikka peli käyttää 11GB on sama löytyykö kortista 12GB,16GB vai 24GB.

Oman käyttötarpeen mukaanhan se kortti kannattaa valita. Jos on esim. tarvetta videon pakkaukselle on Nvidia parempi vaihtoehto.
 
Ei minun pointtini ollut mikään muu kuin se ettei noilla sinun esiintuomillasi seikoilla ole merkitystä samalla tapaa kuin muistin määrällä.
En tiedä onko sellaisia pelejä vielä missä loppuu, mutta sellaisia taatusti tulee. Se on sitten toinen asia tuleeko niitä sinä aikana, kun 3080 on relevantti suorituskyvyltään.


Kts yllä.

Samaa mieltä. Tämä olikin juuri pointtini.
 
Mutta aivan samoin voi toisaalta sanoa muistin määrästäkin. Loppuuko se 10gb jossain peleissä jo pahasti? loppuuko tulevaisuudessa? kuka tietää? Lopulliseen suorituskykyyn toistaiseksi 10gb vs 16gb=ei mitään väliä. Ja jos olisi, niin kai 3090 keulisi ihan omia menojaan sitten.
Ei ainkaan toistaiseksi ole vastaan tullut testejä 10Gb:n riittämättömyydestä ja 3-vuoden päästä 3080 tuskin edes jaksaa pelejä pyörittää 4k/60 ultra textuureilla.
 
Ei olekkaan tällä hetkellä merkitystä. Joitakin pelejä on jotka käyttää ~9GB muistia joten lähellä mennään... Isoa eroa tuossa ei tule olemaan myöhemminkään. Korkeintaan napsun laskee tekstuurien tarkkuutta jos loppuu muisti kesken.
Ja mitä tuohon kommenttiin tulee 3090:sta... Jos 10GB vs. 16GB olisi väliä, ei se tarkoita sitä että 16GB vs. 24GB olisi... Jos vaikka peli käyttää 11GB on sama löytyykö kortista 12GB,16GB vai 24GB.

Oman käyttötarpeen mukaanhan se kortti kannattaa valita. Jos on esim. tarvetta videon pakkaukselle on Nvidia parempi vaihtoehto.

Näinhän se on. Mutta jos kuvitellaan, että hinta ja saatavuus molemmilla korteilla olisi sama. Niin vaikea on nähdä mikä on se syy 6800XT ostolle, ellei juuri joku tietty yksittäinen ohjelma tai peli ole itselle tärkeä, jossa amd suoriutuu reilusti paremmin.

Jokainen tyylillään, mutta en minä ainakaan jaksa alkaa jossittelemaan kumpi on parempi kortti vuoden päästä. Se kuppi voi kallistua kumpaan suuntaan tahansa.
 
Onko tuo streamaaminen muka nykyään niin suosittua että kaikki näytönohjainta ostavat sitä tekevät? Olenko vain vanha kun en tiedä ketään joka tuota tekisi? Lähes joka toinen täällä ottaa esille NVenc, RTX Voice jne...
Itselle ainakaan noilla ei ole minkäänlaista käyttöä.
Nämä nyt teini-iässä olevat facebook-jäppiset elää mielestään julkista elämää eli kaikki on streamattava ja selffatava livenä katso niitä joku tai ei. Bigbrother elämää. Elämän joka hetki tulee tallentaa jos vaikka sitten vanhana haluaisi pikakelata koko elämänsä läpi, kirjaimellisesti.
 
Nämä nyt teini-iässä olevat facebook-jäppiset elää mielestään julkista elämää eli kaikki on streamattava ja selffatava livenä katso niitä joku tai ei. Bigbrother elämää. Elämän joka hetki tulee tallentaa jos vaikka sitten vanhana haluaisi pikakelata koko elämänsä läpi, kirjaimellisesti.
Minä ainakin streamaan steam pelit television näytölle, sillon kun pelailen ohjaimella pelejä. Nvidialla tietääksi toimii tämä paremmin. Tosin ei ole tietoa amd:n suorituskyvystä tältä osin.
 
Näinhän se on. Mutta jos kuvitellaan, että hinta ja saatavuus molemmilla korteilla olisi sama. Niin vaikea on nähdä mikä on se syy 6800XT ostolle, ellei juuri joku tietty yksittäinen ohjelma tai peli ole itselle tärkeä, jossa amd suoriutuu reilusti paremmin.

Jokainen tyylillään, mutta en minä ainakaan jaksa alkaa jossittelemaan kumpi on parempi kortti vuoden päästä. Se kuppi voi kallistua kumpaan suuntaan tahansa.

Ovat niin lähellä nopeudessa että syy voi olla mikä tahansa 6800XT ostolle. Muistin määrä tai vaikka enemmän miellyttävä kortin ulkonäkö. Kukaan ei tosiaan tiedä kumpi noista on vuoden päästä parempi. Tällä kertaa on niin erilaiset arkkitehtuurit että tuo voi mennä ihan miten päin vain. Todennäköistä jopa se että tulee rajujakin pelikohtaisia eroja näiden välillä olemaan.
 
Minä ainakin streamaan steam pelit television näytölle, sillon kun pelailen ohjaimella pelejä. Nvidialla tietääksi toimii tämä paremmin. Tosin ei ole tietoa amd:n suorituskyvystä tältä osin.

öööö siis. Kun en ole koskaan noita xbox/ps -virityksiä omistanut niin täytyy ihan kysyä että miksi sä streamaat kun voisit laittaa purkin HDMI:lla kiinni telkkaan? Streamissa on kuitenkin viive huomattavasti isompi vaikka ei tarttis edes ulkoverkon kautta dataa pyöräyttää.

Vai katotko sä itse päätteltä ja suuri yleisö seuraa sun peliä isolta ruudulta niinku urheilutapahtumana vai ... ?
 
öööö siis. Kun en ole koskaan noita xbox/ps -virityksiä omistanut niin täytyy ihan kysyä että miksi sä streamaat kun voisit laittaa purkin HDMI:lla kiinni telkkaan? Streamissa on kuitenkin viive huomattavasti isompi vaikka ei tarttis edes ulkoverkon kautta dataa pyöräyttää.

Vai katotko sä itse päätteltä ja suuri yleisö seuraa sun peliä isolta ruudulta niinku urheilutapahtumana vai ... ?

Juuri siksi, kun en halua vetää 20m hdmi kaapelia makkarista olohuoneeseen tv:lle. On siinä viivettä, pelaan sellaisia pelejä jossa se ei haittaa.

Tämä nyt oli vain tälläinen esimerkki muista streamaus mahdollisuuksista.
 
Ovat niin lähellä nopeudessa että syy voi olla mikä tahansa 6800XT ostolle. Muistin määrä tai vaikka enemmän miellyttävä kortin ulkonäkö. Kukaan ei tosiaan tiedä kumpi noista on vuoden päästä parempi. Tällä kertaa on niin erilaiset arkkitehtuurit että tuo voi mennä ihan miten päin vain. Todennäköistä jopa se että tulee rajujakin pelikohtaisia eroja näiden välillä olemaan.

Kyllä. Mutta jos on kaksi saman merkkistä, mallista, hintaista autoa. Sama suoritus kyky. Toisessa parempi varustelutaso kuin toisessa. Niin miksi et ottaisi paremmin varusteltua autoa, vaikka kuinka siltä tuntuisi ettei sitä ilmastointia tarvitse? (Vinkkinä, se paremmin varusteltu on Nvidia).

Tuohon 10gb vs 16gb en jaksa enään ottaa edes kantaa. Se on vain perstuntuma ja mutuilua, kuinka paljon niillä on eroa lähi vuosien saatossa.
 
Minä ainakin streamaan steam pelit television näytölle, sillon kun pelailen ohjaimella pelejä. Nvidialla tietääksi toimii tämä paremmin. Tosin ei ole tietoa amd:n suorituskyvystä tältä osin.
AMD:lla voit striimata vaikka netin yli puhelimeesi ja pelata sillä :)
En kyllä muista lukeneeni, että kummallakaan valmistajalla olisi mitään ongelmia ollut lähiverkkostriimailuissa
 
Onko tuo streamaaminen muka nykyään niin suosittua että kaikki näytönohjainta ostavat sitä tekevät? Olenko vain vanha kun en tiedä ketään joka tuota tekisi? Lähes joka toinen täällä ottaa esille NVenc, RTX Voice jne...
Itselle ainakaan noilla ei ole minkäänlaista käyttöä.
No tämä onkin tietotekniikkafoorumi, jossa pyörii harrastelijat yms., ei normaali jannua kiinnosta roikkua keskustelupalstoilla päivittelemässä näytönohjaimien ominaisuuksia.

Jos tarvitsee jotain ominaisuutta ja sitä ei ole tarjolla, niin minkäs teet.
 
Oman käyttötarpeen mukaanhan se kortti kannattaa valita. Jos on esim. tarvetta videon pakkaukselle on Nvidia parempi vaihtoehto.

No vähän riippuu. Jos ihan älyttömästi on sitä pakkaustarvetta niin Navi pieksee h265 encoodauksessa.
Yksi streami oli Turingilla nopeampi kuin Navilla mutta juju on siinä että Navi kykenee jauhamaan olikohan se jotain 7 streamiä samaan aikaan kun turing tukehtui kahteen. Eli jos siis on paljon eri videoita joita on encoodattavana niin voittajan valinta on Navi, sillä tulee valmista monta kertaa nopeammin kuin turingilla.
Eposwox tuota aikoinaan hehkutti, sitä en tiedä että onko jokin muuttunut sitten turingin, en ole ainakaan kuullut mitään.

Ilmeisesti Navissa on tuota h265 encode tehoa niin hitosti, koska google stagia.

Niin ja kyllä nvenc on pikkuisen parempi laadultaan, mutta ei se Navin h265 huono ole, paitsi kun mennään sinne jonnestream bitrate tasolle, silloin muistaakseni alkoi tulla enempi eroa nvencin hyväksi.
 
AMD:lla voit striimata vaikka netin yli puhelimeesi ja pelata sillä :)
En kyllä muista lukeneeni, että kummallakaan valmistajalla olisi mitään ongelmia ollut lähiverkkostriimailuissa
En mä ainakaan koskaan tuota ole saanut toimimaan. AMD softalla saa kyllä yhteyden niin puhelimeen, kuin mi box Android tv laitteeseen, mutta ruudunpäivitys on luokkaa yksi kuva kymmenessä sekunnissa. Eli käytännössä sama kuin ei saisi yhteyttä. Mi box ja tietokone vieläpä kaapelilla lähiverkossa.
 
Onko tuo streamaaminen muka nykyään niin suosittua että kaikki näytönohjainta ostavat sitä tekevät? Olenko vain vanha kun en tiedä ketään joka tuota tekisi? Lähes joka toinen täällä ottaa esille NVenc, RTX Voice jne...
Itselle ainakaan noilla ei ole minkäänlaista käyttöä.
Joo, olikohan tämä nyt "Kerro miksi sinäkään et osta RX 6800 näykkäriä" ketju. Ainakin vaikuttaa sellaiselta.
Eipä sinänsä haittaa. Refu 6900 XT houkuttelisi kun sille olisi blokkiakin tarjolla mutta järki yrittää kieltää.
 
Kyllä. Mutta jos on kaksi saman merkkistä, mallista, hintaista autoa. Sama suoritus kyky. Toisessa parempi varustelutaso kuin toisessa. Niin miksi et ottaisi paremmin varusteltua autoa, vaikka kuinka siltä tuntuisi ettei sitä ilmastointia tarvitse? (Vinkkinä, se paremmin varusteltu on Nvidia).

Tuohon 10gb vs 16gb en jaksa enään ottaa edes kantaa. Se on vain perstuntuma ja mutuilua, kuinka paljon niillä on eroa lähi vuosien saatossa.
Itselleni ainakin tuo muisti merkkaa enemmän kuin DLSS, nvenc taikka RTX voice. DLSS:ää en tulisi käyttämään koska haluan pelata natiiviresoluutiolla, en striimaa ja RTX voice oli kokeilussa RTX 2080:n kanssa, mutta loppujen lopuksi ei ollut mitään tarvetta sillekkään. Kumpaakaan merkkiä en fanita, vaan ostan sen mikä ominaisuuksien puolesta on itselleni parempi ja tällä hetkellä se on kallistumassa 6800 XT taikka 6900 XT puoleen. Ray tracingilla ei taas ole merkitystä tällä hetkellä, koska se syö liikaa suorituskykyä kaikilla korteilla. Ja autovertauksesta sen verran, että onhan tuossa toisessa paljon isompi peräkontti, mahtuu tavaraa huomattavasti enemmän kyytiin jos sille tulee tarve.
 
Itselleni ainakin tuo muisti merkkaa enemmän kuin DLSS, nvenc taikka RTX voice. DLSS:ää en tulisi käyttämään koska haluan pelata natiiviresoluutiolla, en striimaa ja RTX voice oli kokeilussa RTX 2080:n kanssa, mutta loppujen lopuksi ei ollut mitään tarvetta sillekkään. Kumpaakaan merkkiä en fanita, vaan ostan sen mikä ominaisuuksien puolesta on itselleni parempi ja tällä hetkellä se on kallistumassa 6800 XT taikka 6900 XT puoleen. Ray tracingilla ei taas ole merkitystä tällä hetkellä, koska se syö liikaa suorituskykyä kaikilla korteilla.

Ymmärrän.

Selvennykseksi. Itse haluaisin pitää enemmän ratukoista ja olisi kiva pitkästä aikaa saada full amd kokoonpano. 5900X löytyy jo koneesta.

Omasta mielestä tuo säteenseuranta on aika gimmick ominaisuus, enkä minäkään ole valmis puolittamaan suorituskykyä kuvanlaadun sijaan.

Dls 2.0 sen sijaan kuulostaa aika pätevältä toteutukselta.

Vaikka itseäkin mietityttää 10gb muistin riittävyys tulevaisuudessa, niin järki silti sanoo että on turha koittaa ennustaa tulevaa sillä saralla. Jos oikein kusisesti käy ja pelit alkavat puolenvuoden päästä haukkaamaan +12gb muistia parhailla asetuksilla, niin aina voi päivittää toiseen pienellä välirahalla.
 
Vaikka itseäkin mietityttää 10gb muistin riittävyys tulevaisuudessa, niin järki silti sanoo että on turha koittaa ennustaa tulevaa sillä saralla. Jos oikein kusisesti käy ja pelit alkavat puolenvuoden päästä haukkaamaan +12gb muistia parhailla asetuksilla, niin aina voi päivittää toiseen pienellä välirahalla.

Mitä enemmän nopeaa näyttöohjainmuistia, sitä parempi. Ehdottomasti.

Softaan perustuvia ominaisuuksia (DLSS, ...) voi valmistaja lisäillä ajureihinsa "määrättömästi", mutta jos muisti loppuu kesken niin sitä ei voi ohjelmoida lisää. Softaa voi lisäillä ja parannella määrättömästi mutta rautaa ei voi taikoa lisää siihen korttiin. Täytyy sitten vaihtaa korttia.

Ja, jos näyttömuistia on omaan käyttöön nähden "liikaa" voi sitä aina käyttää vaikka RAM-asemana.

Mielestäni paljon parempi jos muistia on enemmän kun että on "turhia" gimmickeja.
 
6800 on 16 gigaa. 6900 xt on 16 gigaa.

Varmaan on täydellinen määrä muistia kummassakin, vaikka noiden tehoerot ovat aika suuret. Enkä nyt puhu tuotannollisista tai kaupallisista peruisteista miten tuohon on päädytty, koska ne voivat hyvin olla kohdallaan, vaan ihan vaan siitä että mikä on tarpeeksi, liian vähän tai liikaa näyttömuistia.
 
Mitä enemmän nopeaa näyttöohjainmuistia, sitä parempi. Ehdottomasti.

Softaan perustuvia ominaisuuksia (DLSS, ...) voi valmistaja lisäillä ajureihinsa "määrättömästi", mutta jos muisti loppuu kesken niin sitä ei voi ohjelmoida lisää. Softaa voi lisäillä ja parannella määrättömästi mutta rautaa ei voi taikoa lisää siihen korttiin. Täytyy sitten vaihtaa korttia.

Ja, jos näyttömuistia on omaan käyttöön nähden "liikaa" voi sitä aina käyttää vaikka RAM-asemana.

Mielestäni paljon parempi jos muistia on enemmän kun että on "turhia" gimmickeja.

Niin. No mutta kun niitä "softaan perustuvia ominaisuuksia" ei ole. Turha tehdä ostopäätöstä sen turvin, että ehkä niitä joskus tulee.

Tuosta muistimäärän tarpeellisuudesta voidaan olla montaa mieltä. Tällä hetkellähän 6800 XT myy nimenomaan parempana 1440p korttina, jossa muistimäärän merkitys on paljon vähäisempi kuin 4k.
Iigorin labra on sitä mieltä, että 6800 XT:n muistikaista jo nyt ahistaa liikaa, jonka takia 3080 menee edelle 4k:ssa.

 
Tuosta muistimäärän tarpeellisuudesta voidaan olla montaa mieltä. Tällä hetkellähän 6800 XT myy nimenomaan parempana 1440p korttina, jossa muistimäärän merkitys on paljon vähäisempi kuin 4k.
Iigorin labra on sitä mieltä, että 6800 XT:n muistikaista jo nyt ahistaa liikaa, jonka takia 3080 menee edelle 4k:ssa.

Muistikaista ja muistimäärä on kaksi eri asiaa. Se että radeoneissa muistikaista ahistaa ei tarkoita että siinä olisi liikaa tai liian vähän muistia. Vaihtoehtona olis tuolla muistikaistalla on 8, 16 tai 32GB muistia niin mitä luulet että onko valittu oikein vai väärin?
Sillä kortilla voidaan tehdä muutakin kuin pelata ja jossain muussa käytössä se muistimäärä voi tulla paljon paremmin tarpeeseen.

Se että onko igorin veikkailut tuosta kaistasta oikein niin ittellä toki on myös epäilys että kaista alkaa 4K:lla ahistaa mutta se voi myös johtua ihan siitäkin että 3000 sarja pääsee paremmin hyödyntämään suurta cuda määrää 4K:lla jonka takia eroa alkaa syntymään nvidian eduksi.
 
Navi 22 eli 6700 olisi tulossa tammikuussa. Kaipa sellainenkin kelpaisi, jos huono saatavuus ja myyjien riistohinnoittelu jatkuu.
 
kaista alkaa 4K:lla ahistaa mutta se voi myös johtua ihan siitäkin että 3000 sarja pääsee paremmin hyödyntämään suurta cuda määrää 4K:lla jonka takia eroa alkaa syntymään nvidian eduksi.

Jotain aavistusta tuosta saadaan varmaan kun 6900 testejä ajellaan.
 
Jotain aavistusta tuosta saadaan varmaan kun 6900 testejä ajellaan.

Computerbase testaili tuota muistiylikellotuksella. 7.5% lisää muistikaistaa tuotti 1% teholisän. Se perusteella cache riittää yhä, mutta Amperen arkkitehtuuri vain vaikuttaa sille, ettei se saa ytimiään hyödynnettyä matalilla resoilla ja siksi se fp32/int32 konffi alkaa toimia resoluution noustessa paremmin.
 
Computerbase testaili tuota muistiylikellotuksella. 7.5% lisää muistikaistaa tuotti 1% teholisän. Se perusteella cache riittää yhä, mutta Amperen arkkitehtuuri vain vaikuttaa sille, ettei se saa ytimiään hyödynnettyä matalilla resoilla ja siksi se fp32/int32 konffi alkaa toimia resoluution noustessa paremmin.

Jeps. Eikös se huomattu jo ennen radeoneitten julkaisua että ampere ei toimi niin hyvin 1080p ja 1440p resoilla, sen takia en igorin tulkintaa ihan pureksimatta alkanut nielemään.
 
Muistikaista ja muistimäärä on kaksi eri asiaa. Se että radeoneissa muistikaista ahistaa ei tarkoita että siinä olisi liikaa tai liian vähän muistia.

Ei, vaan se tarkoittaa sitä että siinä on liian vähän välimuistia.

Resoluution kasvaessa välimuistin osumatarkkuus huononee, ja DRAMiin tehtävien accessien määrä kasvaa ylilineaarisesti
 
Mitä enemmän nopeaa näyttöohjainmuistia, sitä parempi. Ehdottomasti.

Se, että enemmän nopeampaa muistia on parempi on, itsestäänselvyys, mutta kun on monta muutakin asiaa joissa enemmän ja nopeammin on parempi, eikä kaikkea voi aina saada.

Pitää sen sijaan tehdä järkevät kompromissit, eikä keskittyä johonkin YHTEEN asiaan että JUURI TÄTÄ YHTÄ ASIAA HALUAN HIRVEÄSTI.

Softaan perustuvia ominaisuuksia (DLSS, ...) voi valmistaja lisäillä ajureihinsa "määrättömästi", mutta jos muisti loppuu kesken niin sitä ei voi ohjelmoida lisää.

Softalla voi tehdä vaikka mitä sen eteen että muisti ei lopu kesken:

1) Muistissa olevaa dataa voi pakata. Näytönohjaimella pääasiassa käsitellään kuvadataa joka pakkaantuu hyvällä pakkaussuhteella joko ihan häviöttömänä ja erinomaisella pakkaussuhteella jos sallitaan pieni häviö.
2) Muistia voi allokoida fiksummin, esim.
2a) Käytetään nollasivuja ja tehdään copy on writeä
2b) Ei siirretä kerralla koko tekstuuria koneen keskusmuistista näyttikselle vaan vain ne osat siitä, mitä oikeasti tarvitaan
3) Laotaan pienempi määrä warppeja(work grouppeja, säikeitä)/ydin kerrallaan, tällöin niiden tilapäisdataa on yhteensä vähemmän. Tämä voi toki sitten tarkoittaa laskentayksiköiden huonompaa utilisaatiota, kun joku stallaa, ei löytykään toista work grouppia jota suorittaa.
4) Ei vaan tuhlata muistia turhiin asioihin, aika usein muistia käytetään turhuuksiin.
 
Vaikka itseäkin mietityttää 10gb muistin riittävyys tulevaisuudessa, niin järki silti sanoo että on turha koittaa ennustaa tulevaa sillä saralla. Jos oikein kusisesti käy ja pelit alkavat puolenvuoden päästä haukkaamaan +12gb muistia parhailla asetuksilla, niin aina voi päivittää toiseen pienellä välirahalla.

Se 10 GiB tulee riittämään kaikkeen järkevään pelaamiseen oikein kivalla kuvanlaadulla oikein riittävästi moneksi vuodeksi.

Sen sijaan jos on suhteellisuudentajuton "kaikki nupit on pakko olla kaakosssa"-idiootti, voi se jollain pelillä loppua kesken, kun joihikin peleihin lisätään joku "supertarkkojen tekstuurien moodi" jota ei ilman suurennuslasilla tutkimista kuitenkaan erota siitä moodista missä kaikki mahtuu hyvin sinne 10 gigaan.
 
Softalla voi tehdä vaikka mitä sen eteen että muisti ei lopu kesken:

Se että softalla voi tehdä mitä vaan sen eteen ettei muisti lopu on itsestäänselvyys. Mutta kyse ei olekaan tekemisestä vaan sen "hinnasta" prosessoriteholle ja kaistan käytölle.

1) Pakkaaminen/purkaminen vie sekä prosessorin kellonaikaa että data siirto vie kaistaa kun dataa puretaan ja siirretään/tallennetaan
2) Muistin fiksumpi allokointi vie softan tekemisessä ohjelmointiaikaa tai käyttiksen tulee olla fiksumpi, ja jos esim. pelejä tehdään niin joskus ohjelmointiin käytettävällä optimointiajalla ja, käytettävällä kehitystyökalulla ei saavuteta haluttua hyötyä ja joudutaan tekemään asioita "käsin" ja se maksaa aikaa ja rahaa.
3) Siis nimenomaan laskentayksikön heikompi utilisaatio vie aikaa muilta prosesseilta joka näkyy jossakin (esim. fps tai prossun kuorma)
4) Muistioptimointi tottakai on tärkeää mutta sen toteuttaminen vaatii enemmän käsityötä ja on helpompi/nopeampi/halvempi vetää mutkat suoraksi esim. jos releasessa on deadline tiukalla.
5) Varmaan sellaisessa standardissa paketissa (xbox/ps) jossa resurssi on vielä rajatummat kun PC:ssä voidaan optimoida paremmin, mutta ympäristö on myös samalla vähemmän heterogeeninen.

Ei tietenkään tässä tapauksessa 16Gb ole KESKITYTTY PELKÄSTÄÄN MUISTIIN MUTTA SE ON BONUS, kirsikka hyvässä kakussa. Miksi sitä ei laittaisi enemmän jos siihen on mahdollisuus ja se saadaan kilpailijaa edullisempana kokonaisuutena?!? Se ei ole pelkästään tekniikan vuoksi vaan se on kilpailuetu. Myyntiargumentti.

Se 10 GiB tulee riittämään kaikkeen järkevään pelaamiseen oikein kivalla kuvanlaadulla oikein riittävästi moneksi vuodeksi.

Voisitko määritellä järkevän pelaamisen?

Merkittävän suuri osa pelaajista nauttii myös grafiikan tasosta ja efekteistä eikä pelkästään 1000hz actionista jossa pelataan vain 0.1-0.2s reaktioilla eikä "aivoilla". "Kaikki nupit kaakossa" on nimenomaan esteettisestä pelistä nauttijoiden kategoria. Action-Jackson-tyypit ei edes oikeasti pysty nopean pelin liikkeen aiheuttaman tunnelinäön takia näkemään efektejä oman hyvin pienen fokusalueensa ulkopuolella. Siihen vain ei ihmisaivo pysty.
 
Viimeksi muokattu:
Voisitko määritellä järkevän pelaamisen?

"Järkevä pelaaminen" on sitä, että pyritään nauttimaan siitä pelaamisesta eikä
1) tuijoteta pelkkää FPS-mittaria
2) lukita asetuksia kaakkoon ihan vaan itseisarvona.

Merkittävän suuri osa pelaajista nauttii myös grafiikan tasosta ja efekteistä eikä pelkästään 1000hz actionista jossa pelataan vain 0.1-0.2s reaktioilla eikä "aivoilla". "Kaikki nupit kaakossa" on nimenomaan esteettisestä pelistä nauttijoiden kategoria. Action-Jackson-tyypit ei edes oikeasti pysty nopean pelin liikkeen aiheuttaman tunnelinäön takia näkemään efektejä oman hyvin pienen fokusalueensa ulkopuolella. Siihen vain ei ihmisaivo pysty.

Tuo ei nyt liittynyt yhtään siihen mistä puhuin. Ihan olkiukon pieksentää.

Pitää ilmeisesti vääntää lisää rautalankaa, kun ei mene perille.

Oletetaan esim. tilanne, että meillä on aluksi peli, joka aluksi näyttää oikein kauniilta ja pyörii näytönohjaimella X todella hyvin.

Näytönohjaimen X omistajat nauttivat tämän pelin pelaamisesta.

Sitten siihen tulee pelimoottoriin päivitys, joka lisää siihen jonkun uuden ominaisuuden, joka näytönohjaimella X ei pyöri kunnolla, mutta päivitys ei vaikuta yhtään pelin nopeuteen eikä grafiikan laatuun jos ominaisuus on kytketty pois päältä.

Yhtäkkiä aiemmin oikein kauniilta näyttänyt ja todella hyvin pyörinyt peli muuttuu pelikelvottomaksi ihmisillä, jotka A) omistavat tämän näyttiksen sekä B) omaavat asenteen, että kaikki nupit pitää olla kaakossa.
 
Ei, vaan se tarkoittaa sitä että siinä on liian vähän välimuistia.

Tästä ei ole vielä mitään konkreettisia todisteita. Pikemminkin näyttäisi siltä että eroa alkaa tulla 4K:lla nvidian hyväksi sen takia että se nvidia pystyy siellä 4K resolla hyödyntämään sitä suurta ydin etuaan.
Muistin kellotus kun ei ole vaikuttanut radeonien kulkuun juuri laisinkaan niin mielestäni se on aika vahva merkki siitä että se välimuisti ei lopu kesken.
 
Tästä ei ole vielä mitään konkreettisia todisteita. Pikemminkin näyttäisi siltä että eroa alkaa tulla 4K:lla nvidian hyväksi sen takia että se nvidia pystyy siellä 4K resolla hyödyntämään sitä suurta ydin etuaan.
Muistin kellotus kun ei ole vaikuttanut radeonien kulkuun juuri laisinkaan niin mielestäni se on aika vahva merkki siitä että se välimuisti ei lopu kesken.

Juuri viime yönä julkaistusta artikkelista


kaotik/io-techin artikkeli sanoi:
Yhtiön testien mukaan 128 Mt:n L3-tason välimuistin osumaprosentti olisi Full HD -resoluutiolla noin 80 %, 1440p-resoluutiolla vajaat 75 % ja 4K-resoluuutiolla keskimäärin 58 %. Suurempi välimuisti nostaisi osumaprosenttia entisestään 4K-resoluutiolla, mutta parannukset 1440p- ja etenkin Full HD -resoluutioilla lisämuistista jäisivät marginaalisiksi.
 
Itse ainakin odottelen, miltä 6900XT:n suorituskykykin lopulta näyttää ja mahdollistahan on, että nVidia julkaisee sen kanssa kilpailemaan täysin avatun GA 102-piirin, jossa siis tuo vähäinen määrä lisää vielä shader/RT uniteja ja täysi muistikaista, vaikka ainakaan ensimmäiset huhut 3080Ti:stä eivät tuota ajatusta tue. Voi kuitenkin olla, että tuo olisi paremmin mahdollista, mikäli GPU:t valmistettaisiin TSMC:n 7nm:n prosessilla Samsungin 8nm:n sijaan, kun ainakaan AMD:n 6900XT ei ilmeisesti ole millään lailla kastroitu (toisin kuin esim. 3090).
 
Aika epätodennäköistä, että 10 GB loppuisi kesken jos pelaa 1440p resoluutiolla.
 
Aika epätodennäköistä, että 10 GB loppuisi kesken jos pelaa 1440p resoluutiolla.

Eikö resoluutiota enemmän vaikuta lopulta se, että saadaan suuriresoluutioisia tekstuureja näytönohjaimen muistiin? Eihän ainakaan frame buffer nyt aivan hirveästi lopulta kasva, vaikka resoluutiota kasvatetaan.
 
Eikö resoluutiota enemmän vaikuta lopulta se, että saadaan suuriresoluutioisia tekstuureja näytönohjaimen muistiin? Eihän ainakaan frame buffer nyt aivan hirveästi lopulta kasva, vaikka resoluutiota kasvatetaan.

Teksturoinnissa käytetään MIP Mappingiä, jossa tekstuurista on aina monen eri resoluution versiot olemassa ja pyritään käytämään aina sitä versiota, joka parhaiten mätchää kooltaan niiden ruudun pikselien kanssa, jophon se mapataan => Suurempi resoluutio tarvii samoista tekstuureista myös suuremman resoluution versiot.

Mikäli tekstuureista on hyvin korkean resoluution versiot olemassa, pienillä resoluutioilla ne jää käyttämättä tai niitä käytettäisiin ainoastaan tilanteessa kun kamera(esim. pelaajan hahmo) menee hyvin lähelle sitä teksturoitua pintaa jolloin se teksturi näkyy suurempana => jotta kaikille ruutupikseleille riitää omat tekstuuripikselit, tarvii enemmän tekstuuriresoluutiota.


(Odotellaan sitten jossain vaiheessa sitä AMD-fanien seinääntuijotusvertailua jossa joko mitataan FPS-droppia pelaajan hahmon saapuessa tuijottamaan seinää läheltä (korkeiden resoluution tekstuureiden ollessa käytössä, ja kun tässä vaiheessa joudutaan nVidian pienemmällä muistilla ehkä hakemaan sen seinätekstuurin suurin versio keskusmuistista mutta AMDn suuremmalla muistilla ei, kun kaikki versiot mahtuu näyttiksen muistiin) tai valitetaan kun se seinän tekstuuri 10cm päästä tuijottaessa näyttää sumeammalta (kun korkean resoluution tekstuuri ei ole käytössä))
 
Viimeksi muokattu:
Monesti se tekstuurien laatu vain varsin merkittävässä roolissa miltä se peli näyttää, itse en esim. heti ensimmäisenä mielellään lähtisi tekstuureista karsimaan.

Höpöhöpö.

Geometrian tarkkuudella ja sillä miten valot, varjot ja heijastukset toimii on paljon enemmän merkitystä, kunhan tekstuureissa ei mennä johonkin todella alhaisiin tarkkuuksiin (joihin 8 tai 10 gigan muisti ei pakota).

Kun puhutaan tekstuurien laatuerosta monen gigan ja vielä useamman gigan välillä, ne tulee vastaan lähinnä tilanteessa että käytetään suurta resoluutiota ja mennään tuijottamaan jotain seinää läheltä.

Ja tämä on todellisen pelaamisen/pelinautinnon kannalta melko epärelevantti tilanne.
 
Huomautus - jätä nämä henkilökohtaisuuksiin menemiset kirjoittamatta
Ja tämä on todellisen pelaamisen/pelinautinnon kannalta melko epärelevantti tilanne.

No jos sun puusilmät ei tekstuurien eroja erota niin kivat sulle. Itse kyllä huomaan eron.
 
edit: siirretty vastaus muualle jonne se paremmin kuuluu:

 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 176
Viestejä
4 488 685
Jäsenet
74 164
Uusin jäsen
wesseli

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom