- Liittynyt
- 02.01.2017
- Viestejä
- 1 608
Jätän tämän vain tähän.
Jarfinin kommentit on parasta IOTech viihdettä
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Jätän tämän vain tähän.
No en nyt tiedä mikä tuosta tekee Nvidia-fanin, vertailussa on käytetty suomalaisten jälleenmyyjien hintoja.Niin kyllähän noissa paistaa selvästi nvidia-fani agenda läpi. Kukin tavallaan.
Olisihan se mukava jos hinnat olisivat samat kuin jenkkilässä, mutta näin ei valitettavasti ole.
Tuossa sinulle tarkempi taulukko julkaisuhinnoilla laskettuna.
KitGuru laskee koko koneen kulutuksia, TPU pelkästään näytönohjaimen.
Oon vähän eri mieltä, kun katsoo molempien korttivalmistajien lupaamia hintoja ja sitten vertaa sitä siihen mitä niistä saa oikeasti pulittaa, niin onhan tuossa vähän ilmaa välissäJytky tuli.
PC markkina on vihdoin taas kilpailullinen possujen ja näyttiksen osalta eikä jengin tarvitse maksaa ilmasta halutessaan parhaan.
Nythän sitä kirjaimellisesti maksetaan ilmasta, kun kummankaan leirin kortteja ei näy missäänJytky tuli.
PC markkina on vihdoin taas kilpailullinen possujen ja näyttiksen osalta eikä jengin tarvitse maksaa ilmasta halutessaan parhaan.
En tarkoita tätä hetkeä, kun mitään ei ole saatavilla kunnolla. Jengi ei ajattele napaansa pidemmälle..Nythän sitä kirjaimellisesti maksetaan ilmasta, kun kummankaan leirin kortteja ei näy missään
Se missä rdna2 oikeasti tulee loistamaan on kyllä peliläppärit, kaveriksi saavat laittaa vielä omat rytsölät. Tuolla puolen Nvidia on oikeasti pulassa tuolla selvästi heikommalla perf/W osallaan. Työpöydällä tehoilla ei niin ole merkitystä, mutta mobiili puoli on ihan eri maailma.
pelejä joissa valaistus on toteutettu kokonaan RT:llä saadaan odotella aika pitkään
Varmasti, miettien ihan sitä että kuka uskaltaisi julkaista pelin missä minimi vaatimus olisi RT näytönohjaimelta? Siihen menee vielä hetkisen aikaa koska pelintekijät (noh, suurin osa heistä) tahtovat pelin toimivan ns. "perunalla" koska siten se myy mahdollisimman paljon.
Pelit tehdään kuitenkin konsolien ehdoilla, ja se tarkoittaa että pelejä joissa valaistus on toteutettu kokonaan RT:llä saadaan odotella aika pitkään.
Toisaalta kuitenkin konsoleilla ilmeisesti tähdätään 30fps targettiin RT-peleissä, joten aika kovasti PC-raudan pitääkin olla edellä että saadaan se miellyttävä 60+ fps master race kokemus. Ja RT-efekteistä voi myöskin tehdä PC:llä sitten monimutkaisempia kuin konsoliversioissa, kuten Watch Dogsissa on jo nähty (mm. pidemmät piirtoetäisyydet heijastuksille).AMD:n heikko RT-suorituskyky on huono juttu raytracingin kannalta ylipäätään. Konsoleissa on RDNA2-pohjaiset GPU:t joiden teho on ehkä puolet Big Navista. Niillä ei kovin montaa sädettä seurata ennen kuin meno hyytyy. Pelit tehdään kuitenkin konsolien ehdoilla, ja se tarkoittaa että pelejä joissa valaistus on toteutettu kokonaan RT:llä saadaan odotella aika pitkään.
Softaratkaisuissa on todellakin kehittämisen varaa. Global illumination tästä hyvä esimerkki - ensimmäiset ratkaisut ovat olleet todella raskaita, mutta uusi, hyvin toisella tavalla toteutettu RTXGI on verrattain erittäin kevyt.Tuli myös sellainen mieleen että mitenköhän iso osa RT-suorituskyvystä (tai sen puutteesta) menee softan eikä raudan piikkiin? En ihmettelisi vaikka se tuosta nousisi ajan myötä.
Miksei mukamas nvidian korteissa potku riitä rtx päällä?Jep, mutta ei siihen riitä Nvidiankaan RT vielä. Nvidia on saanut RT ON FPS:ät ylös tuolla DLSS:llä, mutta sitä tuskin tulee jatkossakaan kaikkiin peleihin. Jo pelkästään nykyiset vesiputit ja materiaalien heijastukset kyykyttää Nvidiankin kortteja, joten sanoisin että tässä ollaan RT suhteen vielä aivan alkutaipaleella. Mutta jatkossahan peleistä tulee löytymään RT:lle laatuasetuksia, eli konsoleilla alhaisempaa ja PC:llä korkeampaa. Sikäli jos pelintekijöitä kiinnostaa, niin PC-raudasta pitäisi saada irti kaikki mitä lähtee.
Saa nähdä minkälainen se AMD ja Microsoftin "DLSS" tulee olemaan. Sitä ei tarvi opettaa supertietokoneille, joten pelituki voi tulla olemaan laajempi. Teknisestä toteutuksesta ei hirveästi ole varmoja tietoja hiiskuttu.
Koska se ei yksinkertaisesti riitä siihen että ne toteutettaisiin kokonaan RT:llä? Katso esimerkiksi miten ne yskii path tracetetussa (täysin RT:llä) Minecraftissa kun resoluutiota nostetaan vähänMiksei mukamas nvidian korteissa potku riitä rtx päällä?
Mikäs se "oma kortti" nyt tässä tapauksessa mahtaa olla? 3080? Ja 4K:lla FPS tippuukin sinne 35 FPS:n paikkeille.Quake II RTX jaksaa omalla kortilla 1440p vähän yli 70 FPS ja 1080 melkein 144. Tämä siis kaikki asetukset täysillä. Minecraftia en ole kokeillut
Mikäs se "oma kortti" nyt tässä tapauksessa mahtaa olla? 3080? Ja 4K:lla FPS tippuukin sinne 35 FPS:n paikkeille.
Tässä puhutaan myös 20 vuotta vanhasta pelistä, voisin noin hatusta heittämällä veikata, että moderni AAA-peli path tracetettuna olisi "vähän" raskaampi.
Ei varsinaisesti peli, mutta tuossa demotaan path tracingia 4k:na 60 FPS.
Kai nyt esim. prosessorin käyttöön vaikuttaa se, miten kortti peliä pyörittää?
En itseasiassa löytänyt minecraftin fps lukuja ihan vaan koska ei kiinnosta tuollainen peli, mutta tuosta amd korttien arvostelusta kun katselee niin p1440 fps huitelee 70-120. Entiä sinusta, mutta itselleni riittää enemmän kuin hyvin ja vaatimuksiltani varmasti edusta sitä suurinta 90% joukkoa.Koska se ei yksinkertaisesti riitä siihen että ne toteutettaisiin kokonaan RT:llä? Katso esimerkiksi miten ne yskii path tracetetussa (täysin RT:llä) Minecraftissa kun resoluutiota nostetaan vähän
Mutta nyt puhuttiinkin nimenomaan kokonaan RT:llä toteutetuista peleistä, jotka tuskin tulevat yleistymään vielä vähään aikaan. Nuo 1440p lukemat eivät siihen liity.En itseasiassa löytänyt minecraftin fps lukuja ihan vaan koska ei kiinnosta tuollainen peli, mutta tuosta amd korttien arvostelusta kun katselee niin p1440 fps huitelee 70-120. Entiä sinusta, mutta itselleni riittää enemmän kuin hyvin ja vaatimuksiltani varmasti edusta sitä suurinta 90% joukkoa.
Kuka niin puhui? Mutta juu aika monessa pelissä tuo RT vetään kuvan vaan liian kiiltäväksi. Mutta sitten kun on onnistuttu niin näyttää kyllä hemmetin hienolta.Mutta nyt puhuttiinkin nimenomaan kokonaan RT:llä toteutetuista peleistä, jotka tuskin tulevat yleistymään vielä vähään aikaan. Nuo 1440p lukemat eivät siihen liity.
Mutta se julkaisusta ostettu 6800 XT / 3080 on keväällä aivan yhtä valmis, kuin keväällä ostettu sama tuote. Ehkä hieman halvempi, mutta toisaalta käyttöikä on lyhyempi kun uudet kortit tulevat nopeammin.
Kyllä, mutta puoli vuotta myöhemmin ostettuna viimeiset 6kk joudut kärvistelemään "vanhan" kortin kanssa, kun naapurin Pekalla on jo uutta rautaa koneessa Itse ainakin nautin alkupään käyttökuukausista paljon enemmän kuin loppupään käytöstä.
Tuli myös sellainen mieleen että mitenköhän iso osa RT-suorituskyvystä (tai sen puutteesta) menee softan eikä raudan piikkiin? En ihmettelisi vaikka se tuosta nousisi ajan myötä.
Ihan kivoja kortteja mutta AMD:lla ei edelleenkään ole tarjota niitä muita herkkuja samalla mitalla. Ehkä ne sit jo seuraavassa sukupolvessa päivittävät mm. HW video enkooderin.
Joo no itse olen kyllä sillä mentaliteetilla liikenteessä että ostan mieluummin yhden kortin kuin kaksi. Mutta kukin tyylillään.Onneksi kaikki eivät ole liikenteessä mentaliteetilla että buffet pöydästä on saatava lautaselle ihan kaikkea, jos ei yhdelle lautaselle mahdu niin otetaan sitten toinenkin lautanen.
1 testin ja 1 pelin perusteella en ole vielä mitenkään vakuuttunut, varsinkin jos se avg fps on 3080:llä parempi. Itse kyllä näin puolueettomana kuluttajan toivoisin kattavia testejä tämän 10Gb vs 16Gb suhteen, niin saisi jotain helpotusta ostopäätöksen tekoon. Tällähetkellä omalla kohdalla tuo ylimääräinen 6Gb on ainut etu puoltamaan radeonia, kaikessa muussa nvidia vie voiton.Computerbase oli taas kerran tehnyt sen parhaan testin. Tulokset oli about samoja mitä muuallakin, mutta parhaalla tarkoitan sitä, että oli tehty paljon muutakin, kuin ne standardiajot.
- Ghost Reaconissa 10Gb muisti kävi pullonkaulaksi. Avaraget meni nvidialle, mutta:
"With the average FPS, the Radeon graphics cards do not fare well, the Radeon RX 6800 XT is 10 percent slower than the GeForce RTX 3080. In the percentile FPS, however, the Radeon RX 6800 XT suddenly performs 2 percent better - there the game's highest texture level will fit in 16GB of memory. "
Tällähetkellä omalla kohdalla tuo ylimääräinen 6Gb on ainut etu puoltamaan radeonia, kaikessa muussa nvidia vie voiton.
Siinä lukee ihan tarkoituksella omalla kohdalla. Minulla on julkaisupäivänä tilattu 739€ 3080 tuf arpa vetämässä ja pelaan pääsääntöisesti televisiolla 4k resolla ja sekin tuli päivitettyä LG:n CX. Ei näytä saavan 661,69€ mistään, eli toistaiseksi yhtä utopistinen hinnoittelu, kuin 3080 FE 739€.Täh? Oletko katsonut yhtään arvosteluja vielä?
Eroina on esim. monessa pelissä 1440P ja 1080P 6800XT voittaa tai on tasoissa 3090 kanssa ja on hinnaltaan huomattavasti halvempi. Koska mainitsit viestissäsi 3080 niin esim. täällä IO-techillä tehdyssä testissä keskimäärin 6800XT voittaa 1080p, 1440p JA 4K pelien nopeudessa (FPS) 3080. Myös hinta on halvempi (riippuuen toki mistä tilasi, jos suoraan AMD:lta 661,69€ tai jos esim. Jimm's:tä 749€.
Se missä Nvidia vie voiton on RT sekä muutama yksittäinen peli.
En tiedä missä maailmassa 4k resolla 6800xt vie 3090 tai edes 3080 kannattaa katsella testejä vähän muualtakin, niin näkö avartuu.Täh? Oletko katsonut yhtään arvosteluja vielä?
Eroina on esim. monessa pelissä 1440P ja 1080P 6800XT voittaa tai on tasoissa 3090 kanssa ja on hinnaltaan huomattavasti halvempi. Koska mainitsit viestissäsi 3080 niin esim. täällä IO-techillä tehdyssä testissä keskimäärin 6800XT voittaa 1080p, 1440p JA 4K pelien nopeudessa (FPS) 3080. Myös hinta on halvempi (riippuuen toki mistä tilasi, jos suoraan AMD:lta 661,69€ tai jos esim. Jimm's:tä 749€.
Se missä Nvidia vie voiton on RT sekä muutama yksittäinen peli.
En tiedä missä maailmassa 4k resolla 6800xt vie 3090 tai edes 3080 kannattaa katsella testejä vähän muualtakin, niin näkö avartuu.
Yleisesti kannattaa aina katsoa USEITA testejä kukaan yksittäinen henkilö ei ole mikään jumala. Heti kun otat esim. Techpowerup jossa paaljon enemmän pelejä niin homma edelleen tasainen mutta nvidia 3080 hiukan edellä.Öh, eli ihan vakavalla naamalla väität Sampsa Kurrin perustamalla foorumilla että hänen tekemänsä testit ovat kuraa ja pitäisi katsella muiden (Muropaketin vai ulkomaalaisten tekemiä??) testejä että saisi paremman käsityksen?
No totta hemmetissä pitää katsella muita testejä! Ei sampsan testeissä mitään vikaa ole, mutta testialustoja ja metodeja on monia.Öh, eli ihan vakavalla naamalla väität Sampsa Kurrin perustamalla foorumilla että hänen tekemänsä testit ovat kuraa ja pitäisi katsella muiden (Muropaketin vai ulkomaalaisten tekemiä??) testejä että saisi paremman käsityksen?
Juu mulla vaan pisti taasen silmään kun puhuitTietysti muista testejä, muita pelejä ja muitakin arvosteluja kannattaa katsoa mutta kun kysyttiin: "En tiedä missä maailmassa 4k resolla 6800xt vie 3090 tai edes 3080 " niin tietysti siinä itselle ainakin herää kysymys eikö sitä olla luettu IO-Techin artikkelia vai ollaanko vaan 100% erimieltä kuin Sampsa. Tai sitten vastaus on että Suomen maassa tässä maailmassa?
Sinun alkuperäisestä vastauksesta minulle sai sellaisen käsityksen, että io-techin artikkeli olisi absoluuttinen totuus ja 6800XT olisi kaikilla kolmella resolla parempi, kuin 3080, tai jopa 3090. Interwebistä useita eri testejä teksti sekä video muodossa katsottuna selviää, ettei se totuus olekaan ihan niin mustavalkoista.Tietysti muista testejä, muita pelejä ja muitakin arvosteluja kannattaa katsoa mutta kun kysyttiin: "En tiedä missä maailmassa 4k resolla 6800xt vie 3090 tai edes 3080 " niin tietysti siinä itselle ainakin herää kysymys eikö sitä olla luettu IO-Techin artikkelia vai ollaanko vaan 100% erimieltä kuin Sampsa. Tai sitten vastaus on että Suomen maassa tässä maailmassa?
Yleisesti kannattaa aina katsoa USEITA testejä kukaan yksittäinen henkilö ei ole mikään jumala. Heti kun otat esim. Techpowerup jossa paaljon enemmän pelejä niin homma edelleen tasainen mutta nvidia 3080 hiukan edellä.
Ja tuo halvempi hinta argumentti kumottiin jo iotech testiartikkeliin että...
Ja taas AMD:n puolelle vahvasti kallistuu muistin määrän takia. 10GB vs. 16GB on aika iso ero.6800XT ja 3080 on niin tasoissa rasteroinnin suhteen, että jotenkin itse täytyy kallistua nvidian suuntaan. Mikäli hinnat ovat suomessa about samalla tasolla (kuten siltä vaikuttaa), niin samalla rahalla nvidia puolelta saa enemmän ominaisuuksia hyötyohjelmiin, streamaukseen, dls 2.0, ray-tracing yms.
Ja taas AMD:n puolelle vahvasti kallistuu muistin määrän takia. 10GB vs. 16GB on aika iso ero.
Todelliset saatavuudet ja hinnat vaikuttaa sitten paljon siihen mikä kenellekkin on se parempi vaihtoehto.
Onhan sillä mainauksessa paljonkin.Aika iso ero on myös gddr6 ja gddr6x välilä muistiväylän koosta puhumattakaan.
EI varmaan hirveästi haittaa, jos joillain muilla tempuilla ollaan osattu toteuttaa niin, ettei pienemmästä nopeudesta ja kaistasta ole haittaa. Ainakin pelitesteissä ratukat suoriutuvat erinomaisesti.Aika iso ero on myös gddr6 ja gddr6x välilä muistiväylän koosta puhumattakaan.
Mitä merkitystä muistiväylän koolla ja muistityypillä on? Lopullinen suorituskyky on se, mikä merkitsee, eri kortit tarvitsevat eri määrän kaistaa ja Navi21:llä on tarvittaessa liki 2 Tt/s muistikaistaa cacheen missä on 4K:llakin keskimäärin 58% osumaprosentti.Aika iso ero on myös gddr6 ja gddr6x välilä muistiväylän koosta puhumattakaan.
Mutta aivan samoin voi toisaalta sanoa muistin määrästäkin. Loppuuko se 10gb jossain peleissä jo pahasti? loppuuko tulevaisuudessa? kuka tietää? Lopulliseen suorituskykyyn toistaiseksi 10gb vs 16gb=ei mitään väliä. Ja jos olisi, niin kai 3090 keulisi ihan omia menojaan sitten.Mitä merkitystä muistiväylän koolla ja muistityypillä on? Lopullinen suorituskyky on se, mikä merkitsee, eri kortit tarvitsevat eri määrän kaistaa ja Navi21:llä on tarvittaessa liki 2 Tt/s muistikaistaa cacheen missä on 4K:llakin keskimäärin 58% osumaprosentti.
Mitkään testit eivät ole osoittaneet tähän mennessä, että siltä loppuisi muistikaista kesken.
Kärjistävä rautalankamalli: Se että pistetään Pösöön F1:sen polttoaineensyöttö (muistiväylä) ja menovesi (muistityyppi) ei tee siitä Pösöstä sen nopeampaa, mutta se kun löpö (muisti) loppuu näkyy heti.