AMD-spekulaatioketju (RDNA:n ja CDNA:n tulevat sukupolvet)

Niin kyllähän noissa paistaa selvästi nvidia-fani agenda läpi. Kukin tavallaan.
No en nyt tiedä mikä tuosta tekee Nvidia-fanin, vertailussa on käytetty suomalaisten jälleenmyyjien hintoja.

Itsellä on 6800XT tilauksessa, vähentääkö se puolueellisuutta?

1605718117412.png


Tuossa sinulle tarkempi taulukko julkaisuhinnoilla laskettuna.
Olisihan se mukava jos hinnat olisivat samat kuin jenkkilässä, mutta näin ei valitettavasti ole.
 
Viimeksi muokattu:
Älkääs nyt tapelko. Ihan hyvä kortti tuli. Ite päädyn kumminkin nvidian leiriin.
Vaikka molemmilla on nyt hyvät tasaväkiset kortit niin silti kuluttajia kurmuutetaan hinnoilla. Kun kaikki revitään käsistä mitä löytyy. Ei taida hintakilpailua tulla ollenkaan.
 
KitGuru laskee koko koneen kulutuksia, TPU pelkästään näytönohjaimen.

Techpowerupin testi sequence on virrankulutuksen osalta vielä Metro Last lightilla ja vaihtelevan kulutuksen testikohdalla:

"Because Metro Last Light isn't a permanent 100% load. It is very dynamic with scenes that don't always use the GPU at 100%. This gives clever GPU algorithms a chance to make a difference. I found this a much more realistic test than just Furmark or stand still in Battlefield V at highest settings "
 
Jytky tuli.
PC markkina on vihdoin taas kilpailullinen prossujen ja näyttiksen osalta eikä jengin tarvitse maksaa ilmasta halutessaan parhaan.
 
Viimeksi muokattu:
Jytky tuli.
PC markkina on vihdoin taas kilpailullinen possujen ja näyttiksen osalta eikä jengin tarvitse maksaa ilmasta halutessaan parhaan.
Oon vähän eri mieltä, kun katsoo molempien korttivalmistajien lupaamia hintoja ja sitten vertaa sitä siihen mitä niistä saa oikeasti pulittaa, niin onhan tuossa vähän ilmaa välissä :D
 
Se missä rdna2 oikeasti tulee loistamaan on kyllä peliläppärit, kaveriksi saavat laittaa vielä omat rytsölät. Tuolla puolen Nvidia on oikeasti pulassa tuolla selvästi heikommalla perf/W osallaan. Työpöydällä tehoilla ei niin ole merkitystä, mutta mobiili puoli on ihan eri maailma.
 
Se missä rdna2 oikeasti tulee loistamaan on kyllä peliläppärit, kaveriksi saavat laittaa vielä omat rytsölät. Tuolla puolen Nvidia on oikeasti pulassa tuolla selvästi heikommalla perf/W osallaan. Työpöydällä tehoilla ei niin ole merkitystä, mutta mobiili puoli on ihan eri maailma.

Arkkitehtuuri ja energiatehokkuus näyttäisivät olevan AMD:n uutuuksissa siihen suuntaan että taipuvat hyvin tarkoitukseen. AMD:n pitäisi vaan saada pihalle vaikka joku suunnilleen 5700-sarjan kokoinen piiri (luokkaa 40 CU 64 ROPs) noilla RDNA2-parannuksilla että hinta pysyy kurissa. Tuo yli 500-neliöinen hirvitys on johonkin vähän yli tonnin peliläppäreiihn aivan liian kallis valmistaa. Siihen joku AMD:n 8-ytiminen APU kaveriksi niin kyseessä olisi varsin tasapainoinen paketti.

Nvidian Amperella PPW näyttää huonolta lähinnä sen takia, että kellot on vedetty tappiin. Kelloja ja jännitteitä pudottamalla onnistuu kyllä energiatehokkaan läppäripiirin tekeminen niiltäkin.
 
AMD:n heikko RT-suorituskyky on huono juttu raytracingin kannalta ylipäätään. Konsoleissa on RDNA2-pohjaiset GPU:t joiden teho on ehkä puolet Big Navista. Niillä ei kovin montaa sädettä seurata ennen kuin meno hyytyy. Pelit tehdään kuitenkin konsolien ehdoilla, ja se tarkoittaa että pelejä joissa valaistus on toteutettu kokonaan RT:llä saadaan odotella aika pitkään.
 
pelejä joissa valaistus on toteutettu kokonaan RT:llä saadaan odotella aika pitkään

Varmasti, miettien ihan sitä että kuka uskaltaisi julkaista pelin missä minimi vaatimus olisi RT näytönohjaimelta? Siihen menee vielä hetkisen aikaa koska pelintekijät (noh, suurin osa heistä) tahtovat pelin toimivan ns. "perunalla" koska siten se myy mahdollisimman paljon.
 
Varmasti, miettien ihan sitä että kuka uskaltaisi julkaista pelin missä minimi vaatimus olisi RT näytönohjaimelta? Siihen menee vielä hetkisen aikaa koska pelintekijät (noh, suurin osa heistä) tahtovat pelin toimivan ns. "perunalla" koska siten se myy mahdollisimman paljon.

Kyllähän jotain konsoleille tehtyjä pelejä voi tulla. Graafisesti kevyempiä ne tulevat aluksi olemaan, hyvin todenäköisesti "kävelysimulaattoreita" tai jotain sivulta kuvattuja puzzlepelejä
 
Pelit tehdään kuitenkin konsolien ehdoilla, ja se tarkoittaa että pelejä joissa valaistus on toteutettu kokonaan RT:llä saadaan odotella aika pitkään.

Jep, mutta ei siihen riitä Nvidiankaan RT vielä. Nvidia on saanut RT ON FPS:ät ylös tuolla DLSS:llä, mutta sitä tuskin tulee jatkossakaan kaikkiin peleihin. Jo pelkästään nykyiset vesiputit ja materiaalien heijastukset kyykyttää Nvidiankin kortteja, joten sanoisin että tässä ollaan RT suhteen vielä aivan alkutaipaleella. Mutta jatkossahan peleistä tulee löytymään RT:lle laatuasetuksia, eli konsoleilla alhaisempaa ja PC:llä korkeampaa. Sikäli jos pelintekijöitä kiinnostaa, niin PC-raudasta pitäisi saada irti kaikki mitä lähtee.

Saa nähdä minkälainen se AMD ja Microsoftin "DLSS" tulee olemaan. Sitä ei tarvi opettaa supertietokoneille, joten pelituki voi tulla olemaan laajempi. Teknisestä toteutuksesta ei hirveästi ole varmoja tietoja hiiskuttu.
 
Tuli myös sellainen mieleen että mitenköhän iso osa RT-suorituskyvystä (tai sen puutteesta) menee softan eikä raudan piikkiin? En ihmettelisi vaikka se tuosta nousisi ajan myötä.
 
AMD:n heikko RT-suorituskyky on huono juttu raytracingin kannalta ylipäätään. Konsoleissa on RDNA2-pohjaiset GPU:t joiden teho on ehkä puolet Big Navista. Niillä ei kovin montaa sädettä seurata ennen kuin meno hyytyy. Pelit tehdään kuitenkin konsolien ehdoilla, ja se tarkoittaa että pelejä joissa valaistus on toteutettu kokonaan RT:llä saadaan odotella aika pitkään.
Toisaalta kuitenkin konsoleilla ilmeisesti tähdätään 30fps targettiin RT-peleissä, joten aika kovasti PC-raudan pitääkin olla edellä että saadaan se miellyttävä 60+ fps master race kokemus. Ja RT-efekteistä voi myöskin tehdä PC:llä sitten monimutkaisempia kuin konsoliversioissa, kuten Watch Dogsissa on jo nähty (mm. pidemmät piirtoetäisyydet heijastuksille).

Mutta joo, trendinä saattaa kyllä hyvinkin olla se, että konsolipeleissä tehdään vain jokin yksittäinen efekti säteenseurannalla.

Tuli myös sellainen mieleen että mitenköhän iso osa RT-suorituskyvystä (tai sen puutteesta) menee softan eikä raudan piikkiin? En ihmettelisi vaikka se tuosta nousisi ajan myötä.
Softaratkaisuissa on todellakin kehittämisen varaa. Global illumination tästä hyvä esimerkki - ensimmäiset ratkaisut ovat olleet todella raskaita, mutta uusi, hyvin toisella tavalla toteutettu RTXGI on verrattain erittäin kevyt.

Eiköhän näiden konsolien elinkaaren aikana nähdä merkittävää kehitystä tuon suht vaatimattomankin raudan hyödyntämisessä.
 
Jep, mutta ei siihen riitä Nvidiankaan RT vielä. Nvidia on saanut RT ON FPS:ät ylös tuolla DLSS:llä, mutta sitä tuskin tulee jatkossakaan kaikkiin peleihin. Jo pelkästään nykyiset vesiputit ja materiaalien heijastukset kyykyttää Nvidiankin kortteja, joten sanoisin että tässä ollaan RT suhteen vielä aivan alkutaipaleella. Mutta jatkossahan peleistä tulee löytymään RT:lle laatuasetuksia, eli konsoleilla alhaisempaa ja PC:llä korkeampaa. Sikäli jos pelintekijöitä kiinnostaa, niin PC-raudasta pitäisi saada irti kaikki mitä lähtee.

Saa nähdä minkälainen se AMD ja Microsoftin "DLSS" tulee olemaan. Sitä ei tarvi opettaa supertietokoneille, joten pelituki voi tulla olemaan laajempi. Teknisestä toteutuksesta ei hirveästi ole varmoja tietoja hiiskuttu.
Miksei mukamas nvidian korteissa potku riitä rtx päällä?
 
Quake II RTX jaksaa omalla kortilla 1440p vähän yli 70 FPS ja 1080 melkein 144. Tämä siis kaikki asetukset täysillä. Minecraftia en ole kokeillut
 
Quake II RTX jaksaa omalla kortilla 1440p vähän yli 70 FPS ja 1080 melkein 144. Tämä siis kaikki asetukset täysillä. Minecraftia en ole kokeillut
Mikäs se "oma kortti" nyt tässä tapauksessa mahtaa olla? 3080? Ja 4K:lla FPS tippuukin sinne 35 FPS:n paikkeille.
Tässä puhutaan myös 20 vuotta vanhasta pelistä, voisin noin hatusta heittämällä veikata, että moderni AAA-peli path tracetettuna olisi "vähän" raskaampi.
 
Mikäs se "oma kortti" nyt tässä tapauksessa mahtaa olla? 3080? Ja 4K:lla FPS tippuukin sinne 35 FPS:n paikkeille.
Tässä puhutaan myös 20 vuotta vanhasta pelistä, voisin noin hatusta heittämällä veikata, että moderni AAA-peli path tracetettuna olisi "vähän" raskaampi.

Ei varsinaisesti peli, mutta tuossa demotaan path tracingia 4k:na 60 FPS.
 
Ihan kivoja kortteja mutta AMD:lla ei edelleenkään ole tarjota niitä muita herkkuja samalla mitalla. Ehkä ne sit jo seuraavassa sukupolvessa päivittävät mm. HW video enkooderin.
 
Kai nyt esim. prosessorin käyttöön vaikuttaa se, miten kortti peliä pyörittää?

Jos FPS ero kahden verrokin välillä on riittävä, niin kyllä. Teknisesti myös ajurit siellä koko ajan pyörii, ja ne ajurit voivat kuormittaa konetta eri tavoin.

Koko koneen suorituskyky on järkevämpi vertailussa varsinkin jos FPS on samaa tasoa. Mutta ei noissa kauhean suurta eroa luulisi tulevan.
 
Koska se ei yksinkertaisesti riitä siihen että ne toteutettaisiin kokonaan RT:llä? Katso esimerkiksi miten ne yskii path tracetetussa (täysin RT:llä) Minecraftissa kun resoluutiota nostetaan vähän
En itseasiassa löytänyt minecraftin fps lukuja ihan vaan koska ei kiinnosta tuollainen peli, mutta tuosta amd korttien arvostelusta kun katselee niin p1440 fps huitelee 70-120. Entiä sinusta, mutta itselleni riittää enemmän kuin hyvin ja vaatimuksiltani varmasti edusta sitä suurinta 90% joukkoa.
 
Onko tietoa miten 6800xt toimii tuolla videoeditointi/valokuvaus puolella? Käytän paljon lightroomia, photoshoppia, resolve studiota jne kaikenlaista softaa

Ainut mitä olen löytäny niin

 
Computerbase oli taas kerran tehnyt sen parhaan testin. Tulokset oli about samoja mitä muuallakin, mutta parhaalla tarkoitan sitä, että oli tehty paljon muutakin, kuin ne standardiajot.

- Ghost Reaconissa 10Gb muisti kävi pullonkaulaksi. Avaraget meni nvidialle, mutta:

"With the average FPS, the Radeon graphics cards do not fare well, the Radeon RX 6800 XT is 10 percent slower than the GeForce RTX 3080. In the percentile FPS, however, the Radeon RX 6800 XT suddenly performs 2 percent better - there the game's highest texture level will fit in 16GB of memory. "

Alivoltitustakin oli testattu. 6800XT sai 3% teholisää, kulutus laski 10W. Kellotargettia nostamalla ja voltteja ruuvamalla voisi saada paremman tuloksen, mutta näyttäisi sille, että nyt ei ole sitä tolkutonta extravoltitusta, mikä on kuulunut AMD:n perinteisiin.

6800 tiputti kulutusta 45W samalla suorituskyvyllä.

Sitten oli energiatehokkuusvertailu, jossa 3080 ja 6800XT oli lukittu 270W tehoille. 3080 oli 3% nopeampi (mutta persentiili oli 1% parempi AMD:lla). Vastaavasti 3070 ja 6800 220W kulutuksella meni 6% erolla 6800:lle.

Premiressä, Blenderissä nvidia vie ja AMD vikisee. DaVincissa AMD on puolestaan kirkkaassa johdossa, jopa 3090 jää jälkeen. Noin siis Standard profilella, mutta jos DaVinci vaihdetaan PugetBenchin asetuksiin, niin nvidia vie selkeästi kärkipaikat.
 
En itseasiassa löytänyt minecraftin fps lukuja ihan vaan koska ei kiinnosta tuollainen peli, mutta tuosta amd korttien arvostelusta kun katselee niin p1440 fps huitelee 70-120. Entiä sinusta, mutta itselleni riittää enemmän kuin hyvin ja vaatimuksiltani varmasti edusta sitä suurinta 90% joukkoa.
Mutta nyt puhuttiinkin nimenomaan kokonaan RT:llä toteutetuista peleistä, jotka tuskin tulevat yleistymään vielä vähään aikaan. Nuo 1440p lukemat eivät siihen liity.
 
Mutta nyt puhuttiinkin nimenomaan kokonaan RT:llä toteutetuista peleistä, jotka tuskin tulevat yleistymään vielä vähään aikaan. Nuo 1440p lukemat eivät siihen liity.
Kuka niin puhui? Mutta juu aika monessa pelissä tuo RT vetään kuvan vaan liian kiiltäväksi. Mutta sitten kun on onnistuttu niin näyttää kyllä hemmetin hienolta.
 
Mutta se julkaisusta ostettu 6800 XT / 3080 on keväällä aivan yhtä valmis, kuin keväällä ostettu sama tuote. Ehkä hieman halvempi, mutta toisaalta käyttöikä on lyhyempi kun uudet kortit tulevat nopeammin.

Ei se käyttöikä siitä mihinkään lyhene. Se pätee ainoastaan silloin jos mentaliteettina on että pitää saada se uus rauta heti julkaisussa, mutta jos malttaa venata sen seuraavankin raudan kanssa taas sen 6kk niin käyttöikä on tismalleen sama kuin sille hermannilla joka osallistui F5 kisaan ja sai voittavan arvan.

Kyllä, mutta puoli vuotta myöhemmin ostettuna viimeiset 6kk joudut kärvistelemään "vanhan" kortin kanssa, kun naapurin Pekalla on jo uutta rautaa koneessa :) Itse ainakin nautin alkupään käyttökuukausista paljon enemmän kuin loppupään käytöstä.

Jaa eli kyseessä onkin siis erittäin vahva epiines kateus josta syystä se uus kortti täytyy saada heti että on parempi taikka ainakin vastaava epiines kuin sillä naapurin Pekalla.

Tuli myös sellainen mieleen että mitenköhän iso osa RT-suorituskyvystä (tai sen puutteesta) menee softan eikä raudan piikkiin? En ihmettelisi vaikka se tuosta nousisi ajan myötä.

Varmaan siellä saralla on tekemistä. HUB:n testissä hiukan oli tuota havaittavissa kun olivat nopeasti hiukan testannu RT:tä niin näissä nvidian aikakauden RT peleissä tankkaa suorituskyky kovin kun taas olikos se Dirt jossa ei ottanu lähellekkään niin paljon osumaa ja vastaavasti nvidian laput tankkasi siinä.

Ihan kivoja kortteja mutta AMD:lla ei edelleenkään ole tarjota niitä muita herkkuja samalla mitalla. Ehkä ne sit jo seuraavassa sukupolvessa päivittävät mm. HW video enkooderin.

Onneksi kaikki eivät ole liikenteessä mentaliteetilla että buffet pöydästä on saatava lautaselle ihan kaikkea, jos ei yhdelle lautaselle mahdu niin otetaan sitten toinenkin lautanen.

Eli siellä on kivoja kikottimia, mutta ei niitä läheskään kaikki tartte. Video encooderi on Navissa ihan hyvällä mallilla, mutta se pätee vain h265:n jota ei siis streemauksessa voi kayttää kun twitch köyhäilee eikä ole valmis maksamaan lisenssiä.
 
Onneksi kaikki eivät ole liikenteessä mentaliteetilla että buffet pöydästä on saatava lautaselle ihan kaikkea, jos ei yhdelle lautaselle mahdu niin otetaan sitten toinenkin lautanen.
Joo no itse olen kyllä sillä mentaliteetilla liikenteessä että ostan mieluummin yhden kortin kuin kaksi. Mutta kukin tyylillään.
 
Computerbase oli taas kerran tehnyt sen parhaan testin. Tulokset oli about samoja mitä muuallakin, mutta parhaalla tarkoitan sitä, että oli tehty paljon muutakin, kuin ne standardiajot.

- Ghost Reaconissa 10Gb muisti kävi pullonkaulaksi. Avaraget meni nvidialle, mutta:

"With the average FPS, the Radeon graphics cards do not fare well, the Radeon RX 6800 XT is 10 percent slower than the GeForce RTX 3080. In the percentile FPS, however, the Radeon RX 6800 XT suddenly performs 2 percent better - there the game's highest texture level will fit in 16GB of memory. "
1 testin ja 1 pelin perusteella en ole vielä mitenkään vakuuttunut, varsinkin jos se avg fps on 3080:llä parempi. Itse kyllä näin puolueettomana kuluttajan toivoisin kattavia testejä tämän 10Gb vs 16Gb suhteen, niin saisi jotain helpotusta ostopäätöksen tekoon. Tällähetkellä omalla kohdalla tuo ylimääräinen 6Gb on ainut etu puoltamaan radeonia, kaikessa muussa nvidia vie voiton.
 
Tällähetkellä omalla kohdalla tuo ylimääräinen 6Gb on ainut etu puoltamaan radeonia, kaikessa muussa nvidia vie voiton.

Täh? Oletko katsonut yhtään arvosteluja vielä?
Eroina on esim. monessa pelissä 1440P ja 1080P 6800XT voittaa tai on tasoissa 3090 kanssa ja on hinnaltaan huomattavasti halvempi. Koska mainitsit viestissäsi 3080 niin esim. täällä IO-techillä tehdyssä testissä keskimäärin 6800XT voittaa 1080p, 1440p JA 4K pelien nopeudessa (FPS) 3080. Myös hinta on halvempi (riippuuen toki mistä tilasi, jos suoraan AMD:lta 661,69€ tai jos esim. Jimm's:tä 749€.

Se missä Nvidia vie voiton on RT sekä muutama yksittäinen peli.
 
Täh? Oletko katsonut yhtään arvosteluja vielä?
Eroina on esim. monessa pelissä 1440P ja 1080P 6800XT voittaa tai on tasoissa 3090 kanssa ja on hinnaltaan huomattavasti halvempi. Koska mainitsit viestissäsi 3080 niin esim. täällä IO-techillä tehdyssä testissä keskimäärin 6800XT voittaa 1080p, 1440p JA 4K pelien nopeudessa (FPS) 3080. Myös hinta on halvempi (riippuuen toki mistä tilasi, jos suoraan AMD:lta 661,69€ tai jos esim. Jimm's:tä 749€.

Se missä Nvidia vie voiton on RT sekä muutama yksittäinen peli.
Siinä lukee ihan tarkoituksella omalla kohdalla. Minulla on julkaisupäivänä tilattu 739€ 3080 tuf arpa vetämässä ja pelaan pääsääntöisesti televisiolla 4k resolla ja sekin tuli päivitettyä LG:n CX. Ei näytä saavan 661,69€ mistään, eli toistaiseksi yhtä utopistinen hinnoittelu, kuin 3080 FE 739€.
 
Täh? Oletko katsonut yhtään arvosteluja vielä?
Eroina on esim. monessa pelissä 1440P ja 1080P 6800XT voittaa tai on tasoissa 3090 kanssa ja on hinnaltaan huomattavasti halvempi. Koska mainitsit viestissäsi 3080 niin esim. täällä IO-techillä tehdyssä testissä keskimäärin 6800XT voittaa 1080p, 1440p JA 4K pelien nopeudessa (FPS) 3080. Myös hinta on halvempi (riippuuen toki mistä tilasi, jos suoraan AMD:lta 661,69€ tai jos esim. Jimm's:tä 749€.

Se missä Nvidia vie voiton on RT sekä muutama yksittäinen peli.
En tiedä missä maailmassa 4k resolla 6800xt vie 3090 tai edes 3080 kannattaa katsella testejä vähän muualtakin, niin näkö avartuu.

Hinnoista ihan turha huudella jos joku pohtii kumman ostaa. Jos minä nyt olen ostamassa näyttistä tuo amd kaupan 660 tai jimms 750€ on turhia lukuja, koska en voi edes tilata noita tuohon hintaan 3080 tilauksen voi sentään tehdä 800€
 
En tiedä missä maailmassa 4k resolla 6800xt vie 3090 tai edes 3080 kannattaa katsella testejä vähän muualtakin, niin näkö avartuu.

Öh, eli ihan vakavalla naamalla väität Sampsa Kurrin perustamalla foorumilla että hänen tekemänsä testit ovat kuraa ja pitäisi katsella muiden (Muropaketin vai ulkomaalaisten tekemiä??) testejä että saisi paremman käsityksen?

radeonrx6800-suhtsuorkyk-1080p-2.png

radeonrx6800-suhtsuorkyk-1440p.png

radeonrx6800-suhtsuorkyk-4k.png
 
Öh, eli ihan vakavalla naamalla väität Sampsa Kurrin perustamalla foorumilla että hänen tekemänsä testit ovat kuraa ja pitäisi katsella muiden (Muropaketin vai ulkomaalaisten tekemiä??) testejä että saisi paremman käsityksen?

radeonrx6800-suhtsuorkyk-1080p-2.png

radeonrx6800-suhtsuorkyk-1440p.png

radeonrx6800-suhtsuorkyk-4k.png
Yleisesti kannattaa aina katsoa USEITA testejä kukaan yksittäinen henkilö ei ole mikään jumala. Heti kun otat esim. Techpowerup jossa paaljon enemmän pelejä niin homma edelleen tasainen mutta nvidia 3080 hiukan edellä.

Ja tuo halvempi hinta argumentti kumottiin jo iotech testiartikkeliin että...
 
Öh, eli ihan vakavalla naamalla väität Sampsa Kurrin perustamalla foorumilla että hänen tekemänsä testit ovat kuraa ja pitäisi katsella muiden (Muropaketin vai ulkomaalaisten tekemiä??) testejä että saisi paremman käsityksen?
No totta hemmetissä pitää katsella muita testejä! Ei sampsan testeissä mitään vikaa ole, mutta testialustoja ja metodeja on monia.
 
Tietysti muista testejä, muita pelejä ja muitakin arvosteluja kannattaa katsoa mutta kun kysyttiin: "En tiedä missä maailmassa 4k resolla 6800xt vie 3090 tai edes 3080 " niin tietysti siinä itselle ainakin herää kysymys eikö sitä olla luettu IO-Techin artikkelia vai ollaanko vaan 100% erimieltä kuin Sampsa. Tai sitten vastaus on että Suomen maassa tässä maailmassa?
 
Tietysti muista testejä, muita pelejä ja muitakin arvosteluja kannattaa katsoa mutta kun kysyttiin: "En tiedä missä maailmassa 4k resolla 6800xt vie 3090 tai edes 3080 " niin tietysti siinä itselle ainakin herää kysymys eikö sitä olla luettu IO-Techin artikkelia vai ollaanko vaan 100% erimieltä kuin Sampsa. Tai sitten vastaus on että Suomen maassa tässä maailmassa?
Juu mulla vaan pisti taasen silmään kun puhuit
"yhtään arvosteluja" monikossa ja iotech on enemmän tuloksissa poikkeus, kun sääntö 4k tasolla.
 
Tietysti muista testejä, muita pelejä ja muitakin arvosteluja kannattaa katsoa mutta kun kysyttiin: "En tiedä missä maailmassa 4k resolla 6800xt vie 3090 tai edes 3080 " niin tietysti siinä itselle ainakin herää kysymys eikö sitä olla luettu IO-Techin artikkelia vai ollaanko vaan 100% erimieltä kuin Sampsa. Tai sitten vastaus on että Suomen maassa tässä maailmassa?
Sinun alkuperäisestä vastauksesta minulle sai sellaisen käsityksen, että io-techin artikkeli olisi absoluuttinen totuus ja 6800XT olisi kaikilla kolmella resolla parempi, kuin 3080, tai jopa 3090. Interwebistä useita eri testejä teksti sekä video muodossa katsottuna selviää, ettei se totuus olekaan ihan niin mustavalkoista.
 
Yleisesti kannattaa aina katsoa USEITA testejä kukaan yksittäinen henkilö ei ole mikään jumala. Heti kun otat esim. Techpowerup jossa paaljon enemmän pelejä niin homma edelleen tasainen mutta nvidia 3080 hiukan edellä.

Ja tuo halvempi hinta argumentti kumottiin jo iotech testiartikkeliin että...

1605816110072.png

1605816167296.png

1605816235508.png


Kyllähän noi nyt on niin tasaiset että eipä tuolla erolla suuntaan taikka toiseen ole mitään väliä.

Tosin jos tasaisesta frametimestä haluaa nauttia niin nää uudet radeonit tuntuisi olevan siinä aika ylivoimaisia ainakin jos katsoo TPU:n frametime analyysia.
 
6800XT ja 3080 on niin tasoissa rasteroinnin suhteen, että jotenkin itse täytyy kallistua nvidian suuntaan. Mikäli hinnat ovat suomessa about samalla tasolla (kuten siltä vaikuttaa), niin samalla rahalla nvidia puolelta saa enemmän ominaisuuksia hyötyohjelmiin, streamaukseen, dls 2.0, ray-tracing yms.
 
6800XT ja 3080 on niin tasoissa rasteroinnin suhteen, että jotenkin itse täytyy kallistua nvidian suuntaan. Mikäli hinnat ovat suomessa about samalla tasolla (kuten siltä vaikuttaa), niin samalla rahalla nvidia puolelta saa enemmän ominaisuuksia hyötyohjelmiin, streamaukseen, dls 2.0, ray-tracing yms.
Ja taas AMD:n puolelle vahvasti kallistuu muistin määrän takia. 10GB vs. 16GB on aika iso ero.

Todelliset saatavuudet ja hinnat vaikuttaa sitten paljon siihen mikä kenellekkin on se parempi vaihtoehto.
 
Ja taas AMD:n puolelle vahvasti kallistuu muistin määrän takia. 10GB vs. 16GB on aika iso ero.

Todelliset saatavuudet ja hinnat vaikuttaa sitten paljon siihen mikä kenellekkin on se parempi vaihtoehto.

Aika iso ero on myös gddr6 ja gddr6x välilä muistiväylän koosta puhumattakaan.
 
Aika iso ero on myös gddr6 ja gddr6x välilä muistiväylän koosta puhumattakaan.
EI varmaan hirveästi haittaa, jos joillain muilla tempuilla ollaan osattu toteuttaa niin, ettei pienemmästä nopeudesta ja kaistasta ole haittaa. Ainakin pelitesteissä ratukat suoriutuvat erinomaisesti.
 
Aika iso ero on myös gddr6 ja gddr6x välilä muistiväylän koosta puhumattakaan.
Mitä merkitystä muistiväylän koolla ja muistityypillä on? Lopullinen suorituskyky on se, mikä merkitsee, eri kortit tarvitsevat eri määrän kaistaa ja Navi21:llä on tarvittaessa liki 2 Tt/s muistikaistaa cacheen missä on 4K:llakin keskimäärin 58% osumaprosentti.
Mitkään testit eivät ole osoittaneet tähän mennessä, että siltä loppuisi muistikaista kesken.

Kärjistävä rautalankamalli: Se että pistetään Pösöön F1:sen polttoaineensyöttö (muistiväylä) ja menovesi (muistityyppi) ei tee siitä Pösöstä sen nopeampaa, mutta se kun löpö (muisti) loppuu näkyy heti.
 
Mitä merkitystä muistiväylän koolla ja muistityypillä on? Lopullinen suorituskyky on se, mikä merkitsee, eri kortit tarvitsevat eri määrän kaistaa ja Navi21:llä on tarvittaessa liki 2 Tt/s muistikaistaa cacheen missä on 4K:llakin keskimäärin 58% osumaprosentti.
Mitkään testit eivät ole osoittaneet tähän mennessä, että siltä loppuisi muistikaista kesken.

Kärjistävä rautalankamalli: Se että pistetään Pösöön F1:sen polttoaineensyöttö (muistiväylä) ja menovesi (muistityyppi) ei tee siitä Pösöstä sen nopeampaa, mutta se kun löpö (muisti) loppuu näkyy heti.
Mutta aivan samoin voi toisaalta sanoa muistin määrästäkin. Loppuuko se 10gb jossain peleissä jo pahasti? loppuuko tulevaisuudessa? kuka tietää? Lopulliseen suorituskykyyn toistaiseksi 10gb vs 16gb=ei mitään väliä. Ja jos olisi, niin kai 3090 keulisi ihan omia menojaan sitten.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 580
Viestejä
4 558 672
Jäsenet
75 004
Uusin jäsen
otso.lan

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom