Jos ei ole huipputason näytönohjainta tms, niin muistista ei kannata maksaa extraa (ainakaan paljoa). 3200 kittejä saa edullisesti, ja sillä saa jo sen suurimman hyödyn noista. Riippuen hintaerosta ehkä voi sitten harkita 3600 kittejä, mutta järkevämpi on pistää se raha näytönohjaimeen. Rahalla tietenkin aina saa..
Tässä on ehkä tärkeitä muistaa tasapainottaa kone käyttötarpeiden mukaan. Muistikellotuksilla ei tee juuri mitään jos pelaa AAA-pelejä 4K resolla, vaikka koneessa olisikin näyttiksenä RTX 3090. Jos taas pelaa paljon prossupainotteisia pelejä (esports-pelit kuten CS:GO, Valorant, LoL, Dota, Starcraft, sekä tietty muut strategiapelit kuten Civ, Total War etc), viritetyistä muisteista on suuri hyöty.
Rev-E tai B-die eivät sano minulle mitään, mitä pitäisi ottaa huomioon kun edellä mainittuja muisteja valitsen? Mieluiten ostan Suomesta.
- En itse suosittele kalliimpia B-die muisteja kuin heille jotka 1) vaativat parasta 2) ovat himokellottajia. Itse en vaadi parasta, mutta tykkään virittelystä, ja koska Zen 2:ia ei hirveästi kellotella, muistien kellotus toimii hyvänä "fixinä". Siksi maksoin itse 2x16GB 3200 CL14 kitistä 200€.
- Heille, jotka ovat valmiita kellottamaan muisteja ja joille hinta-laatu suhde on tärkeintä, suosittelen varauksetta Rev.E:tä, ja nimenomaan Crucialin 3000 CL15 ja 3200 CL16 kittejä, koska ne ovat erittäin tasalaatuisia (eli piilotosta saa aina vähintään 6 oikein), ovat hyvin saatavilla, ja yhteensopivuus emojen kanssa on loistava. Lisäksi Rev.E skaalautuu sinne 4GHz paremmalle puolelle jos prossu tulee myöhemmin päivitettyä.
- He jotka haluavat heittää XMP:n päälle ja käyttää aikansa johonkin hauskempaan, suosittelen ostamaan minkä tahansa 3200 CL16 tai 3600 CL16/CL17 kitin, budjetin mukaan. Suurin osa muistivirittelyn tuomasta lisäsuorituskyvystä ei tule tiukemmista primääriajoituksista, vaan nimenomaan tiukemmasta tRRDS/tRRDL/tFAW sekä tRFC:stä, ja yleensä näitä ei ohjelmoida XMP-profiilin, ja vaikka ohjelmoitaisiinkin, niin ne eivät ole hirveästi emon autoasetuksia tiukemmalla. XMP-ajoon on täten mielestäni täysin turhaa ostaa esim. kallista 3600 CL14 B-die:ta, koska se on vähän sama kuin ostaisi maailman parhaimman (ja sikakalliin) paistinpannun pelkästään marketin halvimman sika-naudan paistamista varten.