AMD Ryzen-sarjan muistit

Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
389
Kiitti kattavasta vastauksesta, näitä olen itse harkinnut, varmaan ihan ok?

Pitää pistää korvan taakse myös nuo ostamasi Crucialit. :thumbsup:
Toiseen ketjuun tästä jo raapustinkin. Itse päivitin juuri noista muisteista (tosin 4x8GB-settinä) B-die piirillisiin G-Skilleihin ja otin löysät pois. Horizonin avg fps nousi 98 -> 105 ja Cinebenchissä sai parisataa pojoa enemmän. Ryzenin kaveriksi ottaisin kyllä vähintään tuota Rev. E:tä.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 031
Toiseen ketjuun tästä jo raapustinkin. Itse päivitin juuri noista muisteista (tosin 4x8GB-settinä) B-die piirillisiin G-Skilleihin ja otin löysät pois. Horizonin avg fps nousi 98 -> 105 ja Cinebenchissä sai parisataa pojoa enemmän. Ryzenin kaveriksi ottaisin kyllä vähintään tuota Rev. E:tä.
Mistäs tuon muistien version saa selville?

edit: Tai kysytään nyt näin, mitkä muistit (2x16GB) kannattaisi valita Ryzen 5000 -prosessorin kaveriksi, vaikkapa järkevät hintalaatu -suhteeltaan?

Emolevyksi tulossa MSI X570 Tomahawk, jos sillä on merkitystä, tarkoitus ei ole kellottaa muisteja. Täytyykö muistien löytyä emolevyn tuettujen listalta?
 
Viimeksi muokattu:

Retale

Premium-jäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 003
Jos ei kellottaa halua, niin b-die, e-die yms. piireillä ei ole mitään väliä. Valitsee vain sopivat kellojen ja latenssien suhteen. Esim. mikä tahansa 32GB 3600MHz CL16 kitti, joka löytyy emon yhteensopivuuslistalta, on varmasti ihan pätevä, jos ei itseään halua kipeäksi maksaa.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 675
Emolevyksi tulossa MSI X570 Tomahawk, jos sillä on merkitystä, tarkoitus ei ole kellottaa muisteja. Täytyykö muistien löytyä emolevyn tuettujen listalta?
Tuolla emolla ( Motherboard - The world leader in motherboard design | MSI Global ) ja aiemmin mainitsemillani muisteilla: https://www.amazon.de/gp/product/B083TSLDF2/
Nyt käytössä vielä 3900X prosessori ja valitsin muisteille automaattisesta valikosta: 3600 16-19-19-39-84-1T asetukset ilman enempiä yrityksiä (niitä voi sitten hieroa manuaalisesti ja testata suurempia MHz + kireämpiä latensseja kun 5000-sarjan prosessori on tilattu, saapunut ja asennettu paikalleen).

Tiedän, törkeän laiskaa mutta en jaksa hieroa ns. "muutamaa päivää" varten. Ero noihin aiempiin ( Muistit: 2X Gskill TridentZ CL16 32GB 3200MHz DDR4 CL16-18-18-38 1.35V F4-3200C16D-32GTZ (3200 16-16-16-38-1T) verrattuna on huomattava.

Eli itse en laske tuota kellotukseksi (ottaa valmiit asetukset alasvetovalikosta ja testaa toimiiko), samalla tavalla "kellotusta" kuin kokeilemalla toimiiko 3200 (vai meneekö oletus 2133 / 2400 tms mitä emo tarjoaa ilman että itse tekee mitään eli jos et tee "mitään" et saa edes tuota 3200 toimimaan).
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 031
Tuolla emolla ( Motherboard - The world leader in motherboard design | MSI Global ) ja aiemmin mainitsemillani muisteilla: https://www.amazon.de/gp/product/B083TSLDF2/
Nyt käytössä vielä 3900X prosessori ja valitsin muisteille automaattisesta valikosta: 3600 16-19-19-39-84-1T asetukset ilman enempiä yrityksiä (niitä voi sitten hieroa manuaalisesti ja testata suurempia MHz + kireämpiä latensseja kun 5000-sarjan prosessori on tilattu, saapunut ja asennettu paikalleen).

Tiedän, törkeän laiskaa mutta en jaksa hieroa ns. "muutamaa päivää" varten. Ero noihin aiempiin ( Muistit: 2X Gskill TridentZ CL16 32GB 3200MHz DDR4 CL16-18-18-38 1.35V F4-3200C16D-32GTZ (3200 16-16-16-38-1T) verrattuna on huomattava.

Eli itse en laske tuota kellotukseksi (ottaa valmiit asetukset alasvetovalikosta ja testaa toimiiko), samalla tavalla "kellotusta" kuin kokeilemalla toimiiko 3200 (vai meneekö oletus 2133 / 2400 tms mitä emo tarjoaa ilman että itse tekee mitään eli jos et tee "mitään" et saa edes tuota 3200 toimimaan).
Siis jos ostan 3200Mhz -kammat, niin eivätkö ne vakiona toimi tuolla nopeudella, vai pitääkö erikseen säädellä biossista kohdalleen?
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 675
Siis jos ostan 3200Mhz -kammat, niin eivätkö ne vakiona toimi tuolla nopeudella, vai pitääkö erikseen säädellä biossista kohdalleen?
OK, aloitetaan alusta:
Ostat emolevyn + muistit + prosessorin (kokoat koneen)

Käynnistät koneen ensimmäisen kerran. Et pääse muualle kuin uefi-biosiin (vaikka sinulla olisi käyttöjärjestelmä asennettuna)

Nyt sinun TÄYTYY säätää jotain, jos ei muuta niin valita "kaikki vakiolla" jolloin muistit ovat ns. "alimmat mahdolliset" (luokkaa 2133) ja toivot parasta / sinulla on vain 1kpl "jotain" (esim. SSD tai perinteinen kiintolevy) levyjä kiinni missä on käyttis.

Luultavasti kuitenkin HALUAT säätää edes jotain (tuulettimien asetukset, muistit edes siihen vakio 3200 tms. mitä ne nyt ovatkin, mikä on buuttijärjestys, joillekin RGB valojen säätö on todella tärkeää jne)

Se ei vaadi paljoa (tällä kyseisellä emolla voit ihan hiirellä siirrellä eri buuttivälineiden ikoneita ja valita esim. USB [mihin voit laittaa esim. tikun millä asentaa käyttiksen], DVD-asema jos moinen vielä löytyy ja SSD-asema missä käyttis on tms + ihan alasvetolistasta muistille erilaisia vaihtoehtoja tai JOS emolla on juuri kyseiselle muistille asetukset voit valita ne) mutta on ehdottomasti suositeltavaa.

Muutenkin jos et ole erityisen kokenut käyttäjä ja siirryt esim. Intel prosessorista DDR3 muisteista AMD prosessoriin ja DDR4 muisteihin olisi järkevää asentaa käyttis uusiksi (ellet osaa itse poistella emoon + prosessoriin + muisteihin liittyviä juttuja ennen viimeistä sulkemista ja emon+muistien+prossun poistamista ja uuden asentamista).
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 063
Siis jos ostan 3200Mhz -kammat, niin eivätkö ne vakiona toimi tuolla nopeudella, vai pitääkö erikseen säädellä biossista kohdalleen?
Toimii kun laittaa biosista docp:n päälle. Noista paremmista muisteista maksetaan tuplahinta koska niistä saadaan hieromalla ja säätämällä vakiota paremmat.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 722
Innostuinpa tarkistamaan nyt myös tuon oman kaapissa lojuvan Amazonin 94€ Crucial Ballistix BL2K16G32C16U4B 3200 MHz (2x16GB) kitin, M16FE on kammoissa loppuosa, joten oletettavasti E-die dual rankia. Paketti oli avaamaton (muovinastat repeävät todella helposti irti, mitä toiselta puolelta kokeilin, eikä kontaktipinnoissa näkynyt jälkiä). Raportoidaan kulkua sitten joskus kun saa 5x00 prossun seuraksi, hintaan nähden varmasti ok.
Omassa dual rank kitissä on myös toi M16FE loppu joten uskoisin että on dual rank kitti. Ja kuten joku olikin jo testannut niitä tarjous muisteja että olisi dual rank. Hyvään hintaan kyllä myivät, itse maksoin noin 10kk sitten 131€ amazonista tilattuna
 
  • Tykkää
Reactions: TLA
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 031
OK, aloitetaan alusta:
Ostat emolevyn + muistit + prosessorin (kokoat koneen)

Käynnistät koneen ensimmäisen kerran. Et pääse muualle kuin uefi-biosiin (vaikka sinulla olisi käyttöjärjestelmä asennettuna)

Nyt sinun TÄYTYY säätää jotain, jos ei muuta niin valita "kaikki vakiolla" jolloin muistit ovat ns. "alimmat mahdolliset" (luokkaa 2133) ja toivot parasta / sinulla on vain 1kpl "jotain" (esim. SSD tai perinteinen kiintolevy) levyjä kiinni missä on käyttis.

Luultavasti kuitenkin HALUAT säätää edes jotain (tuulettimien asetukset, muistit edes siihen vakio 3200 tms. mitä ne nyt ovatkin, mikä on buuttijärjestys, joillekin RGB valojen säätö on todella tärkeää jne)

Se ei vaadi paljoa (tällä kyseisellä emolla voit ihan hiirellä siirrellä eri buuttivälineiden ikoneita ja valita esim. USB [mihin voit laittaa esim. tikun millä asentaa käyttiksen], DVD-asema jos moinen vielä löytyy ja SSD-asema missä käyttis on tms + ihan alasvetolistasta muistille erilaisia vaihtoehtoja tai JOS emolla on juuri kyseiselle muistille asetukset voit valita ne) mutta on ehdottomasti suositeltavaa.

Muutenkin jos et ole erityisen kokenut käyttäjä ja siirryt esim. Intel prosessorista DDR3 muisteista AMD prosessoriin ja DDR4 muisteihin olisi järkevää asentaa käyttis uusiksi (ellet osaa itse poistella emoon + prosessoriin + muisteihin liittyviä juttuja ennen viimeistä sulkemista ja emon+muistien+prossun poistamista ja uuden asentamista).
Kiitos selvennyksestä ja vinkeistä, hyvä jos on helppokäyttöinen bios (X570 Tomahawk).

Aikaisempaa kokemusta ei ole AMD -pohjaisesta kokoonpanosta, mutta eiköhän se siitä.
 
Liittynyt
13.07.2020
Viestejä
96
Jos ei ole huipputason näytönohjainta tms, niin muistista ei kannata maksaa extraa (ainakaan paljoa). 3200 kittejä saa edullisesti, ja sillä saa jo sen suurimman hyödyn noista. Riippuen hintaerosta ehkä voi sitten harkita 3600 kittejä, mutta järkevämpi on pistää se raha näytönohjaimeen. Rahalla tietenkin aina saa..

Minulla ei ole huipputason näytönohjainta (rx5700xt), mutta kun päivitti 3200 Cl16 muistit 3600 Cl 14 muisteihin, niin 3d mark tuli noin 600 pistettä lisää. Hintaa tuli päivotykselle noi 90€ kum myin ne vanhat muistit 50€ pois.

On varmasti halvimmat 600 pistettä mitä minun koneissa on koskaan päivityksellä tullut.
 

knz0

300 yard drive
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 351
Jos ei ole huipputason näytönohjainta tms, niin muistista ei kannata maksaa extraa (ainakaan paljoa). 3200 kittejä saa edullisesti, ja sillä saa jo sen suurimman hyödyn noista. Riippuen hintaerosta ehkä voi sitten harkita 3600 kittejä, mutta järkevämpi on pistää se raha näytönohjaimeen. Rahalla tietenkin aina saa..
Tässä on ehkä tärkeitä muistaa tasapainottaa kone käyttötarpeiden mukaan. Muistikellotuksilla ei tee juuri mitään jos pelaa AAA-pelejä 4K resolla, vaikka koneessa olisikin näyttiksenä RTX 3090. Jos taas pelaa paljon prossupainotteisia pelejä (esports-pelit kuten CS:GO, Valorant, LoL, Dota, Starcraft, sekä tietty muut strategiapelit kuten Civ, Total War etc), viritetyistä muisteista on suuri hyöty.

Rev-E tai B-die eivät sano minulle mitään, mitä pitäisi ottaa huomioon kun edellä mainittuja muisteja valitsen? Mieluiten ostan Suomesta.
- En itse suosittele kalliimpia B-die muisteja kuin heille jotka 1) vaativat parasta 2) ovat himokellottajia. Itse en vaadi parasta, mutta tykkään virittelystä, ja koska Zen 2:ia ei hirveästi kellotella, muistien kellotus toimii hyvänä "fixinä". Siksi maksoin itse 2x16GB 3200 CL14 kitistä 200€.

- Heille, jotka ovat valmiita kellottamaan muisteja ja joille hinta-laatu suhde on tärkeintä, suosittelen varauksetta Rev.E:tä, ja nimenomaan Crucialin 3000 CL15 ja 3200 CL16 kittejä, koska ne ovat erittäin tasalaatuisia (eli piilotosta saa aina vähintään 6 oikein), ovat hyvin saatavilla, ja yhteensopivuus emojen kanssa on loistava. Lisäksi Rev.E skaalautuu sinne 4GHz paremmalle puolelle jos prossu tulee myöhemmin päivitettyä.

- He jotka haluavat heittää XMP:n päälle ja käyttää aikansa johonkin hauskempaan, suosittelen ostamaan minkä tahansa 3200 CL16 tai 3600 CL16/CL17 kitin, budjetin mukaan. Suurin osa muistivirittelyn tuomasta lisäsuorituskyvystä ei tule tiukemmista primääriajoituksista, vaan nimenomaan tiukemmasta tRRDS/tRRDL/tFAW sekä tRFC:stä, ja yleensä näitä ei ohjelmoida XMP-profiilin, ja vaikka ohjelmoitaisiinkin, niin ne eivät ole hirveästi emon autoasetuksia tiukemmalla. XMP-ajoon on täten mielestäni täysin turhaa ostaa esim. kallista 3600 CL14 B-die:ta, koska se on vähän sama kuin ostaisi maailman parhaimman (ja sikakalliin) paistinpannun pelkästään marketin halvimman sika-naudan paistamista varten.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 792
Onko näissä muuta eroa kuin heatspreader? Sama nopeus, latenssit ja käyttöjännite.

 

knz0

300 yard drive
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 351
Onko näissä muuta eroa kuin heatspreader? Sama nopeus, latenssit ja käyttöjännite.

Tridentissä on paremman ja korkeamman heatspreaderin lisäksi lämpösensori. Muita eroja noiden välillä ei ole.
 

Kulakova

Nukkuva krahu
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
137
Tuli juuri Amazonilta Ballistixin 3600 CL16 2x16 kammat. En varsinaisesti ollut ennen ketjun lukemista kiinnostunut, mutta miten tuo single/dual rank tarkastetaan?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
176
Minulla on tällä hetkellä 3700X kaverina (kohta 5800X) G.Skill Flare X, 16GB (2 x 8GB), DDR4 3200 MHz, CL14 -kitti. Olisiko vinkkejä miten saisin helposti kellotettua muistit 3600mz CL16 tasolle? En siis suoraan sanottuna jaksaisi aina säätää kaikkia arvoja uudelleen kun BIOS-päivittyy. Voisiko tehdä vaan niin, että kokeilee seuraavasti:
- Sätää nopeuden 3600mhz ja päälatenssit CL16, muut jättää autolle (ei haittaa vaikka ei saa ihan kaikkia tehoja irti)
- Voltit 1.35-->1.45

Tarvitseeko IF nostaa tässä yhtälössä? 1866mhz?
 
Liittynyt
03.05.2020
Viestejä
263
Kantsiiko kattella näitä samoja muisteja kuin 3000 sarjalla vaikka 5000 on tulos vai pitääkö siihen tehdä kohta oma ketju?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 722
Minulla on tällä hetkellä 3700X kaverina (kohta 5800X) G.Skill Flare X, 16GB (2 x 8GB), DDR4 3200 MHz, CL14 -kitti. Olisiko vinkkejä miten saisin helposti kellotettua muistit 3600mz CL16 tasolle? En siis suoraan sanottuna jaksaisi aina säätää kaikkia arvoja uudelleen kun BIOS-päivittyy. Voisiko tehdä vaan niin, että kokeilee seuraavasti:
- Sätää nopeuden 3600mhz ja päälatenssit CL16, muut jättää autolle (ei haittaa vaikka ei saa ihan kaikkia tehoja irti)
- Voltit 1.35-->1.45

Tarvitseeko IF nostaa tässä yhtälössä? 1866mhz?
En näe mitään ongelmia tässä.
Laita suoriksi ne päälatenssi arvot 16-16-16 ja nopeus 3600 jos et halua enempää säätää (millä kyllä saisi hiukan enemmän suorituskykyä). Mutta noi päälatenssit ja tRFC:n alentaminen antaa ne suurimmat hypyt näin yksinkertaistettuna. Toki monet muutkin arvot vaikuttaa nopeuteen (suurestikin).
Ja jännitettä ei välttämättä edes tarvitse nostaa mutta laittaisin varoiksi 1,4V. Ja Fclk 1800 jos muistien nopeudeksi laitat sen 3600. Se on hyvä pitää 1:1.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
176
En näe mitään ongelmia tässä.
Laita suoriksi ne päälatenssi arvot 16-16-16 ja nopeus 3600 jos et halua enempää säätää (millä kyllä saisi hiukan enemmän suorituskykyä). Mutta noi päälatenssit ja tRFC:n alentaminen antaa ne suurimmat hypyt näin yksinkertaistettuna. Toki monet muutkin arvot vaikuttaa nopeuteen (suurestikin).
Ja jännitettä ei välttämättä edes tarvitse nostaa mutta laittaisin varoiksi 1,4V. Ja Fclk 1800 jos muistien nopeudeksi laitat sen 3600. Se on hyvä pitää 1:1.
Kiitos avusta! Pitää kokeilla tämän pohjalta.
 

knz0

300 yard drive
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 351
Kantsiiko kattella näitä samoja muisteja kuin 3000 sarjalla vaikka 5000 on tulos vai pitääkö siihen tehdä kohta oma ketju?
En itse näe syytä hajauttaa keskustelua kahteen eri topicciin, etenkin jos Zen 2 ja Zen 3:n ero muistien kuluissa on FCLK:n mahdollistama pieni 100-200MHz lisäys. Muistiohjain on kuitenkin molemmissa sama.

Joku modehan voisi ottaa tähän kantaa. @Kaotik ?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
47
Tässä vähän jeesiä hakemassa omien muistiasetusten kanssa. Kuvan pohjalta näkee tämän hetken kokoonpanon ja asetukset, vielä tuntuis et vois olla jostain kohtaa olla kirittävää, mutta itellä vain tuntuu et ei oikein ideaa olis. Muisteina siis patriotin viper steel 4400 cl19. Muisteille ei omaa jäähyä, mut prossuntuuletin puhaltaa osan muisteillekin. IF 1900 en oo saanu toimimaan tällä prossulla, tähänkin vinkkejä voisin ottaa vastaan, onko ainoastaan noiden volttien kans pelaaminen jolla se jollakin tapaa olis mahdollista?
 

Liitteet

Liittynyt
28.09.2019
Viestejä
898
Tässä vähän jeesiä hakemassa omien muistiasetusten kanssa. Kuvan pohjalta näkee tämän hetken kokoonpanon ja asetukset, vielä tuntuis et vois olla jostain kohtaa olla kirittävää, mutta itellä vain tuntuu et ei oikein ideaa olis. Muisteina siis patriotin viper steel 4400 cl19. Muisteille ei omaa jäähyä, mut prossuntuuletin puhaltaa osan muisteillekin. IF 1900 en oo saanu toimimaan tällä prossulla, tähänkin vinkkejä voisin ottaa vastaan, onko ainoastaan noiden volttien kans pelaaminen jolla se jollakin tapaa olis mahdollista?
Minulla on viper 4000mhz ja sain trfc 255 arvon toimimaan,tosin myös IF menee 1900mhz, prosessori 3600x ostettu
joulukuu 2019,tehty syyskuu 2019.Katso herra buildzoid kanava, hänellä oli vinkki IF saamiseksi nopeammaksi
pari pvää sitten upload video kun 5000 ryzen oli asiana.
Muistaakseni juuri vsoc voltin nosto auttoi?
Eikö sinulla mene primaarit 15 15 15 3733mhz?
 
Viimeksi muokattu:

knz0

300 yard drive
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 351
Tässä vähän jeesiä hakemassa omien muistiasetusten kanssa. Kuvan pohjalta näkee tämän hetken kokoonpanon ja asetukset, vielä tuntuis et vois olla jostain kohtaa olla kirittävää, mutta itellä vain tuntuu et ei oikein ideaa olis. Muisteina siis patriotin viper steel 4400 cl19. Muisteille ei omaa jäähyä, mut prossuntuuletin puhaltaa osan muisteillekin. IF 1900 en oo saanu toimimaan tällä prossulla, tähänkin vinkkejä voisin ottaa vastaan, onko ainoastaan noiden volttien kans pelaaminen jolla se jollakin tapaa olis mahdollista?
tRRDS/tRRDL/tFAW = 4/4/16 (tFAW on aina vähintään 4*tRRDS, joten screenshotissasi oleva 12 ei tee mitään)

tRFC = 288, voi hyvinkin mennä tiukemmaksi esim 250, mutta aloita 288:lla

Primäärien olettais menevän vähintään
tCL =14
tRCD = 16
tRP = 14
tRAS = 28
tRC = 42

tRCD saattaa hyvinkin mennä 15 tai 14 mutta tuosta 16 on hyvä aloittaa. Tiukemman tRCD:n kanssa voi tulla muistiohjain vastaan jos tornihuhuja on uskominen.

tWR = 14

^^Tee yo. tässä järjestyksessä. Mulla pitäis olla viestihistoriassa jokunen screenshottin pykälää paskemman binnin (4133 C19) kuluista 3900X:llä josta voi ottaa lisää osviittaa

-----------------

vDRAM = 1.45v
vSOC = 1.1 (se sulla on jo)

Anna VDDG:n ja VDDP:n olla, säädä niitä vasta silloin jos vakautta ei löydy. Itse olen sitä mieltä että ne on hyvä laittaa aluksi 950mV/900mV koska moni emo laittaa ne liian korkeaksi. Mutta jos noi on laitettu jo niin anna olla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.09.2020
Viestejä
661
Saakos Ryzen masterissa jotenkin kellotettua muisteja? Mielestäni siellä oli osa asetuksista harmaana, mutta ois kiva kokeilla sillä toimivia asetuksia ennenku lähtee sahaamaan biosiin joka bootilla.
Oon biosissa asettanu manuaalisesti taajuuden, voltit ja latenssin mutta kaikki muu on automaattisella asetuksella. Kokeilin käsin dram calculatorin antamilla fast-arvoilla mutta suorituskyky penkkien valossa heikkeni vrt valtaosa autolla

Edit: tai vastaavasti löytyykö jostai ram oc for dummies josta vois kattoa noita miten noi eri arvot tulis olla esim suhteessa muihin. Ei mulla ollut hajuakaan että TFaw on 4x trrds
 
Liittynyt
24.09.2020
Viestejä
661


Ylläolevat setit @ 1.44v. Tuota voisi hyvinkin kiristää esim. tRFC:n ja _SCL:ien osalta, mutta ei ole hotsittanut

Kitti kulkee myös 3800 14-14-14-28-42 @ 1.51v, mutta se ei vaikuta AIDA-tuloksiin juuri mitenkään.
Ootko kokeillut onnistuuko 4000mhz? Oletan että pitäis mennä suht pienillä volteilla 4000 16-16-16-32-48 tms.

Pitää testata onnistusko 5800x:llä fclk 2000,tosin epäilen että alkaako chipsetin lämmöt nousta kun tuf x570 plus ja luultavasti gpu antamassa lisälämpöä
 
Liittynyt
02.05.2020
Viestejä
411
Morjesta pöytään!
Mitä muistia kannattaisi ostaa (hintahaarukka 100-200€) tulevaan kokoonpanoon? 16Gb vai 32Gb? Tilauksessa jo:
Emo, Prossu, jäähy ja näyttikseksi tulee joko RTX3080 tai RX6800XT. Kopaksi valikoitui tämä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 722
Saakos Ryzen masterissa jotenkin kellotettua muisteja? Mielestäni siellä oli osa asetuksista harmaana, mutta ois kiva kokeilla sillä toimivia asetuksia ennenku lähtee sahaamaan biosiin joka bootilla.
Oon biosissa asettanu manuaalisesti taajuuden, voltit ja latenssin mutta kaikki muu on automaattisella asetuksella. Kokeilin käsin dram calculatorin antamilla fast-arvoilla mutta suorituskyky penkkien valossa heikkeni vrt valtaosa autolla

Edit: tai vastaavasti löytyykö jostai ram oc for dummies josta vois kattoa noita miten noi eri arvot tulis olla esim suhteessa muihin. Ei mulla ollut hajuakaan että TFaw on 4x trrds
Tässä tämä monesti jaettu ohje.
integralfx/MemTestHelper

Edit. Ja kyllä ne muisti asetukset täytyy sieltä bioksesta säätää.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 722
Morjesta pöytään!
Mitä muistia kannattaisi ostaa (hintahaarukka 100-200€) tulevaan kokoonpanoon? 16Gb vai 32Gb? Tilauksessa jo:
Emo, Prossu, jäähy ja näyttikseksi tulee joko RTX3080 tai RX6800XT. Kopaksi valikoitui tämä.
Esim. tässä käyttäjän @knz0 maanantaina laittamassa viestissä käsitellään mitä muistia kannattaisi ryzen prosuille hankkia.
Itse suosittelen crucialin 2x16GB dual rank rev.e kittiä noille uusille ryzen prosuille. Itse sitten selvittää mistä halvimmalla saa (yleensä amazon.de). B-die muistit sitten jos haluaa kaiken irti kellottamalla.
Ryzen 3000-sarjan muistit
 
Liittynyt
28.09.2019
Viestejä
898
Morjesta pöytään!
Mitä muistia kannattaisi ostaa (hintahaarukka 100-200€) tulevaan kokoonpanoon? 16Gb vai 32Gb? Tilauksessa jo:
Emo, Prossu, jäähy ja näyttikseksi tulee joko RTX3080 tai RX6800XT. Kopaksi valikoitui tämä.
Onko intel vai AMD prosessori tulossa?
Näyttäisi Crucial ballistix 32gb eli 2x16gb kitit olevan sellaisia hinnaltaan ja kyvykkyydeltään mukavia.
Tosin jotkut 3600 ballistix max muistit tuntuvat tulevan single eikä dual-rank.
3200cl16 AES-loppuiset e-die ainakin kellottunee hyvin.
Laita nyt 2020 ehkä jo 32gb?
edit. olen värisokea vihreälle nyt.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
2 120
Ootko kokeillut onnistuuko 4000mhz? Oletan että pitäis mennä suht pienillä volteilla 4000 16-16-16-32-48 tms.

Pitää testata onnistusko 5800x:llä fclk 2000,tosin epäilen että alkaako chipsetin lämmöt nousta kun tuf x570 plus ja luultavasti gpu antamassa lisälämpöä
Hmmm, muistanko nyt ihan väärin vai eikö ollut niin että Hardware Unboxedin poijjaat eivät saaneet edes 1900 toimimaan vakaasti vaan joutuivat tulemaan siitäkin alaspäin.
Veikkaan, että täytyisi olla melko ihme, että sen saisi 2000 venytettyä...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
151
Olen kasailemassa uutta Ryzen 5900x konetta, johon valitsin seuraavanlaiset ddr4 3600 muistit:


Kone on tulossa pääosin pelikoneeksi. Ei ole tarkoitus ylikellotella konetta, mutta mitä netistä katselin, niin muisteja kannattaisi vähän säätää ainakin. En ole muisteja säädellyt erityisemmin erikseen aiemmin (viime koneen kasaamisesta vuosia aikaa), niin pieni apu kelpaisi :)

Oon ymmärtänyt, että oletuksena kone boottaa mahdollisemman stabiileilla muistiasetuksilla (alhaisilla arvoilla). Jos en nyt ala ylikellottelee sen enempää, riittääkö pelkän XMP aktivointi, vai kannattaako ne muistin arvot säätää manuaalisesti mielummin? Luin myös jostain, että Ryzen:n kanssa kannattaa säätää FCLK arvoa myös. Asettuuko se "oikein" (1800 näiden muistien kanssa?) XMP päällä oltaessa, vai pystyykö sen asettaa ainoastaan manuaalisesti muistisäätöjen yhteydessä? Tuoko toi FCLK säätö lisänopeutta sen verran peleihin, että sitä edes kannattaa tehdä?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 722
Oon ymmärtänyt, että oletuksena kone boottaa mahdollisemman stabiileilla muistiasetuksilla (alhaisilla arvoilla). Jos en nyt ala ylikellottelee sen enempää, riittääkö pelkän XMP aktivointi, vai kannattaako ne muistin arvot säätää manuaalisesti mielummin? Luin myös jostain, että Ryzen:n kanssa kannattaa säätää FCLK arvoa myös. Asettuuko se "oikein" (1800 näiden muistien kanssa?) XMP päällä oltaessa, vai pystyykö sen asettaa ainoastaan manuaalisesti muistisäätöjen yhteydessä? Tuoko toi FCLK säätö lisänopeutta sen verran peleihin, että sitä edes kannattaa tehdä?
Jos aiot laittaa vain xmp/docp profiilin käyttöön niin samalla se on helppo tarkastaa bioksesta onko se fclk 1800 eli aina kannattaa ajaa 1:1. Se fclk:n tarkistus kun ei vie kun sen yhden sekunnin. Ja ryzeneilla kyllä yleensä kannattaa ottaa se irti mitä kapuloista irtoaa tai vähän edes kiristellä tosin 3600 cl16 on ihan ok jo vakionakin sillä xmp profiililla.
Ja noi tilaamasi muistit on todennäköisesti hynixin cjr/djr piireillä. Jos haluat niitä koittaa kellottaa niin ota "DRAM calc for ryzen" ohjelma avuksi vaikka se nyt ei anna kuin sinne päin arvoja mutta niillä pääsee alkuun.
DRAM Calculator for Ryzen (v1.7.3) Download
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
2 957
Jos aiot laittaa vain xmp/docp profiilin käyttöön niin samalla se on helppo tarkastaa bioksesta onko se fclk 1800 eli aina kannattaa ajaa 1:1. Se fclk:n tarkistus kun ei vie kun sen yhden sekunnin. Ja ryzeneilla kyllä yleensä kannattaa ottaa se irti mitä kapuloista irtoaa tai vähän edes kiristellä tosin 3600 cl16 on ihan ok jo vakionakin sillä xmp profiililla.
Ja noi tilaamasi muistit on todennäköisesti hynixin cjr/djr piireillä. Jos haluat niitä koittaa kellottaa niin ota "DRAM calc for ryzen" ohjelma avuksi vaikka se nyt ei anna kuin sinne päin arvoja mutta niillä pääsee alkuun.
DRAM Calculator for Ryzen (v1.7.3) Download
3600 muisteille asti taitaa mennä automaattisesti muistin mukana (ainakin Asuksen X570 emolla). Siitä ylöspäin pitää FCLK säätää käsin. Mutta hyvä tuo on tarkistaa aina, ja kun itse laittaa niin on varmasti ainakin se mitä pitää.
 
Liittynyt
24.09.2020
Viestejä
661
Hmmm, muistanko nyt ihan väärin vai eikö ollut niin että Hardware Unboxedin poijjaat eivät saaneet edes 1900 toimimaan vakaasti vaan joutuivat tulemaan siitäkin alaspäin.
Veikkaan, että täytyisi olla melko ihme, että sen saisi 2000 venytettyä...
Et muista väärin, mutta Amd on ilmoittanut itsekin että kaikki kivet ei sinne pääse. Uusimmassa agesassa oli ainakin lisätty optimointeja että sinne voisi olla teoriassa mahdollista päästä.
Nyt muistit ajelee tosiaan 3600cl14, mutta voltteja on jo nosteltu. 3800cl14 vaatii jo turhan paljon omaan makuun, joten käytännössä seuraava järkevä hyppy olisi ehkä löysemmillä latensseilla, muutoin sama pysyä tässä 3600.
Oishan se mahdollista ottaa gear down mode pois päältä, mutta oletan että on olemassa syy että tuollainen on olemassa ja oletuksena päällä
 
Liittynyt
16.05.2019
Viestejä
745
Kumpi olis parempaa muistia 5600x:lle
3200 cl14 vai 3600 cl16? Onko niin että hyötyy enemmän tosta 3600mhz kun 3200mhz?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 722
Kumpi olis parempaa muistia 5600x:lle
3200 cl14 vai 3600 cl16? Onko niin että hyötyy enemmän tosta 3600mhz kun 3200mhz?
Molemmat ovat latensseiltaan lähes samat ja molemmat kellottuvat samoihin lukemiin mutta jos aiot ajaa xmp/docp profiililla niin 3600 c16 muistit ovat nopeammat kun silloin flck on korkeampi, 1600MHz vs 1800MHz kun ajetaan flck1:1.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.09.2020
Viestejä
661
Varmaan vähän fifty-sixty, about samaa tasoa. 3200cl14 kitin saa kyllä varmaan ajelemaan 3600cl16 ihan vakiovolteilla sen kummemmin tappelematta ja jos jaksaa/haluaa säätää. Jos ei huvita manuaalisesti ylikellottaa/hienosäätää muisteja niin ota tuo 3600.
 
Liittynyt
04.11.2020
Viestejä
262
Kumpi olis parempaa muistia 5600x:lle
3200 cl14 vai 3600 cl16? Onko niin että hyötyy enemmän tosta 3600mhz kun 3200mhz?

Itselläni lähes sama kysmys eli kumpi mieluummin Ryzen 5600X:n kanssa, CL16 3200mhz vai CL18 3600mhz kun saman hintaisi ovat?
 
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
389
CL18 on kyllä jo niin hidasta, että ottaisin 3200CL16. Jos vaan pystyy penniä venyttämään niin 3600CL16.
 
Liittynyt
16.05.2019
Viestejä
745
Kiitokset vastauksista. Noi gskillin 3600 cl15 houkuttaisi eniten mutta mietin onko se sitten sen venaamisen arvosta jos ajelen tota 5600x 3200 cl16 ripjaweilla. Niiden saatavuus on vaan nii huono :/
Edit:

Mulle on sittenkin tulossa tätä muistia 20.11 arviolta. Ehkä venailen noi ja ajelen 2viikkoa 3200 cl16 muistilla. Tuskin se niin hirveää on :D
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
47
tRRDS/tRRDL/tFAW = 4/4/16 (tFAW on aina vähintään 4*tRRDS, joten screenshotissasi oleva 12 ei tee mitään)

tRFC = 288, voi hyvinkin mennä tiukemmaksi esim 250, mutta aloita 288:lla

Primäärien olettais menevän vähintään
tCL =14
tRCD = 16
tRP = 14
tRAS = 28
tRC = 42

tRCD saattaa hyvinkin mennä 15 tai 14 mutta tuosta 16 on hyvä aloittaa. Tiukemman tRCD:n kanssa voi tulla muistiohjain vastaan jos tornihuhuja on uskominen.

tWR = 14

^^Tee yo. tässä järjestyksessä. Mulla pitäis olla viestihistoriassa jokunen screenshottin pykälää paskemman binnin (4133 C19) kuluista 3900X:llä josta voi ottaa lisää osviittaa

-----------------

vDRAM = 1.45v
vSOC = 1.1 (se sulla on jo)

Anna VDDG:n ja VDDP:n olla, säädä niitä vasta silloin jos vakautta ei löydy. Itse olen sitä mieltä että ne on hyvä laittaa aluksi 950mV/900mV koska moni emo laittaa ne liian korkeaksi. Mutta jos noi on laitettu jo niin anna olla.
Kiitos vastauksesta, lähden näillä kokeileen ja katon ton sun aiemmat asetukset suuntaa-antaviksi.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 675
Toisessa ketjussa oltiin eri mieltä näiden väliltä valittaessa No, ehkä se sitten on otettava tuo CL16 3200mhz
Epäilen että toisessa ketjussa mietittiin sitä mahdollista (prosessorista [Zen 3 puhuttaessa] ja uudesta tulevasta uefi-biosista riippuvaa) 4000MHz kellotusta jolloin IF venyisi 2000. Sen saa helpommin varmaan kellotettua jos sinulla on 3600 vs 3200 muistit.
 
Liittynyt
04.11.2020
Viestejä
262
Epäilen että toisessa ketjussa mietittiin sitä mahdollista (prosessorista [Zen 3 puhuttaessa] ja uudesta tulevasta uefi-biosista riippuvaa) 4000MHz kellotusta jolloin IF venyisi 2000. Sen saa helpommin varmaan kellotettua jos sinulla on 3600 vs 3200 muistit.
Täytyy sanoa, että en ymmärtänyt kuin muutaman sanan, mutta ilmeisesti nyt kuitenkin Ryzen 5600X:n kanssa suosittelette ennemmin tilaamaan nuo cl16 3200mhz kuin cl18 3600mhz?
 

Kulakova

Nukkuva krahu
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
137
Kasailin eilen uusista osista koneen 5600X + MSI X570 Unify + Ballistix 2x16GB 3600 CL16.

Ainut säätö mitä tein Windowsin asennuksen jälkeen biosissa oli, että napsautin xmp-profiilin päälle. Huomasin nopeasti, että äänet ratisi ja restart päätyi lähes aina epäonnistumiseen ja käynnistäminen piti tehdä manuaalisesti.

Aikani asentelin äänikortin (realtek mikä emolla) ajureita uusiksi eikä mikään korjaantunut. Lopulta otin xmp:n pois päältä ja kaikki ongelmat hävisi. Testailin vielä flashätä MSI:n uusimman biosin uusiksi ja laittaa xmp:n päälle, mutta tuloksena oli samat ongelmat äänien ja boottamisen kanssa.

Olenko nyt ymmärtänyt jotain väärin, ettei xmp:n ei tarvitsisi säätää mitään muuta? Vai onko raudassa jotain vikaa tai bios vielä ihan lapsen kengissä? Kuulostaako ihan normaalilta?
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 073
Kasailin eilen uusista osista koneen 5600X + MSI X570 Unify + Ballistix 2x16GB 3600 CL16.

Ainut säätö mitä tein Windowsin asennuksen jälkeen biosissa oli, että napsautin xmp-profiilin päälle. Huomasin nopeasti, että äänet ratisi ja restart päätyi lähes aina epäonnistumiseen ja käynnistäminen piti tehdä manuaalisesti.

Aikani asentelin äänikortin (realtek mikä emolla) ajureita uusiksi eikä mikään korjaantunut. Lopulta otin xmp:n pois päältä ja kaikki ongelmat hävisi. Testailin vielä flashätä MSI:n uusimman biosin uusiksi ja laittaa xmp:n päälle, mutta tuloksena oli samat ongelmat äänien ja boottamisen kanssa.

Olenko nyt ymmärtänyt jotain väärin, ettei xmp:n ei tarvitsisi säätää mitään muuta? Vai onko raudassa jotain vikaa tai bios vielä ihan lapsen kengissä? Kuulostaako ihan normaalilta?
Muistit ei varmaan toimi virheettömästi 3600 nopeudella, onko syy sitten bioksessa, emossa vai muussa pitää ratkaista. Asian voisi varmistaa testeillä.
Oletko muistanu nostaa muistijännitteen 1.35v (Dram voltage).
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
04.11.2020
Viestejä
262
Muistit ei varmaan toimi virheettömästi 3600 nopeudella, onko syy sitten bioksessa, emossa vai muussa pitää ratkaista. Asian voisi varmistaa testeillä.
Oletko muistanu nostaa muistijännitteen 1.35v (Dram voltage).
Pitäisiköhän sitä sitten ottaa itse 3200mhz muistit tuon 5600X:n kanssa jos ei noilla näytä toimivan XMP:llä..
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 800
Viestejä
4 192 450
Jäsenet
70 789
Uusin jäsen
Theboss666

Hinta.fi

Ylös Bottom