Lainataan nettiä, niin ei tarvitse itse kirjoittaa.. ;-)
"
Windows 10 Installation
- Install Bash Terminal: Install the Linux Subsystem on Windows 10
- Install the Google Stress App test by typing: sudo apt-get install stressapptest
- Once installed open “Terminal” and type the following: stressapptest -W -s 3600
- You can add argument "-M" and add the the amount of memory you wish to assign to the test (90% of available memory)
- This will run the stressapp for one hour. The test will log any errors as it runs.
Mint Installation
Sitten muistien kanssa aloittaville oma tulkinta miten kannattaa edetä. Tämä kun tulee säännöllisin väliajoin esiin:
1) Valitse joko prosukellot, tai muistikellot. Et välttämättä saa molempia. 3 ryzenin kokemuksella tappiin vedetyt muistikellot saa prosun vaatimaan reilusti enemmän jännitettä. Ilmeisesti kovempi infinity fabric ja cache vaatii veronsa.
2) Aloita stiltin preseteillä, ne on tuossa alla:
3) Soc välille 1,05-1,075. Se on yksilöllinen. Oma prosu kestää 1,087 soc jännitteen, mutta 1,1 on jo epävakaa.
4) B-Die maksimi on 1.5v speksien mukaan. Minulla 1.44v aloittaa epävakauden ja 1.43 tuo satunnaisia virheitä, mutta harvakseen. Eli joku 1.4-1.43 on ihan hyvä alkukohta.
5) Testaa ensin tuolla stressappilla. Se päästää proc-odt, yms virheitä läpi, mutta on armoton ajoituksille. 1h ajo on ihan hyvä, ks. ohjeet. Sama kannattaa vetää kiristysten jälkeen. Ynnä kun otat muistivolteista löysät pois.
6) Joku yönyli/töiden yli stressappia tarjoaa aika varman muistisetin.
7) Testaa HCI:llä, se kavaltaa väärän proc-odt, cldo_vddp jne kiusat. proc-odt arvot kannattaa kokeilla yksitellen, näillä muisteilla alin boottaava on "vakain".
8) Reilun 1000% ajon jälkeen muistit on oletettavasti vakaat.
9) Kellota prosu, OCCT large data set on pahempi mitä prime 128/128 inplace omalla koneella.
10) Laske SOC voltit niin, että OCCT menee vielä läpi. Muistitestit menee aina pienemmillä SOC volteilla läpi, mitä prosun rasitustestit.
11) Voit kokeilla muita testisoftia, mutta minulla OCCT feilaa vielä kun prime/realbench menee läpi. Ne tuntuu olevan vain extraa.