Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Sen auton arvo on alle 80. Olisko ollut 60 jotainMulla ei buuttaa 2x16gb gskillit XMP profiililla jos vaihdan procodt 96 tai 80ohm, autolla toimii. Ei mitään käryy mikä tuo auto:n arvo on :/ mistä sen vois tarkistaa?
C6H maksais vain ~200€ atm Mindfactoryssa bundlena 1700 kanssa, niin aattelin että vois pistää "överiks"
Ohoh, oli kyllä vielä aamusta 4kpl C6H+1700 ainakin Koitan etsiskellä...Tilasin itse tuon bundlen viime viikolla, mutta enää sitä ei näytä olevan saatavissa.
Threadripper julkastaan pian, Ryzen osat halpenee paljon. Kandee venailla..ja ajoitushan on itsellä nappi, suunnittelin juuri juhannuksen jälkeen laittaa C6H + 1700 -bundlen muiden komponenttien kanssa tilaukseen jotta tulee mukavasti kesäloman alkuun, mut ei sit tilata bundlea. Poltetaan rahaa irtomyynnillä.
Fucking A.
Threadripper julkastaan pian, Ryzen osat halpenee paljon. Kandee venailla
Tässä hommassa saisi venailla kyllä jatkuvastiKandee venailla
Ei threadripper kisaa ollenkaan samassa segmentissä. Varmaan parikymppiä halpenee 1800/1800X, jos tulee se 8-ytiminen Threadripper.
Ryzenit halpenee, kun Intel saa uutta osaa pihalle, mutta sitä odotellaan vielä.
Eli: onko täällä jollain Trident Z RGB:t Ryzen-setissä ja miten on toiminut?
Joo, peruskellotus menee noin. Ja jos tosiaan on FlareX, niin lataa se D.O.C.P koska sen pitäisi bootata sillä noilla muisteilla.No niin, tuli Noctualta AM4 palikat ja nyt on vanha torni paikallaan. Asuksen sivuilta 0803 Beta-Bios asennettu myöskin. Prossun kellotus menee vissiin ihan normaalisti, haluttu kerroin ja voltteja sen verran että kestää vakaana, ei kuitenkaan yli 1.35 24/7 käytössä? Mutta tuo muistien kellotus on ihan hepreaa itselle, onnistuuko suoraan D.O.C.P:n kanssa, vai manuaalisesti? Asuksen Prime Pro lankku ja G.Skillin FlareX:t käytössä.
Rupeaa ihan tosissaan menemään hermot to cold boot ongelman kanssa. Suunnilleen joka kolmas tai neljäs buutti heittää muistien takia erroria (tosin näyttää CPU erroria eli koodi 8) minkä jälkeen buuttaa normaalisti. Sen vielä jaksaisin että kävisin näissä tapauksissa biosin kautta laittamassa kellotusprofiilin takaisin päälle mutta kun noista cold boot ongelmista ehkä joka kolmas ei buuttaa ollenkaan vaikka käyttäisi CLEAR CMOS:ia. Ainoa tapa noissa saada kone käyntiin on avata koppa, ottaa toinen muistikampa pois, käynnistää kone, sammuttaa se ja laittaa muisti takaisin. Noita on nyt tässä parin viikon sisään ollu jo useamman kerran kun pidän konetta öisin pois päältä ja rupeaa palamaan käpy ihan huolella.
Muistikellotuksista tuo johtuu ja ihan kiven vakaat asetukset ovat kyllä kunhan saan koneen käyntiin asti. Ihan sama mitä ProcODT arvoa syötän tai mitä DRAM_BOOT_VOLTAGE asetusta laitan kun se ongelma tulee sekunnissa kun muistit alkaa trainaamaan eikä emolevy anna riittävästi voltteja vielä siinä vaiheessa. Ja ei auttanu toi viimeisin RC bios vaikka elmor sanoikin että pyritään parantamaan cold boot -ongelmaa.
Ei mulla ole muistireikää tossa 3200Mhz. Mun muistireikä on siinä 3333Mhz joka "korjaantuu" laittamalla CLDO_VDDP asetuksen 980. Tää ei ole tuosta nyt kiinni.CLDO_VDDP asetusta muuttanut? Haarukka 850-1050, vakio 950.
Ei mulla ole muistireikää tossa 3200Mhz. Mun muistireikä on siinä 3333Mhz joka "korjaantuu" laittamalla CLDO_VDDP asetuksen 980. Tää ei ole tuosta nyt kiinni.
Edi: ja jos olisi muistireiästä kiinni niin sehän ei buuttaisi ollenkaan. Tämä on ihan se cold-boot ongelma josta on ollut aiemminkin juttua.
Juu tiedän tämän kyllä Mulla on ihan alusta asti buutannu aina 3200Mhz ja myös 3466Mhz. Mun muistireikä on noiden välissä ja koska tällä hetkellä SSD boottilevyn takia käytän BCLK 100 niin käytännössä ainoastaan 3333Mhz on mulla se "ongelma-alue". Tuota testailin aiemmillakin bioseilla ja 9943:lla löysin sen 980 CLDO_VDDP:n joka sopi mulla tohon.Se muistireikä esiintyy suuremmalla alueella kuin vain yhdellä taajuudella.
Pitää kokeilla tätäkin. Tässä on vaan ongelmana se että pitäisi joka kerta testata kylmäbuuttia koska jos biosista laitan ton päälle ja resetin kautta takaisin Windowsiin niin se käynnistyy huolimatta siitä onko CLDO_VDDP automaattiasetuksella vai käsin laitettuna. Ja kylmäbuuteistakin se 2/3 käynnistyy joten tota on vähän hankala ja helvetin hidas testata etenkään jos heti ensimmäiset CLDO_VDDP asetukset eivät osu kohdilleen. Siinähän oli että voi olla tosi pienestäkin tyyliin 5 pykälästä että onko tietyllä asetuksella vakaa vai ei. Jos lähtisin jostain 920 aloittamaan niin siinä on 16 eri 5 pykälää ja kylmäkäynnistyksiä pitäisi olla vähintään 48 kertaa että tiedän auttoiko toi asetus vai oliko vaan yksi niistä 2/3 kerrasta kun käynnistyy muutenkin. Nyt ei työviikolla kiinnosta kyllä yhtään tappaa noin paljon aikaa.Tuota CLDO_VDDP muuttamalla olen itse saanut kylmä-boot ongelman kuitenkin kuriin myös korkeammilla taajuuksilla. En nyt tarkalleen lukuja muista, mutta kiristellyin asetuksin 3466MHz ei välttämättä bootannut aina kylmiltään CLDO_VDDP ollessa "auto" asetuksella. CLDO_VDDP "1000" johti taas jatkuvasti onnistuneisiin kylmäbootteihin. Nämä edellisellä biosilla, tällä uusimmalla betalla en ole testaillut.
Joo, se ongelma on, että muut biosit eivät korjaa sitä BCLK asetusta eli se jää tasolle 90. Elmorilta pitäisi saada pyytämällä korjauksen sille.Edit2: oliko kenelläkään kokemuksia siitä elmorin "bios 0003":sta joka asettaa käynnistyksessä BCLK 90 ja dram voltage 1,35V? Mä muistelisin että siihen liittyi jotain ongelmia uudempien bios versioiden kanssa vai muistanko väärin?
Edit2: oliko kenelläkään kokemuksia siitä elmorin "bios 0003":sta joka asettaa käynnistyksessä BCLK 90 ja dram voltage 1,35V? Mä muistelisin että siihen liittyi jotain ongelmia uudempien bios versioiden kanssa vai muistanko väärin?
Joo, se ongelma on, että muut biosit eivät korjaa sitä BCLK asetusta eli se jää tasolle 90. Elmorilta pitäisi saada pyytämällä korjauksen sille.
Voikohan tuon kiertää sillä että lyö BCLK manuaalisesti 100 kuten mulla on nytkin? Pitää kattoa jos jaksaa juhannuksena säätää. Vähän veikkaan että on muutakin tekemistäJoo, se ongelma on, että muut biosit eivät korjaa sitä BCLK asetusta eli se jää tasolle 90. Elmorilta pitäisi saada pyytämällä korjauksen sille.
Juu, mutta se BCLK korjaantuu pysyvästi vain jos löydät jostain biosin, joka päivittää myös EC:nVoikohan tuon kiertää sillä että lyö BCLK manuaalisesti 100 kuten mulla on nytkin? Pitää kattoa jos jaksaa juhannuksena säätää. Vähän veikkaan että on muutakin tekemistä
Täällä kävi, kun vaihdoin jäähyn. Olihan ihan helvetin tiukasti jäänyt siiliin kiinni. Joutu painaan pienellä palikalla tasaseen prossun reunasta et lähti irti.Mitenkäs tuo prossujen kiinnitys? Helvetti että säikähdin, kun laitoin ensin jäähyn väärin päin (vaakaan, kun halusin pystyyn), niin kun irrotin jäähyä niin lähti prossukin irti emolevystä. Tuntuu todella heikolta tuo kiinnitys, vaikka on kiinnitetty kuten ohjekirjassa sanotaan. Onko muilla käynyt samalla tavalla?
Pinnit voi irrota prossusta jos repii sen väkisin socketista irti :oMitenkäs tuo prossujen kiinnitys? Helvetti että säikähdin, kun laitoin ensin jäähyn väärin päin (vaakaan, kun halusin pystyyn), niin kun irrotin jäähyä niin lähti prossukin irti emolevystä. Tuntuu todella heikolta tuo kiinnitys, vaikka on kiinnitetty kuten ohjekirjassa sanotaan. Onko muilla käynyt samalla tavalla?
Miksihän tämä kulkee nyt huonommin kuin aikaisemmin? Voisiko olla että bclk kellotuksella pääsisi kovempiin tuloksiin pienemmillä volteilla?
Testasin nyt LLC1 + 1.35v + 3850MHz... Nope. Edelleen virhettä IBT:ssä.Koeta laittaa LLC3 => LLC1 (ei / mahdollisimman vähän jännitevaihtelua vaan se vaihtelu tulee suoraan nopeuden vaihtelusta [P0, P1, P2: 39,75x 1.35625V, 30x 1.125V - 11,5x 0.60625V])
Testasin nyt LLC1 + 1.35v + 3850MHz... Nope. Edelleen virhettä IBT:ssä.
Löysytin myös muistien latenssit, eli ei pitäisi niistäkään olla (+ aikaisempia kireitä latensseja testasin yli 12h).
...mites muuten nuo P1 ja P2. Pitäisiköhän testata nostaa niitten jännitteitä? Biosin p-state kellotuksella oli käytössä offset +jotain volttia.
...mites muuten nuo P1 ja P2. Pitäisiköhän testata nostaa niitten jännitteitä? Biosin p-state kellotuksella oli käytössä offset +jotain volttia.
Joskus pitää vain hyväksyä että on osunut huono yksilö kohdalle. Oma 1700 ei tykkää yli 3800mhz ;/39.25x @ 1.4v
27x @ 1.125v
15.5x 0.9v
LLC1
IBT crash.
No kun sama kivi pyöri nätisti 3940Mhz kun ajelin p-state + bclk kelloilla. Miksihän se nyt failaa vissiin jo 3900Mhz (1.4v llc1).Joskus pitää vain hyväksyä että on osunut huono yksilö kohdalle. Oma 1700 ei tykkää yli 3800mhz ;/
Öö.. pitäisikö olla? Eikö se disabloidu itsestään?Onko core boost disabled?
Öö.. pitäisikö olla? Eikö se disabloidu itsestään?
Kuten sanoin, alkujaan oli 3940Mhz vakaa. Nyt testaan taas bclk kelloilla tuota ibt:iä.Koita OC modessa myös ilman pstatea onko tuota mahdollista saada edes vakaaksi.
Rasituksessa tulee ihan väkisin jännitteen pudotusta (vdroop) ja sitä lähinnä kompensoidaan tuolla LLC asetuksella. LLC1 tai LLC automaattisella ei tarkoita ettei jännite putoaisi rasituksessa vaan se tarkoittaa sitä että maksimivoltteja on nostettava enemmän että kellotettu kivi pysyy rasituksessa vakaana kun jännite putoaa. Karkeana esimerkkinä itse kun hain näitä nykyisiä 3,925Ghz kelloja niin LLC automaattisella tai 1 joutui nostamaan idlevoltteja aina 1,42V asti ettei vdroop tehnyt kellotusta epävakaaksi. LLC3:n kanssa maksimivoltit käyvät 1,406:ssa ja vdroop pysyy rasituksessa aisoissa.Koeta laittaa LLC3 => LLC1 (ei / mahdollisimman vähän jännitevaihtelua vaan se vaihtelu tulee suoraan nopeuden vaihtelusta [P0, P1, P2: 39,75x 1.35625V, 30x 1.125V - 11,5x 0.60625V])
Eipä tota tarttenut väkisin repiä. Nostin vaan siilin ylös ja kappas. Siinähän se prossu nökötti siilen pohjassa kii. Jos männöö rikki hellässä käsittelyssä, niin täytyy hakee uus kaupasta. Välillä harrastusvälineet menee rikki. Taitaa olla aika tököttiä toi lämpötahna, kun melkein tuntuu liimatulta.Pinnit voi irrota prossusta jos repii sen väkisin socketista irti
Joo en minäkään sitä räpisin repinyt, sieltä se nousi kivasti jäähyn kanssa.Eipä tota tarttenut väkisin repiä. Nostin vaan siilin ylös ja kappas. Siinähän se prossu nökötti siilen pohjassa kii. Jos männöö rikki hellässä käsittelyssä, niin täytyy hakee uus kaupasta. Välillä harrastusvälineet menee rikki. Taitaa olla aika tököttiä toi lämpötahna, kun melkein tuntuu liimatulta.
Mitäs tahnaa käytössä? Ei kai vaan nestemetallia alumiinijäähyn kanssa tms.?.Eipä tota tarttenut väkisin repiä. Nostin vaan siilin ylös ja kappas. Siinähän se prossu nökötti siilen pohjassa kii. Jos männöö rikki hellässä käsittelyssä, niin täytyy hakee uus kaupasta. Välillä harrastusvälineet menee rikki. Taitaa olla aika tököttiä toi lämpötahna, kun melkein tuntuu liimatulta.
Rasituksessa tulee ihan väkisin jännitteen pudotusta (vdroop) ja sitä lähinnä kompensoidaan tuolla LLC asetuksella. LLC1 tai LLC automaattisella ei tarkoita ettei jännite putoaisi rasituksessa vaan se tarkoittaa sitä että maksimivoltteja on nostettava enemmän että kellotettu kivi pysyy rasituksessa vakaana kun jännite putoaa. Karkeana esimerkkinä itse kun hain näitä nykyisiä 3,925Ghz kelloja niin LLC automaattisella tai 1 joutui nostamaan idlevoltteja aina 1,42V asti ettei vdroop tehnyt kellotusta epävakaaksi. LLC3:n kanssa maksimivoltit käyvät 1,406:ssa ja vdroop pysyy rasituksessa aisoissa.
Stiltti oli ihan mittaillut sitä ja todennut että C6H:lla on suositeltava käyttää LLC asetusta 3. Sulla on eri emolevy jossa on pikkuisen eri virransyöttö. Samat ohjeet ja neuvot eivät päde jokaiselle eri emolevylle.
GC-Extreme oli tahnana. Oli vaan ikäänkuin yhtä puuta koko prossu ja siili. Lämmöt pysy kyllä hyvin kurissa kyseisellä tahnalla.Mitäs tahnaa käytössä? Ei kai vaan nestemetallia alumiinijäähyn kanssa tms.?.