Taneli-
☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Yhden näyttiksen kokoonpanossa Ryzenillä on joo mutta piirisarjalla ei. Tässä puhutaan koko ajan piirisarjasta.
OK, kysymys.
Miten AMD ja Intel ovat molemmat paskoneet täysin luokattomasti emolevynsä ja piirisarjansa. Ennen oli tuki paremmissa emoissa 4x näytönohjaimelle rinnan. Nyt ei löydy enää.
Kylläpäs AMD ja Intel ovat molemmat huomattavasti huonontaneet emojaan, vai onko kyse prosessorista?
Kun ennen sai 4 näytönohjainta rinnan ja nyt ei löydy Inteliltä eikä AMD:lta yhtään emoa missä olisi 4 x 16 PCI Express 3.0 tai edes 4 x 8 PCI Express 3.0+ linjaa...
Voisiko syynä olla se että nykyisin ollaan menty eri suuntaan kehityksessä? Ennenkin se oli aika pieni osa joilla oli edes 2 näytönohjainta rinnan.
Mutta olen edelleen sitä mieltä että jos sinusta tämä on selkeä suunnitteluvirhe niin otat yhteyttä suoraan AMD:n ja Inteliin ja kerrot heille mieluusti laskelmien kera miten monta ihmistä ostaisi heti emolevyn + prosessori missä olisi rakennettuna tuki 4x näytönohjaimelle, 2x prosessorille, ties kuinka monelle SATA-liittimelle, ei unohdeta myöskään niitä USB 1.0, 2.0 ja 3.0 liittimiä mitä olisi hyvä olla vähintään sen 6+ jokaista (nykyisin ei enää suoraan USB 1.0 liittimiä löydy emoista, ennen niitä oli jopa 10kpl lisäkorttien kanssa.. selkeä virhe eikö totta?)
Edit:
Sitten ihan asiaan: minulle kuten hyvin monelle muullekin käyttäjälle tuntuu riittävän noin 180€ (tämä ihan esimerkkinä) emolevyn tarjoama 2 paikkaa näytönohjaimelle vaikka tarvitsenkin niistä vain yhden ja 8kpl SATA-liitäntöjä joista esim. DVD-RW asemaa tai ulkoista SATA-paikkaa (emolevyn) en muista koska viimeksi olen käyttänyt.
4kpl muistipaikkoja (se tekee vähintään 64Gb muistia, nyt käytössä vain 2 paikkaa ja 32Gb RAM) tuntuu riittävän omiin tarpeisiin oikein hyvin.
Prosessorin 8-ydintä ja 16-säiettä uskallan väittää että ne tulevat riittämään 5+ vuodeksi. Vaikka paikka onkin vain yhdelle prosessorille se riittää minulle oikein hyvin.
Integroitu äänikortti on ensimmäistä kertaa sen verran laadukas (nyt puhutaan siis ALLE 200€ emolevystä) että ulkoista tai sisäistä lisäkorttia ei tarvita.
Lupaus tukea seuraavat olikohan 3 prosessoriversiota ja 4+ vuotta tätä kantaa ja myös tätä kyseistä emolevyä. Minusta loppukäyttäjänä se kuulostaa oikein hyvältä koska tiedän että jos emolevy hajoaa voin hankkia uuden toisinkuin esim. Intelin kanssa.
En todellakaan edes tarvitse mutta on kuitenkin mahdollisuus 4x USB 2.0, 4x USB 3.0, 2x USB 3.1 portteja jne.
M.2 mille voi ehkä tulla käyttöä joskus, nyt "ihan kiva".
1 x Gigabit LAN, riittää pitkälti tulevaisuuteen.
Lisänä kytkentöjä esim. vesijäähylle, väriledeille ja ties mille mitä en itse edes tarvitse.
Faktahan on että jos aletaan vertailemaan vanhempiin niin joitakin juttuja (esim. se tuki 4 näytönohjaimelle) löytyy mutta aika montaa juttua ei löydy. Tietysti jokainen äänestää omalla lompakollaan mutta itselleni kyseinen emolevy, 1700X prosessori ja 32Gb muistia noin 800€ oli itselleni sopiva panostus nykyiseen ja useamman vuoden tulevaankin tarpeeseen.
Olen valmis kuulemaan vaihtoehtoja missä olisi SINUSTA enempi / paremmin vaihtoehtoja nykyiseen ja tulevaisuuden käyttöön. Mieluusti noin 800€ hintahaarukassa ja varmasti moni käyttäjäkin ilahtuisi ja kokisi postauksesi positiiviseksi sekä foorumia edistäväksi eikä vaan yhden asian jankkaamiseksi.
Viimeksi muokattu: