AMD Radeon RX 5700 -ketju (Navi 10)

Liittynyt
17.11.2018
Viestejä
594
Powercolorin karvalakkimalli yltää tällaiseen, Jännite 1100 mV, kellot 2000 mHz, muistikellot (afterburnerista 1820 mHz), powerlimit +30%.
Propellit huutaa 80%- vauhdilla ja on sillä rajoilla olisiko melu sietämätöntä:asif:
Noh, onneksi peleissä ei ole käytännössä koskaan jatkuva GPU- kuorma, ja radeon chillillä saa lämpöjä laskettua mukavasti. Tällainen kellotus on mun mielestä mukava siksi, että monissa peleissä se poistaa aistittavissa olevia FPS- minimeitä.
 

Liitteet

Liittynyt
17.11.2018
Viestejä
594
Powercolorin karvalakkimalli yltää tällaiseen, Jännite 1100 mV, kellot 2000 mHz, muistikellot (afterburnerista 1820 mHz), powerlimit +30%.
Propellit huutaa 80%- vauhdilla ja on sillä rajoilla olisiko melu sietämätöntä:asif:
Noh, onneksi peleissä ei ole käytännössä koskaan jatkuva täysi GPU- kuorma, ja radeon chillillä saa lämpöjä laskettua mukavasti. Tällainen kellotus on mun mielestä mukava siksi, että monissa peleissä se poistaa aistittavissa olevia FPS- minimeitä.
 
Liittynyt
19.02.2018
Viestejä
602
Mulla myös powercolorin karvalakki ja optimit siinä 2000 ja 1110mv. Äsken löin nestemetallit sisään ja nyt sai jo 2070 ja 1200mv ilman että menee 100'c hotspottia rikki. 2100 kaatuu aika nopeasti. Niin ja virtaruuvi aina +50% ettei häiritse.
 
Liittynyt
04.12.2016
Viestejä
1 644
Mulla myös powercolorin karvalakki ja optimit siinä 2000 ja 1110mv. Äsken löin nestemetallit sisään ja nyt sai jo 2070 ja 1200mv ilman että menee 100'c hotspottia rikki. 2100 kaatuu aika nopeasti. Niin ja virtaruuvi aina +50% ettei häiritse.
Onko tolla nestemetallilla tosiaan noin iso vaikutus? Itellä siis Morpheus kiinni blowerissa, niin kannattaisiko kokeilla?
 
Liittynyt
19.02.2018
Viestejä
602
Kyllä sillä on. Arctix MX-4 oli aiemmin ja parannusta tuli paljon. Alkuperäiset tahnat kusi jo puolen vuoden jälkeen pahasti ja tuulari kikkasi täysille vähänväliä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 290
Onko tolla nestemetallilla tosiaan noin iso vaikutus? Itellä siis Morpheus kiinni blowerissa, niin kannattaisiko kokeilla?
Mahtaako Morpheuksen pohja kestää nestemetallia? Ei taida olla kuparia. Itsellä Morpheuksen kanssa toimi hyvin "jäykkä" tahna (Thermal Grizzlyn Kryounaut). Oli selvä ero Noctuaan ja saman firman notkeampaan tahnaan (Hydronaut).
 
Liittynyt
04.12.2016
Viestejä
1 644
Mahtaako Morpheuksen pohja kestää nestemetallia? Ei taida olla kuparia. Itsellä Morpheuksen kanssa toimi hyvin "jäykkä" tahna (Thermal Grizzlyn Kryounaut). Oli selvä ero Noctuaan ja saman firman notkeampaan tahnaan (Hydronaut).
Eikö se ongelma nimenomaan ollut kuparin kanssa, eli jos ei kuparia ole, niin ei myöskään ongelmaa?
 

neoflix

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
882
kaikki muu on ongelma, kuparille ei käy varsinaisesti mitään, se vaan tekee sen pienen syöpymisen joten joutuu laittamaan uusiks nestemetallit sit myöhemmin. Jos se pohja on sellanen hopeanvärinen niin voi olla nikkelipinnotettu kupari joka on se helpoin kaiketi. Mulla on itellä ihan paljaalla kuparilla ja hyvin rokkaa
 
Liittynyt
04.12.2016
Viestejä
1 644
kaikki muu on ongelma, kuparille ei käy varsinaisesti mitään, se vaan tekee sen pienen syöpymisen joten joutuu laittamaan uusiks nestemetallit sit myöhemmin. Jos se pohja on sellanen hopeanvärinen niin voi olla nikkelipinnotettu kupari joka on se helpoin kaiketi. Mulla on itellä ihan paljaalla kuparilla ja hyvin rokkaa
Googlailin tässä vähän, niin Morpheus on ilmeisesti nikkelipinnoitettu, mutta oletettu hyöty olisi vain muutaman asteen vs normitahna. Voisi kyllä joku päivä urheilun vuoksi kokeilla.
 

Rxd

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.07.2020
Viestejä
1 900
Vaihdoin kotelotuulettimet stockista oikeisiin. Niin vaikutti se pienesti powercolorin red dragonin lämpötiloihin.

Olisin gpun oman tuulettimen irroittanut, mutta en tiedä mistä saisi tilattua pieniä ruuvareita joissa olis 90 asteen kulma tai oikeestaa miniräikkä ristipäällä? Tää tuuletin on koottu tähän väärinpäin, että ruuvit on sisäpuolella.

Rocket League
gpu 77c-->75c
junction 102c-->97c

Battlefield V
gpu 78c-->72c
Junction 104c-->98c

2113-2126 Mhz välillä on kellotaajuus 90% ajasta kun pelaa.

Säädetty 2,2 Ghz 1,2v
 
Liittynyt
20.02.2018
Viestejä
65
Vaihdoin kotelotuulettimet stockista oikeisiin. Niin vaikutti se pienesti powercolorin red dragonin lämpötiloihin.

Olisin gpun oman tuulettimen irroittanut, mutta en tiedä mistä saisi tilattua pieniä ruuvareita joissa olis 90 asteen kulma tai oikeestaa miniräikkä ristipäällä? Tää tuuletin on koottu tähän väärinpäin, että ruuvit on sisäpuolella.

Rocket League
gpu 77c-->75c
junction 102c-->97c

Battlefield V
gpu 78c-->72c
Junction 104c-->98c

2113-2126 Mhz välillä on kellotaajuus 90% ajasta kun pelaa.

Säädetty 2,2 Ghz 1,2v
Nyt ei ymmärrä? Mikä on kotelotuulletimen stock ja oikea? Ja ehkä sun tarvii purkaa sitä gpu:ta enemmän että pääset käsiksi ruuveihin?
 

Rxd

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.07.2020
Viestejä
1 900
Nyt ei ymmärrä? Mikä on kotelotuulletimen stock ja oikea? Ja ehkä sun tarvii purkaa sitä gpu:ta enemmän että pääset käsiksi ruuveihin?
Kotelon omat tuulettimet jotka on tehtaalla jo asennettu tuohon koppaan niin irroitin ja laitoin niihin verkkokaupasta tilatut tuulettimet tilalle. Tosiaan sen gpun saa auki kokonaankin jos haluan purkaa atomeiksi jota en ala tekemään.



Kun pitää vain saada 4 ruuvia irti. Niin laittaisin gpun vakiotuulettimien tilalle 2 oikeaa tuuletinta nippusiteillä.
 

Liitteet

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 290
^toinen taitaa puhua näytönohjaimen "kotelosta" ja toinen tietokoneen kopasta? Kyllähän noita ruuvareita saa, mutta eri asia, mahtuuko ne tuonne väliin (90 degree screwdriver | eBay). Lienevät jotain m2-ruuveja? Atomeiksi tuota tuskin tarvii purkaa jäähyn irroituksen takia. Monasti tuo köntti on vaan neljällä ruuvilla kiinni.
 
Viimeksi muokattu:

Eitietoo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
206
Tuo ruuvi on mielestäni tuon jäähyn muovisen suojakuoren kiinnitykseen, ei koko jäähyn kiinnitys ruuvi.
Jäähdytin on siis kiinni 4 kpl ruuvilla jotka tulevat kortista läpi backplaten puolelle.. toisin sanoen toisella puolella korttia kuin jäähdytin itse.

Tuulettimien vaihtoon tarvitset tuon muovisen suojan pois joo. Tahnojen vaihtoon koko jäähdyttimen.
 
Liittynyt
10.04.2020
Viestejä
377
Monet ovat suositelleet DDU:ta, teenkö sen ennenkuin laitan näyttiksen paikoilleen, vai sen jälkeen? Mitä muita kannattaisi tehdä, mikä voisi auttaa?
Jos siirryt Nvidiasta, niin uusimalla DDU:lla poistat vanhat ajurit safemodessa (VOIT halutessasi ajaa läpi varmuudeksi jopa kaikki kolme Intel/AMD/Nvidia, viimeisen jälkeen sammuta valinta) ja sen jälkeen asennat uuden näyttiksen paikalleen. Käynnistettyäsi asennat 5700XT:n uusimmat suositellut ajurit. Eli kuten alla olevassa videossa, mutta itse kylläkin lataan uuden kortin ajurit etukäteen valmiiksi. Tuo tapa on paras ja luotettavin jos vaihdat näyttiksen valmistajaa.



Edit: jaha tulikin vastattua vanhempaan viestiin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.08.2020
Viestejä
5
Hommasin RX 5700 XT Red Devilin viime vuonna ja se lähti RMA palautukseen jo aiemmin. Kaatuu ja musta ruutu -> kone sammuu. Nyt sama ongelma jatkuu vaikka ostin uuden koneen siihen ympärille. Radeon softwaren tuulettimen säätö toimii vaan jonkin aikaa, jonka jälkeen resetoi asetukset ja tuulettimen nopeus rasituksessa putoaa johonkin 30-45% tienoille, vaikka olen sen säätänyt puhaltamaan n.70C lämmöissä jo täysillä. Kotelo on Fractalin Define S2 ja kotelon tuulettimet pyörivät moitteetta. Mistä apu?

Ps. Luin tätä viestiketjua jonkin verran ja käytän recommended ajureita, ei ollut niistäkään apua. Kerron lisätietoja kysymällä jos jotain tärkeää unohtui.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
123
Hommasin RX 5700 XT Red Devilin viime vuonna ja se lähti RMA palautukseen jo aiemmin. Kaatuu ja musta ruutu -> kone sammuu. Nyt sama ongelma jatkuu vaikka ostin uuden koneen siihen ympärille. Radeon softwaren tuulettimen säätö toimii vaan jonkin aikaa, jonka jälkeen resetoi asetukset ja tuulettimen nopeus rasituksessa putoaa johonkin 30-45% tienoille, vaikka olen sen säätänyt puhaltamaan n.70C lämmöissä jo täysillä. Kotelo on Fractalin Define S2 ja kotelon tuulettimet pyörivät moitteetta. Mistä apu?

Ps. Luin tätä viestiketjua jonkin verran ja käytän recommended ajureita, ei ollut niistäkään apua. Kerron lisätietoja kysymällä jos jotain tärkeää unohtui.
Mitä olen keskustelua seurannut niin tuon stabiliteetin lisäksi noissa AMD:n korteissa olisi vissiin vielä suorituskykypotentiaaliakin jäljellä jos vaan saisivat ajurit kuntoon.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
115
Hommasin RX 5700 XT Red Devilin viime vuonna ja se lähti RMA palautukseen jo aiemmin. Kaatuu ja musta ruutu -> kone sammuu. Nyt sama ongelma jatkuu vaikka ostin uuden koneen siihen ympärille. Radeon softwaren tuulettimen säätö toimii vaan jonkin aikaa, jonka jälkeen resetoi asetukset ja tuulettimen nopeus rasituksessa putoaa johonkin 30-45% tienoille, vaikka olen sen säätänyt puhaltamaan n.70C lämmöissä jo täysillä. Kotelo on Fractalin Define S2 ja kotelon tuulettimet pyörivät moitteetta. Mistä apu?

Ps. Luin tätä viestiketjua jonkin verran ja käytän recommended ajureita, ei ollut niistäkään apua. Kerron lisätietoja kysymällä jos jotain tärkeää unohtui.
Itellä oli vastaavaa ongelmaa sapphiren nitron kanssa alkuun, mutta nyt ollut jo melkein 10kk vakaa. Täysin varma en syystä ole, mutta epäilen vahvasti että default volteilla olisi jotain tekemistä tuon kanssa. On ollut tapana viime syksystä asti käydä muuttamassa minimi voltit ~0.82V ja maksimit johonkin 1.14V pintaan aina jos resetoituu. Defaultithan noissa taitaa olla 0.725 ja 1.2, käsittääkseni lähes poikkeuksetta pitäisi vakiokelloilla riittää joku 1.1V. Samalla tuulettimen käyrää nostanut sen verran että pyörivät idlessä. Tällä nitrolla tippuu muistin idle lämmöt 70->50, tiedä sitten onko tuolla mitään käytännön vaikutusta muistien kestoon mutta ainakin on mielenrauha :rolleyes: Tuo asetusten resetoituminen pitäisi kyllä loppua sitten kun näyttis on vakaa.
 

EOS

Liittynyt
17.05.2020
Viestejä
82
2 virtajohtoa? Eikä sitä haaroitettua?
Jos virtalähteen ylivirtasuojauksen aktivoituminen liitäntäkohtaisen rajoituksen takia olisi noin laaja ongelma, esiintyisi sitä kaikilla samantasoisen tehonkulutuksen omaavilla korteilla, eikä pelkästään (väitetysti) Naveilla.
Ylivirtasuojauksen aktivoitumisen lisäksi huomaa yleensä siitä, ettei virtalähde enää käynnisty ennen kuin sen herätevirta katkaistaan kokonaan.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 047
Jos virtalähteen ylivirtasuojauksen aktivoituminen liitäntäkohtaisen rajoituksen takia olisi noin laaja ongelma, esiintyisi sitä kaikilla samantasoisen tehonkulutuksen omaavilla korteilla, eikä pelkästään (väitetysti) Naveilla.
Ylivirtasuojauksen aktivoitumisen lisäksi huomaa yleensä siitä, ettei virtalähde enää käynnisty ennen kuin sen herätevirta katkaistaan kokonaan.
Ihan sama se minulle on, mutta noin on ratkennut tälläkin foorumilla useampi ongelma.

edit. tällä näyttiksellä siis
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
338
Ihan sama se minulle on, mutta noin on ratkennut tälläkin foorumilla useampi ongelma.

edit. tällä näyttiksellä siis
Mulla on 5700 XT Strixissä käytössä tuollainen 8+8 pinninen haaroitettu johto, eikä ole ongelmia. Benchmarkissa käynyt tehonkulutus maksimissaan n. 280 W tappikelloilla.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 047
Mulla on 5700 XT Strixissä käytössä tuollainen 8+8 pinninen haaroitettu johto, eikä ole ongelmia. Benchmarkissa käynyt tehonkulutus maksimissaan n. 280 W tappikelloilla.
Niin? Toisilla on ollut ongelmia, jotka on korjautunut 2 johdolla? Ettekö te lue mitä täällä kirjoitetaan?
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 111
Mulla on 5700 XT Strixissä käytössä tuollainen 8+8 pinninen haaroitettu johto, eikä ole ongelmia. Benchmarkissa käynyt tehonkulutus maksimissaan n. 280 W tappikelloilla.
Mittasitko oskilloskoopilla vai onko taas jonkun softan arvio kyseessä?
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
2 114
Niin? Toisilla on ollut ongelmia, jotka on korjautunut 2 johdolla? Ettekö te lue mitä täällä kirjoitetaan?
Niin, riippuu varmaan eniten powerin ominaisuuksista.
Tarpeeksi heikko multilinja-poweri, josta otetaan yhdestä linjasta haaroittimella kaksi ulos -> se linja kyykkää -> ongelmia.
Noissa tilanteissa, jos erilliset johdot erillisissä linjoissa -> poweri kestää sen -> ei ongelmia.

Sitten jos on kunnollinen "Single Rail"-toteutus, tuolla ei ole niin väliä...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 290
Niin, riippuu varmaan eniten powerin ominaisuuksista.
Tarpeeksi heikko multilinja-poweri, josta otetaan yhdestä linjasta haaroittimella kaksi ulos -> se linja kyykkää -> ongelmia.
Noissa tilanteissa, jos erilliset johdot erillisissä linjoissa -> poweri kestää sen -> ei ongelmia.

Sitten jos on kunnollinen "Single Rail"-toteutus, tuolla ei ole niin väliä...
Seasonicin S12II-620W oli juuri murheenkryyni tuon osalta. Tuli tapeltua pitkään RX480:n kanssa, kunnes selvisi, että ongelmat johtui heikosta 12v linjasta. Halpis VS650 tilalle ja taas mentiin. :)

Hahhah, kappas vaan, mulla on sama poweri mutta laiskempana 520W mallina. Hyvin se jaksaa ratukkaa syöttää. Ihmeongelmat on johtunu liian kireistä näytönohjaimen muistikelloista. Silloin on vetäny mustaa ruutua aina ennenku tajus laskea.
Kyseinen 620w SII toimi kyllä kanssa, jos näytönohjainta alivoltitti jonkun verran. Toisella virtalähteellä toimi ongelmitta, joten häiriö meni virtalähteen piikkiin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.06.2017
Viestejä
48
Voisiko 6v vanha Corsair AX760 olla ongelma kun Sapphire nitro kaatuilee peleissä? Oon siis kokeillut kaikki mahdolliset neuvot mitä löytänyt netistä eikä mikään tunnu auttavan. Eli eri versiot ajureista, DDU, BIOS asetukset yms yms.
Vanhassa kokoonpanossa virtalähde toimi siis normaalisti (i7 4970, Asus Z79-Pro, R9 290) ja uudella tuntuu olevan ongelmia (7 3700X, Gigabyte X570 Aorus Elite).
 
Liittynyt
19.02.2018
Viestejä
602
Seasonicin S12II-620W oli juuri murheenkryyni tuon osalta. Tuli tapeltua pitkään RX480:n kanssa, kunnes selvisi, että ongelmat johtui heikosta 12v linjasta. Halpis VS650 tilalle ja taas mentiin. :)
Hahhah, kappas vaan, mulla on sama poweri mutta laiskempana 520W mallina. Hyvin se jaksaa ratukkaa syöttää. Ihmeongelmat on johtunu liian kireistä näytönohjaimen muistikelloista. Silloin on vetäny mustaa ruutua aina ennenku tajus laskea.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
115
Voisiko 6v vanha Corsair AX760 olla ongelma kun Sapphire nitro kaatuilee peleissä? Oon siis kokeillut kaikki mahdolliset neuvot mitä löytänyt netistä eikä mikään tunnu auttavan. Eli eri versiot ajureista, DDU, BIOS asetukset yms yms.
Vanhassa kokoonpanossa virtalähde toimi siis normaalisti (i7 4970, Asus Z79-Pro, R9 290) ja uudella tuntuu olevan ongelmia (7 3700X, Gigabyte X570 Aorus Elite).
Tuo on kyllä sen verran järeä poweri että tuskin on siitä kiinni. Itsellä riittänyt 7v vanha Corsair TX650 eikä ole kyykännyt kellotteluissakaan, tuo AX mallisto on vielä askeleen parempi. Oletko kokeillut niitä voltteja muuttaa kuten tuossa ylempänä kirjoitin? Eli ainakin maksimia pudottaa sieltä 1.2V -> 1.14V. Mulla ainakin tietyt raskaat pelit tuntuu kaatuvan jos voltit on vakio 1.2V, mutta pienemmällä voltituksella toimii samoilla kelloilla.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
2 114
Tuo on kyllä sen verran järeä poweri että tuskin on siitä kiinni. Itsellä riittänyt 7v vanha Corsair TX650 eikä ole kyykännyt kellotteluissakaan, tuo AX mallisto on vielä askeleen parempi. Oletko kokeillut niitä voltteja muuttaa kuten tuossa ylempänä kirjoitin? Eli ainakin maksimia pudottaa sieltä 1.2V -> 1.14V. Mulla ainakin tietyt raskaat pelit tuntuu kaatuvan jos voltit on vakio 1.2V, mutta pienemmällä voltituksella toimii samoilla kelloilla.
Khyl se on poijjaat niin, että jos kortti ei toimi vakioasetuksilla, niin se on paska ja pitää pistää palautukseen... Vai oliko tässä jostain kellityksestä kyse?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
115
Khyl se on poijjaat niin, että jos kortti ei toimi vakioasetuksilla, niin se on paska ja pitää pistää palautukseen... Vai oliko tässä jostain kellityksestä kyse?
Kaippa tuo takuupalautuksen kriteerit täyttäisi. Itse en jaksaisi nähdä vaivaa jos vain kortti pelaa pienemmillä volteilla, mutuiluna sanoisin että iso osa näiden korttien ongelmista on peräisin liian isosta jänöstä joka on vakiona järkyttävän suuri 1.2V. Omaa näyttistä oon pyöritellyt 2080/1850mhz @ 1.13V, defaultti kelloilla päästäisiin varmaan alle 1.1V. Silti tuntuu että tehdasasetuksilla satunnaisen kaatumisen riski on suurempi.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 239
Mulla ruvennut kone jäätymään satunnaisesti. Yleensä työpöydälle, kun kone pitempään päällä ilman käyttöä. Haaroitetulla virtajohdolla strixi kiinni. Xfx xtr 750w poweri. Muuten pelaa oikein kivasti
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 759
Kaippa tuo takuupalautuksen kriteerit täyttäisi. Itse en jaksaisi nähdä vaivaa jos vain kortti pelaa pienemmillä volteilla, mutuiluna sanoisin että iso osa näiden korttien ongelmista on peräisin liian isosta jänöstä joka on vakiona järkyttävän suuri 1.2V. Omaa näyttistä oon pyöritellyt 2080/1850mhz @ 1.13V, defaultti kelloilla päästäisiin varmaan alle 1.1V. Silti tuntuu että tehdasasetuksilla satunnaisen kaatumisen riski on suurempi.
Ihan uus juttu että liian isot voltit aiheuttaa epävakautta. Tässä nyt ei vissiin oo kyse että aiheuttaisivat myös korkeat lämpötilat että alkaisi sitten lämpöjen takia oireilemaan?
 
Liittynyt
13.11.2017
Viestejä
2 035
Vieläkö se kannattaa RX 5700 XT hankkia (Jimssin Red Dragon 399e) vai odotella jo suosiolla ainakin RTX 3000? Maksimissaan 450€ voin laittaa uuteen näytönohjaimeen.
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
6 984
Vieläkö se kannattaa RX 5700 XT hankkia (Jimssin Red Dragon 399e) vai odotella jo suosiolla ainakin RTX 3000? Maksimissaan 450€ voin laittaa uuteen näytönohjaimeen.
Jos odottelemaan rupeaa niin kannattaa sitten odotella molempien julkaisut.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
2 114
Jos odottelemaan rupeaa niin kannattaa sitten odotella molempien julkaisut.
Niin, tai jos on niin kuin minä. Niin odottelee AMD:n julkaisut. Koska Nvidiaa ostetaan vasta sitten, kun se on ainoa vaihtoehto.

Nyt kannattaa hetki odottaa, joka tapauksessa!
 
Liittynyt
28.01.2017
Viestejä
469
Vinkkejä kaipaan miten tätä kaatuilua lähtisi hoitamaan. Epäilykset kohdistuvat nimenomaan näytönohjaimeen ja/tai sen ajureihin sekä softaan. Kyseessä siis Gigabyten 5700 XT. Kesken pelien (eli rasituksessa) musta ruutu minkä jälkeen kone boottaa itsensä. Powerina Seasonicin 750W Gold (uusi).

- Windows asennettu uudelleen
- Bios päivitetty
- Ajurit tuoreimmat ja koitettu myös vanhempia
- Memtesti ajettu läpi. Muistien oikeat paikat varmistettu.
- Lämmöt on kurissa
- Kaikki mahdolliset virtaa säästävät asetukset otettu pois käytöstä Windowsista.

Mitä seuraavaksi?

EDIT: Kaikki on vakiona, mitään ei ole kelloteltu.
 
Liittynyt
18.09.2019
Viestejä
207
Vinkkejä kaipaan miten tätä kaatuilua lähtisi hoitamaan. Epäilykset kohdistuvat nimenomaan näytönohjaimeen ja/tai sen ajureihin sekä softaan. Kyseessä siis Gigabyten 5700 XT. Kesken pelien (eli rasituksessa) musta ruutu minkä jälkeen kone boottaa itsensä. Powerina Seasonicin 750W Gold (uusi).

- Windows asennettu uudelleen
- Bios päivitetty
- Ajurit tuoreimmat ja koitettu myös vanhempia
- Memtesti ajettu läpi. Muistien oikeat paikat varmistettu.
- Lämmöt on kurissa
- Kaikki mahdolliset virtaa säästävät asetukset otettu pois käytöstä Windowsista.

Mitä seuraavaksi?
Amd utility cleanup toolilla puhas asennus ajureille, jos ei toiminta muutu miksikään niin rikkinäiseltä kortilta kuulostaa.

Onko käytössä jotain afterburneria tms seurantasoftia?

Kaatuuko kortti täysin vakiona, oletko kokeillut rajottaa voltteja ja maksimikelloja vaikuttaako kaatumiseen?
 
Liittynyt
28.01.2017
Viestejä
469
Amd utility cleanup toolilla puhas asennus ajureille, jos ei toiminta muutu miksikään niin rikkinäiseltä kortilta kuulostaa.

Onko käytössä jotain afterburneria tms seurantasoftia?

Kaatuuko kortti täysin vakiona, oletko kokeillut rajottaa voltteja ja maksimikelloja vaikuttaako kaatumiseen?
Koitetaan. Ei ole nyt Winukan uudelleen asennuksen jälkeen mitään seurantasoftia käytössä.

Voin koittaa rajoittaa vielä volttejakin. Onko ehdottaa jotain hyviä arvoja?

Onko muuten mahdollista asentaa ajureita ilman tuota Radeon softwarea? Joillakin ilmeisesti myös se on aiheuttanut kaatuilun.
 
Liittynyt
18.09.2019
Viestejä
207
Koitetaan. Ei ole nyt Winukan uudelleen asennuksen jälkeen mitään seurantasoftia käytössä.

Voin koittaa rajoittaa vielä volttejakin. Onko ehdottaa jotain hyviä arvoja?

Onko muuten mahdollista asentaa ajureita ilman tuota Radeon softwarea? Joillakin ilmeisesti myös se on aiheuttanut kaatuilun.
Asentaessa kysyy jossain vaiheessa jotaki oletus asetusprofiileja standard, gaming ym, siihe kannattee laittaa se standard.

Kokeile jollain 1800mhz/1150mv, jos noilla ei kaadu mutta vakiona kaatuu, joko takuupalautukseen tai käyttää alikelloilla. Joskus pääsee myyntiin siru mikä ei olekaan vakaa vakiona.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 448
Powerina Seasonicin 750W Gold (uusi).
Onko poweri toiminut toisella näytönohjaimella/saman teholuokan kokoonpanolla normaalisti, vai ihan pränikkänä tuohon ostettu?
Onko Windowsin asetuksista päällä automaattinen reboot kun järjestelmä kaatuu? (Control panel > System and Security > System > Advanced System Settings > Advanced-välilehdellä Startup and Recovery > System failure kohdassa tarkista onko ruksia "Automatically restart" kohdassa)
 

rlame

Tukijäsen
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
624
Enhanced sync aiheuttaa osassa peleissä epävakautta. Ainakin star trek online kaataa koko koneen, että pitää painaa resettiä. Enhanced sync pois päältä ja voi pelata ongelmitta. 5700xt tuo todella satunnainen kaatuilu ko. pelissä sai epäilemään, että koko kortti olisi epävakaa mutta edes 1900 mhz gpu kellotaajuuden rajoittaminen ei auttanut.
Hankaluutta lisäsi että tuo on ainut peli jossa on itsellä ollut enhanced syncillä ongelmia.
 
Liittynyt
28.01.2017
Viestejä
469
Kokeile jollain 1800mhz/1150mv, jos noilla ei kaadu mutta vakiona kaatuu, joko takuupalautukseen tai käyttää alikelloilla
Laitan tämän nyt seuraaaksi kokeiluun jos törmään vielä kaatuiluun. Löysin netistä ohjeen millä asentelin ajurit niin että en asentanut tuota Radeon Softwarea ollenkaan.

vai ihan pränikkänä tuohon ostettu?
Poweri on ihan pränikkänä ostettu. Teoriassa siis on mahdollista, että powerissakin olisi jotain häikkää. Laitan myös tuon Automatically restart kohdan pois päältä varmuuden vuoksi.

Enhanced sync aiheuttaa osassa peleissä epävakautta.
Katsotaan miten käy kun minulla ei nyt ole Radeon Softwarea ollenkaan. Jos ongelma jatkuu niin lataan sen takaisin ja poistan tuon päältä. Itseasiassa aika moni kokenut ongelmia juuri tuon ominaisuuden kansssa.

EDIT: No nyt sain BSODin kiinni, kun otti pois käytöstä tuon automaattisen bootin.

Video_TDR_Failure
Mikä ei onnistunut: amdkmdag.sys

IMG_20200817_084740.jpg

WhoCrashed.png
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.03.2018
Viestejä
96
Itse fiksailin kanssa omaa gigabyten 5700xt:tä. Tehtaalta tulleet tahnat olivat luokkaa savi ja todella kovettuneita, kun vaihdoin tilalle noctuan tahnat niin tippui junctionlämmöt heavenissa 110c -> 80-90c.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 448
Laitan tämän nyt seuraaaksi kokeiluun jos törmään vielä kaatuiluun. Löysin netistä ohjeen millä asentelin ajurit niin että en asentanut tuota Radeon Softwarea ollenkaan.



Poweri on ihan pränikkänä ostettu. Teoriassa siis on mahdollista, että powerissakin olisi jotain häikkää. Laitan myös tuon Automatically restart kohdan pois päältä varmuuden vuoksi.



Katsotaan miten käy kun minulla ei nyt ole Radeon Softwarea ollenkaan. Jos ongelma jatkuu niin lataan sen takaisin ja poistan tuon päältä. Itseasiassa aika moni kokenut ongelmia juuri tuon ominaisuuden kansssa.

EDIT: No nyt sain BSODin kiinni, kun otti pois käytöstä tuon automaattisen bootin.

Video_TDR_Failure
Mikä ei onnistunut: amdkmdag.sys



Resolution
The GPU is taking more time than permitted to display graphics to your monitor. This behavior can occur for one or more of the following reasons:

  • You may need to install the latest updates for your display driver, so that it properly supports the TDR process.
  • Hardware issues that impact the ability of the video card to operate properly, including:
    • Over-clocked components, such as the motherboard
    • Incorrect component compatibility and settings (especially memory configuration and timings)
    • Insufficient system cooling
    • Insufficient system power
    • Defective parts (memory modules, motherboards, etc.)
  • Visual effects, or too many programs running in the background may be slowing your PC down so that the video card can not respond as necessary.
The !analyze debug extension displays information about the bug check and can be helpful in determining the root cause.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 339
Viestejä
4 157 765
Jäsenet
70 409
Uusin jäsen
Eycte

Hinta.fi

Ylös Bottom