AMD Radeon RX 5700 -ketju (Navi 10)

Liittynyt
31.10.2017
Viestejä
377
Todennäköisesti. Kai sitä vois riskillä koittaa että mitä sieltä tulee. Eiköhän se referenssiä parempi ole kuitenkin :D Pitää sitten ajaa vähän testejä.
Riskillä vaan. Kyllähän näitä yksityiset on varmasti testaullut, mutta eivät jaksa sitten kokemuksia jaella. Tosin hiljaisuus on positiivisuuden merkki. Heti kyllä älähdetään jos jotain puutteita tai vikoja löytyy.
 
Liittynyt
02.03.2017
Viestejä
259
Minulta löytyy Asuksen TUF x5700XT ja en ole katunut. Kaikki toimii ja pelaa hyvin. Minusta ei ole liian äänekäs toki olen tottunut ehkä usean tuulettimen kokoopanoon ja kone ei ole pään vieressä huutamassa.

Edit: testeistä kerkesin ajamaan passmarkin perustestin että kone toimii

PassMark Software - Display Baseline ID# 1269462

Sehän nyt ei sinäänsä näyttistesti ole
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.03.2017
Viestejä
259
Jos @neg0t haluat että jotain ilmaistestejä vedän ni voin semmoisiakin suorittaa huomenna, tänään menee liian myöhään töissä ja remontissa.
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
3 968
Battlefield V:n kanssa näköjään ongelmia ja ihme kyllä itsellä toiminut moitteetta sekä DX12 ja DX11 -tiloissa, vaikka kaikkia muita ongelmia riitti. Normi RX 5700 jaksaa puskea ultralla semmoiset 120FPS kevyesti ja ainoastaan prossu jarruttelee jossain tilanteissa. Pirun sulavaa 144Hz näytöllä Freesync päällä ja yllätyin, miten iso ero GTX 1070 verrattuna.

Watch Dogs 2 vetää yhä VRAMin välittömästi täyteen ja FC5 kärsii osittain samasta ongelmasta, jos on tekstuuripaketti ladattuna. Pommitin AMD:ta sähköposteilla jatkuvasti noista ongelmista ja vihdoin myönsivät, että ovat saaneet muiltakin yhteydenottoja samasta ongelmasta ja lähtevät nyt tutkimaan asiaa. Aiemmin vain vastasivat tyylillä "päivitä uusimmat ajurit ym.". Saa nähdä, mitä käy :D

Tuosta AMD Overlayn FPS-lukeman katoamisesta joissain peleissä valitin myös samaan syssyyn ja ilmeisesti ollut jo Vegoilla tuota. Muuten ei olisi niin iso ongelma, mutta MSI Afterburner ei oikein pelitä vielä Navien kanssa, niin sen OSD:tä ei voi käyttää ja Fraps on vähän kankea ja vanhanaikainen. Tykkään kuitenkin seurata FPS:ää pelatessa.
 

neg0t

Tukijäsen
Team Ryzen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
536
Jos @neg0t haluat että jotain ilmaistestejä vedän ni voin semmoisiakin suorittaa huomenna, tänään menee liian myöhään töissä ja remontissa.
Ei tarvi erikseen. Ajelen sitten kaaviot ulos kun saan koneen kasaan. Maanantaina lähtee tilaukseen 3700x ja tuo tuf 5700 xt
 
Liittynyt
02.03.2017
Viestejä
259
Ei tarvi erikseen. Ajelen sitten kaaviot ulos kun saan koneen kasaan. Maanantaina lähtee tilaukseen 3700x ja tuo tuf 5700 xt
Kaveri osti gigabyten aorus emon ja sillä on ongelmia ollut, itellä tuo asuksen tuf emo ja ei ongelmia. Voin vain suositella asusta joka suunnasta.
 

Requiem

For You
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 480
Battlefield V:n kanssa näköjään ongelmia ja ihme kyllä itsellä toiminut moitteetta sekä DX12 ja DX11 -tiloissa, vaikka kaikkia muita ongelmia riitti. Normi RX 5700 jaksaa puskea ultralla semmoiset 120FPS kevyesti ja ainoastaan prossu jarruttelee jossain tilanteissa. Pirun sulavaa 144Hz näytöllä Freesync päällä ja yllätyin, miten iso ero GTX 1070 verrattuna.

Watch Dogs 2 vetää yhä VRAMin välittömästi täyteen ja FC5 kärsii osittain samasta ongelmasta, jos on tekstuuripaketti ladattuna. Pommitin AMD:ta sähköposteilla jatkuvasti noista ongelmista ja vihdoin myönsivät, että ovat saaneet muiltakin yhteydenottoja samasta ongelmasta ja lähtevät nyt tutkimaan asiaa. Aiemmin vain vastasivat tyylillä "päivitä uusimmat ajurit ym.". Saa nähdä, mitä käy :D

Tuosta AMD Overlayn FPS-lukeman katoamisesta joissain peleissä valitin myös samaan syssyyn ja ilmeisesti ollut jo Vegoilla tuota. Muuten ei olisi niin iso ongelma, mutta MSI Afterburner ei oikein pelitä vielä Navien kanssa, niin sen OSD:tä ei voi käyttää ja Fraps on vähän kankea ja vanhanaikainen. Tykkään kuitenkin seurata FPS:ää pelatessa.
Itse käytän Steamin overlayta näyttämään FPS-lukemaa, eikös Originillakin löydy sellainen?
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
3 968
Itse käytän Steamin overlayta näyttämään FPS-lukemaa, eikös Originillakin löydy sellainen?
Jep, mutta sitten on lisäksi Uplay, GOG Galaxy, Rockstar Launcher ja Xbox-sovellus. Esim. Uplayn FPS-mittaria en ole ikinä saanut näkymään ja olisi näppärää, jos AMD:n overlay hoitaisi nuo kaikki :)
 
Liittynyt
31.10.2017
Viestejä
377
Noniin red dragon xt kiinni. Ajurit sisään ja time spy läpi. Graphics score 8681.
Gpu: 1898MHz
Memory: 875MHz
Temp: 74c
Junction temp: 94c
Fan: 1973 rpm
Power: 196W
Siinä oli huiput. Täytyy sanoa ettei itseä ainakaan häirinnyt tuulettimet. Pehmeä ääni. Verrattuna edelliseen windforce 1080.
 

Ronttosaurus

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.02.2018
Viestejä
626
Olenkin ollut ihan supertyytyväinen tähän Asuksen 5700XT Strixiin. Onneksi en kuunnellut internetin kaikkitietäviä. Kaikki toiminut ihan täydellisesti ja hiljainen kuin mikä pelaamisessakin :love:
 
Liittynyt
31.10.2017
Viestejä
377
Olenkin ollut ihan supertyytyväinen tähän Asuksen 5700XT Strixiin. Onneksi en kuunnellut internetin kaikkitietäviä. Kaikki toiminut ihan täydellisesti ja hiljainen kuin mikä pelaamisessakin :love:
Olet strixin tuotteita käyttänyt aina kun lompakko on antanut myöden. Aina ollut tyytyväinen.
 

Requiem

For You
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 480
Kiva että jotkut tyytyväisetkin ilmottautuu. Täällä voi saada väärän kuvan näyttiksestä kun vain ongelmaiset kertoo kokemuksistaan.
 
Liittynyt
31.10.2017
Viestejä
377
Juu itse olen kyllä tämän illan ollut tyytyväinen tuohon red dragoniin. Vielä kun löytää sopivat asetukset lämmön, äänen ja tehon suhteen ni valtakunnassa kaikki hyvin. Pikkasen hukassa amd kanssa ku hetki aikaa edellisestä.
 
Liittynyt
29.05.2019
Viestejä
50
Just sain Red Dragon 5700 XT kiinni koneeseen, ja toimii kyllä muuten mutta ihmetyttää kun GPU-z näyttää GPU Clock ja Default Clock molemmat 1417 MHz. Eikös nuo pitäs vähän korkeammalla olla?
 

Ihime

Tukijäsen
Liittynyt
20.05.2018
Viestejä
3 260
Just sain Red Dragon 5700 XT kiinni koneeseen, ja toimii kyllä muuten mutta ihmetyttää kun GPU-z näyttää GPU Clock ja Default Clock molemmat 1417 MHz. Eikös nuo pitäs vähän korkeammalla olla?
Kyllähä ne pitäs huomattavasti korkeammat olla, base clock lähempänä 1800mhz ja boost clock +2000mhz
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 448
Kyllähä ne pitäs huomattavasti korkeammat olla, base clock lähempänä 1800mhz ja boost clock +2000mhz
Ei nyt liioitella. Pitäisi olla 1650 MHz ne GPU-Z:n Default ja GPU Clockit, Memoryn 1750 MHz ja Boost Clockin 1905 MHz.
Rasituksessa ne kellot yleensä pyörii defaultin (base) ja Boost-clockin välimaastossa.
 

Ronttosaurus

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.02.2018
Viestejä
626
Ei nyt liioitella. Pitäisi olla 1650 MHz ne GPU-Z:n Default ja GPU Clockit, Memoryn 1750 MHz ja Boost Clockin 1905 MHz.
Rasituksessa ne kellot yleensä pyörii defaultin (base) ja Boost-clockin välimaastossa.
Omassa Strixissä maksimikellot pitäisi olla kai 2130MHz mutta laskurin mukaan pelatessa näyttäisi olevan 2070 MHz, Asuksen omasta GPU Tweakista vaan OC mode päälle mutta ei mitään manuaalisia kellotteluita. Onko Red Dragonissa oikeasti noin paljon pienemmät kellot?
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 448
Omassa Strixissä maksimikellot pitäisi olla kai 2130MHz mutta laskurin mukaan pelatessa näyttäisi olevan 2070 MHz, Asuksen omasta GPU Tweakista vaan OC mode päälle mutta ei mitään manuaalisia kellotteluita. Onko Red Dragonissa oikeasti noin paljon pienemmät kellot?
On, kuten suurimmassa osassa muissakin edullisemmissa AIB-malleissa. Mutta kuten nyt tuossa meidän Sapphire-revikassa näkyy, sillä ei ihan hirvittävästi ole merkitystä suorituskyvyn kannalta, Nitro+:ssa reaalikellot yli 9% paremmat mutta pelisuorituskyvyssä eroa alle 3%
edit: Jaa niin, eikä se Boost-clock ole sama kuin maksimikellot, Strixin esim on 2035 MHz OC-modessa ja 2010 MHz Gaming-modessa. Tän mun Sapphire Pulsen Boost on 1925 MHz mutta jos kurkkaan Wattmanista niin max clock on näemmä 2095 MHz (enkä nyt tarkoita niitä piikkiarvoja mitä tulee kellotaajuuteen, ne on käynyt yli 2,7 GHz:ssä :D )
 
Liittynyt
29.05.2019
Viestejä
50
No nyt tais mennä kellot kohilleen, normaali reboot ei riittänyt vaan piti irrottaa virtajohto hetkeksi.
 

BOT

Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
2 404
Onkin tosiaan ollut Gigabyte RX 5700 XT Tekin testissä ja on kyllä mainio kortti. Se osoittaa ettei jättimäiselle jäähdytykselle ole aina oikeaa tarvetta. Aikalailla samalla tasolla painii hinnan ja laadun suhteen PowerColor Red Devilin kanssa. Noista kahdesta samalla hinnalla ostaisin varmaan Gigabyten pidemmän takuun ja hillitymmän koon vuoksi.

...

Tässä kuumeisesti edullisempaa Navia metsästäville pari pientä alennusta:
https://www.amazon.de/XFX-Thicc-Grafikkarte-Express-RX-57XT8DFD6/dp/B07VXNDGK5/ref=sr_1_2?__mk_de_DE=ÅMÅŽÕÑ&keywords=5700+xt&qid=1570878742&sr=8-2
PowerColor Radeon RX 5700 XT -näytönohjain, 8GB GDDR6 *Tarjous, normaalihinta 449€!* - 419,00€
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
338
En oo vieläkään saanu korjattua tän 5700 XT Strixin toimintaa bfv:ssä. Pelin ja windowsin uudelleen asennus ei auttanut. Tai sen verran tää nyt toimii eritavalla, että gpu usage pysyy melko hyvinkin korkealla mutta lähes joka mapissa on todella pahaa stutterointia. Yksinpelissä frametime viiva on suoraa/ aaltoilevaa kuten kuuluukin, kuten myös valikoissa. Alla kuva BF:n frametime graphista. Ainut mappi missä huomasin kortin toimivan kuten pitää oli Fjell 652. Eikö todellakaan kellään muulla ole samaa ongelmaa?
BFV 5700 XT stutter.PNG

Alkaa todellakin jo usko loppumaan tähän. Kaiken vähäisen vapaa-ajan joutuu käyttämään tämän vianetsintään. Pitäisköhän vaan palauttaa kortti Proshopille ja vaihtaa Nvidiaan takas?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 234
En oo vieläkään saanu korjattua tän 5700 XT Strixin toimintaa bfv:ssä. Pelin ja windowsin uudelleen asennus ei auttanut. Tai sen verran tää nyt toimii eritavalla, että gpu usage pysyy melko hyvinkin korkealla mutta lähes joka mapissa on todella pahaa stutterointia. Yksinpelissä frametime viiva on suoraa/ aaltoilevaa kuten kuuluukin, kuten myös valikoissa. Alla kuva BF:n frametime graphista. Ainut mappi missä huomasin kortin toimivan kuten pitää oli Fjell 652. Eikö todellakaan kellään muulla ole samaa ongelmaa?

Alkaa todellakin jo usko loppumaan tähän. Kaiken vähäisen vapaa-ajan joutuu käyttämään tämän vianetsintään. Pitäisköhän vaan palauttaa kortti Proshopille ja vaihtaa Nvidiaan takas?
Hmm onko tämä AMD, Windows vai pelin vika? Itse en. ko peliä pelaa mutta googlettamalla löytyy paljon, esim: Reddit - BattlefieldV - BFV Stutter fix ja tämä myös NVIDIAn kortilla. Toimiiko muut pelit kuten kuuluu? Onhan kokoruutu valittu eikä Windowed fullscreen?
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 469
Itellä Battlefield V cutscenet on ainakin kunnon slideshowta, tiedä sitten mistä johtuu. Jossakin ehdotettiin borderless windowia mutta ei auttanut sekään. Muuten kyllä toimii erinomaisesti tää Sapphiren nitro kortti. Päivällä löin kaikki kellot maksimiin wattmanista ja volttia pienemmälle eikä ole mikään benchi tai peli onnistunut kaatamaan.
Saitko tähän jotain korjausta jotenkin? Sama homma meinaan mulla. Ja huomasin myös, että kun mulla on ReLiven mikin kuvake (ja mahdollinen tallennukseen kulunut aika) näkyvissä yläkulmassa, niin se välkkyi mielipuolisesti kokoajan pelatessa.

Myös kun bäfän käynnistin ja tuli ne kirkkausasetukset jne, niin koko ruutu oli vihreänä. Siitä kun jatkoin vain ni muuttu ekan cutsceneä myötä oikeaksi väreiltään, mutta aika nykimistä ne oli. Itse peli pyörii nätisti tasaisesti, mutta cutscenet ei ja sit tuo armoton vilkunta häiritsee kun pidän tuota näkyvissä ruudulla.
Cutscenessä myös aikalailla välillä repeilee kuvan reunoilta graffat.
 

Ronttosaurus

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.02.2018
Viestejä
626
En oo vieläkään saanu korjattua tän 5700 XT Strixin toimintaa bfv:ssä. Pelin ja windowsin uudelleen asennus ei auttanut. Tai sen verran tää nyt toimii eritavalla, että gpu usage pysyy melko hyvinkin korkealla mutta lähes joka mapissa on todella pahaa stutterointia. Yksinpelissä frametime viiva on suoraa/ aaltoilevaa kuten kuuluukin, kuten myös valikoissa. Alla kuva BF:n frametime graphista. Ainut mappi missä huomasin kortin toimivan kuten pitää oli Fjell 652. Eikö todellakaan kellään muulla ole samaa ongelmaa?

Alkaa todellakin jo usko loppumaan tähän. Kaiken vähäisen vapaa-ajan joutuu käyttämään tämän vianetsintään. Pitäisköhän vaan palauttaa kortti Proshopille ja vaihtaa Nvidiaan takas?
Mulla ei ole ollut strixillä mitään ongelmia bf5:ssa. Ainut peli missä on ongelmia on Ring Of Elysium jonka saa käynnistymään vain joskus ja heti silloin kun koneen käynnistää, muuten aukeaa vain musta ruutu.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 111
En oo vieläkään saanu korjattua tän 5700 XT Strixin toimintaa bfv:ssä. Pelin ja windowsin uudelleen asennus ei auttanut. Tai sen verran tää nyt toimii eritavalla, että gpu usage pysyy melko hyvinkin korkealla mutta lähes joka mapissa on todella pahaa stutterointia. Yksinpelissä frametime viiva on suoraa/ aaltoilevaa kuten kuuluukin, kuten myös valikoissa. Alla kuva BF:n frametime graphista. Ainut mappi missä huomasin kortin toimivan kuten pitää oli Fjell 652. Eikö todellakaan kellään muulla ole samaa ongelmaa?

Alkaa todellakin jo usko loppumaan tähän. Kaiken vähäisen vapaa-ajan joutuu käyttämään tämän vianetsintään. Pitäisköhän vaan palauttaa kortti Proshopille ja vaihtaa Nvidiaan takas?
CPU tuon tekee, ei riitä vääntö moninpeliin.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
338
Hmm onko tämä AMD, Windows vai pelin vika? Itse en. ko peliä pelaa mutta googlettamalla löytyy paljon, esim: Reddit - BattlefieldV - BFV Stutter fix ja tämä myös NVIDIAn kortilla. Toimiiko muut pelit kuten kuuluu? Onhan kokoruutu valittu eikä Windowed fullscreen?
Kokeilin jo tätä tänään, mutta ei vaikuttanut yhtään. Joo, fullscreen aina ollu.

CPU tuon tekee, ei riitä vääntö moninpeliin.
Kokeilin nostaa resolution scalia pelissä, mutta ei se paljoa eronnut. Youtubessa on videoita missä muilla toimii ihan hyvin vastaavalla prossulla.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
338
Mulla ei ole ollut strixillä mitään ongelmia bf5:ssa. Ainut peli missä on ongelmia on Ring Of Elysium jonka saa käynnistymään vain joskus ja heti silloin kun koneen käynnistää, muuten aukeaa vain musta ruutu.
Mulla tää Strixi käy myös todella kuumana. Tuulettimet pyöri jotain 2500 rpm omalla tuuletinprofiililla, niin silti lämmöt oli 75-80 C ja junction n. 98 C. Kokeilin avata kopan sivupaneelin/oven, niin silloin lämmöt tippu johonkin 70-75 C. Ei tämä ainakaan hiljainen nuilla kierroksilla ole, pysyisiköhän Red Devil viileämpänä tässä kotelossa (Corsair 400C)? Oon tuota palautusta/ vaihtoakin miettiny.

Mikäs prossu sulla oli, kerta bf5 pyörii hyvin? Eihän tämä 7700k, joka on kuitenkin 2,5 vuoden takainen paras peliprossu, voi kovinkaan huono vielä olla.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 722
Mulla tää Strixi käy myös todella kuumana. Tuulettimet pyöri jotain 2500 rpm omalla tuuletinprofiililla, niin silti lämmöt oli 75-80 C ja junction n. 98 C. Kokeilin avata kopan sivupaneelin/oven, niin silloin lämmöt tippu johonkin 70-75 C. Ei tämä ainakaan hiljainen nuilla kierroksilla ole, pysyisiköhän Red Devil viileämpänä tässä kotelossa (Corsair 400C)? Oon tuota palautusta/ vaihtoakin miettiny.

Mikäs prossu sulla oli, kerta bf5 pyörii hyvin? Eihän tämä 7700k, joka on kuitenkin 2,5 vuoden takainen paras peliprossu, voi kovinkaan huono vielä olla.
Kai tiedät että BF V rakastaa coreja ja sulla niitä on vain 4 ja vaikka onkin 8 threadia ht:n vuoksi niin se ei välttämättä pelasta.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 047
Eihän tämä 7700k, joka on kuitenkin 2,5 vuoden takainen paras peliprossu, voi kovinkaan huono vielä olla.
En nyt peliä pelaamattomana osaa sanoa tuohon muuta kuin että bäfähän kyllä osaa käyttää yli 4 corea prossulta hyvinkin :)
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 111
Mulla tää Strixi käy myös todella kuumana. Tuulettimet pyöri jotain 2500 rpm omalla tuuletinprofiililla, niin silti lämmöt oli 75-80 C ja junction n. 98 C. Kokeilin avata kopan sivupaneelin/oven, niin silloin lämmöt tippu johonkin 70-75 C. Ei tämä ainakaan hiljainen nuilla kierroksilla ole, pysyisiköhän Red Devil viileämpänä tässä kotelossa (Corsair 400C)? Oon tuota palautusta/ vaihtoakin miettiny.

Mikäs prossu sulla oli, kerta bf5 pyörii hyvin? Eihän tämä 7700k, joka on kuitenkin 2,5 vuoden takainen paras peliprossu, voi kovinkaan huono vielä olla.
Laita ilma kiertämään kotelossa, jos oven avaaminen pudottaa 10C on jokin pielessä ellei ole joku 10l itx-kotelo kyseessä. Jos gpu toimii moitteetta 100%:n rasituksessa muissa peleissä, voi olla aika varma siitä, että cpu:sta loppuu puhti bf V:ssa. Tuo Chieftecin 18A-linjoilla varustettu muinaismuisto voi myös olla syypäänä, jos kortti alkaa repiä enemmän virtaa käyttöönsä kuin virtalähde saa annettua atx-speksien sisällä.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
338
Kai tiedät että BF V rakastaa coreja ja sulla niitä on vain 4 ja vaikka onkin 8 threadia ht:n vuoksi niin se ei välttämättä pelasta.
Tiedän kyllä. Oon pelannu näitä pitkään ja välillä seurannu osd:llä corejen sun muiden käyttöä.

Laita ilma kiertämään kotelossa, jos oven avaaminen pudottaa 10C on jokin pielessä ellei ole joku 10l itx-kotelo kyseessä. Jos gpu toimii moitteetta 100%:n rasituksessa muissa peleissä, voi olla aika varma siitä, että cpu:sta loppuu puhti bf V:ssa. Tuo Chieftecin 18A-linjoilla varustettu muinaismuisto voi myös olla syypäänä, jos kortti alkaa repiä enemmän virtaa käyttöönsä kuin virtalähde saa annettua atx-speksien sisällä.
Mulla on tässä 2x ML140 sisään puhaltamassa ja takana 120mm vakiotuuletin poistona. Kotelo on mid-tower kokoa ja tuo kylki-ikkuna jää n. 3 cm päähän näyttiksestä. Voiskohan tuo virtalähde aiheuttaa tuota? Tiedän kyllä, että tuo ei ole mikään suositeltu malli ja se onkin ollut mulla siitä asti kun ekan koneen ostin 2012. Virtalähteestä johtuva ongelma pitäisi kuitenkin ilmaantua myös yksinpelissä, jota se ei nyt tee. Myöskin 3DMark pyörii hyvin, äsken just testasin ajon 50% powerlimitillä, ei tuo score kyllä paljoa parantunut.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 722
Tiedän kyllä. Oon pelannu näitä pitkään ja välillä seurannu osd:llä corejen sun muiden käyttöä.


Mulla on tässä 2x ML140 sisään puhaltamassa ja takana 120mm vakiotuuletin poistona. Kotelo on mid-tower kokoa ja tuo kylki-ikkuna jää n. 3 cm päähän näyttiksestä. Voiskohan tuo virtalähde aiheuttaa tuota? Tiedän kyllä, että tuo ei ole mikään suositeltu malli ja se onkin ollut mulla siitä asti kun ekan koneen ostin 2012. Virtalähteestä johtuva ongelma pitäisi kuitenkin ilmaantua myös yksinpelissä, jota se ei nyt tee. Myöskin 3DMark pyörii hyvin, äsken just testasin ajon 50% powerlimitillä, ei tuo score kyllä paljoa parantunut.
Vaihtaisin jo turvallisuus syistä tuon virtalähteen kun se on noinkin vanha jo. Ihme että ei ole paskonut jo. Nuo chieftecit ovat kuuluisia halppis virtalähteitä jotka voivat paskoa jo vuodenkin sisään. Ovat tehty mahdollisimman halvoista komponenteista ja en usko että edes kaikki suojat toimisivat niinkuin pitäisi.
 
Liittynyt
06.03.2019
Viestejä
3 280
Mulla tää Strixi käy myös todella kuumana. Tuulettimet pyöri jotain 2500 rpm omalla tuuletinprofiililla, niin silti lämmöt oli 75-80 C ja junction n. 98 C. Kokeilin avata kopan sivupaneelin/oven, niin silloin lämmöt tippu johonkin 70-75 C. Ei tämä ainakaan hiljainen nuilla kierroksilla ole, pysyisiköhän Red Devil viileämpänä tässä kotelossa (Corsair 400C)? Oon tuota palautusta/ vaihtoakin miettiny.

Mikäs prossu sulla oli, kerta bf5 pyörii hyvin? Eihän tämä 7700k, joka on kuitenkin 2,5 vuoden takainen paras peliprossu, voi kovinkaan huono vielä olla.
Strix käy kuumana, koska ottaa todella paljon enemmän virtaa kuin muut 5700XT kortit. Sinällään turhaa, kun 5700XT ei oikein hyödy kelloista juurikaan. Kokeileppa laittaa Powerlimit vaikka -15% ja katso lämmöt sitten. Itse jäähy ja virransyöttö tuossa kortissa on parempia kuin missään muussa. Ongelmat on biosissa...


Vaihtaisin jo turvallisuus syistä tuon virtalähteen kun se on noinkin vanha jo. Ihme että ei ole paskonut jo. Nuo chieftecit ovat kuuluisia halppis virtalähteitä jotka voivat paskoa jo vuodenkin sisään. Ovat tehty mahdollisimman halvoista komponenteista ja en usko että edes kaikki suojat toimisivat niinkuin pitäisi.
Noita on aikanaan useampiakin ollut ja ihan ok powereita olleet hintaansa nähden. Tosin konkat niistä menee vaihtoon 5-7v käytön jälkeen... Voi kyllä olla että tehot ei oikein nykypäivänä enää kunnolla riitä 12v linjaan...
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
338
Strix käy kuumana, koska ottaa todella paljon enemmän virtaa kuin muut 5700XT kortit. Sinällään turhaa, kun 5700XT ei oikein hyödy kelloista juurikaan. Kokeileppa laittaa Powerlimit vaikka -15% ja katso lämmöt sitten. Itse jäähy ja virransyöttö tuossa kortissa on parempia kuin missään muussa. Ongelmat on biosissa...




Noita on aikanaan useampiakin ollut ja ihan ok powereita olleet hintaansa nähden. Tosin konkat niistä menee vaihtoon 5-7v käytön jälkeen... Voi kyllä olla että tehot ei oikein nykypäivänä enää kunnolla riitä 12v linjaan...
Tuolla -15% powerlimitillä pysy lämmöt 70-75C pelatessa BFV.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
111
Mites tuota powerlimitii muuten säädetään erikseen? Wattmanissa en huomannu, mutta olen aika puusilmä muutenki.
 
Liittynyt
01.03.2018
Viestejä
89
Mites nuitten vesiblokkien sopivuus näissä? Itsellä tuo MSI:n mech OC ja tarkoitus olisi vesille tyrkätä..
 
Liittynyt
19.02.2017
Viestejä
914
Mulla on tässä 2x ML140 sisään puhaltamassa ja takana 120mm vakiotuuletin poistona.
Niin eli toisinsanottuna sulla yksi 120mm tuuletin vastaa kaikesta lämpimän ilman poistosta kotelosta ja lämpöähän noi 7700K+5700XT:n saattaa tuottaa sen 400W. Sun kopassa on katossa kaks paikkaa 140mm tuulettimille, jotka ehkä kannattaisi ottaa käyttöön? :D

Helpointa varmaan 'testata' jäähdytyksen riittävyys pellaamalla koneella ja sit pelin päällä ollessa seuraat esim. emolevyn, kopan ja kovalevyjen lämpösensoreiden arvoja. Varmaan aika kovat lämmöt kopassa ylipäätänsä. Saman jos toistat esim. kotelo auki niin sit voit jo tehä varmaan johtopäätöksiä.

Tää on toinen kerta tällä viikolla ku nään samanlaisen tuuletinkombon. Onko nykyään muka oikeasti ihan normaalia panostaa enemmän ilman puhaltamiseen sisään, kuin ulospuhaltamiseen?
 
Liittynyt
06.03.2019
Viestejä
3 280
Jos on enemmän tuulettimia puhaltamassa ulos kuin sisälle, tulee koteloon alipaine ja pöly menee sisälle joka reijästä... Tuon takia on parempi olla pieni ylipaine kotelossa ja ilma sisälle suodattimien läpi.
 
Liittynyt
19.02.2017
Viestejä
914
Jos on enemmän tuulettimia puhaltamassa ulos kuin sisälle, tulee koteloon alipaine ja pöly menee sisälle joka reijästä... Tuon takia on parempi olla pieni ylipaine kotelossa ja ilma sisälle suodattimien läpi.
No jos pitää tehdä pölyn ja lämpöongelmien kanssa kompromissi... :lol:
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 448
Mites nuitten vesiblokkien sopivuus näissä? Itsellä tuo MSI:n mech OC ja tarkoitus olisi vesille tyrkätä..
Jos/kun piirilevy ei noudata referenssiä, kysy suoraan blokin valmistajalta yhteensopivuudesta.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Uusi kone kasassa ja PowerColor Dragon sisällä. Ajelin nopeasti Uniginen (Heaven, Valley, Superposition) testipenkkejä ja ainakin noissa kellotaajuus meni koko ajan 1925 tuntumaan. Tehonkulutukseksi näytti noin 200W enkä ainakaan havainnut tuon power limitin vaikuttavan asiaan millään tavalla. Äänitaso oli varsin kohtuullinen, joskin tuulettimien ääni on hieman korkeampi kuin edeltävässä Asuksen R290X kortissa eikä äänitasokaan jää hirveästi matalammaksi vaikka lämmöntuotossa pitäisi olla 100W ero. Tosin luulen R290X kortin käyvän kuumempana kuin tämä. Toki kotelon sulkeminen voi hieman auttaa ääniprofiiliin vielä.

Mutta, yleensä peleistä kuuluu sen verran ääntä, ettei pieni humina silloin haittaa. Työpöydällä ei tunnu korttia kuulevan, vaikka muukaan kone ei pidä juurikaan havaittavaa ääntä. Tuulettimet tuntuivat kuitenkin pyörivän, no fan mahdollisuudesta huolimatta.
 
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 591
Niin eli toisinsanottuna sulla yksi 120mm tuuletin vastaa kaikesta lämpimän ilman poistosta kotelosta ja lämpöähän noi 7700K+5700XT:n saattaa tuottaa sen 400W. Sun kopassa on katossa kaks paikkaa 140mm tuulettimille, jotka ehkä kannattaisi ottaa käyttöön? :D

Helpointa varmaan 'testata' jäähdytyksen riittävyys pellaamalla koneella ja sit pelin päällä ollessa seuraat esim. emolevyn, kopan ja kovalevyjen lämpösensoreiden arvoja. Varmaan aika kovat lämmöt kopassa ylipäätänsä. Saman jos toistat esim. kotelo auki niin sit voit jo tehä varmaan johtopäätöksiä.

Tää on toinen kerta tällä viikolla ku nään samanlaisen tuuletinkombon. Onko nykyään muka oikeasti ihan normaalia panostaa enemmän ilman puhaltamiseen sisään, kuin ulospuhaltamiseen?
Tämä nyt on hieman OT, mutta... Mulla on Define R6:ssa kolme 140mm tuuletinta. Kaikki sisään, eli nolla ulos. Ei mitään ongelmia lämpöjen kanssa, koska oon avannut kaikki mahdolliset reiät sekä takaseinästä että katosta sille kuumalle ilmalle tulla ulos. Se on käytännössä ihan se ja sama, työnnetäänkö sitä ilmaa vai imetään, koska paine-erojen tasaantuminen pitää huolen siitä, että sisään tulee ilmaa juuri saman verran kuin lähtee ulos. Ainut asia, mitä pitää välttää, on kuumat ilmataskut. Niin kauan kuin ilma kiertää komponenttien ympärillä, on ihan sama mistä suunnasta se ilman kierto synnytetään.

Syinä tähän valintaan 1) pölyn kertymisen estäminen ja 2) melun torjunta (kaksi tuuletinta meluvaimennetun etuoven takana ja yksi kotelon pohjalla, ts. ei yhtään tuuletinta pinnoissa joista melu pääsee esteettä leviämään).
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
429
Edit. Asia selvisikin ja maagisesti emon biospäivityksen jälkeen prossu ei ollut samoilla volteilla vakaa :darra:

Yritin juuri käydä kokeilemassa Battlefield V niin kippaa koko koneen nurin :facepalm: Asennettuna uusimmat 19.10.1. Muilla vastaavaa?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
699
Itellä semmonen erikoisuus Powercolor 5700 xt -asennuksen myötä, että Windows 10 buuttaa varmaan 30sek ja lopulta käynnistyy ongelmitta mut en keksi mitään muuta ku et näytönohjaimen vaihtoon liittyy toi. Kellään koskaan ollu vastaavaa?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 384
Viestejä
4 159 193
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom