AMD Radeon RX 5700 -ketju (Navi 10)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kaotik
  • Aloitettu Aloitettu
FC5 suorituskyky näyttää korreloivan melko suoraan muistilatenssin kanssa.
SKL-X johdannaisten prosessorien muistilatenssi on samaa tasoa kuin toisen sukupolven Ryzeneilla (erittäin heikko), ja niin on kumma kyllä suorituskykykin.

102393.png
Se ei selitä miksi Intelin prosessorit skaalautuvat siitä riippumatta niin hyvin säikeiden mukaan, että 5 GHz 9900K on nopeampi kuin 5,1 GHz 9700K, kun samaan aikaan ytimet tai säikeet ei vaikuta käytännössä lainkaan Ryzenin suorituskykyyn
 
Se on moneen kertaan nähty jotta kyseinen peli kyykkää rysenien kanssa huomattavasti isommalla marginaalilla kuin muut pelit. Se voi kenties johtua rysenin tupla CCX arkkitehtuurista kun peli ilmeisesti kykenee kuitenkin enemmän kuin neljää ydintä kurmottamaan. Siellä voi esim rysenin kanssa olla pari tärkeää säiettä eri CCX:llä jotka tarttis nopeaa kommunikointia keskenään joka sitten jarruttaa.
Ja kyllä mielestäni voidaan hyvin puhua suosimisesta, oli se tehty tarkoituksella taikka ei.
Onhan sekin nähty että monet pelit suosii nimenomaan intelin ringbus arkkitehtuuria. Mesh on kanssa myrkkyä joillekkin peleille.

Kertoisitko vielä että ketkä muut kuin Intel valmistaa Intelin prossuja?

Sulla taitaa mennä termit suosia ja sopia aika pahasti sekaisin.
Suosiminen on tietoista, sopiminen on sattumaa.

Mistä peli tietää, pyöriikö se Intelin ringbus-väylää käyttävällä prosessorilla, meshiä käyttävällä SKL-X johdannaisella prosessorilla, vaiko peräti SDF:llä yhteenkytketyllä Ryzenilla?
Kahdessa jälkimmäisessä on pitkälti identtinen muistilatenssi.

Tarkoitat kai että pelin suorituskyky riippuu muistilatenssista, eikä sillä ole mitään tekemistä mitä topologiaa prosessorin sisällä käytetään?
 
Se ei selitä miksi Intelin prosessorit skaalautuvat siitä riippumatta niin hyvin säikeiden mukaan, että 5 GHz 9900K on nopeampi kuin 5,1 GHz 9700K, kun samaan aikaan ytimet tai säikeet ei vaikuta käytännössä lainkaan Ryzenin suorituskykyyn

Kuka tämän on testannut?
Ryzeneilla on tietyissä tapauksissa skaalautumisongelmia muuallakin, joten testit pitäisi tehdä matalalla kiinteällä kellotaajuudella kaikilla osilla, jotta tulokset olisi vertailukelpoisia ja pullonkaulat saataisiin pois laskuista.
 
Sulla taitaa mennä termit suosia ja sopia aika pahasti sekaisin.
Suosiminen on tietoista, sopiminen on sattumaa.

Ei, vaan se on kyllä voitu ihan tietoisesti se engine soodata juurikin sitä ringbus arkkitehtuuria suosivaksi koska on tiedetty että 90% koneista käyttää kyseistä arkkitehtuuria.

Mistä peli tietää, pyöriikö se Intelin ringbus-väylää käyttävällä prosessorilla, meshiä käyttävällä SKL-X johdannaisella prosessorilla, vaiko peräti SDF:llä yhteenkytketyllä Ryzenilla?

Kyllä siihen keinot miten tunnistaa prosessori. Ja kun prosessori on tunnistettu niin tiedetään myös millainen sen arkkitehtuuri on. Onhan noita ollut useampia esimerkkejä joissa ryseni on saanut huomattavasti vauhtia lisää kun peli on pätchätty ottamaan huomioon rysenin erilainen arkkitehtuuri. Jos en ihan väärin muista niin ainakin ashes ja tomb raider taisi saada pätsin jolla rysenit otti ihan eri tavalla jenkaa.
Se on sitä optimointia se.

Tarkoitat kai että pelin suorituskyky riippuu muistilatenssista, eikä sillä ole mitään tekemistä mitä topologiaa prosessorin sisällä käytetään?

Onhan sillä paljonkin tekemistä sen arkkitehtuurin kanssa. Se millainen arkkitehtuuri on, vaikuttaa suuresti niihin muistolatensseihin, kuten ringbus vs. mesh jo hyvin osoittaa.
 
Ei, vaan se on kyllä voitu ihan tietoisesti se engine soodata juurikin sitä ringbus arkkitehtuuria suosivaksi koska on tiedetty että 90% koneista käyttää kyseistä arkkitehtuuria.



Kyllä siihen keinot miten tunnistaa prosessori. Ja kun prosessori on tunnistettu niin tiedetään myös millainen sen arkkitehtuuri on. Onhan noita ollut useampia esimerkkejä joissa ryseni on saanut huomattavasti vauhtia lisää kun peli on pätchätty ottamaan huomioon rysenin erilainen arkkitehtuuri. Jos en ihan väärin muista niin ainakin ashes ja tomb raider taisi saada pätsin jolla rysenit otti ihan eri tavalla jenkaa.
Se on sitä optimointia se.



Onhan sillä paljonkin tekemistä sen arkkitehtuurin kanssa. Se millainen arkkitehtuuri on, vaikuttaa suuresti niihin muistolatensseihin, kuten ringbus vs. mesh jo hyvin osoittaa.

Et taida omata juurikaan kokemusta ohjelmoinnista. Annatko jonkun koodiesimerkin, vaikka Intelin ringille ja AMD:n SDF:lle optimoiduista koodista? Ei tarvitse olla omaa koodia, voit käyttää vaikka Githubia yms. lähteenä. Kunhan eri "optimoinneilla" saadaan huomattavia tai merkityksellisiä eroja aikaan, silloin kun sitä suoritetaan epänatiivilla ja -natiivilla alustalla.

Se nimenomaan ei ole optimointia.

Sekoitat bugien korjaamisen (todennäköisesti scheduloinnissa), optimoimiseen.
Tuolla logiikalla puhjenneen autonrenkaan vaihtaminen ehjään olisi optimointia.

Lähtökohtana näissä väitteissäsi tuntuu olevan joku ajatus, että kaikki ohjelmisto ja pelikehittäjät olisi jotenkin AMD:ta vastaan.
Intelillä on älyttömästi rahaa ja vaikutusvaltaa, muttei läheskään niin paljon, että se pystyisi ostamaan tai edes vaikuttamaan jokaiseen ohjelmisto- ja pelikehittäjään saati koodia omaksi ja muiden iloksi tuottavaan koodariin. Lisäksi monella tuntuu olevan koodioptimoinnista vähän turhan ruusuinen kuva. AMD:n ja Intelin prosessorit suorittaa identtistä x86-64 koodia.
Jos kyseessä on joku laskentakriittinen pätkä koodia, niin se suurimmassa osassa tapauksia kirjoitetaan suoraan assemblylla. Ja ellei jossain koodia suorittavassa prosessorissa ole joku harvinainen käsky valtavasti hitaampi esim. mikrokoodisuorituksen takia, niin kukaan ei varmasti lähde kirjoittamaan vaihtoehtoisia koodipolkuja, samoja käskykantoja tukeville eri valmistajan prosessoreille. Puhtaasti siksi, että assemblyn kirjoittaminen on erittäin hidasta ja varsinkin siksi, ettei siitä ole mitään hyötyä.

Intelin viime vuosikymmenen alkuun ajoittunut porsastelu oman kääntäjänsä kanssa oli asia erikseen (Kaotikan viittaus).
Tässä tapauksessa Intelin kääntäjä rampautti kilpailijoiden (suoraan AMD ja Cyrix kohdennettu) prosessorien suorituskykyä valmistajatunnuksen lukemiseen perustuvalla "polunohjauksella". Ongelma ei ollut siinä, että kääntäjä olisi tehnyt näin jollain Intelin prosessoreja kohdentavalla käännös-optiolla, vaan sillä, että se teki niin kaikilla asetuksilla.
Eli jos yksityishenkilö tai ohjelmistokehittäjä käänsi kyseisellä kääntäjällä pätkän koodia, niin kääntäjä teki binääreihin kaksi vaihtoehtoista polkua: Käyttäjän määrittämällä yleisoptimointi (esim. Ox) ja käskykantatuella (esim. SSE4.1) / -tasolla annetun koodipolun, jota suoritettiin kun prosessorin CPUID palautti valmistajatunnuksen "GenuineIntel" ja toisen, pelkkää SSE2 tukeen rajatun koodipolun, jota suoritettiin silloin kun prosessori palautti joko "AuthenticAMD" tai "CentaurHauls" / "CyrixInstead" valmistajatunnuksen. Tämä kuvattu porsastelu päättyi oikeusjuttuun ja nykyisin Intelin kääntäjä optimoi koodin Intelille, tai luo vaihtoehtoiset koodipolut vain silloin kun käyttäjä niin erikseen määrittää. Esimerkiksi pelin binäärin optimoinen suoraan Intelin prosessoreille, käyttäen kyseistä kääntäjää ei nykyisin ole mahdollista, ellei pelikehittäjä halua vartavasten rajata asiakaskuntansa Intelin prosessorin omistaviin. Geneerisillä oletusasetuksilla tuotettu koodi on optimointien osalta linjassa Microsoftin kääntäjien kanssa, johon Intelin kääntäjä-suite onkin periaatteessa ainakin Windows-alustalla pelkkä laajennos.

Ja tuossa ylläolevassa tarinassa on huomioitavaa se, että noilla sikailu-kääntäjillä käännetty koodi ei ollut huomattavasti suorituskykyisempää Intelillä minkään maagisten (ja sinun jatkuvasti glorifioimien) optimointien vuoksi, vaan siksi että se "ei optimoitu" koodipolku jota muut, kuin Intelin valmistamat prosessorit suoritti oli tietoisesti rampautettu.

Suurinosa näistä "Intel optimoinneista", jota tietyt henkilöt täällä näkevät sänkyjensä alla öisin johtuvat ihan puhtaasti AMD:n tekemistä ratkaisuista.
Ratkaisuista, tai paremminkin kompromisseistä, jotka on jouduttu tekemään siksi, ettei AMD:lla ole ollut taloudellisien seikkojen takia samaa luksusta suunnitella useampaa arkkitehtuuria eri segmentteihin, kuin Intelillä.
Siksi AMD:n käyttämät ratkaisut on olleet se parhaaksi nähty kompromissi kaikissa segmenteissä. Ja se mikä antaa esim. serveripuolella hyvän tai ainakin tyydyttävän tuloksen, voi kuluttajapuolella ajettavissa kuormissa olla melko surullista katsottavaa.
Yksi kohtuullinen parannus tiettyyn käytökseen on väitetysti ilmestymässä seuraavan sukupolven Ryzen-prosessoreihin, CCX:n kohdennettujen muutosten muodossa. Tosin tässäkin tapauksessa kyse lienee puhtaasti siitä, että vanhatkin binäärit muuttuu yössä paremmin AMD:lle optimoiduksi,
eikä suinkaan siitä että AMD olisi korjannut, tai ainakin vähentänyt jonkun itse arkkitehtuurissa olevan heikkouden aiheuttamaa vaikutusta ;)

Jatkan mielelläni keskustelua aiheesta, mutta en tiedä onko tämä nimenomainen ketju oikea paikka tehdä niin.
 
Et taida omata juurikaan kokemusta ohjelmoinnista. Annatko jonkun koodiesimerkin, vaikka Intelin ringille ja AMD:n SDF:lle optimoiduista koodista? Ei tarvitse olla omaa koodia, voit käyttää vaikka Githubia yms. lähteenä. Kunhan eri "optimoinneilla" saadaan huomattavia tai merkityksellisiä eroja aikaan, silloin kun sitä suoritetaan epänatiivilla ja -natiivilla alustalla.

Se nimenomaan ei ole optimointia.

Sekoitat bugien korjaamisen (todennäköisesti scheduloinnissa), optimoimiseen.
Tuolla logiikalla puhjenneen autonrenkaan vaihtaminen ehjään olisi optimointia.

Lähtökohtana näissä väitteissäsi tuntuu olevan joku ajatus, että kaikki ohjelmisto ja pelikehittäjät olisi jotenkin AMD:ta vastaan.
Intelillä on älyttömästi rahaa ja vaikutusvaltaa, muttei läheskään niin paljon, että se pystyisi ostamaan tai edes vaikuttamaan jokaiseen ohjelmisto- ja pelikehittäjään saati koodia omaksi ja muiden iloksi tuottavaan koodariin. Lisäksi monella tuntuu olevan koodioptimoinnista vähän turhan ruusuinen kuva. AMD:n ja Intelin prosessorit suorittaa identtistä x86-64 koodia.
Jos kyseessä on joku laskentakriittinen pätkä koodia, niin se suurimmassa osassa tapauksia kirjoitetaan suoraan assemblylla. Ja ellei jossain koodia suorittavassa prosessorissa ole joku harvinainen käsky valtavasti hitaampi esim. mikrokoodisuorituksen takia, niin kukaan ei varmasti lähde kirjoittamaan vaihtoehtoisia koodipolkuja, samoja käskykantoja tukeville eri valmistajan prosessoreille. Puhtaasti siksi, että assemblyn kirjoittaminen on erittäin hidasta ja varsinkin siksi, ettei siitä ole mitään hyötyä.

Intelin viime vuosikymmenen alkuun ajoittunut porsastelu oman kääntäjänsä kanssa oli asia erikseen (Kaotikan viittaus).
Tässä tapauksessa Intelin kääntäjä rampautti kilpailijoiden (suoraan AMD ja Cyrix kohdennettu) prosessorien suorituskykyä valmistajatunnuksen lukemiseen perustuvalla "polunohjauksella". Ongelma ei ollut siinä, että kääntäjä olisi tehnyt näin jollain Intelin prosessoreja kohdentavalla käännös-optiolla, vaan sillä, että se teki niin kaikilla asetuksilla.
Eli jos yksityishenkilö tai ohjelmistokehittäjä käänsi kyseisellä kääntäjällä pätkän koodia, niin kääntäjä teki binääreihin kaksi vaihtoehtoista polkua: Käyttäjän määrittämällä yleisoptimointi (esim. Ox) ja käskykantatuella (esim. SSE4.1) / -tasolla annetun koodipolun, jota suoritettiin kun prosessorin CPUID palautti valmistajatunnuksen "GenuineIntel" ja toisen, pelkkää SSE2 tukeen rajatun koodipolun, jota suoritettiin silloin kun prosessori palautti joko "AuthenticAMD" tai "CentaurHauls" / "CyrixInstead" valmistajatunnuksen. Tämä kuvattu porsastelu päättyi oikeusjuttuun ja nykyisin Intelin kääntäjä optimoi koodin Intelille, tai luo vaihtoehtoiset koodipolut vain silloin kun käyttäjä niin erikseen määrittää. Esimerkiksi pelin binäärin optimoinen suoraan Intelin prosessoreille, käyttäen kyseistä kääntäjää ei nykyisin ole mahdollista, ellei pelikehittäjä halua vartavasten rajata asiakaskuntansa Intelin prosessorin omistaviin. Geneerisillä oletusasetuksilla tuotettu koodi on optimointien osalta linjassa Microsoftin kääntäjien kanssa, johon Intelin kääntäjä-suite onkin periaatteessa ainakin Windows-alustalla pelkkä laajennos.

Ja tuossa ylläolevassa tarinassa on huomioitavaa se, että noilla sikailu-kääntäjillä käännetty koodi ei ollut huomattavasti suorituskykyisempää Intelillä minkään maagisten (ja sinun jatkuvasti glorifioimien) optimointien vuoksi, vaan siksi että se "ei optimoitu" koodipolku jota muut, kuin Intelin valmistamat prosessorit suoritti oli tietoisesti rampautettu.

Suurinosa näistä "Intel optimoinneista", jota tietyt henkilöt täällä näkevät sänkyjensä alla öisin johtuvat ihan puhtaasti AMD:n tekemistä ratkaisuista.
Ratkaisuista, tai paremminkin kompromisseistä, jotka on jouduttu tekemään siksi, ettei AMD:lla ole ollut taloudellisien seikkojen takia samaa luksusta suunnitella useampaa arkkitehtuuria eri segmentteihin, kuin Intelillä.
Siksi AMD:n käyttämät ratkaisut on olleet se parhaaksi nähty kompromissi kaikissa segmenteissä. Ja se mikä antaa esim. serveripuolella hyvän tai ainakin tyydyttävän tuloksen, voi kuluttajapuolella ajettavissa kuormissa olla melko surullista katsottavaa.
Yksi kohtuullinen parannus tiettyyn käytökseen on väitetysti ilmestymässä seuraavan sukupolven Ryzen-prosessoreihin, CCX:n kohdennettujen muutosten muodossa. Tosin tässäkin tapauksessa kyse lienee puhtaasti siitä, että vanhatkin binäärit muuttuu yössä paremmin AMD:lle optimoiduksi,
eikä suinkaan siitä että AMD olisi korjannut, tai ainakin vähentänyt jonkun itse arkkitehtuurissa olevan heikkouden aiheuttamaa vaikutusta ;)

Jatkan mielelläni keskustelua aiheesta, mutta en tiedä onko tämä nimenomainen ketju oikea paikka tehdä niin.
Mukava lukea asiantuntevaa tekstiä.
 
Jatkan mielelläni keskustelua aiheesta, mutta en tiedä onko tämä nimenomainen ketju oikea paikka tehdä niin.
Vaikka hyvin kirjoitettu niin ei ole.
Itse kyllä pidän normaalina sanoa että jokin peli suosii tietyn valmistajan näytönohjaimia tai prosessoreita, en saa siitä kuvaa että se on jotenkin pelintekijöiden suosikki tai että nimenomaan sitä varten olisi tehty optimointeja. Ehkä olen liian kauan näitä seurannut ja nykynuoriso on tarkempi sanamuodoista mitkä on normaaleja meille vanhuksille.
 
Jeps, ja sitten kun ollaan tilanteessa että CPU/GPU on molemmat jossain 25% ja suorituskyky on edelleen tosi huono, niin sitten voikin sormea syyttää kehittäjää kohtaan

Windows tuossa prosenttiluvussaan laskee vaan keskiarvoa kaikkien ytimien kesmimääräisestä kuormitustasosta. Joka on todella turha mittari.

Jos koneessa on neljä ydintä + SMT niin vaikka yksi säie olisi kuinka raskas tahansa niin sitä mittaria ei sillä aa nousemaan millään yli 12.5 %.

Tuossa sinun tilanteessasi tilanne oli aivan selvästi prosessorirajoitteinen, mutta koneessa vaan yli ytimiä, jotka idlasi, ja sen takia se mittari näytti niin vähän.
 
Lisäksi HT/SMT sotkee seurannan ihan tyystin. Yksittäinen kaksisäikeinen ydin voi tehdä 100% ajasta töitä, ja se näkyy vain 50% kuormituksena, koska sitä työllistää vain yksi säie. Näin ollen prosessorinkäyttö HT/SMT-prossuilla voi olla 100%, vaikka seuranta näyttää mitä tahansa 50-100% välillä. Niinikään hkultalan esimerkissä oleva 12.5% oli todellisuudessa 25%, kun yhtä ydintä neljästä työllistettiin 100% ajasta.
 
Viimeksi muokattu:
Lisätään Navista keskustelua välillä. Kaikki ongelmat korjaantu samantien ku laitto 10-bit Pixel format päälle? ei mitään hajua mitä tuo tekee ja että onko nykyinen näyttö Lenovo Legion Y44w-10 jotenki osana tähän että ku tuo asetus on pois päältä menee näyttö välillä mustaks... Nyt on jopa rautakiihdykset uskaltanu laittaa chromesta päälle eikä toistaseks oo kaatuillu. :kahvi:
 
Mulla ongelmia ReLiven kanssa isosti tässä pidemmän aikaa ja ongelmat korjaantui kun päivitin emon biossin.
Mutta. Jotenkin tuntuu ettei oikeen mikään peli enää toimi kunnolla. Fps:ssä yms ei ole mitään eroa aikaisempaan, mutta kaiken maailman pätkimistä (siis peli ihan nytkähtää esim puolen minuutin välein) on vähän joka pelissä ja tuntuu silmämääräisesti että peli saattaa yksinkertaisesti nykiä ja pyöriä huonosti, vaikka fps olisi vakaa. Tälläistä ei ollut ennen biossin päivitystä. Ihme touhuja nää koneet välillä.

Mortar Max ja Red Devil combo kyseessä siis.
 
Mulla on järjestäen joka peli todella huono 1080:llä. Kyllä tuo on ihan puhdas 1440p kortti.
Osassa pelejä fps on jopa huonompi ja/tai isommalla heittelyllä kun pelaa 1080:llä.
Olen todennut ainakin Red devilin kanssa että uudet pelit 1440, vanhemmat/kevyemmät 4k. Mitään ei voi pelata 1080:llä, kun hyöty on ihan olematon, tai jopa huonompi. Ennemmin sit tiputtaa karkkia pois.
3600+5700xt Red devil combo itellä.

CPU siinä tosiaan "tukehtuu" tuolla kortilla ja 1080p resolla useissa peleissä, jos ei käytä mitään fps lukkoa tai v-syncciä. Se on fakta, että pelikokemus on huomattavasti huonomman tuntuinen silloin, kun CPU on pullonkaulana, sillä tuossa tapauksessa ruutujen väliset piirtoajata eli frame timet pomppii edes takaisin, joka aiheuttaa todella häiritsevää nylkytystä.
 
Viimeksi muokattu:
Lähti liitteen mukaista tavaraa tilaukseen Asuksen TUF X3 5700 XT:n kaveriksi. Nyt loppuu muistien ylikuumentuminen ja tuulettimien möykkä. Laittelen asennuksen jälkeen kokemuksia tuotteista, varmastikin muitakin kiinnostaa kuinka Morpheus toimii Naveissa.
 

Liitteet

  • näyttiksen viilennys.PNG
    näyttiksen viilennys.PNG
    48,2 KB · Luettu: 208
Lähti liitteen mukaista tavaraa tilaukseen Asuksen TUF X3 5700 XT:n kaveriksi. Nyt loppuu muistien ylikuumentuminen ja tuulettimien möykkä. Laittelen asennuksen jälkeen kokemuksia tuotteista, varmastikin muitakin kiinnostaa kuinka Morpheus toimii Naveissa.
Olisit vaikka ostanut alunperin sellaisen näyttiksen mikä ei lämpeä liikaa, niin olis tullut halvemmaksi?
 
Olisit vaikka ostanut alunperin sellaisen näyttiksen mikä ei lämpeä liikaa, niin olis tullut halvemmaksi?
TUF piti ollakin paremman pään jäähy alunperin, mutta eka cooleri epäonnistui tehtaalta ja kortit kuumeni liikaa. ASUS teki korjaustoimenpiteitä ja päivitti coolerin TUF Evo malliin, joka olikin onnistunut ja pääsi parhaimpien joukkoon jäähdytystehossa. En tiedä kumpi tässä tapauksessa oli kysymyksessä, mutta jos alkupään TUF niin silloin syy kuumenemiseen on selvä.

Lähde: Kitguru
 
Viimeksi muokattu:
Lähti liitteen mukaista tavaraa tilaukseen Asuksen TUF X3 5700 XT:n kaveriksi. Nyt loppuu muistien ylikuumentuminen ja tuulettimien möykkä. Laittelen asennuksen jälkeen kokemuksia tuotteista, varmastikin muitakin kiinnostaa kuinka Morpheus toimii Naveissa.
Mulla ja parilla muullakin täällä on 5700XT:ssä Morpheus ja ihan hyvinhän se toimii. Muistit tässä kyllä vähän lämpösenä käyvät, kun mahtuu vain pienet siilit muistien päälle. Semmosella sopivalla adapterilla saa noi tuulettimet näyttiksen ohjaamaksi, totesin kätevämmäksi vaihtoehdoksi, kuin emon kautta ohjata niitä.

Edit- jaa tossa sun kortissa on noin käpy muistien jäähdytys, eli pitäisi kyllä olla Morpheuksen kanssa kertaluokkaa parempi :D
 
Viimeksi muokattu:
Mulla ongelmia ReLiven kanssa isosti tässä pidemmän aikaa ja ongelmat korjaantui kun päivitin emon biossin.
Mutta. Jotenkin tuntuu ettei oikeen mikään peli enää toimi kunnolla. Fps:ssä yms ei ole mitään eroa aikaisempaan, mutta kaiken maailman pätkimistä (siis peli ihan nytkähtää esim puolen minuutin välein) on vähän joka pelissä ja tuntuu silmämääräisesti että peli saattaa yksinkertaisesti nykiä ja pyöriä huonosti, vaikka fps olisi vakaa. Tälläistä ei ollut ennen biossin päivitystä. Ihme touhuja nää koneet välillä.

Mortar Max ja Red Devil combo kyseessä siis.
Otankin sanojani takaisin. Bios oli heittänyt muistit 2133mhz taajuudelle. Olikin yllättävän iso ero pelien toimivuudessa.
 
Mulla ja parilla muullakin täällä on 5700XT:ssä Morpheus ja ihan hyvinhän se toimii. Muistit tässä kyllä vähän lämpösenä käyvät, kun mahtuu vain pienet siilit muistien päälle. Semmosella sopivalla adapterilla saa noi tuulettimet näyttiksen ohjaamaksi, totesin kätevämmäksi vaihtoehdoksi, kuin emon kautta ohjata niitä.

Edit- jaa tossa sun kortissa on noin käpy muistien jäähdytys, eli pitäisi kyllä olla Morpheuksen kanssa kertaluokkaa parempi :D
Tilasin ebaystä noiden Morpheuksen mukana tulleille matalille muistisiileille tällaiset korvikkeet (useamman erilaisen setin). Täytyy raportoida, tuleeko mitään eroa, kun joskus saapuvat (ja mikä toimii parhaiten, vai toimiiko mikään). Lisäksi tekisi mieli väkertää joko alumiininen tai kuparinen backplate kortille. Nähtäväksi jää, viitsinkö. Alumiininen olisi varmaankin pci-e slotin kannalta helpompi (kevyempi).



 
Ittellä oli accelero iv ja muistie lämmöt oli muistaakseni aika kovat mutta hiljasempi kortti se oli ku alkuperäne refumalli, sitte vaihdoin Alphacoolin Eiswolf jota suosittelen kyllä edelleenkin niille joilla refu pcb ja customloop vehkeitä ei löydy ekwb tai muulle vastaavalle blokille :)

edit mallitarkennus Eiwolf Gpx Pro 240 joka tulee siis aio tyyliin pumpun kanssa ja quick disconnectit käy mm eisbaer
 
Tässä kesän kuluessa pitäis kone päivittää ja 5700XT:tä kortiksi, katselin että onpas nitro+:n hinnat pilvissä... Pitää vissiin katkaista hyvä putki ja ostaa joku toisen merkin kortti, sen verran on taivaissa nuo hinnat...

No, täytyy pitää silmät auki, ei tässä hevosen selässä olla ;)
 
Tässä kesän kuluessa pitäis kone päivittää ja 5700XT:tä kortiksi, katselin että onpas nitro+:n hinnat pilvissä... Pitää vissiin katkaista hyvä putki ja ostaa joku toisen merkin kortti, sen verran on taivaissa nuo hinnat...

No, täytyy pitää silmät auki, ei tässä hevosen selässä olla ;)
Mites jos otat vaan tämän pulsen? Lienee paras hintalaatusuhde näiden 5700xt osalta.
 
Morpheus kiinni kortissa. En vielä kerinnyt lämpötiloja tarkemmin syynäämään, muuta kuin että viileämpi on sekä käytännössä äänetön. Omaan silmään vieläpä varsin menevän näköinenkin.

backplate koneessa.jpeg


Tilasin ebaystä noiden Morpheuksen mukana tulleille matalille muistisiileille tällaiset korvikkeet (useamman erilaisen setin). Täytyy raportoida, tuleeko mitään eroa, kun joskus saapuvat (ja mikä toimii parhaiten, vai toimiiko mikään). Lisäksi tekisi mieli väkertää joko alumiininen tai kuparinen backplate kortille. Nähtäväksi jää, viitsinkö. Alumiininen olisi varmaankin pci-e slotin kannalta helpompi (kevyempi).




Raportoihan sitten kuinka kävi, osaa sitten itse tilailla samanlaista palikkaa mikäli osoittautuu toimiviksi.
 
Viimeksi muokattu:
Morpheus kiinni kortissa. En vielä kerinnyt lämpötiloja tarkemmin syynäämään, muuta kuin että viileämpi on sekä käytännössä äänetön. Omaan silmään vieläpä varsin menevän näköinenkin.

backplate koneessa.jpeg




Raportoihan sitten kuinka kävi, osaa sitten itse tilailla samanlaista palikkaa mikäli osoittautuu toimiviksi.
Näin tehdään. Tuuletuspinta-alaa ja massaa noissa on vähän enemmän, joten luulisi lämpöjen muutaman asteen tippuvan. Ilmavirtakin luultavasti osuu paremmin isompiin palikoihin, kun eivät jää kokonaan lämpöputkien taakse. Postin nykytilasta johtuen tässä tosin voi vielä hyvä tovi mennä, ennen kuin noita pääsee edes testailemaan. :cautious:
 
Viimeksi muokattu:
Pitäskö olla huolissaa ku junction temperature tai tuo "temperature 2 " vetää 100°C pinnassa normi pelailussa vakio kelloilla. Korttina gigabyte gaming oc. En oo iha tottunu tämmösiä lämpöjä näkemään.
 
Pitäskö olla huolissaa ku junction temperature tai tuo "temperature 2 " vetää 100°C pinnassa normi pelailussa vakio kelloilla. Korttina gigabyte gaming oc. En oo iha tottunu tämmösiä lämpöjä näkemään.
Alivoltita. 104:ssä alkaa idlaamaan...
Hetkonen, enpäs olekaan 5700:sta ihan varma xD
Itellä kun on Vega 64, niin tuli se heti mieleen.
Mutta käsittääkseni noissakin on alivoltitus ihan kova sana...
 
5700 XT alkaa throtlaamaan "vasta" 110 asteessa, joten kai tuo 100 on vielä normaalin rajoissa, vaikkakin aika hurjalta kuulostaa.

"However, in a blog post Team Red released, it details that AMD Radeon RX 5700 XT graphics cards that hit 110 degrees Celsius are operating within specs and are totally fine. This is due to how these graphics cards measure temperatures. Rather than throttling at an average temperature, like most GPUs, the RX 5700 XT will only throttle when the hottest part of the GPU hits the 110 degrees Celsius thermal junction temperature. "
 
Pitäskö olla huolissaa ku junction temperature tai tuo "temperature 2 " vetää 100°C pinnassa normi pelailussa vakio kelloilla. Korttina gigabyte gaming oc. En oo iha tottunu tämmösiä lämpöjä näkemään.
Mulla 97 tavallisesti, alivoltitettuna ~93. Joka tapauksessa ihan normaalisti toimi kuumempanakin.
 
Tuntuu Morpheus toimivan. Tuulettimet noin 800RPM, suljettu kotelo. Superpositionia ultra-asetuksilla.
 

Liitteet

  • E13D1EA4-4112-4BD9-B78F-2BF21C441287.jpeg
    E13D1EA4-4112-4BD9-B78F-2BF21C441287.jpeg
    3,5 MB · Luettu: 103
Lisätään Navista keskustelua välillä. Kaikki ongelmat korjaantu samantien ku laitto 10-bit Pixel format päälle? ei mitään hajua mitä tuo tekee ja että onko nykyinen näyttö Lenovo Legion Y44w-10 jotenki osana tähän että ku tuo asetus on pois päältä menee näyttö välillä mustaks... Nyt on jopa rautakiihdykset uskaltanu laittaa chromesta päälle eikä toistaseks oo kaatuillu. :kahvi:
10-bit Pixel Format viittaa HDR-väriavaruuden käyttöön. Tuo näyttö tukee toki sitä.
 
Tuntuu Morpheus toimivan. Tuulettimet noin 800RPM, suljettu kotelo. Superpositionia ultra-asetuksilla.
Piti kokeilla Red deviliä, superposition 1080p extremeä ajoin pelisäädöissä läpi. Averaget ehti hieman tippua testin jälkee ennen kuvakaappausta.
1591305153417.png
Sitte vakiona sama:
1591305500282.png
 
Jep. Testasin itse tuota samaa ja lukitsi näytön jatkuvaan hdr-tilaan, riippumatta siitä, pistikö sen Wintoosasta päälle.

Minkä takia ei voisi laittaa jatkuvaan hdr tilaan kun windowsissa voi sätää ei hdr materiaalin kirkaus tason itse pidän oman näytön hdr tilassa aina Vegalla
 
Minkä takia ei voisi laittaa jatkuvaan hdr tilaan kun windowsissa voi sätää ei hdr materiaalin kirkaus tason itse pidän oman näytön hdr tilassa aina Vegalla
Aivan vapaasti voi laittaa ;)
Vahvistin vain, että juuri niin tuo asetus tekee...
 
Aivan vapaasti voi laittaa ;)
Vahvistin vain, että juuri niin tuo asetus tekee...

Suurin osa ajaa hdr näyttöjä sdr tilassa windowsin ennen huonon hdr tuen takia (nykyään parempi) itse tein vain joitakin oletuksia.
Oletko kokeillut laitaa hdr windowsista päälle ja sen jälkeen pois vai onko hdr aina pakotettu 10-bit tilassa
 
Suurin osa ajaa hdr näyttöjä sdr tilassa windowsin ennen huonon hdr tuen takia (nykyään parempi) itse tein vain joitakin oletuksia.
Oletko kokeillut laitaa hdr windowsista päälle ja sen jälkeen pois vai onko hdr aina pakotettu 10-bit tilassa
Kyllä, kun tuo asetus on ajureista päällä, ei Windowsin asetus vaikuta. Näyttö aina hdr-tilassa, riippumatta Windowsin asetuksen on-/off-tilasta.
 
Kyllä, kun tuo asetus on ajureista päällä, ei Windowsin asetus vaikuta. Näyttö aina hdr-tilassa, riippumatta Windowsin asetuksen on-/off-tilasta.
Oletko kokeillut peleissä jotka eivät tue hdr siirtyykö kortti sdr tilaan kun peli käynistyy kun itsellä kun pelaan pelejä jotka eivät tue hdr tilaa niin näyttö siirtyy sdr tilaan ja kun lopetan pelin näyttö menee takas hdr tilaan
 
Oletko kokeillut peleissä jotka eivät tue hdr siirtyykö kortti sdr tilaan kun peli käynistyy kun itsellä kun pelaan pelejä jotka eivät tue hdr tilaa niin näyttö siirtyy sdr tilaan ja kun lopetan pelin näyttö menee takas hdr tilaan
Sitä ei tullut. Testattua. Mutta veikkaan näin käyvän tuossa tilanteessa.
Ja muistaakseni uusimmissakin ajureissa oli vielä vikapuolella, että saattaa tuo vaihdos aiheuttaa kaatumisia... Tosin en muista, että itselläni olisi ollut noita ongelmia...
 
Ei jaksa koko ketjua alkaa selaamaan läpi, niin ajattelin kysäistä onko jollai ollut vastaavaa ongelmaa ja miten korjaantu.

Eli rx 5700 kortti uusimmilla ajureilla antaa värillisiä pilkkuja ruudulle jotka "värisee" näytöllä. Yrittäny asentaa pari kertaa puhtaasti, mutta ei auttanut. Jollain vanhemmille ajureilla toimi ongelmitta ja nyt ollu tovin kortti kaapissa käyttämättä.

Strix rx 5700 ei xt. Kummallakin vbiosila sama ongelma.

Voisko olla rauta ongelma? (pitää varmaan kaivaa vanhempia ajureita jostai ja testata)
 

Liitteet

  • IMG_20200605_114653.jpg
    IMG_20200605_114653.jpg
    4,2 MB · Luettu: 163
Rikki, takuuseen jos on. Voi koittaa tekohengittää alivoltituksella mut rikkinäiseltä kuulostaa.
 
Onko näille 5700XT:n lämmöille idlessä mitään tehtävissä? Power Consumption sanoo 31W idlessä työpöydällä, käytössä kaksi näyttöä (1440p@144hz ja 1080p@60hz). Ilmeisesti AMD ei ole tätä korjaamassa itse, kun julkaisusta on jo tovi.

E: Lämmöt siis vähän vaille 50 astetta idlessä, tuulettimet pyörivät koko ajan. Muistikellot lukittuna 1750Mhz:ssa jatkuvasti, mistä lämpö ilmeisesti johtuu.
 
Onko näille 5700XT:n lämmöille idlessä mitään tehtävissä? Power Consumption sanoo 31W idlessä työpöydällä, käytössä kaksi näyttöä (1440p@144hz ja 1080p@60hz). Ilmeisesti AMD ei ole tätä korjaamassa itse, kun julkaisusta on jo tovi.

E: Lämmöt siis vähän vaille 50 astetta idlessä, tuulettimet pyörivät koko ajan. Muistikellot lukittuna 1750Mhz:ssa jatkuvasti, mistä lämpö ilmeisesti johtuu.

Useampi näyttö tuntuu olevan ongelmallinen idle kelloille oli kortti kummasta leiristä tahansa. Eli se on "ominaisuus" jonka saat kun laitat enemmän kuin yhden näytön kiinni. Sen kanssa tarttee elä tai sitten hylätä toinen näyttö.
 
Useampi näyttö tuntuu olevan ongelmallinen idle kelloille oli kortti kummasta leiristä tahansa. Eli se on "ominaisuus" jonka saat kun laitat enemmän kuin yhden näytön kiinni. Sen kanssa tarttee elä tai sitten hylätä toinen näyttö.
Mulla oli vanhempi 1080p 144hz freesync jolla oli aina muistikellot tapissa, myös vegalla sama homma. Nyt päivitin 1440p 144hz freesyncciin, ja huomasin että nyt kortti alkanut puottaan muistikellot idlessä.

Liekkö useamman näytön tapauksessa saa idleä toimiin mitenkään.
 
Mulla oli vanhempi 1080p 144hz freesync jolla oli aina muistikellot tapissa, myös vegalla sama homma. Nyt päivitin 1440p 144hz freesyncciin, ja huomasin että nyt kortti alkanut puottaan muistikellot idlessä.

Liekkö useamman näytön tapauksessa saa idleä toimiin mitenkään.

Ilmeisesti parempi zägä jos näytöt on samalla virkistystaajuudella. Sekarengastus kait on se pahin tilanne.
 
Ilmeisesti parempi zägä jos näytöt on samalla virkistystaajuudella. Sekarengastus kait on se pahin tilanne.
Mulla oli jonkun, tais olla R290:n, kanssa kakkosnäyttö 60 sijasta 59,jotain - > muistikellot ylhäällä - > tuulettimet huusi. Kannattaa varmistaa, että on se 60. Sillä se hiljeni. Tosin, en lupaa, että muilla tekee niin ;p
 
Oma 5700xt alkoi ilmeisesti huudattamaan tuulettimia on-off tyylisesti, mielestäni muutama ajuriversio takas päin (Olisikohan ollut niitä ajureita, millä yritettiin korjata huonoja fps:iä kevyessä käytössä nostamalla minimikelloja?). Vaikuttaa siltä, että se johtuu muistikelloista, jotka on 1750. Esim 120Hz:n näyttöasetus auttaa ongelmaan, toivottavasti tähän nyt saadaan kuitenkin ajurifiksi.

5700xt+27gl850 @144Hz/10bit.

Yritin tehdä myös custom resoa, mutta en saanut lyhyillä testeillä toimimaan kuin 6-bittisenä, joka ei tietenkään käy päinsä.
 
Ohutkin pölykerros nostaa myös kortin lämpöjä ja pölypallot ahtaissa paikoissa lisää tuulettimen kierroksia ajan myötä. Zero RPM tai alhaiset kierrokset voi loppua aika nopeaan kun kortti kerää vähänkin pölyä.

Manuaaliset tuuletinkäyrät ja alivoltitukset tietenkin vähentää melua, mutta sitä ennen kannattaa putsata korttia vaikka pölyä ei silmillä olisi nähtävissä. Osa jäähyistä osaa pitää enimmät pölyt ulkopuolella, ja osa jäähyistä imaisee enemmän pölyä kehikon sisään ja piirilevylle.

5700xt ei kyllä ole lämpöjen puolesta mikään mestariteos. Valmistajien jäähyissä myös hurjia eroja. Toki tän kortin throttlaus alkaa vasta todella korkeilla (110c) lämmöillä, eli suunniteltu kestämään kuumuutta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 742
Viestejä
4 497 369
Jäsenet
74 278
Uusin jäsen
Mikat89

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom