AMD Radeon RX 5700 -ketju (Navi 10)

Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
266
Alivoltitus jeesas 1900mhz/1000mv ja pysyy junck 88-90c ja tuuletin 1850-1900rpm ja ei paljoa kärsinyt tehoissa...
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
266
Tuossa oma alivolteilla, näyttääkö ok?

Edit. Hain paremmat alivoltitus ja kellot cod warzone pyörii nyt hyvin & hiljaisemmin...

Älyttömiä kortteja nää kyllä kun jaksaa säätää vaikka vähän maanantai kappale minulla onkin
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
7 146
Tuossa ku laskee nii arviolta tämä kone näyttää käyttävän pelkästään jo gpu+cpu 420wattia+kone sunmuut tekee sen reilu 100w lisää kulutukseen. Että onhan tuo aika rajoilla powerin kanssa. Tässä radeonissa ei näe virtapiikkejä, mutta uskon että se tekee sen että tää kone kaatuu sen takia kun se tulee
Mulla Vega 56 kanssa kun GPU alkoi haukata yli 300W niin 750W poweri sanoi et tää on nyt liikaa ja sammutti koko paskan. Teki useemman kerran, ilmeisesti multirail poweri ehkä löytäny piuhoja arpomalla sellasta variaatiota joka olis toiminu, joten pistin sitten powerin vaihtoon. Nyt on kilowatin super kukka eikä enää kone sammu.
 
Liittynyt
06.03.2019
Viestejä
3 485
Ei kai tietääkseni Freesync ole aiheuttanut mustaa ruutua? Ja sehän nimenomaan poistaa tearingin... Ehdottomasti kannattaa käyttää jos näyttö sitä tukee. (pois lukien sitten nuo CS tyyppiset pelit...)
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
7 146
kääk, oliko sun 750w poweri millainen?


mie siis ton tilasin. tai tulee ensviikolla ja ylläripylläri nyt oon pitäny varmaa 5 tuntii bf v spectate-modessa onlinessä eikä tää kone ole nyt kertaakaan crashanny. Otin freesyncin pois, että liekkö se aiheutti oikeasti sen crashailyn. Mut turha toi freesync on jos omistaa 5700 ja 144hz. ihan tuo vsync riitti, eikä tehe mitää pahaa koneelle tai kuvalle.
No se miun 750W oli siis jo aikaa nähnyt joku Chieftek ja siinä tosiaankin ongelmana oli toi multirail joka oli toteutettu niin että kaikki PCI-e lisävirrat lähti samasta reilistä. Ja muut sitten toisesta reilistä. Siitä reilistä vaan loppu kapasiteetti kesken. Jos olis ollut single rail poweri niin olis kyllä varmaan kestänyt tuon kuorman.

Mutta kyllä itte freesyncillä ajan ennemmin kuin v-syncillä. Freesyncillä saa paremman kokemuksen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
119
Monitorista: Gaming --> Refresh rate num --> On
tuon kun laitoin näen hz-lukemat mitä tämä freesync antaa, sellainen keltainen lukema ruudun oikeassa kulmassa.
Huomasin että se hyppi kokoajan 67 ja 136 hz välillä vaikka työpöytäkäytössäkin eikä peleissäkään mennyt tasan fps-lukeman kanssa.
Tämä korjaantui sillä kun sammutin vain pelin ja näytön käytin sammuksissa työpöydässä. nythän tuo toimii.

/on tässä jotain vikaa. eilen olin Battlefield V:ssä spectator modessa 5-6 tuntia sekä myös pelasin yöllä muita pelejäkin. Koko päivänä kone ei crashannyt. Mutta nyt tuo battlefield kaatui näillä ylläolevilla asetuksilla alle tunnin jälkeen kun olin spectator-modessa, kaksi karttaakin vaihtui ja ennen sitä pelasin itsekkin tovin.

Myös tuo radeon software sammui ja laittoi sinne nyt manuaalisesti mitkäsattuu asetukset Suorituskyky --> Säätäminen-kohtaan
Mulla oli samantyyppistä ongelmaa josta mainitsin tässä viestissä. Noilla toimenpiteillä pysynyt ongelmat poissa siitä lähtien.

Ei kai tietääkseni Freesync ole aiheuttanut mustaa ruutua? Ja sehän nimenomaan poistaa tearingin... Ehdottomasti kannattaa käyttää jos näyttö sitä tukee. (pois lukien sitten nuo CS tyyppiset pelit...)
AMD ajureiden patchnoteissa ollut mainittuna useasti että enhanced sync asetus voi joillain aiheuttaa tuota mustaa ruutua. Ja käytännössähän tuo asetus meinaa sitä että freesync kytkeytyy pois päältä vasta kun FPS nousee näytön freesync rangen ulkopuolelle.


Eilen pistin alivoltitusta kehiin jos edes vähän viilentäisi kämpän lämpötilaa. Tällaiset asetukset heitin sen enempää testailematta, pelit vaikutti toimivan ihan vakaasti.

Kuuluuko tuon core clockin olla noin korkealla idlessä? Muistelisin että pyöri jossain alle 100 mhz hujakoilla vielä jonkin aikaa sitten. Memory johtunee 144hz + kahden 60hz näytön kombinaatiosta, näyttää tosin tippuneen 200 mhz jossain välissä, veikkaisin että yöllä näyttöjen mentyä virransäästötilaan.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 936
Mulla oli samantyyppistä ongelmaa josta mainitsin tässä viestissä. Noilla toimenpiteillä pysynyt ongelmat poissa siitä lähtien.


AMD ajureiden patchnoteissa ollut mainittuna useasti että enhanced sync asetus voi joillain aiheuttaa tuota mustaa ruutua. Ja käytännössähän tuo asetus meinaa sitä että freesync kytkeytyy pois päältä vasta kun FPS nousee näytön freesync rangen ulkopuolelle.


Eilen pistin alivoltitusta kehiin jos edes vähän viilentäisi kämpän lämpötilaa. Tällaiset asetukset heitin sen enempää testailematta, pelit vaikutti toimivan ihan vakaasti.

Kuuluuko tuon core clockin olla noin korkealla idlessä? Muistelisin että pyöri jossain alle 100 mhz hujakoilla vielä jonkin aikaa sitten. Memory johtunee 144hz + kahden 60hz näytön kombinaatiosta, näyttää tosin tippuneen 200 mhz jossain välissä, veikkaisin että yöllä näyttöjen mentyä virransäästötilaan.
Kaksi näyttöä eri hertseillä on ollut aika perinteinen syyllinen normaalia korkeampiin kelloihin, mutta voi olla myös ihan bugista kyse että näyttää väärin (ainakin AMD:n omassa softassa on tiedossa oleva ongelma että idle-kellot näyttää korkeampia lukuja kuin ne oikeasti on, voisiko olla että se näyttää kaikilla samaa kyselytapaa käyttävillä softilla samaan tapaan pieleen?)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
385
Onko kellää mitään tarkempaa tietoa MSI RX 5700 XT Gaming ja Gaming X -korteista? Itse nyt hieman vilkuillut näitä ja ainoana erona olen huomannut, että X-mallissa on vakiona pikkuisen korkeammat kellot. Onkohan muita eroja? Mietin tässä, että säästäisikö hieman ja ottaisi ei-X-mallin ja sitten tarvittaessa kellottelisi.

Tässä Verkkokaupan linkit. Sinne löytyy lahjakortti, joten sieltä tullee kortti hankittua.

MSI RX 5700 XT Gaming

MSI RX 5700 XT Gaming X
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 342
Onko kellää mitään tarkempaa tietoa MSI RX 5700 XT Gaming ja Gaming X -korteista? Itse nyt hieman vilkuillut näitä ja ainoana erona olen huomannut, että X-mallissa on vakiona pikkuisen korkeammat kellot. Onkohan muita eroja? Mietin tässä, että säästäisikö hieman ja ottaisi ei-X-mallin ja sitten tarvittaessa kellottelisi.

Tässä Verkkokaupan linkit. Sinne löytyy lahjakortti, joten sieltä tullee kortti hankittua.

MSI RX 5700 XT Gaming

MSI RX 5700 XT Gaming X
Enpä minäkään muuta eroa noista löytänyt, paitsi Gamingin 100MHz alemmat base clockit ja 75MHz alemmat boost clockit (1730 vs 1630 ja 1975 vs 1905). Painoltaan ja mitoiltaan näyttävät olevan identtisiä MSI:n sivujen mukaan. En oikein jaksa uskoa, että Gaming X on hintaeron väärti. Korjatkoon joku, jos olen väärässä. Itsellä MSI:n Mech, josta myös OC-malli ja erot myös hyvin pieniä (1905 vs 1925). Perus-Mech toimisi varmaan ongelmitta OC:n biosilla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
385
Enpä minäkään muuta eroa noista löytänyt, paitsi Gamingin 100MHz alemmat base clockit ja 75MHz alemmat boost clockit (1730 vs 1630 ja 1975 vs 1905). Painoltaan ja mitoiltaan näyttävät olevan identtisiä MSI:n sivujen mukaan. En oikein jaksa uskoa, että Gaming X on hintaeron väärti. Korjatkoon joku, jos olen väärässä. Itsellä MSI:n Mech, josta myös OC-malli ja erot myös hyvin pieniä (1905 vs 1925). Perus-Mech toimisi varmaan ongelmitta OC:n biosilla.
Samaan lopputulokseen itsekin olen tullut. Seuraava kysymys onkin sitten, että saanko mahdutettua tuon kortin Node 304:n sisään vai täytyykö uusi kotelokin napata matkaan :rofl:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 342
Samaan lopputulokseen itsekin olen tullut. Seuraava kysymys onkin sitten, että saanko mahdutettua tuon kortin Node 304:n sisään vai täytyykö uusi kotelokin napata matkaan :rofl:
Riippuu vissiin virtalähteestä (Jimmsin mainoksia löyhästi lainaten):

" Node 304 koteloon mahtuu jopa 310mm pitkä näytönohjain (170mm, jos virtalähde on 160mm) "

5700 XT Gamingin mitat näyttää olevan 297 x 58 x 140mm.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
385
Riippuu vissiin virtalähteestä (Jimmsin mainoksia löyhästi lainaten):

" Node 304 koteloon mahtuu jopa 310mm pitkä näytönohjain (170mm, jos virtalähde on 160mm) "

5700 XT Gamingin mitat näyttää olevan 297 x 58 x 140mm.
Corsair SF450 Platinum SFX-virtalähde löytyy, joten pituuden puolesta ei ole ongelma. Lähinnä tuon paksuuden osalta mietityttää. Tosin se selviää myöhemmin, kun pääsen mittaamaan.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
266
Nyt on ticket tehtynä gigabytelle saas nähdä mitä vastaa jos alkaa kiukuttelemaan (tehdas vikaa) niin kuluttaja asiamiehelle yhteyttä...
Jimms siltä sain vastauksen että takuu menee jos vaihtaa tahnat, huvittavaa kun ei ollut mitään warrantly vois if droken tarrraa
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 342
Nyt on ticket tehtynä gigabytelle saas nähdä mitä vastaa jos alkaa kiukuttelemaan (tehdas vikaa) niin kuluttaja asiamiehelle yhteyttä...
Jimms siltä sain vastauksen että takuu menee jos vaihtaa tahnat, huvittavaa kun ei ollut mitään warrantly vois if droken tarrraa
Samaa sanoivat MSI:n näytönohjaimista, mutta kun googlettelin, niin ilmeisesti MSI:n mukaan tahnojen vaihto tai warranty void stickerin repiminen ei takuuseen vaikuta, jos kortissa ei ole mitään itse aiheutettua fyysistä vikaa. Ehkä haluavat, että asiakas asioi suoraan valmistajan kanssa, niin ei tarvi ruuhkauttaa omia huoltopalveluita.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
56
omakohtaisena tietona jimms paskat nakkaa siitä mitä valmistaja sanoo takuun säilyvyyden puolesta ja nostelevat käsiään että takuut on nyt mennyt ja oma on vikas. nimim. r9 290 muistit rupesivat artifakteileen, oli msin gaming x tjsp kortti, josta msiltä suoraan spostilla kysyttynä, että säilyykö takuu tahnojen vaihdosta ja sain siitä spostiin virallisen kyllä säilyy kannan mutta jimmssin kanta oli jotakuinki että ime paskaa itte rikoit kortin, vaikka tahnojen vaihdon ja muistiongelmien välissä oli se melkein 2 vuotta..

toisena kaverin gtx660 jonka kohtalosta ei saanut tietoa mikä sille tuli mutta jos kortti oli kiinni koneessa, ei se enään käynnistynyt, jimmssin takuuhuollosta tuli suht välittömästi että kortilla ei takuuta koska jäähyn ruuvin päällä ei ole takuu tarraa jota ei kyseisissä korteissa ikinä ole edes ollut valmistajan puolesta. (en nyt muista kenen valmistajan vempula oli)
 
Liittynyt
17.11.2018
Viestejä
597
Mitä lie tapahtunut, mutta afterburner ei yhtäkkiä enää hukkaa asetuksia. Aiemmasta tarkistusrutiinista on tullut melkein turha
 

Starglazer

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 158
Mitä lie tapahtunut, mutta afterburner ei yhtäkkiä enää hukkaa asetuksia. Aiemmasta tarkistusrutiinista on tullut melkein turha
Samaa tekee Radeon Software. Pitkästä aikaa kokeilin muuttaa kelloja, nyt on 1060 mv / 1900 mhz ja pysyy . Vaikka 3DMark kaatui kelloja etsiessä niin asetukset eivät nollaantuneet.
Harmi ettei tuulettimia saa pysäytettyä tuuletinsäädöillä. Toisaalta eipä noita kuule kun pyörii minimillä ~800 rpm
Korttina Powercolor Red Dragon 5700 XT.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 239
Kysytääs nyt täältä. Meinasin Hommata jossain vaiheessa 5700 XT kortin nykyisen asus trix 1070 oc kortin tilalle. Niin mitä mallia kannattais harkita? Tärkeimmät kriteerit on teho/viileys/hinta. Koolla ei ole merkitystä, Define R5 kotelona.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 342
Kysytääs nyt täältä. Meinasin Hommata jossain vaiheessa 5700 XT kortin nykyisen asus trix 1070 oc kortin tilalle. Niin mitä mallia kannattais harkita? Tärkeimmät kriteerit on teho/viileys/hinta. Koolla ei ole merkitystä, Define R5 kotelona.
Sapphiren Pulse taitaa ainakin olla kohtuu hiljainen ja täälläkin 5700 XT -käyttäjien keskuudessa aika suosittu.

 
Liittynyt
17.11.2018
Viestejä
597
Samaa tekee Radeon Software. Pitkästä aikaa kokeilin muuttaa kelloja, nyt on 1060 mv / 1900 mhz ja pysyy . Vaikka 3DMark kaatui kelloja etsiessä niin asetukset eivät nollaantuneet.
Harmi ettei tuulettimia saa pysäytettyä tuuletinsäädöillä. Toisaalta eipä noita kuule kun pyörii minimillä ~800 rpm
Korttina Powercolor Red Dragon 5700 XT.
Mulla on powercolorin perusmalli, tuulettimet saa pysäytettyä afterburnerilla.
Edit: mutta tästä ei tosiaan ole mitään hyötyä, koska työpöytäkäytössä kotelotuulettimien ääni on selvästi kovempi kuin näyttiksen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 239
Sapphire pulse
Sapphire nitro +
asus ROG strix

Noita olen tuossa nyt katsellut. Asus listalla koska tykännyt siitä nykyisen kortin suhteen. Hinta olis tällä hetkellä aika hyväkin kun jimssiltä katsoo.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 936
Sapphire pulse
Sapphire nitro +
asus ROG strix

Noita olen tuossa nyt katsellut. Asus listalla koska tykännyt siitä nykyisen kortin suhteen. Hinta olis tällä hetkellä aika hyväkin kun jimssiltä katsoo.
Ääni Pulselle, vaikka Strix on tarjouksessa ja vissiin Asus korjannut jo suurimmat ongelmat sen suunnittelussa (ainakin jäähyn kiinnityksen paine). Nitro+ ei IMO ole lisärahan arvoinen.
Red Devilissä näyttäisi myös olevan hinta ihan kohdallaan, tekisin valinnan sen ja Pulsen välillä jos ei rajoitu noihin ehdottamaasi kolmeen.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 239
Ääni Pulselle, vaikka Strix on tarjouksessa ja vissiin Asus korjannut jo suurimmat ongelmat sen suunnittelussa (ainakin jäähyn kiinnityksen paine). Nitro+ ei IMO ole lisärahan arvoinen.
Red Devilissä näyttäisi myös olevan hinta ihan kohdallaan, tekisin valinnan sen ja Pulsen välillä jos ei rajoitu noihin ehdottamaasi kolmeen.
Ainakin yhden videon perusteella oli jäähdytysteho strixissä parempi kuin red devilissä ja parissa muussa. Eipä tuossa metsään varmaan mene otti noista minkä tahansa. Pulseen se voinee valinta kallistua.
 
Liittynyt
01.10.2019
Viestejä
302
Itse olen ollut todella tyytyväinen Pulseen (XT), tullut jopa käyttöä tuolle Sapphiren TRIXX softalle niin on päässyt joissain peleissä (KCD esim) paremmille fps:lle, ja kaipa siitä tulee olemaan hyötyä myöhemmissä, graafisesti raskaammissa peleissä sekä kortin siedettävän tason eliniän pidentäjänä.
 
Liittynyt
31.10.2019
Viestejä
312
Mulla on kans toi Msi 5700xt gaming x ja oon ollu todella tyytyväinen. Tuulettimet ei pelatessa edes pyöri ei edes nyt helteillä. Kellot on 2034mhz ja 1120mv. Ainut ongelma mikä oli että dragon center sekotti netin ja zero rpm mutta ne ongelmat sai säädetyä pois.
Mullakin teki sitä deverror 6068 codissa re-live kun sen otin pois ongelmat loppui (sama homma oli vega64:sella).
 
Liittynyt
16.12.2018
Viestejä
22
Mun tekisi mieli uutta näytönohjainta. Ostin viime vuonna 1440p 144hz (tosin ei freesync) näytön ja minulla on tällä hetkellä GTX 1060 3Gb. Pelaan oikeastaan pc:llä vain mmorpgeja, ja ne on toiminut vielä ihan kiitettävästi tuollakin kun laskin joitain asetuksia. Harkitsen Sapphire Pulse 5600 XT:n ja 5700 XT:n välillä. Minulla on 550W virtalähde, mutta virallisen suosituksen mukaan pitäisi olla 600W. Koitin kyllä jollain netin laskurilla ja tuon pitäisi ehkä kulutukseeni riittää...?

Kysymys onkin että onko järkeä panostaa hinnassa 100 euroa enemmän 5700 XT:hen ja riittääkö tuo virtalähde? Käyttäisin noita quiet BIOSilla. Halvin 5700 XT Pulse näyttäisi olevan posteineen n. 430€ vs 330€ 5600 XT.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
246
jos ei ole kiire odottaisin 2-6kk että uudet kortit julkaistaan ja tulee markkinoille jolloin myös nykyisten korttien hinnat laskee, mutta jos on pakko saada uutta korttia niin itse ottaisin tällä hetkellä RX 5600 XT korkeintaan
 

Starglazer

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 158
Mun tekisi mieli uutta näytönohjainta. Ostin viime vuonna 1440p 144hz (tosin ei freesync) näytön ja minulla on tällä hetkellä GTX 1060 3Gb. Pelaan oikeastaan pc:llä vain mmorpgeja, ja ne on toiminut vielä ihan kiitettävästi tuollakin kun laskin joitain asetuksia. Harkitsen Sapphire Pulse 5600 XT:n ja 5700 XT:n välillä. Minulla on 550W virtalähde, mutta virallisen suosituksen mukaan pitäisi olla 600W. Koitin kyllä jollain netin laskurilla ja tuon pitäisi ehkä kulutukseeni riittää...?

Kysymys onkin että onko järkeä panostaa hinnassa 100 euroa enemmän 5700 XT:hen ja riittääkö tuo virtalähde? Käyttäisin noita quiet BIOSilla. Halvin 5700 XT Pulse näyttäisi olevan posteineen n. 430€ vs 330€ 5600 XT.
Riippuu virtalähteestä eikä niinkään wateista. Itse käytin 450 watin Corsair SF450 Gold virtalähteellä 5700 XT:tä ilman ongelmia. Tietenkin riippuu myös muusta koneesta, jos on tappiin kellotettu yli 8 ytiminen prossa se haukkaa aika mukavasti watteja.
Jos pystyt niin kannattaa tosiaan odottaa muutama kuukausi kun sekä AMD:ltä ja NVidialta on tulossa uusia kortteja.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
377
Samaa tekee Radeon Software. Pitkästä aikaa kokeilin muuttaa kelloja, nyt on 1060 mv / 1900 mhz ja pysyy . Vaikka 3DMark kaatui kelloja etsiessä niin asetukset eivät nollaantuneet.
Harmi ettei tuulettimia saa pysäytettyä tuuletinsäädöillä. Toisaalta eipä noita kuule kun pyörii minimillä ~800 rpm
Korttina Powercolor Red Dragon 5700 XT.
Mulla on sama kortti ja tuulettimet kyllä pysähtyy jos alle 50C lämmöt.
 
Liittynyt
17.04.2017
Viestejä
499
Kevättalvella silloisen kokoonpanon kanssa taistelin red devilin ja blackscreenien kanssa, kunnes oli pakko nostaa kädet ylös ja myydä kortti. Toki tiesin, että ajureista se pitkälti kiinni oli ja nyt ilmeisesti kevään aikana suurelta osin ongelmat onkin korjattu. Siitä rohkaistuneena MSI:n 5700xt tekele kaupasta mukaan ja ei ole ollut minkäänsortin ongelmia enää. Ainoa ihmetyksen aihe oli tuo vakio tuuletinprofiili. Kortti toimi hienosti, mutta yllätyksekseni lämmöt rasituksessa noin 90 astetta ja tämä hyvällä ilmankierrolla kotelossa. Kävin sitten vilkaisemassa kortin tuuletinprofiilia ja siellähän oli tyyliin 100 astetta / 70% fanspeed käytössä. Niitä vähän muokkaamalla nyt kuuluu hivenen lisää ääntä kotelon sisältä, mutta eipä ole lämmötkään 75 astetta korkeammalla käynyt ja mahdollinen throttlaus samalla unholaan. Ei muutenkaan kai kyseessä se 5700 sarjan viilein kortti, varsinkaan kun vertaa esim. red deviliin, mutta eipä tuo ole kovin äänekäskään - ellei sitten itse halua. Peukut täältä, ehdottomasti hintansa väärti.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 936
Kevättalvella silloisen kokoonpanon kanssa taistelin red devilin ja blackscreenien kanssa, kunnes oli pakko nostaa kädet ylös ja myydä kortti. Toki tiesin, että ajureista se pitkälti kiinni oli ja nyt ilmeisesti kevään aikana suurelta osin ongelmat onkin korjattu. Siitä rohkaistuneena MSI:n 5700xt tekele kaupasta mukaan ja ei ole ollut minkäänsortin ongelmia enää. Ainoa ihmetyksen aihe oli tuo vakio tuuletinprofiili. Kortti toimi hienosti, mutta yllätyksekseni lämmöt rasituksessa noin 90 astetta ja tämä hyvällä ilmankierrolla kotelossa. Kävin sitten vilkaisemassa kortin tuuletinprofiilia ja siellähän oli tyyliin 100 astetta / 70% fanspeed käytössä. Niitä vähän muokkaamalla nyt kuuluu hivenen lisää ääntä kotelon sisältä, mutta eipä ole lämmötkään 75 astetta korkeammalla käynyt ja mahdollinen throttlaus samalla unholaan. Ei muutenkaan kai kyseessä se 5700 sarjan viilein kortti, varsinkaan kun vertaa esim. red deviliin, mutta eipä tuo ole kovin äänekäskään - ellei sitten itse halua. Peukut täältä, ehdottomasti hintansa väärti.
Puhutko nyt kummista lämmöistä, Current Temperature vai Junction Temperature? Junction meinaan saa ja oikeastaan sen kuuluukin nousta korkeaksi, rajapyykki tulee vastaan vasta 110 asteessa. Itse en edes miettisi huolestumista tai tuuletinprofiilien kiristämisiä jos se pysyy alle 100C.
 
Liittynyt
17.04.2017
Viestejä
499
Puhutko nyt kummista lämmöistä, Current Temperature vai Junction Temperature? Junction meinaan saa ja oikeastaan sen kuuluukin nousta korkeaksi, rajapyykki tulee vastaan vasta 110 asteessa. Itse en edes miettisi huolestumista tai tuuletinprofiilien kiristämisiä jos se pysyy alle 100C.
Junction oli vähän päälle 100 astetta, muuten kortti oli 90 paikkeilla ~100% rasituksessa :)
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 936
Junction oli vähän päälle 100 astetta, muuten kortti oli 90 paikkeilla ~100% rasituksessa :)
Aika turhaan ruuvailit kireämmälle siis, lämmöntuotossa ei ole monenkaan watin eroa vähän matalammilla lämmöillä, toki jos uhraat hiljaisuutta mieluummin sen eteen niin sitten ne kireämmät profiilit ovat toki hyvä.
 
Liittynyt
17.04.2017
Viestejä
499
Aika turhaan ruuvailit kireämmälle siis, lämmöntuotossa ei ole monenkaan watin eroa vähän matalammilla lämmöillä, toki jos uhraat hiljaisuutta mieluummin sen eteen niin sitten ne kireämmät profiilit ovat toki hyvä.
Hyvin mahdollista että ylireagoin, kun muistelin powercolorin kortilla maksimilämpöjen olleen varmaan noin 60 asteessa vakioprofiililla ja tuossa välissä nvidian tekeleellä samaa luokkaa. Ilmeisesti tuo ei kuitenkaan kelloja ala pudottamaan vielä noissa lämmöissä. Tuntuu vaan äkkiseltään jotenkin hassulta, että vakiona tuo viides pykälä tuulettimelle on 87 astetta / tuulettimet 40% teholla.
 

Starglazer

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 158
Mulla on sama kortti ja tuulettimet kyllä pysähtyy jos alle 50C lämmöt.
Jos tuuletinsäätöihin ei koske niin tuulettimet ovat pysähdyksissä alle 60 asteessa. Mutta jos teet itse käyrän niin sitä ei saa alle 35%. Se on noin 850 rpm. Otin tuon jo pois käytöstä, tuulettimet sekoilivat kun tuota yritti käyttää.
1592864580628.png
 
Liittynyt
06.03.2019
Viestejä
3 485
Junction on piirin korkein lämpötila. Sen kuuluukin olla reilusti korkeampi kuin reunan lämpötila.
 

oisqi

Rajat "VegaGOD" Monga ♿️
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
440
Junction on piirin korkein lämpötila. Sen kuuluukin olla reilusti korkeampi kuin reunan lämpötila.
Mutta ei se todellakaan silti tarkoita sitä, että se korkea jT olisi jotenkin tavoiteltavaa ja että ”sen kuuluukin nousta korkeaksi”? :darra:
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 411
Mutta ei se todellakaan silti tarkoita sitä, että se korkea jT olisi jotenkin tavoiteltavaa ja että ”sen kuuluukin nousta korkeaksi”? :darra:
Mikäli lämmöt ei nouse korkeiksi, piiristä ei oteta kaikkea irti, ja olisi varaa joko
1) ajaa sitä suuremmalla jännitteellä, suuremmalla kellolla, suuremmalla sähkönkulutuksella, suuremmalla lämmöntuotolla, suuremmalla suorituskyvyllä
2) käyttää heppoisempaa, halvempaa, kevyempää, hiljaisempaa, pienenpää jäähdytystä. Tai tilapäisesti sammuttaa tuulettimet jotta systeemi on hiljaisempi.

se, että lämmöt on alhaalla kertoo että systeemiä ajetaan epäoptimaalisesti.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 936
Mistä tämänmoisen faktan olet löytänyt, että jT muka kuuluisi nousta korkeaksi? Tietenkään minkään lämmön ei -kuulu- nousta korkeaksi.
"Kuuluu" tarkoittaa tässä yhteydessä sitä, että AMD on säätänyt referenssimallin tuuletinprofiilin niin, että Junctionit pyörii siinä 100C tuntumassa. Tähän kun yhdistetään 110C maksimilämpö, voidaan todeta että sen "kuuluu" nousta korkealle.
 

oisqi

Rajat "VegaGOD" Monga ♿️
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
440
"Kuuluu" tarkoittaa tässä yhteydessä sitä, että AMD on säätänyt referenssimallin tuuletinprofiilin niin, että Junctionit pyörii siinä 100C tuntumassa. Tähän kun yhdistetään 110C maksimilämpö, voidaan todeta että sen "kuuluu" nousta korkealle.
Suosittelen kuuntelemaan tukka-steven ranttauksen aiheesta, jos vaikka säkin lopettaisit sitten ton... misinformaation levittämisen.

 

oisqi

Rajat "VegaGOD" Monga ♿️
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
440
Mikäli lämmöt ei nouse korkeiksi, piiristä ei oteta kaikkea irti, ja olisi varaa joko
1) ajaa sitä suuremmalla jännitteellä, suuremmalla kellolla, suuremmalla sähkönkulutuksella, suuremmalla lämmöntuotolla, suuremmalla suorituskyvyllä
2) käyttää heppoisempaa, halvempaa, kevyempää, hiljaisempaa, pienenpää jäähdytystä. Tai tilapäisesti sammuttaa tuulettimet jotta systeemi on hiljaisempi.

se, että lämmöt on alhaalla kertoo että systeemiä ajetaan epäoptimaalisesti.
Eli kaikkia prosessoreja, fettejä, GPU-siruja yms pitäisi aina ajaa Tmax lämmöissä? Se ei mitenkään vaikuta virrankulutukseen eikä mihinkään muuhunkaan? Ok, mukava kuulla asiantunteva mielipide. :tup:
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 936
Suosittelen kuuntelemaan tukka-steven ranttauksen aiheesta, jos vaikka säkin lopettaisit sitten ton... misinformaation levittämisen.

Se että tukka-steven ranttaa aiheesta ei muuta sitä, että AMD seisoo sen takana että 110C asti on hyväksyttävää tai sitä että referenssin 100 paikkeilla pyörivät lämmöt osoittavat että AMD:lla on täysi luotto siihen että se on ok (koska niistä referensseistä on vähän eri vastuu).
Steven pointti tuntuu lähinnä olevan että porukan pitäisi vaatia parempia jäähyjä. Kyllähän niitä saa, sen kun latoo euroja tiskiin, ei sen pidä tarkoittaa ettei vain riittävän hyvällä jäähyllä olevia voisi käyttää tai etteikö hyvälläkin jäähyllä voitaisi käyttää tuuletinprofiilia, millä ne nousee sinne 100C paikkeille
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 265
Se että tukka-steven ranttaa aiheesta ei muuta sitä, että AMD seisoo sen takana että 110C asti on hyväksyttävää tai sitä että referenssin 100 paikkeilla pyörivät lämmöt osoittavat että AMD:lla on täysi luotto siihen että se on ok (koska niistä referensseistä on vähän eri vastuu).
Steven pointti tuntuu lähinnä olevan että porukan pitäisi vaatia parempia jäähyjä. Kyllähän niitä saa, sen kun latoo euroja tiskiin, ei sen pidä tarkoittaa ettei vain riittävän hyvällä jäähyllä olevia voisi käyttää tai etteikö hyvälläkin jäähyllä voitaisi käyttää tuuletinprofiilia, millä ne nousee sinne 100C paikkeille
Eipä se AMD muuta voi. Jos toteaisi muuta, niin siitäö nousisi tajuton haloo ja kortit menisivät vaihtoon.. Nyt vain toivovat, että kestävät ainankin sen takuuajan ja toimivat edes kohtuullisesti..
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 936
Eipä se AMD muuta voi. Jos toteaisi muuta, niin siitäö nousisi tajuton haloo ja kortit menisivät vaihtoon.. Nyt vain toivovat, että kestävät ainankin sen takuuajan ja toimivat edes kohtuullisesti..
Tietenkin AMD olisi voinut muuta, ei tuollaiset ole mitään jälkikäteen löydettyjä juttuja tms. Jos AMD olisi ollut sitä mieltä että raja olisikin 90C, se olisi tehnyt sen mukaisen refun ja kertonut OEM-valmistajille että se on raja minkä alle pitää mennä, mutta se on laskenut että 110C on raja ja on itse tyytyväinen 100C refulle, mikä jättää vähän liikkumavaraakin eri olosuhteisiin
 
Liittynyt
09.04.2020
Viestejä
28
Mun tekisi mieli uutta näytönohjainta. Ostin viime vuonna 1440p 144hz (tosin ei freesync) näytön ja minulla on tällä hetkellä GTX 1060 3Gb. Pelaan oikeastaan pc:llä vain mmorpgeja, ja ne on toiminut vielä ihan kiitettävästi tuollakin kun laskin joitain asetuksia. Harkitsen Sapphire Pulse 5600 XT:n ja 5700 XT:n välillä. Minulla on 550W virtalähde, mutta virallisen suosituksen mukaan pitäisi olla 600W. Koitin kyllä jollain netin laskurilla ja tuon pitäisi ehkä kulutukseeni riittää...?

Kysymys onkin että onko järkeä panostaa hinnassa 100 euroa enemmän 5700 XT:hen ja riittääkö tuo virtalähde? Käyttäisin noita quiet BIOSilla. Halvin 5700 XT Pulse näyttäisi olevan posteineen n. 430€ vs 330€ 5600 XT.
Terve. Olen tyrkyttänyt tätä aiemminkin täällä foorumilla: nykyisin saat "5600 xt:n hinnalla" jo rx 5700:n, jonka saa periaatteessa viritettyä jo lähelle 5700 xt:n suorituskykyä. Itse menin tällä ajatuksella.
 
Liittynyt
31.10.2019
Viestejä
312
Olen lukenut jostain että tosta 5700 sais 5700xt biossilla samat tehot irti ku 5700xt:tä voin olla väärässäkin mutta näin muistelen..
 

Nepo

NOSTO
Liittynyt
19.09.2018
Viestejä
338
Olen lukenut jostain että tosta 5700 sais 5700xt biossilla samat tehot irti ku 5700xt:tä voin olla väärässäkin mutta näin muistelen..
Lähelle menee vakio 5700xteetä mutta sit taas laitat kellot 5700xt powertable modilla jne nii jättää ton bios modatunki taas kauemmas
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
4 195
Olen lukenut jostain että tosta 5700 sais 5700xt biossilla samat tehot irti ku 5700xt:tä voin olla väärässäkin mutta näin muistelen..
Joko More Power Toolilla voi poistaa ylikellotuksen lukot tai sitten laittaa XT-biosin. Molemmilla saa tuntuvasti tehoa lisää ja kelloja nostettua.

Itse kuitenkin pysyn ennemmin 1850Mhz rajoituksessa, kun 0,993V jännitteellä tuolla on miellyttävän hiljainen ja viileä kortti matalan virrankulutuksen takia. Tehoakin löytyy oikein mukavasti 1080p pelailuun ja esimerkiksi Fire Strikestä tulee 26000 grafiikkapistettä näin. Ylikellottamalla enemmän lämmöt ja meteli karkasivat aika äkkiä käsistä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
248 323
Viestejä
4 330 066
Jäsenet
72 197
Uusin jäsen
pro.forma

Hinta.fi

Ylös Bottom