Ei se pointti olekaan ettei koskaan saisi olla pullonkaulaa prossussa, mutta en kyllä myöskään ymmärrä pointtia maksaa yli 600€ näyttiksestä ja heittää sit tehoja hukkaan laittamalla se alitehoisen prossun kaveriksi.
5600 ei ole mikään pahasti "alitehoinen prossu".
Sitä vois vaan säästää ne rahat ja ostaa huonompi näyttis ja saada sama määrä fps:iä ulos.
Voisi saada saman määrän FPSiä, ulos, mutta pienemmällä resoluutiolla, huonommilla efekteillä.
Pelien pyörimisessä ei ole kyse siitä, että montako FPSää saadaan, vaan siinä, että saadaan
tarpeeksi FPSiä että peli pyörii sulavasti. Ja mikä on "tarpeeksi" tai "sulavasti" riippuu siitä, millaisesti pelistä on kyse.
Ja sitten näyttis vaikuttaa siihen,
millä graffa-asetuksilla tämä "tarpeeksi FPSiä" saavutetaan
Toki jos haluaa sit pelata 4K / 60 fps tasolla kaikkia pelejä ja se framerate riittää niin mikäs siinä sitten.
"Kaikkia pelejä". Sinulla tuntuu olevan todella paljon vaikeuksia ymmmärtää sitä, että eri tilanteissa pullonkaula on eri paikassa.
Jossain kilpaluonteisissa reaktioaika-hippa-FPSissä (kuten CS tai Overwatch) joissa pitää tähdätä nopeasti ja tarkasti liikkuvaan kohteeseen yli 60 FPS:stä on selvästi iloa, mutta niissä se 5600 on oikein pätevä prossu ja silläkin saadaan noissa muinaispeleissä satoja FPS:iä.
Sitten taas jossain hidastemposissa strategiapeleissä (hearts of ironit, civilizationit jne) joku 30 FPS on melko tarpeeksi kun ei ole mitään tarvetta tähdätä nopeasti mihinkään ja kun pelimaailma ei ole first-person-view niin ei nähdä edes tahmailua kääntyessä. Mutta nämä on tyypillisesti niitä pahiten nimenomaan CPU-pullonkaulaisia pelejä, kun siellä on paljon sitä monimutkaista pelilogiikkaa simuloitavana.
Reaaliaikastrategiat ja hidastempoisemmat realistisemmat FPSt (joissa nopea hiirikäsitähtääminen ei auta koska peliengineen on laskettu sisään hahmolle realistisempaa hidasta liikettä ja hidasta tähtäämistä, ase menettää tarkkuutta jos hahmo kääntyy liian nopeasti yms. ) on sitten jossain siellä välissä, niissä 30 FPS on selvästi liian vähän mutta kovin paljoa yli 60 FPS ei tarjoa niissä merkittävästi parempaa pelikokemusta kuin se 60 FPS.
Sen sijaan kaiken maailman satunnainen tahmailu (esim tekstuurimuistin loppuessa kesken) kyllä tuntuu niissäkin.
Mutta erityisesti noissa hidastempoisissa rope-tyyppisissä FPSssä sitten nautitaan siitä, kuinka kauniilta ja realistiselta se maailma näyttää - eikä tarvita yli 60 FPSää siihen nauttimiseen. Mitä kalliimpi näyttis, sitä paremmat graffa-asetukset, sitä kauniimpi maailma.
CPU-valinta ratkaisee, mitä pelejä voidaan pelata sulavasti.
GPU-valinta ratkaisee, kuinka kauniilta ne pelit näyttää.