AMD esitteli Radeon RX 7900 XTX- ja 7900 XT-näytönohjaimet - myyntiin 13. joulukuuta

Tässä on vähän spekuloitu mitä AMD 1.5-1.7 kertaiset parannukset edellisestä sukupolvesta näyttää:
Parhaillaan oltaisiin todella lähellä 4090 suorituskykyä. Nuo on tietysti tarkasti valittuja pelejä ja keskimäärin suorituskyky on varmasti jonkun verran tuota heikompi.
 
Tässä on vähän spekuloitu mitä AMD 1.5-1.7 kertaiset parannukset edellisestä sukupolvesta näyttää:
Parhaillaan oltaisiin todella lähellä 4090 suorituskykyä. Nuo on tietysti tarkasti valittuja pelejä ja keskimäärin suorituskyky on varmasti jonkun verran tuota heikompi.
Tai sitten ei edes pärjätä 3080ti:lle ;)
 
Mielenkiinnolla odotan onko 7900 sarjalaisten teho parhaimmillaan millä resoluutiolla. Nythän puhuttiin 4k pelaamisesta noissa dioissa ja tämä vähän kertoisi että vs 6950xt tämä olisi juuri se resoluutio jossa oltaisiin vanhempaa korttia suhteellisesti parhaassa vertailussa (muuten olisi käytetty todennäköisesti jotain alhaisempaa resoa esimerkkinä, esim. 1440p).

Sinänsä tuo olisi vaan positiivista jos Radeon olisi oikeasti parhaimmillaan juuri 4klla, mutta odotellaan nyt ja katsellaan.

Kolmannen osapuolen testit ne sitten vasta kertovat, missä teholuokassa ollaan. Hintaluokka oli positiivinen yllätys NVIDIAn hinnoittelun jälkeen, mutta loppujen lopuksi aika linjassa edellisen sukupolven kanssa jossa sielläkin tehokkaimmalla kortilla rahastettiin rutkasti. Nyt ehkä erona on, että tuo 80 sarjalainen ei vaikuta enää ainakaan etukäteen niin vakuuttavalta ja tehoero 90 korttiin on todella iso.
 
Ai meinaat että olisi hitaampi, kuin 6950XT, joka on tasoissa 3080 TI:n kanssa (4k resolla jos ei lasketa RT suorituskykyä, ja hiukan nopeampi pienemmillä resoilla).

AMD Radeon RX 6950 XT Reference Design Review - Relative Performance | TechPowerUp

Kunhan trollaa. Raytracing trollaus tulee olemaan ihan arkipäivää. Reppanat kuvittelevat että se on jotenkin todella hienoa kun jotain valaustuksia ja varjoja hiukan sädetellään.
Sitten se tulee olemaan todella hienoa kun kaikki sädetetään jonne on vielä matkaa. Ja vielä enemmän on matkaa että se on normi kuluttajien saatavilla.
 
Kunhan trollaa. Raytracing trollaus tulee olemaan ihan arkipäivää. Reppanat kuvittelevat että se on jotenkin todella hienoa kun jotain valaustuksia ja varjoja hiukan sädetellään.
Sitten se tulee olemaan todella hienoa kun kaikki sädetetään jonne on vielä matkaa. Ja vielä enemmän on matkaa että se on normi kuluttajien saatavilla.

Tämä viesti on aitoa trollausta. "Reppanat", "kuvittelevat", "hiukan".

Global illumination, heijastukset ja varjot säteenseurannalla AAA-pelissä kaikki muutkin herkut päällä 4k 60+fps. Mitätöntä puuhastelua, ei kannata vaivautua? Happamia, sanoi kettu.
 
Tämä viesti on aitoa trollausta. "Reppanat", "kuvittelevat", "hiukan".

Global illumination, heijastukset ja varjot säteenseurannalla AAA-pelissä kaikki muutkin herkut päällä 4k 60+fps. Mitätöntä puuhastelua, ei kannata vaivautua? Happamia, sanoi kettu.

Liian kallista vielä hyötyihin nähden. Pelit toimivat kuitenkin ilman RT:täkin ja parannukset ulkonäössä on havaittavissa lähinnä pysäytyskuvissa. Palataan asiaan sitten kun pelit rendataan kuin Quake RT tai Minecraft RT ja ilman RT:tä peli ei lähde edes käyntiin.
 
Tämä viesti on aitoa trollausta. "Reppanat", "kuvittelevat", "hiukan".

Global illumination, heijastukset ja varjot säteenseurannalla AAA-pelissä kaikki muutkin herkut päällä 4k 60+fps. Mitätöntä puuhastelua, ei kannata vaivautua? Happamia, sanoi kettu.
Tuollaista se toisilla on, kun on riittävän vahvat värilasit päässä.

Tästä voi katsella, mitä se RT tekee Cyberpunkissa. Paikoitellen selvästi hienompaa ja immersiivisempää eikä tarvittaisi pysäytyskuvia erojen huomaamiseen, toisinaan taas ei kovin mainittavaa eroa ole. Kukin tehkööt omat johtopäätöksensä hyötyjen ja haittojen suhteesta. Itselleni kyllä kelpaisi, kunhan saisi vähäsen frameja lisää.

 
Global illumination, heijastukset ja varjot säteenseurannalla AAA-pelissä kaikki muutkin herkut päällä 4k 60+fps. Mitätöntä puuhastelua, ei kannata vaivautua? Happamia, sanoi kettu.

Ei jatkoon. Tuo on ihan näpertely tasolla vielä. Lisäksi aika erikoista että 60 tai ehkä + fps onkin nyt sitten upeeta kun vuosi tolkulla on itketty miten pitää olla ainakin 120FPS tai muuten se sellanen dia show että silmät tippuu. Miten se raytracing nyt yht äkkiää tekeekin siitä elämyksestä niin paljon paremman että silmät ei enää tipu vaikka onkin 60FPS?
 
Noiden AMD:n tulokkaiden suorituskyvyn ja toimivuuden näkee sitten ja vasta sitten, kun useampi kolmas osapuoli ajaa noilla kattavat testit. Tällä hetkellä on AMD:n "upto" lukuja (3 cherrypicjattua tapausta), joista ei toinna vetää juurikaan mitään jogtopäätöksiä yleisestä suorituskyvystä suuntaan tai toiseen.
 
Ei jatkoon. Tuo on ihan näpertely tasolla vielä. Lisäksi aika erikoista että 60 tai ehkä + fps onkin nyt sitten upeeta kun vuosi tolkulla on itketty miten pitää olla ainakin 120FPS tai muuten se sellanen dia show että silmät tippuu. Miten se raytracing nyt yht äkkiää tekeekin siitä elämyksestä niin paljon paremman että silmät ei enää tipu vaikka onkin 60FPS?

Älä rakenna olkinukkea minusta. En ole IKINÄ itkenyt, että pitää olla 120+ fps. Olen pelannut 30 fps konsoleillakin ajoittain ihan tyytyväisenä, ja PC-puolella tähdännyt 7970 Crossfire -setistä alkaen aina mahdollisimman hyvään kuvanlaatuun minimien pysyessä noin 60 fps:n paikkeilla. Tutustunut ajureista pakotettuihin advanced AA-valintoihin, injektiotekniikoihin, supersämpläykseen ja ties mihin extra-kuvioihin aina, kun suorituskykybudjettia vaan suinkin on ollut vapaana. Säteenseuranta on täysin kiistatta isoin kasvava trendi AAA-peleissä ja suurin muutos pelien graafiseen ilmeeseen oikeastaan sitten ensimmäisen Voodoon julkaisun. Jos joku ei siitä ole vielä kauhean innostunut, niin se on ihan jokaisen oma asia, mutta ihan varmasti ärähdän, kun joku alkaa reppanoida itseäni omien peli- ja kulutusvalintojeni takia. Tiedän aika tarkasti, mitä olen tekemässä, kiitos vaan.
 
Liian kallista vielä hyötyihin nähden. Pelit toimivat kuitenkin ilman RT:täkin ja parannukset ulkonäössä on havaittavissa lähinnä pysäytyskuvissa. Palataan asiaan sitten kun pelit rendataan kuin Quake RT tai Minecraft RT ja ilman RT:tä peli ei lähde edes käyntiin.

Unreal Engine 5 tukee säteenseurantaa vakiona parempilaatuisen kuvan generointiin. Aikalailla RT on vaatimus, jos haluaa pitkäkestoisen finewine efektin gpu:lle. Toki, jos ei finewine efektiä hae niin sama ostaa raster only olettaen ettei nykyisessä pelikattauksessa ole sellaista rt-kamaa mitä haluaisi pelata/kokeilla.

Hybridi tulee olemaan ratkaisu pitkään. Säteenseurannalla parannetaan kuvanlaatua. Ilman säteenseurantaa saa huonommat grafiikat mutta peli kuitenkin toimii. RT:lla GI:ta, Varjoja, Heijastuksia laadukkaammaksi.
 
Älä rakenna olkinukkea minusta. En ole IKINÄ itkenyt, että pitää olla 120+ fps. Olen pelannut 30 fps konsoleillakin ajoittain ihan tyytyväisenä, ja PC-puolella tähdännyt 7970 Crossfire -setistä alkaen aina mahdollisimman hyvään kuvanlaatuun minimien pysyessä noin 60 fps:n paikkeilla. Tutustunut ajureista pakotettuihin advanced AA-valintoihin, injektiotekniikoihin, supersämpläykseen ja ties mihin extra-kuvioihin aina, kun suorituskykybudjettia vaan suinkin on ollut vapaana. Säteenseuranta on täysin kiistatta isoin kasvava trendi AAA-peleissä ja suurin muutos pelien graafiseen ilmeeseen oikeastaan sitten ensimmäisen Voodoon julkaisun. Jos joku ei siitä ole vielä kauhean innostunut, niin se on ihan jokaisen oma asia, mutta ihan varmasti ärähdän, kun joku alkaa reppanoida itseäni omien peli- ja kulutusvalintojeni takia. Tiedän aika tarkasti, mitä olen tekemässä, kiitos vaan.

Itse en reppanoi tai mitään sen kummempaa. Olen vain sitä mieltä että ainakin omalle lompakolleni hinta on liian kova hyötyihin nähden. Ja siinä vaiheessa kun AAA-pelien valaistukset aletaan rendaamaan täysin RT:llä, niin nykyiset ohjaimet ovat siihen liian hitaita kuitenkin, eli pitäisi viimeistään siinä vaiheessa taas päivittää. Eli nyt 2000e ohjaimesta ja 5 vuoden päästä se on arvotonta romua. Mieluummin käytän nyt esim. 500-700 euroa käytettyyn 6900XT:hen jolla perinteiset rasterointipelit pyörivät täydellisesti nyt ja todennäköisesti vielä useamman vuoden ajan, ja voin sitten nakata sen arvottomana rojuna serriin tai myydä retroharrastelijalle, ja ostaa sitten sen uuden kalliin ja pelkkiin RT-peleihin tehdyn näykkärin.
 
UE5 tukee säteenseurantaa vakiona parempilaatuisen kuvan generointiin. Aikalailla RT on vaatimus, jos haluaa pitkäkestoisen finewine efektin gpu:lle. Toki, jos ei finewine efektiä hae niin sama ostaa raster only olettaen ettei nykyisessä pelikattauksessa ole sellaista rt-kamaa mitä haluaisi pelata/kokeilla.

Hybridi tulee olemaan ratkaisu pitkään. Säteenseurannalla parannetaan kuvanlaatua, ilman saa säteenseurantaa saa huonommat grafiikat mutta peli kuitenkin toimii.
Dia show ei ole fine wine. Onko sulla jotain syytä olettaa että säteenseurannan suorituskykyparanee ajan saatossa nykyisillä korteilla?
 
Dia show ei ole fine wine. Onko sulla jotain syytä olettaa että säteenseurannan suorituskykyparanee ajan saatossa nykyisillä korteilla?

Eihän se nyt mitään diashow:ta enää ole RT päällä. RT:ssa on helppo myös skaalata suorituskykyä. Voi valita efektejä mitkä haluaa päälle ja millä laadulla. Ei ole pakko latoa extreme/ultra/hyper asetuksia päälle, että voi nauttia RT:sta.

4090:en onnistuu olemaan cpu-rajotteinen vielä 4k resossakin osassa rt-enabloiduista peleissä. SER ominaisuus mikä on 40x0 sarjassa tuo lisää suorituskykyä RT:een, mutta vaatii integraation peliin/peliengineen. SER:lla saa tehtyä epäkoherenttien säteiden lajittelun niin, että gpu suorittaa koodia optimaalisemmin==suorituskyky paranee. Intelillä sorttaus on raudassa aina päällä, nvidia vaatii uuden rajapinnan käyttämistä. Rajapinta näytti suhteellisen helpolta käyttää. SER-tuki ei ole iso juttu lisätä engineen/peliin.
 
Itse en reppanoi tai mitään sen kummempaa. Olen vain sitä mieltä että ainakin omalle lompakolleni hinta on liian kova hyötyihin nähden. Ja siinä vaiheessa kun AAA-pelien valaistukset aletaan rendaamaan täysin RT:llä, niin nykyiset ohjaimet ovat siihen liian hitaita kuitenkin, eli pitäisi viimeistään siinä vaiheessa taas päivittää. Eli nyt 2000e ohjaimesta ja 5 vuoden päästä se on arvotonta romua. Mieluummin käytän nyt esim. 500 euroa käytettyyn 6900XT:hen jolla perinteiset rasterointipelit pyörivät täydellisesti nyt ja todennäköisesti vielä useamman vuoden ajan, ja voin sitten nakata sen arvottomana rojuna serriin tai myydä retroharrastelijalle, ja ostaa sitten sen uuden kalliin ja pelkkiin RT-peleihin tehdyn näykkärin.

SIksi en lainannutkaan viestiäsi, vaan JiiPeen. Omat argumenttisi ovat täysin päteviä. En itsekään rynnännyt innosta kirkuen ostamaan 4090:iä, ja seurasin silmä kovana Radeoneja huhuvaiheesta aina julkaisuun asti. Toivoin molemmat kädet kyynärpäitä myöten ristissä, että AMD tekisi mittavan loikan itselleni selvästi tärkeimmässä kategoriassa eli säteenseurannassa. Näin ei käynyt, joten valinnan vara kutistui käytännössä yhteen vaihtoehtoon. Paska juttu omalta kannaltani. Isojen fps-lukemien hakemiseen rasterointikuormalla erityisesti 7900 XTX vaikuttaa erinomaiselta, mutta ehkä joidenkin henkilöiden olisi ihan kypsää myöntää, että Nvidian 2x isompi, vahvasti RT-puolelle painotettu ja todella selvästi kalliimpi kortti on ihan oikeasti jossakin parempi. Jos ei pysty, niin se kertoo sitten aika paljon kyvystä objektiiviseen asioiden tarkasteluun.
 
SIksi en lainannutkaan viestiäsi, vaan JiiPeen. Omat argumenttisi ovat täysin päteviä. En itsekään rynnännyt innosta kirkuen ostamaan 4090:iä, ja seurasin silmä kovana Radeoneja huhuvaiheesta aina julkaisuun asti. Toivoin molemmat kädet kyynärpäitä myöten ristissä, että AMD tekisi mittavan loikan itselleni selvästi tärkeimmässä kategoriassa eli säteenseurannassa. Näin ei käynyt, joten valinnan vara kutistui käytännössä yhteen vaihtoehtoon. Paska juttu omalta kannaltani. Isojen fps-lukemien hakemiseen rasterointikuormalla erityisesti 7900 XTX vaikuttaa erinomaiselta, mutta ehkä joidenkin henkilöiden olisi ihan kypsää myöntää, että Nvidian 2x isompi, vahvasti RT-puolelle painotettu ja todella selvästi kalliimpi kortti on ihan oikeasti jossakin parempi. Jos ei pysty, niin se kertoo sitten aika paljon kyvystä objektiiviseen asioiden tarkasteluun.

Jep, jos on hilloa millä mällätä ja RT on itselle iso juttu niin toki se RTX-näyttis kannattaa hommata. Mutta jos pelaa lähinnä perinteiseen renderöintiin pohjautuvia pelejä ja haluaa säästää muutaman satasen tai jopa tonnin, niin sitten kannattaa katsella AMD:ta.
 
mutta ehkä joidenkin henkilöiden olisi ihan kypsää myöntää, että Nvidian 2x isompi, vahvasti RT-puolelle painotettu ja todella selvästi kalliimpi kortti on ihan oikeasti jossakin parempi. Jos ei pysty, niin se kertoo sitten aika paljon kyvystä objektiiviseen asioiden tarkasteluun.

Kyllä minä sen olen ilmaissut ihan selvästi että 4090 on ihan omassa luokassaan ja olen sanonut että ei olla vielä edes nähty sitä parasta kun siellä on vielä reilu 10% tehoa jemmassa.
Mutta koita ymmärtää että se raytracing teho ei VIELÄ ole edelleenkään sillä tasolla että se olisi joku ihan pakko olla fyytsöri. Kyllä ymmärrän myös että jotkut voi digata siitä että kuva näyttää tuolta miltä tuossa pari viesti sitten postatussa videossa oli. Itte en vaan dikkaa yhtään. Ne raytracing efektit kun sotketaan tuohon tavan rasteroinnin sekaan niin siitä kuvasta tulee aivan helvetin häiritsevän näköinen. Ne ikäänkuin ylikorostuu ellei niitä ole ihan tarkoituksella sitten väännetty tommoisiksi. Kuva ei siis ole balanssissa kun jotkin paikat kiiltää kuin se kuuluisa juutalaisen juttu.

Sitten tosiaan kun aletaan sädettää kaikki ja kuva ei ole ylikorostuneen häiritsevä, niin sitten alkaa ittelle upota toi homma. Eli kaipaan realismia niihin efekteihin. Realismiin kuuluu se että kaikki ei ole uutta ja kiiltävää vaan voi olla jo naarmuja, likaa ja ruttuja.
 
Kyllä minä sen olen ilmaissut ihan selvästi että 4090 on ihan omassa luokassaan ja olen sanonut että ei olla vielä edes nähty sitä parasta kun siellä on vielä reilu 10% tehoa jemmassa.
Mutta koita ymmärtää että se raytracing teho ei VIELÄ ole edelleenkään sillä tasolla että se olisi joku ihan pakko olla fyytsöri. Kyllä ymmärrän myös että jotkut voi digata siitä että kuva näyttää tuolta miltä tuossa pari viesti sitten postatussa videossa oli. Itte en vaan dikkaa yhtään. Ne raytracing efektit kun sotketaan tuohon tavan rasteroinnin sekaan niin siitä kuvasta tulee aivan helvetin häiritsevän näköinen. Ne ikäänkuin ylikorostuu ellei niitä ole ihan tarkoituksella sitten väännetty tommoisiksi. Kuva ei siis ole balanssissa kun jotkin paikat kiiltää kuin se kuuluisa juutalaisen juttu.

Sitten tosiaan kun aletaan sädettää kaikki ja kuva ei ole ylikorostuneen häiritsevä, niin sitten alkaa ittelle upota toi homma. Eli kaipaan realismia niihin efekteihin. Realismiin kuuluu se että kaikki ei ole uutta ja kiiltävää vaan voi olla jo naarmuja, likaa ja ruttuja.

Puhtaat ja killtävät pinnat ovat säteenseurannan kannalta yksinkertaisempia laskettavia kuin likaiset, naarmuiset ja ruttuiset pinnat, niissä kun tulee säteisiin hajontaa ihan eri tavalla eikä voi samalla tavalla "niputtaa" useampaa sädettä yhteen tai olettaa että jokaisella kimpoavalla säteellä on sama intensiteetti. Likainen pinta absorboi valoa ja hajottaa sitä sinne sun tänne. Eli juu, menee varmaan vielä muutama vuosi ennen kuin aletaan nähdä oikeasti realistisia pintoja.
 
Viimeksi muokattu:
Puhtaat ja killtävät pinnat ovat säteenseurannan kannalta yksinkertaisempia laskettavia kuin likaiset, naarmuiset ja ruttuiset pinnat, niissä kun tulee säteisiin hajontaa ihan eri tavalla eikä voi samalla tavalla "niputtaa" useampaa sädettä yhteen tai olettaa että jokaisella kimpoavalla säteellä on sama intensiteetti. Likainen pinta absorboi valoa ja hajottaa sitä sinne sun tänne. Eli juu, menee varmaan vielä muutama vuosi ennen kuin aletaan nähdä oikeasti realistisia pintoja.

Uskoisin, että se mikä ohjaa RT:n ja softa RT:n suuntaan(voxelit sun muut softapohjaisemmat "säteenseurannat") ovat Global Illumination(GI) ja valot/varjot, jotka eivät vaadi rastertyylin hakkerointia , valoprobejen käsinsijoittelua, tekstuureihin valon leipomista(pitkä kahvitauko, hidas iteraatio peliä tehdessä) jne. Heijastukset ja paremmat varjot ovat lähinnä bonus. Suurin säästö tulee siellä devaajapuolella. RT lopputulos ei välttämättä eroa paljoakaan hyvin käsinoptimoidusta staattisesta rasterikikkailusta mutta se missä ero tulee on vaiva mitä kehitystiimin pitää nähdä ja geometrian mahdollinen dynaamisuus.

UE5 on ylläolevasta hyvä esimerkki. Kaikki on dynaamista eikä vaadi artisteilta kikkailua/tuunausta. Toki softalla(voxelit yms) tehdään perustason valaistus/varjot/heijastukset. Perustason päälle ympätään lisää kuvanlaatua rautakiihdytetyllä säteenseurannalla. Se jää sitten pelaajan ja pelin vastuulle, että mitkä eri asetukset tarjotaan ja miten ne eri asetukset nimetään.

imho. tie on yksisuuntainen. Rasteriperffi alkaa olemaan korteissa niin kova ettei sitä tarvi kuin niche pelaajat lisää. Toki rasterin hintaa olisi kiva saada alaspäin vaikka raster suorituskykyä ei tarvi enempää. Pelintekijät tulevat satsaamaan rasterialgoritmien keksimisen/optimoinnin sijaan devausta helpottavaan ja nopeuttavaan säteenseurantaan.

Pelit menevät samaa tietä kuin leffat. Tosin peleissä kun pitää tehdä reaaliaikaista grafiikkaa niin mennään hybridiratkaisuilla maailman tappiin asti, kun se vaan on fiksumpaa tehdä hybridiä kuin path tracingia.
 
Viimeksi muokattu:
Ota suurennuslasi ja katso uudelleen Cyperpunk RT...

Menee pelaaminen jo turhan hankalaksi jos joutuu hiiri tai näppis -kädessä pitämään suurennuslasia. Vakavasti ottaen onhan noissa Cyberpunkin RT ON / OFF eroja, samoin Metro Exoduksessa mitä pelasin, mutta onko ne merkittäviä ns. todellisessa pelaamisessa jossa harvoin jäädään katselemaan suurennuslasilla mitään? Eipä ne kyllä ole. Kunnon FPS-imureita ne sen sijaan on.

Mun mielestä paska vs hyvä antialiasing on mullistava ero, kun tuo vaikuttaa kuvan tarkkuuteen laajemminkin, ja se sahalaita ketuttaa enemmän kuin jotku vaisummat heijastus -efektit.

Säteenseurannalla on kirkas tulevaisuus epäilemättä, mutta montako sukupolvea tässä nyt pitäisi vielä odotella? RTX 3000-sarjan julkaisussa suunnilleen samat käyttäjät hehkutti säteenseurannan tulevaisuutta, mutta aika vähän muuttui asiat 2 vuodessa. Sikäli AMD:lla on ihan hyvin pullat uunissa, kun kortit pystyy säteenseurantaan, ja FSR:n yleistymisen myötä voi saada pelikelpoista FPS:ää. Myös Nvidialla DLSS melko pakollinen noilla midrange korteilla kuten omalla 3070ti.
 
RTX 3000-sarjan julkaisussa suunnilleen samat käyttäjät hehkutti säteenseurannan tulevaisuutta, mutta aika vähän muuttui asiat 2 vuodessa.

Yllättävän vähän. 4v on nyt menty RTX ON ja edelleen on vain kourallinen pelejä joissa porukan mielestä efektit on oikeasti näyttäviä. Itte taisin veikata silloin 4v sitten että 2025 saadaan odottaa että tää homma alkais olla isoa, mutta nyt alan kyllä kallistua sille linjalle että 2025 on liian pian.
 
Menee pelaaminen jo turhan hankalaksi jos joutuu hiiri tai näppis -kädessä pitämään suurennuslasia.
Postaamassani kuvassa ylempänä:
1667699686533.png

Nimimerkki Samat: " Ai meinaat että olisi hitaampi, kuin 6950XT, joka on tasoissa 3080 TI:n kanssa (4k resolla jos ei lasketa RT suorituskykyä, ja hiukan nopeampi pienemmillä resoilla)"
Ja edelleen se sama kuva:
1667699835924.png

Jos tätä ei huomata (RT) niin siihen tarvii suurennuslasin.
 
Viimeksi muokattu:
Postaamassani kuvassa:
1667699686533.png

Nimimerkki Samat: " Ai meinaat että olisi hitaampi, kuin 6950XT, joka on tasoissa 3080 TI:n kanssa (4k resolla jos ei lasketa RT suorituskykyä, ja hiukan nopeampi pienemmillä resoilla)"
Ja edelleen se sama kuva:
1667699835924.png

Jos tätä ei huomata (RT) niin siihen tarvii suurennuslasin.

EVVK nuo sun kuvas. Alkuperäinen kommentoija on kirjoittanut rasterointi suorituskyvystä ja sen myös maininnut, joten miksi alat sotkea keskustelua säteenseurannalla? Sopii paremmin agendaan? Voidaan mun puolesta keskustella siitäkin, mutta mitkään kuvat ei kiinnosta, olen pelannut säteenseuranta pelejä riittävästi muodostaakseni mielipiteeni.
 
Viimeksi muokattu:
EVVK nuo sun kuvas. Alkuperäinen kommentoija on kirjoittanut rasterointi suorituskyvystä ja sen myös maininnut, joten miksi alat sotkea keskustelua säteenseurannalla? Sopii paremmin agendaan? Voidaan mun puolesta keskustella siitäkin, mutta mitkään kuvat ei kiinnosta, olen pelannut säteenseuranta pelejä riittävästi muodostaakseni mielipiteeni.
Janikarin postauksesta löytyy linkki AMD Radeon RX 7900 XTX Performance Claims Extrapolated, Performs Within Striking Distance of RTX 4090
Josta löytyy RT peli. Niin onhan se jumalauta relevanttia silloin myös puhua myös siitä.
1667703737325.png
 
Jep, jos on hilloa millä mällätä ja RT on itselle iso juttu niin toki se RTX-näyttis kannattaa hommata. Mutta jos pelaa lähinnä perinteiseen renderöintiin pohjautuvia pelejä ja haluaa säästää muutaman satasen tai jopa tonnin, niin sitten kannattaa katsella AMD:ta.

Käytännössä kaikki 3d-pelit tulevat menemään säteenseurantaan. Nyt on menossa siirtymäaika että pääasiassa käyettään hybridimoodeja (joissa niissäkin se säteenjäljitys on tyypillisesti raskaampi osa, mutta jonka saa pois päältä), mutta myöhemmin rasteroija pudotetaan kokonaan pois koska sen pudottaminen yksinkertaistaa pelin tekemistä paljon ja mahdollistaa paremman tuottavuuden pelinkehittäjille.

Jos haluaa pelata vain nykypelejä/vanhoja pelejä, ei tarvitse hirveästi rasterointitehoa koska ne pyörivät pienemmälläkin rasterointiteholla tarpeeksi hyvin.

Jos taas haluaa että näyttiksellä pelaa hyvin myös tulevaisuudessa tulevia pelejä, sitten pitää ostaa näyttis jossa on mahdollisimman paljon säteenseurantatehoa.

Ja jos haluaa uusia nykypelejä siten että ne näyttää mahdollisimman hienoilta, tarvii myös nimenomaan sitä säteenjäljitystehoa.

Ei vaan ole mitään kovin järkevää skenaariota siihen, että kannattaisi ostaa >1000 euron näyttis keskittyen lähinnä rasterointisuorituskykyyn sitä valitessa. Koska ne nykypelit ilman säteenjäljitystä pyörii myös alle <1000 euron näyttiksellä siten että eroa siihen >1000 euron näyttikseen ei käytännössä huomaa ellei laita fps-mittaria ruudulle ja ala tuijottamaan sitä, sen sijaan että keskittyisi siihen pelin pelaamiseen.
 
Viimeksi muokattu:
siellä selkeä näkymä pelialan tulevaisuuteen ja mikä kortti tarvitaan jos ei RT:tä käytetä.
eli jos ei, pelkkä rtx 3070 tai amd vastaava riittää jo FH ja WHF peleihin,hyvin.
muutta RT on se mikä pitää olla tulevaisuudessa,siitä ei ole epäilystä.
kopioin tuon Hkultalan postauksen,kiitos.

Hkultala:
Käytännössä kaikki pelit tulevat menemään säteenseurantaan.

Jos haluaa pelata vain nykypelejä/vanhoja pelejä, ei tarvitse hirveästi rasterointitehoa koska ne pyörivät pienemmälläkin rasterointiteholla tarpeeksi hyvin.

Jos taas haluaa että näyttiksellä pelaa hyvin myös tulevaisuudessa tulevia pelejä, sitten pitää ostaa näyttis jossa on mahdollisimman paljon säteenseurantatehoa.

Ei vaan ole mitään järkevää skenaariota siihen, että kannattaisi ostaa &gt;1000 euron näyttis keskittyen lähinnä rasterointisuorituskykyyn sitä valitessa. Koska ne nykypelit ilman säteenjäljitykstä pyörii myös alle 1000 euron näyttikseen ei käytännössä huomaa ellei laita fps-mittaria ruudulle ja ala tuijottamaan sitä.

- end-

ai niin, 7900 xt ja xtx...ei mennyt läpi maailmalla amd aivopesu ja hypetykset toissijaisista asioista kuten DP 2.1.. tukeva näyttö tuohon 5000e? jos edes löytyy...ja 2 vuotta ja on jo DP 2.2,2.3...

joo,xtx vuotoja on jo paljon,kaikki negatiivisia yleensä,siellä joku jo postas RT nopeudesta, xtx on surkea.

summarum tulee...koitan tehdä asiallisesti...lol

tarkistan tällä kertaa tekstin ja lyhennän niin paljon kun voin...toisaalta kaikki tulee ulos kohta muutenkin...viimestään 13.12. testeissä.

7900 sarjan näykkäreissä aivan sama ongelma kuin 7000 prossuissa...no siinä lyhennelmä.
 
RT on ihan puhdasta pelleilyä kunnes konsolit jaksaa sitä hyödyntää. Ja vaikka uusi rauta tulisi 3v päästä, on peleissä siirtymäaikaa joku 2-3v vanha rauta riippakivenä.
 
RT on ihan puhdasta pelleilyä kunnes konsolit jaksaa sitä hyödyntää. Ja vaikka uusi rauta tulisi 3v päästä, on peleissä siirtymäaikaa joku 2-3v vanha rauta riippakivenä.

Olisikohan historiassa lähimpänä hardware t&l minkä vakiintuminen otti myös aika kauan? Muistelen että aika pitkä siirtymäaika oli kunnes kaikki näyttikset tuki järkevästi sitä, pitkään mentiin cpu pohjaisesti jne
 
näemmä ei xtx:stä kaikki ole kuin amd kertoo,hmm, 355W mikä 5w siellä on?
oisko maksimi kellot ilman että watit nousee taivaisiin...mene ja tiedä.

tässä vimppa vuoto,ja nyt enkuksi jotta on original. - suola varoitus tietty! -

niin,se vielä etten noita suorituskyky vuotoja viitsi laittaa, ne on kuitenkin todella
alaarvoisia amd lippulaiva näykkäreille (RT),sen vaan sanon ja onhan siellä yks postaus,se riittää.

mutta watteja ja kellotusta,(suomeksi on omia ajatuksia) ja kannattaa miettiä ilman punaa tai vihreää,tässä:



AMD Radeon RX 7900 XTX Allegedly Draws 450W when OC’d to 2.8GHz, Can’t Hit 3GHz Due to Design Flaw.

Navi 31 needs a respin to fix the issue, limiting it to 2.5GHz.

Unfortunately, this is a hardware-level flaw,and no matter how much power you feed the GPU (within reason),
it won’t be able to hit the 3GHz mark.

On the bright side,AMD’s engineering team has identified the bug and found a workaround with Navi 32,
so we may see midrange SKUs approaching 3GHz.

Coming back to the RX 7900 XTX,
even AIB cards with a power ceiling of 450W can barely make it to 2.8GHz for a meager 5% performance gain.
2.9GHz is allegedly the upper limit, no matter how much power or voltage you throw at it.

RX 7900 XTX AIB cards with 3x8-PIN reaches 2.8GHz at 450W. Less than 5% perf uplift by this OC on synthetic benchmark (TSE)
For now, cannot go above 2.9GHz, whatever the voltage, whatever the power, whatever the binned die, because of "instabilities"



herää kysymys..mitä amd ei kertonut....
kysymys kuuluu,olisko rdna3:n tdp määrä ns. amd insinöörien valinta tai että kortti
ei vaan juokse enempää,eli kortin ominaisuudet määritteli tdp:n, jota amd hehkuttaa...jaa-a

ja jos amd inssien valinta niin, kellotus ja sitten 450W,niin hyöty olematon.

näyttää olevan bugi rautatasossa,eli ei korjattavissa...no navi32,jossa ei bugia...
(onko amd:n itsensä laittama, koska 450W sulamista tapahtuu kun 3x8 pinsseillä mennään äärirajoilla...)
mene ja tiedä...niin, kulkee kait sitten 3ghz... watit voi arvailla.

kysymys,voittaako xtx rtx 4080 16gb:sen, jonka amd on siis virallisesti nyt ilmoittanut sen lippulaiva näykkärin kohteeksi.
miksi ei 4070:stä ..varma voitto.

niin rtx 4080 16gb voi olla kova pala, koska kellottuu varmasti.
sitten tulee rtx 4080 ti ja vielä rtx 4090 ti.
enkä aliarvioisi rtx 4070 ti:kään..

kyllä siellä testejä on ja lisää tulee....amd kyllä...hmm ,tuntuu ei kertonut kaikkea kortista ja keskittyi ihan muuhun kuin piti.
eikös se ollut ´gaming champion'...hmmmm,jos aion olla sellainen ostan nopeimman kortin...
niin, ja onhan rx 7900 korteissa DP2.1...


nooh,mitä näitä vuotoja tänne suolalla,odotetaan 13. joulukuuta, niin katsotaan mitkä on totta mitkä suolaa.



ja, lähdetään odottamaan seuraavaksi näitä

rtx 4080 16gb,16.11.2022
rtx 4080 ti Q1-2/2023?
rtx 4090 ti Q1-2/2023?
rtx 4070 Q1-2/2023?
rtx 4070 ti Q1-2/2023?
ja alempia rtx 4000 sarjalaisia Q1-2/2023?
amd rx 7000 sarjan alempia kortteja Q1-2/2023?

intel meteor lake Q1/2023 tässä prossussa muuten esimerkiksi samalainen cache kuin 5800X3D:ssä,6P+16E..haetaanko 7ghz boostia? P coret uusi arkkitehtuuri.
intel arrow lake Q1-2/2024 tässä 8P+16E, P ja E coret, uusi arkkitehtuuri.
zen 4 Q1-2 2024 ei tietoja ,apitsi on tod. 3nm viivaleveys
intel lunar lake Q1-3 2025
zen 5 ? Q1-3 2025/2026?
intel nova lake 2025/2026

eiköhän tossa ollut, 2026 asti

ai niin

rdna4 sarjalaiset Q/4 2024 ? tod. 2-3nm
rtx 5000 sarjalaiset Q4/2024 ? tod. 2-3nm

kaikissa on varmasti DP 2.2 tai jopa DP 2.3
 
hmm,mielestäni kaikki näytönohjaimet on selkeästi ylihinnoiteltuja. 4090 maksaa n. neljä kertaa enemmän kuin Xbox tai ps5 ja sillä ei voi edes pelata ellei laita samaa rahamäärää myös tietokoneeseen. Kysymys onkin kannattaako maksaa kahdeksan kertaa enemmän siitä että muutama peli näyttää vähän paremmalta, mielestäni ei.
 
No jopas. Odotin Amd:ltä rahtusen liikoja ilmeisesti.
Rt:n osalta oma arvioni vastasi täysin tuota heti julkaisun jälkeen. Pitäisi maksaa itsensä kipeäksi, mutta RT puolelle ei saa mitään lisää. Puhumattakaan että sen tehon saisi lähellekään samaan hintaan kuin 3000-julkkarissa.

itse en koe mitään tarvetta tuollaiselle lisärasterointiteholle 1300 tms euron edestä. Mutta RT:tä varten voisin ostaa.

Tästä vielä jatkettuna alemman luokan tulevat AMD:t ei vaikuta saavan edes kiinni R&T tehoissa edellistä nvidiaa. Ei ole mitää mahdollisuutta itsellä ostaa paskempaa korttia kalliimmalla kuin entinen on.
 
Käytännössä kaikki 3d-pelit tulevat menemään säteenseurantaan. Nyt on menossa siirtymäaika että pääasiassa käyettään hybridimoodeja (joissa niissäkin se säteenjäljitys on tyypillisesti raskaampi osa, mutta jonka saa pois päältä), mutta myöhemmin rasteroija pudotetaan kokonaan pois koska sen pudottaminen yksinkertaistaa pelin tekemistä paljon ja mahdollistaa paremman tuottavuuden pelinkehittäjille.

Jos haluaa pelata vain nykypelejä/vanhoja pelejä, ei tarvitse hirveästi rasterointitehoa koska ne pyörivät pienemmälläkin rasterointiteholla tarpeeksi hyvin.

Jos taas haluaa että näyttiksellä pelaa hyvin myös tulevaisuudessa tulevia pelejä, sitten pitää ostaa näyttis jossa on mahdollisimman paljon säteenseurantatehoa.

Ja jos haluaa uusia nykypelejä siten että ne näyttää mahdollisimman hienoilta, tarvii myös nimenomaan sitä säteenjäljitystehoa.

Ei vaan ole mitään kovin järkevää skenaariota siihen, että kannattaisi ostaa >1000 euron näyttis keskittyen lähinnä rasterointisuorituskykyyn sitä valitessa. Koska ne nykypelit ilman säteenjäljitystä pyörii myös alle <1000 euron näyttiksellä siten että eroa siihen >1000 euron näyttikseen ei käytännössä huomaa ellei laita fps-mittaria ruudulle ja ala tuijottamaan sitä, sen sijaan että keskittyisi siihen pelin pelaamiseen.

Varmasti säteenseuranta tulee jatkossa yleisemmäksi, mutta meinaatko tosiaan että paljonkin on tulossa pelejä tässä lähitulevaisuudessa joita ei sitten "hyvin" pelaa vaikka tällä 7900XTX:llä joka nyt lienee ainakin RTX 3080:n tasolla säteenseurannan suhteen?
Onnittelut vain jokaiselle pelinkehittäjälle, jotka meinaa tällaisia pelejä julkaista seuraavan parin vuoden aikana.
TPU:n mukaan natiivi 4k:lla RTX 4090 pääsee pari vuotta vanhassa Cyberpunkissa noin 40-50fps tietämille RT päällä niin tämäkö kortti tai RTX 4080 on sitten futureproof niitä tulevaisuuden pelejä varten, kun pelejä ei enää rasteroida?
 
TPU:n mukaan natiivi 4k:lla RTX 4090 pääsee pari vuotta vanhassa Cyberpunkissa noin 40-50fps tietämille RT päällä niin tämäkö kortti tai RTX 4080 on sitten futureproof niitä tulevaisuuden pelejä varten, kun pelejä ei enää rasteroida?

Silleen omaan korvaan huolestuttavan kuuloista jos kuvitellaan tulevaisuudessa pelejä pelattavan 4k-resolla niin että todellisuudessa pelimoottori pyörii 1080p:llä joka skaalataan ylöspäin ja käytössä on DLSS:n tai FSR:n vastaava freimigeneraattori joka tuplaa fps:n. Todellista pelimoottorin tuottamaa informaatiota ruudulla on siis 1/8 ja 7/8 on näytönohjaimen itse keksimää. Eli tosiaan ehkä kannattaa kuitenkin ostaa nyt vähän halvemmalla sellainen ohjain joko pyörittää nykyisiä pelejä riittävän hyvin, ja investoida sitten tulevaisuudessa sellaiseen ohjaimeen joka jaksaa pyörittää tulevaisuuden pelejä natiiviresolla.
 
kysymys,voittaako xtx rtx 4080 16gb:sen, jonka amd on siis virallisesti nyt ilmoittanut sen lippulaiva näykkärin kohteeksi.
miksi ei 4070:stä ..varma voitto.

niin rtx 4080 16gb voi olla kova pala, koska kellottuu varmasti.
sitten tulee rtx 4080 ti ja vielä rtx 4090 ti.

Tämähän se kysymys on nimenomaan, hinta on jonkin verran edullisempi. Nuo 4080ti ei kiinnosta ketään, 4090 ti voi 1-3% kiinnistaa jos 3k€ ei tunnu pahalta näyttikseen.

Eniten minua ainakin kiinnostaa 7800 -sarja ja 4080 12 tai 4070 - sarja. Eli nimenomaan se hintapiste 600-800€
 
Jotain tällaista? Tää on toteutettu samoin
1667729006422.png


Edit: tai rt:llä
1667729380653.png

Nämä on vain ekstrapolointia joissa sekoitetaan kertoimia ihan eri tilanteista ja kertoimia vieläpä yhden valmistajan omasta PR-releasesta.

Tosiasiassa kuitenkin säteenjäljityksen nopeutus RDNA2 => RDNA3 on pienimmillään niissä tilanteissa, joissa RDNA2 pärjäsi jo melko hyvin (lähempänä teoreettista nopeutta), ja suurimmillaan niissä tilanteissa, joissa RDNA2lla suorituskyky sukkasi.

Metro Edoxus oli ilmeisesti niitä pelejä, joissa RDNA2 ei sukannut pahasti vaan pääsi keskimääräistä selvästi lähemmäs teoreettista suorituskykyään. Tällöin se nopeutus RDNA3sta menee myös lähemmäs sitä 1.3xää mikä on se teoreettisen suorituskyvyn parannus.

Kun taas niillä peleillä, joilla RDNA2 oli kaukana 3000-sarjan takana suorituskyvyssä nopeutus RDNA2 => RDNA2 on suurimmillaan.


Ja lähdettä nVidian luvuille ei myöskään kerrota, taisi olla myös noissa luvuissa olla jäänyt vsync päälle 4090een metro edodukseen? joko 60 Hz ruutu tai 120 Hz ruutu siten että FPS asettuisi 60 ja 120 väliin jolloin se on 120/2

Aika yleisesti tuntuu löytyvän siitä tuloksia jotka on jossain >70 FPS luokassa.

Nvidia GeForce RTX 4090 review: The untouchable king of performance <-- tuolla 72 FPS
 
TPU:n mukaan natiivi 4k:lla RTX 4090 pääsee pari vuotta vanhassa Cyberpunkissa noin 40-50fps tietämille RT päällä niin tämäkö kortti tai RTX 4080 on sitten futureproof niitä tulevaisuuden pelejä varten, kun pelejä ei enää rasteroida?

Tuo fps on sillä uudella kuvanlaatuasetuksella missä RT:n määrä laitetaan kuuhun asti. Siellä on keveämpiäkin RT asetuksia joita voi käyttää. Sillon saa enemmän fps:aa ja edelleen paremman kuvanlaadun kuin ilman RT:ta.

RT ei ole on/off asetus. Voidaan säätää ammuttavien säteiden määrää(laatu) ja sitä mitkä efektit lasketaan rt:lla ja mitkä ei(GI, heijastukset, valolähteet, etäisyys mille lasketaan,...)

RT päällä saa jollain 3070:llakin ihan kivan suorituskyvyn 1440p resoon kunhan malttaa hieman katsoa mitkä asetukset laittaa päälle ja mitkä ei. Maksimeja sillä tosin ei saa.
 
Koska se nyt on vuotanut julki niin kellotaajuuksiin liittyen selvällä suomenkielellä: RDNA 3 on suunniteltu 3 GHz taajuudelle, nyt on kerrottu AMD:n oman referenssisuunnittelun n. 2,5 GHz kellot, sieltä tulee AIB-näytönohjaimet kolmannella virtaliittimellä ja korkeammilla kelloilla ja todennäköisesti sitten lopuksi 6000-sarjaa mukaillen 7x50 refresh optimoidulla prosessilla ja kelloilla.
 
Säteenseurantaan liittyen Nvidian tämänhetkinen tyyli ja toteutustapa pelikehittäjien kanssa on melko brute force eli mahdollisimman paljon rautaa taakse niin saadaan suorituskykyä ja laskentaa hoidettua, AMD pyrkii toteuttamaan pelikehittäjien kanssa säteenseurantaa fiksummin optimoidusti (koska rautapuolen RT-suorituskyky ei riitä NVIDIAlle).

Tästä syystä tullaan jatkossa näkemään entistä enemmän kahden koulukunnan säteenseurantaa peleissä, ne mitkä on kehitetty tiiviisti NVIDIAn kanssa (ja heidän rahalla) vaativat säteenseurantaan suorituskykyä (Cyberpunk 2077, Minecraft, Portal) ja RTX on näissä peleissä selvä voittaja tai sitten AMD:n kanssa (ja heidän rahalla) tiiviisti kehitetty peli (Far Cry 6, Resident Evil), joissa säteenseuranta pyörii ihan ok ja erot jää pienemmiksi.

Jälkimmäiset ratkaisut ovat niiden pelikehittäjien kannalta erittäin tärkeitä jotka työstävät pelejä myös konsoleille, koska sieltä ei tule vastaavia RT-tehoja kuin PC:lle. Heidän tulevaisuuden AAA-peleissä täytyy olla säteenseuranta käytössä, sen pitää näyttää hyvältä ja pyöriä konsoleilla.
 
Jotain tällaista? Tää on toteutettu samoin
Edit: tai rt:llä
1667729380653.png
Igorin testitulos, jota tässä on käytetty poikkeaa aika reippaasti muista revikoista. Igorin testissä 4090 on 16% nopeempi kuin 3090 Ti, muilla testaajilla (tsekkasin Jayz2, OC3D, KitGuru) toi ero on 50%+.

Oisko Igorilla jäänyt Vsync päälle tai jotain?

Metro-Exodus-EE-FPS-2160p-DX12-Ultra-RT-High-Reflection-Hybrid.png
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 402
Viestejä
4 489 882
Jäsenet
74 154
Uusin jäsen
Almedin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom