AMD CPU-spekulaatio (Zen6/Zen7 ...)

Tätä tässä mietin itsekin, 1700 pitäs päivittää, mutta voi olla fiksua tässä vaiheessa hyppiä AM5 kantaan.

No jos 1700 päivität parhain (päälle tuplasti lisää tehoja esim. Witcher III pelissä jne) sekö helpoin päivitys olisi tuo 5800X3D ilman muuta (kunhan päivität myös näytönohjaimen jos se on myös ostettu 2017)
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
No jos 1700 päivität parhain (päälle tuplasti lisää tehoja esim. Witcher III pelissä jne) sekö helpoin päivitys olisi tuo 5800X3D ilman muuta (kunhan päivität myös näytönohjaimen jos se on myös ostettu 2017)
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Helpoin toki olisi tämä. Halvemmalla pääsee ottamalla 5700X3D:n. Mutta laitteella tulee tehtyä kaikkea muutakin joten siinä mielessä joku 16 core malli voisi olla paikallaan.
 
Helpoin toki olisi tämä. Halvemmalla pääsee ottamalla 5700X3D:n. Mutta laitteella tulee tehtyä kaikkea muutakin joten siinä mielessä joku 16 core malli voisi olla paikallaan.

Mitä kaikkea? Tarvii tehdä aika raskaan sarjan videoeditointia tai 3d-mallinnusta että 16-coret on paikallaan, tai edes kannattaa harkita moista. Ja jos sellaista teet, niin ihme että olet pärjännyt Ryzen 1700:lla. :hmm:
 
Mitä kaikkea? Tarvii tehdä aika raskaan sarjan videoeditointia tai 3d-mallinnusta että 16-coret on paikallaan, tai edes kannattaa harkita moista. Ja jos sellaista teet, niin ihme että olet pärjännyt Ryzen 1700:lla. :hmm:

Useampia virtuaalikoneita pyörii taustalla ja sitten on osaksi mainitsemiasi hommia + suhteellisen suurien softakokonaisuusksien kääntöä. Kieltämättä 1700 alkaa ahdistaa :)

Mutta lähinnä tässä jäin miettimään että jos nyt menisi ns "halvalla" niin kuinka kauan sillä pärjää :(. Nykysellään olisi myös mukava saada 10G verkkokortti toimimaan mikä nykyisellään sitten kaatuu siihen että PCIE lanet loppuu iloisesti kesken. Joten pitää pähkiä ja odotella näiden uusien julkaisujen testejä.
 
Eiköhän 9700X mene 5800X3D:n ohi suuressa osassa peleissä, kun 7600X:kin meni osassa. Näin spekulaationa. Mutta se 9800X3D todennäköisesti taas on sitä parasta pelisuorituskykyä ja siihen on vielä hetki - ei tule tässä julkaisussa.
Mitäs teet, jos käy niinkuin kristallipalloni sanoo: 9700X on jossain nopeampi, jossain hitaampi kuin 5800X3D - ja arvostelu päättyy sanoihin "vähän nopeampi kuin 5800X3D, mutta ei paljon"?

No jos tuo olisi tilanne niin en voisi perustella itselleni 9700x:n ostoa vaan ottaisin 7800x3d, että saisin rahoilleni pelitehollisesti tarpeeksi vastinetta.

Jos sanotaan, että 9700x on peleissä keskiarvollisesti 10% nopeampi kuin i7 14700k ao. kuvan perusteella.

9700x.PNG


niin silloin tuo tehohyppy 5700x:stä olisi sen verran huomattava, että voisin oston itselleni perustella jos tuo 299$ huhuttu hinta pitäisi paikkaansa.

hwu.PNG


Totuus on kuitenkin se, että 5700x ei pysty enää 3440x1440 (165Hz) resolla ruokkimaan 3080Ti 99% kaikissa tilanteissa varsinkaan jos DLSS:ää käyttää.
 
Viimeksi muokattu:
Helpoin toki olisi tämä. Halvemmalla pääsee ottamalla 5700X3D:n. Mutta laitteella tulee tehtyä kaikkea muutakin joten siinä mielessä joku 16 core malli voisi olla paikallaan.

Itse päädyin komporomissiin julkaisun yhteydessä ja hankin 5900X:n, 12-ydintä ja 24-säiettä riittää itselle hyvin. Lisäksi en saanut perusteltua hintaeroa (silloin laskin että 589€ vs 859€ ja jos käytän 6 vuotta hinta menee alle 100€/vuosi tuolle 5900X:lle:
"
CPU, 1 vuosi, 2 vuotta, 3 vuotta, 4 vuotta, 5 vuotta, 6 vuotta, 7 vuotta, 8 vuotta, 9 vuotta, 10 vuotta
5600X 324,90€, 162,45€, 108,30€, 81,22€, 64,98€, 54,15€, 46,41€, 40,61€, 36,10€, 32,49€
5800X 489,00€, 244,50€, 163,00€, 122,25€, 97,80€, 81,50€, 69.86€, 61,13€, 54,33€, 48,90€
5900X 589,00€, 294,50€, 196,33€, 147,25€, 117,80€, 98,17€, 84,14€, 73,63€, 65,44€, 58,90€
5950X 859,00€, 429,50€, 286,33€, 214,75€, 171,80€, 143,17€, 122,71€, 107,38€, 95,44€, 85,90€

5600X 6/12 Ydin/säie prosessori missä 32Mb välimuistia
5800X 8/16 Ydin/säie prosessori missä 32Mb välimuistia
5900X 12/24 Ydin/säie prosessori missä 64Mb välimuistia
5950X 16/32 Ydin/säie prosessori missä 64Mb välimuistia
"
Toki tuolloin ei oltu julkaistu mitään 3D malleja ja vielä 2 vuotta aikaa kunnes tuo laskemani 6 vuotta käyttöä on ohitse jolloin voi hyvillä mielin alkaa pohtimaan uuden koneen ostoa.
 
Mitä kaikkea? Tarvii tehdä aika raskaan sarjan videoeditointia tai 3d-mallinnusta että 16-coret on paikallaan, tai edes kannattaa harkita moista. Ja jos sellaista teet, niin ihme että olet pärjännyt Ryzen 1700:lla. :hmm:
Voihan sitä ostaa myös 16 core siksi "että ei halua hitaampaankaan tyytyä" vaikka siinä ei mitään järkeä olisikaan käytännössä

Esim itsellä on ollut läppäreitä vuodesta 2009 about ja nykyinen huawei 8550u prossulla 2018 asti, nyt on itx koneen kasaus alkanut kiinnostamaan ja kyllä toi uusin 16 core tai edellisen genin 16 core amd eniten kiinnostaa, vaikka käyttö on lähinnä nettiä, kuvan käsittelyä yms. Kevyempää

Ehkä tuossa psykologisesti ajattelee, että tällä mennään 5-10 vuotta niin eipähän jää ainakaan siitä kiinni myöhemmin

Hinnat on varmaan vaan liikaa noilla niin pitää tyytyä johonkin 200-400€ malliin
 
Hyvä tietää, itsellä juuri hankinnassa uusi prossu, kun vanha Ryzen 3600 on jo aikansa nähnyt. Ei koneella tule paljoa pelailtua, paitsi juuri noita Paradoxin eri strategiapelei tulee väännettyä. Tunnetusti niissä optimointi on mitä on, mutta Victoria 3 käy niin hitaalla, että vihdoin on prossu päivitykselle tarvetta. En mitään elossa olevaa Paradoxin lankaa löytänyt, niin tiedätkö pyöriikös Vic 3:nen hyvin 5800x3d? Vai kannattaako päivittää koko setti ja hankkia suoraan 7800x3d?

Mielestäni edes nämä uudemman moottorin pelit kuten CK3 tai Vicky3 eivät pyöri endgamessa "hyvin" yhtään millään prossulla, mutta eron kyllä huomaa kun laittaa 5800X3D tai 7800X3D alle.
 
Jonkinlaista infoa saatavuudesta:

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Jos pitää kutinsa, ei tuo 435e ole edes kallis hinta 8-ytimisestä prossusta. Edeltäjämalli Ryzen 7 7700X maksoi julkaisuaikaan Suomessa 500 euroa.


No siihen verrattuna halvempi ja hyvä niin.

5700x oli 329,90, toki ei tullut silloin suoraan julkaisussa kuten 5800x.
Suunta on kuitenkin oikea, ehkä odotin suomessakin hinnan jäävän tuohon vähän alle 400e.

Edit: Pistäkäähän heti arvosteluja näkyviin kun niitä rupeaa tulemaan.
 
7600x/7800x Hinnat tuli alas kahdessa kuukaudessa 100€ niin nyt ovat laittaneet lähtöhinnat vähän lähemmäs "oikeaa" tasoa. Pudotusta niihin tulee silti melko nopeasti kun vertaa saatavaa teholisäystä ja nykyisiä 7600x/7800x hintoja. Julkaisusta ostavilta nyhdetään se mitä nyhdettävissä on.
 
5700x oli 329,90, toki ei tullut silloin suoraan julkaisussa kuten 5800x.
Suunta on kuitenkin oikea, ehkä odotin suomessakin hinnan jäävän tuohon vähän alle 400e.
5700X oli halvempi ja pienikelloisempi variantti AMD:n 8-ytimisestä sirusta, joka julkaistiin jäljestäpäin. AMD:n "täysiverinen" 8-ytiminen tuohon aikaan oli selvästi kalliimpi 5800X.

5700X pitäisi verrata ei-X-malliseen Ryzen 7 7700 prossuun, joka julkaisussa maksoi 385€ ja löytyy nyt listattuna kaupasta 325€ jäähdyttimen kera.

Eniveis, mun pointti on se, että tässä täytyy koko ajan ottaa huomioon se strategia, jolla AMD tekee bisneksiä. AMD:n strategia pidempään alaa seuranneille on tunnetusti hinnalla kilpaileminen. AMD pudottaa hintoja tuntuvasti kun 1-2 vuotta on kulunut tuotteiden lanseerauksesta. Näiden 9000 sarjan "Zen 5" prossujen hinta tullee laskemaan jonkin verran, kun vaan odottaa. Vielä ei tiedetä 9000 sarjaan mahdollisesti kuuluvien pienempien ei-X-mallien hintoja yms.
 

Revikkaa pukkaa
 
Katselin just HUBin videon Ryzen 7 9700x liittyen ja tulos oli aika iso pettymys. Tällä hetkellä päivitys uusiin prossuihin ei näemmä kannata varsinkaan uusien hintojen kanssa. Toivottovasti 3d-kakut tuo enemmän boostia tai tämä oli lähes 0-tason päivitys kuten Intelin 13--> 14 setti.
 
5700X oli halvempi ja pienikelloisempi variantti AMD:n 8-ytimisestä sirusta, joka julkaistiin jäljestäpäin. AMD:n "täysiverinen" 8-ytiminen tuohon aikaan oli selvästi kalliimpi 5800X.

5700X pitäisi verrata ei-X-malliseen Ryzen 7 7700 prossuun, joka julkaisussa maksoi 385€ ja löytyy nyt listattuna kaupasta 325€ jäähdyttimen kera.
5700X julkaistiin vain 5kk ennen 7700X:ää. AM5 teki niistä budjettiprossuja melko nopeasti.
 
Joo saa nähdä mitä 9950x tuo tullessaan, tällä hetkellä aloin harkitsemaan taas kerran 3700x-->5950x vaikka alunperin piti tehdä kunnon päivitys ja hankkia tuo 9950x.
 
Potentiaalia on ainakin jätetty aika paljon pöydälle kertoilee der8auer

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Potentiaalia on ainakin jätetty aika paljon pöydälle kertoilee der8auer

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Olisko golden samplejen keräys 3D-malleihin ja tällä kertaa ne tarjoavatkin sitten sekä kovemmat kellot että jätticachen? Muuten vaikea ymmärtää miksi julkista monessa jutussa käytännössä yhtä nopea prossu, mutta energiatehokkaampana kuin edellinen. Ja ylikellotustestit jo alustavasti näyttävät, että kun nostetaan edellisen sukupolven tasolle virrankulutus, niin voittaakin edellisen sukupolven ihan selkeällä, vaikka ei mitenkään älyttömällä marginaalilla.
 
Joo saa nähdä mitä 9950x tuo tullessaan, tällä hetkellä aloin harkitsemaan taas kerran 3700x-->5950x vaikka alunperin piti tehdä kunnon päivitys ja hankkia tuo 9950x.
Odota 3D mallia. Se on luultavast se jolla kulkee ja lujaa
 
Javascripteissakin jää nyt Intel jälkeen, joten liiketaloudellisesti Zen 5 vaikuttaisi olevan oikein hyvä ydin.
Eikö se juuri muutoslistan perusteella ollutkin enemmän konesalikäyttöön tunattu esim tuon AVX:n osalta? Se pöytäkonepuoli tulee siinä sivussa mukana. Joka tapauksessa tuosta Zen5:stä tulee fiilis, että siihen pohjautuvat palvelinprosessorit tulevat olemaan Intelille oikea ongelma
 
Linux-puolella noi gainit on kyllä kovat, varsinkin noissa AVX-512-yhteensopivissa softissa. esim. 9600x vs. 7600x Tensorflow, PyTorch ja OpenVino
Jos ei pelaile Tensorflow, PyTorch tai OpenVino pelejä, niin RPCS3 (PS3 emulaattori) hyödyntää AVX512 käskyjä.
Sivunoottina, tästä on yksi devaaja höpissyt pienen romaanin verran.
Tuolta voi käydä lukaisemassa mikäli kiinnostaa höpinät (pitkä teksti), siellä on jos jonkinlaista asiaa liittyen AVX512 käskyihin ja niiden hyödyllisyyteen PS3 emuloinnissa.

Siinä mielessä potenttiaalisesti hyvä ostos nämä Ryzen 9000 sarjalaiset jos värkkäilee paljon PS3 emulaattorilla ja haluaa parempaa FPS lukemaa heikosti emuloitavilla peleillä. Kieltämättä melkoinen marginaaliyleisö kylläkin. Varsinkin kun paremmin emuloitavat pelit pyörii jo sellaisissa FPS lukemissa vanhoillakin prossuilla että riittää varmasti monelle.
emulation-ps3.png
 
Eikö se juuri muutoslistan perusteella ollutkin enemmän konesalikäyttöön tunattu esim tuon AVX:n osalta? Se pöytäkonepuoli tulee siinä sivussa mukana. Joka tapauksessa tuosta Zen5:stä tulee fiilis, että siihen pohjautuvat palvelinprosessorit tulevat olemaan Intelille oikea ongelma
Joo desktop vain servereiden sivujuonne, mutta mobiili vähän omansa ja transistoreja ei ole tuhlattu täysleveään AVX512-toteutukseen: The AMD Ryzen AI 9 HX 370 Review: Unleashing Zen 5 and RDNA 3.5 Into Notebooks
Still, digging into the fine print you'll find that the Zen 5 cores in Strix Point aren't quite the whole enchilada from a performance perspective. AMD's mobile chips are getting a third core type that is largely identical to the desktop core, but eschews the 512-bit (FP512) SIMD used for highly parallel operations. In lieu of that, both the big (Zen 5) and little (Zen 5c) cores on Strix point get a 256-bit (FP256) SIMD. So there are some small but meaningful differences between the desktop and mobile chips.
 
8000 sarjan X3Dtä ei tule. 9000 sarjan mallit tulevat lähes varmasti vielä tänä vuonna. Sen verran meh oli tämä nykyinen lineup pelaajille että on vähän pakko.
 
Linux-puolella noi gainit on kyllä kovat, varsinkin noissa AVX-512-yhteensopivissa softissa. esim. 9600x vs. 7600x Tensorflow, PyTorch ja OpenVino
Täällä oli kanssa pelitestejä useampia Linuxilla.

RDR2 pyörii hulppeat 13% nopeammin Linuxilla, mikä alkaa jo kuulostamaan siltä mitä tulokset pitäisi olla.

 
Nopeasti katsottuna tätä uutista ei ollut täällä:

Tuon perusteella Zen6 voi olla tehty "vanhemman sukupolvenkin valotuskoneella" vaikka saattaisikin teoriassa olla tsmc N2 prosessia. Voihan olla niinkin, että amd ja nvidia ostavat Intelin sirutehtaistakin tuotantoa omille vehkeille, joissa on paremmat valotuskoneet. Aikaisemminhan asml oli sanonut ettei kolmannen sukupolven hyper na valotuskonetta edes julkaista, nyt olisi tulossa 2030, mutta intel, tsmc ja samsung eivät vielä ole luvanneet ostaa noin kalliita valotuskoneita.

Tässä vielä tubevideo aiheesta.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Viimeksi muokattu:
Jaahas, nyt on selvinnyt vähän lisää tietoa siitä, miksi zen5n suorituskyky ei windowsia käyttäessä heti ollut sillä tasolla mitä odotettiin, mutta suorituskyky Linuxilla hyvä:

AMDn vanhemmilla prossuilla oli joku sivukanavahaavoittuvuus, minkä takia Windows suorittaa joissain tilanteissa (kaikilla AMDn prossuilla) jotain flushikäskyjä haarautumisenennustukselle, mikä huononsi haarautumisenennustuksen osumatarkkuutta ja sen kautta prossun suorituskykyä (vaikutus yleensä jossain 5% luokassa)

Zen5ssa tämä haavoittuvuus on korjattu, eikä näitä flush-käskyjä enää tarvita zen5lla.

Nykyiset windows-versiot eivät kuitenkaan tiedä, että se on jo korjattu, ja turhaan silti tekevät nämä hidastavat flush-käskyt myös zen5lla.

Microsoftilta on pian tulossa päivitys, joka poistaa nämä turhat haarautumisenennustus-flushit zen5lta, mikä siis parantaa zen5n suorituskykyä Windowsilla keskimäärin sen n. 5%
 
Tänään ollut runsaasti spekulaatiota Ryzeneistä.

Ensinnäkin huhujen mukaan Ryzen 9000X3D-prossut ja edullisemmat B850/B840 emolevyt julkaistaan vasta tammikuun CES-messuilla.



Toiseksi Ryzen Pro 7500G/7300G prossut ovat ilmestyneet kiinalaiselle Chiphell-foorumille, mikä vahvistaa sen, että "8000G" sarja oli viime hetken nimenvaihdos. Ei ensimmäinen kerta AMD:lta kun näin tehdään.

 
Jaahas, nyt on selvinnyt vähän lisää tietoa siitä, miksi zen5n suorituskyky ei windowsia käyttäessä heti ollut sillä tasolla mitä odotettiin, mutta suorituskyky Linuxilla hyvä:

AMDn vanhemmilla prossuilla oli joku sivukanavahaavoittuvuus, minkä takia Windows suorittaa joissain tilanteissa (kaikilla AMDn prossuilla) jotain flushikäskyjä haarautumisenennustukselle, mikä huononsi haarautumisenennustuksen osumatarkkuutta ja sen kautta prossun suorituskykyä (vaikutus yleensä jossain 5% luokassa)

Zen5ssa tämä haavoittuvuus on korjattu, eikä näitä flush-käskyjä enää tarvita zen5lla.

Nykyiset windows-versiot eivät kuitenkaan tiedä, että se on jo korjattu, ja turhaan silti tekevät nämä hidastavat flush-käskyt myös zen5lla.

Microsoftilta on pian tulossa päivitys, joka poistaa nämä turhat haarautumisenennustus-flushit zen5lta, mikä siis parantaa zen5n suorituskykyä Windowsilla keskimäärin sen n. 5%
Tämä ei ole yksinään koko selitys. Kerta myös zen 4 ja zen 3 nopeutuu.

Zen 5" will see the biggest boost, but this Windows update will improve performance for "Zen 4" and "Zen 3" as well. We're collaborating with Microsoft to roll out this optional update to all Windows 11 users soon.
 
Tuli mieleen kun katsoin tämän tubepätkän, että miten ovat ratkaisseet 9800x3d prossussa cachen sijoittamisen prossun päälle. Jos l3 lisäcachen valmistusprosessi on vielä sama tsmcn prosessi, mikä 5800x3d prossussa ja 7800x3d prossussa. 9800x3d ytimien pinta ala on erilainen. Joutuuko amd laittamaan cachen jo osittain suoraan corejen päälle vai ovatko kenties Zen5 sukupolvessa joutuneet päivittämään l3 cachen prosessia tai cachen muuta asennustekniikkaa.

Tuon näkee sitten kun Zen5 prossujen x3d mallit tulevat. Zen6 10800x3d prossussa sama ongelma voi olla vielä vaikeampi ratkaista ellei sramin prosessit myös skaalaudu ja päivity.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Vaikka onkin vanha video. Silti liittyy Zen5, Zen6 x3d malleihin. Tuon mukaan joissain peleissä on siis ehkä 300 megaakin low latency dataa joka on hyödyllistä varastoida mielummin prossun cacheen kuin rammikn. Eli 200-300 megan l3 cachesta voisi olla lisähyötyä johonkin peleihin vs 96megaiseen joka on nykyisissä malleissa. Tai jos saataisiin 150 megaakin voi olla hyötyä vs 96 megaan. Saa tosiaan nähdä kasvattiko AMD jo zen5 vaiheessa l3 cachen kokoa peliprossuihin. Nuo alhaiset tehonkulutuslukemat tavallaan Zen5 sukupolvessa voivat olla hyödyllisiäkin juttuja x3d prossuissa kun voi mahdollisesti ajaa kovemmilla kellotaajuuksilla peliprossua:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Vaikka onkin vanha video. Silti liittyy Zen5, Zen6 x3d malleihin. Tuon mukaan joissain peleissä on siis ehkä 300 megaakin low latency dataa joka on hyödyllistä varastoida mielummin prossun cacheen kuin rammikn. Eli 200-300 megan l3 cachesta voisi olla lisähyötyä johonkin peleihin vs 96megaiseen joka on nykyisissä malleissa. Tai jos saataisiin 150 megaakin voi olla hyötyä vs 96 megaan. Saa tosiaan nähdä kasvattiko AMD jo zen5 vaiheessa l3 cachen kokoa peliprossuihin. Nuo alhaiset tehonkulutuslukemat tavallaan Zen5 sukupolvessa voivat olla hyödyllisiäkin juttuja x3d prossuissa kun voi mahdollisesti ajaa kovemmilla kellotaajuuksilla peliprossua:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

DigitalFoundryn Alex mainitsikin yhdessä jaksossa kuinka 7800 X3D hommaamisen jälkeen huomaa mitkä pelit on koodattu "huonosti" kun pelkän L3 välimuistin lisääminen parantaa suorituskykyä huomattavasti.
En sitten tiedä kuinka paljon perää tuossa on kun itselle ei tule mieleen tapausta jossa peliä olisi optimoitu jälkeenpäin niin että ero normaalin ja X3D mallin välillä olisi kaventunut.
 
DigitalFoundryn Alex mainitsikin yhdessä jaksossa kuinka 7800 X3D hommaamisen jälkeen huomaa mitkä pelit on koodattu "huonosti" kun pelkän L3 välimuistin lisääminen parantaa suorituskykyä huomattavasti.

Tai sitten ne on koodattu hyvin, että se itse laskenta tehdään todella nopeasti, jolloin ei hyödytä nopeammasta laskentasuorituskyvystä.

Tällaisten perusteella ei oikeasti voi päätellä mitään siitä, onko peli koodattu hyvin vai huonosti.

Jos pelin working set on iso, sitten se vaan hyötyy siitä suuremmasta välimuistista, eikä sitä working settiä usein voi pienentää, jos oikeasti tarvii käsitellä usein sitä suurta määrää dataa.
Toisaalta, jos muistia käsitellään hyvin sekalaisessa järjestyksessä(tai välimuistin rakenteen kannalta huonossa järjestelmällisessä järjestyksessä), välimuistin osumatarkkuus on huonompi.

Että ennen kuin voi sanoa kuinka hyvin peli on koodattu, pitää vähintään saada jotain oikeaa profiilidataa siitä ja mielellään myös nähdä joko pelin lähdekoodi tai siitä generoitu assembly-koodi.
 
Että ennen kuin voi sanoa kuinka hyvin peli on koodattu, pitää vähintään saada jotain oikeaa profiilidataa siitä ja mielellään myös nähdä joko pelin lähdekoodi tai siitä generoitu assembly-koodi.
Jos heitetään mutulla esimerkki että jos lähdekoodi on talon piirustukset, niin niistä voi päätellä jotain, mutta se ei suoraan esim kerro kuinka toimiva talo on kun on talossa paljon porukkaa.
 
DigitalFoundryn Alex mainitsikin yhdessä jaksossa kuinka 7800 X3D hommaamisen jälkeen huomaa mitkä pelit on koodattu "huonosti" kun pelkän L3 välimuistin lisääminen parantaa suorituskykyä huomattavasti.
En sitten tiedä kuinka paljon perää tuossa on kun itselle ei tule mieleen tapausta jossa peliä olisi optimoitu jälkeenpäin niin että ero normaalin ja X3D mallin välillä olisi kaventunut.

Tuossa pätkässä puhutaan rammista, näyttiksen vrammista ja prossun cachesta. Nuo näyttiksien kaistathan on huippunäyttismalleissa nykyään isoja. Paljonhan on vrammin/näyttiksen rammin access time/latenssi vs normaalin muistin latenssi vs access time. Luulisi, että näyttiksen muisti on myös latenssiltaan nopeampaa. Ehkä ei. Onko näyttiksen muisti kuinka hidasta vs l3 cacheen ?
 
Olettaisin, että GDDR:ät ovat suuremmalla latenssilla kuin DDR:ät (jonka takia noita GDDR:än latensseja ei juuri missään mainita), mutta vastavuoroisesti kaistaa on sitten huomattavasti enemmän.
 
Tuossa pätkässä puhutaan rammista, näyttiksen vrammista ja prossun cachesta. Nuo näyttiksien kaistathan on huippunäyttismalleissa nykyään isoja. Paljonhan on vrammin/näyttiksen rammin access time/latenssi vs normaalin muistin latenssi vs access time. Luulisi, että näyttiksen muisti on myös latenssiltaan nopeampaa. Ehkä ei. Onko näyttiksen muisti kuinka hidasta vs l3 cacheen ?

Sekä DDR- että GDDR-muistit ovat DRAM-muisteja, ja kaikki DRAM-muistit ovat viiveiltään hitaita, sitä nopeutta rajoittaa se sisällä oleva DRAM eikä GDDRn nopeampi väylä suuremmalla purskepituudella käytännössä auta viiveisiin(saattaa jopa ennemminkin jopa inasen, huonontaa viivettä, mutta ero ei ole merkittävä).

Viiveissä ei ole mitään kovin merkittäviä eroja GDDR- ja DDR-muistien välillä.

Mutta GDDR-muistit pitää kolvata piirilevylle, eikä ne välttämättä tykkää myöskään prossorikannasta, käytännössä toimii hyvin kun muistit ja muistiohjaimen sisältävä piiri on molemmat kolvattu samalle piirilevylle. Signaali voi toimia paljon suuremmalla datansiirtotajuudella kun johdot on paljon lyhyempiä ja "puhtaampia" kun ei ole mitään liittimiä välissä.

Prossujen L3-välimuistit taas ovat tyypillisesti SRAMia joka on viiveiltään todella paljon nopeampaa kuin mikään DRAM.
 
Sekä DDR- että GDDR-muistit ovat DRAM-muisteja, ja kaikki DRAM-muistit ovat viiveiltään hitaita, sitä nopeutta rajoittaa se sisällä oleva DRAM eikä GDDRn nopeampi väylä suuremmalla purskepituudella käytännössä auta viiveisiin(saattaa jopa ennemminkin jopa inasen, huonontaa viivettä, mutta ero ei ole merkittävä).

Viiveissä ei ole mitään kovin merkittäviä eroja GDDR- ja DDR-muistien välillä.

Mutta GDDR-muistit pitää kolvata piirilevylle, eikä ne välttämättä tykkää myöskään prossorikannasta, käytännössä toimii hyvin kun muistit ja muistiohjaimen sisältävä piiri on molemmat kolvattu samalle piirilevylle. Signaali voi toimia paljon suuremmalla datansiirtotajuudella kun johdot on paljon lyhyempiä ja "puhtaampia" kun ei ole mitään liittimiä välissä.

Prossujen L3-välimuistit taas ovat tyypillisesti SRAMia joka on viiveiltään todella paljon nopeampaa kuin mikään DRAM.

Jos näyttiksiin pystytään tuolla tavalla toteuttamaan nopeampaa rammia. Oon miettinyt, että miks intel ja amd ei julkaisis emolevyjä jossa olis jokasesta emo mallista julkastu eri vaihtoehtoja. Esim. Asrockin steel legend x670e julkastais 16 gigas, 32gigaa rammilla 64 gigasena jne. Noi olis normaalien kampojen sijaan juotettu emoon suoraan. Voi olla et on montakin eri syytä miks tuolla tavalla ei tehdä. Ddr6 kun tulee tulevaisuudessa emoihin lienee vielä enemmän häiriöherkempi kuin ddr5.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
284 952
Viestejä
4 895 400
Jäsenet
78 897
Uusin jäsen
Tohtorigerhard

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom