AMD CPU-spekulaatio (Zen6/Zen7 ...)

Liittynyt
05.02.2021
Viestejä
640
Vaikka onkin vanha video. Silti liittyy Zen5, Zen6 x3d malleihin. Tuon mukaan joissain peleissä on siis ehkä 300 megaakin low latency dataa joka on hyödyllistä varastoida mielummin prossun cacheen kuin rammikn. Eli 200-300 megan l3 cachesta voisi olla lisähyötyä johonkin peleihin vs 96megaiseen joka on nykyisissä malleissa. Tai jos saataisiin 150 megaakin voi olla hyötyä vs 96 megaan. Saa tosiaan nähdä kasvattiko AMD jo zen5 vaiheessa l3 cachen kokoa peliprossuihin. Nuo alhaiset tehonkulutuslukemat tavallaan Zen5 sukupolvessa voivat olla hyödyllisiäkin juttuja x3d prossuissa kun voi mahdollisesti ajaa kovemmilla kellotaajuuksilla peliprossua:
DigitalFoundryn Alex mainitsikin yhdessä jaksossa kuinka 7800 X3D hommaamisen jälkeen huomaa mitkä pelit on koodattu "huonosti" kun pelkän L3 välimuistin lisääminen parantaa suorituskykyä huomattavasti.
En sitten tiedä kuinka paljon perää tuossa on kun itselle ei tule mieleen tapausta jossa peliä olisi optimoitu jälkeenpäin niin että ero normaalin ja X3D mallin välillä olisi kaventunut.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 555
DigitalFoundryn Alex mainitsikin yhdessä jaksossa kuinka 7800 X3D hommaamisen jälkeen huomaa mitkä pelit on koodattu "huonosti" kun pelkän L3 välimuistin lisääminen parantaa suorituskykyä huomattavasti.
Tai sitten ne on koodattu hyvin, että se itse laskenta tehdään todella nopeasti, jolloin ei hyödytä nopeammasta laskentasuorituskyvystä.

Tällaisten perusteella ei oikeasti voi päätellä mitään siitä, onko peli koodattu hyvin vai huonosti.

Jos pelin working set on iso, sitten se vaan hyötyy siitä suuremmasta välimuistista, eikä sitä working settiä usein voi pienentää, jos oikeasti tarvii käsitellä usein sitä suurta määrää dataa.
Toisaalta, jos muistia käsitellään hyvin sekalaisessa järjestyksessä(tai välimuistin rakenteen kannalta huonossa järjestelmällisessä järjestyksessä), välimuistin osumatarkkuus on huonompi.

Että ennen kuin voi sanoa kuinka hyvin peli on koodattu, pitää vähintään saada jotain oikeaa profiilidataa siitä ja mielellään myös nähdä joko pelin lähdekoodi tai siitä generoitu assembly-koodi.
 
Liittynyt
30.12.2020
Viestejä
207
Että ennen kuin voi sanoa kuinka hyvin peli on koodattu, pitää vähintään saada jotain oikeaa profiilidataa siitä ja mielellään myös nähdä joko pelin lähdekoodi tai siitä generoitu assembly-koodi.
Jos heitetään mutulla esimerkki että jos lähdekoodi on talon piirustukset, niin niistä voi päätellä jotain, mutta se ei suoraan esim kerro kuinka toimiva talo on kun on talossa paljon porukkaa.
 
Liittynyt
12.06.2022
Viestejä
147
DigitalFoundryn Alex mainitsikin yhdessä jaksossa kuinka 7800 X3D hommaamisen jälkeen huomaa mitkä pelit on koodattu "huonosti" kun pelkän L3 välimuistin lisääminen parantaa suorituskykyä huomattavasti.
En sitten tiedä kuinka paljon perää tuossa on kun itselle ei tule mieleen tapausta jossa peliä olisi optimoitu jälkeenpäin niin että ero normaalin ja X3D mallin välillä olisi kaventunut.
Tuossa pätkässä puhutaan rammista, näyttiksen vrammista ja prossun cachesta. Nuo näyttiksien kaistathan on huippunäyttismalleissa nykyään isoja. Paljonhan on vrammin/näyttiksen rammin access time/latenssi vs normaalin muistin latenssi vs access time. Luulisi, että näyttiksen muisti on myös latenssiltaan nopeampaa. Ehkä ei. Onko näyttiksen muisti kuinka hidasta vs l3 cacheen ?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
251 848
Viestejä
4 384 177
Jäsenet
72 881
Uusin jäsen
LeChuck

Hinta.fi

Ylös Bottom