AMD CPU-spekulaatio (Zen6/Zen7 ...)

Zen3 prossuja ei tule työpöydälle tulemaan alle kuudella ytimellä, niin sinänsä aika akateeminen kysymys tuo että riittääkö neljä ydintä. Em. syystä kuvittelin että puhut jostain legacyprossuista, 3100:n ja 5600x:n välille tulee pelisuorituskyvyssä aika iso ero. Osassa uudemmista peleistä neljä ydintä ei oikein enää riitä:
RDR2_1080p.png

Ytimet tuplaamalla (2+2 -> 4+4) nousee minimit 53->78. En siis ainakaan väittäisi että kaikki modernit neliytimiset ryzen prossut on täysin riittäviä. Tähän päälle vielä se että 3300x on loppu kaikkialta ja senkin kohdalla 4+0->4+4 nousee minimit 68->78, joka on omien kokemusten mukaan sellainen fps alue jossa erot on helppo havaita. Jos näitä esitettyjä eroja pitää liian pieninä ollakseen merkityksellisiä (15-50%), niin mitään kovin nopeaa näytönohjaintakaan on aika vaikea alkaa perustelemaan hankintana. Ja kuten edellisessä viestissäni jo mainitsin, niin osassa peleistä mitään eroa ei synny.

Kannattaa muistaa että tuo 3100 maksaa sata euroa. Ja toisekseen, kuka pelaa vuonna 2020 1080p-resoluutiolla? Varsinkin jos sijoittaa uuteen prosessoriin satoja euroja. Voisiko vertailuja tehdä vähän realistisimmista resoluutioista?

Ei ole syytä olettaa että tuleville konsoleille suunnitellut pelit eivät ottaisi kaikkea irti saatavilla olevista laskentaresursseista ja sitä kautta voidaan ajatella että se 6 ytiminen prossu tulee jossain määrin olemaan pullonkaula tulevaisuudessa.

Juu mutta tuo 5600X on paljon tehokkaampi kuin ne konsolien 8-ytimiset vaikka onkin 6-ytiminen. Ja jos ei tehot riitä enää parin vuoden päästä, niin aina voi päivittää parempaan myöhemmin. Nyt säästyneet rahat voi vaikka sijoittaa siksi aikaa johonkin tuottavampaan kuin ytimiin mitä ei tarvitse.

Tuo 5600X vaatii myös emolta ja powerilta vähemmän kuin nuo muut 5-sarjalaiset, ja sisältää jäähyn. Mutta toki jos jaksaa odottaa niin 5600 tai 5700 tulevat varmaan olemaan parepia hintalaatusuhteeltaan. Itse en välttämättä jaksa nyt tällä kertaa odottaa.
 
Väitinkö että se on minusta vaikeaa? En kiistätkö että GPU on helpompi ja nopeampi vaihtaa kuin GPU?

Kaikki käyttäjät ei ymmärrä kovin paljoa tietokoneista ja ymmärrän heidän tapauksessa että eivät halua lähteä vaihtamaan sitä prossua, onhan siinä paljon enemmän riskejä. Lisäksi osa haluaa päästä helpolla ja pelata varman päälle.
Jos nyt tuota lausetta oikein tulkitsin, niin joo kyllä gpu on nopeampi vaihtaa, 5min vs 15min.
Nyt aletaan ehkä menemään sivuraiteille, jos aletaan puhumaan käyttäjäryhmästä, joka ei edes osaa prossua vaihtaa.
Miksi ihmeessä sitten toit sen mukaan tähän keskusteluun? Kukaan ei vängännyt mistään neliytimisistä mopoprosessoreista ennen ulostuloasi.
Otin sen vain esimerkkinä keskusteluun, kun se nyt sattui tuossa diassa olemaan. Jos vuonna 2020 4 ydintä (ryzen) pärjää vielä ok, niin 6 ydintä pärjää varmasti. Itse en ehkä 4 ytimistä prossua ostaisi, eikä sellaista ole nyt myyntiin tulossakaan.

Ja siinä olet kyllä ihan oikeassa että 6 ja 8 ytimisten välille ei löydy mistään nykypelistä kovin isoja eroja, vaan tilanne on parhaimmillaankin vastaava kuin 3080 vs. 3090, eli jotakuinkin mitätön. Uusia konsoleitakaan ei tosin ole vielä kaupoissa saatika niille suunniteltuja pelejä, joiden vaatimuksiin tossa videolla otettiin kantaa. Ei ole syytä olettaa että tuleville konsoleille suunnitellut pelit eivät ottaisi kaikkea irti saatavilla olevista laskentaresursseista ja sitä kautta voidaan ajatella että se 6 ytiminen prossu tulee jossain määrin olemaan pullonkaula tulevaisuudessa. Ensimmäiset seuraavan sukupolven pelit (spesifisti siis sellaiset joita ei julkaista missään muodossa vanhoille konsoleille) tulee PC:lle varmaan aikaisintaan ensi jouluksi, siitä vielä ehkä vuosi eteenpäin niin uskoisin että alkaa mehut loppumaan nykyisistä 6 ydinprossuista jos tavoitteena on pelata merkittävästi korkeammilla ruudunpäivitysnopeuksilla kuin mihin konsolit kykenevät.
Uudet konsolit voi kyllä heittää kapuloita rattaisiin myönnetään, mutta tuohon menee vielä aikaa. Jos suorituskyky laskee vaikka sen 10%, niin en näe vielä ongelmaa. Ja tosiaan nykyiseen emooni saan lisäytimiä, jos hommat aivan hulluksi menee.

summa summarum. 5600x ja 5800x on hinnaneroa 50%, jos joku pelimies tuosta nyt saa 50% enemmän hyötyä, niin onneksi on vaihtoehtoja kaikille :)
 
Kyllä tämä nyt hankalaksi menee. Toisaalta 5600x on varmasti erinomainen valinta 3080 seuraksi (joka tuolla huoneen nurkassa jo odotteleekin), mutta sitten pienellä lisäyksellä saisi 5800x. 5900x on kyllä jo poissa pelistä, on kuinka "best bang for buck" -valinta tahansa.

Viimeisimmässä Hardware Unboxed Q&A:ssa tätä ytimien määrää pohdittiin myös, ja Australian herrat olivat kyllä vahvasti eri mieltä kuin yllä olevan Tech Dealsin kaverit.

Ehkä suurin kysymys, mikä itseä mietityttää on, että onko sitä 5800x mitään järkeä hankkia, kun 5900x olisi kuitenkin lopulta hinnaltaan niin "lähellä". Johonkin se raja hinnassa pitää kuitenkin vetää.
 
Ehkä suurin kysymys, mikä itseä mietityttää on, että onko sitä 5800x mitään järkeä hankkia, kun 5900x olisi kuitenkin lopulta hinnaltaan niin "lähellä". Johonkin se raja hinnassa pitää kuitenkin vetää.

Lähinnä tuo se suurin asia onkin, eli aika suurella varmuudella tiedetään että 5700X ja 5700 prosessorit (ainakin toinen noista) tullaan vielä julkaisemaan.
Hintaero on niin pieni 5800X vs 5900X prosessorien välillä (100€ Jimm's:n hinnoilla).

Uskoisin että tuo on tarkkaan harkittu temppu, hätäisimmät / ne jotka tarvitsevat ostavat joko 5600X tai 5900X prosessorin muiden odotellessa 5700(X) / 5600 versioita sekä hintojen laskua vuoden vaihteen jälkeen (mahdollisia joulunjälkeisiä alennuksia mitä ei välttämättä ihan uusiin komponentteihin tule).
 
Lähinnä tuo se suurin asia onkin, eli aika suurella varmuudella tiedetään että 5700X ja 5700 prosessorit (ainakin toinen noista) tullaan vielä julkaisemaan.
Hintaero on niin pieni 5800X vs 5900X prosessorien välillä (100€ Jimm's:n hinnoilla).

Uskoisin että tuo on tarkkaan harkittu temppu, hätäisimmät / ne jotka tarvitsevat ostavat joko 5600X tai 5900X prosessorin muiden odotellessa 5700(X) / 5600 versioita sekä hintojen laskua vuoden vaihteen jälkeen (mahdollisia joulunjälkeisiä alennuksia mitä ei välttämättä ihan uusiin komponentteihin tule).
Itsekin tässä kovasti pohdin minkä noista uusista malleista tilaisin, 5800x olisi vielä sopivasti budjetissa, toki 5900x ei ole kuin sen 100e kalliimpi..
 
Itsekin tässä kovasti pohdin minkä noista uusista malleista tilaisin, 5800x olisi vielä sopivasti budjetissa, toki 5900x ei ole kuin sen 100e kalliimpi..

Tosin JOS ei ole vielä hankkinut muita kamppeita kannattaa ehkä myös pitää silmällä noita Jimm's:n tulossa olevia valmisbundleja. Siinä kuitenkin hieman säästää (otaksuen että osat ovat itselle ne oikeat) jos saa samaan pakettiin emon+prosessorin ja varmaan muistit.
 
Kannattaa muistaa että tuo 3100 maksaa sata euroa. Ja toisekseen, kuka pelaa vuonna 2020 1080p-resoluutiolla? Varsinkin jos sijoittaa uuteen prosessoriin satoja euroja. Voisiko vertailuja tehdä vähän realistisimmista resoluutioista?

Juu mutta tuo 5600X on paljon tehokkaampi kuin ne konsolien 8-ytimiset vaikka onkin 6-ytiminen. Ja jos ei tehot riitä enää parin vuoden päästä, niin aina voi päivittää parempaan myöhemmin. Nyt säästyneet rahat voi vaikka sijoittaa siksi aikaa johonkin tuottavampaan kuin ytimiin mitä ei tarvitse.

Tuo 5600X vaatii myös emolta ja powerilta vähemmän kuin nuo muut 5-sarjalaiset, ja sisältää jäähyn. Mutta toki jos jaksaa odottaa niin 5600 tai 5700 tulevat varmaan olemaan parepia hintalaatusuhteeltaan. Itse en välttämättä jaksa nyt tällä kertaa odottaa.
Jos katsoo Steamin pelaajien resoluutiota niin taitaa olla (heitän hatusta) jopa yli 90% pelaajista ketkä pelaa 1080p resoluutiolla ja kyllä, herran vuonna 2020.. Joku varmaan voi vetää halutessaan sen tiedon tähän esiin.
 
Jos katsoo Steamin pelaajien resoluutiota niin taitaa olla (heitän hatusta) jopa yli 90% pelaajista ketkä pelaa 1080p resoluutiolla ja kyllä, herran vuonna 2020.. Joku varmaan voi vetää halutessaan sen tiedon tähän esiin.
Ei nyt sentään. Survey näyttäisi olevan tällä hetkellä rikki, mutta Googlen välimuistiotoksessa syyskuun tilastojen mukaan 65,49% käyttäjistä olisi 1080p päänäytön resoluutiona. 2x 1080p on myös yleisin useamman näytön konfiguraatio (72,22%)
 
Ja jos ei tehot riitä enää parin vuoden päästä, niin aina voi päivittää parempaan myöhemmin.
Ja tosiaan nykyiseen emooni saan lisäytimiä, jos hommat aivan hulluksi menee.
Niin saa. Jos olisit sen (objektiivisesti hirveän, en aidosti kehota että moiseen kakkaan kulutat sekuntiakaan elämästäsi) videon katsonut jota kovasti haastoit noilla ”4 ydintä riittää” kommenteillasi, niin siinä puhuttiin nimenomaan tulevasta ja siitä mihin tilanne on siirtymässä. Tietysti tulevaisuudessa voi vaikka ostaa kokonaan uuden koneen jos tekee tiukkaa pelien kanssa, tämä lienee itsestäänselvää kaikille. Jos kuitenkin joku nyt haluaa pelikoneen kasata vaikka kolmeksi vuodeksi, niin kuusi ydintä voi merkittävällä todennäköisyydellä asettua joidenkin pelien kohdalla ongelmaksi, olettaen että tavoitellaan yli 60fps pelikokemusta. Jos oletus on se että konetta päivitetään joka vuosi, niin prossupäivityksiä voi tehdä hyvinkin reaktiivisesti ja kannattaa tällä erää iskeä ne kuusi ydintä koneeseen ja päivittää vain akuuttiin tarpeeseen.
Jos koneella tekee jotain muutakin kuin pelailee niin tilanne on paljon selkeämpi.
 
Ei nyt sentään. Survey näyttäisi olevan tällä hetkellä rikki, mutta Googlen välimuistiotoksessa syyskuun tilastojen mukaan 65,49% käyttäjistä olisi 1080p päänäytön resoluutiona. 2x 1080p on myös yleisin useamman näytön konfiguraatio (72,22%)
Joka tapauksessa erittäin suuri prosentuaalinen osuus :)

Tässä täytyy miettiä, onko se 5800x vai 5900x. Satunnaisesti tarvii jotain videoita painaa ja tehdä mutta 95% tulee vain pelattua koneella.. sinänsä 8 ytiminen piisaisi hyvin mutta toi hinta-laatusuhde on parempi 12 ytimellä.
 
Jos kuitenkin joku nyt haluaa pelikoneen kasata vaikka kolmeksi vuodeksi, niin kuusi ydintä voi merkittävällä todennäköisyydellä asettua joidenkin pelien kohdalla ongelmaksi, olettaen että tavoitellaan yli 60fps pelikokemusta.
Vaikea uskoa, että kuusi nopeaa ydintä tulisi vielä kolmen vuoden päästä ongelmaksi, kun ne ovat nopeampia kuin esim. uusien konsolien kahdeksan ydintä (hiha-arvio). Tai muuten esim. viimevuotinen hiano 8-ytiminen 3700X olisi SER-jätettä kolmen vuoden päästä. Lisäksi päivityspolkua varmaan löytyy, jos on vain ytimistä kiinni. DDR5-siirtymän myötä 5000-sarjaa saa varmaan aika halvalla käytettynä parin vuoden päästä, jos haluaa tehdä minimipäivityksen.
 
Vaikea uskoa, että kuusi nopeaa ydintä tulisi vielä kolmen vuoden päästä ongelmaksi, kun ne ovat nopeampia kuin esim. uusien konsolien kahdeksan ydintä (hiha-arvio). Tai muuten esim. viimevuotinen hiano 8-ytiminen 3700X olisi SER-jätettä kolmen vuoden päästä. Lisäksi päivityspolkua varmaan löytyy, jos on vain ytimistä kiinni. DDR5-siirtymän myötä 5000-sarjaa saa varmaan aika halvalla käytettynä parin vuoden päästä, jos haluaa tehdä minimipäivityksen.
Jos konsolilla joku 30fps peli kurmottaa niitä kahdeksaa ydintä täysiä, johon menee varmasti tovi etenkin kun microsoft jarruttaa omalla alustallaan seuraavan sukupolven pelien markkinoilletuontia minkä kerkeää, niin ei ne kuusi pikkasen nopeampaa ydintä ihmeitä tee. Koneen voi tietysti päivittää vasta kun ongelmia tulee, jos moisesta tykkää harrastusmielessä.
 
Jos konsolilla joku 30fps peli kurmottaa niitä kahdeksaa ydintä täysiä, johon menee varmasti tovi etenkin kun microsoft jarruttaa omalla alustallaan seuraavan sukupolven pelien markkinoilletuontia minkä kerkeää, niin ei ne kuusi pikkasen nopeampaa ydintä ihmeitä tee. Koneen voi tietysti päivittää vasta kun ongelmia tulee, jos moisesta tykkää harrastusmielessä.
Joopajoo, porukka ostelee hiki hatussa HDMI 2.1 -telkkareita, jottei 4k60p jarruta konsolipelaamista. Nähtäväksi jää, että mikä on käytännön nopeus. En kyllä hetkeäkään usko, että konsoleissa kovin äkkiä saataisiin koko prosessorikapasiteettia järkevään käyttöön. Eikä varsinkaan, jos näytönohjainta rangaistaan siinä määrin, että nopeutta tiputellaan 30 fps tasolle.
 
Eiköhän tuo kuus ydintä riitä aika moneks vuodeks vielä pelaamiseen. 5600x ainakin täällä tähtäimessä 99% pelaamista koneella varten.
 
Joopajoo, porukka ostelee hiki hatussa HDMI 2.1 -telkkareita, jottei 4k60p jarruta konsolipelaamista. Nähtäväksi jää, että mikä on käytännön nopeus. En kyllä hetkeäkään usko, että konsoleissa kovin äkkiä saataisiin koko prosessorikapasiteettia järkevään käyttöön. Eikä varsinkaan, jos näytönohjainta rangaistaan siinä määrin, että nopeutta tiputellaan 30 fps tasolle.
Juupajuu, konsoleihin laitetaan hiki hatussa uusinta uutta prosessorivalikoimasta ja sit kuvitellaan että kukaan ei niitä osaisi koskaan hyödyntää. Eiköhän ne tule ihan tarpeeseen. :facepalm:
Jos ei muuta niin pelimoottoreista voi tehdä vielä huonommin optimoituja ilman että suorituskyky sakkaa konsoleilla liikaa.
 


AMD: How It’s Built: AMD Ryzen™ 5000 Series Desktop Processors [Zen3]

AMD-jannu selittää 5min kuinka CCX koostuu nyt kahdeksasta ytimestä neljän sijaan.
 
Meneekös tämä siis seuraavasti?
5600X 6 Cores
5800X 8 Cores
5900X 6+6 Cores
5950X 8+8 Cores
Varmaksi ei taideta vielä tietää, mutta foorumin tietäjien mukaan juuri noin olisi loogisin, kuten ennenkin. Eli ettei olisi eri määrät ytimiä eri CCX:ssä.
 
Jos konsolilla joku 30fps peli kurmottaa niitä kahdeksaa ydintä täysiä, johon menee varmasti tovi etenkin kun microsoft jarruttaa omalla alustallaan seuraavan sukupolven pelien markkinoilletuontia minkä kerkeää, niin ei ne kuusi pikkasen nopeampaa ydintä ihmeitä tee. Koneen voi tietysti päivittää vasta kun ongelmia tulee, jos moisesta tykkää harrastusmielessä.
Se kannattaa muistaa prossuvertailuissa konsoleihin, että niissä on arvioitu CPU osan TDP 40W. Prossu on 8c 16t ZEN2 pohjainen, 7 nanolla tehty prossu, ei ZEN3. Eli oletettavasti ZEN3:t ovat yhtä suorituskykyisiä tuotakin selkeästi pienemmällä TDP:llä.
Jos 6 ydin Zen3:lle annetaan 100W tdp ja yli, niin luulisi sen kepittävän 8C yli puolet pienemmällä TDP:llä olevan edellisen sukupolven prossun.
 
Vaikea uskoa, että kuusi nopeaa ydintä tulisi vielä kolmen vuoden päästä ongelmaksi, kun ne ovat nopeampia kuin esim. uusien konsolien kahdeksan ydintä (hiha-arvio). Tai muuten esim. viimevuotinen hiano 8-ytiminen 3700X olisi SER-jätettä kolmen vuoden päästä. Lisäksi päivityspolkua varmaan löytyy, jos on vain ytimistä kiinni. DDR5-siirtymän myötä 5000-sarjaa saa varmaan aika halvalla käytettynä parin vuoden päästä, jos haluaa tehdä minimipäivityksen.

Kannattaa muistaa että tulevat pelit ja peli moottorit tullaan aikaan kiitos tulevien konsoleiden tullaan optimoimaan 16 säikeelle + jos pelit alkavat striimaa paljon tavaraa kuten textuureita niin konsoleiden ei tarvitse uhrata cpu voimaa stiriimamiseen toisin kuin pc:den
 
Kannattaa muistaa että tulevat pelit ja peli moottorit tullaan aikaan kiitos tulevien konsoleiden tullaan optimoimaan 16 säikeelle + jos pelit alkavat striimaa paljon tavaraa kuten textuureita niin konsoleiden ei tarvitse uhrata cpu voimaa stiriimamiseen toisin kuin pc:den

Eikös raakasiirto ole tehty iät ja ajat DMA siirtoina. Ei se CPU sitä dataa siirrä bitti kerrallaan..

Ja vaikka peleissä olisi enemmän säikeitä, niin jos prossu on vain rajusti nopeampi, niin se ajaa ne jokatapauksessa samassa ajassa, vaikkakin osan peräkkäin. Jos prossu suorittaa yhtä säiettä pirun nopeasti, niin se on niin nopea prossu. Jos taas prossu suorittaa useita säikeitä vastaavan määrän, niin se on yhtä nopea vain silloin, kun ongelma saikeistyy kunnolla (säleet voidaan ajaa toisistaan riippumattomasti, ilman että edellisen on tarvetta valmistua missään vaiheessa...)

Edit:
Ja myöskin GPU:n muistiin lataamisesta massamuistista on puhuttu jo yli vuosi sitten:
 
Viimeksi muokattu:
Kannattaa muistaa että tulevat pelit ja peli moottorit tullaan aikaan kiitos tulevien konsoleiden tullaan optimoimaan 16 säikeelle + jos pelit alkavat striimaa paljon tavaraa kuten textuureita niin konsoleiden ei tarvitse uhrata cpu voimaa stiriimamiseen toisin kuin pc:den

Mistä streamaamisesta oikein puhut?

Konsoleissa on yksi yhteinen DRAM-muisti joka toimii sekä CPUlle että GPUlle. Ei niissä tarvi koskaan siirrellä tekstuureita mistään CPUn muistista GPUn muistiin.

Jos taas puhutaan tekstuurien hakemisesta massamuistista (ssd) asti, niin PS5ssa on tähänkin melko hyvä rautatuki (mm. ihan oma purkuprosessori että saadaani pakattu kama purettua kuormittamassa CPUta) ja CPU-kuormitus tällaisestakin on todella olematon.
 
Kannattaa muistaa että tulevat pelit ja peli moottorit tullaan aikaan kiitos tulevien konsoleiden tullaan optimoimaan 16 säikeelle + jos pelit alkavat striimaa paljon tavaraa kuten textuureita niin konsoleiden ei tarvitse uhrata cpu voimaa stiriimamiseen toisin kuin pc:den

Jos meillä on 16 säikeinen prosessori jonka kukin säi pystyy suorittamaan 10 käskyä sekunnissa niin meillä on 160 käskyä per sekunti prosessorivoimaa.

Jos yhden ytimen suorituskyky saadaan nostettua arkkitehtuuri- ja/tai kellontaajuusparannuksella 14 käskyyn per sekunti, niin 12 säikeinen prosessori saavuttaa jo 168 käskyn per sekunti prosessorivoiman.

Jos nämä molemmat suorittaa täydellisesti ekalla prossulle optimoitua kuormaa, niin säikeiden siirtelystä saa syntyä 5% overheadia ja silti jälkimmäinen prosessori on yhtä nopea.

Nämä luvut kuvaavat hyvinkin suhteessa sitä, mitä alle 3,6-3,8Ghz Zen2 ytimien ja 4,5Ghz Zen 3 ytimien suorituskykyero on, varsinkin kun Zen3 työpöytäprossuilla on todennäköisesti isompi cache kuin konsolipiirillä
 
Buildzoidilta juttua 5000-sarjan FCLK-kelloista, joku buildzoidin kaveri oli onnistunu jollain ilveellä koijaan itelleen 5600X:n ebay'stä ja oli ajellu sillä hieman benchmarkeja, mm. yli 2000pts CB R15:ssä 4.7GHz all-core kelloilla. 5000-sarjalaisissa on siis tismalleen sama IO-siru kun 3000-sarjalaisissa ja tän kaiffarin yksilö ei myöskään taipunu yli 1900MHz FCLK:lle. AIDA sen sijaan näytti et latenssit olis tippunu ihan kivasti.

 
Buildzoidilta juttua 5000-sarjan FCLK-kelloista, joku buildzoidin kaveri oli onnistunu jollain ilveellä koijaan itelleen 5600X:n ebay'stä ja oli ajellu sillä hieman benchmarkeja, mm. yli 2000pts CB R15:ssä 4.7GHz all-core kelloilla. 5000-sarjalaisissa on siis tismalleen sama IO-siru kun 3000-sarjalaisissa ja tän kaiffarin yksilö ei myöskään taipunu yli 1900MHz FCLK:lle. AIDA sen sijaan näytti et latenssit olis tippunu ihan kivasti.


Joten haaveet 2000MHz fclk:sta voi unohtaa.
 
Ei huonossa seurassa tuos CB15 listalla ilmalla. Muut näytti oleva LN2 vehkeitä ja 6Ghz kelloil... Näyttää kyllä lupaavalta.
 
Joten haaveet 2000MHz fclk:sta voi unohtaa.
En menis tässä vaiheessa vielä dumaamaan mitään. Voi hyvinkin olla että tuo yksilö on piilottohäviäjä, samalla tavalla kuin Zen 2 prossu jolla ei pääse yli 1833 FCLK.

Lisäksi tulee muistaa että Buildzoid sanoi tossa heti alussa että kaverilla on ollut tuo prossu lyhyen aikaa. FCLK:n vakauttamiseen voi mennä aikaa, etenkin kun kanssa tulee jumpata vähintään neljän eri jännitteen kanssa (SOC, VDDG_IOD, VDDG_CCD, SB)
 
En menis tässä vaiheessa vielä dumaamaan mitään. Voi hyvinkin olla että tuo yksilö on piilottohäviäjä, samalla tavalla kuin Zen 2 prossu jolla ei pääse yli 1833 FCLK.

Lisäksi tulee muistaa että Buildzoid sanoi tossa heti alussa että kaverilla on ollut tuo prossu lyhyen aikaa. FCLK:n vakauttamiseen voi mennä aikaa, etenkin kun kanssa tulee jumpata vähintään neljän eri jännitteen kanssa (SOC, VDDG_IOD, VDDG_CCD, SB)
Kyllä se ainakin vahvistuu (joskin twiittikin taisi jo vahvistaa) että virallista 2000 MHz supportia ei ole tulossa.
 
Joten haaveet 2000MHz fclk:sta voi unohtaa.
Kyllä se ainakin vahvistuu (joskin twiittikin taisi jo vahvistaa) että virallista 2000 MHz supportia ei ole tulossa.
AMD taisi sanoa asian seuraavasti: “DDR-4000 is to Ryzen 5000 Series as DDR4-3800 was to AMD Ryzen 3000 Series,”. Ja tosiaan eihän todellakaan kaikki 3000 sarjan yksilöt venyneet edes tonne 1900MHz asti. Veikkaisin että kautta linjan noin 100MHz paremmat luvut saadaan tiskiin kuin aiemmin.
 
AMD taisi sanoa asian seuraavasti: “DDR-4000 is to Ryzen 5000 Series as DDR4-3800 was to AMD Ryzen 3000 Series,”. Ja tosiaan eihän todellakaan kaikki 3000 sarjan yksilöt venyneet edes tonne 1900MHz asti. Veikkaisin että kautta linjan noin 100MHz paremmat luvut saadaan tiskiin kuin aiemmin.
Olen samaa mieltä. Voisin uskoa, että nyt suuri osa menee sen 1900Mhz ja ehkä jotkut yltää sinne 2000Mhz. Tuskin sellaisia dioja tyhjästäkään oltaisiin keksitty.
 
Jimm's näköjään pompautti hintoja kympillä ylöspäin. Ei hyvä merkki.
 
Kumpaa (5800x vs 5900x) prosessoria suosittelette mikäli tulee ainoastaan pelikäyttöön? En noista spekseistä sen enempää ymmärrä mutta enemmän ei vissiin ole aina parempi?
 
Kumpaa (5800x vs 5900x) prosessoria suosittelette mikäli tulee ainoastaan pelikäyttöön? En noista spekseistä sen enempää ymmärrä mutta enemmän ei vissiin ole aina parempi?
5900x jos rahkeet antaa myöden, mulle riittää tuo 5800x varmasti moneksi vuodeksi.
 
Kumpaa (5800x vs 5900x) prosessoria suosittelette mikäli tulee ainoastaan pelikäyttöön? En noista spekseistä sen enempää ymmärrä mutta enemmän ei vissiin ole aina parempi?
Uusissa konsoleissa on 8 core / 16 thread prossut, joten se on oletusarvo että koneesta täytyy sen verran ytimiä löytyä pelikäyttöön.
 
Kumpaa (5800x vs 5900x) prosessoria suosittelette mikäli tulee ainoastaan pelikäyttöön? En noista spekseistä sen enempää ymmärrä mutta enemmän ei vissiin ole aina parempi?

5800X = 8
5900X = 6+6

Datan liikkuminen noiden chiplettien välillä ja muistilatenssit voivat olla korkeampia 5900X:ssä, mutta se on todennäköisesti kompensoitu korkeammilla kellotaajuuksilla. Eiköhän nuo ole aika samoissa.. tosin yhden chipletin 3300X on ollut yllättävän kova peleissä.

edit: korvattu CCX -> chiplet, jos olisi selvempää näin..
 
Viimeksi muokattu:
Kumpaa (5800x vs 5900x) prosessoria suosittelette mikäli tulee ainoastaan pelikäyttöön? En noista spekseistä sen enempää ymmärrä mutta enemmän ei vissiin ole aina parempi?
Suosittelen. Sen enempää ei oikein voi sanoa ennen arvosteluja tai ilman lisätietoja tarpeesta. Molemmat hyviä vaihtoehtoja. :tup:
 
Suosittelen. Sen enempää ei oikein voi sanoa ennen arvosteluja tai ilman lisätietoja tarpeesta. Molemmat hyviä vaihtoehtoja. :tup:
Mikäli tilanne on sama kuin tähän asti, yli 1080p resoluutioilla eroja tuskin huomaa lainkaan. Jos jotain niin "varastoon" coreja ei kannata ostaa. :)
 
Kumpaa (5800x vs 5900x) prosessoria suosittelette mikäli tulee ainoastaan pelikäyttöön? En noista spekseistä sen enempää ymmärrä mutta enemmän ei vissiin ole aina parempi?

5800X, ellei pelata montaa peliä yhtä aikaa ;)

5900X:ssä on kaksi erillistä L3-kakkua ja pelin säikeet voi osua osa toiselle piilastulle, osa toiselle piilastulle, data siirtyy hitaammin näiden välillä.

5800X:ssä taas on yksi yhteinen L3-kakku kaikille ytimille, kaikille säkeille. Data siirtyy nopeasti kaikkien välillä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 156
Viestejä
4 485 424
Jäsenet
74 176
Uusin jäsen
Nahkapaska

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom