AMD CPU-spekulaatio (Zen6/Zen7 ...)

Jos fps on sama kuin konsolilla (eli se 30), niin ei sitä tosiaan enempää tai tehokkaampia ytimiä tarvita.

Tehokkaammat voivat hyvinkin tulla tarpeeseen, mutta epäilen, että tulevaisuudessakaan fps jakautuu kauhean hyvin lisäcoreille. Mahdollisesti voi auttaa lisä NPC:iden muodossa yms. Tuskin noita corejen käyttöä kovin tasaisesti tullaan käyttämään, vaikka kuormaa saadaankin jaettua.
 
Olen jäänyt sellaiseen käsitykseen, että yksi mitä huhuillaam olisi jokaisen coren kellotus erikseen eikä tarvitse turvautua all-coreen ja voidaan buustata ytimiä erikseen (joka auttaisi varsinkin esim. peleissä jotka käyttävät pääsääntöisesti vähemmän ytimiä).
 
Jos joku next gen peli ottaa alustastaan konsolilla kaiken irti ja pyörii konsoleille tyypilliset 30fps...
Jos nyt kuitenkin oletetaan että vaikka fysiikoita lasketaan niin paljon että prosessorin kuorma on konsolilla aina n. 100% 30 fps ruudunpäivitysnopeudella..
Nykytilanne on todella selvä...
Jos uudet konsolit hyödyntävät tulevilla peleillä täysin prossujensa tehot matalilla fps luvuilla, kuten nykykonsolit tekevät nykypeleillä...

Tuo väitteesi on varmasti totta, koska sitä niin kovasti viljelet ja siihen näyttäisi kaikki perustuvan. Kysynpä kuitenkin että missä perustelut?

Voisitko näyttää että missä nykypeleissä konsoleissa prossu on tällä hetkellä 100% käyttöasteella (=pullonkaulana)?

Kertomasi mukaan lähes kaikissa, mutta faktaa en ole väitteille nähnyt.
 
  • Tykkää
Reactions: EOS
Eikä välttämättä kauheasti 30fps titlejä nähdä, vaan voi olla että priotaan 4k 60fps ihan vaan sulavuuden takia, koska tehoa on nyt enemmän.
 
Mutta pelit voidaan (konsolien takia) koodata käyttämään 16 säiettä koska konsolit hyötyy niistä, kiitos SMTn.

Ja fps-prinsessat nyt tietysti haluaa että jokaiselle pelin säikeelle on heidän peli-PCssään ikioma ydin, jotta saadaan 537 FPSää 467 FPS:n sijaan ;)
Kyllä, mutta tää jätkä puhuu 16 coresta, ei säikeestä, sitä tässä nyt olen selittämässä, että miksi tietokoneella pelit vaatisivat yli tuon 8 core / 16 thread, kun tämä nimenomaan on määrä joka niistäkin löytyy. Samalla lailla se SMT disabloitu 16 core / 32 thread menisi juntturaan tällä logiikalla kun 8 core / 16 thread prosessori.
 
Viimeksi muokattu:
Eikä välttämättä kauheasti 30fps titlejä nähdä, vaan voi olla että priotaan 4k 60fps ihan vaan sulavuuden takia, koska tehoa on nyt enemmän.

RTX 2080 ei riitä moiseen (high asetuksilla) ja uusien konsoleiden näyttiksen pitäisi parhaimillaan suunnilleen olla tuota tasoa. Ihan varmasti dynaaminen resoluutio jatkossakin käytössä, kevyissä kohdissa voi olla aito 4K ja sit 1440p tasoa varmaan pääosin
 
Kyllä, mutta tää jätkä puhuu 16 coresta, ei säikeestä, sitä tässä nyt olen selittämässä, että miksi tietokoneella pelit vaatisivat yli tuon 8 core / 16 thread, kun tämä nimenomaan on määrä joka niistäkin löytyy. Samalla lailla se SMT disabloitu 16 core / 32 thread menisi juntturaan tällä logiikalla kun 8 core / 16 thread prosessori.

EI mikään mene "juntturaan" siitä että säikeitä on enemmäin kuin ytimiä tai virtuaaliytimiä.

Ei mikään vaadi mitään määrää ytimiä tai rautäsäikeitä(virtuaaliytimiä).

Mikäli säikeitä on enemmän kuin virtuaaliytimiä, sitten käyttis vaihtelee ajossa olevia säikeitä (tuhansia kertoja sekunnissa. joten käyttäjä ei huomaa minkään säkeiden pysähtelyä)

Mikäli säikeitä on enemmän kuin fyysisiä ytimiä, mutta ei enempää kuin virtuaaliytimiä, sitten osa fyysisistä ytimistä ajaa useampaa säikettä jolloin nämä säikeet hidastuvat

Mikäli säikeitä ei ole enempää kuin fyysisiä ytimiä, kaikille säikeille riittää oma ydin, ja ne suorituvat parhaalla suorituskyvyllä.



Koska konsolit PYSTYVÄT ajamaan 16 säiettä yhtä aikaa, niille tullaan optimoimaan pelejä siten että niistä myös löytyy ne 16 säiettä, koska tämä on keino saada niistä kahdeksasta SMT2-ytimestä paras suorituskyky irti.

Mutta, jos sitten tätä samaa 16 säikeelle säikeistettyä peliä ajetaan PCllä, sille saadaan PAREMPI suorituskyky siten, että sitä ajetaan prossulla, jossa jokaiselle säikeelle on OMA ydin, eli 16 ydintä. Eli kun halutaan VIELÄ PAREMPAA SUORITUSKYKYÄ kuin millä se konsoli sitä pyörittää.

Ja kannattaa lukea se spoiler-tagien sisällä oleva osuus siitä edellisestä viestistäni ;)
 
EI mikään mene "juntturaan" siitä että säikeitä on enemmäin kuin ytimiä tai virtuaaliytimiä.

Ei mikään vaadi mitään määrää ytimiä tai rautäsäikeitä(virtuaaliytimiä).

Mikäli säikeitä on enemmän kuin virtuaaliytimiä, sitten käyttis vaihtelee ajossa olevia säikeitä (tuhansia kertoja sekunnissa. joten käyttäjä ei huomaa minkään säkeiden pysähtelyä)

Mikäli säikeitä on enemmän kuin fyysisiä ytimiä, mutta ei enempää kuin virtuaaliytimiä, sitten osa fyysisistä ytimistä ajaa useampaa säikettä jolloin nämä säikeet hidastuvat

Mikäli säikeitä ei ole enempää kuin fyysisiä ytimiä, kaikille säikeille riittää oma ydin, ja ne suorituvat parhaalla suorituskyvyllä.



Koska konsolit PYSTYVÄT ajamaan 16 säiettä yhtä aikaa, niille tullaan optimoimaan pelejä siten että niistä myös löytyy ne 16 säiettä, koska tämä on keino saada niistä kahdeksasta SMT2-ytimestä paras suorituskyky irti.

Mutta, jos sitten tätä samaa 16 säikeelle säikeistettyä peliä ajetaan PCllä, sille saadaan PAREMPI suorituskyky siten, että sitä ajetaan prossulla, jossa jokaiselle säikeelle on OMA ydin, eli 16 ydintä. Eli kun halutaan VIELÄ PAREMPAA SUORITUSKYKYÄ kuin millä se konsoli sitä pyörittää.

Ja kannattaa lukea se spoiler-tagien sisällä oleva osuus siitä edellisestä viestistäni ;)
Luin kyllä viestisi ja kyllä kyllä ymmärrän, siitä ei ole tässä kyse, mä nyt en vaa jotenkin osaa muotoilla sanojani oikein. Tämä sankari kenestä puhun, sanoo että pelit tarvitsivat 16 core / 32 thread, eli tupla määrä coreja ja säikeitä, millä ihmeen logiikalla???
 
Luin kyllä viestisi ja kyllä kyllä ymmärrän, siitä ei ole tässä kyse, mä nyt en vaa jotenkin osaa muotoilla sanojani oikein. Tämä sankari kenestä puhun, sanoo että pelit tarvitsivat 16 core / 32 thread, eli tupla määrä coreja ja säikeitä, millä ihmeen logiikalla???

Eikös se logiikka juuri tuossa avattu? Ei varmaan tarvitse pelit tuota pyöriäkseen mutta jos puhutaan samasta kellotaajuudesta samalla 16 t kuormalla niin 16 core peittoaa 8c/16t.
 
Suurin osa uusistakin peleistä toimii 2 corellla, osa vaatii 4. Harva edes vaatii 8, tosin recommended varmasti. Voi noita uudella tavalla koodattu ja pelejä tulla jotka oikeasti osaa hyödyntää jopa 16 corea.
Ja pelaan itsekkin mieluusti ennemmin tuolla 16 core prossulla. Kun samalla koneella muuta tehokäyttöön, vaikkapa videoeditointia.
Tietysti se 8 riittäisi aivan hyvin, mutta lompakko sen coremäärän sanoo kun ostonappia painaa
 
RTX 2080 ei riitä moiseen (high asetuksilla) ja uusien konsoleiden näyttiksen pitäisi parhaimillaan suunnilleen olla tuota tasoa. Ihan varmasti dynaaminen resoluutio jatkossakin käytössä, kevyissä kohdissa voi olla aito 4K ja sit 1440p tasoa varmaan pääosin

Viittaan tällä lähinnä Unreal 5 ps5 demoon, toki dynaaminen 1440p varmasti fiksuin. Jos sitä demoa uskoo yhtään, niin kyllä tuon tason kortilta voidaan saada tehoa jos se "tehdään oikein". Se Videohan oli 4k ja 60fps ja mukamas real time capture. Vaikka onkin demo niin kyllä se minusta viittaisi siihen, että oikeasti tuo on se mihin yritetään panostaa tulevaisuudessa, eli en usko että 30fps tulee ihan heti vastaan ellei nyt ihan ole pakko... Kauhealta se 30fps vaan näyttäisi 4k resolla.

Sen pohjalta en ole mitenkään "peloissani" että CPU teho loppuisi kylläkään kesken korkeammilta ruudunpäivityksiltä, eiköhän näytönohjaimilla ole ihan oma hommansa sitten yrittää sitä 120+ että CPU:n pullonkaula olisi mitenkään odotettavissa. :)
 
Luin kyllä viestisi ja kyllä kyllä ymmärrän, siitä ei ole tässä kyse, mä nyt en vaa jotenkin osaa muotoilla sanojani oikein. Tämä sankari kenestä puhun, sanoo että pelit tarvitsivat 16 core / 32 thread, eli tupla määrä coreja ja säikeitä, millä ihmeen logiikalla???

KUKAAN ei ole täällä väittänyt että pelit "tarvitsisivat" 32 rautasäiettä.

Pitääkö nyt vääntää KOLMANTEEN kertaan rautalangasta?

Täällä on puhuttu ainoastaan siitä että ne 16 säiettä joita konsolit tukevat raudalla (eli jotka kannattaa peliin laittaa jotta niillä saa konsoleilla parhaan suorituskyvyn) pyörii VIELÄ PAREMMIN jos ytimiä onkin 16, koska tällöin jokainen säie saa oman ytimensä.

Säie pyörii nopeammin kun se omalla ytimellään, verrattuna siihen, että se jakaa jonkun ytimen toisen säikeen kanssa.

Mikä tässä on mahdotonta ymmärtää?
 
Jahka cross-gen pelejä ei enää julkaista, niin en ihmettelisi yhtään, kun ja jos uusien konsoleiden Zen2 prosessoreista otetaan lähes kaikki irti.

Konsoleilla käytetään low-level graphics APIa ja voidaan optimoida paremmin käytössä olevalle raudalle, joten äkkiseltään voisi kuvitella overheadin olevan alhaisempi kuin Windowsin päällä pyörivillä peleillä.
Osittain yhdyn mielipiteeseen korkeammista PC vaatimuksista, vaikka tuolla on näkynyt hatusta vedettyjä lukuja ja keskustelu muuttunut jankkaukseksi.

8-core Zen3 saattaisi olla kovilla oikeiden next-gen pelien kanssa ja varsinkin jos on vähänkään multitaskausta (esim striimaus).
Toki entiset "murolaiset" ovat päivittäneet rautansa jo pariin otteeseen siinä kohtaa, kun tuo olisi käynyt pullonkaulaksi..

Itse tähtään 10-16c kokoonpanoon, mutta katsotaan ensin ne arvostelut..
 
KUKAAN ei ole täällä väittänyt että pelit "tarvitsisivat" 32 rautasäiettä.

Pitääkö nyt vääntää KOLMANTEEN kertaan rautalangasta?

Täällä on puhuttu ainoastaan siitä että ne 16 säiettä joita konsolit tukevat raudalla (eli jotka kannattaa peliin laittaa jotta niillä saa konsoleilla parhaan suorituskyvyn) pyörii VIELÄ PAREMMIN jos ytimiä onkin 16, koska tällöin jokainen säie saa oman ytimensä.

Säie pyörii nopeammin kun se omalla ytimellään, verrattuna siihen, että se jakaa jonkun ytimen toisen säikeen kanssa.

Mikä tässä on mahdotonta ymmärtää?
Ne on turhaan uusiin konsoleihin laittanut sen 8 ydintä? Konsolipelit ottavat tyypillisesti alustastaan ns. kaiken irti ja fps:t on yleisimmin 30, joskus 60. Jos haluat 120fps ajaa pelimoottoria joka ottaa kaiken irti kahdeksasta zen2 ytimestä konsolilla, niin sulla pitää olla joko kaksinkertainen kellontaajuus tai tuplamäärä ytimiä (olettaen että pelimoottori skaalautuisi ytimien mukaan). Kellontaaajuuden tuplaaminen ei ole kovin realistinen oletus.
Itse ymmärsin tämä viestin perusteella, että tietokoneella pitäisi olla sitten 16 core / 32 thread prosessori, eli koko prosessori olisi säikeineen käytössä (koska ei kukaan tuota SMT:tä jätä käyttämättä modernissa pelimoottorissa). Sitten itse toit tämän esille, että oikeilla coreilla tietenkin saa lisää suorituskykyä (kyllä), eli tässä tapauksessa oikeita coreja pitäisi olla sitten 32. Kiitos ja anteeksi jos olen ymmärtänyt väärin, tiedän kyllä säikeiden ja oikeiden corejen eron, itse jo vanhalla ekalla ripperillä joitain vulkan yms pelejä jotka käyttivät 16 säiettä ajoin niin, että disabloin SMT:n, jolloin oli jokaiselle säikeelle oma core ja tämä nosti ehkä joku 20-30% ruutuja esimerkiksi world war Z pelissä vs ripperin 8 core / 16 thread "gaming mode".
 
Eli pitääpä odotella sitten se Ryzen 7 5700X tai halvin/halvempi 8/16 prossu eli innokkaimmille nuo ekat. Hyvää vuotokamaa taas jaettu, kiitti.
 
Se Videohan oli 4k ja 60fps ja mukamas real time capture.
Se oli 30 fps. Tosin luultavimmin kyseinen demo oli GPU rajoitteinen, sillä mitään kovin laskennallisesti raskasta mallinnusta siinä ei prossulla (nähdäkseni) tehty. Mitään dataa prosessorikuormista kyseisessä demossa ei ole valitettavasti saatavilla.
Tuo väitteesi on varmasti totta, koska sitä niin kovasti viljelet ja siihen näyttäisi kaikki perustuvan. Kysynpä kuitenkin että missä perustelut?

Voisitko näyttää että missä nykypeleissä konsoleissa prossu on tällä hetkellä 100% käyttöasteella (=pullonkaulana)?

Kertomasi mukaan lähes kaikissa, mutta faktaa en ole väitteille nähnyt.
Ei tarvi ihan kauhean kauaa googlailla löytääkseen materiaalia hakusanoilla ps4 game stutter. Stutterointi tyypillisimmin tapahtuu peleissä kun jotain fysiikka- tai tekoälymallinnukseen liittyviä asioita lähtee liikkeelle, joka viittaa vahvasti prosessoripullonkaulaan. Myös tilanteet joissa ruudulla on paljon vihollisia on haastavia, ja tällöinkin rajoittava tekijä on käsittääkseni usein piirtokutsuja tekevä säie, jos kyseessä ei ole tekoälyyn liittyvät asiat.

Kovaa faktaa on vaikea kaivaa kun kehitystyökalut joilla noita kuormia voisi seurata on NDA:n alaisia. Pelinkehittäjät joita on asiasta haastateltu ovat kovasti sitä mieltä että prosessoripullonkaula on vahvasti olemassa, ja että se rajaa voimakkaasti pelisuunnittelua.
 
Miksi kuvittelet pelien tarvitsevan yli 8 core / 16 thread?

Varmaan ihan siksi että tulevaisuudessa ne pelit voi rullata sillä PC:llä huomattavasti paremmin kuin sillä konsolilla. Tai jos konsolin suorituskyky sulle riittää niin sitten ei tartte.

Luin kyllä viestisi ja kyllä kyllä ymmärrän, siitä ei ole tässä kyse, mä nyt en vaa jotenkin osaa muotoilla sanojani oikein. Tämä sankari kenestä puhun, sanoo että pelit tarvitsivat 16 core / 32 thread, eli tupla määrä coreja ja säikeitä, millä ihmeen logiikalla???

Väännetään tämä homma nyt oikein kunnon puujalka matikalla selväksi.

Konsolissa siis 8c/16t prossu jonka kellot on vaikka 3,8GHz, sovitaan että tää saa per core numeron 1.
Otetaan sitten PC cpu 16c/32t jonka kellot on 4,4GHz, jolloin tälle saadaan per core numeroksi 1,158
Sovitaan vielä että peli on koodattu niin että se kykenee skaalautumaan juurikin 16 säikeeseen, ei yhtään enempää.
Ja kun tiedetään että SMT:n hyötysuhde on jotain 25% joskus enemmän joskus vähemmän niin voidaan alkaa laskemaan.
Konsoli prossu: 1*8+1*8*0,25=10
PC prossu: 1,158*16=18,53

Eli se PC prossu pystyy siis tekemään yli 85% enemmän työtä kuin se konsoli prossu koska se voi käyttää niitä oikeita ytimiä niille kaikille säikeille.

EDIT: otetaan tuohon vielä PC prossu 8c/16t samoilla spekseillä kuin toi 16c prossu.
1,158*8+1,158*8*0,25=11,58
Eli se 8c/16t prossu pystyy vain noin 16% parempaan suorituskykyyn.
 
Eli se PC prossu pystyy siis tekemään yli 85% enemmän työtä kuin se konsoli prossu koska se voi käyttää niitä oikeita ytimiä niille kaikille säikeille.

EDIT: otetaan tuohon vielä PC prossu 8c/16t samoilla spekseillä kuin toi 16c prossu.
1,158*8+1,158*8*0,25=11,58
Eli se 8c/16t prossu pystyy vain noin 16% parempaan suorituskykyyn.
Tämä päättely pätee tosin näin suoraviivaisesti ainoastaan Cinebench-tyyppisissä "peleissä", joissa ytimien keskinäinen kuormitus on ultratasainen. Tyypillisen pelin painopiste voi tulevaisuudessakin olla vain muutamassa säikeessä, vaikka säikeitä olisikin runsaasti. Jos säikeitä on tällöin 16, niin vähäytimisempikin prosessori saattaa jaksaa pyörittää niitä loppuja säikeitä hyvin ilman että säikeet joutuvat odottelemaan suoritusvuoroaan.

En nyt ainakaan itse lähtisi pelikäytön takia hankkimaan mitään overkill-ratkaisua sillä perusteella, että 5 vuoden päästä siitä voi olla joissakin peleissä hyötyä, jos tällä hetkellä ei ole käyttöä runsaalle ydinmäärälle hyötykäytössä. Päivittää sitten vaikka myöhemmin prosessorin edulliseen käytettyyn parempaan malliin, jos kuin ihmeen kaupalla ei päädy tuota ennen päivittämään koko konetta.
 
Mahdollinen 5900x leakki cpu-z singlecore ja multicore tulokset.
5900x cpu-z single coressa 25% parannusta ja multicoressa 15% parannusta vs 3900x
cpu-z sivujen mukaan 9900K saa single coressa 545 pistettä ja tuossa väitetyssä 5900x single core on 652.8 eli 5900x ois lähes 20% 9900K nopeampi.
1601527330508.png
 
Mahdollinen 5900x leakki cpu-z singlecore ja multicore tulokset.
5900x cpu-z single coressa 25% parannusta ja multicoressa 15% parannusta vs 3900x
cpu-z sivujen mukaan 9900K saa single coressa 545 pistettä ja tuossa väitetyssä 5900x single core on 652.8 eli 5900x ois lähes 20% 9900K nopeampi.
1601527330508.png
Jotain tuon suuntaistahan sieltä vähän odotellaan. Jos nuo prosentit kääntyisi myös pelisuorituskykyyn niin jäisi myös Intelin 10900K suurimmassa osassa kakkoseksi. Sinällään pelisuorituskyky voi teoriassa nousta enemmänkin kuin tuo cinebench. Pelien nopeus kun on ollut tähänkin asti pitkälti (väli)muistirajoitteista.

Eiköhän näitä vuotoja ala pikkuhiljaa tulla. Tässä kuussa julkaisu. :)
 
Muisti latenssia jos ovat saaneet viilattua, niin AMD vie myös peleissä, tosin jo tällä IPC parannuksella taitaisi olla ihan samalla tasolla.
 
Onko io-tech:llä cpu:t testissä julkaisupäivänä. Vai oliko tuo nyt pelkkä julkaisi vai saatavilla myyntiin? Vähän sekaisin nyt. Ja mikäs sitten mahtaa olla virallinen päivä että voi tilata kaupoista?
 
Onko io-tech:llä cpu:t testissä julkaisupäivänä. Vai oliko tuo nyt pelkkä julkaisi vai saatavilla myyntiin? Vähän sekaisin nyt. Ja mikäs sitten mahtaa olla virallinen päivä että voi tilata kaupoista?
Myyntiin 20.10. huhujen mukaan.
 
Viimeksi muokattu:
Ja tämä vastasi mihin kysymykseen? :)
Joo hyvä huomio, vikaan kysymykseen. Eli myynnissä 20.10. :giggle:

 
Loistavaa jos pitää paikkaansa. Vielä on tosin mahdollisuus, että tulee tuhnu ja jos ei tulekaan, saattaa hinnat sitten olla sen mukaiset.
 
Loistavaa jos pitää paikkaansa. Vielä on tosin mahdollisuus, että tulee tuhnu ja jos ei tulekaan, saattaa hinnat sitten olla sen mukaiset.
Ei millään kestäisi enää tuhnuja. Ensin Sony, sitten NVIDIA. Toivottavasti AMD onnistuisi. Ikävä kyllä niillä oli vuosien kokemus tuhnuttelusta ennen zeniä, niin parempi ettei laita rahoja peliin.
 
Joo totta, kyl mie odottelen rehellisiä testituloksia ennen ostopäätöstä. Ja se että ottaako noista pienemmistä vai odottelisiko ihan sitä 16-ydin mallia. Sehän tulee vasta kuukausia myöhemmin. Mutta tähän mennessä vaikuttaa hyvältä
 
Tuo ashes testitulos on kyllä hyvä, mutta se ilmeisesti ei aina ihan vastaa suorituskykyä yleisesti peleissä joten saapa nähdä.

PC Worldin saksaversio oli muka saanut luotettavilta lähteitä tietoon että ipc parannus olisi 20% ja kellotaajuudessa päästäisiin 5GHz lukemaan. Molemmat yhdessä kuulostaa kyllä sen verran utopistiselta itselleni etten ihan purematta niele ennen testituloksia. Mutta kai tuollainen voisi teoriassa tapahtua jos yksi ydin kellottuisi tuonne asti muiden pysyessä maltillisemmisss lukemissa (ja/tai lyöty watteja lisää pöytään reippaasti).
 
Tuo ashes testitulos on kyllä hyvä, mutta se ilmeisesti ei aina ihan vastaa suorituskykyä yleisesti peleissä joten saapa nähdä.

PC Worldin saksaversio oli muka saanut luotettavilta lähteitä tietoon että ipc parannus olisi 20% ja kellotaajuudessa päästäisiin 5GHz lukemaan. Molemmat yhdessä kuulostaa kyllä sen verran utopistiselta itselleni etten ihan purematta niele ennen testituloksia. Mutta kai tuollainen voisi teoriassa tapahtua jos yksi ydin kellottuisi tuonne asti muiden pysyessä maltillisemmisss lukemissa (ja/tai lyöty watteja lisää pöytään reippaasti).
Voisin uskoa 5Ghz tapahtuvan vain millisekunneiksi, aivan kuten nytkin se markkinoitu boostinopeus toteutuu vain millisekunneiksi. All core -kellot ja realistiset yhden ytimen kellot ovatkin sitten alempana.

Toivon kyllä noiden benchmarkkien olevan aitoja ja todenmukaisia tehoparannuksesta. Hyvin mielin sitten saisi ostaa rytsölää.

Mitä mieltä täällä raati on yleisesti, että jos esim 5800X on yhden chipletin ratkaisulla ja 5900X kahden chipletin ratkaisulla, voiko käydä niin että halvempi prossu onkin peleissä huomattavasti nopeampi?
 
Itse en usko chipletin olevan ratkaisevaa parempaa silikonivalintaa vastaan. Eihän 3100 vs 3300 prosessoreissa ylikellotettuina ollut ccx:stä niin merkittävää hyötyä. Voi siitä joitakin prosentteja kostua (jossakin vähän enemmän), mutta uskoisin sen binnauksen vaikuttavan enemmän. Tietty jos ovat saaneet tuostakin puserrettua eroa lisää esiin niin miksei se mahdollista voisi olla.

Sinänsä en usko että se AMD:n mielestä olisi edes huono juttu, jos 5800 tiputtaisi Intelit pois pelikisasta, koska 5900 prosuille uskoisin ostajia löytyvän muutenkin.

Best for gaming ja 5900 sitten olisi se halo tuote :).
 
Tuo ashes testitulos on kyllä hyvä, mutta se ilmeisesti ei aina ihan vastaa suorituskykyä yleisesti peleissä joten saapa nähdä.

PC Worldin saksaversio oli muka saanut luotettavilta lähteitä tietoon että ipc parannus olisi 20% ja kellotaajuudessa päästäisiin 5GHz lukemaan. Molemmat yhdessä kuulostaa kyllä sen verran utopistiselta itselleni etten ihan purematta niele ennen testituloksia. Mutta kai tuollainen voisi teoriassa tapahtua jos yksi ydin kellottuisi tuonne asti muiden pysyessä maltillisemmisss lukemissa (ja/tai lyöty watteja lisää pöytään reippaasti).
Ei zen paljon tarvitse parantaa että vastaa Intelia peleissä. Jos zen 2 on parhaimmillaan 4.7 GHz niin 5 GHz on ennemminkin se mitä vähintään odotetaan. Kaikki ytimet 5 GHz voi olla vaikeampi toteuttaa tai kellotukset 5.3 GHz nopeuksille mihin jotkut CPU:t kykenee. Rahalle vastinetta alkaa olla AMD:n heiniä myös pelatessa kilpailullisia pelejä.
Itse uskon että vähintään tasoihin mennään myös "hinnalla millä hyvänsä kategoriassa". Vai oliko se halo?
 
Eikö AMD:lla ole joissain peleissä ollut ongelmia satunaisten nykimisten kanssa? Muistan ainakin DigitalFoundryn videoissa olleen valitusta tästä. Onko nämä ongelmat korjattu jo peleihin vai johtuuko ongelma raudasta?
 
Eikö AMD:lla ole joissain peleissä ollut ongelmia satunaisten nykimisten kanssa? Muistan ainakin DigitalFoundryn videoissa olleen valitusta tästä. Onko nämä ongelmat korjattu jo peleihin vai johtuuko ongelma raudasta?
Digital foundryn videot on katsomatta, mutta spekuloidaan että ongelmat on voineet johtua juuri siitä että joudutaan tekemään ccx hyppy seuravaan cacheen 4 ytimen jälkeen. Nyt uudet tarjoaa jopa 8 ydintä saman L3 cachen alle. Parannusta on odotettavissa monisäikeisten toisistaan riippuvaisten kuormien suorituskykyyn.
 
Itse en usko chipletin olevan ratkaisevaa parempaa silikonivalintaa vastaan. Eihän 3100 vs 3300 prosessoreissa ylikellotettuina ollut ccx:stä niin merkittävää hyötyä. Voi siitä joitakin prosentteja kostua (jossakin vähän enemmän), mutta uskoisin sen binnauksen vaikuttavan enemmän. Tietty jos ovat saaneet tuostakin puserrettua eroa lisää esiin niin miksei se mahdollista voisi olla.

Mikä on merkittävä? Molemmat @4,4GHz niin 3300x on 1080p pelatessa +10% nopeampi kuin 3100 (esim. Gamers Nexus) niin mielestäni aletaan olemaan jo aika merkittävästi suorituskykyisempiä.
 
Toms hardware tulkitsee, että ASUS refreshaa B450 emolevyjä myyntiin Zen kolmosta varten. Aika jännä veto, kun niissä piti olla vain beta-tason BIOS. Ehkä on parempi tuki sitten niihin luvassa.
 
Digital foundryn videot on katsomatta, mutta spekuloidaan että ongelmat on voineet johtua juuri siitä että joudutaan tekemään ccx hyppy seuravaan cacheen 4 ytimen jälkeen. Nyt uudet tarjoaa jopa 8 ydintä saman L3 cachen alle. Parannusta on odotettavissa monisäikeisten toisistaan riippuvaisten kuormien suorituskykyyn.

Muistan maininnan kyllä Zen prosessoreista, mutta Zen2 kohdalla jäänyt kyllä pimentoon että olisi ollut "suurempi ongelma". Toki tällä foorumilla varmasti kuka vaan osaa hiukan säätää muistejaan, mistä veikkaan sen ongelman kumpuavan.
Zen+:lla ainoa peli missä itse huomasin olevan ongelma oli OpenRA, missä 10v intelin läppäri 2 ytimellä pyöritti peliä paremmin kun 2700X.
 
Tuosta ashes of the benchmark vuodosta ei kovin suuria johtopäätöksiä kannata tehdä, se kun vaikuttaa cpu testin osalta olevan sellainen että muistikaistasta tykkää kovasti.

Redditissä joku olikin vetässy raskaasti ylikellotetuilla muisteilla ja 10900K:lla huomattavasti kovemman tuloksen kuin toi vuoto. Lisäksi kun sen testin pitäisi skaalautua hyvin corejen mukaan ja 10900K vs 9900K tulokset on aika samanlaisia niin aika selvää että muistikaista rajotteinen testi.


Siinä esim. hyvin samanlaiset tulokset 9900K vs 10900K kun poimii sopivat.

Ja sitten 10900K duunatuilla muisteilla

Eli eipä tuosta vuodosta voi tehdä oikein mitään johtopäätöksiä. Ehkä jonkinlaista vertailua 3800X:n siitä voi tehdä, mutta ei muuta.

Ja sitten toinen asia mikä kantsii muistaa niin Zen 2 tukehtuu IF:n nopeuteen joka näkyy niin että 4,5GHz vs 5GHz (joka oli ln2 saavutettu) ei näy juurikaan mitään eroa testeissä. Joten jos taikka kun siihen IF:n on saatu vauhtia lisää niin jossain tapauksissa Zen 3:n suorituskyky voi olla jopa odotettua kovempi verrattuna Zen 2:n.
 
Juu
Mikä on merkittävä? Molemmat @4,4GHz niin 3300x on 1080p pelatessa +10% nopeampi kuin 3100 (esim. Gamers Nexus) niin mielestäni aletaan olemaan jo aika merkittävästi suorituskykyisempiä.

Muistinkin joo vähän konservatiivisesti. Olikohan sitten vain tuosta apinapää rendauksesta muistunut (ero 2,7%). Civissä joku päälle 8% ja aika monessa aika paljon merkittävämpi (taas resoluution laskeminen lisäsi eroa). Hyvältä kyllä kuulostaa jos tuolta paremmasta päästä saavat ccx hyödyt käytettyä. Itse kyllä odotan edelleen vähän konservatiivisesti kun eipä noiden 3000 sarjalaisten binnauksesta kovin paljon tiedä eli kuinka laarin pohjia 3100:llä kaiveltiin (tai 3300X valittiin kun saatavuus oli sanalla sanoen todella heikkoa ja niitä ei saanut mistään pitkään aikaan jos nyt yleensäkään sai).
 
Tuosta ashes of the benchmark vuodosta ei kovin suuria johtopäätöksiä kannata tehdä, se kun vaikuttaa cpu testin osalta olevan sellainen että muistikaistasta tykkää kovasti.

Redditissä joku olikin vetässy raskaasti ylikellotetuilla muisteilla ja 10900K:lla huomattavasti kovemman tuloksen kuin toi vuoto. Lisäksi kun sen testin pitäisi skaalautua hyvin corejen mukaan ja 10900K vs 9900K tulokset on aika samanlaisia niin aika selvää että muistikaista rajotteinen testi.


Siinä esim. hyvin samanlaiset tulokset 9900K vs 10900K kun poimii sopivat.

Ja sitten 10900K duunatuilla muisteilla

Eli eipä tuosta vuodosta voi tehdä oikein mitään johtopäätöksiä. Ehkä jonkinlaista vertailua 3800X:n siitä voi tehdä, mutta ei muuta.

Ja sitten toinen asia mikä kantsii muistaa niin Zen 2 tukehtuu IF:n nopeuteen joka näkyy niin että 4,5GHz vs 5GHz (joka oli ln2 saavutettu) ei näy juurikaan mitään eroa testeissä. Joten jos taikka kun siihen IF:n on saatu vauhtia lisää niin jossain tapauksissa Zen 3:n suorituskyky voi olla jopa odotettua kovempi verrattuna Zen 2:n.

Sen verran tuosta Zen3 IF nopeudesta niin olin jossain vaiheessa redditistä bongannut kun 4000-sarjan prossuilla oli päästy 2300 IF nopeuteen ilman ongelmia muistejen kanssa. Eli siltä osin kyllä maalailisi valoisempaa kuvaa myös "pullonkaulojen" suhteen, kun en usko että se huonommin tulee skaalautumaan mitä nuo läppäri/apu prossut. Luin myös tuosta kellotetusta tuloksesta ja siinä on vedetty muistit myös aivan kaakkoon. Sen "stock" tuloksen on spekuloitu olevan 3600 XMP kuten Zen3:n, koska sama heppu on yleensä ajanut niillä asetuksilla benchejä jo aiemmin.
 
Eikö AMD:lla ole joissain peleissä ollut ongelmia satunaisten nykimisten kanssa? Muistan ainakin DigitalFoundryn videoissa olleen valitusta tästä. Onko nämä ongelmat korjattu jo peleihin vai johtuuko ongelma raudasta?
"Eikös jossain jotain joskus". Mahdollisesti zen1 julkaisussa missä yksikään peli ei ollut optimoitu sille. Nyt kaikki optimoidaan myös zen arkkitehtuurille. CS:GO hyvä esimerkki. Ryzenit menikin hupsistakeikkaa ohi Inteleistä.


Ja sitten toinen asia mikä kantsii muistaa niin Zen 2 tukehtuu IF:n nopeuteen joka näkyy niin että 4,5GHz vs 5GHz (joka oli ln2 saavutettu) ei näy juurikaan mitään eroa testeissä. Joten jos taikka kun siihen IF:n on saatu vauhtia lisää niin jossain tapauksissa Zen 3:n suorituskyky voi olla jopa odotettua kovempi verrattuna Zen 2:n.
Eiköhän siellä ole niitä pullonkauloja korjailtu. Ytimet on tehokkaita, mutta ne pitää saada ruokittua. Sieltä ne suurimmat ipc nousut varmaan tulee. Jännä nähdä jääkö Intel kakkoseksi ihan kaikessa vai vieläkö löytyy jotain missä Intel pärjää. :)
 
Mietin että jos nämä huhut pitävät paikkansa, niin näiden Ryzenien kysyntähän tulee olemaan ihan järjetöntä. Monille tulee ensimmäistä kertaa moneen vuoteen hyvä syy päivittää kone. Veikkaan että valmistus ei pysy ollenkaan perässä ensimmäisten kuukausien aikana.
 
Ei ole kyllä mitään mikronykimisiä näkynyt 1700(x) tai 2600x sarjalaisillakaan ainakaan itsellä, mutta tietty voi olla ettei ole sattunut sopivaa peliä tai muuten suorituskyky ei ole ollut näyttiksen osalta sellaista että olisi tullut esiin.

Osaa arvostaa am4 alustaa kun saa lapsille edulliset pätevät koneet mukavaan hintaan sitä mukaa kun komponentit päivittyvät. Vaikka sitten käytettynä liikkeelle kun tarjontaakin on aika kivasti aina uusien tuotteiden tullessa markkinoille.
 
Mietin että jos nämä huhut pitävät paikkansa, niin näiden Ryzenien kysyntähän tulee olemaan ihan järjetöntä. Monille tulee ensimmäistä kertaa moneen vuoteen hyvä syy päivittää kone. Veikkaan että valmistus ei pysy ollenkaan perässä ensimmäisten kuukausien aikana.

Miten sen nyt ottaa. Eli "järjetön kysyntä" kohdistuu varmaan henkilöille jotka pelaavat ja jotka haluavat heti päivittää konetta. Jos lasketaan että tämä sivusto pitäisi paikkansa (tuskin ihan varmasti pitää, mutta varmaan antaa suuntaansa) niin nyt olisi myyty noin: 187411200 tietokonetta tämän vuoden aikana. Olen aika varma että tuollaista määrää uusia prosessoreita ei tietysti heti ole myynnissä, mutta olen myös aika varma että suurin osa noista ostajista ei ole ostanut pöytäkonetta tai juuri Zen prosessoria.
 
Eikös OEM markkinat ole jotain 80% paikkeilla, joten yksittäisten komponenttien ostajat ovat aika pienessä vähemmistössä. Toisaalta ilman hyvää tuotetta (ja myyvää brändiä) eivät OEM valmistajatkaan hyppää mukaan ja tuo vaatii aikaa ja vaivannäköä.

Ei se silti sitä tarkoita etteikö saatavuus voisi olla rajattua (tai onkin). GPU piireihin nähden näitä pitäisi saada samasta piikiekosta vähintään 1:5 määriä, joten luulisi saatavuus olevan parempaa kuin eräillä näyttiksillä tässä viime aikoina.
 
"Eikös jossain jotain joskus". Mahdollisesti zen1 julkaisussa missä yksikään peli ei ollut optimoitu sille.
Puhumattakaan Windowsin schedulerista, jonka kehittyminen Zenille hyväksi varmasti otti aikaa huomioiden Microsoftin kädettömyyden oikeasti merkitsevissä asioissa, kun resurssut on pantu kaikenlaiseen muotihömpötykseen.


Sen verran tuosta Zen3 IF nopeudesta niin olin jossain vaiheessa redditistä bongannut kun 4000-sarjan prossuilla oli päästy 2300 IF nopeuteen ilman ongelmia muistejen kanssa. Eli siltä osin kyllä maalailisi valoisempaa kuvaa myös "pullonkaulojen" suhteen, kun en usko että se huonommin tulee skaalautumaan mitä nuo läppäri/apu prossut.
Monoliittisillä APUilla on varmasti helpompaa InfinityFabricin kanssa.
Eli ihan niin kovia IF kelloja en odottaisi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 200
Viestejä
4 489 369
Jäsenet
74 168
Uusin jäsen
bopson

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom