AMD CPU-spekulaatio (Zen6/Zen7 ...)

Sitä tuumin että jos perus emoissa on vaikeaa saada enemmän kuin yksi pcie 4 paikka niin kuinka vaikeaa(=kallista) mahtaa neljän 16x paikan tarjoaminen olla... Olisiko näissäkään kuitenkaan kuin yksi pcie 4 kykyinen paikka?
Ei tuo 4x PCIe x16 toteuttaminen Threadrippereillä ole ongelma - ne kun tukevan suoraan 64 PCIe Gen4 -kanavaa. Ja EPYCit tukevat 128 PCIe Gen4 -kanavaa.
Ryzeneissä on tarjolla tuo 24 PCIe Gen4 -kanavaa (joista 20 emolevylle + 4 piirisarjalle).
 
Ei tuo 4x PCIe x16 toteuttaminen Threadrippereillä ole ongelma - ne kun tukevan suoraan 64 PCIe Gen4 -kanavaa. Ja EPYCit tukevat 128 PCIe Gen4 -kanavaa.
Ryzeneissä on tarjolla tuo 24 PCIe Gen4 -kanavaa (joista 20 emolevylle + 4 piirisarjalle).
Tarkoitin väylän sähköistä sovittamista. Kun spekuloitiin siitä tukevatko x490 emot pcie 4 yhteyksiä epäiltiin ettei pcie 3 mukaan validoitu liityntä selviydy tiukemmista vaatimuksista joista yksi on lyhyemmät differentiaalivedot.
 
Tarkoitin väylän sähköistä sovittamista. Kun spekuloitiin siitä tukevatko x490 emot pcie 4 yhteyksiä epäiltiin ettei pcie 3 mukaan validoitu liityntä selviydy tiukemmista vaatimuksista joista yksi on lyhyemmät differentiaalivedot.
Edelleen, on noita EPYCeille tehty jo hyvän aikaa. Ei se emolevyn tekeminen uusille Threadripperille edes yhtä monimutkaista ole.

Tässä esim. Gigabyten emo, jossa on:
- 4x PCIe Gen4 x16 -liitintä
- 1x PCIe Gen4 x8 -liitintä
- 1x PCIe Gen3 x16 -liitintä
- 1x PCIe Gen3 x8 -liitintä
- 2x M.2 liitintä (2xPCIe Gen4 x4)
ja monta muuta PCIe- kanavia syöviä liittmiä.

MZ32-AR0 (rev. 1.0) | Server Motherboard - GIGABYTE Global
MZ32-AR0_ProductOverview.jpg
 
Tässä esim. Gigabyten emo, jossa on:
- 4x PCIe Gen4 x16 -liitintä
- 1x PCIe Gen4 x8 -liitintä
- 1x PCIe Gen3 x16 -liitintä
- 1x PCIe Gen3 x8 -liitintä
- 2x M.2 liitintä (2xPCIe Gen4 x4)
ja monta muuta PCIe- kanavia syöviä liittmiä.

MZ32-AR0 (rev. 1.0) | Server Motherboard - GIGABYTE Global
MZ32-AR0_ProductOverview.jpg
Niin ja emon leiska ei ole ATX mukainen sekä prosessorin kannan sijainti sellainen että liittimiin on mahdollisimman lyhyt etäisyys. Yllättävää kyllä hinta on alle $600, mikä on positiivinen juttu tulevan TR alustan kokonaishintaa ajatellen.
Edit: @Kaotik on se AMDn mezzanine infra näköjään edelleen ihan hyvissä voimissa.
 
Ei kait kukaan kuuskanavasta odottanutkaan. Oikeampi kysymys lienee onko tuo 8-kanavainen kuten EPYCit.
Taisi olla TRX80 piiri johon lisäkanavia odotellaan. Voi hyvinkin olla, kuten ilmeisesti vihjaat, että se olisi kahdeksankanavainen kuten EPYC alusta.
 
Niin ja emon leiska ei ole ATX mukainen sekä prosessorin kannan sijainti sellainen että liittimiin on mahdollisimman lyhyt etäisyys. Yllättävää kyllä hinta on alle $600, mikä on positiivinen juttu tulevan TR alustan kokonaishintaa ajatellen.
Edit: @Kaotik on se AMDn mezzanine infra näköjään edelleen ihan hyvissä voimissa.

No tässä on Asrocin emolevy ATX-formaatissa. Tässä tosin taitaa olla vain gen3 PCIe:t. On kuitenkin sekä Naples & Rome yhteensopivia.

Ja on Asrockilla myös Gen4 -version ATX -emolevyjä jo tarjolla. Ilmeisesti vanhat emot tukevat Rome-CPU:lla Gen4 PCIe:tä (tai softapäivityksellä ainakin).
Näissä EPYC-emoissa kun ei ole varsinaista piirisarjaa, vaan PCIe-väylät tulevat suoraan prosessorilta.
Saatiinhan nuo vanhemmat Ryzen -emotkin tukemaan Gen4:ta suorissa CPU-linjoissa, mutta se estetiin BIOS-päivityksessä. Serveripuolella tällaiseen rajoittamseen ei taida olla vastaavaa tarvetta.

ASRock Rack > News

ROMED8QM-2T ATX Server Motherboard
ASRock Rack also releases the new single-socket AMD EPYC™ 7002 Series Processors-based ATX server motherboard: ROMED8QM-2T, featuring up to eight DIMM slots supporting eight-channel DDR-3200MHz memory and dual 10GbE Base-T LAN ports. The ROMED8QM-2T supports up to 7 SlimLine PCIe® slots, and two additional PCIe® 4.0 x16 slots for other high performance cards, targeted at high-speed cache server, hot data and rendering cache applications.
13-140-010-V01.jpg

Täällä lisää
Socket SP3, Server Motherboards, Motherboards, Components - Newegg.com

Nuo signalointiviiveet ovat kai joku meriselitys. Näissä serveriemoissa on PCIe Gen4 -laajennuksia rakennettu vaikka minkälaisilla lisäkorteilla / risereilla.
 
Tuossa on vertailu Ryzen 3950X ja intel i9-10980x väliltä mutta kannattaa ottaa huomioon että voi olla esituotantomalleja.

AMD Ryzen 9 3950X beats Intel i9-10980XE in 3DMark Firestrike by almost 25%

Niin, no, tuolla todetaan että ryzen kokoonpanossa oli 2080Ti
ja
Intel kokoonpanossa 2070

Joten tuloksessa ei liene mitään ihmeellistä vaan se kertoo, että 2080Ti pärjää tuossa testissä 2070:aa paremmin..
edit:
I scored 29 663 in Fire Strike
Result not found
Jälkimmäistä ei edes löydy, liekkö ollut edes ikinä olemassa?
 
Viimeksi muokattu:
Niin, no, tuolla todetaan että ryzen kokoonpanossa oli 2080Ti
ja
Intel kokoonpanossa 2070

Joten tuloksessa ei liene mitään ihmeellistä vaan se kertoo, että 2080Ti pärjää tuossa testissä 2070:aa paremmin..

Joo, grafiikka ja combined testissä kyllä.

Mutta:

3DMark Fire Strike Physics test benchmarks the hardware’s ability to run gameplay physics simulations on the CPU. The GPU load is kept as low as possible to ensure that only the CPU is stressed. The Bullet Open Source Physics Library is used as the physics library for the test.

The test has 32 simulated worlds. One thread per available CPU core is used to run simulations. All physics are computed on CPU with soft body vertex data updated to GPU each frame.

The 3DMark Fire Strike Physics test uses the Bullet Open Source Physics Library.
 
..............
Nuo signalointiviiveet ovat kai joku meriselitys. Näissä serveriemoissa on PCIe Gen4 -laajennuksia rakennettu vaikka minkälaisilla lisäkorteilla / risereilla.

Ongelma on siinä, että valmistajan täytyy täyttää tietyt speksit noiden viiveiden suhteen. Se ei alkuunkaan riitä, että joku kortti nyt sattuu toimimaan.

Vähän, niinkuin kun tehdään KAT7 kaapelointi taloon. Se ei riitä, että siitä kulkee data läpi. Jos homma tehdään oikein, niin se testataan testerillä ja jos se sanoo, että arvot on CAT7 tai paremmat mukaiset, niin sitten se on ns hyväksytty CAT7 asennus.

Noissa emoissa on sama juttu. Periaatteessa voi ja käytännössäkin voi toimia jotkut tai jopa kaikki kortit, mutta jos ei täytä määrityksiä tai läpäise määriteltyä testiä, niin joukkokannetta ym pukkaa, jos annetaan olla PCIe Gen4, jos ei sitä itseasiassa ihan täytä.

Joku kiinalainen mikälie riserikötöstys ei todennäköisesti mene testerillä läpi, mutta se on sitten asiakkaan potentiaalinen ongelma.
 
Joten tuloksessa ei liene mitään ihmeellistä vaan se kertoo, että 2080Ti pärjää tuossa testissä 2070:aa paremmin..
Physics scoreen ei taida GPU vaikuttaa?

Guru3d:han tuossa nimenomaan kirjoittaa että "Firestrike is heavily threaded limited though, ergo compared is the CPU tied Physics score."
 
... eli ei tule 6-kanavaista muistia.

Ei mutta 8-kanavaista saattaa tulla jos huhut pitää paikkaansa. Eikai missään ole edes 6-kanavaisesta huhuiltu, taitaa olla enempi inttelin juttuja se.
Tosin nythän se olisi täysin toteutettavissa myös ripperin kanssa kun on IO-die jolloin EPYC alustalle jäisi vielä valttikorttina se 8-kanavaa.
 
Jos nyt kuitenkin luetaan mitä valmistaja ASRockrack sanoo aiheesta. Kun vertaat valmistajan sivuja ja yhteenvetoasi huomaat ettei ne ihan ole linjassa @demu
 
Jos nyt kuitenkin luetaan mitä valmistaja ASRockrack sanoo aiheesta. Kun vertaat valmistajan sivuja ja yhteenvetoasi huomaat ettei ne ihan ole linjassa @demu
Eivät ne olekaan linjassa. Uutisissa sanovat, että emolevyt tukevat PCIe Gen4 , mutta tuotesivulle ei tietoa ole päivitetty.
Mutta kun tiedetään, että PCIe -linjat tulevat suoraan prosessorilta (tai oikeastaan sen IO-sirun kautta), ei emolevyllä ole vaikutusta siihen, meneekö liittimille Gen3 vai Gen4 -signaalit (ELLEI tätä ole biosissa estetty, kuten Ryzen kuluttajaemoilla on tehty).
Täällä tiedotteessaan Asrock kuitenkin väittää, että emolevyt tukevat Gen4 PCIe:tä.
Ehkä tuotesivulle ei ole päivitety tietoa sen vuoksi, että näitä emolevyjä voi käyttää sekä Naples että Rome -EPYCeillä, eikä naplesille tietenkään voi luvata Gen4 -tukea.
upload_2019-10-22_12-7-4.png
 
Jälkimmäistä ei edes löydy, liekkö ollut edes ikinä olemassa?

Ei varmaan. Ei muuten ekaa ole olemassa myöskään joten teemmekö nyt sen johtopäätöksen että kumpaakaan ei ole koskaan edes ollut vaikka ilmeisesti itse olet omin silmin ekan nähnyt?
 
Eivät ne olekaan linjassa.
Jos vaikka sovitaan että odotellaan GIGABYTEN emon virallinen julkaisu niin ei tarvitse kinata? Eksoottisen palvelinraudan vertailu kuluttajakäyttöön suunnatun tuotteen kanssa ei ole kovin hedelmällistä.
 
Itse veikkaan että se on sitten se myöhemmin julkaistava TRX80 jossa on 8-kanavainen muisti.

Taisi olla TRX80 piiri johon lisäkanavia odotellaan. Voi hyvinkin olla, kuten ilmeisesti vihjaat, että se olisi kahdeksankanavainen kuten EPYC alusta.

Njoo, no tuo selittäisi nuot nimetkin TRX40/TRX80. Se vain että olisko nuo TR3 -prossat sitten kaikki 8-kanavasia TRX80 emoilla vai vain osa niistä/ söisikö tuo TRX80 sittenkin vain EPYC:jä ja olisi niille se WS alusta. Noh wait and see...
 
Muistiohjaimien määrä ei sinänsä riipu piirisarjasta kun ovat prossussa, mutta jonkun sortin brändäystä varmaan odotettavissa piirisarjan nimeen pohjautuen kuitenkin.
 
Tompalla infrapunan avulla otettuja kuvai Ryzen ja EPYC piireistä (CCD, IOC ums).
Samoin transistorimääriä ja tarkkoja mittoja.

AMD's 64-Core EPYC CPU Stripped: A Detailed Inside Look | Tom's Hardware
esim.
upload_2019-10-23_18-29-49.png
"The CCD’s themselves weren’t pictured in detail on this CPU, but they are identical to the CCD’s found on the consumer line of Ryzen 3000 CPUs."

Eli tällä tekniikalla kuvattuna chipleteissä ei ole havaittavissa eroa romen ja kuluttajamallien välillä.
 
Mjoo ei oikein meikäläisen mieleen hinnoittelu nuissa AMD 24 ja 32 ytimisissä prosessoreissa. Suoraan sanoen suomalaisen alv verran liikaa hintaa, saisi olla 16 ytiminen TR3. Ja siihen päälle pitää hommata vielä uusi ylihintainen uusi emolevy (ei taida hintoja vielä ole julkaistu). Tähän hintaan pitää odotella Intelin vastaus, mikäli jo ilmoitetut hinnat pitää paikkaansa. Ja luultavasti vielä pidempäänkin... Ei oikein uusilla TR laudoilla tuki ole parhaimmasta päästä ollut.
 
Mjoo ei oikein meikäläisen mieleen hinnoittelu nuissa AMD 24 ja 32 ytimisissä prosessoreissa. Suoraan sanoen suomalaisen alv verran liikaa hintaa, saisi olla 16 ytiminen TR3. Ja siihen päälle pitää hommata vielä uusi ylihintainen uusi emolevy (ei taida hintoja vielä ole julkaistu). Tähän hintaan pitää odotella Intelin vastaus, mikäli jo ilmoitetut hinnat pitää paikkaansa. Ja luultavasti vielä pidempäänkin... Ei oikein uusilla TR laudoilla tuki ole parhaimmasta päästä ollut.

Eipä tuollaista suorituskykyä mistään muualta saa lähellekään tuota hintaa, että ei ne sen suhteen ole mitenkään ylihinnoiteltuja.

Vertaa hintaa esim. Core i9-7980XE:hen, joka on intelin lähin kilpailija, niin aika hyvältä näyttää suorituskyky-hinta-suhde sen rinnalla.

Lähinnä vaan ihmisillä tuntuu olevan totaalisen vääriä odotuksia, ja täysin sumentunut käsitys siitä, millaista suorituskykyä kotikoneessa tarvitaan, kun himoitaan tuollaisia omaan kotikoneeseen.
 
Eiköhän se AMD toive ole että ne jotka ennen havitteli TR vehkeitä ostaisi nyt 3900/3950X ja pysyisi AM4 maailmassa. Vähän silleen sutattiin consumer ja hedt rajaa.

TRX40/80 jne laitteet on sitten niitä oikeasti sen tason vehkeitä että niitä ostetaan ympyröihin joissa hintalapulla ei ole suuremmin merkitystä. Ostaahan joku mac/imac pro vehkeitäkin.
 
En näkisi että kovin moni hankkii edes peli/netti/elokuva koneeseensa 3950X prosessoria. Uskoisin että "työkseen" (saat rahaa vaikka harrastus olisikin kyseessä) pelejään streemaava tyytyy 3900X prosessoriin (varsinkin koska 3950X normaalikellot ovat alemmat kuin 3900X version).

Suurin syy taitaa olla monella sama kuin itsellänikin, lisää ytimiä sekä tehoja järkevällä hinnalla. Vaikka vielä(kin) olisi pärjännyt sillä vanhemmalla (itse 2600K olisi luultavasti riittänyt vieläkin oikein hyvin).
 
Lähinnä vaan ihmisillä tuntuu olevan totaalisen vääriä odotuksia, ja täysin sumentunut käsitys siitä, millaista suorituskykyä kotikoneessa tarvitaan, kun himoitaan tuollaisia omaan kotikoneeseen.
No nyt 24 ytiminen TR 2970wx on 1550euroa boxed ja 1150 euroa tray versio. Kyllä tässä oli ihan ajatuksena se että uudet vastaavat olisi saman hintaisia ja vanhojen hintaa sitten pistettäisiin alas. No miksi tollasta sitten kotikoneeseen? No on niitä 1000 euron prossuja ennenkin laitettu niin miksei nyttenkin. Lisäksi tuolla alustalla saisi isomman muistikaistankin. Ja jos hinta olisi ollut se 1150 euroa se ei olisi paljon enemmän Ryzen 3950x prossusta jossa 16 ydintä.

Ehkä uudet TR:t on sitten hinnoiteltu noin jotta 3950x myisi paremmin. Mutta tätäkään en ymmärrä, koska sen boostikellot on 4.7Ghz, niin noihin kelloihin pääseviä prossuja tuskin tulee linjastolta hirveen paljon verrattuna matalampiin kelloihin boostaaviin TR siruihin.
 
No nyt 24 ytiminen TR 2970wx on 1550euroa boxed ja 1150 euroa tray versio. Kyllä tässä oli ihan ajatuksena se että uudet vastaavat olisi saman hintaisia ja vanhojen hintaa sitten pistettäisiin alas. No miksi tollasta sitten kotikoneeseen? No on niitä 1000 euron prossuja ennenkin laitettu niin miksei nyttenkin. Lisäksi tuolla alustalla saisi isomman muistikaistankin. Ja jos hinta olisi ollut se 1150 euroa se ei olisi paljon enemmän Ryzen 3950x prossusta jossa 16 ydintä.

Ehkä uudet TR:t on sitten hinnoiteltu noin jotta 3950x myisi paremmin. Mutta tätäkään en ymmärrä, koska sen boostikellot on 4.7Ghz, niin noihin kelloihin pääseviä prossuja tuskin tulee linjastolta hirveen paljon verrattuna matalampiin kelloihin boostaaviin TR siruihin.

Ongelma on siinä että joskus aikaisemmin sillä lisärahalla sai yleensä lisäsuorituskykyä (tiettyyn rajaan asti).
MUTTA
Nyt noissa on jippona lähinnä se, että lisärahalla saat lisää ytimiä.
Perus toimistosoftat ja nettisurffaus:2c4t riittää.
Mitä peleihin tulee, niin seuraavissa konsolisukupolvissa on ilmeisesti 8c16t prossut, maltillisilla kelloilla. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että pelikoneissa 8c16T on jo varmasti ok ja joku 12C prossu riittää jo huimaan striimaamiseenkin ym.
Suuremmalla ydinmäärällä ei siis ilmeisesti edes järkevässä tulevaisuudessa ole mitään lisäarvoa peli ym peruskäyttöön. Ennemminkin jos vain ydinten kelloja saataisiin mahdollisimman ylös ja muistilatensseja alas, niin pelit toimisivat paremmin.
 
No nyt 24 ytiminen TR 2970wx on 1550euroa boxed ja 1150 euroa tray versio. Kyllä tässä oli ihan ajatuksena se että uudet vastaavat olisi saman hintaisia ja vanhojen hintaa sitten pistettäisiin alas.

Hinta määräytyy kysynnän, tarkonnan ja kilpailun mukaan.

TR 2970wx on paljon hitaampi ja huonompi tuote, mutta silti hyvin kallis valmistaa.

3960X on uusi, paljon parempi tuote, eikä intelillä ole sen kanssa kunnolla kilpailevaa tuotetta markkinoilla.

Ei AMDn ole mitään järkeä jatkaa 2970wx:n valmistamista pitkään ja polkumyydä sitä huonolla katteella, vaan paljon parempi on myydä 3960Xää (ja 3950Xää) hyvällä katteella.

ja jos 3960X on jollekin liian kallis, nämä voivat sitten ostaa sen 3950X:n, joka on taas AMDlle paljon halvempi valmistaa kuin 3960X tai 2970wx, siitäkin saadaan oikein hyvät katteet.

AMDn kannattaa laskea hintojaan vasta siinä vaiheessa kun intel tuo markkinoille jonkun oman tuon kanssa kilpailukykyisen tuotteensa.

No miksi tollasta sitten kotikoneeseen? No on niitä 1000 euron prossuja ennenkin laitettu niin miksei nyttenkin.

Koska ennen ei tyypillisesti ole ollut markkinoilla 750 euron prossua joka on kotikäyttäjälle nopeampi kuin se >1000 euron prossu. Nyt on (3950X).

Ja ennenkin niitä 1000 euron prossuja on usein hankittu kotikoneiseiin lähinnä koska ollaan oltu typeriä ja rikkaita. Ei kovin paljoa sen takia että niille ennenkään olisi ollut mitään tarvetta tai niissä olisi ollut mitään järkeä.

Lisäksi tuolla alustalla saisi isomman muistikaistankin.

... jota tarvit mihinkä? hyvin harva normaalikäyttäjän softa oikeasti käyttää muistikaistaa kovin paljoa.

Ja jos hinta olisi ollut se 1150 euroa se ei olisi paljon enemmän Ryzen 3950x prossusta jossa 16 ydintä.

... mutta valmistuskustannukset olisivat olleet todella paljon suuremmat. AMD ei ole hyväntekeväisjärjestö jonka tehtävä on jakaa fanipojille halpoja prosessoreta, AMD on liikeyritys jonka pitäisi tehdä voittoa ja maksaa osinkoa osakkeenomistajilleen. AMD tekee edelleen aivan liian pientä voittoa, eikä se ole maksanut yhtään osinkoa kymmeniin voisiin. Nyt nämä threadripperit on hinnoiteltu tarpeeksi ylös että niistä vihdoin AMD on saamassa oikein mukavaa katetta.

Ehkä uudet TR:t on sitten hinnoiteltu noin jotta 3950x myisi paremmin. Mutta tätäkään en ymmärrä, koska sen boostikellot on 4.7Ghz, niin noihin
kelloihin pääseviä prossuja tuskin tulee linjastolta hirveen paljon verrattuna matalampiin kelloihin boostaaviin TR siruihin.

3950X on todella paljon halvempi valmistaa kuin 3960X. Pii-pinta-alaa siinä on kokonaisuudessaan joko n. 200mm^2 tai n. 430 mm^2 vähemmän (vähän riippuen siitä, että onko threadripperin IO-piiri sama kuin EPYCissä vai erillinen pienempi piiri).
 
Viimeksi muokattu:
Suuremmalla ydinmäärällä ei siis ilmeisesti edes järkevässä tulevaisuudessa ole mitään lisäarvoa peli ym peruskäyttöön.
Mutta prosessoreilla ei sitä pelitehoa saada enää irti ellei niitä coreja ruveta käyttämään. Arvioisin että 5 vuoden päästä tai myöhemmin olisi max 6 Ghz 16 core ice lake prossu tehokkain kuluttaja järjestelmä. Tommonen 24 core siis taatusti riittäisi myös tulevaisuudessa ja varmasti sitten saisin pelattua niitä pelejäkin joita ehkä pelaisin. Nykyinen 6 core on kyllä riittänyt omaan käyttöön oikein hyvin, mutta Threadripper/HEDT alusta on nyt mielenkiintoinen suht edullisen muistin takia. Jos muisti olisi yhtä kallista kuin pari vuotta sitten, niin en kattelisin näitten suuntaan ollenkaan.
 
3950X on todella paljon halvempi valmistaa kuin 3960X. Pii-pinta-alaa siinä on kokonaisuudessaan joko n. 200mm^2 tai n. 430 mm^2 vähemmän (vähän riippuen siitä, että onko threadripperin IO-piiri sama kuin EPYCissä vai erillinen pienempi piiri).
Tää riippuu paljolti siitä kuinka moni valmis piiri saavuttaa 3950x:n speksit. 3960X:n menevät sirut kisailee lähinnä 3600x prossun kanssa. Ja jos noi saavuttaa sen 4.5Ghz boostin, niin AMD: kate siruista on tuon TR:n kanssa hieman parempi 3600x:ään verrattuna. Mutta kuluttaja tosin saisi paremmin boostaavat prossut, joten kai tuo 3960x:n hinnoittelu on perusteltua.
 
Mutta prosessoreilla ei sitä pelitehoa saada enää irti ellei niitä coreja ruveta käyttämään. Arvioisin että 5 vuoden päästä tai myöhemmin olisi max 6 Ghz 16 core ice lake prossu tehokkain kuluttaja järjestelmä. Tommonen 24 core siis taatusti riittäisi myös tulevaisuudessa ja varmasti sitten saisin pelattua niitä pelejäkin joita ehkä pelaisin. Nykyinen 6 core on kyllä riittänyt omaan käyttöön oikein hyvin, mutta Threadripper/HEDT alusta on nyt mielenkiintoinen suht edullisen muistin takia. Jos muisti olisi yhtä kallista kuin pari vuotta sitten, niin en kattelisin näitten suuntaan ollenkaan.
Tällähetkellä ei ole nähtävissä, että pelit käyttäisivät seuraavaan 5:een vuoteen, muutamaa poikkeusta lukuunottamatta yli 8:aa corea.

Ainoastaan , jos valaistuksen laskentaa siirretäänkin tietyiltä osin prossulle ja on paljon mutkikkaita, muuttuvia ympäristöjä, niin jostain 12 core prossusta voi EHKÄ oikeasti olla sitten joskus jopa hyötyä vs 8 core (siis peleissä).

TOSIN voi hyvinkin olla, että tuo valaistus kannattaa jättää näyttiksen hartioille (Myös puun laskeminen).

Peleissä kun se säikeistys nyt vain ei ole helppoa.
 
Peleissä kun se säikeistys nyt vain ei ole helppoa.
Väärin. Yksinpeleissä se on erittäinkin helppoa. NPC hahmot ja niiden liikkeet tekoälyllä voidaan ihan hyvin säikeistää. Kantsiiko sitten tuhlata resursseja, niin onkin toinen juttu.
Grafiikka engineissä sitten säikeistäminen on kyllä ongelmallista, mutta ei mahdotonta. Mutta taas onko se vaivan arvoista?

Mutta jos ei säikeistetä, niin sitten sillä prossulla ei ole niin väliä enää, koska se yhden säikeen suorituskyky ei enää prossuilla hirveästi nouse. En usko että tulee yli tuon esittämäni utopian 6Ghz Ice Lake prossun suorituskyvyn ylittäviä. Joten perustelut prossun hankkimiselle pitääkin löytyä muualta kuin peleistä.
 
Ilmeisesti tulevat konsolit sisältävät Zen2 8+8. Todennäköisesti tästä on varattu ~2 käyttikselle, joten pelit saavat saisivat käyttöön ~14 threadia. Onko syytä olettaa, että jatkossa AAA-pelit optimoidaan tulevat ~5 vuotta tuolle määrälle säikeitä. Nyt ainakin näyttäisi siltä, että ollaan pitkälti menty PS4:n Jaquar "8 coren mukaan" (josta yksi varattu OS:lle).
 
Tällähetkellä ei ole nähtävissä, että pelit käyttäisivät seuraavaan 5:een vuoteen, muutamaa poikkeusta lukuunottamatta yli 8:aa corea.

Ainoastaan , jos valaistuksen laskentaa siirretäänkin tietyiltä osin prossulle ja on paljon mutkikkaita, muuttuvia ympäristöjä, niin jostain 12 core prossusta voi EHKÄ oikeasti olla sitten joskus jopa hyötyä vs 8 core (siis peleissä).

TOSIN voi hyvinkin olla, että tuo valaistus kannattaa jättää näyttiksen hartioille (Myös puun laskeminen).

Peleissä kun se säikeistys nyt vain ei ole helppoa.

Toisaalta lähes samaa sanottiin noin 2v sitten kun 1700-1800X prosessorit julkaistiin. Eli 4-ydin/8-säie riittää kaikkeen pelaamiseen ja on riittänyt jo noin 10 vuotta. Siitä meni noin vuosi ja alettiin kertoa miten oikeastaan se 6-ydin/12-säie prosessori on kaikki mitä nyt ja tulevaisuudessakin tullaan tarvitsemaan. Nyt kun on 2 vuotta kulunut kerrotaankin miten vähintään seuraavat 5 vuotta 8-ydin/16-säie prosessori on kaikki mitä tarvitaan.

Olen aika varma että viimeistään kun Intel julkaisee 10-ydin/20-säie prosessorin "kaikki" taas kertovat (luultavasti 2020) miten 10-ydintä on se millä pelejä pelataan ja jos yrittää edes varovaisesti kysyä miten sitten 4-ydin/8-säie prosessorit niin nauretaan pihalle ja näytetään Red Dead Redemption 2 peliä ja muita missä joku 9700K esim. tipahtaa jopa 6.3-6.5FPS nopeuteen (koska "vain" 8-ydintä & 8-säiettä).

Mutta katsotaan nyt..

Edit, kyllä olen tietoinen ironiasta, wanha 2600K pärjää kyseisessä pelissä paljon paremmin kuin 7600K, 9600K tai 9700K prosessorit...
 
Rdr2:n 9700k-kuviossa on kyse enginen bugista, joka saa prosessorin löysäilemään, jos noin 180(?) fps saavutetaan hetkellisesti. Asetuksia kiristämällä tuota ongelmaa ei tule. Lieköhän tuota tapahtuu edes manuaalisellla ylikellotuksella.

7600k sen sijaan tökkii ja jökkii muutenkin.
 
Minkä takia? Vaikuttaa oudolta.

Se on "ominaisuus" mikä löytyy ilmeisesti myös esim. GTA V pelistä eikä sitä ole vieläkään korjattu = on melkoisen turvallista otaksua että se tulee pysymään myös tässä pelissä. Kyse ei siis ole siitä että em. prosessorit olisivat liian nopeita (samaa ei esiinny esim. 9900K prosessorilla). Tunnetaan kait i5 ongelmana koska osa Intelin i5 prosessoreista syystä X siitä kärsii. Välillä esiintyvä todella paha ja huomattava nykiminen / pysähtely mitä ei taas muilla prosessoreilla esiinny.

Toisaalta AMD:n puolelta löytyy bugi mikä estää pelin käynnistymisen tietyillä emolevyillä ennenkuin bios päivitetään, mikä on hieman ikävämpi tilanne jos kyseiselle emolle ei ole vielä uutta bios päivitystä tehtynä..
 
Se on "ominaisuus" mikä löytyy ilmeisesti myös esim. GTA V pelistä eikä sitä ole vieläkään korjattu = on melkoisen turvallista otaksua että se tulee pysymään myös tässä pelissä. Kyse ei siis ole siitä että em. prosessorit olisivat liian nopeita (samaa ei esiinny esim. 9900K prosessorilla). Tunnetaan kait i5 ongelmana koska osa Intelin i5 prosessoreista syystä X siitä kärsii. Välillä esiintyvä todella paha ja huomattava nykiminen / pysähtely mitä ei taas muilla prosessoreilla esiinny.
Peli hyytyy jos prossu vetää 100% edes hetkellisesti. 4c/4t prossulla tuo tapahtuu hyvin usein ja alhaisilla fps lukemilla. Ongelmaa on voitu kiertää rajoittamalla peliprosessille 90% cpu:sta.
Toisaalta AMD:n puolelta löytyy bugi mikä estää pelin käynnistymisen tietyillä emolevyillä ennenkuin bios päivitetään, mikä on hieman ikävämpi tilanne jos kyseiselle emolle ei ole vielä uutta bios päivitystä tehtynä..
Ilmeisesti rockstar on fiksannut tämän launcher-bugin. Peli tosin kaatuilee osalla käyttäjistä riippumatta onko AMD tai Intel.
 
Toisaalta lähes samaa sanottiin noin 2v sitten kun 1700-1800X prosessorit julkaistiin. Eli 4-ydin/8-säie riittää kaikkeen pelaamiseen ja on riittänyt jo noin 10 vuotta. Siitä meni noin vuosi ja alettiin kertoa miten oikeastaan se 6-ydin/12-säie prosessori on kaikki mitä nyt ja tulevaisuudessakin tullaan tarvitsemaan. Nyt kun on 2 vuotta kulunut kerrotaankin miten vähintään seuraavat 5 vuotta 8-ydin/16-säie prosessori on kaikki mitä tarvitaan.

Olen aika varma että viimeistään kun Intel julkaisee 10-ydin/20-säie prosessorin "kaikki" taas kertovat (luultavasti 2020) miten 10-ydintä on se millä pelejä pelataan ja jos yrittää edes varovaisesti kysyä miten sitten 4-ydin/8-säie prosessorit niin nauretaan pihalle ja näytetään Red Dead Redemption 2 peliä ja muita missä joku 9700K esim. tipahtaa jopa 6.3-6.5FPS nopeuteen (koska "vain" 8-ydintä & 8-säiettä).

Mutta katsotaan nyt..

Edit, kyllä olen tietoinen ironiasta, wanha 2600K pärjää kyseisessä pelissä paljon paremmin kuin 7600K, 9600K tai 9700K prosessorit...

Jos et striimaile, niin nopea 4C8T prossu riittää kaikkeen pelailuun esim juuri nyt oikein hyvin. Muutama, harva peli hyötyy vähäsen suuremmasta ydinmäärästä.

Nyt vain on ilmeisesti selvää, mitä tulevissa konsoleissa on, joten tilanne on pikkuhiljaa muuttumassa, kunhan ne joskus tulevat.
 
Pelaamiseen tosiaan amd 8/16 tulee olemaan kovaa sanaa jatkossa, konsolit kun vielä vetää pelien kehitystä(pelimoottoreita) niin kyllä nuilla tulee pärjäämään pitkään. Ainoastaan tuo muistikaistan laajuus hiukan mietityttää, kun lupailevat konsoleissa super nopeaa datan streamaamista.

RDR2 Windows 10:ssä ilman project lassoa aika tasaseen näyttää käyttävän 16 threadiä 10-30%, ei SMT threadeihin koskekaan. Ainakin GPU omalta osalta laahaa perässä tuon pelin osalta, yhdessä pikku kaupungissa pahastikin ja jos muistan oikein konsolilla teki samaa.

Threadripper alustassa lähinnä kiinnosti alun alkaen PCIe kaistojen määrä, ja nykyisinkin "kaikki" paikat on käytössä(16, 8, 8 ja 4 +M2x2). Yhdelle PCIe slotille vielä melkein olisi käyttöä (toinen näytön ohjain). Harmittavaa vain on, että nähtävästi hinta tulisi tässä päivityksessä nousemaan alkuperäisestä hankinta hinnasta, jostain syystä amd haluaa poistella alempia suorittimia tältä linjalta...
 
MSI Creator Threadripper 3000 BIOS reveals upcoming CCD Customization Features | Tom's Hardware
Uusille Threadripper-emoille olisi ilmeisesti tulossa chiplet-kohtainen ylikellotusmahdollisuus.
Onhan tuo mahdollista jo am4 alustallakin, joten ei kovin yllättävää.

Vaikuttaa kyllä kovasti siltä että noihin threadrippereihin tulisi huonompia piirejä kuin 3950X tai 3900X prossuihin. Kunnon testailua odotellessa.

Onko mitään uutta infoa/huhua Zen3 arkkitehtuurista?
 
AMD@7nm(12nmIOD)@Zen2@Rome@EPYC_7702_ES@2S1404E2VJUG5_BB_ES___DSCx18_CCD_polysilicon@20xNIC

Nyt on todella tarkka die shotti zen2 chipletistä tarjolla ken haluaa tutkia!

Eka nopea huomio on, että L3 vie aika lailla puolet koko piirin pinta-alasta.


Aloin sitten katsomaan rinnakkain tuota ja kuvaa zen1stä. L2-välimusitia lukuunottamatta ytimien layout on aivan erilainen, mikä on ihan ymmärrettävääkin koska tiettyjen osien koko on muuttunut melko suuresti.

Mielenkiintoinen yksityiskohta on tuo ihan reunassa oleva n. neljäsosaytimen levyinen siivu - se on melko erillään muusta ytimestä, ja se on vielä jaettu melko selvästi kahteen eri osaan kuvassa pystysuunnassa . Voisi olla liukuluku-/SIMD-datapolku, siten että siinä on erikseen alemmat 128 bittiä ja ylemmät 128 bittiä (ja niiden välissä sitten jotain niille yhteistä)

Tuossa keskellä näkyy aika paljon noita laatikkomaisia SRAM-lohkoja, vaikea sanoa nopeasti , mikä on mikäkin, SRAMia siellä siis pitäisi olla merkitäviä määriä ainakin L1D-kakku, L1I-kakku, mikrokoodikakku, haarautumisnennustustaulukot(useampia), TLBt (useampia, erikokoisia) Ja kaikista välimuisteista niiden kirjanpitotaulukot (selvästi pienempi SRAM) jossain lähellä. Ja rekisterifilee näyttänee melko samalta kuin SRAM.


Tuo noiden laatikoiden "säännöllisyys" ja pieni määrä jopa yllättää hiukan, zen1ssä näkyi selvästi erikokoisia laatikoita esim. eri haarautumisennustustaulukoille, mutta tuossa zen2ssa on pienempi määrä isompia SRAM-laatikoissa
 
Viimeksi muokattu:
Peli hyytyy jos prossu vetää 100% edes hetkellisesti. 4c/4t prossulla tuo tapahtuu hyvin usein ja alhaisilla fps lukemilla. Ongelmaa on voitu kiertää rajoittamalla peliprosessille 90% cpu:sta.

Perinteinen taskijono-ongelma.
Taskit pitää jakaa kahteen jonoon, blockaavia kutsuja sisältäviin töihin (esim levyoperaatio) ja ei-blockaavia sisältäviin töihin (esim. laskemista). Grafiikkamoottori ei saisi riippua blockaavista taskeista. Outer Worlds osasi piirtää pelimaailman vaikkei tekstuureja oltu vielä ladattu.
 
Zen 3:n on tosiaan AMD:n toimesta todettu olevan täysin uusi arkkitehtuuri. Joku löysi myös patentin, joka saattaa olla tekemisissä Zen 3:n kanssa. Sen mukaan kaksi ydintä jakaisi yhteisen L2-välimuistin ja L3-välimuisti olisi toteutettu 3D-paketoituna sirun päälle
Patent Images
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 245
Viestejä
4 490 770
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom