AMD CPU-spekulaatio (Zen6/Zen7 ...)

En yllättyisi jos näissä 7000-sarjan ryzeneissä 3d-cachesta saisi enemmän hyötyä kuin 5000-sarjalaisissa.
Eikös ddr5 latenssit ole kuitenkin ddr4 latensseja isommat?
Mielenkiinnolla odottelen testejä.
AM5 alustalla pääsee helposti 60ns tuntumaan ja tosivirittäjät lähelle 50 ns, joten ei ole isommat latenssit jos ei osta jotain halpismuisteja.

Toki X3D seuraksi voi käydä halpikset myös, nähdään testeistä sitten.

Edit: ddr4 3600 cl16 ja ddr5 6000 cl32 molemmat siis noin 60ns latenssi
 
Viimeksi muokattu:
AM5 alustalla pääsee helposti 60ns tuntumaan ja tosivirittäjät lähelle 50 ns, joten ei ole isommat latenssit jos ei osta jotain halpismuisteja.

Toki X3D seuraksi voi käydä halpikset myös, nähdään testeistä sitten.

Edit: ddr4 3600 cl16 ja ddr5 6000 cl32 molemmat siis noin 60ns latenssi
Jep eileen säädin minuutin ddr5(6000 cl32) muisteja ni tippu 72ns---> 59ns, ddr4 tais parhaillaa olla jossaa 42ns, mut niitä oli hierottu päiviä.
 
Nyt on tullut uusia melko villejä huhuja zen5sta.

Voi olla feikkiä/huuhaata, mutta en heti tyrmää varmuudella feikiksi/huuhaaksi.


Eli huhun mukaan L1-kakut kasvaisivat selvästi, L2-kakku olisi jaettu koko CCXn kesken ja lisäksi joissain malleissa io-piilastulle olisi ehkä tulossa uusi L3/L4-välimuisti joka jaettu kaikkien ytimien kesken (tämä voisi olla myös L3 mikäli CCX-kohtaista L3-välimuistia ei näissä malleissa olisi, vaan pelkkä CCX-kohtainen L2)

Omaa jatkospekulaatiota tämän huhun pohjalta:

L1D-kakun viive on se, mikä tässä kärsisi mikäli L1D kasvaisi.
CCX-kohtaiset 2- ja L3-kakut osaltaan voisi selittyä sillä, että tuossa L2 olisi käytännössä se laskentapiilastulla oleva osa CCX:n välimuistista(ja se olisi pienempi ja nopeampi kuin vanha L3), ja se erillisellä vcache-piilastulla oleva osa olisi sitten oma siitä seuraava hitaampi ja monta kertaa isompi välimuistitasonsa(L3). Hankalana tässä näen kuitenkin sen, että tuon L2-välimuistin pitäisi palvella kuuttatoistaa L1-välimuistia (kahdeksan ytimen L1D- ja L1I-välimuistit), ja se olisi helposti aika ylikuormitettu (ja L1D-huti voisi siis myös olla hidas, verrattuna ydinkohtaisen L2n nopeuteen)

Hyvää tässä olisi se, että kalliilla uudella valmistustekniikalla valmistetut välimuistit pienenisivät selvästi, kun suurehko CCX-kohtainen tai kaikkien ytimien kesken jaettu L3 voisi aina olla N6lla tjsp halvemmalla prosessilla valmistettu vcache-piilastu. Ja sitten sitä L3sta voisi laittaa aika paljon ilman että kokonaisuuden hinta käy liian kalliiksi.

SRAM(eli välimuistit) on siis uusilla valmistustekniikoilla kalliimpaa kuin vanhoilla, kun SRAM kutistuu hyvin vähän mutta uudet valmistustekniikat on pinta-alaa nähden selvästi kalliimpia.

Ja malleissa joissa isoa ccx-kohtaista L3-välimuistia ei ole ja/tai piirillä on myös kohtalaisen tehokas näyttis, muistiohjainpiilastulla (tai sen päällä erillisellä piilastulla) olevassa memory side cache-periaatteella toimivassa välimuistissa on myös järkeä, sama rakenne kuin rdna3ssa.

Mutta malleissa joissa on pelkkä yhden DCUn miniminäyttis sekä isot CCX-kohtaiset L3-kakut, hyöty L4sta jäisi hyvin pieneksi.
Sinällään tuo seuraisi osittain myös RDNA viitoittamaa tietä jossa pyrittäisiin siirtämään se huonosti skaalautuva cache pois laskentapiireiltä. Mitä tuoreempi valmistusprosessi niin sitä huonommin se skaalautuisi. Eli voisi hyvin olla järkevää tuollainen. Se miten tuon saa sitten oikeasti toimimaan ilman pullonkauloja onkin toinen juttu. Toivottavasti siellä on keksitty keinot moiseen. APU piiri erillisellä näyttislastulla voisi myös olla aika kova. Eikös ne tähän asti ole olleet monoliittejä?

Mielenkiintoista että alkaa Zen5 vuotojakin hiljalleen ilmestyä. Johan tässä Zen4 alkaa olla taputeltu. Vielä kun 3D mallit tulee kauppoihin niin tiputetaan ne pois tästä ketjusta. :)
 
Jep eileen säädin minuutin ddr5(6000 cl32) muisteja ni tippu 72ns---> 59ns, ddr4 tais parhaillaa olla jossaa 42ns, mut niitä oli hierottu päiviä.

Onko näillä merkitystä paljon pelikäytössä ? Olisi mielenkiintoista tietää. Kannattaako alkuun ostaa sittenkään am5 emoon paljoa muistia vai ei.
 
Onko näillä merkitystä paljon pelikäytössä ? Olisi mielenkiintoista tietää. Kannattaako alkuun ostaa sittenkään am5 emoon paljoa muistia vai ei.
En o testaillu eriksee onko eroa pelikäytössä(tod.näk oli), säätämisen ilokshan näit kellotellaa... ei taida olla 2x8gb EXPO kittejä, en ainakaa ite löytän sillon ku kattelin.. mulla o tossa yks 2x8gb 6000 cl40 kitti, mut ei se toiminu tän oman emon kanssa virheettä(intel kitti).
5900x / ddr4 oli paljoki eroa FPS suhtee ku kellotteli muisteja, riippuen pelistä.
 
Onko näillä merkitystä paljon pelikäytössä ? Olisi mielenkiintoista tietää. Kannattaako alkuun ostaa sittenkään am5 emoon paljoa muistia vai ei.
2x16=32 gb on se järkevin vaihtoehto nykyisille prossuille. 2x32gb=64gb rasittaa muistiohjainta käsittääkseni enemmän, joten siinä voi helpommin joutua ongelmiin. Nyt on tullut jo muutamia pelejä jotka hyötyy 32 gb muistimäärästä.

Zen5 kanssa muistiohjain voi parantua ja sitten tilannetta voi katsoa uudestaan. En nää siis järkeä nyt ostaa muistia varastoon, jos ei juuri nyt tarvitse.

Edit: unohtui laittaa että 2x32 on dual rank ja 2x16 single rank, josta ero siis muistiohjaimelle
 
Viimeksi muokattu:
2x16=32 gb on se järkevin vaihtoehto nykyisille prossuille. Nyt on tullut jo muutamia pelejä jotka hyötyy 32 gb muistimäärästä.

ite taas ihan erimieltä, ostasin edellee 2x8gb kittejä jos niitä olis saatavilla enemmän, en o nähny pelikäytössä mitää hyötyä missää 16gb vs 32gb eikä se 100e+ muutaman pelin takia kuulosta hirveen järkevälle(varsinka jos niitä ei pelaa)
DDR4 aikana ton 2x16gb vs 2x8gb vielä pysty järkeilee ku oli DR vs SR ja DR kiteillä sai sen muutaman % lisää nopeutta...
 
Viimeksi muokattu:
ite taas ihan erimieltä, ostasin edellee 2x8gb kittejä jos niitä olis saatavilla enemmän, en o nähny pelikäytössä mitää hyötyä missää 16gb vs 32gb eikä se 100e+ muutaman pelin takia kuulosta hirveen järkevälle(varsinka jos niitä ei pelaa)
DDR4 aikana ton 2x16gb vs 2x8gb vielä pysty järkeilee ku oli DR vs SR ja DR kiteillä sai sen muutaman % lisää nopeutta...
Juu, ihan validi näkökanta, ehkä jos tarjontaa olisi enemmän, olisin asiaa pohtinut vakavasti. Mielestäni tuo noin 200e 32gb määrästä nopeaa muistia on kohtuullinen koko päivityksen hintaan nähden ja ei asiaa sitten tarvitse miettiä.
 
ite taas ihan erimieltä, ostasin edellee 2x8gb kittejä jos niitä olis saatavilla enemmän, en o nähny pelikäytössä mitää hyötyä missää 16gb vs 32gb eikä se 100e+ muutaman pelin takia kuulosta hirveen järkevälle(varsinka jos niitä ei pelaa)
DDR4 aikana ton 2x16gb vs 2x8gb vielä pysty järkeilee ku oli DR vs SR ja DR kiteillä sai sen muutaman % lisää nopeutta...
16 GB jää myös nopeasti vajaaksi, jos koneella mitään muuta tekee kuin pelaa. Joissain peleissäkin voinee käydä ahtaaksi mikäli taustalla on ohjelmia käynnissä. Itselle minimi on 32 GB ja se riittää toistaiseksi hyvin, varmuuden vuoksi harkitsisin 64 GB mikäli se ei rajoittaisi nopeuksia. Mutta koska rajoittaa, niin 32:lla mennään.
 
16 GB jää myös nopeasti vajaaksi, jos koneella mitään muuta tekee kuin pelaa. Joissain peleissäkin voinee käydä ahtaaksi mikäli taustalla on ohjelmia käynnissä. Itselle minimi on 32 GB ja se riittää toistaiseksi hyvin, varmuuden vuoksi harkitsisin 64 GB mikäli se ei rajoittaisi nopeuksia. Mutta koska rajoittaa, niin 32:lla mennään.
Toki, ohjelmat on eriasia, mut me juteltiikii pelkästää pelaamisesta.

Toi o toinen juttu mitä en o ikinä tajunnu et ku pelataa ni pitää olla miljoona ohjelmaa taustalla auki / miljoona välilehteä selaimessa / streamiä pyörimässä, aika ADHD luonne saa olla et ei pysty keskittymää yhtee asiaa kerralla.. mut nää on jo toisen threadin juttuja.
 
Hyvä tietää että dual rank ja single rank vaikuttas tonkin verran. Itse minimissään 32 laittaisin alkuun.
 
Kyllähän tuo 16 gigaa jo tietyissä peleissä, kuten escape from tarkov loppuu kesken ja hommaamalla 32 GB häviää stutterointia huomattavasti.
 
Toki, ohjelmat on eriasia, mut me juteltiikii pelkästää pelaamisesta.

Toi o toinen juttu mitä en o ikinä tajunnu et ku pelataa ni pitää olla miljoona ohjelmaa taustalla auki / miljoona välilehteä selaimessa / streamiä pyörimässä, aika ADHD luonne saa olla et ei pysty keskittymää yhtee asiaa kerralla.. mut nää on jo toisen threadin juttuja.

Tuo oli ennen, 90-luvulla kun oikeasti sulki sen koneen ja avasi sekä valitsi erikseen autoexec.bat ja config.sys muokkausten kautta tehdyistä valikoista mitä varten sen koneen avasi ja mitä sillä tahtoi tehdä. Halusiko esim. CD-aseman, äänikortin, DOS vai windowsin jne. käyttöön vai ei.

Mutta nykyisin helposti jättää ne ohjelmat taustalla pyörimään enkä ainakaan itse viitsi edes buutata modeemia tai näpätä verkkojohtoa irti, buutata konetta, poistaa virusturvaa, sulkea kaikkia mahdollisia taustalla olevia ohjelmia ja varmistaa että yksin pelissä on se "paras" optimointi päällä. Sitten taas käynnistää kone uudestaan, laittaa nettijohto päälle jne, kun tahtoo käydä netissä virusturva päällä.

Toki suljen koneen yöksi mutta yleensä en edes käynnistä sitä uudestaan (jolloin se oikeasti buuttaisi). Samaten kun käynnistän koneen ja selaimen tulee useampia satoja välilehtiä useammassa sessiossa auki. Miksi ei? Tai jos kuuntelen musiikkia ja päätän pelata jotain samalla miksi en tekisi sitä ja toisella näytöllä voi hyvin olla samaan aikaan softia pyörimässä ja selainikkunaa jne. Enkä edes koe olevani mikään ADHD henkilö. Kyse on enempi tottumisesta, toki voisi elää ilman että joku discord, HWiNFO64, selain jne. on auki ja näkyvillä sivunäytöllä samaan aikaan kun on joku peli avoinna päänäytöllä ja käytellä esim. ALT+TAB kun haluaa tehdä jotain esim. kierrosten välillä tai kentän latauksen aikana tai koska haluaakaan.

Toki tämä halua räpeltää heijastuu sitten myös muuhun laitteistoon, jos sitä ei olisi niin joku 5600 ja 16Gb muistia riittäisi. Nyt 5900X ja 32GB.
 
ite taas ihan erimieltä, ostasin edellee 2x8gb kittejä jos niitä olis saatavilla enemmän, en o nähny pelikäytössä mitää hyötyä missää 16gb vs 32gb eikä se 100e+ muutaman pelin takia kuulosta hirveen järkevälle(varsinka jos niitä ei pelaa)
DDR4 aikana ton 2x16gb vs 2x8gb vielä pysty järkeilee ku oli DR vs SR ja DR kiteillä sai sen muutaman % lisää nopeutta...
Monen pelin suosituksessa alkaa jo esiintyä 32GB muistia, eli riippuu pitkälti mitä pelaa. E: Esim. juuri mainittu Escape from Tarkov hyötyy jo silminnähden tuosta lisämuistista.

(Juu, tiedostan että pelien suositussysteemit ovat vain karkea suositus eivätkä viittaa miten peli todellisuudessa toimii kys. kokoonpanolla. Mutta kyllä tuo 32GB alkaa nykyään olla kultainen keskitie suorityskyvyn ja hinnan suhteen, samalla tapaa kuin 16GB oli joskus 8-10 vuotta sitten.)
 
Viimeksi muokattu:
Tuo oli ennen, 90-luvulla kun oikeasti sulki sen koneen ja avasi sekä valitsi erikseen autoexec.bat ja config.sys muokkausten kautta tehdyistä valikoista mitä varten sen koneen avasi ja mitä sillä tahtoi tehdä. Halusiko esim. CD-aseman, äänikortin, DOS vai windowsin jne. käyttöön vai ei.

Mutta nykyisin helposti jättää ne ohjelmat taustalla pyörimään enkä ainakaan itse viitsi edes buutata modeemia tai näpätä verkkojohtoa irti, buutata konetta, poistaa virusturvaa, sulkea kaikkia mahdollisia taustalla olevia ohjelmia ja varmistaa että yksin pelissä on se "paras" optimointi päällä. Sitten taas käynnistää kone uudestaan, laittaa nettijohto päälle jne, kun tahtoo käydä netissä virusturva päällä.

Toki suljen koneen yöksi mutta yleensä en edes käynnistä sitä uudestaan (jolloin se oikeasti buuttaisi). Samaten kun käynnistän koneen ja selaimen tulee useampia satoja välilehtiä useammassa sessiossa auki. Miksi ei? Tai jos kuuntelen musiikkia ja päätän pelata jotain samalla miksi en tekisi sitä ja toisella näytöllä voi hyvin olla samaan aikaan softia pyörimässä ja selainikkunaa jne. Enkä edes koe olevani mikään ADHD henkilö. Kyse on enempi tottumisesta, toki voisi elää ilman että joku discord, HWiNFO64, selain jne. on auki ja näkyvillä sivunäytöllä samaan aikaan kun on joku peli avoinna päänäytöllä ja käytellä esim. ALT+TAB kun haluaa tehdä jotain esim. kierrosten välillä tai kentän latauksen aikana tai koska haluaakaan.

Toki tämä halua räpeltää heijastuu sitten myös muuhun laitteistoon, jos sitä ei olisi niin joku 5600 ja 16Gb muistia riittäisi. Nyt 5900X ja 32GB.
No nyt tuli tarinaa, miten hitossa pääsit selaimen miljoonista välilehistä, taustaohjelmista(enkä nyt tarkottan tolla noita perus discord,spotify, afterburner, steam ym,ym. mitkä on aina taustalla) ja streameistä --> 90luvulle ja modeemin/koneen boottaamisee ennen pelaamista ... (tosin unohit sen pallohiiren putsauksen tosta silti).
Toi asioiden liiottelu on kans yks mitä en ymmärrä :rolleyes:

5900x/32gb aika perus kauraa tänä päivänä, ei mitää ihmeellistä, myin jo vanhana semmoset pois ku Alder Lake tuli tosin tostaki jo päivitetty, muutama kuukaus ja on taas aika päivittää prossua, harrastuksenahan tätä säätämistä tehää, niinku sanoitki.

Monen pelin suosituksessa alkaa jo esiintyä 32GB muistia, eli riippuu pitkälti mitä pelaa.

(Juu, tiedostan että pelien suositussysteemit ovat vain karkea suositus eivätkä viittaa miten peli todellisuudessa toimii kys. kokoonpanolla. Mutta kyllä tuo 32GB alkaa nykyään olla kultainen keskitie suorityskyvyn ja hinnan suhteen, samalla tapaa kuin 16GB oli joskus 8-10 vuotta sitten.)
Jep kyl se väkisinki menee sinne et jossaa välissä alkaa pelitki vaatimaa enemmän rammia, mut tästä nyt on väitelty jo 10v+ et riittääkö 16gb pelikoneesee vai ei, ite mitä seurannu ni nyttekin vaikka 32gb rammia ni isoin mitä koko PC vieny on 14.3gb pelatessa, tossaki winukka varannu ison osan, mitä se sit kyl luovuttaa jos tarvetta.
Talossa edellee 2 konetta missä on 2x8gb rammia, ei mitää ongelmia missää pelissä niillä tähän mennessä, ei edes pojan 5600x kans vaikka on miljoona ohjelmaa/välilehteä taustalla ja streamit pyörii toisella näytöllä, välillä sillä o muutama peliki samaa aikaa päällä siellä :x3:
 
Saisikohan tuolla lastun kokoa puristettua sen verran alas että AM5 paketointiin saataisiin mahtumaan 3kpl CCD?

Ehkä, mutta 24 ytimeen ei myöskään varsinaisesti tarvita kolmea CCDtä; Jo zen4-aikana voisi ehkä tulla paketti, jossa yksi normaali 8 ytimen zen4-CCD sekä yksi 16 ytimen zen4c-piilastu.

Sinällään tuo seuraisi osittain myös RDNA viitoittamaa tietä jossa pyrittäisiin siirtämään se huonosti skaalautuva cache pois laskentapiireiltä. Mitä tuoreempi valmistusprosessi niin sitä huonommin se skaalautuisi. Eli voisi hyvin olla järkevää tuollainen. Se miten tuon saa sitten oikeasti toimimaan ilman pullonkauloja onkin toinen juttu. Toivottavasti siellä on keksitty keinot moiseen. APU piiri erillisellä näyttislastulla voisi myös olla aika kova. Eikös ne tähän asti ole olleet monoliittejä?

Juu, APUt on tähän asti olleet monoliittipiierejä. Noita normaaleita zen4ia joissa on todella mopo yhden DCUn näyttis io-piirillä ei siis luokitella APUiksi.

Mielenkiintoista että alkaa Zen5 vuotojakin hiljalleen ilmestyä. Johan tässä Zen4 alkaa olla taputeltu. Vielä kun 3D mallit tulee kauppoihin niin tiputetaan ne pois tästä ketjusta. :)

Ei ole Zen4sta taputeltu vielä, Zen4c on vielä tulossa.

Ja zen4c on siitä mielenkiintoinen, että paljonko on saatu sähkönkulutusta ja pinta-alaa alas, onko CCX 8 vai 16 ydintä, paljonko välimuistit on kutistuneet, ja miten niiden kutistuminen vaikuttaa suorituskykyyn.
Potentiaalisesti voi olla aika kova monisäikeisillä workloadeilla.
 
Viimeksi muokattu:
Ei ole Zen4sta taputeltu vielä, Zen4c on vielä tulossa.

Ja zen4c on siitä mielenkiintoinen, että paljonko on saatu sähkönkulutusta ja pinta-alaa alas, onko CCX 8 vai 16 ydintä, paljonko välimuistit on kutistuneet, ja miten niden kutistuminen vaikuttaa suorituskykyyn.
Potentiaalisesti voi olla aika kova monisäikeisillä workloadeilla.
Totta. Täytyypä vaihtaa sitten otsikkoon vielä tuokin. Spekulaatiota vain tuotteista joita ei vielä ole julkisesti saatavilla/testattavana.
 
Sanokaas joku guru, kuinka nopeaa tuo AMD L3 cache 64 Mt on luku ja kirjoitusnopeudeltaan vs DDR4 tai DDR5 muistit, entäs verrattuna pci-ex 5.0 väylän m.2 sata kovoon ? Tuntuu että pirteyttä tulee peleihin, eli olettaisin että on huomattavasti nopeampaa kuin RAM. Varmaan myös hakuajat ovat paljon nopeampia ?
 
Sanokaas joku guru, kuinka nopeaa tuo AMD L3 cache 64 Mt on luku ja kirjoitusnopeudeltaan vs DDR4 tai DDR5 muistit, entäs verrattuna pci-ex 5.0 väylän m.2 sata kovoon ? Tuntuu että pirteyttä tulee peleihin, eli olettaisin että on huomattavasti nopeampaa kuin RAM. Varmaan myös hakuajat ovat paljon nopeampia ?
Aida64 memory testistähän nuo luvut näkee, eli esimerkinä TPU:n 7950X arviosta (muistit DDR5 6000MHz):

aida64-cache-mem.png


L3 cache on siis ~23 kertaa nopeampaa luku-testissä ja ~18 kertaa nopeampaa kirjoitustestissä kuin DDR5-6000. Latency sitten taas noin kuudesosa.
PCI-E 4.0 väyläiset NVME asemat pääsevät noin 7500MB/s lukunopeuksiin, joka on noin kymmenesosa sitten taas tuon 7950X:n muistinopeudesta. PCI-E 5.0 NVMe:n teoreettinen maksimi on sitten tuplat, eli tuonne 15GB/s tienoille.

Edit: Luvut tosin Aida64:ssa on paljon prosessorista riippuvaisia, eli 7950X:n kaksi CCD:tä antaa huomattavasti paremmat tulokset kuin yhden CCD:n 7600X:
index.php

 
Viimeksi muokattu:
Mitä luulette pudottaako uusien x3d-mallien tulo kauppoihin niiden vanhempien 7000-sarjalaisten hintoja? Tuttavalle kasaillaan konepakettiin osia ja odotellaan jos hinta laskisi esim. 7900X
 
Mitä luulette pudottaako uusien x3d-mallien tulo kauppoihin niiden vanhempien 7000-sarjalaisten hintoja? Tuttavalle kasaillaan konepakettiin osia ja odotellaan jos hinta laskisi esim. 7900X
Voihan se jossain vaiheessa olla mahdollista, mutta julkkarissa en usko. Uusilla prossuilla sen verran lisää hintaa.
 

AMD:n omat testitulokset väitetysti vuotaneet. 7950 X3D on tuon perusteella noin 6% nopeampi peleissä vs 13900K, 16% vs 7950X. Kaikki testattu DDR5-6000 muistilla. 13900K toimisi kovemmillakin muistinopeuksilla, eli hyvin tiukoille menee jos molempia ajetaan optimaalisella (vaikkakin sitten kalliilla) konfiguraatiolla.

+16% vs 7950X on mielestäni ihan hyvin, mutta pienoinen pettymys Inteliä vastaan. Se vaan on yllättävän kova vastus. No, enää muutama päivä niin saadaan oikeat revikat ja myös tehonkulutus ym. kiinnostaa :kahvi:
 
Jääkö 7900X3D nyt huonoon väliin, jos siinä on vain kuusi 3D corea vs. kahdeksan 7800X3D mallissa? Ilmeisesti 7950X3D on peleissä samalla tasolla 7800X3D kanssa, kun kellotaajuudet ei kuitenkaan nouse 5 Ghz yläpuolelle 3D coreilla.
 
Jääkö 7900X3D nyt huonoon väliin, jos siinä on vain kuusi 3D corea vs. kahdeksan 7800X3D mallissa? Ilmeisesti 7950X3D on peleissä samalla tasolla 7800X3D kanssa, kun kellotaajuudet ei kuitenkaan nouse 5 Ghz yläpuolelle 3D coreilla.
Ei hyvää kieli se että 7900X3D:stä ei ole lainkaan jaeltu testikappaleita.
 
En ymmärrä ko. mallin olemassaolon syytä.

AMD tietää toimivien ytimien määrän ennen kun 3d-kakku liitetään niihin. Miksi ihmeessä laittaa kallista lisäkakkua siruun jossa on rikkinäisiä ytimiä?

Jos taas se on puhtaasti segmentointia, niin kuka ihmeessä haluaa ostaa ko. prossun? Tuntuu että aivan kaikille joku muu malli olisi parempi.
 


2 CCD:n skedulointi on toteutettu siten, että chipset-ajuri tunnistaa Xbox Game Barin perusteella (jep) onko joku peli päällä vai ei, ja parkkeeraa ei-3Dkakullisen CCD:n. Eli aina kun pelaat jotain, sulla on joku 6 tai 8 ydin prossu käytössä.

Tuskin nyt kukaan odotti mitään hirveän eleganttia ratkaisua tähän kakullisen ja kakuttoman CCD:n skedulointiongelmaan ottaen huomioon AMD:n yleisen softaosaamisen, mutta tää on jo aikamoinen rimanalitus :D. Noh, onneksi tossa pelaajan näkökulmasta järkevämmässä 7800X3D:ssä ei tartte kärsiä kyseisestä "featuresta".
 
2 CCD:n skedulointi on toteutettu siten, että chipset-ajuri tunnistaa Xbox Game Barin perusteella (jep) onko joku peli päällä vai ei, ja parkkeeraa ei-3Dkakullisen CCD:n. Eli aina kun pelaat jotain, sulla on joku 6 tai 8 ydin prossu käytössä.
Eikä parkkeeraa. Normi-CCD on käytössä koko ajan. Mitä lie tukkajeesus sekoilee. Toki jos ajetaan pelkästään peliä niin se kuormittaa vain vcache CCD:tä.

Tuossapa(8:20) näkyy kuinka toisella CCD:llä on kuorimitusta kesken pelitestin.
 
Viimeksi muokattu:
Ei vaan ymmärrä miten MS:n kokoinen firma ei saa tuotettaan optimoitua. Win11 scheduler, sponsored by Intel :D
 
Eikä parkkeeraa. Normi-CCD on käytössä koko ajan. Mitä lie tukkajeesus sekoilee. Toki jos ajetaan pelkästään peliä niin se kuormittaa vain vcache CCD:tä.
PCworldin videossa sanottiin samaa .

En usko että sekä tukkajeesus että gordon sekoilee.
 
@Sampsa voi varmaan varmistaa asian helposti? Luulisi että jos tuo pitää paikkansa kaikki olisivat sen huomanneet, samaten osassa peleistä on ollut käytössä "huonompi" CCD ja vasta kun manuaalisesti on lukittu toinen on saatu huomattavaa hyötyä. Eihän moista voisi tapahtua edes jos tuo toinen CCD olisi lukittu ja vain 3D versiollinen olisi käytössä aina kun peli avataan.
 
PCworldin videossa sanottiin samaa

En usko että sekä tukkajeesus että gordon sekoilee.
No sitte sekoilet sinä olettamalla että noiden sanoessa "parking" se tarkoittaa toisen CCD ottamista pois käytöstä pelin ajaksi. Gordon vielä huomautti että toisella CCD:llä voi olla kuormaa.
 
Harmi etteivät AMD:llä keksineet että Scroll Lock näppäin on monella tyhjän panttina.
 
Core parkingin saa päälle mille tahansa prossulle Parkcontrollilla. Tässä oma 5800X parkkeeraa osan ytimistä eikä ne ole pois käytöstä. Se on vaan virransäästötoiminto.

Screenshot 2023-02-28 000517.jpg
 
Ylimääräinen välimuisti antaa ihan mukavaa boostia myös tietyissä hyötykuormissa, kuten tässä Eigenissä (Dense Solvers) ja ZSTD:ssa.
Testiskenaario antaa vielä hieman eteen suhteessa tuolle "välimuistittomalle" CCD:lle, koska muistikello on näiden kuormien normaali käyttöympäristö huomioiden korkea, 6000MHz.
Pelikäytössä "välimuistittoman" CCD:n saama hyöty esim. 4800MHz > 6000MHz korotuksesta muistikelloon on merkittävä, ylimääräisellä välimuistilla varustetun CCD:n saama hyöty lähestulkoon virhemarginaaliin mahtuva.

Ytimien kellotaajuus on rajoitettu yllä olevissa testiskenaarioissa 5.00GHz ja täyden "Curve Optimizer" tuunauksen myötä, myös vaatimattomammin kulkevat ylimääräisellä välimuistilla varustetut CCD0 ytimet saavuttavat sen myös käytännössä.

Ylemmät komentokehotteet: CCD0, alemmat: CCD1, kaikki 5.0GHz kellotaajuudella.

3DV_Adv.png
 
@Sampsa voi varmaan varmistaa asian helposti? Luulisi että jos tuo pitää paikkansa kaikki olisivat sen huomanneet, samaten osassa peleistä on ollut käytössä "huonompi" CCD ja vasta kun manuaalisesti on lukittu toinen on saatu huomattavaa hyötyä. Eihän moista voisi tapahtua edes jos tuo toinen CCD olisi lukittu ja vain 3D versiollinen olisi käytössä aina kun peli avataan.
Lähtökohtaisesti Windowsissa tuo piirisarja-ajuri + Xbox game bar tunnistaa reaaliajassa kuorman ja peleissä parkkeeraa ei-3D-välimuistillisen CCD-piirin ytimet ja peliä ajetaan 3D-välimuistillisilla ytimillä.

Jos käyttöaste lisääntyy tai taustalla pyörii muita ohjelmia ja ytimiä tarvitaan lisää niin niitä voidaan aktivoida tarpeen mukaan.

Omien kokemuksien mukaan ratkaisu toimii hyvin.

Se että siellä saattaa demotilanteessa parin sekunnin ajan olla pari muutakin ydintä aktiivisena ei todellisessa käytössä merkitse yhtään mitään.

7800X3D:llä pelaamista ajatellen on sitten puhtaasti 3D-cache aina käytössä.
 
Mjoo, tokihan siellä saattaa olla muita prosesseja mitä saattas olla ihan hyvä ajella niillä ei-3D välimuistillisilla ytimillä, siksi ytimen parkkiin ajo pikkasen särähtää omaan korvaan. Veikkaanpa tosin että tähänkin aika tuo parannuksia.
 
Lähtökohtaisesti Windowsissa tuo piirisarja-ajuri + Xbox game bar tunnistaa reaaliajassa kuorman ja peleissä parkkeeraa ei-3D-välimuistillisen CCD-piirin ytimet ja peliä ajetaan 3D-välimuistillisilla ytimillä.

Jos käyttöaste lisääntyy tai taustalla pyörii muita ohjelmia ja ytimiä tarvitaan lisää niin niitä voidaan aktivoida tarpeen mukaan.

Omien kokemuksien mukaan ratkaisu toimii hyvin.

Miksiköhän juuri näin? Äkkinäinen saattaisi ajatella että pelkkä pelin prosessin/säikeiden affinityn asettaminen 3D CCDn ytimille ajaisi saman asian ilman että toisen piirin ytimiä tarvitsee lyödä parkkiin. Muut prosessit/säikeet saisi rauhassa ajella siellä toisella sitten tarpeen mukaan, ja jos ei ole tarvetta niin prosessorin oman logiikanhan pitäisi pistää idlaavat ytimet tyhjäkäynnille.
 
Miksiköhän juuri näin? Äkkinäinen saattaisi ajatella että pelkkä pelin prosessin/säikeiden affinityn asettaminen 3D CCDn ytimille ajaisi saman asian ilman että toisen piirin ytimiä tarvitsee lyödä parkkiin. Muut prosessit/säikeet saisi rauhassa ajella siellä toisella sitten tarpeen mukaan, ja jos ei ole tarvetta niin prosessorin oman logiikanhan pitäisi pistää idlaavat ytimet tyhjäkäynnille.
Veikkaisin että parkkeeraamisella säästetään lämpöbudjettia sinne 3D cache ytimen puolelle
 
Suurin osa varmasti jo nähnyt tämän. Mutta laitan kuitenkin linkin talteen.
 
Mahtaako tuo juuri auttaa, kun samalla pienenee pinta-ala, jota pitkin lämpö pääsee jäähylle?
Auttaa sikäli että jäähyn pohjan lämpötila on kiinni siihen pukattavista wateista. Jos niitä saa vähemmäksi niin lämpötilaero 3D Cache CCD:n sisuksien ja jäähyn pohjan välillä on suurempi jolloin lämpötehoa siirtyy enemmän.
 
Auttaa sikäli että jäähyn pohjan lämpötila on kiinni siihen pukattavista wateista. Jos niitä saa vähemmäksi niin lämpötilaero 3D Cache CCD:n sisuksien ja jäähyn pohjan välillä on suurempi jolloin lämpötehoa siirtyy enemmän.

No joo, mutta tämän voisi kuvitella auttavan ensisijaisesti vähän vähemmän tehokkailla jäähyillä. Olen ymmärtänyt että nykyisillä piirien ko'oilla lämmön siirtyminen jäähyn pohjaan alkaa olla jo isompi pullonkaula.
 
Veikkaisin että parkkeeraamisella säästetään lämpöbudjettia sinne 3D cache ytimen puolelle

Tämä kävi mielessä kyllä, mutta onko parkkeeratun ytimen virrankulutus/lämmöntuotto nyt olennaisesti vähäisempi kuin Zenin sisäisen virranhallinnan säästöliekille ajama, jos niitä kuitenkin herätellään tarpeen tullen. Ja pitäähän kai tässäkin tilanteessa jotenkin estää että Windowsin lottokonescheduleri ei arvokaan pelin säiettä yhtäkkiä sille juuri aktivoidulle ei-3D ytimelle.
 
Ryzen 7900X3D tulee olemaan 6+6 -kombinaatiolla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 739
Viestejä
4 564 256
Jäsenet
75 013
Uusin jäsen
52375

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom