AMD CPU-spekulaatio (Zen6/Zen7 ...)

Eli luetaanko tästä nyt rivien välistä että linux/protonilla pelien pyöritys on periaatteessa sitten tuurista kiinni pyöriikö pelin optimaalisesti vai ei nuilla x3d siruilla? Miten whitelistaan itse tekemäni peliengineräpöstyksen että benchmarkkaisin pyöriikö paremmin cache-chipillä vai toisella? Niche juttuja mutta jotenki tämmöiset pistää hajun ilmoille että ei oikein tiedetä miten tätä ongelmaa pitäisi aikuisten oikeasti ratkaista.

..tai sitten nähdään taas toinen tuulahdus menneisyydestä: AMD antaa mahdollisuuden disabloida toisen CCD:n ja kutsuu tätä "Game Modeksi". Sitten pelit toimii nopeasti, mutta täytyy muistaa laittaa se toinen CCD päälle takaisin, kun pyörittelee hyötyohjelmia.
 
Eli luetaanko tästä nyt rivien välistä että linux/protonilla pelien pyöritys on periaatteessa sitten tuurista kiinni pyöriikö pelin optimaalisesti vai ei nuilla x3d siruilla? Miten whitelistaan itse tekemäni peliengineräpöstyksen että benchmarkkaisin pyöriikö paremmin cache-chipillä vai toisella? Niche juttuja mutta jotenki tämmöiset pistää hajun ilmoille että ei oikein tiedetä miten tätä ongelmaa pitäisi aikuisten oikeasti ratkaista.
Olisihan se kiva jos antaisivat käyttäjälle mahdollisuuden tuon whitelistin editoimiseen. Tai ehkä se tulee esim. Project Hydran kautta.
 
Laskenta kohdistuu sinne tänne tai ei sittenkään ja ehkä kuitenkin, jolloin frametimet lepattaa ja tuntuu kuin olisi puolet näkyvästä FPS-lukemasta johtuen stutterista. Tähän yhtälöön vielä CCD-välinen kommunikaatioviive. :tup:

Olin jo ~5kk sitten oikeassa vähintäänkin osittain tuosta 3D-cachen tuomasta ongelmasta, johtuen nähdyistä lämpötiloista 7000-sarjassa. Tällöin mua oltiin lynkkaamassa, kun sanoin ettei tule suoranaisesti toteutumaan kuten tähän asti - saapi nähdä mikä tulee olemaan rakenne. Sekä kun sanoin että kellotaajuudet laskevat jos rakenne tulee olemaan nykyisenlainen. Fanilauma joka ei analyyttisesti osaa katsoa asioita ilman kiihkomieltä, oli jo soihdut tulessa kolistelemassa kotioveani.

Postaukseni johdosta mm. tuo "3D" ilmestyi tämän ketjun otsikkoon. Ensin toki ulistiin ettei kuulu tähän ketjuun. :rofl: Kyseenalaistin tämän väittämän, sillä otsikossa oli jo tuolloin sanat "spekulaatio" "zen 4 zen 5 zen 6". :rofl::rolleyes:

t: 5800h seepulta postattuna (inb4 wöööö intel vani wöööö nvidia shill)

ps. oispa bränditöntä serriä jossa ainoa merkitsevä asia on suorituskyky
Ihmehän se olisi jos ei mitään ongelmia löydettäisi. Inteliin verrattuna luulisi olevan vähemmän ongelmallinen tapaus jos väärille ytimille menee kun noilla pienemmälläkin välimuistilla varustetuilla ytimillä pärjää kohtuullisen hyvin peleissä. Mutta toisaalta on varmaan helpompi erotella vaativammat prosessit p-ytimille kun ero ytimien suorituskyvyn välillä on suurempi.
Intelillä alkuun ilmenneet ongelmat lienee jo selätetty joten luulisi että nämäkin saadaan aika nopeasti toimimaan oikein.
 
Tossa alkaa varmastikin kärsiä jo prossulle vaativampien pelien suorituskyky.
Ei mitäää eroa fps suhteen onko 4700 vai 5450mhz allcorena ainakaa bf2042, sitä iteki tulee pelattua, ehkä jollaa rtx 4090 saattas erot näkyä prossun kellojen kanssa, mut ei ainkaa omalla näy.

88w ottaa oma 7600x ecomode päällä pelatessa.
 
Tuli tuosta whitelist hommasta mieleen vanha peliläppärini jossa oli Radeon 7970M, aina kun käynnisti uuden pelin niin näyttiksen ajurit kysyi kummalla näyttiksellä pyöritetään (integroitu vai 7970M), ehkä näissä uusissa x3D prossuissa tulee olemaan sama homma :hmm:
 
Uusien X3D-mallien julkaisuun valmistautuen AMD leikkaa 7700X:n MSRP:tä, uusi hinta $299. Eli myös pikkuveli 7700 (nyt $325) todennäköisesti halpenee.

 
Uusien X3D-mallien julkaisuun valmistautuen AMD leikkaa 7700X:n MSRP:tä, uusi hinta $299. Eli myös pikkuveli 7700 (nyt $325) todennäköisesti halpenee.

Saa nähdä vaikuttaako täällä periferiassa havaittavasti - ja koska.
 
Voi olla varma, että tuo Cluster allocation ei toimi 'oikein' out-of-the-box. :p

Esimerkiksi mitenhän käy whitelistalle peleillä, jotka ei ole massamediaa tai missään yleisessä launcherissa, kuten Tarkov?

Peli, joka elää 3D-vcachesta, defaulttaisikin non-cache CCD:lle ja ainoa tapa saada se lukittumaan sille toiselle on Microsoftin whitelistan pyörittely god knows when?

Eiköhän joku ystävällinen kehitä nopeasti kolmannen osapuolen työkalun, jolla käyttäjä voi mielensä mukaan hallinnoida/huijata 'whitelistaa' ie. kuten PBO Tuner-softa CO:n hallintaan.

EDIT: tietenkin tätä skenaariota ei synny, jos jaksaa odottaa ja hommaa 7800X3D, koska vain yksi CCD jossa koko V-cache. Tämä tulee olemaan se pelaajien toinen CPU! (5800X3D is king)
 
Viimeksi muokattu:
Voihan loppukäyttäjä itsekin tehdä vastaavia säätöjä esim process lasso nimisellä ohjelmalla.
 
Kyllä, mutta mielestäni Process Lasso on sekavampi säädöiltään ja UI:ltaan, kuin dedikoitu PBO Tuner. Eli lähinnä käyttäjälle suotu helpoin ja simppelein vaihtoehto noiden whitelistien hiomiseen oli ajatuksena.
 
Onko oikeasti vain 1 CCD tuossa 7800x3d:ssa?
Eikö tuota 7700x:n ollut liikkeellä yhdellä ja kahdella CCD:llä?
Edit: Vai oliko se 7600.
 
Viimeksi muokattu:
Onko oikeasti vain 1 CCD tuossa 7800x3d:ssa?
Eikö tuota 7700x:n ollut liikkeellä yhdellä ja kahdella CCD:llä?
Edit: Vai oliko se 7600.

8 tai alle ytimiä niin yksi CCD.
Joissain 7600 prossuissa oli se toinen CCD fyysisesti kyllä paikalla, mutta ei toiminnassa.
Eli oli tehty 7600 yksilöistä joissa toinen CCD kuralla isomman sijaan.
 
8 tai alle ytimiä niin yksi CCD.
Joissain 7600 prossuissa oli se toinen CCD fyysisesti kyllä paikalla, mutta ei toiminnassa.
Eli oli tehty 7600 yksilöistä joissa toinen CCD kuralla isomman sijaan.
Voiko tuota tarkistaa jollain että onko omassa prosessorissa 1 vaiko 2 CCD:tä?
 
Voiko tuota tarkistaa jollain että onko omassa prosessorissa 1 vaiko 2 CCD:tä?

Ei kai muuten kuin HS pois.
Omassa 5800x CTR 2.1 kyllä ilmoittaa että "You have unique processor, 2 CCD's." eli oli noita jo edellisessäkin sarjassa.
En tiedä osaako vaikka Hydra kertoa 7 sarjalaisista saman.
 
Voiko tuota tarkistaa jollain että onko omassa prosessorissa 1 vaiko 2 CCD:tä?

Mitään väliä sillä ei ole, koska ne ytimet ovat kuitenkin käytössä vain yhdellä piirillä. Sellaista mallia ei tule ikinä olemaan missä olisi 3D muistit, kaksi CCD:tä ja ja alle 12 ydintä. Tässä ei olisi valmistusprosessin kannalta (eikä muutenkaan) mitään järkeä. Teoriassa voisi tulla sellainen 4+4 malli jos tulisi tosi paljon jämäpiirejä mutta tuskin tulee kun edes pelkkää 4-ytimistä ei olla julkaistu ja tuskin julkaistaankaan
 
Mitään väliä sillä ei ole, koska ne ytimet ovat kuitenkin käytössä vain yhdellä piirillä. Sellaista mallia ei tule ikinä olemaan missä olisi 3D muistit, kaksi CCD:tä ja ja alle 12 ydintä. Tässä ei olisi valmistusprosessin kannalta (eikä muutenkaan) mitään järkeä. Teoriassa voisi tulla sellainen 4+4 malli jos tulisi tosi paljon jämäpiirejä mutta tuskin tulee kun edes pelkkää 4-ytimistä ei olla julkaistu ja tuskin julkaistaankaan
Mutta eikä tuossa 7900x3d:ssä juuri ole kaksi CCD:ta mutta 3d cache vain toisen päällä?
 
Tässä onkin mielenkiintoista nähdä sitten huhtikuussa, kumpi teistä oli oikeassa.. Itse uskon ja mutuilen, että 7900X3D ja 7950X3D on samaa nopeusluokkaa peleissä. Ja siellä samoissa tai vähän edellä on 7800X3D.

7800X3D:llä on mahdollisuuksia olla nopeampi (peleissä), riippuu skedulerista ja siitä, tarvitsevatko pelit niitä ytimiä. 7800X3D:n tapauksessa säie menee aina optimaalisesti.
Lisäksi 79_0X3D:lla on vain toisessa CCX:ssä se isompi välimuisti, jos tulkitsin tuota oikein. Kuitenkin, sitä ei ole 7950X3D:ssä kaksinkertaisesti, niinkuin ytimiä verrattuna 7800X3D:hen. Vai oliko se välimuisti CCX:ssä ollenkaan? Kuitenkin, sitä on liian vähän.
Eikö kaiken logiikan mukaan nopein noista ole malli joka boostaa eniten tai omistaa eniten sitä 3d cashea?
 
Eikö kaiken logiikan mukaan nopein noista ole malli joka boostaa eniten tai omistaa eniten sitä 3d cashea?

Ei. Skeduleri heittää säikeen "väärälle" CCD:lle ja tuo enemmän coreja sisältävä on hitaampi.
Kaikissa on sama määrä "sitä 3d kakkua".
 
Ei. Skeduleri heittää säikeen "väärälle" CCD:lle ja tuo enemmän coreja sisältävä on hitaampi.
Kaikissa on sama määrä "sitä 3d kakkua".
Tai toimii oikein ja kaikki windows taustaprosessit ja muut ohjelmat pyörii toisella CCD:lla. Jolloin 7800X3D olisi mahdollisesti hitaampi. Mutta taitaa sekin riittää jos taustalla ei isompia juttuja pyöri.
Aivan, jännä nähdä testit ja onkohan seuraavissa molemmilla omat cashet.
Mielenkiintoista on myös nähdä onko 7900X3D 6+6 vai 8+4 ydintä. 8+4 olisi tietysti parempi. Sitten taitaa avoimena vielä olla kellotaajuudet tämän kakutetun CCD:n osalta, onko kaikki samalla kellotaajuudella kuin 7800X3D vai onko pystytty yhtään nostamaan?
 
Tai toimii oikein ja kaikki windows taustaprosessit ja muut ohjelmat pyörii toisella CCD:lla. Jolloin 7800X3D olisi mahdollisesti hitaampi. Mutta taitaa sekin riittää jos taustalla ei isompia juttuja pyöri.

Kyllä. Tämä on taas näitä "kumpi ennusti oikein" ja piristää mukavasti keskustelua.

Uskon vakaasti, että kun Microsoft voi munata tämän(kin), niin se mokaa.

--

Lisäksi Windows ja pelit toimivat mielestäni hienosti pelkällä 8-ytimellä, niin 12- tai 16-ydintä ei saa suuria etuja, vaan niillä on sitten säikeitä idlessä tai matalalla työkuormalla pyörittelemässä jotain Discord-prosessia. Eli vaikka menisi täysin oikein, niin ei noista ylimääräisistä ytimistä ole peleille nopeutusta. Ennemminkin tulee nopeutusta 7950X:n lisääntyneestä L1- ja L2-cachesta.
 
Tai toimii oikein ja kaikki windows taustaprosessit ja muut ohjelmat pyörii toisella CCD:lla. Jolloin 7800X3D olisi mahdollisesti hitaampi. Mutta taitaa sekin riittää jos taustalla ei isompia juttuja pyöri.

Mielenkiintoista on myös nähdä onko 7900X3D 6+6 vai 8+4 ydintä. 8+4 olisi tietysti parempi. Sitten taitaa avoimena vielä olla kellotaajuudet tämän kakutetun CCD:n osalta, onko kaikki samalla kellotaajuudella kuin 7800X3D vai onko pystytty yhtään nostamaan?
Eikö nuo kellotaajuudet ollu julkaistu ja 7950x3d boostasi korkeimmalle
 
x3d-02022023.jpg

Tuohan 7800x3d voi itseasiassa olla huonoin alhaisen boostin takia
 
58003d on samalla lailla kuin 78003d yhden ccdn prossa, joten siinäkin ilmoitettiin ihan samalla tavalla.
Noi joissa on kaksi ccdtä niin toinen (kakuton) ccd boostaa korkeammalle.
Aivan, eli voisi olettaa että 7800x3d boostaisi samaan tyyliin kaikille ytimille tuon luvatun kuten 5800x3d. Joka on 500Mhz korkeampi kuin zen3:lla, nuo muut on vielä kysymysmerkkejä.
 
x3d-02022023.jpg

Tuohan 7800x3d voi itseasiassa olla huonoin alhaisen boostin takia

7900 ja 7950 ei myöskään boostaile tuonne sen CCD:n osalta jossa on 3D kakku, eli tuskin peleissä on merkittävää eroa silloin kun peli käyttää 3D kakullista CCD:tä. ´Noiden boosti kun on ilmoitettu sen normaalin CCD:n mukaan joka on mielestäni hiukan harhaanjohtavaa.
 
7900 ja 7950 ri myöskään boostaile tuonne sen CCD:n osalta jossa on 3D kakku, eli tuskin peleissä on merkittävää eroa silloin kun peli käyttää 3D kakullista CCD:tä. ´Noiden boosti kun on ilmoitettu sen normaalin CCD:n mukaan joka on mielestäni hiukan harhaanjohtavaa.
Kieltämättä mutta se on sitä "hyvää" markkinointia.
 
7900 ja 7950 ei myöskään boostaile tuonne sen CCD:n osalta jossa on 3D kakku, eli tuskin peleissä on merkittävää eroa silloin kun peli käyttää 3D kakullista CCD:tä. ´Noiden boosti kun on ilmoitettu sen normaalin CCD:n mukaan joka on mielestäni hiukan harhaanjohtavaa.
Oletko jostakin saanut tästä boostailusta virallisesti vahvistettua tietoa?
Vai perustuuko tämä huhuihin ja arveluihin?
 
Oletko jostakin saanut tästä boostailusta virallisesti vahvistettua tietoa?
Vai perustuuko tämä huhuihin ja arveluihin?
5800x3d:ssä kellotaajuudet on matalemmat, kuin 5800x:ssä. 7800x3d vs 7700x sama juttu.

7900x3d ja 7950x3d vs 7900x ja 7950x mallit ei kellotajuus laskenutkaan. Lisäksi amd on puhunut että toisella ccd:llä saadaan 3d välimuistin hyödyt ja toisella korkeiden kellotaajuuksien hyödyt.
 
Aivan, eli voisi olettaa että 7800x3d boostaisi samaan tyyliin kaikille ytimille tuon luvatun kuten 5800x3d. Joka on 500Mhz korkeampi kuin zen3:lla, nuo muut on vielä kysymysmerkkejä.

Ei ei ei, ei ole kaikkien ytimien boosteja nuo AMD:n markkinointimateriaalien luvut.
 
aan täyspäinen edes käytä manuaalista ylikellotusta näillä nykyprossuilla lukuunottamatta extreme kello
Riippuu ihan täysin pelistä, toiset vaativat CPU:lta paljon ja toiset ei. Joissain peleissä varmasti tulee tuon verran ja enemmänkin, vaikka resona olisikin 4K.

Itsellä 8700K ja joissakin peleissä (tai niiden tietyissä osissa) GPU-käyttö on tippunut ihan selvästi sinne 60-80% paikkeille RTX 3090 @ 4K (+ DLSS), esimerkkinä No Man's Sky ja Cyberpunk mutta varmasti muitakin. Eli uskon itsekin saavani tuosta selvää hyötyä ajoittain, mutta ei se joka tilanteeseen tule auttamaan.

Joka tapauksessa koneesi CPU ja GPU ovat varsin epätasapainossa eli päivitys on sikäli ajankohtainen, ja AMD:n 3D-prossujen pitäisi olla fiksu valinta pelaajalle. Loppu tulee jäämään näytönohjaimesta kiinni, ei prossusta.

Battlefield V pelimoottoria käytän eniten. Mutta myös Crysistä tulee pelattua ja Unreal enginellä. Joskus myös GTA V peliä. Doom Eternalia myös. Mutta kyllä tuo Battlefieldinkin moottori on raskas kun laittaa kaikki graffat täysille.
 
Viimeksi muokattu:
Tai toimii oikein ja kaikki windows taustaprosessit ja muut ohjelmat pyörii toisella CCD:lla. Jolloin 7800X3D olisi mahdollisesti hitaampi. Mutta taitaa sekin riittää jos taustalla ei isompia juttuja pyöri.

Mielenkiintoista on myös nähdä onko 7900X3D 6+6 vai 8+4 ydintä. 8+4 olisi tietysti parempi. Sitten taitaa avoimena vielä olla kellotaajuudet tämän kakutetun CCD:n osalta, onko kaikki samalla kellotaajuudella kuin 7800X3D vai onko pystytty yhtään nostamaan?

6+6. Se tapa miten käyttikset lukee Zen-prossujen ytimien määrän lukee 2 lukua, "montako CCX" ja "montako ydintä per CCX". Tuki eri määriin ytimiä per aktiivinen CCD vaatisi muutoksia kaikkiin käytiksiin, ja ne pätsit laitettaisiin Linuxiin kuukausia etukäteen.
 
Oletko jostakin saanut tästä boostailusta virallisesti vahvistettua tietoa?
Vai perustuuko tämä huhuihin ja arveluihin?

Aiemmin ketjussa olleella videolla AMD:n edustaja tarinoi X3D osista:


Ei tuossa nyt suoraan noin sanota mutta kovasti siltä haisee.

Vaikka kohdasta 5:21 eteenpäin:


Eli 7950X: 2 kpl CCD, toisessa X3D kakku joka rajoittaa kelloja, toinen ilman kyseistä kakkua, mutta kovemmat kellot.

Ei toki vielä ole tietoa onko 7800X3D, 7900X3D ja 7950X3D:n X3D-CCD:n boostitaajuus sama (esim 5,0 GHZ) joka mallilla vai onko kalliimmille malleille varattu joku esim 100 MHz:n etu.
 
Nyt on tullut uusia melko villejä huhuja zen5sta.

Voi olla feikkiä/huuhaata, mutta en heti tyrmää varmuudella feikiksi/huuhaaksi.


Eli huhun mukaan L1-kakut kasvaisivat selvästi, L2-kakku olisi jaettu koko CCXn kesken ja lisäksi joissain malleissa io-piilastulle olisi ehkä tulossa uusi L3/L4-välimuisti joka jaettu kaikkien ytimien kesken (tämä voisi olla myös L3 mikäli CCX-kohtaista L3-välimuistia ei näissä malleissa olisi, vaan pelkkä CCX-kohtainen L2)

Omaa jatkospekulaatiota tämän huhun pohjalta:

L1D-kakun viive on se, mikä tässä kärsisi mikäli L1D kasvaisi.
CCX-kohtaiset 2- ja L3-kakut osaltaan voisi selittyä sillä, että tuossa L2 olisi käytännössä se laskentapiilastulla oleva osa CCX:n välimuistista(ja se olisi pienempi ja nopeampi kuin vanha L3), ja se erillisellä vcache-piilastulla oleva osa olisi sitten oma siitä seuraava hitaampi ja monta kertaa isompi välimuistitasonsa(L3). Hankalana tässä näen kuitenkin sen, että tuon L2-välimuistin pitäisi palvella kuuttatoistaa L1-välimuistia (kahdeksan ytimen L1D- ja L1I-välimuistit), ja se olisi helposti aika ylikuormitettu (ja L1D-huti voisi siis myös olla hidas, verrattuna ydinkohtaisen L2n nopeuteen)

Hyvää tässä olisi se, että kalliilla uudella valmistustekniikalla valmistetut välimuistit pienenisivät selvästi, kun suurehko CCX-kohtainen tai kaikkien ytimien kesken jaettu L3 voisi aina olla N6lla tjsp halvemmalla prosessilla valmistettu vcache-piilastu. Ja sitten sitä L3sta voisi laittaa aika paljon ilman että kokonaisuuden hinta käy liian kalliiksi.

SRAM(eli välimuistit) on siis uusilla valmistustekniikoilla kalliimpaa kuin vanhoilla, kun SRAM kutistuu hyvin vähän mutta uudet valmistustekniikat on pinta-alaa nähden selvästi kalliimpia.

Ja malleissa joissa isoa ccx-kohtaista L3-välimuistia ei ole ja/tai piirillä on myös kohtalaisen tehokas näyttis, muistiohjainpiilastulla (tai sen päällä erillisellä piilastulla) olevassa memory side cache-periaatteella toimivassa välimuistissa on myös järkeä, sama rakenne kuin rdna3ssa.

Mutta malleissa joissa on pelkkä yhden DCUn miniminäyttis sekä isot CCX-kohtaiset L3-kakut, hyöty L4sta jäisi hyvin pieneksi.
 
Viimeksi muokattu:
Sitä kauempana cache on prosessorista, sitä hitaampaa se on. Mutta sitä olisi vastineena enemmän. Mielenkiinnolla odotan tuloksia.

Lisäksi tulevaisuuden "3d-cache" olisi laitettu io-lastulle? Katsotaan nyt, meneekö se näin, vai onko se vain "normaalit mallit" normaalilla määrällä L3:sta? Onkohan sekin kuitenkin 64MB tässä vaiheessa? Kuitenkin, L3/L4-välimuistilla saa tuloksia peleissä ja kuluttajat siitä ovat valmiita maksamaan.
 
Hyvää tässä olisi se, että kalliilla uudella valmistustekniikalla valmistetut välimuistit pienenisivät selvästi, kun suurehko CCX-kohtainen tai kaikkien ytimien kesken jaettu L3 voisi aina olla N6lla tjsp halvemmalla prosessilla valmistettu vcache-piilastu. Ja sitten sitä L3sta voisi laittaa aika paljon ilman että kokonaisuuden hinta käy liian kalliiksi.

Saisikohan tuolla lastun kokoa puristettua sen verran alas että AM5 paketointiin saataisiin mahtumaan 3kpl CCD?
 
Sitä kauempana cache on prosessorista, sitä hitaampaa se on. Mutta sitä olisi vastineena enemmän. Mielenkiinnolla odotan tuloksia.

Lisäksi tulevaisuuden "3d-cache" olisi laitettu io-lastulle? Katsotaan nyt, meneekö se näin, vai onko se vain "normaalit mallit" normaalilla määrällä L3:sta? Onkohan sekin kuitenkin 64MB tässä vaiheessa? Kuitenkin, L3/L4-välimuistilla saa tuloksia peleissä ja kuluttajat siitä ovat valmiita maksamaan.

Käsittääkseni tuon mukaan menisi eri tavalla eri malleissa (jako voisi olla normaalit työpöytämallit vs APUt jos APUissa myös siirrytään chiplet-rakenteeseen), että pöytäkonemalleissa/niissä piireissä joissa ei ole merkittävää näyttispuolta (*) olisi ilmeisesti edelleen CPU-chipletin päällä mutta APUissa joissa näyttispuoli on kooltaan samaa luokkaa tai isopi kuin CPU-puoli, se, olisi IO-piilastulla.

Mutta huomaa että tuon alkup tekstin kirjoittajakaan ei ole oikein varma että miten noita kuulemiaan huhuja tulkitsee.


(*) Nykyäänhän kaikissa on jonkinlainen näyttis, mutta se yhden DCUn miniminäyttis on siis niissä piireissä jotka ei ole APUja, APUissa on sitten tehokkaampi näyttis
 
Viimeksi muokattu:
Capframex:ltä hyvä twiitti... Ok, 7950X3D 61% faster than 7950X, that's going to be ambitious...
 
Capframex:ltä hyvä twiitti... Ok, 7950X3D 61% faster than 7950X, that's going to be ambitious...


Tai 49% jos sen 20% mukaan mennään. Yllättäen ei viitsinyt sitä pienempää % laskuihinsa laittaa. Ilmeisesdti liian vaikeaa matematiikkaa.

Ei sillä että ittekään uskon noihin lukuihin. Mutta toiset onkin jo siellä kommenteissa ehtiny laittamaan että eri setillä testejä ero onkin paljon pienempi, jolloin tuo 20%-30% erokaan ei nouse mihinkään 50%

Esim. HUB saanut eroksi 7,7% jos otetaan toi KS vielä nopeampien muistien kanssa 11 pelin keskiarvossa.4,5% jos verrataan hitaammilla muisteilla joten tuussa ei eroksi tulekkaan enää kuin 40% taikka alle.
 
Esim. HUB saanut eroksi 7,7% jos otetaan toi KS vielä nopeampien muistien kanssa 11 pelin keskiarvossa.4,5% jos verrataan hitaammilla muisteilla joten tuussa ei eroksi tulekkaan enää kuin 40% taikka alle.
HUB sentään ajanut testit 1080 resoluutiolla eikä 720. Eli eroa pcgameshardware on saanut enemmän mutta niillä ei ole juuri pohjaa todellisuudessa.
 
En yllättyisi jos näissä 7000-sarjan ryzeneissä 3d-cachesta saisi enemmän hyötyä kuin 5000-sarjalaisissa.
Eikös ddr5 latenssit ole kuitenkin ddr4 latensseja isommat?
Mielenkiinnolla odottelen testejä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 301
Viestejä
4 508 662
Jäsenet
74 350
Uusin jäsen
JMM333

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom