Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Itse vaihdoin 5900X tuohon 5800x3D ja on olemassa pelejä jopa 4k resoluutiolla joissa tuli ihan hullu parannus, MMO pelit esimerkiksi tuntuu rakastavan tuota prosessoria, erot minimi fps on melkoiset välistä.
Itse valitsisin:
- 7950X:n (tai säästövaihtoehtona 7700X)
En minä lähtisi prosessoria valitsemaan yhden tai useammankaan pelimoottorin paremmuuden tai huonommuuden perusteella.
Eivät ne prosessorin erot ole merkittäviä 4K:lla pelatessa, vaan eroja saadaan lähinnä 1080p tai matalammilla resoluutioilla. Näytönohjaimella voi olla enemmän merkitystä, jos nyt tulevassa uudessa sukupolvessa niilläkään.
Ja tilanne saattaa olla prosessorin osalta sitten puolen vuoden tai vuoden päästä kallistunut toiseen suuntaan.
Valintaperusteeni olisivat mieluummin:
1. Pelisuorituskyky: Lähinnä riittääkö perusmalli vai pitääkö mennä huippumalleihin, ja onko muuta käyttöä kuin pelaaminen
2. Hinta (prosessori + emolevy +muistit): perusmalli, keskitaso vai huipputaso kohdan 1 ja 3 valinnoilla.
3. Alustan (emolevyn) ominaisuudet: liitännät - niiden määrät ja nopeudet, ja riittävätkö itselle ja mahdollisiin tulevaisuuden tarpeisiin
4. Jatkuvuus: pitääkö uudenpaan prosessorimalliin vaihtaessa päivittää alustaa (emolevy ja/tai muistit)
5. Haluaako hifistellä. Omasta kokemuksesta voin sanoa, että kalliiksi tulee!
Itse valitsisin:
- 7950X:n (tai säästövaihtoehtona 7700X)
- 32 tai 64GB DDR5 (5600/6000 tiukoilla latensseilla (28-32) jos on siihen varaa, tai vähän löysemmillä esim 36, jolloin pääsee 25-40% halvemmalla).
- Emolevy: PCIe gen5 (sekä 16x että M.2), eli sopiva B650E (tai X670E jos löytyisi järkevän hintainen). Näistä emoista ja niiden hinnoista vain on aika vähän tietoa vielä.
4. Toivottavasti AM5 kanta jatkuisi edes jollain tavalla samalla tavalla kuin AM4 kanta, että vois ehkä yhden päivityksen tehdä. Mutta voi olla että en voi tehdä päivitystä, jos 3d välimuistisen AM5 prossun ostan. Tässä vaiheessa ehkä vaikea vielä tietää ? vai mihin vuoteen asti AM5 kantasia prossuja on ?
AMD lupaili että AM5:ttä tuettaisiin ainakin vuoteen 2025 asti, mahdollisesti pidempäänkin.
Tuo 6500 XT on PCIe 4.0×4 -väylällä. Sen perusteella ei oikein kannata mitään tulevaa verrata.Techpowerupin testissä ollut PCI-express 3.0 ja 4.0 väylän välillä jopa 29% ero.
Katsotaan nyt edes ylemmän luokan korttia eikä x4 väylällä rampautettua budjettikorttia joka on ironisesti älyttömän riippuvainen PCIe-väylän kaistasta koska kortin 4GB muisti ei riitä mihinkään. Jos kortille olisi laitettu x8 väylä ja 8GB muistia, se olisi poistanut erot kokonaan.Täytyy sanoa, että ali-arvioin edellisessä viestissä jopa PCI-express eri versionumeroiden vaikutuksen 4k pelaamisessa. Vaikutus voi olla jopa enemmänkin kuin 1-3% jos puhutaan 4k pelaamisesta. Ja varsinkin tuossa Frostbite 3 pelimoottorissa. Techpowerupin testissä ollut PCI-express 3.0 ja 4.0 väylän välillä jopa 29% ero. Eli emolevyssä en tinkisi kyllä pciexpress 5.0 väylästä. Todennäköisesti silloin joudun ostamaan myös AMD näyttiksen, jos Nvidian uudet mallit eivät tue pci-ex 5.0 väylää kuten taas radeon RX 7000 sarjan pitäis tukea sitä. Oletukseni kuitenkin on että PCI-ex 5.0 ja 4.0 välissä on pienempi ero pelikäytössä kuin Pciex 4.0 vs Pciex 3.0.
Katsotaan nyt edes ylemmän luokan korttia eikä x4 väylällä rampautettua budjettikorttia joka on ironisesti älyttömän riippuvainen PCIe-väylän kaistasta koska kortin 4GB muisti ei riitä mihinkään. Jos kortille olisi laitettu x8 väylä ja 8GB muistia, se olisi poistanut erot kokonaan.
RTX 3080:lla näin. PCIe 3.0 -> 4.0 ei tee minkäälaista eroa. Seuraava näyttissukupolvi tekee luultavasti pienen eron 3.0 ja 4.0 välille kun ruudunpäivitysnopeus kasvaa.
![]()
![]()
Hyvä tietää tuokin, että huonoilla näyttiksillä väylä tulee vielä nopeammin vastaan.
AM5 -emolevyjä ei ole vielä myynnissä. Ja koska se on ensimmäinen alusta, joka tukee 5.0 M.2-levyjä, ei niitäkään ole vielä tullut myyntiin.Tuollaisia graafeja olen joo yleensä noiden välillä nähnyt 1-3% eroja. Hyvä tietää tuokin, että huonoilla näyttiksillä väylä tulee vielä nopeammin vastaan.
Pci-express m.2 sata kovoissahan erot ovat nykyään vastaavia pelien latausnopeuksissa, vaikka teoriassa uusi väylä tarjoaakin tuplat kaistaa lisää. Toivotaan että Windows 11 directstorage tekniikka vai mikä olikaan toisi päivitystä tuohon että saisi enemmän irti kovoista pci-express 5.0 väylistä.
Yksi ongelma on sekin että ei ole edes vielä markkinoilla kunnollisia kovalevyjä AM5 emoihin ainakaan Suomessa en ole vielä nähnyt pci-express 5.0 M.2 satoja. Tuossakin on yksi sellainen juttu, että joutuu odottelemaan ennenkuin voi kasata koneen. Mieluiten ainakin itse haluisin käyttiksen sellaiselle kovalevylle, joka vastaa uuden koneen muitakin osia.
Konsoleissa on se 16 säiettä kuitenkin käytettävissä. Selkeää etua on siis saavutettavissa periaatteessa vielä 16 ytimeen asti, vaikka peli oltaisiin optimoitu tiukasti konsolien ehdoilla.Periaatteessa useammista coreista voi olla hyötyä, JOS:
- Peli on ohjelmoitu ja sattuu kykenemään käyttämään useampaa corea. Yleensä ei, koska konsoleissa ei ole sen enemmän coreja käytettävissä.
Konsoleissa on se 16 säiettä kuitenkin käytettävissä. Selkeää etua on siis saavutettavissa periaatteessa vielä 16 ytimeen asti, vaikka peli oltaisiin optimoitu tiukasti konsolien ehdoilla.
Toisaalta sääli, mutta toisaalta enemmistö pelaajista pelaa tietokoneella, jossa on tehottomampaa rautaa kuin uusimmissa konsoleissa. Eli kyllä PC-pelit muutenkin kehitettäisiin varmaan enemmistöä pelaajista mielessä pitäen.16 säiettä pelit tarvitsee maksimissaan, tuolla mennään siihen asti kunnes konsoleihin tulee enemmän saataville, koska niiden ehdoilla pelit tehdään nykypäivänä (mikä on sääli kun ajattelee kuinka jytkyä rautaa PC:lle on saatavissa).
Kyllä, mutta aina voi skaalata alaspäin, tehdään peli kunnon raudalle suoraan ja skaalataan siitä sitten alaspäin, ajaahan jotkut ladalla ja jotkut lambolla. Tosin prosessori on nyt pienin murheista, näytönohjaimista kun saataisi kaikki tehot revittyä kunnolla irti, niin voisi olla melkoisia "ultra" asetuksia saatavilla.Toisaalta sääli, mutta toisaalta enemmistö pelaajista pelaa tietokoneella, jossa on tehottomampaa rautaa kuin uusimmissa konsoleissa. Eli kyllä PC-pelit muutenkin kehitettäisiin varmaan enemmistöä pelaajista mielessä pitäen.
Toki konsolit rajaavat sitä että mitä algoritmeja valitaan, ja miten ne optimoidaan.Suurin osa peleistä tehdään Unityllä ja Unreal Enginellä jotka skaalautuu kyllä niin pitkälle kuin rauta antaa myöten ja algoritmit sen mahdollistaa. Ei sielä ole kovakoodattuna mitää core counttia engineen varsinkaan kun koko core count on menettämässä merkitystään Intelin mennessä täysin eri ladulle mitä AMD käyttäen big-little arkkitehtuuria. Voisi melkein sanoa että rajoitukset on täysin softa/algoritmiperäisiä ja koodi ei rinnakkaistu yhtään sen helpommin vaikka huomenna Sony julkaisisi PS5.1:n jossa 32 säiettä.
Minä kun kuvittelin että ydinten ja säikeiden määrä vaikuttaa prosessorin nopeuteen. Voin toki olla väärässäkin.Vieläkin ihmiset yliarvio ydinten ja säikeitten määrän vaikutuksen suorituskykyyn pelaamisessa. Prosessorin nopeus on se millä on oikeasti väliä.
Mitä tarkoitat että rajoittaa menoa? Jos esim konsolilla peli pyörii 1080p120fps niin kuin monet 120fps pelit siellä pyörii niin PC:llä pelataan 4k120Hz tarkemmilla detaileilla. Eikö ole aika perusteltua olettaa että GPU tehoa hyödynnetään pyöreästi 400% enemmän mitä konsoleilla?Mikä siellä sitten rajoittaa menoa, kun luulisi nyt että PC puolen high end näytönohjaimilla saisi muutakin kun isompaa resoluutiota ja enemmän kiiltävämpiä sohvia RT päällä?
Mikä siellä sitten rajoittaa menoa, kun luulisi nyt että PC puolen high end näytönohjaimilla saisi muutakin kun isompaa resoluutiota ja enemmän kiiltävämpiä sohvia RT päällä?
Tarkoitan nyt ihan yleisesti graafista laatua, UE5 Matrix demo on hyvä esimerkki, siinä on kunnon "next-gen" meininki ja käyttää kaikkia mahdollisia hienouksia jota koko engine tarjoaa, pyöri pleikkarilla aika nihkeästi välistä, mutta PC:llä pääsi sitten oikeuksiinsa jos tehoa löytyy.Mitä tarkoitat että rajoittaa menoa? Jos esim konsolilla peli pyörii 1080p120fps niin kuin monet 120fps pelit siellä pyörii niin PC:llä pelataan 4k120Hz tarkemmilla detaileilla. Eikö ole aika perusteltua olettaa että GPU tehoa hyödynnetään pyöreästi 400% enemmän mitä konsoleilla?
Vai haluaisitko että peli pyörisi PC:n monsteri ohjaimilla 1080p myös mutta sen pitäisi näyttää jotenkin tosi siistille mutta tehoa ei saa mennä parempiin efekteihin kuten esim RTGI tai vastaaviin.
Mitä siis haluat? Keskustellaan.![]()
Suurin osa peleistä tehdään Unityllä ja Unreal Enginellä jotka skaalautuu kyllä niin pitkälle kuin rauta antaa myöten ja algoritmit sen mahdollistaa. Ei sielä ole kovakoodattuna mitää core counttia engineen varsinkaan kun koko core count on menettämässä merkitystään Intelin mennessä täysin eri ladulle mitä AMD käyttäen big-little arkkitehtuuria. Voisi melkein sanoa että rajoitukset on täysin softa/algoritmiperäisiä ja koodi ei rinnakkaistu yhtään sen helpommin vaikka huomenna Sony julkaisisi PS5.1:n jossa 32 säiettä.
Diminishing returns is a good term for explaining our situation. Besides the theoretical problems, on every game including Bannerlord there are some workloads that can be parallelized, and some that can't be. So consider a frame in a combat situation like: (2x ST workload) + (16x MT workload) + (1x ST workload) + (8X MT workload) + (3X ST workload). If you have a 4 core cpu it would be take 12x time (2 + 4 + 1 + 2 + 3). For a 8 core cpu with the same architecture it would take 9x time and for 16 core it would be 7.5x time. After 16 cores, core count doesn't affect too much, like for example a 32 core cpu would take 6.75x time. So a cpu with a faster single threaded performance would be a better solution after a certain number of cores.
Vaikea sanoa ilman kivenkovaa faktaa miten mikrokoodi nuiden skeduloinnin osalta tehty pelikuormassa. Esim jos peli parissa threadissa lataa silloin tällöin jotain SSD:ltä niin tapahtuuko se pikku coreilla ettei häiritä isojen corejen työtä kun ne käskyttää GPU:ta tai laskee fysiikoita vai mitenkä.Taitaa pelikäytössä nuo pikkucoret olla pois käytöstä.
Sen verran huudan täältä sivusta, että noilla nanometreillä ei ole juurikaan tekemistä todellisuuden kanssa. Pelkkää markkinointipuhetta. Eli ei ne oikeasti kutistu 40%.Uusien huhujen mukaan rdna 4 ja zen 5 arkkitehtuurissa puhutaan jopa 3nm mahdollisuudesta. Tuo on aika iso harppaus 5nm nähden jos huhu on oikea:
Sen verran huudan täältä sivusta, että noilla nanometreillä ei ole juurikaan tekemistä todellisuuden kanssa. Pelkkää markkinointipuhetta. Eli ei ne oikeasti kutistu 40%.
Monta prosenttia kutistui esim. 7nm--> 5nm mitä voisi todellisuudessa olla 5nm ---> 3nm.
Kaikkeahan voi aina markkinoida. Järkevämpää on seurata todellisia käytännön testejä vaikka uusi tuote olisi paperilla teoriasa hyvä.
1.4x koon pienentyminen pitäisi antaa 2x tiheysparannus, mutta:
N7 => N5 antaa TSMCn markkinointimateriaalin mukaan n. 1.4x tiheysparannuksen SRAM-muisteille ja n. 1.8x-tiheysparannuksen logiikalle.
Käytännössä olen itse nähnyt kahdesta eri prossuytimestä synteesitulokset molemmille valmistusprosesseille, ja molemmissa parannus N7 => N5 oli selvästi lähempänä tuota TSMCn mainostamaa tiheysparannusta SRAMille kuin logiikalle.
N7-prosessista on useimmat tarkat mitat (mm. MMP, CPP) julkaistu, mutta N5sta ei. Käytännässä saatavilla olevan tiedon perusteella voidaan arvioida, että kyse on enemmänkin suuruusluokkaa 20% kuin 40% pienennyksestä prosessin todellisissa mitoissa.
Ja N3n osalta tämä deflaatio(markkinatermien ja todellisten mittojen erkaneminen toisistaan) ei ainakaan ole hidastumassa, siltä ei kannata odotella suuria parannuksia. Ja kun samalla valmistusprosessin hinta/pinta-ala kasvaa, niin käytännössä transistorin hinta ei juurikaan ole sen myötä laskemassa => samalla rahalla ei voida tehdä yhtään järeämpiä ytimiä tai yhtään isompia välimuisteja, ainoastaan kelloa voidaan saada inasen lisää tai sähkönkulutusta alas(käytännössä ei yhtä aikaa, ellei tyydytä hyvin pieniin parannuksiin).
N7 => N6 oli ehkä viimeisiä valmistustekniikkapäivityksiä, joissa transistorin hinta vielä laski selvästi; N6 on sekä inasen tiheämpi että inasen halvempi kuin N7. Ja syynä oli se, että N7 (Intel 7n ohella) oli viimeinen 193nm kalustolla valotettu prosessi ja vaati hyvin moninkertaista multipatterningia. Kun vaihdettiin 13.5nm EUV-kalustoon, riittää vain kerran tehty valotus, työ yksinkertaistuu ja nopeutuu. Ja samalla tosiaan myös jotain mittoja viilattiin jollain 5-10%lla jolloin saatiin pieni tiheysparannus.
Nyt tällä hetkellä siis tilanne on se, että jos halutaan maksimaalista suorituskykyä tai energiatehokkuutta, käytetään N5sta/jotain sen varianttia (N4 on myös vain inasen viilattu N5), mutta jos voidaan vähän tinkiä suorituskyvystä tai energiatehokkuudesta ja halutaan sama logiikka halvemmalla, käytetään N6sta, joka on hiukan isompi mutta pinta-alaa kohden selvästi halvempi.
(ja sitten jos tehdään jotain pientä ja voidaan tinkiä paljon suorituskyvystä, tai tarvitaan paljon analogiakamaa samalle piirille, käytetään jotain muinaista valmistusprosessia)
Kuulostaa siltä että seuraavan päivityksen jälkeen kun am5 prossun ja emon ostaa. Saa hetken odottaa seuraavaa emon vaihtoa. En nyt muista ulkoa mihin prosessiin valmistajat ovat sanoneet pääsevänsä pienimmillään mutta varmaan 1nm jälkeen on jo aika vaikea parantaa.
Nytkin transistorin leveys on kymmeniä atomeita enään.
Ja päästäänkö edes nanometriin.
Transistorin leveys on nykyään luokkaa 30-50 nanometriä, eli n. 150-250 atomin leveys.
Puhdastilassa, valotus tapahtuu vesikerroksen läpi, joka täyttää täysin tilan kiekon ja valonlähteen ulkolinssin välillä. Valonlähteen sisällä saattaa jotain tyhjiöitä ollakkin.Tehdäänkö valotukset tyhjiössä vai huipputason puhdastilassa?
Ei nyt olla lähelläkään mitään yhtä nanometriä. Todellisissa mitoissa ollaan nyt jossain 15-20 nanometrin luokassa jos mitataan esim todellisia johtoleveyksiä.
Ei, vaan reippaasti yli 100.
Piiatomin leveys on luokkaa 0.2 nanometriä.
Transistorin leveys on nykyään luokkaa 30-50 nanometriä, eli n. 150-250 atomin leveys.
Markkinointi pääsee helposti "nanometriin", kun vaan jatkaa samaan malliin kuin missä nyt mennään. Näiillä markkinoinin "nanometreillä" vaan ei ole mitään tekemistä fysiikan tuntemien nanometrien kanssa
Puhdastilassa, valotus tapahtuu vesikerroksen läpi, joka täyttää täysin tilan kiekon ja valonlähteen ulkolinssin välillä. Valonlähteen sisällä saattaa jotain tyhjiöitä ollakkin.
Näin siis EUV vehkeillä.
Autonomisesti noi laitokset taitaa nykyisin pyöriä juuri tuosta syystä. Mitään speksejä en osaa sanoa.Tietäisitkö myös puhdastilan luokkaa ISO-standardin tai jonkun muun määrittelyn mukaan?
Puhtausvaatimusten voi kuvitella olevan niin korkeat, että henkilöitä ei varmaankaan voi päästää samaan tilaan samaan aikaan valotustapahtuman kanssa.
Autonomisesti noi laitokset taitaa nykyisin pyöriä juuri tuosta syystä. Mitään speksejä en osaa sanoa.
Mielenkiintoisia speksejä. En tiennytkään että markkinoinnilla olisi tuollainen gappi todellisiin mittoihin.
Kuitenkin tuossa kertomassasi johdinten leveydessä ollaan nytkin aika pienessä tekniikassa käytännössäkin. Eli on yhä vaikeampaa ja todennäköisesti kalliimpaakin tehdä parempia siruja.
TSMC 3nm on vahvojen huhujen mukaan kaksi kertaa kalliimpi kuin 5nm per pinta-alan yksikkö. Eli kyllä. Tarvitaan useampia valotuksia, kalliimpia linssejä, entistä puhtaampaa puhdastila ja niinpoispäin. Ja ei kustannukset tule tästä eteenpäin halpenemaan lähtökohtaisesti. Tosin noista uusista prosesseista julkaistaan vähän halvempia versioita välillä, joku 6nm versio taisi olla halvempi 7nm ja joku 4nm on halvempi 5nm kun prosessia on saatu vähän viilattua nopeammaksi suorittaa, eli varmaan valotuskertoja vähennettyä
Hinnat määräytyy edelleenkin kysynnän ja tarjonnan mukaan eikä valmistuskustannusten mukaan.
Jatketaan tätä offtopiccia. Tän hetken AMD:n huippu-prossu kotikäyttöön maksaa noin 600 euroa. Juu ilmestymisen aikana hinta Suomessa oli lähes 900 euroa, mutta ei sitä silloin tartte ostaa kun on kallista.Tuohan voi meinata sit karkeasti sitä, että jos kerta 3 nm pakkautuu ~ 20% paremmin, niin n. 1,56x enemmän voi transistoreita pakata siruun 3nm vs 5nm. Jos tuplahinta valotuksessa, niin voi lippulaiva prossut Zen5c tai Zen 5 v-cachessakin maksaa 1400-2000€ per prossu. Jos nytkin ekat AM5 prossut parhaat tulee maksaan vähän yli tonnin tod. näk Suomessa. Sen verran selasin tätä ketjua taaksepäin, että katsoin hinta-arvioita.
Jatketaan tätä offtopiccia. Tän hetken AMD:n huippu-prossu kotikäyttöön maksaa noin 600 euroa. Juu ilmestymisen aikana hinta Suomessa oli lähes 900 euroa, mutta ei sitä silloin tartte ostaa kun on kallista.
Ja toinen ongelma päättelyssäsi on, että myös sen halvimman version valmistaminen maksaa yhtä paljon kuin kalliimman. Se halvempi on vain hieman pieleen mennyt paras malli