AMD CPU-spekulaatio (Zen6/Zen7 ...)

Jatketaan tätä offtopiccia. Tän hetken AMD:n huippu-prossu kotikäyttöön maksaa noin 600 euroa. Juu ilmestymisen aikana hinta Suomessa oli lähes 900 euroa, mutta ei sitä silloin tartte ostaa kun on kallista.

Ja toinen ongelma päättelyssäsi on, että myös sen halvimman version valmistaminen maksaa yhtä paljon kuin kalliimman. Se halvempi on vain hieman pieleen mennyt paras malli

Toivotaa tosiaa että saisi tohon hintaa mihin sanoit 600-900€. Sitä parempi. Pari tonnia olis aika suolainen hinta.
 
Puhdastilassa, valotus tapahtuu vesikerroksen läpi, joka täyttää täysin tilan kiekon ja valonlähteen ulkolinssin välillä. Valonlähteen sisällä saattaa jotain tyhjiöitä ollakkin.

Näin siis EUV vehkeillä.

Ei. DUV käytti veden läpi valotusta. EUV tehdään tyhjiössä. Vesi (ja ihan kaikki muukin) absorboi EUV valoa liikaa.
 
Onkohan 5800X3D hintoihin odotettavissa Suomessa mitään muutosta? Junnanneet yli 500e julkaisusta lähtien.

Ei merkittävää. Se on kalliiksi tarkoitettu erikoistuote joka on myös kallis valmistaa, eikä AMD halua myydä sitä halvalla ulos vaan haluaa siitä kunnon katteet. Toki jotain varastontyhjennystarjouksia voi joskus puolen vuoden päästä tulla.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt pojat rönsyilette aiheesta.
Saksassa on halvempaa myös uudet prosessorien hinnat, kun siellä on 19% alv.. Mutta hankkikaa mistä haluatte, puhukaa siitä tilausketjussa.
 
Mielenkiintoista tulee olemaan millaista hyötyä uudet prosessorit tulee tarjoamaan 1440p(+4K)-resoluutioihin.
5800X > 5800X3D tarjosi n. 9% lisäyksen Hardware Unboxed testien mukaan kun resoluutiona oli 1440p:

1663329366911.png

(4K oli enää 3%).

Jos tehonlisäys ei ole merkittävä 1080p/1440 resoluutioilla (5800X3D vs Zen4), saattaa jäädä Zen 4 hyllylle koska Zen 4 päivitys vaatii myös uuden emon, muistit yms ja jos vertailukohtana on AM4+5800X3D niin hintaero vs saavutettu tehoetu ei välttämättä ole riittävä.

Varsinkin kun Zen 4 V-Cache on tuloillaan seuraavan 4-6kk sisällä (eri huhujen mukaan).

(Kyllä, 1440p/4K resoluutioilla ei olla enää niin riippuvainen prosessorista kuin näytönohjaimesta, mutta silti kuten ylläolevasta kuvasta näkee, saattaa sillä olla pelikohtaisesti isokin merkitys)
 
Jos tehonlisäys ei ole merkittävä 1080p/1440 resoluutioilla (5800X3D vs Zen4), saattaa jäädä Zen 4 hyllylle koska Zen 4 päivitys vaatii myös uuden emon, muistit yms ja jos vertailukohtana on AM4+5800X3D niin hintaero vs saavutettu tehoetu ei välttämättä ole riittävä.

Jos on AM4-alusta valmiiksi, niin varmaan näin. Jos taas on päivittämässä esim. viime vuosikymmenen alkupuolen Intelistä, homma on vähän eri. :)
 
Jos tehonlisäys ei ole merkittävä 1080p/1440 resoluutioilla (5800X3D vs Zen4), saattaa jäädä Zen 4 hyllylle koska Zen 4 päivitys vaatii myös uuden emon, muistit yms ja jos vertailukohtana on AM4+5800X3D niin hintaero vs saavutettu tehoetu ei välttämättä ole riittävä.
Yleensäkkään ei ole järkeä vaihtaa koneen sisuksia joka generaatiolla. Pistä kaksi-kolme generaatiota väliin ja Zen6 aikaan voi olla järkevä vaihtaa. Itselläkin on vähän siinä ja siinä onko järkeä vaihtaa 2017 vuoden intelistä Zen4 alustaan koska 4k resolla erot ovat varmaan silti näyttisriippuvaisia useasti.
 
Yleensäkkään ei ole järkeä vaihtaa koneen sisuksia joka generaatiolla. Pistä kaksi-kolme generaatiota väliin ja Zen6 aikaan voi olla järkevä vaihtaa. Itselläkin on vähän siinä ja siinä onko järkeä vaihtaa 2017 vuoden intelistä Zen4 alustaan koska 4k resolla erot ovat varmaan silti näyttisriippuvaisia useasti.
Näinhän se on, itsellä on käytössä 8700K + 3090 @ 4K120 setuppi, ja harkitsen nyt vasta vakavasti prosessorin vaihtoa. Toki 4K resoluutio on hyvin näyttisriippuvainen, mutta kyllä prossu oli ajoittainen pullonkaula jo pari vuotta sitten Cyberpunkia pelatessa, toki DLSS oli käytössä. Ja muissakin peleissä huomaa kyllä tilanteita, joissa prossu kinnaa. Etenkin jos päivittää näyttiksen RTX 4000 / AMD 7000 sarjalaiseen, niin alkaa tämän aikakauden vehkeet olla jo selvä pullonkaula 4K resoluutiollakin. Average FPS on myös aika huono mittari näihin, CPU pullonkaula näkyy enemmän minimeissä ja raskaimmissa tilanteissa oman kokemuksen perusteella.

Zen 4 3D-cache versio kevättalvella voisi olla sopiva, siitä voisi sitten halutessaan tai tarvittaessa vielä päivittää pelkän prosessorin 2026 tienoilla, jolloin samalla emolla menisi sinne 2029-2030 tienoille kivuttomasti. Mikäli nyt ei mitään mullistuksia ole tulossa :think:
 
Erot ovat huomattavasti isompia tietyissä peleissä kuten VR/MMO/Simut, minimi fps buusti on ihan älytön tuolla 5800x3D vs edelliseen 5900x, itsellä vielä 4k reso alla.
 
Tuntuu 3600X pohjalla että vaihtoehtoja päivittää on useita, mutta ne on kaikki huonoja. 5800X3D on turhan iso investointi saman sukupolven päivitykseen, 5700X olisi edullinen, mutta ei tarjoa isoa parannusta (?). Inteliin vaihto houkuttaa, koska tulee lähinnä pelattua vanhoja ja cpu-raskaita pelejä (ARMA, beamng tms.) joissa Intelillä on selvä etu. 3600X:n aikoinaan hankkiminen ja AMD-hypejunaan hyppääminen olikin aika megaluokan virhe, omaa käyttöä ajatellen.

Zen 4 hinnat tulee käsittääkseni olemaan pilvissä, ja vaatisi intelin tapaan ison investoinnin muihin komponentteihin.
 
Tuntuu 3600X pohjalla että vaihtoehtoja päivittää on useita, mutta ne on kaikki huonoja. 5800X3D on turhan iso investointi saman sukupolven päivitykseen, 5700X olisi edullinen, mutta ei tarjoa isoa parannusta (?). Inteliin vaihto houkuttaa, koska tulee lähinnä pelattua vanhoja ja cpu-raskaita pelejä (ARMA, beamng tms.) joissa Intelillä on selvä etu. 3600X:n aikoinaan hankkiminen ja AMD-hypejunaan hyppääminen olikin aika megaluokan virhe, omaa käyttöä ajatellen.

Zen 4 hinnat tulee käsittääkseni olemaan pilvissä, ja vaatisi intelin tapaan ison investoinnin muihin komponentteihin.
Ei 3000-sarjan ja 5000-sarjan ryzenit ole samaa sukupolvea, ellei sitä määrittele jostain syystä vain kannan perusteella.
Tuolla ihan hyvä määrä testattu 3600 vs 5600 vs 5800x3D: From Ryzen 5 3600 to 5800X3D: The Big Upgrade
6950-p.webp
Armaan liittyen löytyi tämmönen:
2_xg8MvXQ06xvVn7D72Ky9Mvlb7MbADkmCKHehQ3Jq8.png
 
Tuntuu 3600X pohjalla että vaihtoehtoja päivittää on useita, mutta ne on kaikki huonoja. 5800X3D on turhan iso investointi saman sukupolven päivitykseen, 5700X olisi edullinen, mutta ei tarjoa isoa parannusta (?). Inteliin vaihto houkuttaa, koska tulee lähinnä pelattua vanhoja ja cpu-raskaita pelejä (ARMA, beamng tms.) joissa Intelillä on selvä etu. 3600X:n aikoinaan hankkiminen ja AMD-hypejunaan hyppääminen olikin aika megaluokan virhe, omaa käyttöä ajatellen.

Zen 4 hinnat tulee käsittääkseni olemaan pilvissä, ja vaatisi intelin tapaan ison investoinnin muihin komponentteihin.
Jos halvalla haluat päästä, niin jopa 5600 on kelpo päivitys ja tarjoaa n. 200 €:lla n. 16 % parempaa suorituskykyä.
1663338556470.png


 
Kyllä tuo 5800X3D on paras mahdollinen CPU ostos peleihin omasta mielestäni tällä hetkellä, varsinkin jos löytyy jo AM4 lankku, niin on ihan "no brainer" hankinta pelaamiseen, se ei tarvitse myöskään mitään himo muisteja kaverikseen, koska tuo lisätty välimuisti poistaa pullonkaulat tältäkin osalta. Ainoastaan ne 7000 sarjan X3D mallit sitten ovat nopeampia peleissä ja sitten jo pitää miettiä tarvitseeko pelit edes lisää tehoa prossun osalta (voisin melkei väittää että riittää siihen asti kunnes tarvitaan enemmän kuin 8 core / 16 thread). Itse huomaan nyt että näytönohjain on enään se mikä jarruttaa menoa, tuo 5800X3D tykittää kaikkea kyllä minimissään sen 120hz mitä tämä 4K vaatii jos näyttis sen sallii.
 
Noihin päälle vielä kalliit AM5 emolevyt + DDR5 muistit.
Miksi pitäisi ostaa kallis emolevy? Ainakin edellisen sukupolven Ryzeneistä myös kalleimmat toimivat ongelmitta Ö-luokankin emolevyillä.

Kingston Fury 32GB DDR5 5200 MHz - 199,90 € @ Jimms
Kingston Fury 32GB DDR4 3600 MHz - 164,90 € @ Jimms

Ei tarvitse yrittää luoda ongelmaa sinne missä sitä ei ole.
 
Miksi pitäisi ostaa kallis emolevy? Ainakin edellisen sukupolven Ryzeneistä myös kalleimmat toimivat ongelmitta Ö-luokankin emolevyillä.

Ei tarvitse yrittää luoda ongelmaa sinne missä sitä ei ole.
Lekallako meinasit uuden 7000-sarjan AM5 kantaisen prosessorin asentaa edellisen sukupolven AM4 kantaiseen emolevyyn?

Kaikki AM5 emolevyt on 20-40% kalliimpia kuin edes edellisellä piirisarjalla julkaistut viime vuonna, sama tulee olemaan Z790 emot Inteleille jos välttämättä haluaa tehdä aika turhan Z690>Z790 päivityksen.
 
Lekallako meinasit uuden 7000-sarjan AM5 kantaisen prosessorin asentaa edellisen sukupolven AM4 kantaiseen emolevyyn?

Kaikki AM5 emolevyt on 20-40% kalliimpia kuin edes edellisellä piirisarjalla julkaistut viime vuonna, sama tulee olemaan Z790 emot Inteleille jos välttämättä haluaa tehdä aika turhan Z690>Z790 päivityksen.
Ei kai kukaan mistään AM4 kannasta puhunut. Kaikki AM5 emolevyt kalliimpia? Ennakkotilaushintoja on julkistettu kenties kourallisesta, eikä yhdestäkään B650 tai B650E sarjalaisesta. Mistä tämä tuomionpäivän huutelu siis? Josko nyt odotetaan vaikka edes 4.10. asti, kun B650(E) sarja esitellään.
 
Uudet hinnat skaalautuu ihan samassa suhteessa oli sitten kyseessä B tai X sarjan emot.

Karvalakki emo ja karvis 6-ydinprossu 600-650e.
 
AMD julisti B650 alkavan 125 dollarin hintaluokasta. Tuo on VÄHEMMÄN kuin B550 emolevyt launchissa, toki enemmän kuin juuri nyt

B550 emot olivat alkaen $99 ja allekin julkaisussa, googlella löytää lehdistötiedotteita/uutisia aiheesta kuten vaikkapa Gigabyten. Eli +25% siitä ja euro/dollarista toiset ~+25%, ja jos jättää vielä aivan alimman luokan rojut pois niin kohtuullisilla ominaisuuksilla varustetut B650 emolevyt voivat hyvin olla lähempänä 200 euroa julkaisussa. Ja näistä puuttuu sitten varmasti kaikki PCIe 5.0 jutut yms. jos kaipaa uusinta uutta.
 
Jep, pelkkä PCIe 5 lisenssi maksaa kuulemma useamman kympin /per emo.
Ihan törkeätä rahastusta. Ja varmaan DDR5 lisenssikin ottaa omansa.

Intel puolella vajaa vuosi sitten Z690 emojen hinta pomppasi mm. DDR5 lisenssi maksujen takia vrt. DDR4 Z690 emot.

Uusia kalliimpia lisenssi maksuja sekä komponenttien edelleen korkea hinta nostavat emojen hintoja paljon, hintojen nousua jollaista ei ole ikinä ennen koettu.

En ainakaan minä ja ostin ensimmäisen PC:ni 1995.
 
Jep, pelkkä PCIe 5 lisenssi maksaa kuulemma useamman kympin /per emo.
Ihan törkeätä rahastusta. Ja varmaan DDR5 lisenssikin ottaa omansa.

Intel puolella vajaa vuosi sitten Z690 emojen hinta pomppasi mm. DDR5 lisenssi maksujen takia vrt. DDR4 Z690 emot.

Uusia kalliimpia lisenssi maksuja sekä komponenttien edelleen korkea hinta nostavat emojen hintoja paljon, hintojen nousua jollaista ei ole ikinä ennen koettu.

En ainakaan minä ja ostin ensimmäisen PC:ni 1995.

No nyt kiinnostaisi kyllä lähteet, en ole tuollaisesta kuullut ikinä mitään että per tuote pitäisi maksaa pci-e:stä tai ddr-speksistä kymppejä

Nuo kyllä nostavat hintaa ihan vaan sillä, että pitää lyödä monikerroksisempaa emolevyä ja laadukkaampia vetoja. Sitten jos halutaan useampi pci-e 5.0 väylä vetää emolle, niin se vaatii vielä tämän päälle piirejä, jotka vahvistavat(?) signaalia matkalla
 
Jep, pelkkä PCIe 5 lisenssi maksaa kuulemma useamman kympin /per emo.

Ei tietoa, mutta kuten aikaisemmin toisaalla kirjoitin niin PCIE 5:ttä ei kovin isosti tarvita kotikäytössä ihan vielä. Jospa nelosella varustetun perusemolevyn saisi jatkossa sopuhintaan AM5:lle.

Toki pcie5:lle käyttöä aina keksii, lisää m.2 asemia, pcie 5 x8 näytönohjaimia jne. mutta sopii kuoria kermat ensin ja ei ole kiire sen kanssa.

Uusia kalliimpia lisenssi maksuja sekä komponenttien edelleen korkea hinta nostavat emojen hintoja paljon, hintojen nousua jollaista ei ole ikinä ennen koettu.

En ainakaan minä ja ostin ensimmäisen PC:ni 1995.

Juu, vuoden 1990 inflaatiopiikistä ollaan kait menty hiukan yli jo. 80-luvulla oli korkea inflaatio ja asiat rullasi silti aika hyvin.
70-luvun inflaatio olikin sitten jo sfääreissä.
Silloin oli kyllä tapana, että palkat nousi samaa tahtia hintojen kanssa.

kuluttajahintaindeksin vuosimuutos.png
 
Jep, pelkkä PCIe 5 lisenssi maksaa kuulemma useamman kympin /per emo.

Useampi kymppi pelkästä fyysisestä liittimestä?

Kun ne itse elektroniset komponentit jotka sen väylän tarjoaa ulos esim näyttikselle on kuitenkin siellä prossun puolella. Pääsääntöisesti ne royaltit maksetaan niistä elektronisista komponenteista, ei pelkistä johdotuksista.

Halvimmilla emolevyillä ei käsittääkseni ole yhtään aktiivista PCIe-komponenttia, kun niillä ei ole edes varsinaista eteläsiltapiiriä, siellä vaan vedetään johdotukset läpi prossulta tulevilta väyliltä. Alemman keskitason emolevyllä on aktiivisia PCIe-komponentteja ainoastaan linkki eteläsiltapiirin ja prossun välillä, ja kaikki ulos tarjottavat väylät tulee edelleen prossulta. Kalliimmilla emoilla on sitten myös erillinen PCIe-siltapiiri tai PCI-siltapiiri integroituna sinne eteläsiltapiirille, kun sillataan prossun tarjoamia linjoja useimmiksi ulospäin tarjottaviksi väyliksi.

Että saisiko jotain lähteitä näille väitteille?

Ihan törkeätä rahastusta. Ja varmaan DDR5 lisenssikin ottaa omansa.

Pelkästä fyysisestä liittimestä?

Se muistiohjain kaikkine elektronisine komponentteineen on myös prossulla, ei emolevyllä. Ne royaltit pitäisi pääosin maksaa siitä prossupiiristä, ei emolevystä.

Intel puolella vajaa vuosi sitten Z690 emojen hinta pomppasi mm. DDR5 lisenssi maksujen takia vrt. DDR4 Z690 emot.

Jotain lähdettä tälle väitteelle?

Jospa se nousikin sen takia, että piti lisätä kerroksia PCB:hen että saatiin nopeampi signaali hyvänlaatuisena läpi?
 
Jättäkää nyt toi trolli hiikeri rauhaan jo kiitos. Pitkään menikin sitten viimekerran kun se sekoili, mutta näämmä nyt taas.
 
Ei tietoa, mutta kuten aikaisemmin toisaalla kirjoitin niin PCIE 5:ttä ei kovin isosti tarvita kotikäytössä ihan vielä.

Niin.

Nopeampien PCI-express-versioiden ongelma näyttiskäytössä on se, että hidaskin väylä on tarpeeksi nopea siihen, että sen yli lähetetään pelkkä geometriadata, mutta nopea uusikaan PCIE-versio ei ole riittävän nopea siihen että CPU voisi lähettää mitä vaan (pieniä GPGPU-hommia) laskettavaksi näyttiksellä ja odottaa tuloksia nopeasti takaisin. Käytännössä tulee halvemmaksi laskea pienet jutut CPUlla kuin odottaa datansiirtoja näyttikselle ja takaisin vaikka näyttis tekisi laskennan muutaman kerran nopeammin kuin CPU. ja GPGPU-hommat kannattaa vaan kun hommat on isoja, laskentaa/datansiirto on paljon.
Ja melkein kaikilla näyttiksillä (poikkeuksena radeon 5500) näyttömuistia on tarpeeksi, että (nyky)pelien tekstuurit mahtuvat näyttiksen muistiin jolloin väylän ei tarvi olla nopea myöskään tekstuurien siirtoa varten.

Vanhat käyttötarkoitukset on tarpeeksi nopeita, ja 2x nopeutus muutaman vuoden välein ei riitä mahdollistamaan uusia käyttötarkoituksia. Lähinnä jää jäljelle se, että mikäli näyttiksen tekstuurimuisti loppuu kesken, hidastus on paljon pienempi nopean väylän kanssa.

Jospa nelosella varustetun perusemolevyn saisi jatkossa sopuhintaan AM5:lle.

Pidän melko epätodennäköisenä, että emolevyvalmistajat alkaisivat cripplaamaan prossun tarjoamia pcie5-väyliä pakottamalla niitä hitaampaan siirtomoodiiin, paitsi sitten joissain ihan halpisemoissa.

Mutta toki sinne emolevylle voidaan laittaa joku siltapiiri joka ottaa sisään prossulta pcie5-väylän ja tarjoaa ulospäin esim. tuplamäärän pcie4-linjoja siten että kaikki voi siirtää täydellä kaistalla, tai vielä suuremman määrän pcie4x-linjoja siten että kilpailevat sen prossulle menevän linkin kaistasta(ei oikea ongelma).

Toki pcie5:lle käyttöä aina keksii, lisää m.2 asemia,

Niin, nimenomaan lisää, voidaan puolittaa yhden aseman linjamäärä jolloin sama määrä prossulta tai emolevyltä lähteviä linjoja riittää useammalle. (tai tarjota ne lisäväylät niille asemille sen yllämainitsemani siltapiirin kautta)
Sen sijaan kaistan tuplaus / asema on tosiaan melko turhaa kun oikeat pullonkaulat on hakuajoissa, ei väylän kaistassa.

pcie 5 x8 näytönohjaimia jne. mutta sopii kuoria kermat ensin ja ei ole kiire sen kanssa.

Juu, voidaan vähentää väylän leveyttä ja saada silti sama kaista.
 
Viimeksi muokattu:
Pidän melko epätodennäköisenä, että emolevyvalmistajat alkaisivat cripplaamaan prossun tarjoamia pcie5-väyliä pakottamalla niitä hitaampaan siirtomoodiiin, paitsi sitten joissain ihan halpisemoissa.

Juu, eli verrokkina, 300- ja 400-sarjan emolevyt ei kykene pcie4-signaalin siirtoon prosulta näytöohjaimelle ja m.2 paikkaan asti. Joten niiden biossi pakottaa 3000- ja 5000-sarjan prosut pcie 3 -tilaan. Tämän vaikutus on edelleen käyttäjän kannalta vähäinen. Eli käyttäjä ei paljain silmin pysty näkemään eroa.

Pci 5:n tahallinen tiputtaminen neloseen on samantekevää peruskäyttäjän kannalta. Jos B550-emolevyn valmistustekniikka sallii suunnilleen samanhintaisen emolevyn tekemisen AM5:lle, prosua lähin pcie-slotti ja m.2 pcie 4, loput pcie 3, käyttäjän kannalta kaikki tarvittava oli jo siinä. Kun emolevyn valmistus tehdään pcie 5:n lisävaatimusten mukaan, sillä ei saa käytännössä mitään lisää.

Eli halpis on halpis vain hinnaltaan.

Mutta toki sinne emolevylle voidaan laittaa joku siltapiiri joka ottaa sisään prossulta pcie5-väylän ja tarjoaa ulospäin esim. tuplamäärän pcie4-linjoja siten että kaikki voi siirtää täydellä kaistalla, tai vielä suuremman määrän pcie4x-linjoja siten että kilpailevat sen prossulle menevän linkin kaistasta(ei oikea ongelma).

Juu, mutta silloin ollaan varhaisten adoptoijien pcie5-hintaryhmässä.
 
Mitä arvioitte olevan nopeuseroa nopeassa näyttiksessä pci4.0 ja pci5.0 16x pciex paikan välissä kun 3.0 ja 4.0 väylän välillä eroa on se prosentti fpsssä. Voisiko vitosen ja nelosen ero olla jopa pienempi keskenään kuin kolmosen ja nelosen.
 
Halvimmilla emolevyillä ei käsittääkseni ole yhtään aktiivista PCIe-komponenttia, kun niillä ei ole edes varsinaista eteläsiltapiiriä, siellä vaan vedetään johdotukset läpi prossulta tulevilta väyliltä.

Tuo onnistuu PCIe 4.0:lla. PCIe 5.0 tarvii retimerit jos signaalin polku on yli 12cm. Kun ottaa huomioon liittimen koon ja johdotusten reitityksen, 16x liitin tarvii retimerit käytännössä aina. Jos haluaa vetää sinne 16x:n alapuolelle 1.0:ia, nekin tarvii aina retimerit. Ilman retimereitä voi selvitä jos laittaa M.2:n lähelle prossaa, esim sen 16x:n ja prossan väliin. Ja tämä siis kalliilla low-loss PCB:llä. Jos haluaa käyttää bulkkimateriaaleja, maksipolku tippuu 85 milliin.

Ja ne retimerit on vielä ihan hirveän kalliita. Kun Intel julkaisi uudet emot jossa oli vaatimuksena 5.0 16x slotti, suurin osa siitä hinnanoususta oli ihan suoraan ne lastut.
 
Mitä arvioitte olevan nopeuseroa nopeassa näyttiksessä pci4.0 ja pci5.0 16x pciex paikan välissä kun 3.0 ja 4.0 väylän välillä eroa on se prosentti fpsssä. Voisiko vitosen ja nelosen ero olla jopa pienempi keskenään kuin kolmosen ja nelosen.

Kai se yleensä menee niin, että kaistaa lisättäessä lisähyöty asteittain vähenee - ellei siirrettävän tiedon määrä (ja VRAM-vaatimus) kasva samaa tahtia.

Tarkkaan ottaen en ole ihan varma onko kyseessä (taloustieteen) vähenevän tuoton laki ("diminishing returns"). Oppikirjaesimerkeissä lisähyöty kääntyy haitaksi kun mennään tietyn pisteen yli, esim. lannoitteita lisättäessä, tai maapallon väestön kasvaessa resurssien yli. Tässähän niin ei käy.

Pcie 3 vs 4 testit alkaa olla jo vähän vanhoja. En äkkiseltään löytänyt kattavaa testiä Alder Lakesta tai Ryzen 5000-sarjalaisista.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä arvioitte olevan nopeuseroa nopeassa näyttiksessä pci4.0 ja pci5.0 16x pciex paikan välissä kun 3.0 ja 4.0 väylän välillä eroa on se prosentti fpsssä. Voisiko vitosen ja nelosen ero olla jopa pienempi keskenään kuin kolmosen ja nelosen.
Koska vieläkään ei havaita peleissä eroja PCIe 3.0 ja 4.0 välillä, en usko että mitään eroja tullaan havaitsemaan 4.0 ja 5.0 välilläkään (kummankaan elinaikana).
Pcie 3 vs 4 testit alkaa olla jo vähän vanhoja. En äkkiseltään löytänyt kattavaa testiä Alder Lakesta tai Ryzen 5000-sarjalaisista.
Eipä noita testejä tunnu olevan yksikään sivusto tehnyt sitten 4.0 ilmestymisen emolevyihin vuonna 2019 (?). Youtubesta löytyi yksi vertailu (kattavasta en tiedä, mutta ainakin uudehko testi 3090 & 5950X kombinaatiolla):

 
Youtubesta löytyi yksi vertailu (kattavasta en tiedä, mutta ainakin uudehko testi 3090 & 5950X kombinaatiolla):

Tää tuntuu olevan juuri se skenaario jossa pcie 3 vs 4 ero tulee näkyviin, eli 3090:tä käytetään 1080p resoluutiolla.
Vähän jännää, että se menee noin.

Ehkä pcie:n yli siirrettävän tiedon määrä sittenkin saa maksimin silloin, kun GPU-pullonkaula poistuu, ja kuvataajuus nousee useihin satoihin fps:n.
Vaikka siirrettävää tietoa per freimi on vähemmän kuin 1440p:llä, tai ainakin luulisi olevan, voi riippua myös pelistä.
 
Koska vieläkään ei havaita peleissä eroja PCIe 3.0 ja 4.0 välillä, en usko että mitään eroja tullaan havaitsemaan 4.0 ja 5.0 välilläkään (kummankaan elinaikana).

Näytönohjaimissa kyllä, jos niistä väylistä taas vedetään vain osa. Se kortti, joka tässä hidastuu nyt PCIe 3.0:lla on vedetty vain x4 väylillä, eikä normaali x16. Myös x8 kortteja on , jopa vihreällä puolella, mutta ne eivät vielä ole kaistarajoitteisia ja toimivat ok.

M.2 NVME SSD:ssä ehdottomasti tullaan ainakin purskenopeuseroja havaitsemaan. Eikä nämä edes rajoitu yleisimpiin asemiin, vaan pikkuhiljaa kaikki asemat ohittavat PCIe 4.0:n väylänopeuden ainakin hetkellisesti.
 
M.2 NVME SSD:ssä ehdottomasti tullaan ainakin purskenopeuseroja havaitsemaan. Eikä nämä edes rajoitu yleisimpiin asemiin, vaan pikkuhiljaa kaikki asemat ohittavat PCIe 4.0:n väylänopeuden ainakin hetkellisesti.

Nimenomaan EI tulla havaitsemaan millään muulla kuin testiohjelmilla jotka niitä erikseen kyttää ja nostaa tikunnokkaan.

Normaalikäytössä melko EVVK kuinka nopeassa NVME/PCIe-väylässä NAND-flashi on kun sen NAND-flashin hakuajat on se todellinen pullonkaula. Väliä on lähinnä sillä että se on NVME eikä SATA.
 
Nimenomaan EI tulla havaitsemaan millään muulla kuin testiohjelmilla jotka niitä erikseen kyttää ja nostaa tikunnokkaan.

Normaalikäytössä melko EVVK kuinka nopeassa NVME/PCIe-väylässä NAND-flashi on kun sen NAND-flashin hakuajat on se todellinen pullonkaula. Väliä on lähinnä sillä että se on NVME eikä SATA.
Väitetään että direct strorage tulisi kunnolla yleistyessään muuttamaan tilannetta ja noista pci-e 4 nopeuksista tulisi olemaan hyötyä.
Itse olen odottavalla kannalla ja nähdäkseni tuo direct storage ei tule yleistymään kovin nopeasti. Johan tuosta on useampi vuosi huudeltu.
 
Väitetään että direct strorage tulisi kunnolla yleistyessään muuttamaan tilannetta ja noista pci-e 4 nopeuksista tulisi olemaan hyötyä.
Itse olen odottavalla kannalla ja nähdäkseni tuo direct storage ei tule yleistymään kovin nopeasti. Johan tuosta on useampi vuosi huudeltu.

Pitkästä odottelusta huolimatta veikkaan että Directstoragen käyttö voi jatkossa uusien pelimoottorien mukana yleistyä nopeasti,
mutta se ei ole kovin iso muutos, vaan pieni hyppäys eteenpäin.

Odotan että UE5 muuttaa maailmaa ja motivoi ostamaan uusia näyttökortteja, mutta ei niinkään kovalevyjä.

Directstoragen ongelmana voi olla, että ei oikein pysty vielä vaatimaan, että peruspelaajan laitteisto tukee sitä m.2 pcie 3 tasolla.
Niin sitten on helpompi suunnitella pelit alusta pitäen siten, että ne toimii vanhalla sata-levylläkin.

Olisi kyllä hienoa jos open world -pelien tekstuurit ladattaisiin lennosta ja ne olisi tosi tarkkoja nykyisiin verrattuina.
Vaikka m.2 levy olisi kymmenen kertaa nopeampi kuin sata-levy, niin ei peleihin voi kumminkaan kymmenen kertaa nykyistä isompia tekstuureja laittaa.
Pelin latausten koon tuplaaminen nykyisestä voi tuottaa jo ongelmia osalle pelaajista. Ongelman voisi tietysti haluttaessa työntää internet-palveluntarjoajille
siten että pelistä ladataan levylle vain yksi osa kerrallaan ja kertaalleen kolutuille alueille ei enää palata.
 
Ongelman voisi tietysti haluttaessa työntää internet-palveluntarjoajille
siten että pelistä ladataan levylle vain yksi osa kerrallaan ja kertaalleen kolutuille alueille ei enää palata.
Tuo ei valitettavasti oikein toimi. Peliä asentaessa noilla nykyisillä PC-launchereilla peli ei tiedä mikä on pelaajan tilanne pelissä (tarkistus cloud syncin osalta tehdään vasta peliä käynnistäessä), ja tuosta tulee ongelmia myös jos pelaaja haluaa aloittaa pelin alusta tai taloudessa on useampia pelaajia. Julkaisijat eivät myöskään ole kovin halukkaita pyörittämään CDN:ää tai maksamaan siitä, jos vaihtoehto on, että launcheri/kauppapaikka hoitaa sen puolen.
 
ei valitettavasti oikein toimi

Eli ei toimi ilman muutoksia yhteistyössä launcherin valmistajan kanssa. Käytännössä voisi ehkä antaa vaihtoehdon käyttäjän itse päättää mitä osaa pelistä säilytetään levyllä.
Mutta olet oikeassa ja ei tuommoinen kikkailu luultavasti yleisty.

Näkisin silti että nykyisen kokoiset pelit ei nykyisin lataudu liian hitaasti, eli siinä ei oikein ole ongelmaa jonka DirectStorage korjaisi,
ja toisesta päästä hyötyjen kerääminen taas johtaisi latausten koon kasvuun.

Kun aihe ei ole mulle tuttu niin voi tietysti olla että olen ymmärtänyt jotain väärin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 410
Viestejä
4 490 278
Jäsenet
74 155
Uusin jäsen
Multitronic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom