Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
"September 15 launch" just joo. AMD puhui Computexissa syksyn julkaisusta, eli aikaisintaan 22. syyskuuta. Eivät varmasti halua paperijulkaisua tässä piiripulan jälkimainingeissa, joten haluavat kerryttää varastoa kunnolla ennen launchia.
Itseasiassa noi Wccftechin hinnathan oli väärät. Postasivat siis valheellisen huhun puoli vuorokautta ennen julkaisutilaisuutta, aika hyvin.![]()
Mitenköhän tuo 7600x tulee myymäään jos pelikoneeseen saa ryzen 5600 180-200€ & 7600x kustantaa 340-370€+
Itse näkisin suurimmaksi esteeksi sen että todella monilla on kuitenkin jo valmiina DDR4 muistia ehkä myös AM4 emoa ja AM4 emoja saa "hieman" halvemmalla kuin AM5 emoja vaikka ostaisi uutenakin. Puhumattakaan että ostaisi käytettynä AM4 setin halvemmalla kuin pelkän uuden prosessorin AM5 kantaan.
Eli se hintaero AM4 vs AM5 kokoonpanon välillä on helposti huomattavasti enemmän kuin joku 140-190€
175-199 voisi arvata tuon alkaen $125 pohjalta (kurssiero+alvit+kohtuullinen vs. halvin).Paljokohan kohtuullisen hyvät AM5-emot tulee maksamaan? Jos siis ei puhuta ihan premiummalleista.![]()
Lie suurinpiirtein vastaava AM4 malli ja siihen päälle 50€-100€Paljokohan kohtuullisen hyvät AM5-emot tulee maksamaan? Jos siis ei puhuta ihan premiummalleista.![]()
En kyllä näe halpaa lautaa järkeväksi muulle kun käytetylle 7600x cpulle jonka saa jossain vaiheessa parilla satasella.
yli 500 kivelle nyt on turha ostaa jotain budjetti lautaa.
Mikä siis on halpa? Se $125 lauta, joka varmaan on suomessa 150e, vai sitten ne 200e paikkeilla olevat?
Yleensä laudat on lajiteltu budjetti, mid-range, enthusiastic ja sitten nää ökylaudat jossa ihan kaikki, tehtaan vesijäähyvalmiudet mukaanlukien.
Hintahan vaihtelee budjetissakin, mutta budjetti on budjetti, eli alin kategoria.
Mahtuuhan tuonne listan jatkoksi myös non-X mallit. Luulen, että AMD katsoo Intelin julkaisun ja kertoo sen jälkeen v-cache-mallien hinnoista ja aikatauluista.Itse olen käsittänyt, että vcache-mallit ei tulisi tänä vuonna - ainakaan kuluttajille, mutta olenko tässä väärässä? Mielestäni siinä ei ole järkeä, kun Zen5 on luvattu 2024 , eikä Zen4c:tä ehkä tule työpöydälle, niin siihen jäisi 2023 kokonaan ilman mitään järkevää julkaisua.
Itse olen käsittänyt, että vcache-mallit ei tulisi tänä vuonna - ainakaan kuluttajille, mutta olenko tässä väärässä? Mielestäni siinä ei ole järkeä, kun Zen5 on luvattu 2024 , eikä Zen4c:tä ehkä tule työpöydälle, niin siihen jäisi 2023 kokonaan ilman mitään järkevää julkaisua.
Itse olen käsittänyt, että vcache-mallit ei tulisi tänä vuonna - ainakaan kuluttajille, mutta olenko tässä väärässä? Mielestäni siinä ei ole järkeä, kun Zen5 on luvattu 2024 , eikä Zen4c:tä ehkä tule työpöydälle, niin siihen jäisi 2023 kokonaan ilman mitään järkevää julkaisua.
Tuo 4nm Zen4 on lähes varmasti APU, Phoenix Point joka tulee 4nm nodella. Huomaa miten Zen3 kohdalla on 7nm|6nm, tuo 6nm on APU eikä tullu edes desktopille ainakaan vielä jos ollenkaan.Ilmeisesti 4nm versio tulossa, joten se saattaisi olla se 2023 julkaisu (Zen4+?). Plus tietenkin v-cachet ym perus mallit.
AMD Confirms Optical-Shrink of Zen 4 to the 4nm Node in its Latest Roadmap | TechPowerUp
660M(RDNA2 6CU) on peleissä yhtä nopea kuin 7nm Vega 8CU kun tuossa OpenCL testissä ero on kaksinkertainen. Melko varmasti 2CU RDNA2 on korkeintaan puolet Vega 6CU:sta peleissä jos edes sitäkään. Erittäin aneeminen. Ehkäpä ensi vuonna AM5:lle tulisi oikeita APU:ja.Zen 4:n integroitu näytönohjain saattapi olla jotain miltei 5600G:n tasoa.
Tai no okei ei ehkä ihan, mutta kyllä sillä kevyitä pelejä pelailee, kun vertaa omaan Vega 5 -läppäriin.![]()
AMD Ryzen 7000's iGPU Benchmarked, 2 6nm RDNA 2 Compute Units Faster Than 6 7nm Vega Compute Units
The first performance benchmarks of the RDNA 2 iGPU featured on the AMD Ryzen 7000 CPUs have leaked out & showcase really decent performance.wccftech.com
Zen 4:n integroitu näytönohjain saattapi olla jotain miltei 5600G:n tasoa.
Tai no okei ei ehkä ihan, mutta kyllä sillä kevyitä pelejä pelailee, kun vertaa omaan Vega 5 -läppäriin.![]()
AMD Ryzen 7000's iGPU Benchmarked, 2 6nm RDNA 2 Compute Units Faster Than 6 7nm Vega Compute Units
The first performance benchmarks of the RDNA 2 iGPU featured on the AMD Ryzen 7000 CPUs have leaked out & showcase really decent performance.wccftech.com
wccftech sanoi:will feature 2 Compute Units for a total of 128 stream processors.
wccftech sanoi:The final performance of AMD's RDNA 2 iGPU can end up in the same ballpark as the Vega 8 integrated chip and that would be impressive considering the Vega 8 chip also packs 75% more cores.
4K-resoluution, monen näytön tuen ja videopurun/pakkauksen, niin se riittäisi ainoaksi näytönohjaimeksi ei-pelaaville ihmisille ja ei tarvitsisi parempaa ollenkaan. Intelin integroitu on tähän mennessä riittänyt vanhemmilleni...
Io piiri on eri epyceissä, joten kyse ei ole mistään niihin liitännäisestä asiasta.Toisaalta moni tuollainen pärjää sillä halvemmalla apu:lla myös. Olisi mielenkiintoista, että onko tuo pikku igpu myös epyceissä ja vain "lähes ilmaisena" laitettu myös sitten ryzeniin.
Io piiri on eri epyceissä, joten kyse ei ole mistään niihin liitännäisestä asiasta.
Johan läppäreissä on jo 6nm rdna2 toteutukset valmiina. Sieltä vaan pari blokkia ja kiinni sisäisesti pcie väylään.Tottakai on eri, mutta kyllä niissä silti valtavasti synergiaetuja on. Lainausmerkit oli ilmaisemaan erittäin alhaista kustannusta jos työ on jo pääosin tehty epycin iod:lle. Vai kuvitteletko, että muistiohjaimet ja chiplet if:t ei olisi myös hyvin samoja?
Johan läppäreissä on jo 6nm rdna2 toteutukset valmiina. Sieltä vaan pari blokkia ja kiinni sisäisesti pcie väylään.
Mielenkiintoinen ajatus kyllä integroida serveriprossuihinkin tommoset yksinkertaiset näyttikset, ei ole tainnut kummaltakaan isolta valmistajalta ikinä tulla moista ominaisuutta markkinoille.totta tämäkin. liennee jopa yksinkertaisempi sieltä ottaa.
Se olisi hyvä tieto jos olisi i9 12900 K vs esim. tuo Ryzen 7950X .. kuinka paljon parempi tuo uusin lippulaiva ryzeni on vs tuota intelin parasta i9 12900K mallia vastaan ?
Normaali Zen4 ei imho pääse 50% asti, mutta veikkaan että 50% menee rikki kun tulee Zen4 vCache-piirit, eli vaikka 7800X3D. Julkaistaan todennäköisesti CES:issä tammikuussa.Vai pitääkö odotella Zen 5 ja Zen 6 juttuja ennenkuin saisin 50% lisää tehoa.
Veikkaan että hyvin lähellä, ei merkittävää eroa.
Normaali Zen4 ei imho pääse 50% asti, mutta veikkaan että 50% menee rikki kun tulee Zen4 vCache-piirit, eli vaikka 7800X3D. Julkaistaan todennäköisesti CES:issä tammikuussa.
Tässä vaiheessa hyvä tietää ettei liikaa luo odotuksia vielä näille ekoille malleille. Pitää 3d välimuistilla tulevia malleja odotella. Ne on pelikäytössä osoittautuneet paremmiksi. Mielenkiintoista myös tietää onko näissä uusissa Zen 4 AMD prossuissa ylikellotuspotentiaalia kuinka paljon esim. kunnollisella vesiblokilla Olen tottunut aikaisemmin kellottamalla n. 25%...50% tehonlisäykseen 24/7 kelloilla. Eli sellaisella jota voi aina käyttää siten, ettei prossu ota itteensä. Varmaan nykyään joutuu tottumaan pienempään prossaan ?
Tuon sivuston luotettavuus kärsii, kun ei tota 4080 ole päästy edes testaamaan.Moi, tässä harkitsen koneen päivitystä. Näytönohjain vaihtuu n. Geforce 4080 GTX tai AMD RX 7900 XT :hen pian. Mutta minulla on vanha emo+prossu pohja. i7 4930K 3,4Ghz @ 4,125 GHz & 4 kanavainen muistiohjain 4x1866 MHz DDR 3 1866 MHz 64gt perus X79 ASUS emolla.
Pelaan 4k resolla pelejä. Enimmäkseen Frostbite 3 pelimoottorilla pyöriviä pelejä ja myös Unreal engine 4 :lla pyöriviä pelejä.
GPU checkistä katsoin, että uusin intel i9 12900k pyörittäisi 4k : lla esim. ultra asetuksella ~34% paremmin Frostbite 3 pelimoottoria. Osaisiko kukaan heittää arviota saataisiinko Zen 4 AMD prossuilla mun nykyiseen prossuun nähden 50% teholisäys vähintään 4k pelaamisessa. Se motivoisi jo enemmän päivittämään emon ja prossunkin. Vai pitääkö odotella Zen 5 ja Zen 6 juttuja ennenkuin saisin 50% lisää tehoa.
Tässä vielä linkki sivuun josta tuon katsoin. Eli en tiedä onko kuinka luotettavaa tietoa. Laitoin viestin liitteisiin myös oleelliset vertailukuvat. Valikoimissa tuolla sivuilla ei ole vielä 7000-sarjan Ryzen prossuja. Joten vertailua en voi vielä tehdä. Menee arvioimiseksi. Se olisi hyvä tieto jos olisi i9 12900 K vs esim. tuo Ryzen 7950X .. kuinka paljon parempi tuo uusin lippulaiva ryzeni on vs tuota intelin parasta i9 12900K mallia vastaan ?
Moi, tässä harkitsen koneen päivitystä. Näytönohjain vaihtuu n. Geforce 4080 GTX tai AMD RX 7900 XT :hen pian. Mutta minulla on vanha emo+prossu pohja. i7 4930K 3,4Ghz @ 4,125 GHz & 4 kanavainen muistiohjain 4x1866 MHz DDR 3 1866 MHz 64gt perus X79 ASUS emolla.
Hieman OT, mutta siinä on kyllä hyvin palvellut prossu ilmeisestikin.
Mulla on hieman uudempi X99-alustainen i7-5820k @ 4,2GHz, ja olen kanssa miettinyt Ryzeniin päivitystä joskus loppusyksystä tai talvella. AM4:n tarjoama pitkä päivityspolku kieltämättä houkuttaa, kun Inteliltä tietää varmasti ettei moista ole luvassa.![]()
Tuon sivuston luotettavuus kärsii, kun ei tota 4080 ole päästy edes testaamaan.
Koitappa laittaa vaikka 5600x tohon. Uudet prossut voi tuoda parannusta min fpsään hetkellisiin putoamisiin.
En minä lähtisi prosessoria valitsemaan yhden tai useammankaan pelimoottorin paremmuuden tai huonommuuden perusteella.Moi, tässä harkitsen koneen päivitystä. Näytönohjain vaihtuu n. Geforce 4080 GTX tai AMD RX 7900 XT :hen pian. Mutta minulla on vanha emo+prossu pohja. i7 4930K 3,4Ghz @ 4,125 GHz & 4 kanavainen muistiohjain 4x1866 MHz DDR 3 1866 MHz 64gt perus X79 ASUS emolla.
Pelaan 4k resolla pelejä. Enimmäkseen Frostbite 3 pelimoottorilla pyöriviä pelejä ja myös Unreal engine 4 :lla pyöriviä pelejä.
GPU checkistä katsoin, että uusin intel i9 12900k pyörittäisi 4k : lla esim. ultra asetuksella ~34% paremmin Frostbite 3 pelimoottoria. Osaisiko kukaan heittää arviota saataisiinko Zen 4 AMD prossuilla mun nykyiseen prossuun nähden 50% teholisäys vähintään 4k pelaamisessa. Se motivoisi jo enemmän päivittämään emon ja prossunkin. Vai pitääkö odotella Zen 5 ja Zen 6 juttuja ennenkuin saisin 50% lisää tehoa.
Tässä vielä linkki sivuun josta tuon katsoin. Eli en tiedä onko kuinka luotettavaa tietoa. Laitoin viestin liitteisiin myös oleelliset vertailukuvat. Valikoimissa tuolla sivuilla ei ole vielä 7000-sarjan Ryzen prossuja. Joten vertailua en voi vielä tehdä. Menee arvioimiseksi. Se olisi hyvä tieto jos olisi i9 12900 K vs esim. tuo Ryzen 7950X .. kuinka paljon parempi tuo uusin lippulaiva ryzeni on vs tuota intelin parasta i9 12900K mallia vastaan ?
Juu hyvin tää on palvellut, kun työpöytäkäytössä 6 ydintä riittää hyvin. Ylimääräiset ytimet (nykyään 16- 24 ytimiset nopeet prossut ) toki ovat mukavia kun ovat tulevaisuutta. Mutta tällä hetkellä lähinnä pelikäytössä tarvetta isommalle. Varmasti jossain uudessa pelissä, jotka tukee enemmän ytimiä on enemmänkin eroa kuin 34% mun vanhan prossun vs uuteen. 4k pelaamisessa tosin, prossun merkitys on vähäisempää kuin alemmilla resoilla. Veikkaan kuitenkin että alkaa oleen se hetki kun on jo järkevää kuitenkin alkaa harkitseen päivitystä. Uusimmista näyttiksistä tuskin 9v vanha emo+ prossu saa kaikkea tehoa irti.