tuo oli autolla ensiks, ja boostaili 4650mhz, eli nyt tullut tuo +200 lisää niinkuin pitikin.ainakin zen3 tuo fmax enhancer se pudotti vain kaikki boostit pois käytöstä
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
tuo oli autolla ensiks, ja boostaili 4650mhz, eli nyt tullut tuo +200 lisää niinkuin pitikin.ainakin zen3 tuo fmax enhancer se pudotti vain kaikki boostit pois käytöstä
Auto = disabled. Tuo Fmax on 3000-sarjan prossuille tehty "virallinen" versio niin sanotusta edc-bugista. Tuo sun lisä boosti tuli varmaankin siitä "max cpu overdrive" asetuksesta.tuo oli autolla ensiks, ja boostaili 4650mhz, eli nyt tullut tuo +200 lisää niinkuin pitikin.
Tämä on Zen2 ketju. Zen3 eli 5000-sarjan prosuille on oma lankansa.Yrittänyt tässä saada selvyyttä näiden 5000 sarjalaisten kellottamiseen. Käyttö ei ole kuin netin selaamista ja pelaamista, joten ihan huvin vuoksihan tätä kellotusta tehdään. Edellinen intel oli helppo kellottaa, ja siitä saattoi hyödynkin nähdä.
Nytkin taustalla p95 jauhamassa large FFT:tä, jos vaikka lokiin jotain erroria muisteista pukkais.
näimpä olikii. Seurannu kyllä oikeaa ketjua ja kysyin sit väärässä. Kiitos kumminki.Tämä on Zen2 ketju. Zen3 eli 5000-sarjan prosuille on oma lankansa.
AMD Zen 3 kellotukset ja kokemukset
Millainen on 3700X:n boost curve? En löytänyt mistään kuvaa tai infoa.
Eli miten kellotaajuus putoaa ytimien käytön suhteessa? Onko sama kuin tällä nykyisellä 2700:lla (ei-X) missä yksi säie boostaa paljon mutta heti sen jälkeen kellotaajuus romahtaa?
Iso äXä vaan. Mutta jos ny tuntuu siltä, ni voi pienet nokareet laittaa lisäks myösMikäs näillä prossuilla nyt on se paras vaihtoehto tahnoille? Tuntuu olevan niin montaa eri mielipidettä ympäri nettiä ettei noista kukaan ota tolkkua. Huomenna pitäisi alotella itx setin kasaus toiseen koteloon ja 3700x siis prossuna. Aikaisemmin tullut aina laitettua herneen kokoinen nökäre keskelle prossua ja antanut sitten jäähyn levittään sen kiristäessä joka toiminut hyvin intelin ja AMD 1xxx/2xxx sarjan prossuilla, mutta ilmeisesti näillä useamman chipletin prossuilla tuo ei välttämättä ole se paras tapa? Ahtaaseen itx koppaan ei viitsisi jäähyä kovin montaa kertaa irrotella ja asentaa uusiksi
X metodi ja useampi pienempi nökäre tuntuu olevan useammin suositellut. Itse en ainakaan levittämistä ole ikinä ymmärtänyt kun tuossa jää helposti "ilmataskuja" tahnan väliin.
H100i RGB platinium jäähynä (uutena tahnat valmiina) ni ei tuota sillon alkp asennuksessa tarvinut miettiä.
Mulla olis nyt Ryzen 3900 ja pieni mielenkiinto olisi tätä tuunata. Aikaisempaa kokemusta ei näistä hommista oikein ole. Ryzen Master näyttää sopivan simppeliltä lähtökohtaisesti, joten voisin sillä leikkiä.
Jos olen konseptin oikein ymmärtänyt, niin ensiksi säädettäisiin ytimien MHz (jotka vakiona näyttäisi olevan 3100) ja peak core(s) voltagea(vakiona 1,09375 Volt). Sitten ajellaan esimerkiksi Prime95 testejä ja toivotaan parasta.
Mikä minua mietityttää on se, minkä verran näitä uskaltaa nostella aina kerralla? Pitäisikö jossain suhteessa nostaa kellotaajuutta ja voltteja samaan aikaan? Ja mitkä olisi semmoiset turvalliset rajat joiden sisällä leikkiä, ettei koko prosessori ainakaan sulaisi pois?
Emolevynä mulla on Asus Croishair 6 Hero ja Kraken x63 hoitaa jäähdytystä.
XMP-profiilin kun laittaa päälle, ei oikeastaan tarvitse mitään muuta edes tehdä. Profiili 1 vain käyttöön ja kovaa ajoa.Näyttäisi tuo CTR 1.1 antavan melko samanlaiset asetukset mihin olin itsekin päätynyt ajamalla Cinebenchiä ja Prime95:ttä:
Diagnostic results
Max temperature: 60.7°
Energy efficient: 3.62
AMD Ryzen 5 3600 6-Core Processor
Your CPU is SILVER SAMPLE
Recomended values for Overclocking:
Reference frequency: 4225 MHz
Reference voltage: 1250 mV
Itse olin tullut siihen tulokseen että "parhaat" asetukset on 42x100MHz @ 1,25V. En jaksanut kun 0,5 välein kokeilla noita pykäliä mutta pitää kai tuo 4,225GHz vielä kokeilla. Mitään muita arvoja en ole muutellut kuin biosista VDDCORE:a ja kertoimia, jäähynä Arctic II 360 AIO.
Olikos noissa muisteissa jotain mitä ehdottomasti kannattaa viilata? Tällaiset muistit löytyy koneesta:
Kapasiteetti: 16GB (2 x 8GB)
Muistityyppi: DDR4
Nopeus: 3200MHz (PC4-25600)
Jännite: 1.35V
Ominaisuudet: Single Rank, On-Die Termination (ODT), Intel Extreme Memory Profiles (XMP 2.0), puskuroimaton
XMP Timing -parametrit:
- Default (JEDEC): DDR4-2400 CL17-17-17 @1.2V
- XMP Profile #1: DDR4-3200 CL16-18-18 @1.35V
- XMP Profile #2: DDR4-3000 CL15-17-17 @1.35V
Ehkä jotain tuollaista XMP profiilia pitäisi varmaan kokeilla muttei jaksaisi enää älyttömästi tuhrata aikaa testailuun. Jos otan vaikka XMP#1 käyttöön niin varmaan pitäisi ruuvata enempi kertoimia samalla?
Ja sitten yksi juttu mitä en tajua on nuo Prime B550-Plus vakio asetukset (kaikki Auto:lla).
Tässä Cinebench R23 tulokset:
R5 3600 9416 MoBo Default 71°C
R5 3600 9663 4,20GHz = 42,0 x 100MHz, VCORE 1,25V 65°C
Nuo emon vakio asetukset antaa välillä jopa 1,344V jännitteitä ja tehonkulutus on suurempaa, mikä näkyy lämmöissä. Miten voi olla mahdollista että kiinteä kellotaajuus kaikilla ytimillä käy viileämpänä kuin Dynaaminen out-of-the-box asetuksilla?
Mihis tuo sitten vaikuttaa jos pitää kiinteät kellot, kun tuossa yllä päättelin että Auto -asetukset on huonommat mitä kiinteät kellot?XMP-profiilin kun laittaa päälle, ei oikeastaan tarvitse mitään muuta edes tehdä. Profiili 1 vain käyttöön ja kovaa ajoa.
Nuo emon vakio asetukset antaa välillä jopa 1,344V jännitteitä ja tehonkulutus on suurempaa, mikä näkyy lämmöissä. Miten voi olla mahdollista että kiinteä kellotaajuus kaikilla ytimillä käy viileämpänä kuin Dynaaminen out-of-the-box asetuksilla?
AMD Ryzen prossut osaavat kellottaa itse itsensä rasituksen mukaan. Auto asetuksilla pelisuorituskyky on parempi kuin kiinteillä allcore kelloilla, koska allcore kellot ovat matalammat kuin mihin prossu autolla boostailee yksittäisiä ytimiä.Mihis tuo sitten vaikuttaa jos pitää kiinteät kellot, kun tuossa yllä päättelin että Auto -asetukset on huonommat mitä kiinteät kellot?
Cinebench rasittaa kaikkia ytimiä niin multicore tulos on tosiaan korkeampi, mutta jos single core testin ajat niin se on vastaavasti pienempi.Testien perusteella paras tulos tuli Cinebench R23:ssa kun otti XMP#1 käyttöön, 42.25x100MHz @ 1,25V. Pistin tuon Primen taas jauhamaan, saa nähdä pysyykö pystyssä. Jos pysyy niin sitten tuo jää toistaiseksi noin. Pitää kokeilla sitten uudelleen vaikka jossain pelissä vaikuttaako mitään muutella takaisin Auto:lle noita asetuksia, mutta kun näytönohjainta ei näy ei kuulu niin ei voi testata...
Poikkeuksena ehkä 3600 jossa maksimi yhden coren boosti on 4.2Ghz. Ainakaan oma 3600 ei boostaa vakiona edes tuota 4.2Ghz vaikka ois pbo päällä niin 4175Mhz on maksimit. Mutta manuaalisesti kellottamalla kulkee all core 4.3Ghz @ 1.30v.Cinebench rasittaa kaikkia ytimiä niin multicore tulos on tosiaan korkeampi, mutta jos single core testin ajat niin se on vastaavasti pienempi.
No onkohan näin? kyllä mulla ainakin molemmat nousi reippaasti ku iskin 3800x @4.4GHz.Cinebench rasittaa kaikkia ytimiä niin multicore tulos on tosiaan korkeampi, mutta jos single core testin ajat niin se on vastaavasti pienempi.
Siten, että se kiinteä kellotaajuus ei oikeasti ole kiinteä koskaan. Jos katsot ryzen masterilla esim. niin ne kellot pomppii jatkuvasti kuormituksen mukaan. Tuo on vain maksimiarvo johon ne voi boostata.
Vakio 3800X max boost on 4.5ghz, tähän ainakin yrittää päästä, riippuuhan se toki käytettävästä emolevystä ja jäähystäkin että mihin se enimmillään nousee.No onkohan näin? kyllä mulla ainakin molemmat nousi reippaasti ku iskin 3800x @4.4GHz.
Mutta miten max boost 4.2GHz voi saada paremman tuloksen kuin 4.2GHz all core? Max boosteilla mun tulos oli 1049 ja vastaavasti 4.4GHz all core kelloilla 1302.Vakio 3800X max boost on 4.5ghz, tähän ainakin yrittää päästä, riippuuhan se toki käytettävästä emolevystä ja jäähystäkin että mihin se enimmillään nousee.
stockina pelikäytössä cyberpunkissa pyörittelee kelloja 4400-4500 MHz välillä.
Haluaisin kuitenkin, että prosessorin saisi vähän viileämpänä käymään, sillä tuo lämpötila huitelee melko villisti eestaas ja tämä vaikuttaa prossucoolerin tuulettimen rasittavaan käyttäytymiseen
Muutenkin kun nuo voltit sahaa tuolla aina 1.5V asti.
core voltage offsettia -0,1V joka kyllä viilentää prosessoria muttei paranna mitään testituloksia
kummallisesti olen nähnyt antavan tämän enemmän jännitettä prime95:ssa mitä auto voltage antaa, silti lämpötilojen pysyvän alempana?!?!
Ihan hyvin toimii vakiona.Terve!
Miten hitossa nää Ryzenit toimii? Vakiona automatiikka ampuu Vcoren 1,45 V tienoille ja kellot 4,0-4,1GHz. Lämmöt n. 55 C.
Käsin tiputtelin Vcoren 1,15 V:in ja ihan yhtä hyvin jaksaa pyöriä. Lämmöt 40-45 C.
Niin onko tästä mahdollisesti muuta haittaa ja/tai vaikuttaako toimintaan millään tavalla? Vehkeinä seuraavat?
CPU 3500x, Msi B450M Bazooka.
Asiahan varmaan tästäkin ketjusta ja muiltakin foorumeilta selviäis, mutta olen laiska ja kysyn silti. On näin vuosien jälkeen Amd ja Msi:n Bios vähän hakusessa.
Edit: Kännykällä onnistuin sen varsinaisen kysymyksen pyyhkiin pois ja nyt lisäsin takasin.
Karhu ei rasita IF:ää tarpeeksi.Kun en jaksa selata koko ketjua läpi, niin kysyn mikä olisi sellainen ohjelma, joka rasittaa ryzenin IF-väylää? Karhulla vedin oletus asetuksilla + stress fpu päällä rasitustestin 12500 megatavun käytöllä 16 gigan muisteilla melkeikein 72 000 % asti ilman virheitä, mutta heräsi kysymys testasiko se sitä if-väylää riittävästi?
Lisäksi ihmetyttää, kun prossun lämpötila ei noussut, kuin n. 37 asteeseen, vaikka käytössä on 3950x ja jäähynä joku ebayn 6 lämpöputken, kahden tornin ja kolmen tuulettimen jäähy, kun tuo ohjelma varoittaa stress fpu:n nostavan virrankulutusta ja lämpötiloja
1.5V ja 4800MHzTietäskö joku ryzen r5 3600 kellot ja jänlt joita vois kokeilla et sais kivee tehoi
Tällaiset trollaamiset voisi jättää pois. Asiaan perehtymätön oikeasti voi kokeilla tuollaisia asetuksia ja paskoa prossunsa volteilla..1.5V ja 4800MHz
1.5V ja 4800MHz
Mikä prossu? Mulla on R5 3600 ja ajelen sitä Ryzen Masterilla 4,2 / 1.2 volttia toimii mukavan hiljaisesti. Tuollaiset arvot antoi CTR alivoltitukselle. Menis varmaan tuo 4.4 kun nostais jännitettä.Ite olen tapellut vaan noiden boostien kanssa ja koittanu ehtiä asetuksia millä ne sais korkeammaks.
CTR:llä vetäsin kanssa jotkut asetukset mutta tuntu että niistä ei tainnu paljon hyötyä olla mihinkään.
Ehkä tässä seuraavaks sitten siirryttävä manuaali kellotukseen, tai edes kokeilla saako sillä 4.4 tai edes 4.3 allcore.
3700x CTR tais antaa jotain 4275 hujakoille, jännitteitä en muista nyt ulkoa. single core cinepelissä tippu alle 500 niin ei jäänyt käyttöön, en huomannut myöskään peleissä mitään eroa, ja cb:n mc nous ~100 pistettä.
Täytyy toistaiseksi jatkaa boostien kanssa tappelua, lämmöt jumahtaa siihen 72c cinebenchin testissä, tuntuu että siinä on joku raja ja samalla tasoittuu kellot 4130 pintaan.
Vähän jos heittää -offsettiä volteille niin saattaa boostata enemmän mutta sitten taas pisteet joko sama tai vähemmän, riippuen offsetin määrästä, eli en ole silläkään saanut pahemmin menestystä.
Näin itsekin päätellyt. Cinebenchillä saa kyllä tämänkin lämmön 84 asteeseen, mutta pelatessa ihan 60-70C. Vesijäähyn kyl tilaan alkukuusta, ei kelpaa tuommoset lämmöt edes piikkinä.^
aika hyvä kivi taitaa olla
mulla nyt 4.3 GHZ. vcore 1.3125. passmark 10 testissä lämpö nous 82 asteeseen.