Ongelma on lähinnä siinä, että sen enempää asiamiespostien työntekijät kuin keskivertokuluttajatkaan ei tiedä sitä, että DHL-paketit on ihan tavallisia postipaketteja. Posti ei siis ole sen enempää logistiikkakumppani niiden suhteen kuin minkään muunkaan maan posti, vaan ne on ihan normaalien kansainvälisten postisäädösten mukaisia postipaketteja, joita lähtökohtaisesti hoitaa kunkin maan kansallinen postilaitos (tai siinä roolissa kansallisesti toimiva yritys).
DHL Express sitten erikseen, ne on kuriiritoimintaa ja niille on oma verkostonsa, lokerikkojärjestelmänsä ja niin edelleen.
Ei sitä toki voi keskivertosukankuluttajalta edellyttääkään olla niin "sisällä" logistiikan maailmassa että tuntee DHL:n ja Deutsche Postin suhteen toisiinsa, ja ongelma ratkeais ainakin Amazonin palautusten kohdalla helposti sillä että Amazon kommunikoisi ohjeissaan tämän asian selkeästi asiakkaalle kun tämä palautuslappua tilaa. Tosin asiamiespostien henkilöstöllä tykkäisin olevan sen verran koulutusta että tietäisivät tämän asian.
Jos nimenomaan Amazon.destä puhutaan niin itse en ole pariin vuoteen mitään sinne palauttanut mutta muistaakseni ohjeissa silloin sanottiin että vie paketti DHL:n pisteeseen, mikä on vähän hämäävää Suomalaisesta näkökulmasta kun nimenomaan DHL:n pisteisiin se lappu ei kelpaa vaan vain Postiin. Tosin pdf:ssä itsessään oli linkki DHL:n toimipistehakuun joka tarjoili sitten vain posteja, eikä ollenkaan DHL:n pisteitä jättöpisteiksi.
Mutta mitä tulee tähän "ihan tavallisia postipaketteja" mainintaan, saa korjata jos olen väärässä, mutta olen käsityksessä että nämä Amazonin palautukset on
DHL Parcel Connect -lähetyksiä, jotka ei ole välttämättä ihan täysin sama asia kuin se mikä tunnetaan nimellä "postipaketti", ja joka menis defaultina joka maassa "paikallisen postin" toimittamana. Parcel Connectissa nimenomaan on kyse kumppanuusverkostosta jossa tietyillä DHL:n vahvoilla alueilla jakelun hoitaa DHL:n oma logistiikka ja muualla sitten kumppanit, ja Suomessa tämä kumppani on Posti. Useissa paikoissa se toki on joko paikallinen posti tai sen jäljiltä syntynyt logistiikkayhtiö, mutta esim. naapurimaistamme Viro/Latvia/Liettua se on Itella (eli meidän Posti), ei paikallinen posti tai sen jäljiltä syntynyt yritys, Tanskassa se on Bring ja Ruotsissa DHL hoitaa itse, ei Postnord joka on Tanskan ja Ruotsin "posti".
Tästä sitten päästään taas ihan eri asiaan, eli mikä on nykyään "maan posti" tai mitä tarkoittaa "postipaketti"? Alkaa olemaan vähän häilyvä käsite kilpailunvapauden takia, jakaahan meillä Suomessakin nykyään laatikkopostia useampi eri toimija Postin lisäksi, pakettilogistiikkafirmoista puhumattakaan, eli "postille" tai "postipaketille" ei tänä päivänä ole välttämättä enää samanlaista monopolia ja oletuksia kuin joskus ennen. Eikä monissa Euroopan maissa taida enää olla perinteisiä postilaitoksia tai valtiollista postia, vaan ne on yksityisiä tai julkisomisteisia logistiikkataloja ja samoilla markkinoilla toimii useita eri yhtiöitä.
Suomessa toki helppo sanoa "postipaketiksi" pakettia joka menee Posti nimisen valtio-omisteisen logistiikkafirman kyydissä asiakkaalta toiselle. Ehkä "postiksi" voidaan kutsua sitä firmaa joka ottaa vastaan kirjepostia kuluttaja-asiakkailta ja ylläpitää postilaatikkoja yleisillä paikoilla...