Amazon tilaaminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purple
  • Aloitettu Aloitettu
Vasta nyt tilasin ensimmäisen kerran outletista, ei mennyt ihan kuten kuvittelin. Kuvaus "Used - Very Good - Der Artikel kommt mit Originalkarton in einer Umverpackung. Der Originalkarton ist beschädigt." laatikko avattu siten ettei pahvinen repäisynauha mene rikki vaan vedetty pääty veitsellä tms. ja teipattu takaisin kiinni. Ei voi ymmärtää miksi noin jos vain mieli muuttunut, olisko jo sama pakkaus lapsella josta joku tärkeä palikka hävinnyt ja näin saatu hankittua korvaava, kyseessä Playmobil-pakkaus. Täytynee avata itsekin ja käydä osat läpi illalla, ei tuolla laatikolla ole käyttäjälle merkitystä mutten olisi odottanut että very good voi aiheuttaa lisävaivaa.
 
Vasta nyt tilasin ensimmäisen kerran outletista, ei mennyt ihan kuten kuvittelin. Kuvaus "Used - Very Good - Der Artikel kommt mit Originalkarton in einer Umverpackung. Der Originalkarton ist beschädigt." laatikko avattu siten ettei pahvinen repäisynauha mene rikki vaan vedetty pääty veitsellä tms. ja teipattu takaisin kiinni. Ei voi ymmärtää miksi noin jos vain mieli muuttunut, olisko jo sama pakkaus lapsella josta joku tärkeä palikka hävinnyt ja näin saatu hankittua korvaava, kyseessä Playmobil-pakkaus. Täytynee avata itsekin ja käydä osat läpi illalla, ei tuolla laatikolla ole käyttäjälle merkitystä mutten olisi odottanut että very good voi aiheuttaa lisävaivaa.
Tuossahan suoraan lukee, että alkuperäinen laatikko on vaurioitunut. Ja nyt valittelet, kun jollain tapaa vaurioitunut laatikko aiheuttaa lisävaivaa :think:.

Mutta joka tapauksessa, jos sieltä jotain puuttuu niin saat kyllä rahat takaisin Amazonilta.
 
16.7 tein palautuspyynnön Amazonille
18.7 vein paketin postiin iltayhdeksältä
19.7 Amazon palauttanut summan visalle
22.7 Amazon vastaanottanut paketin, kyllä, pvm merkattu huominen

Mielenkiintoista että palauttivat rahat jo ennen kuin edes vastaanottivat palautukseni.
 
16.7 tein palautuspyynnön Amazonille
18.7 vein paketin postiin iltayhdeksältä
19.7 Amazon palauttanut summan visalle
22.7 Amazon vastaanottanut paketin, kyllä, pvm merkattu huominen

Mielenkiintoista että palauttivat rahat jo ennen kuin edes vastaanottivat palautukseni.

Tahtoisin sanoa että hyvät tai "suurin osa" kaupoista toimii noin. Valitettavasti nykyisin vain hyvin pieni määrä kaupoista on "hyviä" kauppoja. Eli jos miettii perus tilannetta missä tuote vaikka hajoaa ja menet kaupaan. Vain muutama kauppa antaa uuden tuotteen samantien käteen tai korvaavan tuotteen käyttöön ja sanoo että tuote menee maahantuojalle ja voi kestää muutaman viikon - kuukauden että saadaan korvattua.

Suurin osa toteaa että ottavat yhteyttä ja osa ei ota ikinä yhteyttä vaan joudut kyselemään perään ja hakemaan tuotteen "sori, on se ollut täällä X kuukautta odottamassa".

Eli hyvä yritys uskoo asiakasta, palvelee asiakasta ja pyrkii pitämään asiakkaan itsellään. Suurin osa yrityksistä (ainakin Suomessa) toimii periaatteella "evvk", ihan sama miten kohtelevat se asiakas tulee aina takaisin.
 
Tahtoisin sanoa että hyvät tai "suurin osa" kaupoista toimii noin. Valitettavasti nykyisin vain hyvin pieni määrä kaupoista on "hyviä" kauppoja. Eli jos miettii perus tilannetta missä tuote vaikka hajoaa ja menet kaupaan. Vain muutama kauppa antaa uuden tuotteen samantien käteen tai korvaavan tuotteen käyttöön ja sanoo että tuote menee maahantuojalle ja voi kestää muutaman viikon - kuukauden että saadaan korvattua.

Suurin osa toteaa että ottavat yhteyttä ja osa ei ota ikinä yhteyttä vaan joudut kyselemään perään ja hakemaan tuotteen "sori, on se ollut täällä X kuukautta odottamassa".

Eli hyvä yritys uskoo asiakasta, palvelee asiakasta ja pyrkii pitämään asiakkaan itsellään. Suurin osa yrityksistä (ainakin Suomessa) toimii periaatteella "evvk", ihan sama miten kohtelevat se asiakas tulee aina takaisin.

Puhut kyllä asiaa, en ole juurikaan joutunut tekemään palautuksia mutta ne vähätkin ovat menneet juurikin niin että rahat palautetaan vasta kun ovat tarkistaneet itse palautuksen, esim. edellisellä Amazon palautuksellani taisi mennä joku 3vk ennen kuin rahat olivat palautettu.

Amazonin suhteen ei kylläkään koskaan ole ollut minkäänlaista valitettavaa, parhaimpana esimerkkinä Samsungin vr-lasit joista toinen ohjain lakkasi toimimasta, lähettivät kokonaisen uuden setin ilman että edes vanhaa piti palauttaa (USA).
 
16.7 tein palautuspyynnön Amazonille
18.7 vein paketin postiin iltayhdeksältä
19.7 Amazon palauttanut summan visalle
22.7 Amazon vastaanottanut paketin, kyllä, pvm merkattu huominen

Mielenkiintoista että palauttivat rahat jo ennen kuin edes vastaanottivat palautukseni.

Jotakuinkin sama aika meni itsellänikin hyvityksen tuloon Visa-kortille.
Tällä kertaa palautus ei kuitenkaan ollut ilmainen. Tilauksessani/ palautuksesa oli 4 eri tuotetta. Ostosten loppusumma oli n. 110 €.
Hyvitys oli 104 €. Eli kuutisen euroa veloittivat palautuskuluja. Kaikki tuotteet oli amazon.de omasta varastosta. Myös myyjänä oli amazon.de.
Tuotteet lähetin takaisin avaamattomina.
Enpä jaksanut alkaa vääntämään tuon kuuden euron takia.
Onko tuo palautuksen maksullisuus nyt yleinenkin käytäntö?
 
Vasta nyt tilasin ensimmäisen kerran outletista, ei mennyt ihan kuten kuvittelin. Kuvaus "Used - Very Good - Der Artikel kommt mit Originalkarton in einer Umverpackung. Der Originalkarton ist beschädigt." laatikko avattu siten ettei pahvinen repäisynauha mene rikki vaan vedetty pääty veitsellä tms. ja teipattu takaisin kiinni. Ei voi ymmärtää miksi noin jos vain mieli muuttunut, olisko jo sama pakkaus lapsella josta joku tärkeä palikka hävinnyt ja näin saatu hankittua korvaava, kyseessä Playmobil-pakkaus. Täytynee avata itsekin ja käydä osat läpi illalla, ei tuolla laatikolla ole käyttäjälle merkitystä mutten olisi odottanut että very good voi aiheuttaa lisävaivaa.
Minä kanssa tilasin ensimmäistä kertaa varehouse kamaa ja oli saman tyylinen kuntoluokitus. Paitsi että paketista oltiin ilmeisesti otettu ehjät höylän terät ja laitettu omat risat tilalle aikasemman tilaajan toimesta. Eipä tuo amazon niitä ihan hirveeti tarkasta mitä heille tulee takaisin. Siitä tietää että terät vaihdettu kun niiden olisi pitänyt olla kaksipuoleiset ja nämä kolhuilla paketissa olevat ovat yksipuoleiset.
 
Jotakuinkin sama aika meni itsellänikin hyvityksen tuloon Visa-kortille.
Tällä kertaa palautus ei kuitenkaan ollut ilmainen. Tilauksessani/ palautuksesa oli 4 eri tuotetta. Ostosten loppusumma oli n. 110 €.
Hyvitys oli 104 €. Eli kuutisen euroa veloittivat palautuskuluja. Kaikki tuotteet oli amazon.de omasta varastosta. Myös myyjänä oli amazon.de.
Tuotteet lähetin takaisin avaamattomina.
Enpä jaksanut alkaa vääntämään tuon kuuden euron takia.
Onko tuo palautuksen maksullisuus nyt yleinenkin käytäntö?
Jos se menetetty summa oli ihan alkuperäisiä postikuluja. Olit varmaan saanut ilmaiset postit yli satasen tilauksesta, mutta palautuksen jälkeen ei tähän ollutkaan oikeutusta.

Itse tilasin yli satasen kengät ja muutaman euron näytönsuojia. Kengissä oli vika, jonka takia pyysin takuukäsittelyä. Hyvittivät suoraan ostohinnan kenkien lähdettyä liikkeelle, eikä postikuluja vähennetty koska palautus johtui tuotteen viallisuudesta.
 
Jos se menetetty summa oli ihan alkuperäisiä postikuluja. Olit varmaan saanut ilmaiset postit yli satasen tilauksesta, mutta palautuksen jälkeen ei tähän ollutkaan oikeutusta.

Itse tilasin yli satasen kengät ja muutaman euron näytönsuojia. Kengissä oli vika, jonka takia pyysin takuukäsittelyä. Hyvittivät suoraan ostohinnan kenkien lähdettyä liikkeelle, eikä postikuluja vähennetty koska palautus johtui tuotteen viallisuudesta.
Alkuperäinen summa ylitti rahtivapauden rajan (99 €), eli se ei selitä palautuksen maksullisuutta.

Yritin muuten perua ko. tilauksen n. 2 h tilauksen jättämisestä. Alkuperäiseen tilaukseen kuului 6 tuotetta, joista kahden tuotteen peruminen onnistui. Neljän tuotteen kohdalla peruutus ei enää onnistunut. Perille tulleiden tuotteiden loppusumma ylitti kuitenkin yhä sen rahtivapausrajan.

Joskus se tilausten muokkaaminen/ peruminen onnistuu vielä seuraavanakin päivänä. Sitten on näemmä tilanteita, jolloin tilausta kerätään jo parin tunnin sisällä.
 
Alkuperäinen summa ylitti rahtivapauden rajan (99 €), eli se ei selitä palautuksen maksullisuutta.

Yritin muuten perua ko. tilauksen n. 2 h tilauksen jättämisestä. Alkuperäiseen tilaukseen kuului 6 tuotetta, joista kahden tuotteen peruminen onnistui. Neljän tuotteen kohdalla peruutus ei enää onnistunut. Perille tulleiden tuotteiden loppusumma ylitti kuitenkin yhä sen rahtivapausrajan.

Joskus se tilausten muokkaaminen/ peruminen onnistuu vielä seuraavanakin päivänä. Sitten on näemmä tilanteita, jolloin tilausta kerätään jo parin tunnin sisällä.
Ei niitä välttämättä kerätä, jostain syystä vain ei automatiikka anna perua. Aspan kautta useammin onnistuu myöhemminkin peruminen
 
Jos tilaan amazon.uk:sta kampetta ja siellä sanotaan, että Items dispatched from Amazon EU Sàrl.
Tarkoittaako tämä, että mitään lisämaksuja ei tule, vaan tavara lähetetään EU alueelta?
 
Onko Amazonin palautusprosessi muuttuttunut. Valitsin palautuksen syyn, jolka jälkeen ehdottaa chattia tai soittamista. Ennen olen saanut palautuslapun suoraan.
 
Kuinka kauan tuossa lähetyksessä kestää, ennen kuin pitää huolestua. Ranskisamazonista tilasin isossa tarjouksessa mutta vielä järkevän rajoissa olleen kovalevyn 6vrk sitten, ja edelleen näkyy "lähetetään pian" -vaiheessa. Saapumisarviokin 13-14. päivä mikä alussa, vaan ei tällä menolla ehdi kyllä mitenkään tuohon. Myyjänä joku kolmas osapuoli mutta lähetys Amazonin varastosta lukee tuon tuotteen kohdalla. Lähinnä tulee mieleen, että oliko jotenkin virheellinen kampanja jota nyt eivät haluaisi toteuttaa "liian halvan" hinnan takia, kun kyseinen hinta (199e 18TB wd:lle, normaalihinta reilut 300e niin siellä kuin täällä hinta.fissä) näkyi vain joitakin tunteja jonka aikana yhden kappaleen itse tilasin.

Niin pitkä aika kun viimeksi tilannu mitään, että en muista tuliko lähettämisestä erikseen sähköpostia ja seurantakoodia, vai alkoiko se näkyä vasta jossain matkalla.

Tämä odysseia ei suostu loppumaan. Noin viikko sitten lähti lopulta liikkeelle, ja nyt on Vantaalla lajittelussa. Ihmettelin paketin kokoa, (15x31x3,5 cm) että kirjeessäkö se tulee.

Ja niin tosiaan, tuon IM TECH -kaupan arvosteluissa on useampi viimeisin arvostelu juuri sitä, että mekaaninen HDD on lähetetty kirjekuoressa, ilman mitään pehmusteita. Yhdellä tilaajalla 4 kovoa tuli, joista 3 fyysisesti lommoilla, siis teräskuori rutussa. Lasikiekot sisällä mahtaa olla hyvässä kunnossa. Amazonin toimesta kommentoitu, että kun on dispathed by Amazon, niin "ottavat vastuun" asiasta. Eli varmaan palauttavat rahat, ja kovoa vailla ollaan edelleen.

En ole tällaista hupiukkoilua nähnyt sitten jätesäkki-tietokone-insidentin (jonnet ei todellakaan muista). Tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa. Keskiverto tori.fi myyjä osaa homman ammattimaisemmin. :kahvi: Herää jo väkisinkin ajatus, että onko tuossa joku vakuutus- tms. kusetus menossa, koska eihän täysijärkinen ihminen voi olettaa lasia sisältävän kovalevyn säilyvän ehjänä kirjekuoressa. Työkseen sellaisia myyvä? Useiden kuukausien ajan, valituksista huolimatta?
 
Ja niin tosiaan, tuon IM TECH -kaupan arvosteluissa on useampi viimeisin arvostelu juuri sitä, että mekaaninen HDD on lähetetty kirjekuoressa, ilman mitään pehmusteita. Yhdellä tilaajalla 4 kovoa tuli, joista 3 fyysisesti lommoilla, siis teräskuori rutussa. Lasikiekot sisällä mahtaa olla hyvässä kunnossa. Amazonin toimesta kommentoitu, että kun on dispathed by Amazon, niin "ottavat vastuun" asiasta. Eli varmaan palauttavat rahat, ja kovoa vailla ollaan edelleen.

Amazonin kautta ei kyllä ole pitkään aikaan (jos koskaan) kannattanut tilata kiintolevyjä. Ei yksikään ole tullut kunnolla pakattuna/pehmustettuna. Reichelt toiminut hyvin, useasti myös hintojen osalta.
 
Amazonin kautta ei kyllä ole pitkään aikaan (jos koskaan) kannattanut tilata kiintolevyjä. Ei yksikään ole tullut kunnolla pakattuna/pehmustettuna. Reichelt toiminut hyvin, useasti myös hintojen osalta.
Joskus tilasin ulkoisen kovon ja se tuli ihan asiallisesti reiluun pahvilaatikkoon pakattuna. En muista kyllä myyjän nimeä yhtään, vai oliko amazonin omaa valikoimaa, saattoi ollakin. Vaan juu pitänee suosiolla yrittää jostain muualta.
 
Amazonin kautta ei kyllä ole pitkään aikaan (jos koskaan) kannattanut tilata kiintolevyjä. Ei yksikään ole tullut kunnolla pakattuna/pehmustettuna. Reichelt toiminut hyvin, useasti myös hintojen osalta.
Itse taas olen tilannut amazon.de:stä vuosien varrella (viimeksi tänä vuonna) kymmenittäin kovalevyjä ja kaikki tulleet kunnolla pakattuina, eli yksittäisissä pehmustetuissa laatikoissa. Kaikki Amazonin myymiä, ei 3. osapuolen.
 
Ulkoistenkovojen myyntipakkaukset ovat kestävempiä kun Amazonin pahvilaatikot, kestää sellaisenaankin postituksen.

Sisäiset taas on usein bulkkia, eli myyjän vastuulla tehdä kestävät pakkaukset ja toimittaa ne Amazonille.
 
Tänään tuli se kyseinen kovo, ja lähetetty ruskeassa paperisessa kirjekuoressa ilman pienintäkään pehmustetta. Tavallista kirjepaperia, ei kartonkia, ei kuplamuovia, pahvista nyt puhumattakaan. Sinne paljas bulkkikovo kirjekuoreen ja menoksi. Jeesus sentäs.

En tiedä kumpi on vastuussa, kiinnostaisi tietää. Itse ollut siinä käsityksessä, että nuo olisi Amazonin työntekijöiden pakkaamia, mutta sitähän ei voi tietää sitten millainen se sopimus heillä on myyjäliikkeen kanssa, millainen pakkausmateriaali kuuluu hintaan myyjäliikkeen ja amazonin välillä sopimuksessa. Nyt ei selvästi kukaan ollut hoitanut mitään. Amazonin logot oli kyllä siinä ruskeassa kuoressa. Myyjän tunnukselle jätin negatiivisen arvostelun, vaan siihen oli amazonin botti heti lisännyt perään, että epäonnistuminen on "heidän vastuullaan". Että tiedäpä sitten.

Palautushan tuosta tulee, mistään ei kyllä yhtä hyvään hintaan saa tilalle kovoa, mutta tuskinpa alkavat uudelleenkaan lähettämään paremmin pakattuna.
 
En tiedä kumpi on vastuussa, kiinnostaisi tietää. Itse ollut siinä käsityksessä, että nuo olisi Amazonin työntekijöiden pakkaamia, mutta sitähän ei voi tietää sitten millainen se sopimus heillä on myyjäliikkeen kanssa, millainen pakkausmateriaali kuuluu hintaan myyjäliikkeen ja amazonin välillä sopimuksessa.
Amazon ei takaa oletuksena mitään ylimääräistä pakkausmateriaalia, vaan myyjän pitää toimittaa tuotteet Amazonille valmiiksi paketoituna siten että kestävät sellaisenaan.

Erikseen voi ostaa kyllä FBA Prep servicen jolloin Amazon tekee halutut valmistelut/paketoinnit niiden saapuessa myyjältä Amazonin varastoon.

Eli myyjän piikkiin varmaan menee.
 
Itse tilasin viime vuonna pari levyä Amazonista (amazonin myymät) ja ne tuli ihan hyvin pakattuna. Levyt olivat yksittäissä pahvilaatikoissa hyvin tuettuna ja pahvilaatikot isomman laatikon sisällä.
 
Itse mitä parit viimeiset levyt olen tilannut Amazonista niin ihan hyvin pakattuja ovat olleet, eli SK hynix Platinum P41 2TB PCIe GEN4 NVMe M.2 levy tänä vuonna ja Samsung 980 1TB PCIe GEN3 NVMe M.2 levy 2021.
Noita IDE tai SATA väyläisiä perinteisiä kiintolevyjä en ole aikoihin enää ostanut.
Näköjään 2020 olen ostanut Kingstonin 2½" SSD levyn yhteen projektiin kun piti saada 1700X halvalla kiintolevy tosin tuo on hankittu Jimm's:tä.
 
Tuli tilattua toimittajan väärinhinnoittelema tuote: Oikea hinta noin 600 euroa ja amazonissa hinta oli 82 + postit eli noin 102 euroa. Tilaus meni läpi ja tuli jopa GLS:n koodi. Parin päivän jälkeen toimittajalta tuli viesti, että kuriirifirma on hukannut tuotteen eikä heillä ole vastaavaa tilalle (ei tietenkään totta) ja he ovat erittäin pahoillaan ja palauttavat kaikki rahat.

Amazonin politiikka viittaa vähän siihen suuntaan, että ostajan pitäisi se koko hinta maksaa jos tuote on täysin väärin hinnoiteltu.

Tämä näin kokemuksena ja esimerkkinä. En lähtenyt tuosta mitään claimia vääntämään Amazonin suuntaan.
 
Itse ostin i9-12900K -prosessorin vuosi sitten Amazon.de:stä. En tiennyt mitä otsikossa kirjoitettu "Tray" tarkoitti, tai en jaksanut tutkia, mutta hinta oli hieman halvempi kuin ilman tuota mainintaa. Tray ilmeisesti tarkoitti, että prosessorit tulevat heille tarjottimen muotoisissa astioissa ilman alkuperäisiä pahvilaatikoita. OEM-käyttöön lienevät. Tämä tarkoitti sitä, että oma prosessori tuli tavallisessa paperisessa kirjekuoressa, ja prosessorin ympärillä oli yksi kerros kuplamuovia. Toimi sentään.

Screenshot 2023-07-29 140720.png

Tuo oli ainoa huonosti pakattu tuote koko viime vuonna. Tänä vuonna kaikki paketit ovat tulleet valmiiksi runnottuna, tai ohkaisissa kuorissa jonka sisältö joko osittain puuttuu kuoressa olevien reikien takia, tai muuten tuote mennyt rikki. Koskaan ei ole kyllä ollut ongelmaa saada rahoja takaisin.
 
Tilasin kolmelta eri Amazon.de kauppiaalta tuotteita, että sain 99 euron postikulurajan täyteen. Kaikki tulivat samassa lähetyksessä. Tilauspäivä 30.7. ja tuotteet perillä 8.8. Toisin sanoen, kaikki tuotteet eivät postitu täysin randomisti omina lähetyksinään.
20230809_amazon.jpg
20230809_amazon.jpg
 
Tilasin kolmelta eri Amazon.de kauppiaalta tuotteita, että sain 99 euron postikulurajan täyteen. Kaikki tulivat samassa lähetyksessä. Tilauspäivä 30.7. ja tuotteet perillä 8.8. Toisin sanoen, kaikki tuotteet eivät postitu täysin randomisti omina lähetyksinään.
20230809_amazon.jpg
20230809_amazon.jpg

Amazon.de:llä on useita kymmeniä paikkoja mistä tavaraa lähetellään niin näitä ei voi oikein tilatessa tietää.
 
Tilasin kolmelta eri Amazon.de kauppiaalta tuotteita, että sain 99 euron postikulurajan täyteen. Kaikki tulivat samassa lähetyksessä. Tilauspäivä 30.7. ja tuotteet perillä 8.8. Toisin sanoen, kaikki tuotteet eivät postitu täysin randomisti omina lähetyksinään.

Jos amazon hoitaa logistiikan niin sillä että myyjä on eri ei ole merkitystä koska tuote on hyvin todennäköisesti amazonin varastoissa.
Sen että että mistä varastoista ja miten monessa lähetyksessä tilaus postitetaan määrittävät amazonin omat algoritmit jotka eivät aina aukea meille tavallisille tossun kuluttajille.
Oma viimeisin tilaukseni jossa oli viisi tuotetta tuli kolmessa eri lähetyksessä, kaksi eri pakettia postitse ja yksi upsilla.
 
Nyt tuli itsellekin pohjanoteeraus tuotteiden pakkausten osalta. ESP32-CAM -piiri tuli omana lähetyksenään, pahvikirjekuoressa, ilman mitään pehmusteita. Lopputulos näkyy alla (vasemmalla tuote sellaisena kun se on todnäk lähtenyt, oikealla sellaisena kun tuli perille). Oletin että olisin saanut vain rahat takaisin ilman palautusta (tuo maksoi kuitenkin vain reilun kympin), etenkin kun ilmoitin palautuksen syyksi että sekä tuote että paketti on rikki (pahvikuorta oli käsitelty kaltoin), mutta pyysivät palauttamaan takaisin. No, takaisin lähtee ja tilasin uuden tilalle eri myyjältä, saa nähdä tuleeko vähän paremmin pakattuna... :)
espcammi.jpg
 
Tilasin Prime päivien aikaan tarjouksesta näytön 11.7. Viimeinen toimitusaikaikkunan päivä oli eilen, mutta kun ei ollut lähtenyt edes, laitoin viestiä aspaan. Kuulemma ois 1.8. pitänyt lähteä ja tulla viimeistään eilen. Homma eskaloitiin jollekin heidän tiimille joka hoitaa näitä. Sain uuden toimitusaika-arvion 14.8.-11.9. Aika hidasta touhua, jos kaks kuukautta voi kestää yhden tuotteen tulossa.
 
Onko tosiaan niin ettei amazonissa ole mitää hintatakuuta? Äsken juuri aspan kanssa chattasin ja kysyin että olisiko mahollista saada hinnan palautusta kun tuotteen hinta laski jo ennen kun paketti on edes saksasta lähtenyt. Aspa vaan sanoi että lähetä takas ja tilaa uuestaa nykyisellä hinnalla. Luulis et niiden ois vaan helpompi palauttaa hinnan erotus...
 
Niillä oli vuosia sitten, mutta joku teki softan joka seurasi hintoja ja pyysi automaattisesti alennusta jos hinta tippui jo ostetulle tuotteelle. Laskivat, että maksaa vähemmän tuo kun osa ei kuitenkaan halua lähettää takaisin.
 
Lähetys vaihteeksi ns. toimituksessa klo 7.25 alkaen, voi tulla kasilta, ysiltä tai vaikka viideltä.

Vastaan vanhaan. Mutta mä olen luovuttanut. En koskaan enää ota toimitusta kotiin, koska en halua viettää 3 päivää kotona 8.00-20.00 odottamassa pakettia jota ei koskaan edes yritetä toimittaa. Eli aina suoraan ilmoitus että noudam itse jostain toimipisteestä. Säästän ihan saatanasti aikaa ja vaivaa kun ei tarvitse olla tuntikausia passissa. Kotiinkuljetukset on ihan saatanasta.

2h toimitustarkkuuden siedän, en koko päivän mittaista. Varsinkaan kun siihen ei voi luottaa.
 
Onko tosiaan niin ettei amazonissa ole mitää hintatakuuta? Äsken juuri aspan kanssa chattasin ja kysyin että olisiko mahollista saada hinnan palautusta kun tuotteen hinta laski jo ennen kun paketti on edes saksasta lähtenyt. Aspa vaan sanoi että lähetä takas ja tilaa uuestaa nykyisellä hinnalla. Luulis et niiden ois vaan helpompi palauttaa hinnan erotus...

Itselleni vastaten tein juuri tilauksen palautuksen ja näppärästi sieltä heti pystyi tulostamaan DHL:n pakettikortin jonka vaan lätkäsen sitte paketin päälle. Tilasin saman tuotteen äsken uudestaan siihen halvempaan hintaan. Säästimpä 84 euroa ja kuljetusfirmoilla töitä riittää.
 
Onko tosiaan niin ettei amazonissa ole mitää hintatakuuta? Äsken juuri aspan kanssa chattasin ja kysyin että olisiko mahollista saada hinnan palautusta kun tuotteen hinta laski jo ennen kun paketti on edes saksasta lähtenyt. Aspa vaan sanoi että lähetä takas ja tilaa uuestaa nykyisellä hinnalla. Luulis et niiden ois vaan helpompi palauttaa hinnan erotus...
Itse sain erotuksen hyvityksenä tilille. Tuli oikeastaan extraa kun eivät osanneet laskea veroja.
 
Jostain syystä minulla hävisivät ilmaiset postit eilen, nyt antaa valtaosalle pienemmästä tavarasta postikuluiksi 12 euron luokkaa.

Mahdollisesti tuo liittyi siihen kun otin Primen taas ilmaiseen kokeiluun. Olin ennen sitä lisännyt ostoskoriin yhden odottelulistalla roikkuneen tuotteen ja ostoskori näytti että vielä parilla kympillä lisää niin tulee ilmaisten postien 99 täyteen. Sitten aloitin Prime-kokeilun ja selailin jonkin aikaa tuotteita vain todetakseni, ettei löydy mitään, jolla ilmaiset postit saisi täyteen. Nyt tuolla aiemminkin lisäämälläni tuotteella on postikuluiksi lätkäisty 17 euroa ja risat.

Amazonin asiakaspalvelu vakuutteli, että ongelma on viety heidän tekniselle tiimilleen tjsp. Mitään ei asiasta sen koommin kuulunut eikä tilanne korjaantunut. Nyt kun Prime-pätkä loppui niin hävisi myös tuo ongelma, taas tulee ilmaiset postit kun 99 € täyttyy.
 
Vähän laiskasti lähtee tuotteet liikkeelle, tilasin 7pv , eikä vielä ole lähtenyt paketti liikkeelle. Saapuvaksi ilmoittaa 19-23pv. Tämä sama saapumispäivä arvio oli jo silloin kun tuotteet tilasin. Normaalisti vaan tottunut että amazonista tulee tavarat nopeammin kuin suomi -kaupoista.
 
Saman huomannut kesän aikana muutaman tilauksen kohdalla, että tavaralla kestää monta päivää lähteä. Saapumisarviot on kuitenki osuneet hyvin lähelle
 
Oma 11.7. tilattu näyttö lähti viimein eilen matkaan eli reilu kuukausi kesti lähettämisessä. Tulee kyllä tuossa uudessa toimitusaikaikkunassa varmasti, mutta hidasta on silti.
 
Itselleni vastaten tein juuri tilauksen palautuksen ja näppärästi sieltä heti pystyi tulostamaan DHL:n pakettikortin jonka vaan lätkäsen sitte paketin päälle. Tilasin saman tuotteen äsken uudestaan siihen halvempaan hintaan. Säästimpä 84 euroa ja kuljetusfirmoilla töitä riittää.
Itse tein myös noin ja yritin palauttaa DHL:n pisteisiin, mutta ei mikään automaatti hyväksynyt. Piti tulostaa se toinen lappu ja maksaa itse lähetys ulkomaille (21,90€). Amazon hyvitti postitushinnan samantien, kun laittoi viestiä. (huom. kyseessä oli siis viallinen tuote)
Oli kyllä ihan saatanasta kaikkien osoitteiden, puhelinnumeroiden ym. selvittäminen mitä Posti vaatii tuota varten. Vielä jää nähtäväksi päätyykö se paketti edes oikeaan paikkaan. (Piti palauttaa Slovakiaan)
 
Itse tein myös noin ja yritin palauttaa DHL:n pisteisiin, mutta ei mikään automaatti hyväksynyt.

Ei ne sinne toimikaan, vaan paketit pitää viedä Postin asiointipisteisiin koska Posti on se logistiikkakumppani joka hoitaa kuljetuksen Suomen päässä. Ohjeistus ei kauhean selkeä tässä asiassa ole Suomen osalta, eikä ne kaikki (asiamies)postien työntekijätkään tiedä että ne laput toimii postille ja saattaa alkaa vänkäämään ettei käy sinne…
 
Ei ne sinne toimikaan, vaan paketit pitää viedä Postin asiointipisteisiin koska Posti on se logistiikkakumppani joka hoitaa kuljetuksen Suomen päässä. Ohjeistus ei kauhean selkeä tässä asiassa ole Suomen osalta, eikä ne kaikki (asiamies)postien työntekijätkään tiedä että ne laput toimii postille ja saattaa alkaa vänkäämään ettei käy sinne…

Ongelma on lähinnä siinä, että sen enempää asiamiespostien työntekijät kuin keskivertokuluttajatkaan ei tiedä sitä, että DHL-paketit on ihan tavallisia postipaketteja. Posti ei siis ole sen enempää logistiikkakumppani niiden suhteen kuin minkään muunkaan maan posti, vaan ne on ihan normaalien kansainvälisten postisäädösten mukaisia postipaketteja, joita lähtökohtaisesti hoitaa kunkin maan kansallinen postilaitos (tai siinä roolissa kansallisesti toimiva yritys).

DHL Express sitten erikseen, ne on kuriiritoimintaa ja niille on oma verkostonsa, lokerikkojärjestelmänsä ja niin edelleen.
 
Ongelma on lähinnä siinä, että sen enempää asiamiespostien työntekijät kuin keskivertokuluttajatkaan ei tiedä sitä, että DHL-paketit on ihan tavallisia postipaketteja. Posti ei siis ole sen enempää logistiikkakumppani niiden suhteen kuin minkään muunkaan maan posti, vaan ne on ihan normaalien kansainvälisten postisäädösten mukaisia postipaketteja, joita lähtökohtaisesti hoitaa kunkin maan kansallinen postilaitos (tai siinä roolissa kansallisesti toimiva yritys).

DHL Express sitten erikseen, ne on kuriiritoimintaa ja niille on oma verkostonsa, lokerikkojärjestelmänsä ja niin edelleen.

Ei sitä toki voi keskivertosukankuluttajalta edellyttääkään olla niin "sisällä" logistiikan maailmassa että tuntee DHL:n ja Deutsche Postin suhteen toisiinsa, ja ongelma ratkeais ainakin Amazonin palautusten kohdalla helposti sillä että Amazon kommunikoisi ohjeissaan tämän asian selkeästi asiakkaalle kun tämä palautuslappua tilaa. Tosin asiamiespostien henkilöstöllä tykkäisin olevan sen verran koulutusta että tietäisivät tämän asian.

Jos nimenomaan Amazon.destä puhutaan niin itse en ole pariin vuoteen mitään sinne palauttanut mutta muistaakseni ohjeissa silloin sanottiin että vie paketti DHL:n pisteeseen, mikä on vähän hämäävää Suomalaisesta näkökulmasta kun nimenomaan DHL:n pisteisiin se lappu ei kelpaa vaan vain Postiin. Tosin pdf:ssä itsessään oli linkki DHL:n toimipistehakuun joka tarjoili sitten vain posteja, eikä ollenkaan DHL:n pisteitä jättöpisteiksi.

Mutta mitä tulee tähän "ihan tavallisia postipaketteja" mainintaan, saa korjata jos olen väärässä, mutta olen käsityksessä että nämä Amazonin palautukset on DHL Parcel Connect -lähetyksiä, jotka ei ole välttämättä ihan täysin sama asia kuin se mikä tunnetaan nimellä "postipaketti", ja joka menis defaultina joka maassa "paikallisen postin" toimittamana. Parcel Connectissa nimenomaan on kyse kumppanuusverkostosta jossa tietyillä DHL:n vahvoilla alueilla jakelun hoitaa DHL:n oma logistiikka ja muualla sitten kumppanit, ja Suomessa tämä kumppani on Posti. Useissa paikoissa se toki on joko paikallinen posti tai sen jäljiltä syntynyt logistiikkayhtiö, mutta esim. naapurimaistamme Viro/Latvia/Liettua se on Itella (eli meidän Posti), ei paikallinen posti tai sen jäljiltä syntynyt yritys, Tanskassa se on Bring ja Ruotsissa DHL hoitaa itse, ei Postnord joka on Tanskan ja Ruotsin "posti".

Tästä sitten päästään taas ihan eri asiaan, eli mikä on nykyään "maan posti" tai mitä tarkoittaa "postipaketti"? Alkaa olemaan vähän häilyvä käsite kilpailunvapauden takia, jakaahan meillä Suomessakin nykyään laatikkopostia useampi eri toimija Postin lisäksi, pakettilogistiikkafirmoista puhumattakaan, eli "postille" tai "postipaketille" ei tänä päivänä ole välttämättä enää samanlaista monopolia ja oletuksia kuin joskus ennen. Eikä monissa Euroopan maissa taida enää olla perinteisiä postilaitoksia tai valtiollista postia, vaan ne on yksityisiä tai julkisomisteisia logistiikkataloja ja samoilla markkinoilla toimii useita eri yhtiöitä.

Suomessa toki helppo sanoa "postipaketiksi" pakettia joka menee Posti nimisen valtio-omisteisen logistiikkafirman kyydissä asiakkaalta toiselle. Ehkä "postiksi" voidaan kutsua sitä firmaa joka ottaa vastaan kirjepostia kuluttaja-asiakkailta ja ylläpitää postilaatikkoja yleisillä paikoilla...
 
Ei ne sinne toimikaan, vaan paketit pitää viedä Postin asiointipisteisiin koska Posti on se logistiikkakumppani joka hoitaa kuljetuksen Suomen päässä. Ohjeistus ei kauhean selkeä tässä asiassa ole Suomen osalta, eikä ne kaikki (asiamies)postien työntekijätkään tiedä että ne laput toimii postille ja saattaa alkaa vänkäämään ettei käy sinne…
Ei ainakaan postin automaattiin käynyt, ehkä sitten olisi pitänyt tiskille viedä. Onhan tuo hämäävää että Amazonista ohjataan palauttamaan DHL:n automaatteihin/palvelupisteisiin. Postin chatista kyllä neuvottiinkin että palautetaan Postin kautta, mutta tässä kohtaa sitten kuvittelin että kun ei se DHL:lle kelvannut niin DHL:n laput pitää ottaa pois ja tulostaa se toisen tyyppinen lappu. Peruin palautuksen ja loin sen uusiksi eikä se enää edes tarjonnut kuin tuota jälkimmäistä lappua tulostettavaksi.
 
Ei ainakaan postin automaattiin käynyt, ehkä sitten olisi pitänyt tiskille viedä. Onhan tuo hämäävää että Amazonista ohjataan palauttamaan DHL:n automaatteihin/palvelupisteisiin. Postin chatista kyllä neuvottiinkin että palautetaan Postin kautta, mutta tässä kohtaa sitten kuvittelin että kun ei se DHL:lle kelvannut niin DHL:n laput pitää ottaa pois ja tulostaa se toisen tyyppinen lappu. Peruin palautuksen ja loin sen uusiksi eikä se enää edes tarjonnut kuin tuota jälkimmäistä lappua tulostettavaksi.

Ei ole itsellä tietoa pystyykö noita pakettiautomaatista lähettämään, mutta tiskiltä lähtee ainakin, kunhan vaan työntekijä osaa lähettää tai viitsii edes kokeilla ottaa sen vastaan, kun ilmeisesti tapahtuu ihan samalla tavalla kuin minkä tahansa postin etukäteen maksetun paketin kohdalla.

Itse palautin silloin 34" ultrawide-näytön niin eipä se olis automaattiin mahtunutkaan, enkä muista tarjosko DHL:n haku silloin automaatteja, mutta lähi K-kauppaa tarjosi ja siellä postitiskillä ottivat vastaan ja perille meni.

Tuolla etukäteen maksetulla pakettikortilla muuten palauttivat rahatkin jo heti kun seurantaan oli päivittynyt että paketti on jätetty kuljetukseen, mikä oli ihan kiva näin asiakkaan kannalta.
 
Meinasin vähän tehdä muutoksia tilaukseen. Amazon.de Chat mainitsi, että odottavat vielä maksun vahvistusta, jossa menee yleensä 48 tuntia. Sanoivat, että saan sähköpostin, kun maksu on käsitelty. Maksoin pankkikortilla ja rahat lähti tililtä kyllä heti. Aiemmin ei ole tullut erikseen vahvistuksia maksusta kylläkään.

Kyselin myös toimituksesta ja kuulemma maksun hyväksynnän jälkeen voin aikatauluttaa toimituksen nopeammaksi. Tuokin on uutta :think:

Miten takuut on yleensä mennyt tuolta? Paljon tilaillut mm. tietokoneen osia, mutta kertaakaan ei ole takuuta tarvinnut testata. Nyt tulee taas uutta palikkaa.
 
Meinasin vähän tehdä muutoksia tilaukseen. Amazon.de Chat mainitsi, että odottavat vielä maksun vahvistusta, jossa menee yleensä 48 tuntia. Sanoivat, että saan sähköpostin, kun maksu on käsitelty. Maksoin pankkikortilla ja rahat lähti tililtä kyllä heti. Aiemmin ei ole tullut erikseen vahvistuksia maksusta kylläkään.

Kyselin myös toimituksesta ja kuulemma maksun hyväksynnän jälkeen voin aikatauluttaa toimituksen nopeammaksi. Tuokin on uutta :think:

Miten takuut on yleensä mennyt tuolta? Paljon tilaillut mm. tietokoneen osia, mutta kertaakaan ei ole takuuta tarvinnut testata. Nyt tulee taas uutta palikkaa.

Se chatti kyl tuntuu olevan semmoinen et ei siellä kovin korkealla ole kyl asiakaspalvelijoiden käsitys oikein mistään. Useampi ihminen voi kysyä samaa asiaa mut vastaus riippuu miten olet asiasi muotoillut.

Ongelmien ja viallisten tuotteiden osalta kyl ensiluokkainen toiminta. Jostain syystä ne tykkää soitella sieltä aika usein ja joissain halvoissa tuotteissa on muistaakseni tullut rahojen palautus suoraan eikä ole tarvinnut postitella rikkimäisiä tuotteita.
 
Se chatti kyl tuntuu olevan semmoinen et ei siellä kovin korkealla ole kyl asiakaspalvelijoiden käsitys oikein mistään. Useampi ihminen voi kysyä samaa asiaa mut vastaus riippuu miten olet asiasi muotoillut.

Ongelmien ja viallisten tuotteiden osalta kyl ensiluokkainen toiminta. Jostain syystä ne tykkää soitella sieltä aika usein ja joissain halvoissa tuotteissa on muistaakseni tullut rahojen palautus suoraan eikä ole tarvinnut postitella rikkimäisiä tuotteita.
Väänsin loppuun rautalangasta mahdollisimman selkeästi "To clarify..." muodossa. Vaikea uskoa, ettei sitä ymmärtäisi. Edelleen vähän hämmentää tuo maksuvahvistus erikseen ja toimituksen ajoitus uudelleen. Tuotesivun toimitusaika-arvio elää myös jatkuvasti.
 
Tästä sitten päästään taas ihan eri asiaan, eli mikä on nykyään "maan posti" tai mitä tarkoittaa "postipaketti"? Alkaa olemaan vähän häilyvä käsite kilpailunvapauden takia, jakaahan meillä Suomessakin nykyään laatikkopostia useampi eri toimija Postin lisäksi, pakettilogistiikkafirmoista puhumattakaan, eli "postille" tai "postipaketille" ei tänä päivänä ole välttämättä enää samanlaista monopolia ja oletuksia kuin joskus ennen. Eikä monissa Euroopan maissa taida enää olla perinteisiä postilaitoksia tai valtiollista postia, vaan ne on yksityisiä tai julkisomisteisia logistiikkataloja ja samoilla markkinoilla toimii useita eri yhtiöitä.

YK:n alaisen Maailman postiliiton sivuilta löytyy listaus nimetyistä postioperaattoreista maittain. Mutta erilaiset yhteistyösopimukset toki vaikuttavat siihen, mille taholle "tavallinen postipaketti" toisessa maassa päätyy.

 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 487
Viestejä
4 558 273
Jäsenet
74 973
Uusin jäsen
Internaut

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom