Amazon tilaaminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purple
  • Aloitettu Aloitettu
Onko sinulla luottokortin lasku tilattu elaskuna? Jos ei ole niin sehän tulee paperisena jonka voi sitten skannata. Tarkista myös, että aikajakso on oikein valittuna. Debit korteista ei tule erillistä laskua kun ne veloitetaan suoraan tililtä.
 
Amazoniin pitää vissiin nykyään palauttaa ~10e ostoksetkin, mikäli menee huonon laadun takia rikki yms?
Katselin tuolta Amazonista customer servicestä -> contact us, jonka valintojen jälkeen taas ohjaa tekemään palautuksen tuotteesta ja lopulta kysyy suoraan postitus vaihtoehtoa.

Aikaisemmin muistan saaneen suoraan refundin kuljetuksessa rikkoutuneesta tuotteesta, eikä tarvinnut lähettää mitään takaisin. Muistaakseni pystyi ja riitti kun lähetti pari kuvaa sinne.
Olikos tää käytäntö nyt poistettu väärinkäytösten takia tai jotain?
10e tavaran takia viittis käydä paketin lähetyshommiin, mutta periaatesyistä kyllä vaan sen takia, että myytiin melko huono laatusta tavaraa.
 
Amazoniin pitää vissiin nykyään palauttaa ~10e ostoksetkin, mikäli menee huonon laadun takia rikki yms?
Katselin tuolta Amazonista customer servicestä -> contact us, jonka valintojen jälkeen taas ohjaa tekemään palautuksen tuotteesta ja lopulta kysyy suoraan postitus vaihtoehtoa.

Aikaisemmin muistan saaneen suoraan refundin kuljetuksessa rikkoutuneesta tuotteesta, eikä tarvinnut lähettää mitään takaisin. Muistaakseni pystyi ja riitti kun lähetti pari kuvaa sinne.
Olikos tää käytäntö nyt poistettu väärinkäytösten takia tai jotain?
10e tavaran takia viittis käydä paketin lähetyshommiin, mutta periaatesyistä kyllä vaan sen takia, että myytiin melko huono laatusta tavaraa.
Ei ole käytäntö muuttunut, returnless refundia tarjotaan aina tapauskohtaisesti, eli automaattista se ei ole koskaan ollut. Siihen vaikuttaa muukin kuin tuotteen arvo.

Esim. viimeksi pari kuukautta sitten sain rahat takaisin parinkympin tuotteesta ilman palautusta, välillä taas alle kympin tavaroitakin pitää lähettää takaisin.
 
Yksi palautus meni noin että sai heti hyvityksen ja tiedon että tuotetta ei tarvii palauttaa. Kuitenkin yleensä pitää palauttaa, mutta palautukseen kelpaa halvin mahdollinen postitustapa ja maksavat silti ennakkoon ilmoittamansa maksimikulun takaisin. Eli jos mahtuu kirjeeseen ja menee ~4€, saa silti sen ~8€ takaisin. Jos taas palautuskulut on enemmän kuin luvattu maksimi, niin silti aspan kautta kuittaavat kun sanoo ettei halvemmalla onnistunut.

Tappiota tekee vain jos ei itse viitsi ja pikkutavarassa jää jopa pari euroa plussalle.
 
Yksi palautus meni noin että sai heti hyvityksen ja tiedon että tuotetta ei tarvii palauttaa. Kuitenkin yleensä pitää palauttaa, mutta palautukseen kelpaa halvin mahdollinen postitustapa ja maksavat silti ennakkoon ilmoittamansa maksimikulun takaisin. Eli jos mahtuu kirjeeseen ja menee ~4€, saa silti sen ~8€ takaisin. Jos taas palautuskulut on enemmän kuin luvattu maksimi, niin silti aspan kautta kuittaavat kun sanoo ettei halvemmalla onnistunut.

Tappiota tekee vain jos ei itse viitsi ja pikkutavarassa jää jopa pari euroa plussalle.

Ei taida enää onnistua tuo kun nykyään antavat valmiiksi maksetun palautuslapun.
 
Ei taida enää onnistua tuo kun nykyään antavat valmiiksi maksetun palautuslapun.
Täytyy olla melko uusi muutos, koska noin 2kk sitten viimeksi palautin pikkutavaran ja 22.9 antoivat rahat takaisin. Antoivat kyllä nipun lappuja joita piti tulostaa ja liittää lähetyksen sisä- ja ulkopuolelle, mutta ei mitään valmiiksi maksettua.
 
Ei taida enää onnistua tuo kun nykyään antavat valmiiksi maksetun palautuslapun.
Luulisin että vieläkin on valmiiksi maksetun palautuslapun ohella toisena vaihtoehtona perinteinen tapa eli itse lähetetty ja Amazon korvaa. Tai ainakin veikkaan näin.
Täytyy olla melko uusi muutos, koska noin 2kk sitten viimeksi palautin pikkutavaran ja 22.9 antoivat rahat takaisin. Antoivat kyllä nipun lappuja joita piti tulostaa ja liittää lähetyksen sisä- ja ulkopuolelle, mutta ei mitään valmiiksi maksettua.
Valmiiksi maksettu palautuspaketti tuli käyttöön syyskuussa.
 
Tuleeko muilla amazon.de lähetykset vielä kotiin asti toimituksella?Mulla menny useampi paketti suoraan lähipostiin ilman mitään toimitusaika tekstiviestejä mitä ennen oli.
 
Tuleeko muilla amazon.de lähetykset vielä kotiin asti toimituksella?Mulla menny useampi paketti suoraan lähipostiin ilman mitään toimitusaika tekstiviestejä mitä ennen oli.

Tänään pitäisi tulla paketin kotiin, viimeksi taisi tulla viimeviikolla. Eli kyllä ne vielä kotiin tulevat. TOSIN jos et ole kotona ne joutuu noutamaan lähipostista.

Jotkut posteljoonit ovat vain laiskoja ja saat sellaisen lapun missä noutoilmoitus ja tiedon että et ollut kotona ja olisi yritetty toimittaa. Siitä voi sitten valittaa jos jaksaa ja haluaa (käytännössä postiin tai mahdollisesti amazoniin että vaihtaisivat toisen toimittajan eivätkä käyttäisi postia).

Osa myös oikeasti yrittää ainoastaan postilaatikolle ja kun ei (tietysti) isompi kirje tai paketti siitä mahdu jättävät noutolappua ellet satu olemaan lähellä ja kerro että voit ottaa sen siitä suoraan. Myös näin itselle joskus tapahtunut (esim. kindlen suojakuori ja Samsungin 1Tb M2 levy tulivat samassa kuplamuovikirjeessä ja se olisi vaatinut taittamista tai lähtenyt takaisin postiin noudettavaksi mutta olin pihalla ja otin sen suoraan vastaan, tämä noin kuukausi sitten eli 29.9)
 
Tuleeko muilla amazon.de lähetykset vielä kotiin asti toimituksella?Mulla menny useampi paketti suoraan lähipostiin ilman mitään toimitusaika tekstiviestejä mitä ennen oli.

Kyllä, mutta ilmeisesti tuohon postin ja amazonin diiliin ei kuulu etukäteen soittaminen. Täällä tulee ilmoittamatta ovelle ja jos ei ole paikalla ovat vasta sitten soitelleet että tuodaanko huomenna uudelleen vai viedäänkö noutopisteelle.
 
Tuleeko muilla amazon.de lähetykset vielä kotiin asti toimituksella?Mulla menny useampi paketti suoraan lähipostiin ilman mitään toimitusaika tekstiviestejä mitä ennen oli.
Kyllä tännekin on kotiin tullut. Postin appiin tulee yleensä tiedustelu tuodaanko kotiin vai haluanko noutaa. Tässä voi vielä valita jätetäänkö ovelle jos ei ole paikalla.
 
Täällä myös 11 tilausta Amazon.de:hen 3 kuukauden sisään ja kaikki on toimitettu suoraan kotiovelle paitsi yksi lähetys ohjautui lähipostiin kun ei ollut kukaan kotona. Kannattaa antaa palautetta lähettäjälle, sillä käsittääkseni nuo Amazon lähetykset toimitetaan Priority statuksella eli siihen kuuluu kotiosoitteeseen toimitus tai ainakin yritys toimittaa kotiovelle.
 
Ok hyvä kuulla että homma toimii edelleen ja ollut vain huonoa tuuria itsellä jos koittanu toimittaa kun olen ollut töissä.
 
Sekin taitaa olla joku eri palvelu, esim. Zooplussan lähetyksille noita tulee. Amazonille ei muistaakseni ole koskaan tullut.

Olisko paikkakuntakohtaisia eroja, ainakin Tampereella on tullut joka Amazon.de paketista jo pari vuotta ilmoitus OmaPostiin. Viimeksi tällä viikolla. Onhan sulla puhelinnumero oikein Amazonilla?
 
Itse olen kaivannut sitä mahdollisuutta tuonne Amazoniin, että tilaajana voisi tägätä tilauksen niin jotta lähettävät kaikki tavarat yhdellä kertaa. Esimerkkinä 4 tuotetta ja tilauksen loppusumma jotain 50€ ja saat 3 eri lähetystä. Toki Posti tuo ovelle asti, mutta voisi luonto kiittää. Ja minä saisin hyvän mielen.
Muistaakseni ennen lopussa pystyi valitsemaan combine shipments tjms, mutta ei sillä tainnut olla vaikutusta. Kaikkein hölmöimmältä tuntuu, kun usein tilaukseen tulee otettua esim. pussillinen teetä, jotta arvo nousee yli 39 euron ja saa ilmaisen toimituksen, ja sitten se tee kuitenkin saapuu omassa lähetyksessään.

Maanantaina lisäsin tilaukseen muutaman pussin spagettia. Voisikohan nuo nyt perua, kun muut tavarat on jo lähetetty ja tänään myös niiden osalta tililtä veloitettu? Lähetettyjen tavaroiden arvo siis alle 39 e, mutta tuskin niistä nyt jälkeenpäin postikuluja karhuttaisiin?
Ja Puolassa, suurin osa lähetyksistä tulee sieltä. Siinä lähetystarrassa paketin päällä on tieto mistä varastosta paketti on tulossa, taisi olla toiseksi alin rivi. Useimmiten tuntuu olen WRO2 joka on Puolassa. Silloin tällöin myös Berliiniä näkyy.
Cool. MUC3 löytyi ensimmäisten ja FRA3 perässä BER8 jälkimmäisten housujen pakkausesta, mikäli oikeat tarrat sain roskiksesta kaivettua, saksalaisia varastoja kuukkelin mukaan.
 
Ainakin aiemmin OmaPostissa on saanut valita tuodaanko kotiin vai noudettavaksi.

Itselläni aina on posti jättänyt Amazonin paketit ulos jos ketään ei ole kotona (satoi tai paistoi). Kysyin aikoinaan asiaa postista sekä Amazonin aspasta miksei niitä toimiteta lähimpään postiin kerta sen olen itse valinnut postin apista. Posti sekä Amazoni molemmat vastasivat että heillä on sopimus että paketit pitää jättää ulos jos kukaan ei avaa ovea. Pari kertaa olen reklamoinut Amazonia kun paketti on "toimitettu", muttei sellaista löytynyt pihalta, aina Amazon on kiltisti lähettäny uudet paketit enempää kyselemättä.
 
Olisko paikkakuntakohtaisia eroja, ainakin Tampereella on tullut joka Amazon.de paketista jo pari vuotta ilmoitus OmaPostiin. Viimeksi tällä viikolla. Onhan sulla puhelinnumero oikein Amazonilla?
Tulee siis OmaPostiin kyllä, mutta ei tule tuota valintaa kannetaako kotiin vai automaattiin.
 
Tulee siis OmaPostiin kyllä, mutta ei tule tuota valintaa kannetaako kotiin vai automaattiin.

Erikoista, en nyt muista täysin varmaksi onko jokaisessa tulleessa Amazonin paketissa ollut postin sovelluksessa se ilmoitus "Voit vielä vaihtaa toimitustapaa maksutta", mitä kautta sen voi laittaa suoraan noutopisteeseenkin, mutta kyllä tuo optio on mielestäni niissä aina itselläni ollut... :hmm:
 
Se onkin sitten melkoista arpomista, että mihin automaattiin ne paketit tipahtelee. Täyttöaste on yleensä sitä luokkaa, että hyvä jos se yksi mahtuu valittuun automaattiin, joskus ei sekään (onneksi säde on vain sellaiset 5km jolle paketit leviää). Jos päivän aikana sattuu tulemaan kaksi Amazon pakettia, niin kuin eilen, vain yksi mahtui valittuun automaattiin ja toinen meni 100 metrin päähän naapuriin. Kuljetus sinne toki kesti kaksi tuntia. Taisi olla vielä sen verran työpäivää jäljellä.
 
"EU-lainsäädännön mukaan elinkeinonharjoittajan on annettava kuluttajalle vähintään 2 vuoden takuu (lakisääteinen takuu / virhevastuu) siltä varalta, että tuote on virheellinen tai se ei näytä samalta tai toimi siten kuin etukäteen on kerrottu. Joidenkin EU-maiden kansallisessa lainsäädännössä voidaan edellyttää pidempiä takuuaikoja."
 
"EU-lainsäädännön mukaan elinkeinonharjoittajan on annettava kuluttajalle vähintään 2 vuoden takuu (lakisääteinen takuu / virhevastuu) siltä varalta, että tuote on virheellinen tai se ei näytä samalta tai toimi siten kuin etukäteen on kerrottu. Joidenkin EU-maiden kansallisessa lainsäädännössä voidaan edellyttää pidempiä takuuaikoja."
Ok, kiitos tiedosta. Silti ihmetyttää, miksi tuotetiedoissa ei ole takuun pituutta ilmoitettu.
 
Luulisin että vieläkin on valmiiksi maksetun palautuslapun ohella toisena vaihtoehtona perinteinen tapa eli itse lähetetty ja Amazon korvaa. Tai ainakin veikkaan näin.

Valmiiksi maksettu palautuspaketti tuli käyttöön syyskuussa.
Pitäisi palautella ja sain tuon valmiiksi maksetun DHL palautuslapun. Voiko tuon viskata vain postin pisteeseen tolla?
 
Viimeksi muokattu:
Pitäisi palautella ja sain tuon valmiiksi maksetun UPS palautuslapun. Voiko tuon viskata vain postin pisteeseen tolla?

Kyllä. Tosin täältä luetun perusteella ihan joka postissa ei tiedetä että nuo menee heidän kauttaan eivätkä välttämättä siksi ota vastaan…
 
Minkähän takia Primen kohdalla nyt tuli viesti että Nordean Visa debitiltä ei olisi voinut laskuttaa kk-maksua kun maaraja on suomi, inteernetkäyttö on sallittu ja tähän asti toiminut ihan ok noin tuohon. Onko joku muutos tullut.
 
Minkähän takia Primen kohdalla nyt tuli viesti että Nordean Visa debitiltä ei olisi voinut laskuttaa kk-maksua kun maaraja on suomi, inteernetkäyttö on sallittu ja tähän asti toiminut ihan ok noin tuohon. Onko joku muutos tullut.
Kannattaa ihan sinne pankkiin vaan ottaa yhteyttä, ne näkee sieltä minkä takia ei ole onnistunut maksu...
 
Jouduimpa ottamaan Amazon.de yhteyttä kun 5vrk käytössä ollut virtalähde pamahti. Chätin kautta yhteydenotto ja heti rahojen palautus ilman että täytyy palautella raatoa (ööö, nyt vasta tajusin että aspa katsoi väärän tuotteen hinnan, kalliimman). Oli kyllä suht helppo hoitaa tuolla chätillä paitsi kesti hetken että pääsi chättiin kun en heti tajunnut miten vaihdetaan tilaus mitä tapaus koskee.
Laitetaan tännekkin että se oli tämä tuote, elko pamahti niin että meinasi tulla paskat housuun.
 
Amazon.de tarjoaa tilausten yhteydessä tuota prime jäsenyyttä. Toki kuljetuksia ei Suomeen ilmaiseksi saa, mutta saako tuolla prime jäsenyydellä musiikki ja video palvelut? Hinta olisi tuolloin edullinen.
 
Amazon.de tarjoaa tilausten yhteydessä tuota prime jäsenyyttä. Toki kuljetuksia ei Suomeen ilmaiseksi saa, mutta saako tuolla prime jäsenyydellä musiikki ja video palvelut? Hinta olisi tuolloin edullinen.

Suurin osa tavarasta tulee suomeen ilmaiseksi ilman primeäkin jos tilaus on yli 39 euroa (nettisivulla näiden kohdalla lukee ”over 29 eur” mutta se koskee saksaa ja naapurimaita, suomeen korkeampi raja). Muuten prime ei vaikuta toimitusaikaan tai -hintaan Suomeen. Prime videon ainakin saa mukana, musiikista ei tietoa.
 
Amazon.de tarjoaa tilausten yhteydessä tuota prime jäsenyyttä. Toki kuljetuksia ei Suomeen ilmaiseksi saa, mutta saako tuolla prime jäsenyydellä musiikki ja video palvelut? Hinta olisi tuolloin edullinen.
Suurin osa tavarasta tulee suomeen ilmaiseksi ilman primeäkin jos tilaus on yli 39 euroa (nettisivulla näiden kohdalla lukee ”over 29 eur” mutta se koskee saksaa ja naapurimaita, suomeen korkeampi raja). Muuten prime ei vaikuta toimitusaikaan tai -hintaan Suomeen. Prime videon ainakin saa mukana, musiikista ei tietoa.

Prime video toimii Prime jäsenyydellä, Music ei näytä toimivan.
 
Amazon.de Prime-jäsenyyden lopetin joskus kesällä kun oli kuukauden ilmainen, saakohan tuon uudelleen käyttöön edelleen ilmaisena?
 
Amazon.de Prime-jäsenyyden lopetin joskus kesällä kun oli kuukauden ilmainen, saakohan tuon uudelleen käyttöön edelleen ilmaisena?

Yleensä sen trialin voi ottaa noin kerran vuoden sisään. Mutta jos kelpaa muilta alueilta kuin Saksa, niin onnistuu ellet ole vasta käyttänyt. Esim Ruotsi, Ranska, Italia, UK, Espanja... jokainen tarjoaa omat Prime-trialinsa (hyötynä lähinnä pääsy Prime Videoon).
 
Yleensä sen trialin voi ottaa noin kerran vuoden sisään. Mutta jos kelpaa muilta alueilta kuin Saksa, niin onnistuu ellet ole vasta käyttänyt. Esim Ruotsi, Ranska, Italia, UK, Espanja... jokainen tarjoaa omat Prime-trialinsa (hyötynä lähinnä pääsy Prime Videoon).
Tais parempia olla tarjouksetkin Primena.
 
Trialillla voi hommata mm. Controllin ilmaiseksi (Prime Gaming)
Screenshot 2021-11-11 at 21.05.38.png
 
Aluksi oli mukavaa, kun Amazon.den paketit alkoivat kulkea Postin välityksellä: about kaikelle on seurantatunnus.

Sittemmin on alkanut lähinnä ahdistamaan. Amazon lähettää pakettina yksittäisiä CD-levyjäkin, jotka toki häviävät helpommin, ja osa paketeista on niin huonosti pakattu, että ovat jostain päästä auki jo varmaan heiltä lähtiessä. Välillä onkin tämän takia puuttunut tavaraa paketista.

Tähän yhdistettynä se, että Postilla on runsaasti paketteja käsiteltävänä, automaatit useimmiten täynnä, ja sen takia tulee viivästyksiä, niin saa olla tyytyväinen jo ihan siihen, että tavara saapuu perille. Nimittäin, jos ei saavu, saattaa se jäädä kokonaan saamatta, koska se voi yhtäkkiä poistua myynnistä Suomen suuntaan.
 
Tämä arvelutti itseänikin, kun Amazonin ohje neuvoi viemään "DHL Parcelshopiin". DHL:n ja Postin yhteistyöstä päätellen ajattelin Postin olevan yhteistyökumppani (Amazonin ohjeen linkki vei DHL:n palvelupisteiden selailusivulle, joka vahvisti asiaa), mutta vein sitten paketin R-kioskille. Kioskin täti vaikutti käyttävän Postin systeemiä kuitin tulostamiseen, mutta ärrällä on kyllä kaikki muutkin pakettipalvelut tarjolla ja kuitissa lukee "DHL lähetys" sekä JJD-alkuinen koodi, joka oli paketin päälle laitettavassa lapussa.

Tässä vielä esimerkiksi tuo Amazonin sivuilta tulostettava sivu (muokkasin omat tiedot pois):
Amazon_Return.png
Menikö tuossa palautuksessa miten kauan, että paketti pääsi takaisin perille asti Amazoniin? Itse laitoin viikko sitten matkaan, eikä ainakaan seurannassa näy yhtään mitään tietoa paketin liikkeistä, onko normaalia?
 
Menikö tuossa palautuksessa miten kauan, että paketti pääsi takaisin perille asti Amazoniin?

Ittellä meni palautus siten, että 18. päivä paketti postiin, 25. päivä oli perillä Saksassa ja seuraavan kuun 3. päivä Amazon sai käsiteltyä palautuksen. Onneksi sain refundin jo heti kun paketti kirjautui lähetetyksi (19. pv), eli kun palautuksen status oli muuttunut ”in transit” niin ei tarttenut odotella rahoja kortille.
 
Sittemmin on alkanut lähinnä ahdistamaan. Amazon lähettää pakettina yksittäisiä CD-levyjäkin, jotka toki häviävät helpommin, ja osa paketeista on niin huonosti pakattu, että ovat jostain päästä auki jo varmaan heiltä lähtiessä. Välillä onkin tämän takia puuttunut tavaraa paketista.
Ensimmäistä kertaa oli täälläkin paketti ottanut osumaa niin, että osa sisällöstä tuli vastaan lokeroa avatessa. Melko taidolla oli täytynyt se sinne asetella, ettei mitään tippunut ulos. Onneksi oli rehellistä porukkaa Postilla, tai sitten sellaisia, jotka ei vinyylisoitinta omista. Niissä sattuu olemaan vielä niin, että vain osa levyistä on yksilöpakattuja ja osa on pelkissä muovikapaloissa. Kahdesta levystä se kapaloissa oleva oli sitten se joka tuli ovella vastaan.

Tähän yhdistettynä se, että Postilla on runsaasti paketteja käsiteltävänä, automaatit useimmiten täynnä, ja sen takia tulee viivästyksiä, niin saa olla tyytyväinen jo ihan siihen, että tavara saapuu perille. Nimittäin, jos ei saavu, saattaa se jäädä kokonaan saamatta, koska se voi yhtäkkiä poistua myynnistä Suomen suuntaan.
Sama juttu vinyyleissä, joka sai siirtymään melkoiselta kasinolta vaikuttavalta Äx:ltä Amazoniin, jossa yleensä ottaen ei ole listattuna sellaista tavaraa jota ne eivät voi toimittaa (muista eduista puhumattakaan). Saatavuus kun on mitä on tänä päivänä, niin mahdollisimman nopeasti omansa ottaisi pois, kuin että jäisi odottamaan uutta erää jota ei ehkä koskaan saavu. Viimeisenä oljenkortena sitten Discogs (ja joskus ainoana).
 
Onko saksan amazonilla muuttunut joku kun ei enää tunnu löytyvän ilmaisia toimituksia yli 39 euron tilauksille? Sellaisetkin tuotteet mitä olen tilannut suht säännnöllisesti näkyvät nyt erillisillä toimituskuluilla...

Korjaan: näkyvät oikein ostoskorissa mutta tuotelistoissa ei puhuta enää mitään ilmaisista posteista. Omituista.
 
Onko saksan amazonilla muuttunut joku kun ei enää tunnu löytyvän ilmaisia toimituksia yli 39 euron tilauksille? Sellaisetkin tuotteet mitä olen tilannut suht säännnöllisesti näkyvät nyt erillisillä toimituskuluilla...

Korjaan: näkyvät oikein ostoskorissa mutta tuotelistoissa ei puhuta enää mitään ilmaisista posteista. Omituista.

Alle 39 euron tuotteissa tuntuu näkyvän nykyään postikulut tuotteen kohdalla, niissäkin jotka tulee ilmaiseksi 39 €:n täyttyessä. Kaipa sillä on haluttu lisätä läpinäkyvyyttä.

Tuotelistauksissa voi kuitenkin yhä painaa sitä "Free shipping..." -täppää rajaamaan näkyviin vain ne, jotka kuuluu sen piiriin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 328
Viestejä
4 509 649
Jäsenet
74 352
Uusin jäsen
JuhaSaar

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom