Amazon tilaaminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purple
  • Aloitettu Aloitettu
mites tuo palautus toimii tämä kohta noissa ohjeissa hämää annanko tuon postille vai miten

palautus.png
 
Onko mitään kikkaa millä saisi akkuja tilattua Amazon.de:stä? En ymmärrä miksi tuo rajoitus on olemassa kun käytännössä kaikki kama tuolta tulee kuitenkin aina maarahtina Baltian kautta.

Dysonin varsi-imuriin siis uusi akku haussa Amazon.de : v6 battery
 
Onko mitään kikkaa millä saisi akkuja tilattua Amazon.de:stä? En ymmärrä miksi tuo rajoitus on olemassa kun käytännössä kaikki kama tuolta tulee kuitenkin aina maarahtina Baltian kautta.

Dysonin varsi-imuriin siis uusi akku haussa Amazon.de : v6 battery

En ymmärrä itsekään rajoitusta, kaikki kama tulee joko UPS Standardina (Skandien kautta suurimmaksi osaksi ja parista Puolan varastosta Baltian kautta) tai Postin palvelun kautta Baltian kautta maarahtina. Ainoastana jos tilaat sillä nopeammalla kuljetuksella voi tulla lentona.

Itse painin saman ongelman kanssa pari viikkoa sitten. Kiersin ongelman tilaamalla Saksan eBaysta akun omaan Dyson V6:een. 30,98€ posteineen, sunnuntaina tilasin ja seuraavana lauantaina oli noudettavissa pakettiautomaatista.. Pelaa hienosti.

 
Onko mitään kikkaa millä saisi akkuja tilattua Amazon.de:stä? En ymmärrä miksi tuo rajoitus on olemassa kun käytännössä kaikki kama tuolta tulee kuitenkin aina maarahtina Baltian kautta.

Dysonin varsi-imuriin siis uusi akku haussa Amazon.de : v6 battery
Ei ole tiedossa, mutta todennäköisin vaihtoehto on varmaan löytää jokin parcel forwarder joka suostuu kuljettamaan akkuja - esim. käyttämäni mailboxde ja mygermany eivät kuitenkaan suostu vaan akut on kiellettyjen listalla, ja suurin osa muistakin kieltänee.

Amazon.comista tilasin hiljattain akkuja MyUS-palvelun kautta jossa ne ovat sallittuja (lisämaksusta), mutta niillä ei ole varastoa Euroopassa.
 
Kävi sitten itsellekin köpelösti, kun tilasin Saksan Amazonista tavaraa, josta osa tuli 3:n osapuolen kautta. Firma olikin briteistä ja paketti kopsahti tullin haaviin. Tiedustelin, että mites tämä hoidetaan. Myyjä oli sitä mieltä, että minä maksan VAT:n ja mahdolliset tullimaksut. Onhan tuolla tilauksessa VAT 0€, kun kävi tutkimassa ja myyjän profiilista löytyy maininta, että ostaja hoitaa VATin. Tiedä sitten miten paljon tuolla on tekemistä heidän ja Amazonin sopimusten kanssa ja miten vapaalla pensselillä saavat kirjoitella profiilinsa ja tilauksiensa tiedot. Tämänkin myyjän tuotesivuilla kuitenkin lukee, että Amazonin myymät tuotteet sisältävät VAT:n.

Verkosta löytyneiden keskustelujen perusteella otin myyjään yhteyttä ja viittasin Amazon Services Europe Business Solutions Agreement -tekstiin, jossa on sanotaan, että kaikki verot, tullit yms. pitää kuulua hintaa. Heidän mukaansa tuo koskee vain Fulfilled by Amazon -tilauksia. Kertoivat myös kysyneensä asiasta Amazonilta, joka heidän mukaansa varmisti, että he ovat oikeassa. Tapauksesta oli kuulemma oikein case reference. Tarjoutuivat kuitenkin hyvää hyvyyttään täyteen palautukseen, jos jätän paketin hakematta tullista. Mietin, että onko tässä jokin koira haudattuna ja esim. postittelukulut jäisivät minulle. Mieluiten myös vastaanottaisin tuotteet. Eli tarkoitus olisi jatkaa sapelinkalistelua siinä uskossa, että loppuviimein voisin hakea isoveli-Amazonin hätiin ja vaatia korvausta noiden ylimääräisten kustannusten osalta.

Ajattelin kuitenkin tiedustella ensin täältä, kun aihe on vielä sopivan lämpöinen, että onko tämä myyjän puolelta pelkkää show:ta tai tietämättömyyttä vai pitääkö Amazon.den kanssa olla silmä tarkkana? Aiemmat vastaukset antavat ymmärtää, että myyjällä ei pitäisi olla nokan koputtamista A-to-z guaranteen kanssa. Silti tekee mieli viisaammiltaan varmistaa, ettei päädy hölmöilemään.
 
Kävi sitten itsellekin köpelösti, kun tilasin Saksan Amazonista tavaraa, josta osa tuli 3:n osapuolen kautta. Firma olikin briteistä ja paketti kopsahti tullin haaviin. Tiedustelin, että mites tämä hoidetaan. Myyjä oli sitä mieltä, että minä maksan VAT:n ja mahdolliset tullimaksut. Onhan tuolla tilauksessa VAT 0€, kun kävi tutkimassa ja myyjän profiilista löytyy maininta, että ostaja hoitaa VATin. Tiedä sitten miten paljon tuolla on tekemistä heidän ja Amazonin sopimusten kanssa ja miten vapaalla pensselillä saavat kirjoitella profiilinsa ja tilauksiensa tiedot. Tämänkin myyjän tuotesivuilla kuitenkin lukee, että Amazonin myymät tuotteet sisältävät VAT:n.

Verkosta löytyneiden keskustelujen perusteella otin myyjään yhteyttä ja viittasin Amazon Services Europe Business Solutions Agreement -tekstiin, jossa on sanotaan, että kaikki verot, tullit yms. pitää kuulua hintaa. Heidän mukaansa tuo koskee vain Fulfilled by Amazon -tilauksia. Kertoivat myös kysyneensä asiasta Amazonilta, joka heidän mukaansa varmisti, että he ovat oikeassa. Tapauksesta oli kuulemma oikein case reference. Tarjoutuivat kuitenkin hyvää hyvyyttään täyteen palautukseen, jos jätän paketin hakematta tullista. Mietin, että onko tässä jokin koira haudattuna ja esim. postittelukulut jäisivät minulle. Mieluiten myös vastaanottaisin tuotteet. Eli tarkoitus olisi jatkaa sapelinkalistelua siinä uskossa, että loppuviimein voisin hakea isoveli-Amazonin hätiin ja vaatia korvausta noiden ylimääräisten kustannusten osalta.

Ajattelin kuitenkin tiedustella ensin täältä, kun aihe on vielä sopivan lämpöinen, että onko tämä myyjän puolelta pelkkää show:ta tai tietämättömyyttä vai pitääkö Amazon.den kanssa olla silmä tarkkana? Aiemmat vastaukset antavat ymmärtää, että myyjällä ei pitäisi olla nokan koputtamista A-to-z guaranteen kanssa. Silti tekee mieli viisaammiltaan varmistaa, ettei päädy hölmöilemään.
A-to-z guarantee on mielestäni tuon osalta selvä (siellä on tullauskulukohta): Amazon.de Help: A-to-z Guarantee

Eli voisit tullata tuotteen ja a-to-z claimin kautta saat tullauskulut takaisin.

Amazonin asiakaspalvelu on asiakaspalvelijasta riippuen usein hyvin tietämätön mistään, varsinkaan kansainvälisistä toimitusjutuista, ja sama pätee myös myyjien puolen tukeen (eli jos kysyt kysymyksen 5 kertaa niin saat 5 eri vastausta). Eli case-numeroista en välittäisi, a-to-z:t käsittelee ihan eri osasto.

Mutta sellainen disclaimeri loppuun että en ole itse vastaavaan vielä törmännyt joten omakohtaista kokemusta tästä a-to-z claimilla tullikulujen palautuksesta ei ole.

edit: Ja tämä on siis varmaa kyllä että myyjän vastuulla nämä ovat. Esim. Amazonin Brexit-ohjeissa myyjille (ei välttämättä aukea julkisesti?) sanotaan "After January 1, 2021, if the value of your product is above ‎€22, you must ensure any required taxes and duties are paid in advance of the customer receiving the item e.g. by using a “delivered duty paid” or “duties and taxes paid” service".
 
Viimeksi muokattu:
Vastaan joskus kyselyihin ja nyt oli paljon kysymyksiä liittyen Amazoniin ja sen tuloon Suomeen sekä kysymys kuinka paljon maksaisit amazon prime tilauksesta kuukaudessa.

Aika vahvalta näyttää että Amazon tulee syksyllä Suomeen. Itse odotan erityisesti Amazon prime tilausta niin saa halvalla ilman postimaksua tilattua, video, musiikki sekä kuvapalvelun.
 
Kiitos aiemmista neuvoista. Homma jatkuu edelleen, mutta loppu jo häämöttää.

TLDR: Paketti tullattu ja vastaanotettu. Keskustelu jatkuu Amazonin ja myyjän kanssa. Amazon vakuuttaa joka viestissä, että homma hoidossa mutta käsittelijästä riippuen ohjeistus hyppelee sen välillä, että hoitavatko he asian automaattisesti vai vieläkö minun pitää jahkata asian kanssa. Myyjä laittoi itsevaltaisesti alulle full refundin, joka sotkee pakkaa. Nyt vatvotaan, että maksanko lähetyksen uudestaan miinus ylimääräiset kulut vai saanko myyjältä korvausta.

Jos kiinnostaa prosessin tarkemmat vaiheet, pidempi tarina alla.

Huomautin seuraavassa viestissä myyjälle A-to-z Guaranteesta ja hän nokitti Amazonin International Shipping -tietosivulla. Tuo antaa ymmärtää, että asiakas vastaa tulleista ja veroista. Se jää kuitenkin ainakin minulle avoimeksi, mikä tulkitaan international shipping -käsitteen alle. Tuolla mainitaan non-EU delivery yhdessä kohtaa, mutta olettaisin, että tämä koskee vain ostajan kotimaata. Myyjä varmaan haluaa, että international shipping -tulkinta tehdään myös lähetysmaan perusteella.

En päässyt tuonne myyjien sivustolle katsomaan Brexit-ohjetta, mutta löysin jonkinlaisen Brexit-ohjeen myös täältä ja osuvaa foorumikeskustelua tuolta. Tämän perusteella näytti entistä selvemmältä, että myyjä on rikkonut Amazonin vaatimuksia. Esittelin nämä lähteen myyjälle ja kävimme asiasta sanaharkkaa pari päivää kunnes myyjä veti herneet nenään ja teki täyden refundin, jota olin vastustanut. Tässä vaiheessa otin sitten Amazoniin yhteyttä.

Huom. tilausten alta tuo yhteydenotto ei onnistunut, kun ei ollut vielä kulunut 3 päivää viimeisestä saapumispäivästä. Piti etsiä yhteydenottosivu (Help -> Contact Us), josta sai valittua tilauksen ongelman ja sieltä löytyi chat-vaihtoehto. En ymmärrä, miksi tätä vaihtoehtoa ei löydy tilaussivulta.

Homma jatkui Amazonin välityksellä. Tässä vaiheessa palloteltiin Amazonin tukihenkilöiden kanssa ja odoteltiin myyjän vastauksia. Ääni ei muuttunut, vaikka Amazon otti myyjään suoraan yhteyttä. Tukihenkilöt kuitenkin vakuuttelivat, että hommassa ei ole mitään epäselvää ja vaatimusteni mukaan mennään eli voin tullata paketin ja ylimääräiset kulut korvataan.

Tein siis tullit ja paketti tuli viimein perille. Lähettelin tositteet Amazonin antamaan sähköpostiin ja myyjälle, kuten Amazon oli ohjeistanut. Amazonin vastaus: vain myyjä voi tehdä refundin eli odotellaan taas vaihteeksi myyjän siirtoa. Jos tuo ei toimi, niin sitten A-to-z Guarantee tulille. Veikkaan jälkimmäistä.

Menihän tähän aikaa, mutta nyt uskallan jo olettaa homman toimivan. Ainakin tiedän, miten mitä teen, jos vastaavaa osuu eteen: eli heti tullit maksuun ja siirryn saman tien A-to-z puolelle, jos myyjä ei ensimmäisellä viestillä ymmärrä, mihin on sitoutunut. Odottaisin myös vähän jouhevampaa toimintaa Amazonin suunnalta, kun he ilmeisesti pääsivät lukemaan minun ja myyjän väliset keskustelut, joiden perusteella oli selvä, että myyjä ei suostu korvauksiin. Tästä pieni miinus Amazonille, vaikka näyttää siltä että palveluun voi muuten luottaa. Pitää vastaisuudessa tutkia tarkemmin tilaukset, joita Amazon ei itse lähetä.
 
Homma on nyt taputeltu tai ainakin jahkaaminen on toivottavasti loppu. Ensi viikon alussa pitäisi tulla rahanpalautus, jonka jälkeen voin arkistoida ja onnellisesti unohtaa koko rumban. Taisteltavaa oli suoralta sanoen kohtuuttomasti, mutta tulipahan pieni rahallinen korvaus.

Lyhykäisesti:

En vieläkään tiedä, miten a-to-z guaranteen kanssa tulee edetä, mutta asia hoitui, kun vain sai Amazonin päähän järkevän asiakaspalvelijan. Sain lopulta täyden rahapalautuksen ja maksoin lähetyksestä vain ALVin ja postin tullikulut.

Pidemmästi:

Myyjä ei yllättänyt, joten homma jatkui Amazonin kanssa. Se tosin yllätti, että on todella epäselvää, miten a-to-z guarantee -vaatimus laitetaan alulle. Ohjesivu viittaa, että asia hoidettaisiin tilauksen ongelmien kautta, mutta ongelmalistalta ei löytynyt mitään liittyen ylimääräisiin lähetyskustannuksiin. Muut ongelmatilanteet olivat myös jumissa, koska ehtoja ei syystä tai toisesta oltu täytetty ja ainoa vaihtoehto oli ottaa yhteyttä myyjään. En sitten keksinyt muuta etenemismallia kuin käyttää taas Amazonin Contact us -sivun chatteja. Siellä sai avattua kyseiseen tilaukseen liittyvän chatin, jonka aiheeksi pystyi valitsemaan a-to-z guaranteen. (Chateissa kuitenkin kyseltiin, että olenko tehnyt a-to-z guarantee -hakemuksen, joten ymmärsin, että sitä ei chatin kautta tehdä. Todella epäselvää.)

Eli taas uusi keskustelu Amazonin asiakaspalvelijan kanssa. Tällä kertaa saikin sitten täyslaidallisen huonoa asiakaspalvelua. Vastapuolen henkilöllä ei tuntunut olevan mitään intressiä viedä asiaa eteenpäin. Sen sijaan hän alkoi vängätä vastaan väitteillä, jotka oli kuin lainattu myyjän viimeisistä viesteistä. Kun näitä väitteitä aikani ammuin alas, hän heitti tämän linkin ja julisti, että sen perusteella minä en ole oikeutettu mihinkään korvauksiin. Linkki oli kieltämättä oikein hyvä, kun tuolla nimenomaan lukee näin:

"If you place an order to a delivery address within the European Union, the seller is responsible for customs or import charges."

Kysäisin, että eikö tuo juuri puolla minun kantaani. Hänen mielestään keskeinen kohta olikin alempi:

"we have no control over these charges and cannot predict what they might be. We recommend clarifying this with the seller directly beforehand. Customs regulations vary from country to country. If you’d like to find out more, please contact your local customs office. Please note that as an importer, you must comply with the applicable local regulations. "

Hän tosin tarkoituksellisesti jätti pois, että tuo koskee tilauksia, jotka kuljetetaan ei-EU-maihin ja kehtasi vielä väittää, että kyseessä on kaikki tilaukset Saksan ulkopuolelle. Tässä vaiheessa alkoi jo olla selvä, että tämä henkilö on fiksatoitunut kantaansa, vaikka perustelut vuotavat kuin seula. Ehkä olisi vain pitänyt lyödä chatti kiinni ja koittaa onnea toisen asiakaspalvelijan kanssa. Jatkoin kuitenkin hyvin alkanutta väittelyä.

Lopulta asiakaspalvelija myöntyi, että kyllä myyjä on sittenkin vastuussa tulleista, mutta lisäsi heti perään, ettei se tarkoita, että heidän tarvitsee niitä maksaa. Raavin päätäni hetkisen ja kysyin, että millä tavalla myyjä on vastuussa tulleista ellei ne maksamalla. Tässä vaiheessa asiakaspalvelija koki parhaaksi julistaa itsensä voittajaksi ja ilmoittaa, että hän on nyt tarpeeksi monta kertaa selittänyt, miten he eivät ei ole näistä tulleista vastuussa. Hän kuitenkin loppuviimein suostui siihen, että hän laittaa a-to-z guarantee -prosessin tulille ja lupasi, että se lähtisi liikkeelle 48 tunnissa. En täysin ymmärtänyt, miten tuo prosessi etenee ja miksi piti taas odottaa asian kanssa, mutta näin sitten sovittiin. Luultavasti tämä oli yksi vale lisää, koska tuosta piti tulla sähköpostiin konfirmaatio, jota ei näkynyt. Eli vielä yksi chattikeskustelu auki Amazonin suuntaan.

Taas kerran piti avata tilanne ja myyjän aiheuttama sotku. Sitten kyselin a-to-z -prosessin perään. En saanut vastausta, mitä tuon kanssa oli tapahtunut, mutta tämä asiakaspalvelija olikin sitä mieltä, että sopiiko, jos vain pidän täydet palautusrahat kompensaationa. Eli maksaisin lähetyksestä vain ALVit ja postin tullimaksut. Tämä kävi. Kiittelyt jämäkästä ratkaisusta ja keskustelun transkripti talteen ihan varmuuden vuoksi.

Lopputulos: pari viikkoa jahkaamista ja sain tilaukseni vajaalla kolmanneksella oikeasta hinnasta (olettaen, että rahat palautuvat ensi viikolla). Ei olla lähelläkään järkeviä tuntipalkkoja, mutta ainakin on lähteitä ja toimintamalleja, jos vastaavaa tulee eteen. Edelleenkään en tosin tiedä, että miten noita a-to-z -hakemuksia tehdään.
 
Amazon.de tarjosi kuukauden ilmaista primeä kun tilasin. Prime video lähti toimimaan suoraan, mutta en ymmärrä miten musiikkipalvelu toimii puhelimessa. Kirjautuessa kysyy maata. Jos laitan Suomi etenee mutta vaatii Music unlimited paketin. Saksan primeen kun pitäisi kuulua music prime. Lokaatio Saksa ja kysyy maksukorttitietoja. Lisäksi sivut saksaksi niin en jaksanyt täyttää enempiä. Eikö tämän pitäisi saada suoraan amazonilta maksukorttitiedot? Toimiiko music prime ylipäätään Suomessa?

E: webbisivujen kautta selvisi, että vaatii saksalaisen osoitteen minkä varmistaa luottokorttitiedoista. Eli ei ilmeisesti toimi täällä. Outoa kun videopalvelu kuitenkin toimii Saksan prime-tilauksella.
 
Amazon.de tarjosi kuukauden ilmaista primeä kun tilasin. Prime video lähti toimimaan suoraan, mutta en ymmärrä miten musiikkipalvelu toimii puhelimessa. Kirjautuessa kysyy maata. Jos laitan Suomi etenee mutta vaatii Music unlimited paketin. Saksan primeen kun pitäisi kuulua music prime. Lokaatio Saksa ja kysyy maksukorttitietoja. Lisäksi sivut saksaksi niin en jaksanyt täyttää enempiä. Eikö tämän pitäisi saada suoraan amazonilta maksukorttitiedot? Toimiiko music prime ylipäätään Suomessa?

E: webbisivujen kautta selvisi, että vaatii saksalaisen osoitteen minkä varmistaa luottokorttitiedoista. Eli ei ilmeisesti toimi täällä. Outoa kun videopalvelu kuitenkin toimii Saksan prime-tilauksella.
Joo taitaa olla niin että Amazon Music Unlimited toimii Suomessa, mutta Prime Music ei.
 
Amazon.de tarjosi kuukauden ilmaista primeä kun tilasin. Prime video lähti toimimaan suoraan, mutta en ymmärrä miten musiikkipalvelu toimii puhelimessa. Kirjautuessa kysyy maata. Jos laitan Suomi etenee mutta vaatii Music unlimited paketin. Saksan primeen kun pitäisi kuulua music prime. Lokaatio Saksa ja kysyy maksukorttitietoja. Lisäksi sivut saksaksi niin en jaksanyt täyttää enempiä. Eikö tämän pitäisi saada suoraan amazonilta maksukorttitiedot? Toimiiko music prime ylipäätään Suomessa?

E: webbisivujen kautta selvisi, että vaatii saksalaisen osoitteen minkä varmistaa luottokorttitiedoista. Eli ei ilmeisesti toimi täällä. Outoa kun videopalvelu kuitenkin toimii Saksan prime-tilauksella.

Hyvään aikaan otit Primen. Ensi viikolla on Prime Day.
 
Jeps. Samaa 30-day free trialia tarjoaa tännekin kun kävin amazon sivuja katselemassa. Voisi ottaa maanantaina käyttöön jos löytyy hyviä tarjouksia, ja ainahan tuolta prime videosta löytyy jotain katseltavaa. Ja jos ei muuta niin oral-b harjoja vois ostaa varastoon lisää.
Itselläkin oli viimeksi tuo käytössä syksyn Prime days aikaan.


Edit. Olikin mennyt UK amazonin sivuille kun menin prime videon kautta tuonne prime pääsivuille. Täytyy nyt tutkia kun saksan sivuilla ehdottaa vain jotain student primeä, eikä tarjolla ole tuota 30d free trial jaksoa.

Edit2. Joo tilausta tehdessä tarjosi tuota 30day free prime kokeilua
 
Viimeksi muokattu:
Tilausta tehdessä siis tarjosi mulla primeä.

Mulle tarjosi myös ilmaisen 30 päivää alkaen pari viikkoa sitten ja nyt sain siihen perään toiset 30 päivää jatkoa. En edes ollut tilaamassa mitään vaan klikkasin sattumalta sitä yläpalkin prime-linkkiä.
Sama homma oli muistaakseni silloin viime vuonna kun mulla oli viimeeksi prime.
 
Onkos tuosta primestä Suomeen muuta hyötyä kun Prime video? Mitkään muut edut ei taida toimia Suomessa asuvalle? Nyt toki prime day poikkeuksena.
 
Onkos tuosta primestä Suomeen muuta hyötyä kun Prime video? Mitkään muut edut ei taida toimia Suomessa asuvalle? Nyt toki prime day poikkeuksena.
Amazon Photos on ainakin toiminut aiemmin. Ja toki noita Prime-only-alennuksia ja Prime-only-tuotteita on muulloinkin kuin Prime Dayna, tosin tuntuu että vähemmissä määrin nykyään.
 
Huom, vain Prime käyttäjille. Eli 8 euroa alennuskoodi 60 euron lahjakortista jonka voi myös itselle laittaa. Maksu vaiheessa vielä on viesti että josta näkee että on vielä tarjolla.

Eligibility: All Prime customers are eligible for this promotion. Limited to the first 65,000 customers.
Promotional Period: June 21st -22nd, 2021.

How do I take part in the promotion?
STEP 1: Click the below button "Click here to participate".
STEP 2: Buy an Amazon.de digital gift card or gift card to print at home for at least 60€.
STEP 3: You will receive an email 2 days after your purchase confirming that your promotional code has been activated.
STEP 4: The promotional code will be automatically applied at checkout of your next qualifying order "dispached from and sold by Amazon". The code can be redeemed until August 8th, 2021.
 
Viimeksi muokattu:
Olkaapas sitten varovaisia ilmais-Prime tarjousten kanssa. Viime black fridayna otin ilmaisen Prime kokeilujakson ja unohdin peruuttaa sen. Tänään huomasin että joka kuukausi on veloitettu melkein 8 euroa.

Ja Amazon ei ole lähettänyt mitään sähköpostiviestejä noista kuukausittaisista veloituksista.
 
Olkaapas sitten varovaisia ilmais-Prime tarjousten kanssa. Viime black fridayna otin ilmaisen Prime kokeilujakson ja unohdin peruuttaa sen. Tänään huomasin että joka kuukausi on veloitettu melkein 8 euroa.

Ja Amazon ei ole lähettänyt mitään sähköpostiviestejä noista kuukausittaisista veloituksista.

Itse laitan aina näissä kokeilujutuissa itselleni lähelle sen päättymispäivää kalenteriin muistutuksen että päättää peruuttaako vai ei.

Kertaakaan ei ole yllätyksiä tullut.
 
Olkaapas sitten varovaisia ilmais-Prime tarjousten kanssa. Viime black fridayna otin ilmaisen Prime kokeilujakson ja unohdin peruuttaa sen. Tänään huomasin että joka kuukausi on veloitettu melkein 8 euroa.

Ja Amazon ei ole lähettänyt mitään sähköpostiviestejä noista kuukausittaisista veloituksista.
Oon kova unohtelemaan kans näiden kokeilukuukausien perumista. Muistaakseni Primen pystyy perumaan samantien ja kokeilujakso jatkuu normaalisti. Usein noi tehdään niin, että perumalla päättyy heti.
 
Itse luulin peruttaneeni, kolmannella kerralla vasta meni. Sehän kysyi 100 keraa ootkos ihan varma nyt.
 
Itse en ota kokeilujaksoja ollenkaan tästä syystä, kun sen unohtaa lopettaa kuitenkin. Toki jos palvelusta aikoo maksaa jatkossakin, niin sittenhän kokeilujakso ilmaisena on vain bonusta.
 
Itse en ole unohtanut perua kokeilujaksoa mistään koskaan, ja hyödynnän niitä tuon tuosta. Joko perun saman tien jos mahdollista tai sitten välittömästi muistutus Google Calendariin (muistutus tulee siten ilman lisäsäätöä sekä puhelimeen että emailiin). Ei mitään ongelmaa.
 
Itse en ota kokeilujaksoja ollenkaan tästä syystä, kun sen unohtaa lopettaa kuitenkin. Toki jos palvelusta aikoo maksaa jatkossakin, niin sittenhän kokeilujakso ilmaisena on vain bonusta.
Ihmetyttää kyllä, itse laitan kalenteriin muistutuksen (siis puhelimen) ja ei varmasti unohdu silloin...
 
Kertokaas arvon tekkiläiset vanhalle pierulle miten tämä amazon.de palautus toimii.
Eli tilasin kolme vaatetta, mutta yhdet housut olivat XXXL (tilauksessa XXL). Kävin napauttamassa return item (tms.) painiketta amazon.de:ssä ja myyjältä tulikin viestiä että laittavat jonkun shipping label:in tulemaan. Sitä odotellessa, mutta kysymys on, että pakkaanko tuotteen takaisin johonkin pussiin ja return label päälle ja Postin huomaan? Vai pitääkö minun maksaa postit ja kinuta niitä takaisin Amazonilta? Ainiin, ja tottakai nykäisin sen pahvisen tagin pois roikkumasta, vaikuttaako palautukseen?Myyjä ei ollut Amazon.
 
Kertokaas arvon tekkiläiset vanhalle pierulle miten tämä amazon.de palautus toimii.
Eli tilasin kolme vaatetta, mutta yhdet housut olivat XXXL (tilauksessa XXL). Kävin napauttamassa return item (tms.) painiketta amazon.de:ssä ja myyjältä tulikin viestiä että laittavat jonkun shipping label:in tulemaan. Sitä odotellessa, mutta kysymys on, että pakkaanko tuotteen takaisin johonkin pussiin ja return label päälle ja Postin huomaan? Vai pitääkö minun maksaa postit ja kinuta niitä takaisin Amazonilta? Ainiin, ja tottakai nykäisin sen pahvisen tagin pois roikkumasta, vaikuttaako palautukseen?Myyjä ei ollut Amazon.
Jos myyjä ei ollut Amazon niin sitten sun pitää asioida sen myyjän kanssa.
 
Kertokaapas minulle miten saisin Amazonin Suomeen rekisteröidyn tilin käyttämään saksa-servereitä jenkki-servereiden sijaan?

Kun kotiosoitteeksi pistää suomen niin muuttuu "kotiserveriksi" automaagisesti tuon jenkki-serveri. Tämä kusee muroihin aika pahasti koska amazon.de Prime-palveluita ei pääse tämän takia käyttämään (Prime music vaatii että kotiserverinä olisi saksa yms.) ja myös Alexa älykoti-automaatiotkin käyttää sen takia jenkki-serveriä eurooppalaisten servereiden sijaan...

Edit: Näköjään Prime video toimii mutta music ei, ja se on kaiketi "ominaisuus". Mutta tuo automaatioiden reititys jenkkien kautta on aivan perseestä.
 
Viimeksi muokattu:
Kertokaapas minulle miten saisin Amazonin Suomeen rekisteröidyn tilin käyttämään saksa-servereitä jenkki-servereiden sijaan?

Kun kotiosoitteeksi pistää suomen niin muuttuu "kotiserveriksi" automaagisesti tuon jenkki-serveri. Tämä kusee muroihin aika pahasti koska amazon.de Prime-palveluita ei pääse tämän takia käyttämään (Prime music vaatii että kotiserverinä olisi saksa yms.) ja myös Alexa älykoti-automaatiotkin käyttää sen takia jenkki-serveriä eurooppalaisten servereiden sijaan...

Edit: Näköjään Prime video toimii mutta music ei, ja se on kaiketi "ominaisuus". Mutta tuo automaatioiden reititys jenkkien kautta on aivan perseestä.
Lienee samaa perua kuin se että Kindlet käyttävät Suomessa (ja muualla) Amazon US:aa kun ei paikallista Amazonia ole, eli Amazon US toimii tuollaisena catch-allina.
 
Amazon.de:stä tuli tilattua 55e hintainen matto myyntikuvien perusteella (ne kopsattu toisesta Amazonin myymästä matosta), joka tulikin Kiinasta ja oli mallia muovilätkälle printattu kuva itse matosta. Perinteinen kusetus, siis. Mites tämä palautusprosessi menee, kiinamyyjän piikkiin mennee postikulut mutta miun pitäisi muka laittaa lärpäke takaisin ja jälkikäteen vaatia kuluja. Amazonille viestiä ja kuva saadusta tuotteesta?
 
Amazon.de:stä tuli tilattua 55e hintainen matto myyntikuvien perusteella (ne kopsattu toisesta Amazonin myymästä matosta), joka tulikin Kiinasta ja oli mallia muovilätkälle printattu kuva itse matosta. Perinteinen kusetus, siis. Mites tämä palautusprosessi menee, kiinamyyjän piikkiin mennee postikulut mutta miun pitäisi muka laittaa lärpäke takaisin ja jälkikäteen vaatia kuluja. Amazonille viestiä ja kuva saadusta tuotteesta?
Ei tarvitse ainakaan Kiinaan lähetellä itse.

Myyjän tulee ihan tavallisissakin tuotepalautuksissa antaa aina joko saksalainen palautusosoite, tai valmiiksi maksettu pakettikortti, tai rahat takaisin ilman tuotteen palautusta. Jos myyjä ei näistä mitään tarjoa niin helppo a-to-z claim.

En ole ihan varma voiko myyjä vaatia palautusta Saksaan omalla kustannuksella siten että palautuskulut hyvittäisi jälkikäteen, vai pitääkö myyjän tarjota valmiiksi maksettu kuljetus.
 
Pitääkö Amazon UK:sta tuleva lähetys tullata itse, vai hoitaako UPS tullauksen automaattisesti?
Paketti saapui aamulla Helsinkiin, ja Amazonin oma seuranta sanoo nyt "Delayed at Customs".
 
Pitääkö Amazon UK:sta tuleva lähetys tullata itse, vai hoitaako UPS tullauksen automaattisesti?
Paketti saapui aamulla Helsinkiin, ja Amazonin oma seuranta sanoo nyt "Delayed at Customs".
Jos oli Import Fees Deposit tilatessa veloitettu niin UPS hoitaa (mutta tarvitsevat henkilötunnuksesi siihen, normaalisti kysyvät SMS:llä, sähköpostilla tai soittamalla).
 
Pitääkö Amazon UK:sta tuleva lähetys tullata itse, vai hoitaako UPS tullauksen automaattisesti?
Paketti saapui aamulla Helsinkiin, ja Amazonin oma seuranta sanoo nyt "Delayed at Customs".

Ei tarvitse, jos tuo tänään siis tuli suomeen. Mutta muista että:
"
Tilaatko tavaroita verkkokaupoista Euroopan unionin ulkopuolelta kuten Kiinasta, USA:sta tai Isosta-Britanniasta? 1.7.2021 alkaen kaikki EU:n ulkopuolelta tulevat paketit täytyy tullata ja niistä on maksettava arvonlisävero.
"

Eli torstaina 1.7 eteenpäin täytyy tullata ja maksaa erikseen vaikka olisi miten pieni ja mitätön paketti. Mutta tätä ennen ei tarvitse.
 
Jos oli Import Fees Deposit tilatessa veloitettu niin UPS hoitaa (mutta tarvitsevat henkilötunnuksesi siihen, normaalisti kysyvät SMS:llä, sähköpostilla tai soittamalla).
Joo, Amazon varasi noi ylimääräiset kulut jo valmiiksi. UPS ei ole vielä mitään ilmoitellut, joten pitänee malttaa odotella hetki.
 
Amazonilta tuli viesti, että ongelma toimituksessa ja paketti lähetetään takaisin heille. Upsin seurantaan oli tullut takaisinkääntö käskyt, mutta hetimiten paketti oli noudettavissa väärässä kaupungissa. Upsilta tuli myös kolme tekstaria putkeen missä oli hakasulkeita noutopisteen nimen kohdalla. Soitin sitten huvikseen normi toimipisteeseen ja siellä oli kuulemma nimellä jotain. Pitääkin lähteä heti keikkaamaan, tiedä mikä kultaharkko sinne on päätynyt vahingossa.
 
Tuliko hommattua edullinen verkonpaino kun tuo echo dot.4 tuli tänään postista?

En saanut sitä soittamaan minkään sortin musiikkia. Säätäkään ei tiennyt. Ilmeisesti nyt voin lisäillä maitoa kauppalistaan ja Alexa lukee työpaikan kiinteistöautomatiikan lähettämät hälytysviestit suoraan ettei tartte lukea kännykästä XD.

Ymmärsin, että spotify ei toimi, mutta aattelin, että kai sen nyt saa jotain netti radiota tai vastaavaa toistamaan, että sää vähän humppaa vaikka kokkaillessa kun vaan hihkasee, että alexa play radio xxxx. Mutta ei niin ei.

Kädetänkö vaan vai onko homma oikeasti näin?
 
Tuliko hommattua edullinen verkonpaino kun tuo echo dot.4 tuli tänään postista?

En saanut sitä soittamaan minkään sortin musiikkia. Säätäkään ei tiennyt. Ilmeisesti nyt voin lisäillä maitoa kauppalistaan ja Alexa lukee työpaikan kiinteistöautomatiikan lähettämät hälytysviestit suoraan ettei tartte lukea kännykästä XD.

Ymmärsin, että spotify ei toimi, mutta aattelin, että kai sen nyt saa jotain netti radiota tai vastaavaa toistamaan, että sää vähän humppaa vaikka kokkaillessa kun vaan hihkasee, että alexa play radio xxxx. Mutta ei niin ei.

Kädetänkö vaan vai onko homma oikeasti näin?

Tilasin niitä pari myös ja kyllä ne hyvin soittavat musiikkiakin. Tai no en muuta musaa ole kokeillut kuin eri radiokanavia, ja niitä löytää mukavasti puhekomennoilla. Jopa näitä kotimaisiakin radiokanavia. Ei tuo muistaakseni vaatinut sen ihmeempiä kommervenkkejä.

Mobiilisovelluksen kautta kannattaa myös kokeilla, että osaako se soittaa mitään sieltäkään, ja löytyvätkö echo dotit ylipäänsä sovelluksesta?
 
Joo kyllä sieltä näköjään saa oikealla hakusanalla, että ei tartte heittää verkonpainoksi :). Suomipop sain läpi laakista, novaa piti yrittää useampi kerta, mutta ylex, nrj, basso, loop, yle puhe ei onnistunut tilalle tuli jotain muuta jos meni läpi.

Yllättävän hyvä ääni tollaseksi 25€ palloksi.

Toivottavasti tulisi spotify integraatio tänne myös. Onko tossa joku, että spotify ei ole maksanut amazonille jotain suojelurahoja vai mikä ettei pelitä Suomessa?
 
Aiemmin Älykoti ketjussa on pohdittu tuota Amazon Echo:n toimivuutta Suomessa musapalveluiden suhteen, siellä olevaa vinkkiä kannattaa kokeilla:


Mulla on useampi Echo käytössä ja Spotify & Tidal viritelty musiikin toistoon pääasiassa, TuneIn radion kautta sitten radiokanavat.
 
Doddii eli saa pelittämään Spotifykin :tup:

Noita voisi kevyesti viljellä ympäri taloa eri huoneisiin. Sähköä vie normi äänenvoimakkuudella 1-2W ja täysillä 3W. Eli ei haittaa vaikka niitä unohtuisi päälle.

Pitää odotella, että tulee uudestaan 25€ kamppiksia.

e: Joo hienosti pelittää. Ei ihan noiden ohjeiden mukaan, mutta kuitenkin maakikkailulla sai läpi. Harmi kun ei tiennyt tätä etukäteen. Olisi saanut hemmetin halvalla hyvän multiroom speaker systeemin.
 
Viimeksi muokattu:
miten tullauskuviot menee nyt, jos tilaa amazon.de kautta. Dispatched from and sold on kuitenkin yritys joka todennäköisesti eu:n ulkopuolelta.
:tdown:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 608
Viestejä
4 478 502
Jäsenet
73 962
Uusin jäsen
askor

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom