Tässä on Ranskan Amazonin kanssa aikamoinen kauhutarina menossa.
Ostan tuotteen, toimitusaika oli normaalia pidempi (melkein 2kk), tuotteen saapuessa pistän tuotteen myyntiin.
Myyn sen toiselle henkilölle, yksityishenkilölle yksityishenkilönä.
Menee reilusti yli viikko kaupoista kun uusi myyjä sanoo, että laitteen kanssa on ongelmia. Öö.. okei, ei mulla ole enää laitteen kanssa mitään tekemistä, annoin kuitin yms tarvittavat, mutta autetaan nyt. Pistän valmistajan numeroita jotka jokainen itsekin googlesta löytää.
Tämän yhteydenoton jälkeen valmistaja väittää uuden omistajan mukaan ettei voi lähettää uutta laitetta vaan tehdaskorjatun tuotteen, johon en usko. Uusi omistaja ei halua tehdaskorjattua. Kyllä uuden tuotteen saa jos vaan eskaloi 1. tasosta eteenpäin, mutta ilmeisesti uusi ostaja tätä ei tee.
Sitten valmistaja pyytää ottamaan yhteyttä myyjään eli Amazoniin. Lupaan kysyä Amazonilta asiaa koska uusi omistaja ei tulostamani kuitin kanssa päässyt kuulemma eteenpäin.
Kyselen chatissa ja eka tulee lopetukset 4 kertaa kun eivät palvele englanniksi. Sitten tulee info että laita mailia tiettyn osoitteeseen.
Ainoa intressi ja kysymys Amazonille on miten he ja uusi myyjä voivat jatkaa?
Saan vastauksen mailiin jossa kysytään mitä haluan tehdä; uusi laite vai rahojen palautus. No uusi laite, mutta voitteko jatkaa uuden ostajan kanssa koska en ole enää tuotteen omistaja?
Sitten Amazon tyrkyttää edelleen rahojen palautusta, kieltäydyn, sanoin etten halua mitään rahoja takaisin. Ja voitteko jatkaa jo uuden omistajan kanssa - edelleen mun on turha olla välikätenä? Ja edelleen ehdotetaan rahojen palautusta, sanon, että teillä on velvollisuus korjata tai toimittaa uusi laite, rahoja en takaisin hyväksy -- eihän laite ole enää edes minun.
Pyydän uutta omistajaa olemaan yhteydessä itse Amazoniin, mutta homma pysähtyy kun tulostettu kuitti ei käy. No laitan kuitin sitten sähköisenä uudelle ostajalle.
Sitten tulee uudelta omistajalta viesti seuraavana päivänä, että Amazon palauttaa mulle rahat ja uusi omistaja pyytää rahojen palautusta hänelle. Siis häh? Minkä takia? Ei Amazonia kannata päästää kun koira veräjästä, heidän on korjattava tai toimitettava uusi tuote. Jos samaa mallia ei ole, niin parempi tai toisen valmistajan vastaava, mulle ihan sama, heidän (Amazon) ongelma. Ja tuotetta on varastossa eli Amazon yrittää viilata linssiin.
Ja kun minä en ole laitetta nähnyt ~1kk aikana en halua senttiäkään Amazonilta koska sen jälkeen he katsovat, että mun pitäisi palauttaa laite.
En mä voi ottaa vastuuta enää mistään joka ei ole ollut mun kontrollissa ~1kk aikana.
Amazonille pistän viestiä että laittakaa peli välittömästi poikki, en ole pyytänyt enkä hyväksynyt mitään rahojen palautusta ja mua ei voi "panttivangiksi" pistää -- olen jo kauan sitten myynyt tuotteen!
Ja he edelleen jatkavat vänkäämistä; palautusprosessia ei voi peruta. Sivuilla lukee että odottaa tuotteen palautusta. Ja että minä olen vastuussa tuotteen palautuksesta.
Huh, huh, Amazon siis toimii
kolmannen osapuolen, uuden omistajan ohjeiden perusteella ja yksipuolisesti peruu meidän (minä-Amazon) tekemän kaupan. Viimeisin viestini heille on, että kertokaa missä mä olen pyytänyt ja hyväksynyt palautusprosessin.
Omalta kannaltanihan tässä on jo useampi ongelma:
- Amazon toimii uuden omistajan pyynnön mukaan joka on varmaan jo jonkun pykälän mukaan laitonta. Ei voi olla oikein, että A ostaa tavaran firmalta X, myy sen henkilölle B, joka ottaa yhteyttä firmaan X, peruu kaupan A puolesta ja tämän jälkeen muka A olisi vastuussa X:lle tuotteen palautuksesta, vaikkei ole omistanut sitä enää kuukauteen
- Yli viikko meni ennen kuin uusi ostaja otti yhteyttä, 10 päivää. Eri asia olisi jos heti olisi tullut viestiä, että laitteen kanssa ongelmia, mutta kyllä mä luulen ettei kovin moni ole suostuvainen siihen, että myyt esim. kannettavan, menee 10 pv ja sen jälkeen ostaja sanoo että öö tota tämä ei muuten enää anna kuvaa, pistäks rahat takas?
- Ja tosiaan se fakta, että laite ei ole ollut enää minulla kuukauteen ja mun pitäisi nyt palauttaa jotain, johon ei ole mitään kontrollia ja mahdolliset väärinkäytöt jne olisi minun vastuulla. En hyväksy.
Tätä kirjoittaessa Amazonin asiakaspalvelu soitti, alkavat tajuta oman virheensä ja puhelimessa kysyi, voiko laittaa mulle sähköpostia ja vahvistaa, että he voivat laskuttaa palautettavan summan, eli periaatteessa peruvat palautusprosessin. Odotan tätä sähköpostia nyt.