Tosin onhan se aika huvittavaa, että se näyttää vielä menevän päivän siihen että paketti saadaan naapurikunnassa sijaitsevasta lajittelukeskuksesta lähipostiin.
Mikä siinä on naurettavaa? Vähän loogista ajattelua ja ei ole mitään ihmeellistä.
Lähetys saapuu lajittelukeskukseen -> se pitää lajitella, lisäksi saapuvien ja lähtevien kuljetusten aikataulut on ns. kiinteät.
Eli, jos lähetys keritään lajitella ennen kuin se pienemmän kaluston kuljetus lopulliseen määräpaikkaan lähtee, lähetys kerkiää suurella todennäköisyydellä mukaan jos vain kuljetuksen kapasiteetti antaa myöden.
Esim. pk-seudulla tämä tarkoittaa sitä, että arkisin jos haluaa 16-lähetyksen asiamiespostiin, se pitää olla lajiteltu ja rekisteröity rullakkoon noin kello 10:00 - 10:20 aikana viimeistään. Kuljettaja näkyy satojen pakettien seurantaotannalla ottavan sen rullakon autoonsa noin 10:30 - 10:50, yleensä perillä asiamiespostissa noin klo 12 aikaan, kaupan väki hyllyttää lähetyksen 0,5-2h sisällä tuosta saapumisesta ja tulee ilmoitus noudettavissa olevasta lähetyksestä.
Lauantaisin nuo tuntuu lähtevän jo tosi aikaisin, noin 07:30 paikkeilla ja ilmeisesti tavaraa on vähemmän ja paikkoja enemmän, lähetys yleensä silloinkin puolilta päivin asiamiespostissa.
Smarttiin menevät lähtevät iltapäivisin (sama arkena ja lauantaina) klo 14 paikkeilla ja noudettavissa 15-16 paikkeilla boksista. Näihin riittää yleensä, on lajiteltu siinä noin 13 paikkeilla, että kerkiää kuljetukseen.
Landella on varmasti vähemmän optimoitua kun kuljetuksia vähemmän ja välimatkat pidempiä.