AM5-emolevyt

Pieni tuskanhiki siinä toki tuli kun näitä prosun palamisiakin on aina väliin raportoitu :D
Onneks meni flashbackilla :)
Hieman on sekavaa ollut tiedoitus noista...

Saa nähdä, tuleeko joskus kunnon varmistus, mistä on/oli kyse...

Itsellä 7800X3D, enkä nyt tiedä, että alanko päivittämään 9800X3D:hen...
Saattaa hyvin olla, että skippaan seuraavaan sukupolveen...

Juuri näiden prossujen palamisten ja muiden ongelmien takia olen lykännyt uuden koneen kasaamista jo parisen viikkoa. Tämä on ensimmäinen kerta lähes 30 vuoden aikana kun en ole pistänyt uutta konetta tulille heti palikoiden saapuessa. Pöydältä löytyy siis Asrockin B850I Lightning WiFi, 9800x3d, 2x32Gb 6000CL30 ja 2tb 990 Evo Plus.

Tarran mukaan emolla on nyt BIOS 3.15. Noin viikko sitten emon 3.20 Beta muuttui ei-Betaksi, mutta Redditissä monilla ollut tuonkin kanssa ongelmia. Ei tässä varmaan muu auta kuin kasata kone ja toivoa parasta.

Se mikä tässä kaikessa ketuttaa eniten on se, että kone saattaa muutaman viikon ongelmattoman käytön jälkeen yllättäen päättää kuolla tai jämähtää jumiin. Joku selvyys/korjaus ongelmien aiheuttajaan pitäisi tuoda julki mahdollisimman pian.

Olisi kiinnostava tietää miksi Asrock emoissa on tuo ongelma eikä missään muissa ,ei luulisi kovin paljon eroavan kun valmistus speksit aika samoja eri valmistajien välillä kun AMD on niitä tehnyt eikä niistä pysty poikkeamaan kovin paljon.
Osasyy noiden prossu palamisiin on spekuloitu likaa eli kannattaa olla tarkkaa ettei käsillä kosketa pintoihin tai ainakin puhdistaa niitä ennen asennusta.
Harmi sinänsä kun Asrock on kunnostautunut paljon viimeisen sukupolven aikana.

Joo hieman harmillista tää on kyllä. Toisaalta onneksi on nuo flashbackit, ja aika helppojakin mokomat.
Ei taida suomessa olla yhtään palanutta prosua? En ole ainakaan lukenut.....
BIOS:n päivitys sinällään aika helppo.....

Onko prossujen palamisessa kyse vuosi-pari sitten olleesta ylijänniteongelmasta vai mistä? Luulin että se oli jo ratkaistu.

Se on ratkaistu jo kauan sitten. Tuolla etusivullahan on linkki 2 vuotta vanhaan artikkeliin:
(spoilerin sisällä, kun ei ole enää ajankohtainen)

Sanoisin, että on saavutus, jos saa vielä viallisen emolevyn - ja sekin olisi sitten 600-sarjaa. Ja ongelma korjaantuisi BIOS-päivityksellä. Tai taitaa olla tullut hotfixinä ihan windowsiin korjaus.

--

Ihan turhaan näin vanhasta asiasta meuhkataan taas. Kone vaan tulille ja kovaa ajoa.

edit: jos tässä on kyse 9800X3D:n palamisista, niin niillä on ainakin yhdessä tapauksessa ollut pinni vinossa ja se on aiheuttanut ongelman.

Juuri näiden prossujen palamisten ja muiden ongelmien takia olen lykännyt uuden koneen kasaamista jo parisen viikkoa. Tämä on ensimmäinen kerta lähes 30 vuoden aikana kun en ole pistänyt uutta konetta tulille heti palikoiden saapuessa. Pöydältä löytyy siis Asrockin B850I Lightning WiFi, 9800x3d, 2x32Gb 6000CL30 ja 2tb 990 Evo Plus.

Tarran mukaan emolla on nyt BIOS 3.15. Noin viikko sitten emon 3.20 Beta muuttui ei-Betaksi, mutta Redditissä monilla ollut tuonkin kanssa ongelmia. Ei tässä varmaan muu auta kuin kasata kone ja toivoa parasta.

Se mikä tässä kaikessa ketuttaa eniten on se, että kone saattaa muutaman viikon ongelmattoman käytön jälkeen yllättäen päättää kuolla tai jämähtää jumiin. Joku selvyys/korjaus ongelmien aiheuttajaan pitäisi tuoda julki mahdollisimman pian.
Itellä vähän kanssa kylmä rinki takapuolen alla, kun ostin X870E Novan jo viime vuoden puolella BF alesta ja odottelin 9950X3D:n julkasua, niin rupes noita uutisia tipahtelemaan, mutta toistaseks ei ongelmia 3.20 biosin kanssa *koputtaa puuta*.

Myös 7700x on polttanut pinnit oliko se hardwarebuster youtubekanavalla se video.
Sama henkilö kun tekee cybernetics testit virtalähteille.

Onko kaikissa X870E emoissa VRM:llä oma pikkusirkkelinsä vai tietyissä malleissa? Asrock X870E Nova Wifiä silmäilin ja kaikki muut speksit kävisi minulle, mutta tuo kuulostaa vähän ikävältä.

edit:
Näköjään Asrockin malleissa löytyy tuo VRM tuuletin, jota voi myös itse säätää.

Viimeksi muokattu:
Onko kaikissa X870E emoissa VRM:llä oma pikkusirkkelinsä vai tietyissä malleissa? Asrock X870E Nova Wifiä silmäilin ja kaikki muut speksit kävisi minulle, mutta tuo kuulostaa vähän ikävältä.

edit:
Jaa, siinä on semmonenkin. :D Itellä siis toi emo, mutta en ole kyllä huomannut lainkaan koko tuuletinta, saati mitään ääntä siitä.

edit:
Asrockilla Taichi Litessä ei sirkkeliä ole. Säätö ei kokonaan ota sitä muuten pois, käynnistyksessä huutaa täysillä.

AsRockin suunnalla osoitetaan edelleen sormia toisiin noista boottiongelmista.

Tuli niin ikään hommattua toista konetta varten niiden ITX-lankku, joka oli varustukseltaan ja hinnalta jokseenkin ainoa vaihtoehto. Piti olla Realtekin 2.5Gb verkkopiiri, koska se tuntuisi toimivan ongelmitta ainakin omassa tapauksessa ja se karsi jo melko lailla vaihtoehtoja. Se kun ei ole laajennuspaikkoja, niin kaiken pitäisi toimia sellaisenaan. ATX-emoon voi aina hankkia verkkokortin, mutta ITX:llä se ei oikein onnistu. Se tosiaan hieman huolestuttaa, miten pitkään tuota sormien heiluttelua jatketaan, kun Asusin VSOC-tapauksessa ongelma tunnistettiin melko nopeasti ja korjaukset tulivat saataville ennen sen suurempaa eskaloitumista. Jotenkin kuvitteli, että alustan kasvukivut päättyisivät siihen. Nyt ilmeisesti ainakin AsRockin tapauksessa BIOS:in päivittämisen lisäksi pitäisi puhaltaa kanta puhtaaksi konetta kasatessa?

AsRockin suunnalla osoitetaan edelleen sormia toisiin noista boottiongelmista.

Tuli niin ikään hommattua toista konetta varten niiden ITX-lankku, joka oli varustukseltaan ja hinnalta jokseenkin ainoa vaihtoehto. Piti olla Realtekin 2.5Gb verkkopiiri, koska se tuntuisi toimivan ongelmitta ainakin omassa tapauksessa ja se karsi jo melko lailla vaihtoehtoja. Se kun ei ole laajennuspaikkoja, niin kaiken pitäisi toimia sellaisenaan. ATX-emoon voi aina hankkia verkkokortin, mutta ITX:llä se ei oikein onnistu. Se tosiaan hieman huolestuttaa, miten pitkään tuota sormien heiluttelua jatketaan, kun Asusin VSOC-tapauksessa ongelma tunnistettiin melko nopeasti ja korjaukset tulivat saataville ennen sen suurempaa eskaloitumista. Jotenkin kuvitteli, että alustan kasvukivut päättyisivät siihen. Nyt ilmeisesti ainakin AsRockin tapauksessa BIOS:in päivittämisen lisäksi pitäisi puhaltaa kanta puhtaaksi konetta kasatessa?

Voi rähmä. Juuri ostin Asrockin emolevyn , kun sai paljon ominaisuuksia kohtuuhintaan. Onneksi ei ollut rahaa uusia CPU:ta, niin 7800X3D:lla mennään..

Nyt täytyy taas kuvata socketti ennen asennusta, jota olen viimeeksi tehnyt pelkästään Intel-emolevyillä. Minulla on pinnit olleet vinossa suoraan tehtaalta Z270-F, mutta eipä sitä kukaan uskonut. Sen jälkeen kuvasin Intel-emolevyt ennen asennusta aika useamman vuoden ja aina ennen myyntiä. Voin pistää kuvia Asrockin socketista tänne :D

1743420341730.png

Tosin tuommoisen möykyn kuvittelisi näkevän ihan omilla silmillä asennuksen yhteydessä. Voipi olla ihan asentajan virhe.

Voi rähmä. Juuri ostin Asrockin emolevyn , kun sai paljon ominaisuuksia kohtuuhintaan. Onneksi ei ollut rahaa uusia CPU:ta, niin 7800X3D:lla mennään..

Nyt täytyy taas kuvata socketti ennen asennusta, jota olen viimeeksi tehnyt pelkästään Intel-emolevyillä. Minulla on pinnit olleet vinossa suoraan tehtaalta Z270-F, mutta eipä sitä kukaan uskonut. Sen jälkeen kuvasin Intel-emolevyt ennen asennusta aika useamman vuoden ja aina ennen myyntiä. Voin pistää kuvia Asrockin socketista tänne :D

1743420341730.png

Tosin tuommoisen möykyn kuvittelisi näkevän ihan omilla silmillä asennuksen yhteydessä. Voipi olla ihan asentajan virhe.
Täälläkin 7800X3D menossa tuohon AsRockin lankkuun. Tähän asti ei ole tullut kyllä mitään viestiä, että olisi ollut ongelmia 7000-sarjan suhteen, mutta ongelman ollessa näin epämääräinen ja vastausten luokkaa "ei johdu meistä", niin eipä tässä oikein tiedä mitä uskoa. Mutta joo, pinnit ja kanta tarkistaa kyllä hyvin.

Ei muuten onnistunut PG B650i Lightningin Flashback millään muistitikulla. Kokeilin kaikki läpi ja kaikissa jäi ilmeisesti lukuvaiheeseen jumiin. Jos en ole väärin koostanut tietoa, niin ensin ledi välkkyy hitaammin, kun tikkua luetaan ja sitten nopeammin, kun itse kirjoitus alkaa. Kaikki tikut ilmeisesti tunnistui, mutta yksikään ei edennyt kirjoitusvaiheeseen. Jokusen tunnin pidin kutakin tikkua kiinni, kunnes sitten luovutin ja flashasin perinteisesti.

Uskaltaako noita 9800x3d:ta ostella ollenkaan vai mikä niiden tilanne nyt on? Vähän jäänyt kysymysmerkiksi oliko syynä Assrockin lankut vai itse prossu noille ongelmille.

Uskaltaako noita 9800x3d:ta ostella ollenkaan vai mikä niiden tilanne nyt on? Vähän jäänyt kysymysmerkiksi oliko syynä Assrockin lankut vai itse prossu noille ongelmille.
No, minä en ottaisi tuosta sen kummempaa stressiä.
Jos ei itse kuse, niin aika welho saa olla, että luikertelee takuusta irti...

@Kaotik vähän vihjaisee, että nämä on yleisiä vahinkoja palamiset:

Edelleen, tuo kuvan palaminen on partajeesuksen mukaan "user error".
Onko nämä nyt oikeita tapauksia? Seurataan tilannetta.

Nimenomana onkohan noita palanut 120kpl vai lakannut vaan toimimasta, johtuen tuosta vanhan biosin postausongelmasta. Saas tosiaan nähdä millainen saga tämä on. Erinoista kyllö että nykyajan prosessoreilla on tällaisia ongelmia

Korjataas sen verran, etten vihjaa niiden olevan yleisiä vahinkoja. Tiedossa olevia ongelmatapauksia on nyt 120, se on epäselvää kuinka moni niistä on oikeasti hajonnut ja kuinka moni ei. Kun se suhteutetaan määrään paljonko noita myydään, ei voida pyhua yleisestä ongelmasta.
Jos AMD olisi myynyt noita prosessoreita vain MindFactoryssä yhden kuukauden ajan, voitaisiin varmaan jo puhua yleisestä ongelmasta, koska silloin olisi ollut ongelmia 1,4% tapauksista. AMD ei kuitenkaan myy noita vain MindFactoryssä eikä vain yhden kuun ajan, joten myytyjen prosessoreiden määrä lasketaan aika taatusti sadoissa tuhansissa (MF myi siis yksinään tammikuussa 8390 noita)

Tuo kuva on tapauksesta, jossa ainakin emo oli ok kun ASRock putsasi socketin, prossua he eivät käsittääkseni saaneet käyttäjältä testiin joten siitä on paha sanoa.

Mikä käytännön ero on Gigabyten B850 Aorus Elite ja Msi MAG X870 Tomahawkilla. Mietin näiden välillä kun prossuna olisi Ryzen 9 9950X3D.

Mikä käytännön ero on Gigabyten B850 Aorus Elite ja Msi MAG X870 Tomahawkilla. Mietin näiden välillä kun prossuna olisi Ryzen 9 9950X3D.
B850-vaihtoehdostasi uupuu USB4-tuki nyt ainakin. PCIe 5 x16 siinä näyttäisi olevan vaikkei ole pakollinen B850-emoissa.

B850-vaihtoehdostasi uupuu USB4-tuki nyt ainakin. PCIe 5 x16 siinä näyttäisi olevan vaikkei ole pakollinen B850-emoissa.
Tänks, mietin että olisiko näissä jotain sellaisia eroja millä on vaikutusta tulevaisuuden päivityksiin. En sellaista itse löytänyt, mutta hinnan ero on niin pieni, että tuo USB4 jo painaa vuosien käytössä valinnan MSI:ksi

Statistiikka

Viestiketjuista
273 401
Jäsenet
77 009
Uusin jäsen
Ekonomer

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom