Rapatessa roiskuu...ja lätisee. Kyrväytin omani Gigabyte X670E AORUS XTREME emolevyn, cpu pei initialization, code 35. => pinnit solmussa ja osa poikki. Onko korjattavissa?
Tämän episodin johdosta minulla kävi kolme (3) emolevyä ja kolme eri prosessoria ennen kuin rupesi taas toimimaan laitteet.
Valinta MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI johtui siitä, että kyseinen emoa myytiin tarjouksella erittäin huokeaan hintaan. Minulla oli suunnitteilla ostaa heti X870 emo, kunhan tulisi myyntiin.
2 kpl MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI emolevyä, molemmilla samat oireet eli ei tunnista prosessoria (Korkattu R9 7950X ja R7 9700X) eikä muisteja (CMP64GX5M2B6000Z30, joka on valmistajan listoilla) saatikka siiten päivittäisi BIOSSIA Flash BIOS Button kautta. Kokeiltu 16 eri USB tikkua molemmissa emoissa, yhteensä yritetty 32 kertaa päivittää uutta biossia flassin kautta. Ei toimi. Tosin en ollut yksin näiden ongelmien kanssa, netti täynnä vastaavia ongelmia. Eli tämä todistaa sen, että halvalla ei saa hyvää emoa, MSI:n halpa sarjalaiset ovat
susipaskoja emoja! En suosittele kenellekäkään.
Tämän jälkeen hankin täältä ROG STRIX X670E-E GAMING WIFI:n. Testasin prosessoreilla (Korkattu R9 7950X ja R9 9950X( toimitus kesti ja kesti, mutta tuli)) ja muistilla (CMP64GX5M2B6000Z30 ja KF556C36BBEAK2-32), ilman näytön ohjainta testipenkissä. Qledin mukaan kaikki kunnossa. USB BIOS Flashback toimi ensimmäiseltä USB muistitikulta, jota käytin. Ei muuta kun koteloon kasaamaan ja vedet kiertoon.
Eka buutti oman AORUS Radeon RX 7900 XTX ELITE:n kautta, ei kuvaa. Tässä vaiheessa hiipi tuskan hiki otsalle ja vitutus oli karmeata
. Tämä johtui siitä, että olin modannut AORUS Radeon RX 7900 XTX toimimaan EK-Quantum Vector² RX 7900 XTX D-RGB - Nickel + Plexi blokissa. Kävi mielessä, että olen hajottanut kortin modatessani.
Mutta vika onneksi löytyi emosta ja bioksesta, kun otin pois käytöstä prosessorin näyttiksen, johan homma rupesi toimimaan. Kyseisen emon bios on yhtä sekava aikoinaan käyttämäni ROG Crosshair VIII Hero bios. Bioksessa on eri vaihtoehtoja eri säädöille, jotka eivät aukea tavalliselle käyttäjälle, jollei käytä apuna Googlea. Tämän emon säätämiseen menee tunti jos toinenkin ja sitten tulee uusi bios, joka ei palauta vanhoja asetuksia. Näyttää Asuksen ROG foorumin mukaan olevan erittäin paljon ongelmia 670 piirisarjalaisilla emoilla.
Summa summarum, onko olemassa edes täysin toimivaa emoa kaikilla eri kombinaatioilla. Vaikuttaa siltä, että 670 sarjalaiset emot ovat beta testaajia tuleville 870 sarajalaisille, jotka sitten ovat taas beta testaajia seuraaville sukupolville. Nyt jään odottelemaan uusien x870 kokemuksia ja jos saan tämän emon toimimaan mieleiseksi en vaihda uuteen emoon.
Tässä on haukuttu laitevalmistajia, mutta kyllä MikkiHiirikin (Microsoft Win 11) saa pyyhkeitä uuden suorittimien R9 9950X osalta. Ei muuta kuin asentamaan uudestaan Win 11, jotta saa täyden hyödyn käyttiksestä.