En ole koskaan oikein käsittänyt tätä elinkaariajattelua, vaikka mielikuvissa onkin suurta ja mahtavaa. Pakettina myyntiin emo+cpu (+ram) ja uutta tilalle, kun tarpeeksi vuosia takana.
Olen melko vanhanaikainen, sillä käytän erillistä äänikorttia. Luultavasti parempi ratkaisu kuitenkin, kuin peruslautojen integroidut.
Tämä menee ehkä enempi siihen miten eri ihmiset näkevät asiat, millaisessa "kuplassa" he elävät.
- Esim. itselleni on "itsestään selvää" että ihmiset harrastavat tietokoneita, että he tykkäävät purkaa ja koota niitä, katsoa mitä ne ovat syöneet ja ihan huvin vuoksi ottavat sivupaneelia auki, vaihtavat ehkä tahnoja tai puhaltavat pölyt pois ja imuroivat. <= koulukunta 1 missä on syvällistä rakasta harrastuneisuutta, yleensä myös työ pyörii tälläisen ympärillä ja jos kysytään vaikka tietoja koneesta sieltä tulee listaa osista mitkä on itse käsin valittu ja koottu.
- On monia ja tunnen monia jotka ovat kyllä koneita itse koonneet, tehneet vesijäähy osia ja harrastaneet, mutta siitä on vuosia (tai vuosikymmeniä) ja nyt ajatus siitä että iskee kaverille tai liikkeen omistajalle tukun rahaa käteen ja saa koneen "joka vaan toimii" mutta on hyvistä osista käsin koottu vs että itse käyttäisi ehkä viikon vapaat siihen (noin tunti tai alle per päivä sen jälkeen kun vaimo ja lapset ovat nukkumassa, minkä voisi käyttää esim. song star tai guitar hero peliä pelaten, tai formulaa tai witcher 3 tai mitä pelaakaan) on helposti satojen jos ei tuhansienkin arvoinen palvelu. <= on joskus harrastettu, teoriassa tiedetään jotain, aika kultaa muistot, löytyy kavereita jotka tekevät ne hommat eikä itse tehdä kuin ehkä se käyttiksen asennus mutta siihenkin yleensä löytyy kaveri joka sen tekee. Toki tarvittaessa sitten vaihtavat uuden näytönohjaimen ihan itse koneeseen mutta joku DDU voi vaatia kaverin apua jo. Eivät todellakaan kellottele konetta tms. muuta aikaa vievää touhua.
- Sitten on näitä joille tietokone on enempi työkalu. Kännykällä pärjää ja lähinnä lapsien takia tulee ehkä sitten sitä konetta päivitettyä. Se pakettikone on ihan hyvä, mieluusti läppäri mikä ostetaan ehkä sitten 2-3 vuoden välein uusiksi kun vanha kuumenee ja täyttyy liikaa. On sillä ehkä myös leikitty lattioita pitkin jne. Mutta se ei vie paljoa tilaa ja tekee työnsä. Siihen ei ole mitään tunnesiteitä ja jos kysytään tarkempaa tietoa se on luokkaa "no se oli Gigantista, Jorma töistä suositteli, lapset tykkäsi, joku normi parin kolmen tonnin pelikone missä oli uusi näytönohjain".
Eli ensimmäisen luokan henkilöt vaihtelevat osia, perustelevat (ja monesti valehtelevat) itselleen elinkaari juttua, niitä osia vaihdetaan vaan siksi että ne ovat uusia ei siksi etteikö vanha enää toimisi (moniko vaihtoi esim. AM5 kamat alle vaikka AM4 vielä hyvin voisi tehdä samat jutut? Hajosiko vanha?)
Toisen luokan henkilöt kokevat homman hieman vaivalloiseksi, yleensä ovat sen verran hyvätuloisia ja / tai muulla alalla että eivät viitsi joten ulkoistavat. (Niin minäkin tekisin esim. auton kanssa, se että joku viitsii irroittaa käsin nastat ja ajaa vielä kesän tai kaksi ja vaihtaa itse renkaat.. ..hyvä hänelle. Itse en hetkeen ole edes autoa omistanut)
Kolmannen luokan taas eivät tiedä paljoa koneesta, eivät yleensä myy eteenpäin ja ostavat aina sen uuden tai jos hyvin perustellaan ostavat vanhan yritysläppärin esim. koska vastaava on töissäkin käytössä.
Itse taas olen vanhanaikainen joten koaksiaalikaapelilla yhteys viritinvahvistimeen PC:ltä, optisella piuhalla PS3 (BR ja DVD toistuu hyvin) ja HDMI piuhalla TV:stä (jota ei ole TV:n katseluun käytetty pitkään aikaan). Täten saan 5.1 äänet toimimaan kun haluan nauttia musiikista tai liikkuvasta kuvasta ja sitten on Sennheiser HD 599SE mikä tungettu kotelon etuosassa olevaan USB liittimeen. Ajaa asiansa jos ei äänenlaadulla "ole niin väliä" kun ei tarvitse myös tuntea esim. bassoa ja kokea aitoa tilaääntä jne jne.
Tärkeintä ehkä tuossa että jo hetken ollut sen verran laadukkaita (hyvin eristettyjä jne) äänipiirejä käytössä että niistä ei tule häiriötä kuulokkeisiin joten jonkun youtube videon vaikkapa Sampsa Kurrin IO-Techin arvostelusta voi hyvin kuunnella niiden kautta.