AM4 emolevyt

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 722
Tätä on turha miettiä. Syksyllä tulee todennäköisesti uusi am5 kanta, ddr5 muistit, pcie 5 jne. Ostatpa nyt minkä hyvänsä lankun, on se Serriä jo syksyllä. :)
No ei varmasti tule syksyllä, menee pitkälti ensi vuoteen ja senkin syksyyn varmaan.
Oisko sulla jotain linkkiä edes huhuihin että tulisi tänä vuonna AM5?
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 665
Tätä on turha miettiä. Syksyllä tulee todennäköisesti uusi am5 kanta, ddr5 muistit, pcie 5 jne. Ostatpa nyt minkä hyvänsä lankun, on se Serriä jo syksyllä. :)
Ei varmasti noin nopeasti. Jos nyt alat katsella mitkä on hinnat sekä saatavuudet DDR5 muistien suhteen voit päätellä siitä miten nopeasti PCI-E 5 slottisia AM5 emoja alkaa noiden muistien pareiksi ilmestyä.

Mutta sinänsä totta että nyt ei ehkä kannata alkaa liikaa säästelemään emon suhteen. Uusia sukupolvia tuskin tähän kantaan enää tullaan tekemään.

Tosin jos tuntee itsensä hyvin ja tietää että nyt jos ostaa 5600X ja halvan B550 tai 450 emon sitä tulee käyttämään max 2 vuotta tai kunnes uudet emot & kannat tulevat myyntiin, kumpi nyt vaan sattuu aiemmin tapahtumaan se on järkevä sijoitus.

Toisaalta jos tietää että aikoo hankkia 32 tai 64Gb muistia ja 5950X tai 5900X prosessorin minkä toivoo kestävän sen 5+ vuotta on perusteltua että siihen emolevyynkin hieman sijoittaa koska jos se lahoaa alta ja myyjä tarjoaa vaan rahoja takaisin kun emoja ei enää valmisteta voi olla hankalaa löytää uutta tilalle.

Toki myös mahdollinen jälleenmyyntiarvo on parempi jos pystyy tarjoamaan ehjää kokonaista buildia (emo+prosessori+muistit) tai siirtää sen vaikka 2 koneeseen.
 
Liittynyt
26.11.2020
Viestejä
52
Tätä on turha miettiä. Syksyllä tulee todennäköisesti uusi am5 kanta, ddr5 muistit, pcie 5 jne. Ostatpa nyt minkä hyvänsä lankun, on se Serriä jo syksyllä. :)
Näinkin asia varmasti on tai voi olla. Tietysti tekniikka kehittyy ja menee eteenpäin jne.
Onhan se niinkin että ikinä ei voi konetta ostaa jos kokoajan odottaa jotain komponenttia josta on tulossa uusi malli. Mutta tuo lankku varmaan olisi kuitenkin ihan hyvä siinä mielessä että pystyy laittamaan vähän parempaakin osaa kiinni ja päivittää ajan saatossa. Vaikka tulisikin AM5 kanta ja DDR5 jne.

"Tosin jos tuntee itsensä hyvin ja tietää että nyt jos ostaa 5600X ja halvan B550 tai 450 emon sitä tulee käyttämään max 2 vuotta tai kunnes uudet emot & kannat tulevat myyntiin, kumpi nyt vaan sattuu aiemmin tapahtumaan se on järkevä sijoitus.

Toisaalta jos tietää että aikoo hankkia 32 tai 64Gb muistia ja 5950X tai 5900X prosessorin minkä toivoo kestävän sen 5+ vuotta on perusteltua että siihen emolevyynkin hieman sijoittaa koska jos se lahoaa alta ja myyjä tarjoaa vaan rahoja takaisin kun emoja ei enää valmisteta voi olla hankalaa löytää uutta tilalle."

Tarkoitus olisi käyttää tulevaa kokoonpanoa kyllä se 3-5v ehkä enemmänkin? Ja nyt tarkoitus olisi laittaa kiinni 3600 tai suoraan 5600x TAI jos kerkeää ennen prossu hankintaa tulla jokin perus 5600 niin se, EHKÄ 5800x. Ja näyttikseksi 3050, 3050 Ti, 3060 tai 3060 Ti?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Ei hajua vielä, mutta odottelen itse tuota saapuvaksi. "Paras" B550 revikoiden valossa, mutta normi hinnalla kallis. Tuossa hintapisteessä mielestäni ihan fiksu.
Itse pyörittelen tuon ja X570 Tomahawkin välillä, en tiedä kumman ostaisi. Hintaeroa ei ole kuin 40€ kuitenkaan. Tosin nykyinen Threadripper ASUS-emo on ollut hyvä, joten siinä mielessä tekisi mieli pitäytyä ASUS:ksessa, mutta tokihan X570:ssa on omat etunsa.
 
Liittynyt
16.02.2018
Viestejä
844
Itse pyörittelen tuon ja X570 Tomahawkin välillä, en tiedä kumman ostaisi. Hintaeroa ei ole kuin 40€ kuitenkaan. Tosin nykyinen Threadripper ASUS-emo on ollut hyvä, joten siinä mielessä tekisi mieli pitäytyä ASUS:ksessa, mutta tokihan X570:ssa on omat etunsa.
Itse olin ihan saman äärellä. Itselle tosin b550 liitännät riittävät, m2. On mallia pcie 3, näyttis ainoana gen 4:llä, myös lian li pc 011 etupaneelille riittää kaiken käyttöön saamiseksi tuo b550f. Tulin siihen tulokseen, että en itse saa sillä 40e:lla mitään arvoa lisää.

Asus on myös ilmeisesti mukavampi kellottaa, jos sellaiseen on taipumusta. Vie myös vähemmän virtaa, jos sillä on merkitystä. Sitä en tiedä sitten, miten Aura vertautuu Mystic Lightiin, kumpi on bugisempi/toimivampi. Nykyisessä b450 tomahawkissa katoas välillä dramien valoasetukset, joka korjaantuu kyllä dragon centerin avaamisella aina. Pieni asia, mutta toivon, ettei Asuksen kanssa tarvitsisi edes sitä tehdä.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 665
Itse pyörittelen tuon ja X570 Tomahawkin välillä, en tiedä kumman ostaisi. Hintaeroa ei ole kuin 40€ kuitenkaan. Tosin nykyinen Threadripper ASUS-emo on ollut hyvä, joten siinä mielessä tekisi mieli pitäytyä ASUS:ksessa, mutta tokihan X570:ssa on omat etunsa.
Itse päädyin X570 Tomahawk emoon ja 5900X prosessoriin.
Aiempi emo oli X370 Asus CH VI HERO Jimm's:n tarjouksesta. En vaan saanut itselleni perusteltua hintaeroa uuteen Asus CH VIII Dark Heroon mikä olisi toki parempi emolevynä ja uefi-bios on mukavampi käyttää mutta siltikin...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
220
En tiedä onko ollut puhetta aikasemmin täällä mutta varoituksen sanana NZXT vesijäähyjen ja AMD:n yhteensopivuus ongelmista.

"There is a known USB compatibility issue that Kraken Z63 and Z73 customers are experiencing with select AMD Ryzen-based motherboards. The Product & Engineering teams have isolated the root cause to be an incompatibility between these AMD-based motherboards and the series damping resistors used in the NZXT product design. The USB signals from these motherboards, when connected to the Kraken Z-3s, result in a difference in the D+/D- voltage levels outside of the USB standard, causing the Kraken Z-3 to fail USB enumeration."

 

TML

yolo
Tukijäsen
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 311
En tiedä onko ollut puhetta aikasemmin täällä mutta varoituksen sanana NZXT vesijäähyjen ja AMD:n yhteensopivuus ongelmista.

"There is a known USB compatibility issue that Kraken Z63 and Z73 customers are experiencing with select AMD Ryzen-based motherboards. The Product & Engineering teams have isolated the root cause to be an incompatibility between these AMD-based motherboards and the series damping resistors used in the NZXT product design. The USB signals from these motherboards, when connected to the Kraken Z-3s, result in a difference in the D+/D- voltage levels outside of the USB standard, causing the Kraken Z-3 to fail USB enumeration."

Asiaa sivuten, ihan vastaavanlainen ongelma on Corsair puolella. En nyt just muista oliko ongelmaa suoraan AIO kanssa, mutta ainakin Commander Pro:n kanssa kuten oli itsellä. Kyseessä siis tuollainen Corsairin fan/temp/usb palikka. Käytännössä siis tuossa Commanderin usb headereissä kiinni olevat usb piuhat/laitteet saattaa pomppia päälle/pois yhteyden osalta. Toisin sanoen Windows huutaa USB disconnect ääntä loputtomasti.

Tuolla linkissähän tarjotaan ratkaisuksi NZXT Internal USB Hubin käyttöä, sen sijaan että laite kuten AIO pistetään suoraan kiinni emolevyyn.

Tismalleen sama fiksi toimii myös Corsairin tapauksessa.
Corsair sanoi että syynä olisi huonot usb ohjaimet, etenkin Asmedia.
Mielenkiintoista nähdä toi NZXT ongelmakuvaus. Väitän että ongelmat liittyy toisiinsa.
 
Liittynyt
22.02.2017
Viestejä
969
Onko ongelmia luvassa 4000mhz muisteista 5600x Ryzenin kanssa? Muistan jotain hämärästi, että olisi?
Siis tuolla em emolla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.03.2020
Viestejä
91
Kysymys asiantuntijoille tästä emosta ja sen varaan rakennettavasta pelikoneesta: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI, ATX-emolevy - 229,90€

Eli siinä on 2xPCIe 4.0-paikkaa. Toiseen prossu, esim. tämä (vai olisiko Ryzen 7 3700X tarpeeksi nopea): AMD Ryzen 7 5800X, AM4, 3.8 GHz, 8-Core, Boxed - 479,00€

ja toiseen näyttis (RTX30xx-sarjaa), esim. tämä: MSI GeForce RTX 3070 VENTUS 2X OC -näytönohjain, 8GB GDDR6 - 859,90€

jolloin molemmat M2 PCIe 4.0 slotit on käytetty ja kovon ei tarvitse olla vastaavaa mallia, vaan se voi olla halvempi, esim. tämä: Kingston 1TB A2000 NVMe PCIe SSD-levy, M.2 2280, 2200/2000 MB/s - 129,90€

Vai onko tuossa emossa vielä mahdollisuus tökätä laajennuspaikkaan PCIe 4.0 hyödyntävä kovo, esim. tämä: Samsung 1TB 980 PRO SSD-levy, M.2 2280, PCIe 4.0, NVMe, 7000/5000 MB/s - 219,90€

Sitten vielä zen3-arkkitehtuuri, tukeeko tämä kokoonpano sitä?

Koneessa pitää olla Wi-Fi, joten sen takia tuo emo. B550 olisi myös vaihtoehto erillisellä kortilla, mutta eikös siinä ole paljon vähemmän PCIe 4.0 sloteja?
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 665
@Aceishigh kyseinen emolevy tukee 5000 ja 3000 sarjan prosessoreita, kyllä.
Mikäli laitat siihen 5000-sarjan prosessorin (esim. mainitsemasi 5800X) voit laittaa siihen esim. tuon mainitsemasi 3070 näytönohjaimen SEKÄ PCI-E 4.0 hyödyntävän kiintolevyn.

Zen3 arkkitehtuuri, tuo kokoonpano tukee sitä (suoraan emolevyn tuotekuvauksesta: "
Tukee:
- 3rd Gen AMD Ryzen™ Processors ")
Toki kannattaa varmistaa että uefi-bios on päivitetty, mutta tuossa on erikseen mahdollista päivittää se USB tikun avulla ilman prosessoria.
 

Snowman

Peräsmies
Liittynyt
09.02.2017
Viestejä
1 427
Kysymys asiantuntijoille tästä emosta ja sen varaan rakennettavasta pelikoneesta: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI, ATX-emolevy - 229,90€

Eli siinä on 2xPCIe 4.0-paikkaa. Toiseen prossu, esim. tämä (vai olisiko Ryzen 7 3700X tarpeeksi nopea): AMD Ryzen 7 5800X, AM4, 3.8 GHz, 8-Core, Boxed - 479,00€

ja toiseen näyttis (RTX30xx-sarjaa), esim. tämä: MSI GeForce RTX 3070 VENTUS 2X OC -näytönohjain, 8GB GDDR6 - 859,90€

jolloin molemmat M2 PCIe 4.0 slotit on käytetty ja kovon ei tarvitse olla vastaavaa mallia, vaan se voi olla halvempi, esim. tämä: Kingston 1TB A2000 NVMe PCIe SSD-levy, M.2 2280, 2200/2000 MB/s - 129,90€

Vai onko tuossa emossa vielä mahdollisuus tökätä laajennuspaikkaan PCIe 4.0 hyödyntävä kovo, esim. tämä: Samsung 1TB 980 PRO SSD-levy, M.2 2280, PCIe 4.0, NVMe, 7000/5000 MB/s - 219,90€

Sitten vielä zen3-arkkitehtuuri, tukeeko tämä kokoonpano sitä?

Koneessa pitää olla Wi-Fi, joten sen takia tuo emo. B550 olisi myös vaihtoehto erillisellä kortilla, mutta eikös siinä ole paljon vähemmän PCIe 4.0 sloteja?
Eihän prosessoria pci-e liittimeen asenneta vaan omaan AM4 socketiinsa. M.2 paikat ovat vielä eri asia kuin PCI-E 16x liittimet. Voit siis laittaa tuohon X570 tomahawkiin 2x m.2 SSD:tä ja näytönohjaimen, silti jää vielä yksi pcie4 x16 liitin tyhjäksi. Ja se kannattaakin jättää, jotta ensimmäinen pcie4 x16 toimii täydellä nopeudella, eikä jarruta näytönohjainta.

Onko jotain tiettyä käyttötarkoitusta m.2 SSD:lle jossa tuo 2GB/s tiedonsiirtonopeus ei sinulle riitä?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 046
Prosessorit eivät käytä PCI-express paikkoja. Tuo näytönohjain käyttää ja sille riittää kyllä paikka myös B550:ssa.

Zen3 on 5000-sarja, eli käytännössä tuo 5800X. Se on tuettu, mutta pitää päivittää BIOS ensin. Jos olet epävarma, niin Jimm's tekee sen 25€:

Tuo kaksinkertainen hinta ei ole PCI-express 4.0 M.2 NVME SSD:n arvoista , se nopeus ei kuitenkaan kaksinkertaistu ja erot on lähinnä erittäin suurten tiedostojen siirtelyssä ja horrostilasta heräämisessä.
 
Liittynyt
22.03.2020
Viestejä
91
Ok, kiitokset tiedoista. Vaihdan tuon kovon halvempaan, koska ei ole mitään muuta erityistä käyttötarvetta kuin pelaaminen, mikä sekin tapahtuu suurimmaksi osaksi netissä.
Edit: Hmm..tuossa B550:ssä säästäisi kans vähän rahaa ja näyttiksestä saisi kuitenkin kaikki irti. Mikäs kortti siihen pitää hommata, että Wi-Fi:n pelittämään?
 
Viimeksi muokattu:

Snowman

Peräsmies
Liittynyt
09.02.2017
Viestejä
1 427
Ok, kiitokset tiedoista. Vaihdan tuon kovon halvempaan, koska ei ole mitään muuta erityistä käyttötarvetta kuin pelaaminen, mikä sekin tapahtuu suurimmaksi osaksi netissä.
Edit: Hmm..tuossa B550:ssä säästäisi kans vähän rahaa ja näyttiksestä saisi kuitenkin kaikki irti. Mikäs kortti siihen pitää hommata, että Wi-Fi:n pelittämään?
Kyllä 40€ hintaerolla (B550 Tomahawk vs X570 Tomahawk wifi, Jimm`s) kannattaa ottaa tuo X570 piirisarja, jossa on täydet pcie4 linjat myös piirisarjalle ja se wifi sisäänrakennettuna.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 078
Ok, kiitokset tiedoista. Vaihdan tuon kovon halvempaan, koska ei ole mitään muuta erityistä käyttötarvetta kuin pelaaminen, mikä sekin tapahtuu suurimmaksi osaksi netissä.
Edit: Hmm..tuossa B550:ssä säästäisi kans vähän rahaa ja näyttiksestä saisi kuitenkin kaikki irti. Mikäs kortti siihen pitää hommata, että Wi-Fi:n pelittämään?
Itse olen käyttänyt marraskuun alusta asti tätä 5900X:n kanssa ja olen ollut tyytyväinen. Virransyöttöä ei juuri yli 50 C:n saa, vaikka ajelisi rasitustestejä tunnin. Niin ja wifi löytyy vakiona. Koko on pienempi mATX, mutta se sopii myös isompaan ATX-koteloon. Muistikampoja mahtuu 4 kpl -> yht. 128 Gt.

BIOS piti päivittää muistitikulla, jotta 5xxx -sarjan suorittimet toimivat. Päivityksen voi tilata Jimmsiltä, jos on epävarma. Minulla onnistui kerralla viidessä minuutissa, mutta joillakin on ollut vaikeuksia löytää toimiva tikku.

Suoritinjäähdyttimenä on Noctuan järein, eli D15. Jäähyn ja näytönohjaimen väliin jää sentin verran tilaa. D15s:n kanssa jäisi enemmän, koska se on epäsymmetrinen malli. Jouduin vaihtamaan jäähyyn toiseksi tuulettimeksi 120 mm (nyt 140 mm + 120 mm siis), koska muistikampojen takia tuulettimen joutuu asentamaan yläasentoonsa, jolloin kotelon tila ei minulla riitä. Itse jäähy ei siis osu muistikampoihin, vaan vain etummainen 140 mm:n tuuletin.

Tomahawk X570 wifiin verrattuna säästät 55 €, ja et saa vanhemmiten riesaksi muuttuvaa emolevyn piirisarjan tuuletinta, koska Mortar on täysin passiivijäähdytteinen.


Tästä peruskäyttöön riittävän nopea SSD (malli on SN550, vaikka tuotekuvassa onkin SN500):

Arvostelua:
 
Viimeksi muokattu:

esk

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
281
Gigabyten B550 Aorus PRO AX mallista kokemuksia kellään? Omaan silmään näytti aika kovalta lankulta niin laitoin tilaukseen 5600X kaveriksi.
 
Liittynyt
22.03.2020
Viestejä
91
Itse olen käyttänyt marraskuun alusta asti tätä 5900X:n kanssa ja olen ollut tyytyväinen. Virransyöttöä ei juuri yli 50 C:n saa, vaikka ajelisi rasitustestejä tunnin. Niin ja wifi löytyy vakiona. Koko on pienempi mATX, mutta se sopii myös isompaan ATX-koteloon. Muistikampoja mahtuu 4 kpl -> yht. 128 Gt.

BIOS piti päivittää muistitikulla, jotta 5xxx -sarjan suorittimet toimivat. Päivityksen voi tilata Jimmsiltä, jos on epävarma. Minulla onnistui kerralla viidessä minuutissa, mutta joillakin on ollut vaikeuksia löytää toimiva tikku.

Suoritinjäähdyttimenä on Noctuan järein, eli D15. Jäähyn ja näytönohjaimen väliin jää sentin verran tilaa. D15s:n kanssa jäisi enemmän, koska se on epäsymmetrinen malli. Jouduin vaihtamaan jäähyyn toiseksi tuulettimeksi 120 mm (nyt 140 mm + 120 mm siis), koska muistikampojen takia tuulettimen joutuu asentamaan yläasentoonsa, jolloin kotelon tila ei minulla riitä. Itse jäähy ei siis osu muistikampoihin, vaan vain etummainen 140 mm:n tuuletin.

Tomahawk X570 wifiin verrattuna säästät 55 €, ja et saa vanhemmiten riesaksi muuttuvaa emolevyn piirisarjan tuuletinta, koska Mortar on täysin passiivijäähdytteinen.


Tästä peruskäyttöön riittävän nopea SSD (malli on SN550, vaikka tuotekuvassa onkin SN500):

Arvostelua:
Mun pitää ottaa tuo kovokin samasta kaupasta (esim. Jimss), kun otan siihen samalla kasauspalvelun ja sen Bios-päivityksen. Mikä siellä olisi paras 1tb SSD-kovo hinta-laatu -suhteeltaan? Edit: plus ajattelin käyttää bundlen, millä säästää kans muutaman kympin, esim. tämä tai vastaava, mutta emosta B550-versio: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI + Ryzen 7 5800X + 16GB DDR4 3200MHz (Bundletarjous!) - 779,90€
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.01.2019
Viestejä
167
Ei hajua vielä, mutta odottelen itse tuota saapuvaksi. "Paras" B550 revikoiden valossa, mutta normi hinnalla kallis. Tuossa hintapisteessä mielestäni ihan fiksu.
Tilasin tuon (edit. siis Asus ROG Strix GAMING B550-F) ja 5600X käynnistyi biosiin ilman mitään ongelmia. Ja sitten vaan muistitikulta päivitys uusimpaan ilman ongelmia. Oikeastaan ainoa mikä häiritsee on tuo alennettu hinta Jimmsillä, kun itse tilasin just sitä ennen Amazonilta 185€.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 078
Mun pitää ottaa tuo kovokin samasta kaupasta (esim. Jimss), kun otan siihen samalla kasauspalvelun ja sen Bios-päivityksen. Mikä siellä olisi paras 1tb SSD-kovo hinta-laatu -suhteeltaan?
Jimms:
115 €, Intel 665p, perustaso
130 €, Kingston A2000, kirjoituskeston tuplaus vs. Intel (tavallinen käyttäjä ei tarvitse)
135 €, WD SN550, keston tuplaus vs. Intel, nopeampi, vähävirtainen
139 €, A-Data SX8200, kesto tupla vs. Intel, nopein, kuuma

Noista valitsisin maun ja hinnan mukaan.


Edit. Jos bundlea, niin:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 236
ASRock on myös julkaissut ainakin X570 Taichi -emolevylle uuden v4.0 BIOSsin: ASRock X570 Taichi

Muutokset:
1. Update AMD AGESA ComboAM4v2 1.2.0.0
2. Support Resizable-BAR option
3. Optimize X570 chipset fan curve and also support Semi-Passive mode

On ollut tämä Taichi X570 1,5v ajan luotettava työjuhta, ei jumeja, suht nopeasti päivittynyt uudet BIOS-versiot, tuki on vastannut nopeasti kuin pari kertaa olen ollut yhteydessä, 1. kerta koskien A-Tuning softan ongelmia, josta tuli beta-versio sähköpostilla ja 2. kerta kun pyysin USB-C kaapelia suunnittelumokan takia ja se tuli kirjeenä kotiin.

Nyt sitten vaan odottelemaan Nvidiaa jotta tulee 3080 näytönohjaimeen kunnon Resizable-BAR tuki.
 
Liittynyt
22.03.2020
Viestejä
91
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 722
Ja tuossa emossa olis prossulle ja näyttikselle yhtä nopeat paikat kuin X570-mallissa sekä Wi-Fi?
Se prosu tulee edelleenkin siihen AM4 kantaan kiinni ja sillä ei ole eroa onko se B550 vai X570 emossa kiinni. Ja näyttikselle sekä yhdelle nvme levylle löytyy yhtä nopeat pci-e 4.0 paikat B550 emosta. Ainoastaan jos tarvitset toisen pci-e 4.0 nopeuksisen nvme levyn kiinni niin silloin tarvitset X570 emon.
Toi MSI B550 Gaming Edge emolevy on varmasti hyvä emolevy käyttöösi. Turhaan mietit sitä B550 vs X570 eroa, ja jos se vaivaa niin AMD:lta löytyy kaaviot miten ne pci-e väylät on jaettu niissä. Suurin ero noilla on se että B550 emoissa piirisarjalle menee pci-e 3.0 x4 väylä ja X570 emoissa se on pci-e 4.0 x4 väylä joten X570 emoissa voi olla enemmän esim sata, usb yms väyliä käytössä mutta se riippuu täysin miten valmistaja on ne käyttöön laittanut. Myöskin lisälaitteille/korteille voi olla enemmän väyliä mutta normaali käytössä niitä ei tarvitse jos et sitten ala laittamaan 10G lan korttia kiinni äänikortin ja yms kortin lisäksi.
 

Timo 2

Premium-jäsen
Tukijäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 064
Ja tuossa emossa olis prossulle ja näyttikselle yhtä nopeat paikat kuin X570-mallissa sekä Wi-Fi?
Prosessori on se mistä kaikki pci-e linjat lähtee ja prosessori määrittää onko kyseessä pci-e 3.0 (ryzen 2000 sarja) vai 4.0 (ryzen 3000 ja 5000 sarja) linjat.
X570 ja b550 emolevyissä on näytönohjaimelle on varattu 16 linjaa, NVME-SSD levylle 4 linjaa ja piirisarjalle 4 linjaa.

B550 emolevyissä piirisarja ei tue pci-e 4.0 standardia, vaan käyttää 3.0 standardia.
X570 emolevyissä piirisarja käyttää 4.0 standardia sekä piirisarjassa on enemmän ja nopeampia liitäntöjä.

Tässä vielä noiden erot Kuva muodossa.

1611695517875.png


1611695495871.png


Emolevyssä on wifi, jos valmistaja on sen siihen laittanut. Piirisarjan kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. Ja jos emolevyssä on wifi, valmistaja kyllä markkinoi sitä.
 

Heikki_H

Arch, btw
Tukijäsen
Liittynyt
26.02.2020
Viestejä
1 207
Se prosu tulee edelleenkin siihen AM4 kantaan kiinni ja sillä ei ole eroa onko se B550 vai X570 emossa kiinni. Ainoastaan jos tarvitset toisen pci-e 4.0 nopeuksisen nvme levyn kiinni niin silloin tarvitset X570 emon.
Jotta ei turhaan hämmennetä, tässä on ne olennaiset.
 
Liittynyt
07.09.2018
Viestejä
1 246
MSI B550-A Pro emolle on julkaistu A.50 BIOS päivitys. Löytyy support sivulta ja/tai Dragon Center sovelluksella.

Description
- Update to ComboAM4PIV2 1.2.0.0
- Support S.A.M technology (Re-size BAR function) to enhance GPU performance for AMD Radeon RX 6000 series.

Itse latasin ja asensin Dragon Center:llä ilman ongelmia. Tietty XMP profiili piti taas käydä aktivoimassa päivityksen jälkeen.
 

knz0

300 yard drive
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 351
Gigabyten X570 Aorus-sarjan uusi 1.2.0.0 AGESA-pohjainen BETA bios on ainakin allekirjoittaneella antanut lisää puhtia Curve Optimizer-leikkiin. -30 all core näyttää nyt olevan vakaa, ja eron huomaa heti Cinebenchissä. Aikaisempi CCX1 -5, CC2 -15 asetus antoi noin 8700 pistettä, -30 all corella hätyytellään 8900 pistettä.

1.1.0.0 pohjaisilla AGESA-versioilla -30 all core kaatui heti windowsia käynnistettäessä, nyt pyöritän parhaillaan kolmatta tuntia y-cruncheria.

En lähde tätä vielä julitsemaan vakaaksi, mutta so far so good.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 078
MSI B550M Mortar wifille oli ilmestynyt BIOS v15 (ei enää beta), joka sisältää Agesa 1.2.0.0.

Päivitin tuon BIOSin jollain parin gigan tikulla takaa. Homma toimi kuin junan vessa, kuten marraskuun alussakin. Edellisestä poiketen tällä kerralla koneessa oli kaikki rojut kiinni. Ainoa mitä tein, niin irrotin hiiren vastaanottimen, koska se sattui olemaan juuri siinä flash back -portissa. Näyttökaapelikin oli paikoillaan, mutta näyttöä en käynnistänyt.

1. Powerissa oli virrat päällä, mutta konetta ei ollut käynnistetty kotelon napista.

2. Valmisteltu tikku (FAT32, MSI.ROM) oikeaan porttiin, jolloin punainen valo teki jotain.

3. Painoin flash back -napista, jolloin punainen valo alkoi vilkkua ja kone "käynnistyi" itsestään.

4. Valo vilkkui noin 6 minuuttia, jonka jälkeen kone sammui ja sitten käynnistyi uudelleen Windowsin kirjautumiseen saakka.

5. Tikku pois ja kurkkaamaan BIOSiin. Siellä oli uusi versio, kuten kuvista näkyy.


En valitettavasti osaa sanoa Fabricin kulkuihin tai curve-hommiin mitään. Sen verran huomasin, että Cinebench R23 SC oli 1594, kun julkkari-BIOSilla tuli aina 1626-1640. Multicore oli ennallaan. Heikohko SC saattoi toki johtua siitäkin, että kone ei ollut vielä kunnolla käynnistynyt.


Edit. SC seisoo kuin tatti 1594:ssä, eli selvä heikennys verrattuna vanhaan. @zxcv juu ei ole järkeä, mutta tulipahan testattua sekin kaikki rojut kiinni. Monella on ollut hankaluuksia päivittää takaa, ja pähkivät mitä osia saa olla kiinni.

Edit 2. No nyt SC parani, 1627 (vakiona ajelen). Ehkä se paranisi vielä lisää, jos prossujäähy olisi enemmän kuin nykyinen 810 rpm. Saa luvan kelvata.
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 319
MSI B550M Mortar wifille oli ilmestynyt BIOS v15 (ei enää beta), joka sisältää Agesa 1.2.0.0.

Päivitin tuon BIOSin jollain parin gigan tikulla takaa. Homma toimi kuin junan vessa, kuten marraskuun alussakin. Edellisestä poiketen tällä kerralla koneessa oli kaikki rojut kiinni. Ainoa mitä tein, niin irrotin hiiren vastaanottimen, koska se sattui olemaan juuri siinä flash back -portissa. Näyttökaapelikin oli paikoillaan, mutta näyttöä en käynnistänyt.

1. Powerissa oli virrat päällä, mutta konetta ei ollut käynnistetty kotelon napista.

2. Valmisteltu tikku (FAT32, MSI.ROM) oikeaan porttiin, jolloin punainen valo teki jotain.

3. Painoin flash back -napista, jolloin punainen valo alkoi vilkkua ja kone "käynnistyi" itsestään.

4. Valo vilkkui noin 6 minuuttia, jonka jälkeen kone sammui ja sitten käynnistyi uudelleen Windowsin kirjautumiseen saakka.

5. Tikku pois ja kurkkaamaan BIOSiin. Siellä oli uusi versio, kuten kuvista näkyy.


En valitettavasti osaa sanoa Fabricin kulkuihin tai curve-hommiin mitään. Sen verran huomasin, että Cinebench R23 SC oli 1594, kun julkkari-BIOSilla tuli aina 1626-1640. Multicore oli ennallaan. Heikohko SC saattoi toki johtua siitäkin, että kone ei ollut vielä kunnolla käynnistynyt.
Ei kai tuon flashbackin käytössä ole mitään erityisempää "järkeä" vs. päivittää suoraan BIOS:n sisältä USB-tikun kautta normaaleissa BIOS päivityksissä. Tai en ainakaan keksi mitään.
 

Desgorr

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 926
Jos joku muukin sattuu ihmettelemään, niin Gigabytellä (X570 I AORUS PRO WIFI) ei näköjään toimi bios button jos prossu+muistit on kiinni. Nuo kun irrotti, niin meni kerrasta sisään. Tyhmänä meinaan tuli lyötyä koko romu kasaan ennen kun aloin tuumimaan, että josko bios onkin liian vanha 3900XT:lle ja olihan se.

Ainakin Asuksella taas toimii vaikka olisi kaikki kiinni.
 

Juffex

Kinostaja
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
779
Ei kai tuon flashbackin käytössä ole mitään erityisempää "järkeä" vs. päivittää suoraan BIOS:n sisältä USB-tikun kautta normaaleissa BIOS päivityksissä. Tai en ainakaan keksi mitään.
Biossin kautta ei saa betaa downgradettua stableen, mutta flashbackin kautta käsittääkseni onnistuu. Eli tuossa tarpeessa on siitä etua.
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 319
Biossin kautta ei saa betaa downgradettua stableen, mutta flashbackin kautta käsittääkseni onnistuu. Eli tuossa tarpeessa on siitä etua.
Ootko muuten testannut tuota käytännössä milloin tuo esto käytännössä tapahtuu?

Tuli vaan mieleen tosta viestistä tarkastaa oma BIOS ja tein "downgraden" tavallaan tosta v153 versiosta v15 versioon (jossa on kylläkin uudempi AGESA) ja meni ongelmitta normaalisti BIOS:n kautta.

yay.PNG


Tai vaihat rautaa ja jostai syystä kone ei POSTaa ja CMOSin nollaaminen ei auta, niin flashbacki siinäki hyvä.
Lol no joo toki, tarkoitin siis ihan vaan normaaleja BIOS päivityksiä. Flashback on myös loistava keksintö jos CPU on uudempi kun emolevyllä oleva BIOS mitä se tukee.
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
3 573
Katso tuleeko ongelmia usb 2.0 porttien kanssa hiiren/näppäimistön/audio laitteiden kanssa.
Osaako joku kertoa, onko tähän tullut mitään ratkaisua?

USB-kytketty headset (HyperX Cloud II) pätkii mikrofonia jatkuvasti Discordissa, usein yhteys katkeaa ~15 sekunnin jälkeen ja ei palaudu ellei USB:tä irroita ja laita takaisin. 3.5mm jackilla ongelmia ei esiinny, mutta mieluummin käyttäisin tuota USB-yhteyttä.

Koneena B550 Gaming Carbon Wifi + 5600X + RTX 3080 (PCIe 4.0). En ole huomannut ongelmia hiiren/näppäimistön kanssa.
 
Liittynyt
06.02.2018
Viestejä
1 355
Tsekkaa, että laitehallinnassa USB ajurit tulee Microsoftilta ei MSI:ltä. Toiseksi heitän ihan hatusta että poista headsetin softat ja ajurit, reboot, tökkää vastaanotin kiinni ja käytä suoraan Microsoftin perusajureilla ilman softia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
220
Osaako joku kertoa, onko tähän tullut mitään ratkaisua?

USB-kytketty headset (HyperX Cloud II) pätkii mikrofonia jatkuvasti Discordissa, usein yhteys katkeaa ~15 sekunnin jälkeen ja ei palaudu ellei USB:tä irroita ja laita takaisin. 3.5mm jackilla ongelmia ei esiinny, mutta mieluummin käyttäisin tuota USB-yhteyttä.

Koneena B550 Gaming Carbon Wifi + 5600X + RTX 3080 (PCIe 4.0). En ole huomannut ongelmia hiiren/näppäimistön kanssa.
Laita biossista USB:n virransäästö tila pois ja samoin windowsista se "valikoivan keskeytyksen asetus". Tämän ainakin itsellä vaati ettei pätki USB-dacci.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 542
Onko kellään tietoa millä tasolla Asuksen Prime X570 Pron tuorein beetaBIOS on? BIOS versio 3402 / AGESA 1.2.0.0
Kuullut huhua Asuksen aiempien beetaBIOSien ongelmista niin ei ihan sokkona viittisi.
 
Liittynyt
10.01.2021
Viestejä
26
MSI B550 Gaming Plus emolle päivitin uusimman BIOS-version (AGESA 1.2.0.0):
- Aiemmin Corsair Vengeance RGB Pro 3600mhz muisteilla XMP päällä tuli paria WHEA-erroria, joskaan ei kertaakaan kaatunut. Nyt toimii ilman WHEA-erroreita.
- Curve Optimizerilla 5600x all core -20 (toistaiseksi) vakaa ja Cinebench R20 multicore tulos 4480 (6 pistettä korkeampi kuin iotechin videolla -30 all core) Ei ollut vakaa, piti pudottaa -16 all core
- Lämmöt pelatessa tippui yli 5 astetta vakiosta
 
Viimeksi muokattu:

Retale

Premium-jäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 003
MSI B550 Gaming Plus emolle päivitin uusimman BIOS-version (AGESA 1.2.0.0):
- Aiemmin Corsair Vengeance RGB Pro 3600mhz muisteilla XMP päällä tuli paria WHEA-erroria, joskaan ei kertaakaan kaatunut. Nyt toimii ilman WHEA-erroreita.
- Curve Optimizerilla 5600x all core -20 (toistaiseksi) vakaa ja Cinebench R20 multicore tulos 4480 (6 pistettä korkeampi kuin iotechin videolla -30 all core)
- Lämmöt pelatessa tippui yli 5 astetta vakiosta
Missä hitossa se Gaming Carbonin bios-päivitys viipyy? Kaikenmaailman A-Prot ja Gaming Plussat saa kyllä uutta AGESAa alle, mutta MSI:n parhaalle premium B550 alustalle ei uutta biosia näy eikä kuulu. VMP.
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
3 573
Tsekkaa, että laitehallinnassa USB ajurit tulee Microsoftilta ei MSI:ltä. Toiseksi heitän ihan hatusta että poista headsetin softat ja ajurit, reboot, tökkää vastaanotin kiinni ja käytä suoraan Microsoftin perusajureilla ilman softia.
Tarkistin, ajurit tulevat Microsoftilta.

Headsetillä ei ole softia asennettuna.
Laita biossista USB:n virransäästö tila pois ja samoin windowsista se "valikoivan keskeytyksen asetus". Tämän ainakin itsellä vaati ettei pätki USB-dacci.
Laitoin Windowsista tuon asetuksen pois, BIOS:ista ei löytynyt USB-virransäästön asetusta.

Vieläkin mikrofoni lakkaa toimimasta, voisiko kuitenkin johtua tuosta PCIe 4.0 näytönohjaimesta? Sen USB-ongelmista on kuitenkin ollut aika paljon puhetta.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 722
Missä hitossa se Gaming Carbonin bios-päivitys viipyy? Kaikenmaailman A-Prot ja Gaming Plussat saa kyllä uutta AGESAa alle, mutta MSI:n parhaalle premium B550 alustalle ei uutta biosia näy eikä kuulu. VMP.
Samaa ihmettelen kun B550-A Pron ja Gaming plussan (samoja emoja, vrm heatshink ja rgb erona) lisäksi B550 Tomahawkille ja Gaming Edgelle on tullut jo AGESA 1.2.0.0 biokset mutta flagship B550 Gaming Carbon on vielä ilman.
Ehkä se tässä lähipäivinä tulee mutta ei lupaa hyvää tulevaisuutta ajatellen.

Edit. Ja uskaltaako sitä edes päivittää biosta jos saa mukana usb-ongelmia mitä monella on? No onneksi voi sitten palata vanhempaankin tarvittaessa.
Ja onko toi MSI Dragon Center ihan ok softa? Jos se on samanlainen kikkare kuin Asuksen vastaava niin en tule asentamaan. Ensimmäinen MSI emo alla.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 647
Viestejä
4 197 275
Jäsenet
70 760
Uusin jäsen
Maakkkee

Hinta.fi

Ylös Bottom