Iskin tässä yön ratoksi Gigabyten GA-AB350-Gaming emooni uusimman biossin sisään (F10, Agesa 1.0.7.2a).
Vaikuttaisi kaikinpuolin hyvältä. Samat kellot ja asetukset näyttäisivät toimivan kuin ennenkin (1700@3,825GHz ja Hynix 3200MHz 16-17-17-17-30). XMP profiili näytti toimivan suoraan (en bootannut kuin biossiin asti sillä), mutta kiristin siitä vielä hieman noihin omiin vanhoihin ajoituksiin muisteja (DRAM voltage 1,37v ja SOC 1,1v).
Jännitteet näyttävät siltä kuin pitääkin, enkä mitään piikejä HWINFO64:llä ole huomannut. Prossu näyttää osaavan laskea kaikilla coreilla kellonsa 1,6GHz tienoille, eli ei aja koko ajan täysillä (olen säätänyt Windowsin Ryzen balanced power plania niin, että minimi prossukäytöksi sallitaan 20% oletus 90% sijaan).
Osa biossin asetuksista on siirtynyt Peripherals kohdan alle AMD CBS menuun. Siellä näyttäisi olevan järjetön määrä kaikkea, mutta esim. CLDO_VDDP ja Geardown asiat löytyvät nykyään sieltä. En kuitenkaan koskenut niihin. Eli luotin tällä kertaa oletuksiin ja kiristelin vain nuo ajoitukset (ProcODT 60 ja command rate 1T).
15kpl HCI memtestiä (1024 megaa kappale, 16G koneessa muistia) on nyt pyörinyt 200% asti ilman virheitä ja olen tässä surffaillut ja säätänyt koneella samalla. Eli alustavasti näyttäisivät muistiasetukset vakailta.
Täällä siis tällä hetkellä happy camper uusimman Gigabyten biossin kanssa. Kylmäkäynnistys tulee sitten vielä kokeiltua huomenna, että toimiiko tällä biossilla myös ilman boottilooppeja kuten edellisellä. Myös tuuletinasetukset on vielä säätämättä. Edellisen biosin kanssa onnistuin niitä hieman biossissa sotkemaan, mutta sain lopulta konffattua suunnilleen haluamakseni Gigabyten SiV ohjelmalla (prossutuulettimen lämpötilasensori jämähti VRM:n sensoriin, enkä saanut sitä enää takaisin prossun sensoriin, toisaalta tässä emossa VRM lämpiää eniten, hieman hitaammin toki kuin prossu
).
Ja jos joku ei vielä ole huomannut, niin AMD:ltä on näemmä 13.12. tulleet uudet chipset ajurit AM4:lle (
Chipset ). En ole itse vielä noita koittanut asentaa.