AM4 emolevyt

Liittynyt
11.02.2017
Viestejä
1 248
Uutta beta biosia pukkaa taas ASUSille:

ROG Crosshair VI overclocking thread - Page 3055

Omat biosit C6H, C6H WIFI ja C6E

Bugifiksejä. AGESA 1.0.7.1 (kuulema AGESA 1.0.7.2a versiossa on bugi joka estää kellotuksen)
Kannattaako edes päivittää? Vai ollaanko taas siellä harmaalla alueella että pitää testaa ja löytää ne featuret bugien lisäksi. Ei nyt itseä nappaa tämä pieni päivitys. Kertokaa toki muut jos löysitte jotain.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 734
@Taneli

Laitoin takuusta palanneet muistit sisään ja päivitin BIOS:in. Nyt onnistuu tuollaiset:


2800MHz ei boottaa.

CMK32GX4M2B3000C15 on kyseessä:
Vengeance® LPX 32GB (2x16GB) DDR4 DRAM 3000MHz C15 Memory Kit - Black (CMK32GX4M2B3000C15)

edit: vaihdettu kireämpiin, testit ajossa..
Syystä X tämäkään ketju ei näkynyt ilmoituksissa (tiedän, pitäisi useammin katsoa "seuratut viestiketjut" kohtaa) joten huomaan uudet viestit vasta nyt, kuitenkin itselläni käytössä tämä muisti setti:

https://www.gskill.com/en/product/f4-3466c16d-32gtz

Nopeasti olisin otaksunut että sinulla olisi jopa hieman kalliimpi/laadukkaampi tuo oma settisi mutta näköjään uusimmalla uefi-biosin versiolla ovat vaan saaneet g-skillin muistituen (ainakin nuo omani) paremmaksi kuin Corsairin.
 
Liittynyt
12.08.2017
Viestejä
83
Mites porukal on menny asus prime x-370 pro:oon 3203 bios päivitykset sisään? Itsella nyt kaks tiiliskivee. Voiko oikeesti näin huono tuuri käydä? Ihan biossista päivitykset tehty. Päivitys asentuu hyvin ja kun ruutuun tulee että päivitys valmis ja boottaa kone, painan ok niin ei boottaa enää. Emossa vilkkuu ledit mutta ei postaa. Onko ongelmaan ratkaisuja?
 

copter

Last Man Standing
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
3 299
Mites porukal on menny asus prime x-370 pro:eek:on 3203 bios päivitykset sisään? Itsella nyt kaks tiiliskivee. Voiko oikeesti näin huono tuuri käydä? Ihan biossista päivitykset tehty. Päivitys asentuu hyvin ja kun ruutuun tulee että päivitys valmis ja boottaa kone, painan ok niin ei boottaa enää. Emossa vilkkuu ledit mutta ei postaa. Onko ongelmaan ratkaisuja?
Ei ollut ongelmia kun tuon itse ajoin sisään USB tikulta. Ihan normaalisti sujui päivitys. Oletko kokeillut toisilla kammoilla noita emoja, jos vaikka olisi jotain yhteensopivuusjuttuja kun uusi AGESA tuossa versiossa?
 
Liittynyt
12.08.2017
Viestejä
83
Ei ollut ongelmia kun tuon itse ajoin sisään USB tikulta. Ihan normaalisti sujui päivitys. Oletko kokeillut toisilla kammoilla noita emoja, jos vaikka olisi jotain yhteensopivuusjuttuja kun uusi AGESA tuossa versiossa?
Valitettavasti ei ole käytössä kun g-skill f4_3000c14d-16gtz
 

copter

Last Man Standing
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
3 299
Tällä hetkellä kokeilen yhtää kampaa pelkästään mutta tarvii koittaa nollata bios.
Jos se olisi jotenkin muistien yhteensopivuudesta kiinni niin ilmenisi varmaankin siten, että kone menee päälle, sitten sammuu, menee päälle ja taas sammuu kunnes jää lopulta päälle ilman kuvaa / postausta jne.
 

copter

Last Man Standing
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
3 299
Nyt on bios nollattu ja patteri irti. Riittääkö 20 min ilman patteria?
Virrat pois, patteri irti, clear cmos jumpperi kiinni, paina power nappia vaikka 30 sekuntia (varman päälle), clear cmos jumpperi irti, patteri paikoilleen, virrat takaisin ja katso mitä tapahtuu.
 
Liittynyt
12.08.2017
Viestejä
83
Voiks tosa olla että samsung 960 evo 1 tb ( ainut kovo),vega 64 tai strix soar äänikortti prikkaa ton päivityksen jotenki?
 

copter

Last Man Standing
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
3 299
Ota kaikki lisälaitteet irti, paitsi tietty GPU, muistit, ja prossu jätä paikoilleen ja varmista että siinä on virtapiuhat tietty kiinni. Kokeile tuolla. Voipi olla että lankut ovat kuolleet.

Voit kokeilla myös bios recoverylla josko heräisi henkiin. Tosin olen ymmärtänyt että sillä ei ole kovinkaan hyviä tuloksia tullut. Ohjeet löytyy manuskasta, eli BIOS tiedosto pitää nimetä tietyn nimiseksi ja laittaa USB tikulle. Ohjeet löytyy täältä: http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb...6.1576507109.1512069940-1313436266.1506631506

Jos vanha bios oli noinkin vanha kuin 0508, niin sillä voi kyllä olla tekemistä asian kanssa. Tosin ihan mutuilua tämä.

EDIT: USB tikulla BIOS tiedoston nimen pitää olla X370PRO.CAP (löytyy manuaalin kappaleesta 3.1)
 
Liittynyt
12.08.2017
Viestejä
83
Ei tää tästä taida herätä, jos laittais rma menemään. Seuraavaan lankkuun ei tuu 1.0.7.1 agesaa.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 734
Mites porukal on menny asus prime x-370 pro:eek:on 3203 bios päivitykset sisään? Itsella nyt kaks tiiliskivee. Voiko oikeesti näin huono tuuri käydä? Ihan biossista päivitykset tehty. Päivitys asentuu hyvin ja kun ruutuun tulee että päivitys valmis ja boottaa kone, painan ok niin ei boottaa enää. Emossa vilkkuu ledit mutta ei postaa. Onko ongelmaan ratkaisuja?
Itse tein tuon päivityksen kutakuinkin heti kun tuo tuli (17.11) ja ei siinä tarvinut itse tehdä oikeastaan mitään (valitsin PRIME-X370-PRO-ASUS-3203.CAP C:-asemalta mihin sen olin purkanut ja odotin kunnes kone teki päivityksen, käynnisti itse itsensä ja kertoi avuliaasti että painappas F1 ja katso asetukset uefi-biosissa oikein koska muisti jne. asetukset kaipaavat viilausta).

Tärkeintä tuossa on se että ei itse tee yhtään mitään vaan odottelee että tuo tekee KAIKEN itse, lukemiset, kirjoittamiset, buutit jne. ja toimii vasta kun tulee ilmoitus että pitäisi käyttäjän jotain tehdä (tai teoriassa jos ei tarvitse tehdä niin kirjautuu käyttöjärjestelmään, buuttaa uusiksi ja sitten menee säätämään). Muuten tulee helposti herjaa että päivitys on kesken (jos yrittää esim. itse tehdä käynnistystä / sammutusta tms) eikä siinä saisi eikä kannata mitään itse räpeltää välissä. Katsoo vaikka jotain sarjaa / lukee kirjaa tms. kyllä se sitten ilmoittaa kun on valmis ja jos seuraa itse vieressä laskien sekuntteja se aika tuntuu tosi pitkältä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
36
Mites porukal on menny asus prime x-370 pro:eek:on 3203 bios päivitykset sisään? Itsella nyt kaks tiiliskivee. Voiko oikeesti näin huono tuuri käydä? Ihan biossista päivitykset tehty. Päivitys asentuu hyvin ja kun ruutuun tulee että päivitys valmis ja boottaa kone, painan ok niin ei boottaa enää. Emossa vilkkuu ledit mutta ei postaa. Onko ongelmaan ratkaisuja?
Hommasin tuon Asus Prime x370-PROn viikko sitten. Päivitys tuohon 3203 BIOS versioon meni ongelmitta. BIOSista käsin USB-tikulta asensin tuon. Ongalma oli ylipäätänsä BIOSiin pääseminen kun ei halunnut tunnistaa oikein noita HyperX Predator DD4 3200MHz 2x8Gt (HX432C16PB3K2/16) muisteja. Tuon ongelman sain kierrettyä et hommasin Yhen 4Gt 2133MHz kamman. Jopa olin yhteydessä Asuksen tekniseen tukee, meinasit että eivät listattuna heidän QVL listassaan. Tosin ko listalta löytyy 4 kitti samoja muisteja listattuna. Voiko tosissaa olla noin paljon eroa 2:n ja 4:n kitin välillä? Tuolla 3203 BIOSilla sain nuo kulkemaan 3066MHz.
 
Liittynyt
12.08.2017
Viestejä
83
Kiitos vastauksista. Keväästä lähtien olen jokaisen biossin sisään ajanut ongelmitta ( muutama beta biossi myös lankussa ollu) joten seuraan biossin ohjeita oikein enkä itse ole konetta bootannut. Tuli mieleen voiko kyse olla prosessorista? Mulla on keväällä hommattu r7 1700 enkä ole segfaulttia siitä tarkastanut. Kivi on 17/07 kirjain sarjaa en muista.
 
Liittynyt
07.03.2017
Viestejä
1 847
Kiitos vastauksista. Keväästä lähtien olen jokaisen biossin sisään ajanut ongelmitta ( muutama beta biossi myös lankussa ollu) joten seuraan biossin ohjeita oikein enkä itse ole konetta bootannut. Tuli mieleen voiko kyse olla prosessorista? Mulla on keväällä hommattu r7 1700 enkä ole segfaulttia siitä tarkastanut. Kivi on 17/07 kirjain sarjaa en muista.
Yksi mahdollisuus voisi olla että uusi BIOS olisi lykännyt virheellisesti muistille liikaa jänöä, ja nyt se kapula on kaputt. Itsellä ollut kone, jossa viallisen muistikapulan takia ei postannut, eikä myös ilman muisteja. Tämä nyt tälläisenä pienenä mahdollisuutena tuossa jutussa.
 
Liittynyt
25.06.2017
Viestejä
92
Tänään koitin kellotella vähän ylemmäs Ryzen 1600:aa 3,8 GHz:stä. En saanut 4 GHz toimimaan joten tällä hetkellä olen 3,9 GHz:ssä. Hienosäätöä tarvitaan vielä lisää, mutta sellaisen huomion tahdoin vain jakaa että LLC:n asetukset toimivat eri jännitteillä vähän eri tavoin. Kun aiemmin sain asetuksella LLC2 jännitteen pysymään tasaisena 1,35 V:lla, niin nyt 1,4 voltilla lasku oli merkittävä ja vielä LLC3:lla jännitteet kävivät 1,375 voltissa.

Täytyy varmaan ottaa LLC4 käyttöön.:think:

Edit: niin tietty, ehkä oleellisena seikkana olisi kannattanut mainita emolevyn olevan Asus Prime X370-Pro.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
282
Kiitos vastauksista. Keväästä lähtien olen jokaisen biossin sisään ajanut ongelmitta ( muutama beta biossi myös lankussa ollu) joten seuraan biossin ohjeita oikein enkä itse ole konetta bootannut. Tuli mieleen voiko kyse olla prosessorista? Mulla on keväällä hommattu r7 1700 enkä ole segfaulttia siitä tarkastanut. Kivi on 17/07 kirjain sarjaa en muista.
AM4 emolevyt

Ei tykkää uusin bios paske Vega korteista, eli vanhojen biossien ongelmat uudestaan. Boottasi kone yleensä yhdellä vega kortilla, mutta lähes mahdotonta oli käynnistyä, jos oli 2 kpl:tta.

Vikakuvaus on juurikin, ettei postaa ja vain ledit saat toimintaan :p Eli voi toimia hyvinkin, jos löydät toisen näyttiksen lainaan
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.08.2017
Viestejä
83
AM4 emolevyt

Ei tykkää uusin bios paske Vega korteista, eli vanhojen biossien ongelmat uudestaan. Boottasi kone yleensä yhdellä vega kortilla, mutta lähes mahdotonta oli käynnistyä, jos oli 2 kpl:tta.

Vikakuvaus on juurikin, ettei postaa ja vain ledit saat toimintaan :p Eli voi toimia hyvinkin, jos löydät toisen näyttiksen lainaan
Tuokin ongelma on pois suljettu kun otin lisäkortit pois ja kovon myös, eli emolevyssä oli kiinni ainoastaan cpu, tuulettimet, vesipumppu, vedenlämpötila anturi,etupanelin audio,etupanelin usb ja se virtanapin palikka ( en tiedä virallista nimeä)
Edit: muistit oli myös kiinni.
 
Viimeksi muokattu:

copter

Last Man Standing
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
3 299
Tuokin ongelma on pois suljettu kun otin lisäkortit pois ja kovon myös, eli emolevyssä oli kiinni ainoastaan cpu, tuulettimet, vesipumppu, vedenlämpötila anturi,etupanelin audio,etupanelin usb ja se virtanapin palikka ( en tiedä virallista nimeä)
Edit: muistit oli myös kiinni.
Pitäähän siinä joku GPU olla kiinni myös?
 

copter

Last Man Standing
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
3 299
Eikö sillä emolevyn integroidulla pitäis toimia ilman erillis gpu korttia?
R7 1700 prossussa ei ole integroitua näytönohjainta, joten emolevyn mahdolliset liittimet eivät käytänössä tee mitään ellei ole AM4 kantaa menevä APU käytössä R7 tilalla.
 

TheMeII

Übertaktungspotenzial
S Y N T H W A V E
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
7 014
Eikö sillä emolevyn integroidulla pitäis toimia ilman erillis gpu korttia?
Emolevyissä ei ole ollut integroitua enää vuosiin. Ne ovat nykyään prosessoreissa.
Tuotehaku - Jimms.fi
Tuossa AM4 kantaan menevät APU prosessorit tällä hetkellä. Nuo ovat kaikki Excavator prossuja, Zen APUt tulee ensi vuonna.
 
Liittynyt
12.08.2017
Viestejä
83
Selvä, vein emon, cpu ja muistit jimmssiin. Saa siellä selvittää mikä siinä nyt on. Tiskillä kyllä heti epäili että uusin bios ei tunnista cputa. Toivottavasti huomenna sit selviää.
 

copter

Last Man Standing
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
3 299
@Jarsse Ilmoittele sitten tännekin miten kävi. Hieman ihmettelen että miten tuo BIOS ei tunnistaisi kiveä kun onhan tota nyt muutkin päivitellyt. Mutta ilmeisesti jotain omituista tuossa on. :)
 
Liittynyt
08.03.2017
Viestejä
213
Mikäs tämän msi x370 gaming pro carbon lankun vrm laatu on? Lueskellut vähän että emon hintaan nähden ei mikään paras mahdollinen, mutta kuitenkin "riittävä". Jonkinasteiseen kellotteluun.

Ovat nuo kellotushommat kuitenkin nyt vähän kiinnostelleet enemmän mitä alkuun kuvittelin, ja tuli huomattua että melkoisen kuumana tuo virransyötön jäähdytyselemetti käy näin käsin kokeiltuna. Prossuna siis ryzen 5 1600x jota ajettu 4GHz 1,4v jännitteellä. 3,95GHz on ainakin 1,375v vakaa, ja pudotinkin asetukset nyt niihin, ja varmaan kokeilen vielä pienempääkin jännitettä tuolle 3,95 taikka 3,9GHz kellotaajuudelle.

Mitenköhän tämän lankun virranstyöttö sitten kestää tuota korvennusta, kun meininki oli tälle vielä laittaa uudenkin sukupolven kivi kun niitä tulee? Antaako mennä vaan, vai vaihtaisiko esim asrockin taichiin joka ei nyt halvimmillaan näyttäisi pahan hintaiselta. Tokihan uuden ryzen sukupolven kanssa julkaistaneen sitten myös uusia lankkuja..
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 734
Ovat nuo kellotushommat kuitenkin nyt vähän kiinnostelleet enemmän mitä alkuun kuvittelin, ja tuli huomattua että melkoisen kuumana tuo virransyötön jäähdytyselemetti käy näin käsin kokeiltuna. Prossuna siis ryzen 5 1600x jota ajettu 4GHz 1,4v jännitteellä. 3,95GHz on ainakin 1,375v vakaa, ja pudotinkin asetukset nyt niihin, ja varmaan kokeilen vielä pienempääkin jännitettä tuolle 3,95 taikka 3,9GHz kellotaajuudelle.
Toki jokainen prosessori (ja ehkä myös emolevy?) on yksilö mutta itse huomasin että kerroin 40 (4GHz) vaatisi (1700X ja ASUS 370 PRIME PRO) 1.40625V kun kerroin 39,75 menee 1.35625V.
Suosittelen siis testaamaan toimiiko alemmilla jännitteillä samat kellot tai jos saat niin tuo 3,9750 koska kun se isompi hyppy tulee se on aika huomattava jännitteissä.

Itse hankin tämän setin tarkoituksena "seuraavat 5+ vuotta" joten siksi en halua käyttää 1.4V eikä tuota 25MHz eroa huomaa missään normaalissa käytössä.
 

copter

Last Man Standing
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
3 299
Jos siinäkään. Ujosti nousee tulokset prossun kellotuksella. Tommosen kuittaa helposti muistien viilauksella.
Kyllä tuollainen .25 multiplier nosto on Cinessä R7:lla aina ihan looginen steppi joka tekee eroa. Joskus keväällä noita kelloja kun hain ja testailin eroja 3,8 - 4,0 välillä, niin kyllä esim. 3,9GHz -> 3,925GHz hyppy nostaa tulosta lineaarisesti melko saman kuin seuraava askel 3,925 -> 3,95 .. Sama pätee myös 3,975 -> 4,0 hyppyyn.

Toki muisteja voi viilata myös.

Mutta ym. kommenttini oli lähinnä sarkastinen, eli siis toki kiven kellot (ja muistit) kannattaa pitää siinä missä ne itse parhaimmaksi näkee.
 
Viimeksi muokattu:

bsh

Liittynyt
28.02.2017
Viestejä
111
Gigabyteltä näemmä tulleet ei-beta biossit pihalle AGESA 1.0.7.2a versiolla (esim. GA-AB350-Gaming (rev. 1.0) | Motherboard | GIGABYTE ). Onko joku jo uskaltanut testata? :)

Edit: Gigabyten forumilta ymmärsin, että tuossa saattaisi vielä joku bugi olla, jota AMD vielä korjaa. En ainakaan itse siis ihan vielä viitsi lähteä testaamaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
3 433
Gigabyteltä näemmä tulleet ei-beta biossit pihalle AGESA 1.0.7.2a versiolla (esim. GA-AB350-Gaming (rev. 1.0) | Motherboard | GIGABYTE ). Onko joku jo uskaltanut testata? :)

Edit: Gigabyten forumilta ymmärsin, että tuossa saattaisi vielä joku bugi olla, jota AMD vielä korjaa. En ainakaan itse siis ihan vielä viitsi lähteä testaamaan.
Joo, näin siellä kommentoitiin: "Quick update before the weekend: last round of testing identified a bug in 1072a. We just received the patch from AMD. They will be working on it first thing next week. Depending on testing it should be available early next week (assuming the patch works and no new bugs are found)."
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
384
Onko tuo Asrockin AB350 Gaming-ITX laadukkain emo ITX-mATX lankuista? Tuntuu, että kaikissa mATX lankuissa on jotain huonoa, mutta tuo ITX lankku saanut hyviä arvosteluja.
 
Liittynyt
11.02.2017
Viestejä
1 248
Mietin että olisikohan tuon kanssa mahdollista PCIe bifurcation?
Monet ovat valittaneet siitä että mATX on ihan kokonaan unohdettu AM4 kanssa, mutta tuostahan saisi samantyyliseen käyttöön hyvän emon jos saisi sen toimimaan.
Mahdollisesti tällä toimii mutta hintaa tulee emolevyn verran.

Supermicro RSC-R2UG-A2E16-A LHS Active PCI-E 2U Riser... | Acmemicro

LukeD oli saanut AsRockin X370 ITX emolevyssä toimimaan passiivisen risenin kanssa.
PCIE Bifurcation

Asuksella ei toimi passiiviset. Asus ampuu itseään jalkaan. Se siitä kilpailusta.
 
Viimeksi muokattu:

Signa

▯sᴍᴀʟʟ ᴘᴄ – BIG RADIATOR ⊞
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
2 846
Tämän valinnan kanssa myös painin ja Asukseen päätymässä kun pikkusen enemmän itselle tarpeellisia ominaisuuksia. Biostareissa liian vähän tuuletinliittimiä ja Gigabyteä en edes katso.

Asuksessa olisi:
+ Olettavasti parempi virransyöttö(?)
+ muistituki/-kellottuvuus oletettavasti parempi
+ tuttu (ja parempi) bios
+ T_sensor (ja aio/w_pump-liitin)
+ parempi ulkonäkö (ei punaista! :tup:)
+ toinen m.2 jos joskus tarvii vaikka olikin Gen.2 vai miten se meni...

- kalliimpi
... mutta mielestäni plussia juuri ja juuri tarpeeksi oikeuttaakseen itselleni +50€ hinta.

Olisiko Asrockin X370 mitenkään mahdollisesti parempi (muistien kellottuvuus tms?) kun ei SLI:täkään saa. Se on enää inan halvempi kuin Asus.

Tänään ajatus tilata kun Jimmsillä -10€

E: Ostettud :)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 134
En kyllä kovin paljon elättelisi toivoja, että Asuksella on missään emolevyssä hyvä muistituki/-kellottuvuus. Omat kokemukset on reilusti Asrockin puolella, varsinkin, kun minulla ei ole niitä hienoja B-die -muisteja..
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
56
Prime X370 pro:n agesa 1.0.0.7 3203 bios kadonnut asuksen sivuilta ja tilalle jäänyt vain vanha 1201 bios :think:
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
174
Asus b350 plus prime emon omistajat. Millä nimellä tässä emossa on tuo Cool&Quiet asetus?
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 877
Viestejä
4 207 055
Jäsenet
70 994
Uusin jäsen
kinkku777

Hinta.fi

Ylös Bottom