AM4 emolevyt

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 124
Mikä on SE B350 emolevy Ryzen 1600 kaveriksi Noctuan NH-D14 jäähyllä? Katselin että ainakin tuossa Asuksen Prime B350-Plus emossa on tuuletinliitäntöjä hieman nihkeä määrä ja kun ottaa huomioon Noctuan vievän noista kaksi paikkaa (ilman splitteriä) niin oletuksena tuulettimen paikat saattaa käydä vähiin.

Tarkoitus on lyödä kyytipojaksi ihan Samsung B-Die muistit G-Skill Flare X joten emosuosituksen ottaisin mielelläni vastaan.
B350 on sen satasen. Laittamalla 140€ saisi Powerista X370 Prime Pron heti käteen. Mielestäni on ainakin sen arvoista. Itse menen tänään töiden jälkeen Poweriin ja arvon sieltä jonkun emon itselleni mukaan.

En tällä hetkellä näe mitään muuta syytä hankkia B350 kuin mATX, ja sielläkin vaan vaihtoehtojen puutteesta.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 335
Löytyyks sulta BeamNG Steamista ? Jos löytyy, ni vedäppäs piruuttaan muutama kierros BananaBenchiä ja kuuntele emolevyä, et kuuluuks sieltä coil whinea. Mä oon jo jonkin aikaa toivonu, et saman emon omistajalla ois toi testiohjelma ja vois vertailla, et kuuluuko muilla coil whinea emosta sen testin aikana. Itellä aina kuuluu ja miettiny, et pitäiskö toi lähettää takas, jos tos on virransyöttö viallinen.
Ei valitettavasti löydy. Olen suhteellisen herkkä coil whinelle, eikä omissa testeissä tuota ole kuulunut. Kiinnostaisi kieltämättä tietää lähtisikö ääntä omasta emostani.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 703
B350 on sen satasen. Laittamalla 140€ saisi Powerista X370 Prime Pron heti käteen. Mielestäni on ainakin sen arvoista. Itse menen tänään töiden jälkeen Poweriin ja arvon sieltä jonkun emon itselleni mukaan.

En tällä hetkellä näe mitään muuta syytä hankkia B350 kuin mATX, ja sielläkin vaan vaihtoehtojen puutteesta.
Mutta eikö tuo B370 ole vain SLI/Crossfire (mikälie nimeltään) kombinaation vuoksi? Itse katselin jossain että mitään muuta varsinaista eroa ei näillä emoilla ole.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 124
Mutta eikö tuo B370 ole vain SLI/Crossfire (mikälie nimeltään) kombinaation vuoksi? Itse katselin jossain että mitään muuta varsinaista eroa ei näillä emoilla ole.
X370 on myös pari ylimääräistä sata- ja usb-paikkaa piirisarjassa. Lähinnä kuitenkin, parhaat emolevyt on tehty X370:lle. Kyllä Asus Prime X370 Pro on reilusti parempi kuin B350 Plus, vaikka ei ikinä laittaisi kahta näytönohjainta.

Jos et aio kellotella, etkä koe tarvitsevasi parempia lisäominaisuuksia (kun et niitä huomaa spekseissä), niin ei se B350 Plus huono ole.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
1 836
Kylläpäs on vaikea löytää sopiva MATX-emo.

https://www.asus.com/Motherboards/TUF-B350M-PLUS-GAMING/

Törmäsin tällaiseen. Varmaan on aika uus, ku en lle aikaisemmin nähnyt. Olisikohan jotain pikku vikoja korjattu mitä oli aikaisemmissa emoissa. Tuossakin on vaan 2kpl tuuletinpaikkoja. Äänipiirillä ei niin väliä, kun hankin erillisen äänikortin.



Lähetetty minun D5803 laitteesta Tapatalkilla
 

TheMeII

Übertaktungspotenzial
S Y N T H W A V E
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
7 014
Kylläpäs on vaikea löytää sopiva MATX-emo.

TUF B350M-PLUS GAMING | Motherboards | ASUS Global

Törmäsin tällaiseen. Varmaan on aika uus, ku en lle aikaisemmin nähnyt. Olisikohan jotain pikku vikoja korjattu mitä oli aikaisemmissa emoissa. Tuossakin on vaan 2kpl tuuletinpaikkoja. Äänipiirillä ei niin väliä, kun hankin erillisen äänikortin.



Lähetetty minun D5803 laitteesta Tapatalkilla
Tufeissa pitäis olla military grade komponentit ja pitempi takuu, monesti ominaisuudet jopa heikommat kuin vastaavissa ei-tuf emoissa
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 124
Prime X370 Pro kotiutettu, ja muuten on hyvä, mutta muistit ei kellotu yhtään. 2133MHz on ikävä ajella. Ja kyllä, BIOS on 0902.

Lisäksi toinen Corsair-muistini taitaa olla rikki, kun se menee "hardware reserved" koko ajan.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 733
Prime X370 Pro kotiutettu, ja muuten on hyvä, mutta muistit ei kellotu yhtään. 2133MHz on ikävä ajella. Ja kyllä, BIOS on 0902.

Lisäksi toinen Corsair-muistini taitaa olla rikki, kun se menee "hardware reserved" koko ajan.
Rikkinäisyydestä en uskalla sanoa mitään mutta itse olen ns. testannut laittaa "naurettavan" korkeat latenssit (esim. 20/20/20/20/40, VDDCR_Soc: 1.10V, muistien jännite ~1.39V [alle 1.4v, toki voisi kait mennä hieman päällekin testatessa mutta en itse halua sitä], ProcODT 80 [tai 96 koska 2x 16Gb kampaa, muuten taisi olla joku 60? 2x8Gb kammoille sopiva arvo] ja ihan kylmästi aloittanut 4000 alaspäin ja kun postaa mennyt uefi-biosiin ja tiputtanut noita alaspäin [eli en edes käyttöjärjestelmään saakka]). Luonnollisesti ilman prosessorin kellotusta, ne ledivalo härpäkkeet olen vain disabloinut, calibroinut tuulettimet ja muokannut profiilin oman makuni mukaisesti ja laittanut CPU Load Line Calibrationin: 1 (koska kellotan Zen States ohjelmalla käyttöjärjestelmässä).

Tässä tämän hetken vakaat arvot itselläni:
RAM asetukset.PNG
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 124
Rikkinäisyydestä en uskalla sanoa mitään mutta itse olen ns. testannut laittaa "naurettavan" korkeat latenssit (esim. 20/20/20/20/40, VDDCR_Soc: 1.10V, muistien jännite ~1.39V [alle 1.4v, toki voisi kait mennä hieman päällekin testatessa mutta en itse halua sitä], ProcODT 80 [tai 96 koska 2x 16Gb kampaa, muuten taisi olla joku 60? 2x8Gb kammoille sopiva arvo] ja ihan kylmästi aloittanut 4000 alaspäin ja kun postaa mennyt uefi-biosiin ja tiputtanut noita alaspäin [eli en edes käyttöjärjestelmään saakka]). Luonnollisesti ilman prosessorin kellotusta, ne ledivalo härpäkkeet olen vain disabloinut, calibroinut tuulettimet ja muokannut profiilin oman makuni mukaisesti ja laittanut CPU Load Line Calibrationin: 1 (koska kellotan Zen States ohjelmalla käyttöjärjestelmässä).

Tässä tämän hetken vakaat arvot itselläni:
Teen nyt käyttöjärjestelmä- ja ohjelma-asennuksia vielä pari päivää. Piti kaikki rykäistä kuntoon, kun Powerin paketti oli avatun näköinen, niin mietin, onko asiakaspalautus. Sitten vasta rupean hakemaan kelloja ja selvittämään muistien ongelmia. Minulla on kolmea eri muistia ja voin aina vaihdella niitä:
Kingston 2133MHz
Crucial 2666MHz
Corsair 3000MHz

On se vaan ärsyttävää, kun nopeimmat ei toimi. On ne tietenkin Hynixit, mutta Asrock B350M Pro4 antoi kellotella niitä. Latenssit oli tässäkin asetuksella AUTO (se voi olla vikana), mutta Command Ratea kävin taas säätämässä -> 2T. Intelillä sai vaan ladattua XMP-profiilin ja se toimi.

--

Äänipiiri on tarpeisiini riittävä, tuuletinliitäntöjä on enemmän, kun tarvitsen. Takapelti voisi olla musta, niinkuin edellisessä Asuksessa.

--

Minulla on suljettu kotelo, voi siellä ledit palaa sisällä, kun en kuitenkaan näe.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 335
Saako tuolla X370 Prollakin kuitenkin sen jonkun Asuksen oman XMP:n eli ODCP:n(?) päälle sinunkin lankullasi? Se ei ole tosiaan tuo se Auto, vaan se joku ihme.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
294
Rikkinäisyydestä en uskalla sanoa mitään mutta itse olen ns. testannut laittaa "naurettavan" korkeat latenssit (esim. 20/20/20/20/40, VDDCR_Soc: 1.10V, muistien jännite ~1.39V [alle 1.4v, toki voisi kait mennä hieman päällekin testatessa mutta en itse halua sitä], ProcODT 80 [tai 96 koska 2x 16Gb kampaa, muuten taisi olla joku 60? 2x8Gb kammoille sopiva arvo] ja ihan kylmästi aloittanut 4000 alaspäin ja kun postaa mennyt uefi-biosiin ja tiputtanut noita alaspäin [eli en edes käyttöjärjestelmään saakka]). Luonnollisesti ilman prosessorin kellotusta, ne ledivalo härpäkkeet olen vain disabloinut, calibroinut tuulettimet ja muokannut profiilin oman makuni mukaisesti ja laittanut CPU Load Line Calibrationin: 1 (koska kellotan Zen States ohjelmalla käyttöjärjestelmässä).
Saattaa olla itsestään selvää, mutta kerrataan vielä se, että ryzenissa löysemmät sub-timingit ei välttämättä ole vakaammat. Biossit tuntuvat laittavan välillä aivan liian kireitä tai aivan liian löysiä subtimingejä kun käytössä on "Auto". On aivan hanurista että ryzenin muistituki on edelleen tällä tasolla ja porukat joutuu taistelee kymmenien parametrien kanssa vakaudesta. En oikeen muuta osaa ehdottaa kuin, että googlailee omille muisteille ja emolle vakaiksi testattuja timingssejä ja niistä koittaa rakentaa.
 
Liittynyt
17.08.2017
Viestejä
176
Nyt on Prime X370-Pro ja 1700X pötisseet eilisestä. Kaikki meni ilman ongelmia: G. Skillin FlareX 3400 CL14 meni suoraan XMP:llä sisälle. Uusin bios sisällä ja ei yhtään mitään ongelmia.

En enää asentanut erikseen mitään muita kuin Vegan ajurit ja AMD:n piirisarjan ajurit sekä tuon USB3.1-piirin. Tokkopa olisi muita tarvinnut kuin Vegan ja USB:t, mutta hyvin toimii. Pitänee nostaa kellot vielä ylös mahdollisiman helposti, mutta tuo emo + QVL-muitit ja hyvin lähti mulla.
 
Liittynyt
15.02.2017
Viestejä
119
Ei valitettavasti löydy. Olen suhteellisen herkkä coil whinelle, eikä omissa testeissä tuota ole kuulunut. Kiinnostaisi kieltämättä tietää lähtisikö ääntä omasta emostani.
Mulla ainakin aamulla vinku joku idlessä, sitten hävis ku aloin käyttää konetta. Lankkuna prime pro.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 124
Nyt on Prime X370-Pro ja 1700X pötisseet eilisestä. Kaikki meni ilman ongelmia: G. Skillin FlareX 3400 CL14 meni suoraan XMP:llä sisälle. Uusin bios sisällä ja ei yhtään mitään ongelmia.

En enää asentanut erikseen mitään muita kuin Vegan ajurit ja AMD:n piirisarjan ajurit sekä tuon USB3.1-piirin. Tokkopa olisi muita tarvinnut kuin Vegan ja USB:t, mutta hyvin toimii. Pitänee nostaa kellot vielä ylös mahdollisiman helposti, mutta tuo emo + QVL-muitit ja hyvin lähti mulla.
Joo.. Itsekin löysin sen XMP:n, se on joku DOCP :)

Mikään ei vaan toimi XMP:llä. Corsairin 3000MHz kammoista toinen on nyt varmasti rikki, mutta ei se Asrockillakaan postannut kuin 2933MHz.. Siitä väsäilen palautusta. Kyllä ne käynnistyi 2133MHz, jolloin sain päivitettyä BIOS:in.

Crucialin 2666MHz kammat (profiilissa) käynnistyivät kanssa 2133MHz, mutta ei toimineet XMP-profiililla. Nyt asetuksilla 2400MHz ja AUTO. Intel-koneessa taas 2666MHz onnistui XMP-profiililla ilman mitään nikotteluja.

Olisipa asiat menneet minulla yhtä helposti kuin sinulla..

upload_2017-10-1_19-44-26.png
 
Viimeksi muokattu:

TheMeII

Übertaktungspotenzial
S Y N T H W A V E
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
7 014
Tai onko tulossa uutta agesaa ja jos on niin mitä kriittistä se korjaa :)
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
552
Eikai mitään järki syytä ole ostaa C6 Heron sijaan Extremeä. Yritän ylipuhua itseäni tälläisestä humputuksesta. :D
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 733
Eikai mitään järki syytä ole ostaa C6 Heron sijaan Extremeä. Yritän ylipuhua itseäni tälläisestä humputuksesta. :D
Jos sinulla jo on CH6 ei sitä (minusta) kannata vaihtaa halvempaan Extremeen. Mutta jos et etsi suomen/maailman ennätyksiä nestetyppi/hiilihappojää jne. kellotuksilla Extremekin kelpaa emoksi. Tämä siis jos vasta olet hankkimassa Ryzen kokoonpanoa ja mietit sille emoa.

Eli Extreme on ehkä paras hinta/laatusuhteellaan, kuten 1700 on paras noista r7 malleista hinta/laatusuhteeltaan (+ taitaa sisältää myös coolerin itsessään, mille osa antaa myös hieman rahallista arvoa kun ei parempaa ole hankkimassa).
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
552
Jos sinulla jo on CH6 ei sitä (minusta) kannata vaihtaa halvempaan Extremeen. Mutta jos et etsi suomen/maailman ennätyksiä nestetyppi/hiilihappojää jne. kellotuksilla Extremekin kelpaa emoksi. Tämä siis jos vasta olet hankkimassa Ryzen kokoonpanoa ja mietit sille emoa.

Eli Extreme on ehkä paras hinta/laatusuhteellaan, kuten 1700 on paras noista r7 malleista hinta/laatusuhteeltaan (+ taitaa sisältää myös coolerin itsessään, mille osa antaa myös hieman rahallista arvoa kun ei parempaa ole hankkimassa).
ASUS CROSSHAIR VI HERO, 245€ | Hinta.fi
ASUS ROG CROSSHAIR VI EXTREME, 364€ | Hinta.fi

Extreme ainakin hinta.fi mukaan on 120eskoa kalliimpi kun Hero. Emoa siis ei ole toistaiseksi ja vedelle tämä tulee joten typpi ym. vastaavat ei varmaankaan tule käyttöön.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 733
Pahoittelut, mietin siis PRIME (Prime X370-Pro) ja Crosshair Heron eroja. En ollut tietoinen tuosta uudesta croshair extremestä edes. Laitan aamun piikkiin.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
29
Toivoin että vihdoin 1602 BIOS olisi korjannut CH6 lankun PCIe slottiongelmaa. Vieläkään ei Elgaton HD60 Pro toimi muualla kuin x8 slotissa. No toivotaan että seuraavassa sitten. Jos jollain tällä foorumilla ois jotain vinkkiä tuohon niin laittakaa tulemaan. BIOSsissa asetusten vaihto ei muuta asiaa.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
693
Varmaan jossain jo kysytty tai mainittu, mutta onko näissä Asuksen prime- ja Crosshair IV- emoissa muuta eroa kellotuksiin kuin Crosshairissa ilmeisesti bios-päivitykset tulevat nopampaan.

Ensin ostin MSI Carbonin, jonka vaihdoin Powerin tarjous Primeen ja nyt pähkäilen vaihtaa satasen kalliimpaan Corsshairiin.

Muistit jo hankittu, joten tuota satasen säästöä ei voi perustella parempien muistien ostoon:D
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
62
Toivoin että vihdoin 1602 BIOS olisi korjannut CH6 lankun PCIe slottiongelmaa. Vieläkään ei Elgaton HD60 Pro toimi muualla kuin x8 slotissa. No toivotaan että seuraavassa sitten. Jos jollain tällä foorumilla ois jotain vinkkiä tuohon niin laittakaa tulemaan. BIOSsissa asetusten vaihto ei muuta asiaa.
Tuohon ongelmaan en tiedä vastausta, mutta 1701 BIOS on julkastu tänään. Ehkäpä sillä.
ROG CROSSHAIR VI HERO | Motherboards | ASUS Global (löytyy 32bit puolelta)
 
Liittynyt
20.11.2016
Viestejä
379
Varmaan jossain jo kysytty tai mainittu, mutta onko näissä Asuksen prime- ja Crosshair IV- emoissa muuta eroa kellotuksiin kuin Crosshairissa ilmeisesti bios-päivitykset tulevat nopampaan.

Ensin ostin MSI Carbonin, jonka vaihdoin Powerin tarjous Primeen ja nyt pähkäilen vaihtaa satasen kalliimpaan Corsshairiin.

Muistit jo hankittu, joten tuota satasen säästöä ei voi perustella parempien muistien ostoon:D
Itsekkin tässä hiukan olen miettinyt jos olisi pitänyt ostaa Crosshairi tän prime x370 sijaan. Taisi vain silloin keväällä olla crosshair lankku tyyliin 50€ kalliimpi kuin nykyään.
 
Liittynyt
25.06.2017
Viestejä
92
Luin Overclock.net:n foorumeilta että Asus X370 Primellä asettaessa VRM phase controllin Extreme -asetukselle Vcore voi olla paljon pienempi. Onko kellään vastaavia kokemuksia?
 
Liittynyt
20.11.2016
Viestejä
379
Luin Overclock.net:n foorumeilta että Asus X370 Primellä asettaessa VRM phase controllin Extreme -asetukselle Vcore voi olla paljon pienempi. Onko kellään vastaavia kokemuksia?
Itsekkin luin tässä jokunen päivä sitten asiasta. Tuohan asetus pitäisi vain tasoittaa virransyöttöä pitämällä kaikki vaiheet päällä kokoajan, ehkä tuossa on jotain perää kovassa vaihtelevassa rasituksessa. En itse ainakaan vielä ole huomannut että olisi eroa, kun kokeilin saada 3.95GHz kelloja nostettua 4.0GHz ihan pienellä jännitteen lisäyksellä. Voi olla että tuolla saattaa saada sen yhden 0.25x pykälän verran nostettua kelloja, mutta en nyt sitä kerkeä tässä testailemaan koska on niin paljon kiirettä.
 
Liittynyt
25.06.2017
Viestejä
92
Itsekkin luin tässä jokunen päivä sitten asiasta. Tuohan asetus pitäisi vain tasoittaa virransyöttöä pitämällä kaikki vaiheet päällä kokoajan, ehkä tuossa on jotain perää kovassa vaihtelevassa rasituksessa. En itse ainakaan vielä ole huomannut että olisi eroa, kun kokeilin saada 3.95GHz kelloja nostettua 4.0GHz ihan pienellä jännitteen lisäyksellä. Voi olla että tuolla saattaa saada sen yhden 0.25x pykälän verran nostettua kelloja, mutta en nyt sitä kerkeä tässä testailemaan koska on niin paljon kiirettä.
Testailin itse ja sain tiputettua jännitettä yhdellä pykälällä. LLC on asetuksella 2. Käyttöjännite on nyt 1,356 V joutilaana ja rasituksessa se tippuu noin 1,315 volttiin. LLC auto -asetuksella OCCT kohtasi virheen jo reilun minuutin kohdalla. Vcore oli tällöin pudonnut 1,3 volttiin. Prossuna siis 1600 ja kellot 3,8 GHz.
 
Liittynyt
17.03.2017
Viestejä
42
Onko muilla ilmennyt BCKL kellon(en tiedä suomennosta) vaihteluita? "ongelma" alkoi näytönohjaimen vaihdon jälkeen. Eli satunnaisia piikkejä 100mhz(oikeasti 99.80mhz)--->102mhz Epävakautta ei ole vielä ilmennyt mutta eikös korkeammat väyläkellot saata rikkoa ssd yms? mitään asetuksia en ole muutellut.
Emo Asus x370 prime-pro(0805)
Prossu 1700x kellotettu 3.8ghz
 
Liittynyt
17.08.2017
Viestejä
176
Onko muilla ilmennyt BCKL kellon(en tiedä suomennosta) vaihteluita? "ongelma" alkoi näytönohjaimen vaihdon jälkeen. Eli satunnaisia piikkejä 100mhz(oikeasti 99.80mhz)--->102mhz Epävakautta ei ole vielä ilmennyt mutta eikös korkeammat väyläkellot saata rikkoa ssd yms? mitään asetuksia en ole muutellut.
Emo Asus x370 prime-pro(0805)
Prossu 1700x kellotettu 3.8ghz
Tuota tapahtuu minullakin ja isossa osaa screenshoteista, joita tuon emon threadeissa pyörii. Liekkö mittausvirhe? Bios näyttää arvot oikein.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
693
Ilmeisesti tuossa Asuksen X370 Primessä on prossun packplate liimattu kiinni??? Millä olette saaneet sen irti? Pitäisi blokki asentaa ja muutenhan tuo emon omakin kävisi, mutta siinä on korotetut kannat ja blokkiin jäisi rako.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
182
Ilmeisesti tuossa Asuksen X370 Primessä on prossun packplate liimattu kiinni??? Millä olette saaneet sen irti? Pitäisi blokki asentaa ja muutenhan tuo emon omakin kävisi, mutta siinä on korotetut kannat ja blokkiin jäisi rako.
Ilmeisesti hiemankin uudemmissa ei ole enää liimattu. Itselle tuli kamat reilu kuukausi sitten ja lähti ihan kevyellä painalluksella sormin irti, kun ei ollut enää liimattu.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
693
Ilmeisesti hiemankin uudemmissa ei ole enää liimattu. Itselle tuli kamat reilu kuukausi sitten ja lähti ihan kevyellä painalluksella sormin irti, kun ei ollut enää liimattu.
En tiedä uusimmista, kun just powerista "uuden" ostin:D. No, vastaan kuitenkin itselleni, että kuumailmapuhaltimen avulla sai nitkuteltua irti. Aika pirun lujaan ne on ton liimanneet.
 

maitopurkki

Toyotalla 90 km/h ympäri vuoden
Tukijäsen
Liittynyt
06.01.2017
Viestejä
1 557
Asus Prime B350M-K, kauhea bios. Jotenkin kaikki on saatu vaikeaksi tässä biossissa. Ilman VRM-jäähdytintäkin ihme kyllä pysyy kohtuu viileänä vaikka ylikellottaa.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 733
Ilmeisesti hiemankin uudemmissa ei ole enää liimattu. Itselle tuli kamat reilu kuukausi sitten ja lähti ihan kevyellä painalluksella sormin irti, kun ei ollut enää liimattu.
Ihan julkaisun aikaan ostetussa ei ollut liimattu kiinni mutta toki tiukka. Eli tarvi varoen tönätä irti että sai uuden tilalle laitettua. Pelkällä vetämisellä ei olisi lähtenyt.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
264
Ilmeisesti tuossa Asuksen X370 Primessä on prossun packplate liimattu kiinni??? Millä olette saaneet sen irti? Pitäisi blokki asentaa ja muutenhan tuo emon omakin kävisi, mutta siinä on korotetut kannat ja blokkiin jäisi rako.
Itellänikin oli aika tiukassa, mutta nätisti painamalla prosessoripuolen tapeista ja hieman vetämällä ja nylkyttämällä takapuolelta se lähti helposti irti.


Ja toi C6H:n bios versio 1701 toimii itelläni kahta edellistä parhaiten.
Vakiona cpu core voltage menee kuitenkin karvan verran yli 1,45 voltin, mutta jos laitan kellotusvoltit ja kertoimet, jotka toimi 1403 kanssa niin homma toimii.
Ylikellotus ei samoilla asetuksilla toiminut 1501 eikä 1601 versioiden kanssa ja prossun lämpötilat heitteli aika myös.
 

copter

Last Man Standing
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
3 299
Laitoin tuon X370-PRO lankun Ryzen kanssa vesille vihdoin tuossa viikko sitten. Tämä toi nyt sitten mukanaan uuden ongelman, eli veden lämpötila-anturi on kiinni emon T_Sensor1 liittimessä ja radin tuulettimet säätyvät sitten tämän mukaan.

Toimii ihan hyvin kun tuulettimien käyrät tehty biossista, mutta T_Sensor1 on kytkettynä Asus EC piirin kautta ja siitä HWiNFO antaakin herjan että arvojen lukeminen ko. piiriltä voi aiheuttaa epävakautta. Ja näinhän se tekee, eli jos ruksin tuon Asus EC piirin ja sitä kautta T_Sensor1 arvon mukaan luentaan, niin kone kaatuu idlessä 1-6 tunnin sisään.

Vesien lämmöt olisi kiva nähdä, joten onko kenelläkään tiedossa miten tuon sensorin arvoa voisi lukea luotettavasti?
 

maitopurkki

Toyotalla 90 km/h ympäri vuoden
Tukijäsen
Liittynyt
06.01.2017
Viestejä
1 557
Onko kukaan kehitellyt VRM-jäähdytystä halpoihin lankkuihin? Itselläni tosiaan tuo Asus Prime B350M-K ja nuot mustat palikat ei todellakaan riitä, prime95 rasitus saa 70 asteen lämpöihin ja sitten sammuu, pelatessa 62 asteinen (?) VRM mutta saisihan se viileämpikin olla niin saisi nykyisen 3.9ghz sijaan hieman lisää kelloa ilman että lämmöt kohoaa taivaaseen.
Niin siis athlon 4ghz saa jo kyykkäämään tuon jäähdytyksen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.06.2017
Viestejä
92
Onko kukaan kehitellyt VRM-jäähdytystä halpoihin lankkuihin? Itselläni tosiaan tuo Asus Prime B350M-K ja nuot mustat palikat ei todellakaan riitä, prime95 rasitus saa 70 asteen lämpöihin ja sitten sammuu, pelatessa 62 asteinen (?) VRM mutta saisihan se viileämpikin olla niin saisi nykyisen 3.9ghz sijaan hieman lisää kelloa ilman että lämmöt kohoaa taivaaseen.
Niin siis athlon 4ghz saa jo kyykkäämään tuon jäähdytyksen.
Ne mustat palikat taitavat olla keloja eivätkä jäähdytyselementtejä.

Voit ostaa täysikupariset jäähdytyssiilet ja asentaa ne MOSFETien päälle. Niillä saa itseasiassa paremman jäähdytystehon aikaiseksi verrattuna yleisiin alumiinisiiliin, sillä tehollinen jäähdytyspinta-ala on huomattavasti parempi ja kuparin lämmönjohtavuus on suurempi kuin alumiinilla.

Tässä on esimerkiksi Jimmsin valikoimasta kelvolliset siilet:

Enzotech MOSFET Cooler MOS-C10 - 16,00€
 
Liittynyt
20.11.2016
Viestejä
379
Onko kukaan kehitellyt VRM-jäähdytystä halpoihin lankkuihin? Itselläni tosiaan tuo Asus Prime B350M-K ja nuot mustat palikat ei todellakaan riitä, prime95 rasitus saa 70 asteen lämpöihin ja sitten sammuu, pelatessa 62 asteinen (?) VRM mutta saisihan se viileämpikin olla niin saisi nykyisen 3.9ghz sijaan hieman lisää kelloa ilman että lämmöt kohoaa taivaaseen.
Niin siis athlon 4ghz saa jo kyykkäämään tuon jäähdytyksen.
Ota tuuletin ja nippusiteillä yms laita puhaltamaan päin. Buildzoid (Actually Hardcore Overcloking) sanoo juurikin tästä B350 emojen VRM-jäähdytyksestä ettei niillä kannata mitään korttelin kovimpia kelloja hakea. Videolla sanoo myös että ihan mikä tahansa tuuletin yms riittää pitämään tarpeeksi viileänä ainakin perus jäähyt. Palkkaa vaikka kiinalainen lapsi puhkumaan ilmaa niihin ;). Nuo @Mr. Hugh G. Rection PhD linkkaamat jäähdytys-siilet ei ole ihan pakollisia, mutta jos ostat niin laita noiden isojen palikkojen vasemmalla puolella oleviin mustiin mosfet-piireihin kiinni. Ne isot palikat ovat tosiaan keloja ja ne kestää kovempia lämpötiloja ja niissä on muutenkin tarpeeksi pinta-alaa lämmön poistamiseen.

Ihan tuli tässä itsellekkin mieleen, osaako kukaan sanoa mitkä sensorit ovat HWinfossa Prime X370 Pron VRM lämmöt? Netissä ei oikein tuntunyt löytyvän mitään konkreettista tietoa ja kivasti ovat merkanneet sensoreihin CPU, Motherboard ja Temperature 3-6.
 
Liittynyt
25.06.2017
Viestejä
92
Ota tuuletin ja nippusiteillä yms laita puhaltamaan päin. Buildzoid (Actually Hardcore Overcloking) sanoo juurikin tästä B350 emojen VRM-jäähdytyksestä ettei niillä kannata mitään korttelin kovimpia kelloja hakea. Videolla sanoo myös että ihan mikä tahansa tuuletin yms riittää pitämään tarpeeksi viileänä ainakin perus jäähyt. Palkkaa vaikka kiinalainen lapsi puhkumaan ilmaa niihin ;). Nuo @Mr. Hugh G. Rection PhD linkkaamat jäähdytys-siilet ei ole ihan pakollisia, mutta jos ostat niin laita noiden isojen palikkojen vasemmalla puolella oleviin mustiin mosfet-piireihin kiinni. Ne isot palikat ovat tosiaan keloja ja ne kestää kovempia lämpötiloja ja niissä on muutenkin tarpeeksi pinta-alaa lämmön poistamiseen.

Ihan tuli tässä itsellekkin mieleen, osaako kukaan sanoa mitkä sensorit ovat HWinfossa Prime X370 Pron VRM lämmöt? Netissä ei oikein tuntunyt löytyvän mitään konkreettista tietoa ja kivasti ovat merkanneet sensoreihin CPU, Motherboard ja Temperature 3-6.
My experience with the Asus PRIME X370-Pro - Page 456

Tuossa langassa muutama muukin on mittaillut infrapunalämpömittarilla oikeita lämpöjä, ja komponentit ovat suunnilleen 20 astetta lämpimämpiä kuin mitä HWiNFO kertoo.
 

maitopurkki

Toyotalla 90 km/h ympäri vuoden
Tukijäsen
Liittynyt
06.01.2017
Viestejä
1 557
Ota tuuletin ja nippusiteillä yms laita puhaltamaan päin. Buildzoid (Actually Hardcore Overcloking) sanoo juurikin tästä B350 emojen VRM-jäähdytyksestä ettei niillä kannata mitään korttelin kovimpia kelloja hakea. Videolla sanoo myös että ihan mikä tahansa tuuletin yms riittää pitämään tarpeeksi viileänä ainakin perus jäähyt. Palkkaa vaikka kiinalainen lapsi puhkumaan ilmaa niihin ;). Nuo @Mr. Hugh G. Rection PhD linkkaamat jäähdytys-siilet ei ole ihan pakollisia, mutta jos ostat niin laita noiden isojen palikkojen vasemmalla puolella oleviin mustiin mosfet-piireihin kiinni. Ne isot palikat ovat tosiaan keloja ja ne kestää kovempia lämpötiloja ja niissä on muutenkin tarpeeksi pinta-alaa lämmön poistamiseen.

Ihan tuli tässä itsellekkin mieleen, osaako kukaan sanoa mitkä sensorit ovat HWinfossa Prime X370 Pron VRM lämmöt? Netissä ei oikein tuntunyt löytyvän mitään konkreettista tietoa ja kivasti ovat merkanneet sensoreihin CPU, Motherboard ja Temperature 3-6.
Aasia kunnossa :D

Voisihan sitä lämpöliimalla laittaa mosfetteihin siilet hieman jäähdyttämään.
 
Liittynyt
15.02.2017
Viestejä
119
Ota tuuletin ja nippusiteillä yms laita puhaltamaan päin. Buildzoid (Actually Hardcore Overcloking) sanoo juurikin tästä B350 emojen VRM-jäähdytyksestä ettei niillä kannata mitään korttelin kovimpia kelloja hakea. Videolla sanoo myös että ihan mikä tahansa tuuletin yms riittää pitämään tarpeeksi viileänä ainakin perus jäähyt. Palkkaa vaikka kiinalainen lapsi puhkumaan ilmaa niihin ;). Nuo @Mr. Hugh G. Rection PhD linkkaamat jäähdytys-siilet ei ole ihan pakollisia, mutta jos ostat niin laita noiden isojen palikkojen vasemmalla puolella oleviin mustiin mosfet-piireihin kiinni. Ne isot palikat ovat tosiaan keloja ja ne kestää kovempia lämpötiloja ja niissä on muutenkin tarpeeksi pinta-alaa lämmön poistamiseen.

Ihan tuli tässä itsellekkin mieleen, osaako kukaan sanoa mitkä sensorit ovat HWinfossa Prime X370 Pron VRM lämmöt? Netissä ei oikein tuntunyt löytyvän mitään konkreettista tietoa ja kivasti ovat merkanneet sensoreihin CPU, Motherboard ja Temperature 3-6.
Minusta se on Temp3 (3-6 näyttää samaa)
 
Liittynyt
13.10.2017
Viestejä
9
Piti nyt ihan asioikseen kirjautua et pääsen jakamaan kokemukseni...

Emona siis MSI B350 GAMING PLUS, cpu RYZEN 5 1600 ja rameina G.SKILL 2X8GB 3200MHZ CL16, F4-3200C16D-16GVK.

Prossu kellotettu 3,95ghz, ramit 2933mhz 16-18-18-18-38-1T.
Vcore 1.35 V
NB/SoC 1.1 V
VLDO_VDDP 0.9 V
DRAM 1.35 V

^ kaikki toimii täysin stabiilisti.

Aiemmalla M30 biosilla Cool N Quiet päällä ei CPU voltit laskeneet idlessä ollenkaan, mutta kellot laskivat. Nyt eilen flashatyllä M40 biosilla cpu voltit laskevat idlessä mutta kellot eivät. Jos laitan Cool N Quietin päälle M40 biosilla laskee voltit ja kellot mutta en saa kellotettua prossua yli 2,8 ghz ???? Ja max cpu usage on 70%. Lisäksi sain uudella bios versiolla muutettua ramien command raten 2T -> 1T!
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
264
Sain oman Asrock X370 itx + 1700 setin kasaan. Mitähän tuli möhlittyä, kun toinen kotelotuuletin huutaa täysillä ja toinen (Phanteks 140mm PWM) ei pyöri ollenkaan. Phanteksin laitoin Cha fan 2 porttiin ja toisen Cha fan 1 porttiin. En ehtinyt biosia vielä päivittelemään yms. toimia tekemään. Nopealla googlauksella näissä on ollut vissiin jotain tuuletinongelmia.
 

Nerkoon

Se ainoa oikea
Platinum-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
5 652
Elmorilta irtosi tietoa 1.0.0.7 AGESA:sta:

AGESA 1007 comes with support for Raven Ridge APUs. AMD has also changed the entire BIOS base structure so we have to do a lot of work to port everything to the new version, which may result in further bugs. The advantage is that it makes it easier to support future CPUs (Raven Ridge, Pinnacle Ridge). The cold boot fix will be implemented as soon as we have a recent AGESA version which supports it.

Eli sen tärkein asia on tuki uusille APU:lle ja uudenlainen rakenne joka helpottaa tulevaisuuden prosessorimallien lisäämistä tuen piiriin. Tuosta voisi lukea sen, että kaikki uudet prosessorimallit (APU:t, Zen+, Zen2) vaativat vähintään 1.0.0.7 AGESA:n alle. Jos emovalmistaja ei sitä jollekin lankulle tee, niin voi heittää toivon uusien prosessorien toimivuudesta sillä emolla.
 

Nerkoon

Se ainoa oikea
Platinum-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
5 652
Tuohon seiskaan tuskin tulee sit heti päiviteltyä, ennenku on lastentaudin korjailtu. Ja voisin kuvitella, että halvimmat pikkulankut ei sitä saa, erityisesti Biostarin, ASRockin ja varmaan joidenkin Gigabytejen kanssa toi tapahtuu.
No tuskin tulee muutenkaan heti päiviteltyä. Elmor sanoi, että C6H seuraava julkaisubios on tulossa joskus ensi kuussa ja siitäkään ei kerrottu onko siinä mukana tuota 1.0.0.7 AGESAa
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 969
Viestejä
4 215 811
Jäsenet
70 984
Uusin jäsen
sisu1980

Hinta.fi

Ylös Bottom